پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۷
باغي براي يار مهربان
در حاشيه بزرگترين رقابت معماري برگزار شده توسط شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران
031092.jpg
بيش از 200 مهندس مشاور براي طراحي اين پروژه اعلا م آمادگي كردند كه بخش اعظمي از آنها هم موفق به شركت در مسابقه طراحي اين پروژه شده اند
عكس: ساتيار

آذر مهاجر-تابستان گذشته، بعد از مباحثي كه درباره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران مطرح شد، مديريت شهري در اقدامي سريع و اصولي و با استفاده از حوزه تاثيراتي كه مي توانست درباره كتاب داشته باشد، تصميم به مكانيابي و احداث مجموعه اي نمايشگاهي براي عرضه و اطلا ع رساني در مورد كتاب درشهر تهران و در طول سال (نه صرفا در مدت زمان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران) گرفت....
گام نخست، مكانيابي
مديريت شهري تهران و شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران به عنوان مجري پروژه در گام نخست زميني مناسب براي اين امر را در شهر تهران جست و جو كردند و از آنجا كه يك مجموعه نمايشگاهي براي نمايش و فروش كتاب، در شهري چون تهران با همه ابعاد وسيع، ويژگي ها، محدوديت ها و معضلا تش، بايستي از شرايطي ويژه و مناسب برخوردار باشد، بهترين گزينه ممكن به لحاظ موقعيت فضايي، توپوگرافي زمين، دسترسي ها و مجاورت ها به اين امر اختصاص پيدا كرد.
پس از انتخاب اراضي عباس آباد براي اجراي اين پروژه، با توجه به مصوبه شوراي شهر مبني بر تعريف كاربري فرهنگي و فضاي سبز براي اين اراضي، شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران كه طراحي و اجراي اين پروژه فرهنگي را بر عهده داشته و دارد، ايده باغ كتاب را مطرح و ابعادش را براي اجرا در اين اراضي مورد بررسي قرار داد.
مهندس انوشيروان نور فردي، معاون برنامه ريزي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران و مدير اجرايي اين پروژه درباره نحوه عملكردشان توضيح مي دهد: "به كمك كارشناساني كه ما را در برنامه ريزي اين پروژه ياري مي دادند و با توجه به نيازهاي شهر تهران به عنوان يك كلا نشهر و نيازهاي شهروندان و مردم سراسر كشور، طي يك پروسه زماني 4 ماهه و تا آبان سال 1383 برنامه فيزيكي اين پروژه آماده شد. با توجه به حساسيت هاي اراضي عباس آباد، لزوم ايجاد جاذبه و كشش براي بهره گيران از نمايشگاه كتاب و عملكرد هاي اين پروژه، براي حفظ فضاي سبز شهري، قرار بر اين شد اين مجموعه نمايشگاهي به صورت باغ كتاب طراحي و اجرا شود...".
آنچه در برنامه ريزي كالبدي (فيزيكي) براي اين باغ كتاب تعريف شده، تلفيق كابري هاي فرهنگي با فضاي باز است و بناست به عنوان يك پروژه فرا شهري تلقي شود تا درعين حالي كه پاسخگوي نيازهاي شهروندان تهراني است، به عنوان يك نمايشگاه دايمي كتاب مورد بهره برداري قرار گيرد.
باغ كتاب تهران، ابعاد و ويژگي ها
بر اساس توضيحات مهندس نورفردي، 50 هزار متر زمين در اراضي عباس آباد براي احداث مجموعهاي با 39200 متر مربع (با تغيير 5 درصدي) زيربنا در اختيار شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران قرارگرفته است تا طراحي باغ كتاب تهران براي اجراي پروژه به مرحله انجام برسد. موارد بسيار در طراحي اين پروژه مدنظر كارفرما يا مجري طرح بوده كه از آن جمله مي توان به وجود عناصر يك باغ ايراني در طراحي مجموعه، اشاره كرد.
در طراحي باغ كتاب تهران لا زم بوده، مقتضيات يك مجموعه نمايشگاهي موضوعي با موضوع كتاب مورد توجه قرار گيرد، 11 مجموعه نمايشگاهي و يك مجموعه غير نمايشگاهي در طراحي آن اعمال شود كه بخش هاي نمايشگاهي، بخش اصلي پروژه را شامل مي شوند و بر اساس تقسيم بندي موضوعي، كتاب ها مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت. بخش هاي غير نمايشگاهي نيز شامل فضاهاي متنوعي خواهند بود ازجمله: فضاهاي اداري و مديريتي، مركز فن آوري اطلا عات، فضا هاي رفاهي مانند رستوران، باغ كودك و نوجوان، سالن سينما و تئاتر، سالن اجتماعات، سالنهايي براي برگزاري جلسات نقد كتاب و مذاكرات مولفان و ناشران، مركز رايانه، مركز رسانه ها، مركز اسناد و كتابخانه تخصصي، فضاهاي انتظامي و اطلا ع رساني و راهنمايي و ... حتي استقرار كتابخانه هاي شخصي نيز در اين مجموعه پيش بيني شده است.
براي بهره برداري از اين پروژه، برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شدهاست. مهندس نورفردي درباره اين برنامه ها مي گويد: "پيش بيني ما اين است كه اين پروژه در ميان مدت به افق هايي كه برايش ترسيم شده دست پيدا كند و به عنوان يك پروژه فرا شهري مورد استفاده قرار گيرد. در واقع برنامه ما اين است كه پيش از خريد و فروش كتاب، افراد بتوانند با استفاده از فن آوري هاي مورد استفاده در باغ كتاب، آثار مورد نظرشان را شناسايي و انتخاب كنند و البته فروش اين آثار براي بزرگسالا ن به صورت اينترنتي خواهد بود. كارت اعتباري ويژه باغ كتاب نيز طراحي خواهد شد تا در رسيدن به اين هدف موفق شويم. در پايان دوره ميان مدت، به معرفي باغ كتاب تهران در سطح بين المللي خواهيم رسيد و اميدواريم تاثيراتي كه انتظار داريم اين پروژه بر بازار كتاب تهران و مساله حق التاليف يا كپي رايت بگذارد، محقق شود...".
طراحي باغ كتاب و اصولي ترين شيوه ها
تا اين مرحله از پروژه "باغ كتاب تهران" كه طراحي هاي آن انجام شده و پيش بيني مي شود ساخت و ساز آن با شروع سال جديد، آغاز شود مديريت شهري تهران و شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران از اصولي ترين شيوه ها براي به نتيجه رسيدن كار بهره گرفته اند. در ابتداي كار و از همان نقطه شروع، براي دستيابي به بهترين طرح باغ كتاب تهران، طراحي اين پروژه به مسابقه گذاشته شد و بيش از 200 مهندس مشاور براي طراحي اين پروژه اعلا م آمادگي كردند كه بخش اعظمي از آنها هم موفق به شركت در مسابقه طراحي اين پروژه شده اند؛ در واقع فرصت مغتنمي در اختيار مهندسان مشاور، مهندسان سازه و حتي برخي نهاد ها و سازمان هاي دولتي قرار گرفت تا داشته ها و دانستههايشان در زمينه طراحي يك مجموعه باغ با موضوع كتاب را به بوته نقد و داوري بگذارند.
مهندس نور فردي درباره شكل اجرايي مسابقه باغ كتاب تهران، به ضرورت هاي رعايت قانون و آئين نامه برگزاري مسابقات و ايجاد شرايط مساوي براي همه شركت كنندگان اشاره مي كند و مي افزايد: "براي طراحي اين پروژه پس از اعلا م فراخوان، اسناد مربوط به چگونگي شركت در مسابقه در اختيار شركت كنندگان قرار گرفت و سعي شد تا آخرين مراحل كار رابطه اين مجري و شركت كنندگان گسسته نشود. معماران و مهندسان مشاور براي طراحي اين مجموعه با هيچ محدوديتي رو به رو نبوده اند مگر مواردي كه ويژگي هاي خود پروژه الزام رعايتشان را ايجاد كرده است؛ به عنوان مثال وقتي مسايلي مانند استفاده از توپوگرافي (شيب و پستي و بلندي) زمين براي كمترين دخل و تصرف در وضعيت عمومي اراضي، ايجاد فضايي مفرح همراه با امنيت و آسايش براي عموم شهروندان، ايجاد فضاهاي باز متعدد براي عملكردهاي مختلف، استفاده بهينه از فن آوري اطلا عات براي جلوگيري از اتلا ف وقت و هزينه و ايجاد امكان عملكرد ملي و بين المللي مجموعه و حفظ ميدان فرهنگ واقع در اين اراضي در مباني معماري اين مجموعه به مهندسان مشاور و معماران ابلا غ مي شود، طراح لا زم است با در نظر گرفتن همه اين موارد، فضايي را طراحي كند كه معيارهاي لا زم براي تلقي عنوان باغ ايراني را هم داشته باشد.
از جمله مواردي كه مي تواند شاهدي بر ادعاي قانوني بودن و توجه به ظرايف در اجراي اين مسابقه باشد، نحوه ارايه اسناد مسابقه به شركت كنندگان و نيز چگونگي دريافت آثار است كه همه موارد قانوني آن توسط برگزار كننده رعايت شده است. در اسناد مربوط به اين مسابقه علا وه بر همه اطلا عات مربوط به هيات داوران، جوايز، نحوه ارايه مدارك، شيوه بسته بندي و تحويل مدارك مسابقه ذكر شده و براي برگزاري يك مسابقه سالم، جزئيات پنهان نگاه داشتن نام شركت كنندگان نيز پيش بيني شد. پس از اتمام دوره چند ماهه برگزاري مسابقه طراحي باغ كتاب تهران، طرح هاي رسيده تا پايان روز 1383/11/28 جمع آوري شده تا قبل از پايان سال جاري طرح نهايي توسط هيات داوران(دكتر مهدي حجت، دكتر هادي نديمي، مهندس باقر آيت الله زاده شيرازي، مهندس حسين شيخ زين الدين، دكتر علي غفاري، دكتر سعيد زنوزي، مهندس كامبيز ناظر عمو و مهندس چمران و مهندس نقره كار) به عنوان اعضاي اصلي و علي البدل، انتخاب و مورد اجرا قرار گيرد.".
پاياني براي يك مسابقه، پاياني براي يك پروژه
همزمان با برگزاري مسابقه طراحي پروژه باغ كتاب تهران، آزمايش  هاي اوليه مكانيك خاك نيز انجام شده است و به نظر مي رسد در اين باره شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران عزمش را جزم كرده تا هر چه سريع تر به مرحله اجرا نزديك شود و تا اين لحظه، گام هاي اوليه انجام اين پروژه از آن ميزان استحكام برخوردار بوده كه بتوان به اجراي پروژه اي زيبا، كارآمد، اصولي و بهره مند از نظرات و ديدگاه هاي كارشناسان و صاحبنظران براي رفع يك نياز نه فقط شهري بلكه ملي و بين المللي، اميد داشت؛ هرچند در اين باره بايد منتظر گذشت زمان بود و ديد تغييرات و تحولا ت احتمالي، در عرصه هاي مختلف مديريتي، تامين منابع مالي، برنامه ريزي هاي بعدي و توانمنديهاي اجرايي مجريان پس از اثبات ضرورت هاي احداث آن، چه آينده اي را براي پروژه باغ كتاب تهران رقم خواهند زد.

يادداشت
آسيب شناسي وضعيت مهندسي كشور
سيد عليرضا قهاري
خداوند شما را از زمين آفريد و به عمران و آباداني آن بر گماشت. (سوره هود آيه) 61
اگر بپذيريم كه كشور را كار ملت مي سازد نه ثروت ملت، بايد اجازه داد ثروت در اختيار كارآفرينان و مهندسان كشور (و نه سوداگران) قرار گيرد و با ايجاد تسهيلا ت لا زم شرايطي به وجود آيد كه با ايجاد چرخه اشتغال، چرخ اقتصاد مملكت به آساني به گردش در آيد. بايد به آينده كشور خوشبين بود، با وجود صدها هزار نفر نيروي مهندس متخصص در كشور چنانچه مديريت منابع انساني در اين مورد فعال شود و سازندگان مورد حمايت قرار گيرند و قوانين و مقررات دست و پاگير از پيش روي فعاليت هاي توليدي، صنعتي و عمراني برداشته شود، جامعه مهندسان قابليت ايجاد تغييرات اساسي و تحول در روند رشد اقتصادي و سازندگي كشور را دارا خواهد بود.
آفت جوامع تخصصي، سياسي شدن و جناح گرايي آنها است كه متاسفانه اين مساله بخشي از جامعه مهندسي كشور را درگير كرده است.
ركود اقتصادي، خسارات غير قابل جبران به جامعه مهندسي كشور وارد مي آورد. ضعف آموزش و پژوهش در بخشهاي صنعتي و عمراني چشمگير است و سهم تحقيقات در رشته هاي مهندسي رقمي بسيار نازل است. تقويت تجمع هاي غير دولتي و آزاد، اعم از صنفي وحرفه اي در زمينه هاي گوناگون مهندسي مي تواند دولت را در بحران هاي پيش بيني نشده ياري دهد. ضعيف نگهداشتن و قايل نبودن يك جايگاه مستحكم و نافذ براي آنها و عدم توجه به نقطه نظرات اين تشكل ها در دراز مدت به زيان كشور خواهد بود. عدم آشنايي با فن آوري و تكنولوژي هاي نوين، دانش جامعه مهندسي را به قهقرا برده است و نياز به تجديد حيات در تمامي زمينه هاي فني و حرفه اي ضروري است. مهندسان كشور دچار روزمرگي هستند و برنامه ريزي هاي مناسب براي جذب و حمايت از اين قشر در برنامه چهارم توسعه انجام نگرفته است. دولت مي بايد از تصدي گري بر نظام مهندسي كشور صرفنظر كند و با اصلا ح قوانين، اجازه دهد نظام هاي مهندسي به صورت پويا و مستقل عمل كنند. سرمايه گذاري براي آموزش و تكميل مهارت هاي مهندسي مي بايست در سرلوحه بخش هاي صنعتي و توليدي قرار گيرد. تامين كار و معيشت مهندسان كشور از وظايف دولت است، اما در حال حاضر بسياري از اين قشر با حداقل درآمد زندگي مي كنند و از بيمه مناسب نيز برخوردار نيستند و تغيير نگرش به جامعه سازندگان و مهندسان در بازنگري و نتيجه گيري و اقرار به اشتباهات گذشته در قبال اين جامعه و عدم تكرار آن مي تواند راهگشاي بهينه سازي سياست هاي روز و آينده كشور باشد.
كيفيت اجرايي كارهاي صنعتي و توليدي و ساختماني بايد با استفاده از تكنولوژي هاي جديد به نحوي ارتقا يابد كه طرح ها براي نسل هاي آتي ماندگار و داراي كارآيي لا زم باشند؛ زماني كه بوروكراسي و عدم كارايي موجب به درازا كشيده شدن طرح هاي عمراني (كه متوسط آن گاه به دهها سال هم بالغ مي شود) نمي توان انتظار داشت كه بهره برداري مناسب از طرح ها به عمل آيد. زماني كه درآمد دولت صرف هزينه هاي جاري مي شود ناگزيريم براي ايجاد تحرك در مهندسي كشور و اجراي طرح هاي زيربنايي از سرمايه گذاري هاي خارجي استفاده كنيم. عدم توفيق در سياست خصوصي سازي و تصدي بلا  منازع دولت بر منابع مالي و سرمايه گذاري ها و وضع قوانين متناقض در اجراي برنامه هاي اقتصادي توسعه در اين زمينه، رشد نيروهاي متخصص را دچار ركود كرده است. مهندسان ساختمان فقط در 5 درصد از ساخت و سازها و توليد بنا حضور دارند و 95 درصد را افراد غير متخصص مي سازند بنابراين نبايد توقع داشت كه ساختمان هاي نوساز مقاومتر از ساختمان هاي قديمي تر باشند. مي توان با حمايت از متخصصان و ايجاد تسهيلا ت براي ايشان، مهندسان را به مشاركت در طرح ها تشويق كرد. براي پيشرفت حرفه مهندسي مي بايد سرمايه گذاري هاي كلا ن صورت گيرد، مهندسان براي مطالعات و پيشبرد پروژه هاي تحقيقاتي خود نياز به حمايت مالي دارند. تخصيص بخش اعظم از درآمدهاي فروش نفت براي هزينه هاي غير توليدي (نظير پرداخت حقوق كارمندان و هزينه هاي جاري دولت و يارانه ها) به جاي صرف هزينه در طرح هاي توليدي و عمراني علا وه بر پرمخاطره كردن وضعيت موجود، جامعه مهندسي كشور را دچار سردرگمي كرده است. بسياري از مهندسان مشاور و سازندگان، اكنون به فعاليت هاي غير تخصصي اشتغال دارند. خروج از ركود اقتصادي نياز به عزمي ملي دارد؛ مهندسان كشور همواره براي همدلي و همكاري در اين عزم اعلا م همكاري كرده اند و نشان داده اند كه به ايراني آباد مي انديشند. عرصه هاي سازندگي در يكصد سال اخير شاهد حضور دانش آموختگان رشته هاي مختلف مهندسي در زمينه هاي متفاوت بوده است. حل مشكل اشتغال و بيرون رفتن از بحران بيكاري به تقويت جامعه مهندسي كشور وتزريق منابع مالي مناسب براي طرح هاي صنعتي، توليدي و عمراني نياز دارد.

معرفي بنا
يك آينده قابل تغيير...!
نگاهي به ساختمان تالا ر بيوتكنولوژي دانشگاه كاليفرنيا، سانفرانسيسكو
031020.jpg
كمال يوسف پور
محوطه محدود دانشگاه كاليفرنيا در سانفرانسيسكو FSCU كه يك موسسه تحقيقاتي ويژه علوم سلا مت است، از مدتها پيش ديگر پاسخگوي نيازهاي اين موسسه در حال رشد نبود و همجواري هاي خاص محوطه و شيب زياد آن، توسعه اين دانشگاه را با محدوديت هاي زيادي مواجه ساخته بود؛ تا اينكه دانشگاه براي حل اين مشكل تصميم به مشاركت با شركت عمراني "sulletacCC" گرفت كه درگير آماده سازي و توسعه ناحيه اي بنام "ميژن بي" ، به وسعت 303 جريب، در جنوب مركز شهر و در امتداد خليج بود. تالا ر بيوتكنولوژي، اولين ساختمان آزمايشگاهي واقع در اين سايت است كه توسط "اسميـــــت گروپ" طراحي و در اواخر سال 2002 افتتاح شد. اين ساختمان كه ظرفيت پذيرش 900 پژوهشگر و دانشجو را داراست، محيـــــــط انعطاف پذيـــــري را فراهم مي آورد كه مي توانـــــــــد موجب تقويـــــــــت روحيه همكاري در ميان پژوهشگران شود.
ساختمــــــان تالا ر بيوتكنولوژي كه در 5 طبقــــــــه، با صرف هزينه اي بالغ بر 142 ميليون دلا ر احداث شده، داراي دو بال آزمايشگاهي اصلي در شمال و جنوب يك محور مركزي است. اصولا در طراحي آزمايشگاه، انعطاف پذير كردن ساختمان يك چالش و مشكل ويژه به شمار مي رود. با توجه به اينكه آزمايشگاه ها نيازمند ميزهاي ثابت كار براي دسترسي به برق، آب و گاز فشرده هستند، تغيير ساختار و پيكربندي آنها گران تمام مي شود؛ ضمنا شيوه و كادر پژوهش هاي علمي به سرعت در حال تغيير است، بدين معني كه تيم هاي پژوهشي افزايش مي يابند و كوچكتر مي شوند و شيوه كار آنها سريعتر از هميشه تغيير مي كند. زماني كه "اسميت گروپ" براي طراحي اين مجموعه دعوت شد، دانشگاه هنوز تعيين نكرده بود كه دانشمندان چه رشته اي از اين ساختمان استفاده خواهند كرد و همين امر طراحي را پيچيده و بغرنجتر مي كرد. با توجه به اين شرايط و جهت انعطاف پذيري ساختمان، در طراحي اين پروژه از يك شيوه مدولا ر (پيمون بندي شده) و عام استفاده شد.
در آزمايشگاههاي قديمي معمولا  محققان اصلي و دستياران آنها با يك آزمايشگاه ويژه در ارتباط هستند كه آنها را از ديگران جدا مي كند؛ اما در طرح تالا ر بيوتكنولوژي، دفاتر محققان اصلي، در كنار هم، در واحدهاي اداري گروه بندي شده اند. عدم وجود ديوارهاي تقسيم  كننده ميان آزمايشگاه هاي انفرادي اين امكان را به وجود مي آورد كه پژوهشگران در فضاهاي آزمايشگاهي بزرگتري كار كنند كه به فضاهاي آزمايشگاهي فرعي و كوچكتر تقسيم شده اند. در محل اتصال دفاتر و آزمايشگاه ها، فضاهاي نهارخوري، استراحت و كتابخانه وجود دارند كه مكانهايي براي تجمع غيررسمي و خصوصي در درون هر بخش آزمايشگاهي فراهم مي آورند. در نزديكي فضاهاي نشستن، بوردهايي نصب شده اند كه به آساني قابل نوشتن و پاك كردن هستند و اين انگيزه را در افراد ايجاد مي كنند كه ايده هاي خود را با ديگران در ميان بگذارند. دسترسي به آزمايشگاه ها يا دفاتر از طريق اين فضاهــــــاي تجمع صورت مي گيرد. هر بخش آزمايشگاهي به وسيـــــــــلـه محور عريضي به آتريومي ۵ طبقه و راهپله اي بزرگ متصل مي شود. آتريوم داراي فضاهايي براي استراحت و تجمع است كه در هر تراز به لا بي مشرف هستند. همچنيــــــــــــن يك كافي شاپ و اتاق سخنراني در آتريوم وجود دارد كه فضاي آن را سرزنده تر مي كند.
براي پوشش نماي بيروني ساختمان تالا ر بيوتكنولوژي، نوعي سنگ مرمر تراورتن ايتاليايي به نام ocissalc انتخاب شده است كه داراي رنگ ماسه اي روشن است. دور پنجره ها و خطوط نواري نما نيز با استفاده از يك نوع تراورتن قهوه اي به نام econ، از بقيه قسمت هاي نما شاخصتر شده است. تنوع موجود در پنجره ها كه در نما كاملا  آشكار است، به نوعي نمود بيروني برنامه فيزيكي داخل ساختمان است. بازشوهاي بزرگ كه به تعداد زياد در كنار هم قرار گرفته اند، نماي آزمايشگاه ها را تشكيل مي دهند، در حالي كه دفاتر و ساير فضاهاي تجمع از قبيل آتريوم، اتاق هاي كنفرانس، راه پله ها و كافه تريا داراي نماي گسترده شيشه اي هستند كه بسيار شفاف بوده و فعاليت هاي درون ساختمان را براي رهگذران قابل رويت مي سازد.
ديفن باخ ، مدير طراحي "اسميت گروپ" درباره اين پروژه مي گويد: "ما ساختماني طراحي كرديم كه از استحكام و كيفيت درخور يك موسسه عمومي برخوردار باشد. هدف ما ساختن بنايي براي رقابت با ساختمان هايي كه بعدا احداث خواهند شد، نبود، بلكه طراحي و ساخت نخستين بخش از يك ناحيه جديد كه براي مدت هاي مديد، زيبايي و مطلوبيت خود را حفظ كند، مد نظر ما بود....".
پينوشت: ماهنامه ساختمان و كامپيوتر _ شماره 6

معرفي پروژه
رقابت براي طراحي دبيرستان
031023.jpg
فرناز كيميا
در مسابقه اي كه با شركت گروه معماري پيتر آيزنمن ، گروه معماري فاكس اند فاول، گروه معماري مرفسيس و معمار شيكاگويي، جان رونان برگزار شد، نهايتا هيات داوران، جان رونان را انتخاب كرد تا براي پرث امبويدبيرستان پيشرواي طراحي كند.
"پرث امبوي" در 30 مايلي جنوب نيويورك شهري است ساحلي كه زماني پر رونق و فعال بود. مديريت اين شهر شايد به ياد روزهاي گذشته، اينك تلا ش مي كند تا امكانات آموزشي خود را با اقداماتي كه در زمينه بهسازي اقتصادي صورت مي گيرد، منطبق سازد.
در زميني 15/5 هكتاري كه هم اكنون به پروژه خانه سازي دولتي در حاشيه شهر اختصاص يافته، مدرسه مذكور با ظرفيت 3هزار دانش آموز، مطابق طرح و برنامه اي سه قسمتي ساماندهي مي شود؛ طراز همكف عبارت از فضايي است كه با سيستم هاي كفسازي متخلخل مركب با مصالح گوناگون (مانند چمن، خاك رس، لا ستيك و شن) پوشانده مي شود. تا زمين هاي ورزشي را ايجاد كنند، فضاهاي آموزشي خارج از بنا، پاركينگ، 5 آكادمي آموزشي با رويكرد آموزشي حرفه اي و 5 برج شيشه اي عملكردي، با ارتفاعي بيشتر از ساير قسمت هاي مجموعه كه فضاهايي همچون مراكز رسانه اي و سالن هاي آمادگي جسماني را در خود جاي مي دهند.
علا وه بر دانش آموزان، ساكنان "پرث امبوي" هم مي توانند از اين فضاها استفاده كنند؛ برج ها علا وه بر توسعه عملكردي فضاي عمومي، به عنوان سمبلي از آينده روشن در خط آسمان مجموعه عمل خواهند كرد. با توجه به اينكه دبيرستان "پرث امبوي" به عنوان بخشي از پروژه عمراني اين منطقه با سرمايه گذاري دولتي بالغ بر 112 ميليون دلا ر است، پيش بيني شده تا در سال 2006 افتتاح شود. نكته شايان توجه در اين رقابت، شركت 4 گروه بسيار معتبر بود كه محتوايي ارزشمند را براي آن به همراه داشت.

اقامتگاهي براي يك سفير
031017.jpg
اقامتگاه سفير سوئيس در واشنگتن در اصل يك موسسه فرهنگي است؛ نمونه كامل يك كنش ملي و كيفي معمارانه و هنري در جايگاه يك خانه، ايجاز و مينيماليسم سوئيسي، تركيبي از يك فضاي كار و پذيرش مراجعه كنندگان در كنار محيطي مطبوع براي يك زندگي ديپلماتيك كه هريك از اين كاربري ها به صورتي مستقيم به فضاهاي خارجي مستقل ارتباط مي يابد.
تيم طراحي استيون هالو جاستين راسل كه شركتشان در شهر كوچكي در سوئيس واقع شده، از ميان 10 تيم سوئيسي و آمريكايي رقابت كننده براي طراحي اقامتگاه سفير سوئيس برگزيده شدند. پروژه اقامتگاه سفير سوئيس در واشنگتن كه در محدوده محوطه سفارتخانه كشور سوئيس واقع شده، جايگزين خانه اي قديمي در ناحيه وودلي پارك شهر واشنگتن مي شود. بناي 14000 فوت مربعي (بيش از 1500 متر مربع)، به صورت تعدادي مكعب كه حجم هايي از درونشان خالي شده و به فرمي چليپا گونه سازمان يافته اند، طراحي شده با اشراف كامل و روي تپه اي در محوطه اي سبز و با در نظر گيري اولويت ايجاد زواياي ديد در فضاهاي داخلي و خارجي بنا شده است. اتاق هاي همگن به عملكردهاي رسمي و تشريفاتي (سالن هاي ضيافت، تالا رها، سالن هاي پذيرايي) اختصاص يافته است و كل مجموعه با جهت گيري به سمت يادمان واشنگتن، با شهر و سمبل آن ارتباطي بصري برقرار مي سازد. در طبقه دوم آپارتمان سفير، اقامتگاه ميهمانان، محل سكونت كارمندان با محوطه هاي خصوصي و ورودي هاي جداگانه استقرار يافته اند .
تفكيك عمودي فضاهاي عمومي و خصوصي با رنگ مصالح خارجي به كار رفته در نما انعكاس يافته است. بتن قهوه اي رنگ با لوح سنگ هاي نواري نماي ورودي را مشخص مي سازد، در حالي كه ساير ديوارها با شيشه تعريف مي شوند. سقفي پوشيده شده با گل و گياه نماي پنجم را با محوطه پارك مانند زمين هاي سفارتخانه مرتبط مي سازد. اتمام اين اقامتگاه براي پائيز سال 2005 برنامه ريزي شده است.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |