شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۸
به بهانه اعلا م تعرفههاي جديد خدمات پزشكي
دردهاي بي درمان مالي
بسياري از اقشار جامعه هزينه هاي پزشكي را بالا  توصيف مي  كنند. در خيلي از موارد حق با آنهاست چون در مقايسه با درآمد خود اظهار نظر مي  كنند
برخي پزشكان معتقدند تعرفه هاي تعيين شده قبلي مطابق با نرخ تورم در كشور تعيين نمي  شود
031131.jpg
خدمات پزشكي با جان انسان ها سروكار دارد و براي درمان بهتر گاهي درمان هاي گران قيمتي نياز است.آيا كسي مقصر است؟
هر شغلي مسايل و مشكلا ت خاص خود را دارد. هر كس در هر شغلي به هر حال انتظار دارد براي كاري كه انجام مي  دهد دستمزدي متعارف و معقول دريافت كند. در همه جاي دنيا بسياري از مشاغل واجد تعرفه هايي دولتي يا غيردولتي بوده وصاحبان مشاغل موظف به رعايت آنها هستند. يكي از مشاغل بسيار گرانقيمت خدماتي در تمام دنيا، پزشكي و شاخه هاي وابسته به آن است.
در تمام دنيا خدمات پزشكي گران است. ويزيت و دستمزد پزشكان، هزينه هاي بيمارستان، دارو و خدماتي مثل فيزيوتراپي و انجام آزمايش هاي پاراكلينيكي همه گران هستند. سالها تحصيل در رشته اي بسيار دشوار و پراسترس، سروكار داشتن با جان مردم و شراكتي اجتناب ناپذير در رنج هاي مردم در كنار گراني واضح، لوازم و ابزار و مواد مصرفي پزشكي اين رشته را گرانقيمت كرده است.
در ايران هم پزشكي گران است ولي در مقام مقايسه با بسياري از خدمات ديگر )مثلا  مقايسه كنيد با قيمت مواد غذايي يا هزينه حمل و نقل) راستش چندان هم گران نيست. در مقايسه با هزينه هاي خدمات درماني در بسياري از كشورهاي دنيا، ايران از اين جهت كشور ارزاني محسوب مي  شود. حتما ديده ايدكه بسياري از ايرانيان مقيم خارج اوايل تابستان به ايران مي  آيند تا تحت جراحي هاي انتخابي يا درما ن هاي دندانپزشكي قرار گيرند. به هر حال بايد پذيرفت كه توزيع پول در اقتصاد ايران نابهنجار است. بنابراين بسياري از اقشار جامعه هزينه هاي پزشكي را بالا  توصيف مي  كنند. در خيلي از موارد حق با آنهاست چون در مقايسه با درآمد خود اظهار نظر مي  كنند.
در اينجا نقش اساسي را سازمان هاي بيمه گر بازي مي  كنند كه مي  توانند به راحتي تعادل و توازن را در زمينه هزينه هاي درمان هاي پزشكي برقرار كنند ولي تاكنون در اين زمينه چندان موفق نبوده اند.
پزشكان بخصوص پزشكان عمومي براي اينكه بتوانند در چرخه درماني كشور قرار بگيرند ناچارند با بيمه هاي مختلف طرف قرارداد باشند و عموما هم دل خوشي از موسسات بيمه ندارند. شركت هاي بيمه به شهادت آمار و اخبار گوناگون بارها و بارها به تعهدات خود عمل نكرده اند و با تعويق و تاخير فراوان حق و حقوق پزشكان طرف قرارداد را پرداخته اند. همين مساله مشكلي به نام توافق هاي زيرميزي را پيش آورده كه چندي پيش در همين صفحه گزارش مفصلي در همين زمينه خوانديد.
تعرفه هاي درماني در ايران استاندارد نيست. بسياري از پزشكان و دست اندركاران حرفه هاي مرتبط با پزشكي به اين تعرفه ها معترضند. اين پزشكان معتقدند تعرفه هاي تعيين شده قبلي مطابق با نرخ تورم در كشور تعيين نمي  شود. بي  قيدي سازمان هاي بيمه نيز مزيد بر علت مي  شود تا اين دور باطل همچنان ادامه يابد.
تكليف پزشكان جواني كه به تازگي و با كلي دردسر امكان طبابت را به دست آورده اند چه مي  شود؟ برخي از پزشكان برطبق همان مساله توافق هاي زيرميزي دستمزد واقعي خود را دريافت مي       كنند. ولي بسياري از پزشكان يا نمي     توانند يا نمي     خواهند دست به اين كار بزنند. تخطي از تعرفه ها هم دردسرهايي قانوني به دنبال دارد.
اين مشكلا ت به خصوص در زمينه درمان هاي بيمارستاني رخ مي  نمايد. برطبق تعرفه هاي قبلي هزينه هاي برخي جراحي هاي سنگين آنقدر پايين است كه سروصداي برخي جراحان را درآورده، بدقولي هاي سنتي بيمه هاي گوناگون را هم در نظر بگيريد.
بد نيست نگاهي به تعرفه هاي جديد اعلا م شده سازمان نظام پزشكي بيندازيم. سازمان نظام پزشكي سقف ويزيت پزشكان عمومي را 3 هزار و 200 تومان، پزشكان متخصص را 5 هزار و 300 تومان و فوق تخصص را 6 هزار و 600 تومان اعلا م كرده است. دكتر نوربخش، معاون اجرايي و مالي سازمان نظام پزشكي افزايش 15 درصدي بر اساس هر درجه ارتقاي تحصيلي را عنوان كرده است. نوربخش گفته است: اين ارقام سقف تعرفه هاي تصويبي است ولي شوراي عالي نظام پزشكي اين حق را به هيات مديره شهرستان ها داده تا بر اساس مقتضيات محلي و در قالب اين سقف تعرفه هاي محلي را تعيين كنند.
بنابراظهارات دكتر نوربخش، سازمان نظام پزشكي در سالهاي گذشته مرجع قانوني تعيين تعرفه هاي پزشكي نبود با اين حال هر سال تعرفه هاي واقعي پزشكي را پيشنهاد مي  كرد كه اين تعرفه ها براي سال 84، به ميزان 15 درصد نسبت به تعرفه هاي پيشنهادي اين سازمان در سال گذشته افزايش يافته است.
براي پزشكان قديمي و صاحبنام همين تعرفه ها شايد خللي در كار و درآمدشان ايجاد نكند ولي براي پزشكان و جراحان جوان قطعا مطلوب نخواهد بود.
همانطور كه اشاره شد بخشي از اين مشكل به كم بودن سرانه درمان كشور بازمي گردد. به گفته دكتر نوربخش، اين رقم در حال حاضر 2 هزار و 800 تومان است كه در مقايسه با كشورهاي غربي و نرخ تورم در كشور، اصلا  كافي به نظر نمي  رسد. خود سازمان نظام پزشكي معتقد است كه اين رقم بايد دست كم به 4 هزار و 200 تومان افزايش يابد. تازه همين رقم هم به شدت اندك است و با اين رقم اعلا م شده تنها راه حل احتمالا  اين است كه سعي كنيم بيمار نشويمژ!
دكتر نوربخش درباره سرانه بيمه در سال 83 و سال 84 گفته است: سرانه بيمه در سال جاري 2150 تومان بود در حالي كه دولت ميزان آن را 2هزار و 800 تومان تعيين كرده بود، اما سرانه واقعي سازمان هاي بيمه گر در همين مدت 3هزار و 300تومان بود. با وجود اين وزارت بهداشت، سرانه بيمه را براي سال،۸۴ 3 هزار و 800 تومان تعيين كرده كه هيات دولت 3هزار و 200 تومان آن را تصويب كرده است.
همانطور كه مي  بينيد حتي با مشاركت بيمه هاي خدمات درماني هم اوضاع و احوال متقاضيان خدمات درماني اصلا  و ابدا خوشايند نيست. تازه اين هزينه مربوط به ساده ترين نوع خدمات درماني يعني معاينه است و وقتي پاي هزينه هاي اصلي خدمات درماني يعني آزمايش هاي تشخيص طبي و جراحي و بستري در بيمارستان پيش آيد، اوضاع بدتر هم خواهد شد. اين تعرفه ها به اضافه تعرفه هاي درمان هاي هميشه گرانقيمت دندانپزشكي، هنوز اعلا م نشده استژ.
وضعيت جالبي است. مردم و كليت اقشار جامعه و بخصوص افراد كم درآمد به خاطر كم بودن سرانه درمان و بالا  رفتن سرسام آور نرخ تورم در جامعه و به واسطه دست و پنجه نرم كردن با انواع و اقسام مشكلا ت اقتصادي از همين تعرفه ها شكايت دارند و در بسياري از موارد توان پرداخت آنها را نداشته و به همين دليل از مراجعه به مراكز درماني ابا دارندژ.
از سوي ديگر پزشكان و بخصوص پزشكان جوانتر كه آنها هم با انواع و اقسام مشكلا ت اقتصادي بغرنج دست به گريبان هستند با اين تعرفه هاي پايين قطعا قادر نيستند از پس مشكلا ت خود برآيند. هر دو دسته هم در اعتراض خود محق هستند. مشكل به نظر لا ينحل مي  رسد. مداخله صحيح و درست سازمان هاي بيمه مي  تواند شدت اين مشكل را كاهش دهد كه با توجه به سوابق قبلي و مشكلا ت خاص خود سازمان هاي بيمه، نمي  توان به اين راه حل هم چندان خوشبين بود.

پزشكان هم بيمه  مي  شوند!
شايد ندانيد، ولي پزشكان و شاغلا ن حرفه هاي پزشكي، بيمه خدمات درماني نيستند! به عبارت ديگر اگر پزشكي بيمار شود و مثلا  قرار باشد جراحي شود بايد تمام هزينه هاي لا زم را تمام و كمال و آن هم از نوع آزاد بپردازد. مطمئنا اگر پزشكان، كمي تا قسمتي هواي همكاران خود را نداشتند و قرار بود بيماران شاغل در حرفه  پزشكي، كل هزينه درماني خود را بپردازند، وضعيت به شدت به هم ريخته اي در ميان پزشكان كشور پيش مي  آمد! خلا صه به نظر مي  رسد بالا خر پيرو پيگيري هاي سازمان نظام پزشكي از اين به بعد پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، متخصصان علوم آزمايشگاهي، ماماها و ليسانسيه هاي پروانه دار، تحت پوشش خدمات بيمه اي سازمان تامين اجتماعي قرار مي  گيرند.
دكتر نوربخش معاون امور اجرايي و مالي نظام پزشكي گفته است از فروردين ماه سال آينده جامعه پزشكي كشور تحت پوشش هاي خدمات بيمه اي سازمان تامين اجتماعي قرار مي  گيرند. اين بيمه قرار است خانواده پزشكان را هم شامل شود. هنوز خبر نداريم كه اين بيمه از چه نوعي خواهد بود اما بد نيست بپرسيم كه چرا پزشكان تاكنون بيمه نشده اند؟ احتمالا  برخي از مسوولا ن ذيربط تصور كرده اند مطابق آنچه در افواه شايع است پزشكان هيچ وقت بيمار نمي   شوند!

ازدواج و ترميم زخم
محققان آمريكايي در دانشگاه اوهايو اعلا م كرده اند يك ازدواج موفق باعث بهبود سريع زخم ها و جراحات فيزيكي بدن مي  شود و بر عكس يك ازدواج ناموفق مي  تواند منجر به تضعيف عملكرد سيستم ايمني بدن شود. دانشمندان آمريكايي با تحقيق روي تعدادي از زوج هاي آمريكايي دريافتند وقتي زن و شوهر در مورد مشكلا تشان با يكديگر صحبت  مي  كنند و نسبت به يكديگر حالت خنثي ندارند، زخم هاي بدني شان سريعتر بهبود مي  يابد. اما چنانچه زندگي زناشويي اغلب با انتقاد، تمسخر و طعنه زدن و توهين زن و شوهر به يكديگر همراه باشد، مدت زمان بهبود زخم هاي بدن تا 40 درصد طولا ني تر مي  شود. اين محققان معتقدند حتي يك مشاجره ساده ميان زن و شوهر ها نيز مي  تواند روند بهبود زخم را كند كند. مطالعات اين محققان نشان مي  دهد زوج هايي كه حالت تهاجمي و ناآرام نسبت به يكديگر دارند، اغلب سيستم ايمني آنها تضعيف مي  شود وبيشتر از زوج هايي كه در زندگي حامي و پشتيبان هم هستند، به بيماري هاي تنفسي مبتلا  مي  شوند. در عين حال يك روانشناس كانادايي از دانشگاه تورنتو، ازدواج موفق را به عنوان سلا حي موثر براي مقابله با استرس و فشارهاي روحي ناشي از كار ارزيابي كرده استژ.

چهارشنبه سوري خطرناك
مهندس فاطمه فلكي، رئيس اداره پيشگيري از عوامل زيان آور شيميايي وزارت بهداشت در گفت وگو با ايسنا با اعلا م اينكه نوجوانان و جوانان قربانيان اصلي مراسم چهارشنبه سوري هستند گفت: دست ها و چشم ها شايع ترين نواحي آسيب ديده در شب چهارشنبه سوري هستند. وي اشاره كرد: از آنجايي كه اين مواد با كوچكترين حرارت حتي دماي بدن قابل اشتعال هستند، لذا از نگهداري اين مواد در جيب لباس يا كيف مدرسه بايد خودداري كرد. او گفت: بايد از نگهداري مواد منفجره در ظروف شيشه اي خودداري شود، چرا كه در صورت بروز انفجار تكه  هاي شيشه  مثل تركش  عمل مي  كنند.
خانم هاي باردار و بيماران مبتلا  يا مستعد به ناراحتي هاي قلبي عروقي بايد مراقب حال خود باشند. مطمئنا كسي در خيابان هاي تهران به فكر اين بندگان خدا نخواهد بود.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |