يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۹
۱۰۵۰ نمايشگاه كوچك به جاي يك نمايشگاه بزرگ
فروش بهاره؟ كي؟ كجا؟ چطور؟
031221.jpg
ظاهرا كيفيت در اولويت دوم است. اولويت اول را همه مي دانند: قيمت!
بنا بر اعلا م رئيس اتحاديه صنف پوشاك، قيمت هاي اجناس ارايه شده در طرح فروش بهاره 20 تا۳۰ درصد زيرقيمت فعلي است. چرا كه باوجود۲۰ هزارواحد لباسفروشي در سطح تهران وعرضه بيش از حد تقاضاي پوشاك به طور قطع ايجاد تورم در اين نوع كالا  صورت نمي گيرد
صنم بياناتي
پارسال همين موقع بود كه داد و ناله شهروندان اطراف نمايشگاه بين المللي به آسمان رفت. خيابان هاي اطراف نمايشگاه به خودي خود شلوغ بودند، چه رسد به اينكه نمايشگاه پر رفت و آمدي مثل نمايشگاه لباس در اين محل برپا شود. آنها شكايت به شهرداري بردند و شهرداري پذيرفت. گرچه فروش پوشاك بهاره سال گذشته در نمايشگاه بين المللي تهران برپا شده اما آن نمايشگاه، آخرين همايش لباس ها در آن محل بود و بعد تمام. با توافق شهرداري و دولت مبني بر عدم برپايي نمايشگاه هاي پر رفت و آمد در محل دايمي و نمايشگاه هاي تهران، اتحاديه صنف پوشاك تصميم گرفت براي جلوگيري از ازدحام و تردد و ترافيك بيش از حد، نمايشگاه ها را در مناطق مختلف تهران برپا و به نوعي پخش كند.
اين مراكز در تمام مناطق تهران داير است، اما نه به صورت نمايشگاه، بلكه همه افراد متقاضي شركت در اين فروش بهاره، پوشاك خود را در واحدهاي صنفي خودشان به مردم عرضه مي كنند. اين مساله مزاياي فراواني را در خود گنجانده است، از جمله عدم ايجاد ترافيك در مسيرهاي مربوط به نمايشگاه، سهولت در حمل ونقل اجناس براي فروشندگان، عدم پرداخت هزينه مكان براي توليدكنندگان و توزيع كنندگان اجناس و دسترسي راحت اهالي هر منطقه به واحدهاي صنفي فوق.
طبق ماده 84 قانون نظام صنفي اين امكان به فروشندگان داده شده است كه فروش بهاره در خود واحدهاي صنفي ايجاد شود و اين در شرايطي است كه امسال طي اين نوع برنامه ريزي 2هزار و 500 واحد صنفي اعم از توليدكننده و توزيع كننده در اين طرح ثبت نام كرده اند كه تا به حال نيز يكهزار و 50 واحد مشخص شده و برنامه ريزي در خصوص اين واحدها از جمله كارشناسي قيمت ها صورت گرفته است. اتحاديه صنف پوشاك نيز در يك اقدام شبانه روزي ظرفيت پذيرش حدود۷۰ واحد صنفي جديد را در هر روز دارد كه اين روند تا 27 اسفندماه ادامه خواهدداشت.
ابوالقاسم شيرازي رئيس اتحاديه صنف پوشاك بر اين عقيده است كه امسال قيمت ها به نسبت سال گذشته 20 تا 30 درصد كاهش پيدا كرده كه اين كاهش قيمت به دليل ورود بي رويه پوشاك چيني، شولباس هاي وارداتي و ورود پوشاك تاناكورايي در كشور است كه باعث ركود عجيب بازار پوشاك داخلي شده و يك رقابت ناسالم را ايجاد كرده است.
شايد يكي از دلا يل استقبال توليدكنندگان و توزيع كنندگان پوشاك را بتوان در ركود بازار اين اجناس در طول سال عنوان كرد. تعطيلي بسياري از توليدكنندگان و فروشگاه هاي پوشاك به دليل عدم انگيزه و نداشتن سود كافي حقيقت رقابت ناسالم را مسلم مي كند.
بنا بر اعلا م رئيس اتحاديه صنف پوشاك، قيمت هاي اجناس ارايه شده در طرح فروش بهاره 20 تا۳۰ درصد زيرقيمت فعلي است. چرا كه باوجود۲۰هزارواحد لباس فروشي در سطح تهران وعرضه بيش از حد تقاضاي پوشاك به طور قطع ايجاد تورم در اين نوع كالا  صورت نمي گيرد.
گويا قرار است عرضه كنندگان پوشاك در اين طرح تنها حدود۵ تا۶ درصد سود روي اجناس خود ببرند و اين سود كم را در فروش بيشتر جبران كنند.
از مشخصه هاي معرفي اين واحدهاي صنفي وجود پلا كاردهايي است كه روي آنها عبارت ماده۸۴ قانون نظام صنفي به همراه نظارت سازمان بازرگاني قيد شده است. اين پلا كاردها سردر هريك از واحدهاي صنفي كه در اين طرح شركت كرده اند نصب شده تا تشخيص آنها از ديگر فروشگاه ها امكانپذير شود.
50 اكيپ نيرو نيز براي نظارت بر واحدهاي صنفي فوق ساماندهي شده اند كه اين اكيپ ها از تيم هاي 3نفره متشكل از يك نفر از سازمان بازرگاني، يك نفر از مجامع امور صنفي و يك نفر از اتحاديه صنفي با خودروهايي كه با پلا كارد در همين رابطه مشخص شده است به صورت سيار ناظر بركار واحدهاي صنفي هستند.
از جمله مناطقي كه اين واحدهاي صنفي در آنجا فعاليت بيشتري دارند مي توان نازي آباد، امامزاده حسن، كارگر جنوبي، خيابان پيروزي،   ميدان نبوت، ميدان امام حسين، ميدان انقلا ب، ميدان استقلا ل،   چهار راه استانبول، چهارراه جمهوري، ميدان ولي عصر، خيابان ولي عصر،  گاندي،   شهرك غرب،   فلكه صادقيه، خيابان بهار جنوبي و ميدان مادر را نام برد.
شايد يكي از عمده ترين مشكلا ت طرح فروش بهاره به صورت پراكنده در عدم اطلا ع رساني صحيح در خصوص اين طرح به مردم باشد. هنوز بسياري از مردم مناطق مختلف از اجراي اين طرح در واحدهاي صنفي بي اطلا ع هستند و آن عده اي هم كه از اجراي اين طرح باخبرند، نمي دانند بايد چطور اين واحدها را پيدا كنند.
شيرازي در اين رابطه مي گويد: تنها راه معرفي اين مراكز از طريق پلا كاردهاست اما در هر منطقه اي كه ما اين پلا كاردها را نصب مي كنيم با وجود هماهنگي كه از قبل شده، بازهم اقدام به جمع آوري اين پلا كاردها مي شود. بنابراين مردم با ما تماس مي گيرند و عنوان مي كنند كه اعلا م فروش بهاره از طرف شما كذب بوده و اصلا  چنين چيزي وجودندارد. به واقع ما از يك طرف ساماندهي مي كنيم، اما هيچ ارگاني حاضر به همكاري با ما نيست. براي مثال صدا و سيما به عنوان رسانه اي كه بايد اين موضوع را پوشش خبري دهد از ما در مقابل اين اطلا ع رساني طلب هزينه مي كند. به هر صورت راه اندازي بدون كم و كاست اين طرح مي تواند در يك مقطع نوعي خدمت و مشاركت عمومي براي قشر كم درآمد به حساب آيد و در مقطع ديگر بازار كسبه پوشاك تا حدودي رونق پيدا كند تا شايد ركود اين بازار در دوره اي از زمان جبران شود.
با اين حال نبايد يك نكته را از خاطر برد. نظارت بر اين واحد ها و كنترل قيمت ها معمولا  به درستي اعمال نمي شود و تقريبا مي توان گفت كاري از كسي ساخته نيست. صرفنظر از شيوه سنتي چانه زني توجه خريداران محترم را بايد به اين نكته جلب كرد كه بسياري از فروشندگان بي ميل نيستند اجناس و البسه چندين ساله خود را كه باد كرده در اين واحدها به فروش برسانند. بنابراين حواس ها، كاملا  جمع!

سقف تخفيف، 20 درصد
در شرايطي كه سال گذشته فروش بهاره در نمايشگاه بين المللي و مصلا ي تهران برگزار شده بود، امسال به دلا يل متعددي از جمله جلوگيري از ترافيك در محدوده نمايشگاه، صرفه جويي در مصرف برق، سهولت حمل و نقل، جلوگيري از ازدحام جمعيت و سياست تمركز زدايي فروش بهاره به صورت يك طرح جديد و به شكل پراكنده در كليه نقاط تهران در واحدهاي صنفي اشخاص متقاضي برگزار شده است. همه اين مسايل در شرايطي است كه مردم چندان هم از قيمت ها راضي به نظر نمي رسند. به گفته برخي از فروشندگان پوشاك، تخفيف 20 درصدي روي اجناسي كه از طرف اتحاديه به آنها ابلا غ شده كاهش چشمگيري در قيمت ها را در پي نداشته است در صورتي كه زماني كه فروشندگان خود اقدام به حراج اجناسشان مي كنند سقف اين تخفيف تا 50 درصد هم پايين مي آيد از اين رو كاهش 20 درصدي قيمت ها چندان باب ميل خريداران نبوده و توقع قيمت هاي معقول تري را داشتند.

كوتاه
031242.jpg
تزريق 5هزار تن سيب به بازار
ديروز خوانديد كه سود بازرگاني موز كاهش پيدا كرده و اين امر روي قيمت موز تاثير زيادي مي گذارد. امروز هم به شما بگوييم كه از دو سه روز پيش 5هزار تن سيب در ميادين ميوه و تره بار تهران عرضه شده كه احتمالا  تاثير زيادي روي قيمت سيب خواهد داشت. به گفته رئيس سازمان ميادين ميوه تزريق ميوه به بازار تا شب عيد ادامه خواهد داشت.
سرانه مصرف ماهي تهران 7 كيلوگرم است
در تهران نزديك به 110 مركز عرضه ماهي زنده وجود دارد كه در بيشتر ميدان هاي ميوه و تره بار هم محصولا ت شيلا تي عرضه مي شود. به گفته مدير كل شيلا ت استان تهران سرانه مصرف ماهي در تهران 7/2 كيلوگرم است و سرانه مصرف پروتئين جامعه در طول برنامه چهارم از 21 گرم در روز به 29 گرم افزايش پيدا مي كند .
اعزام نيروي كار به ايتاليا
به گفته وزير كار قرار است نيروي كار به ايتاليا اعزام شود كه مقدمات انجام اين كار فراهم شده است. ايتاليا مقصد بعدي نيروي كار ايران بعد از استراليا، كويت و كره است. خالقي مي گويد: با بسياري از كشورهاي ديگر هم در حال مذاكره هستيم تا نيروي كار به آنجا بفرستيم.
031230.jpg
ممنوعيت واردات گوشت قرمز و افزايش قيمت ها
مجلس واردات گوشت قرمز را ممنوع كرد اما آيا اين تصميم تبعاتي هم دارد؟
رئيس اتحاديه گوشت گاوي تهران مي گويد: با اين تصميم سودجويان به دليل افزايش تقاضا، ضرر و زيان حاصل از كاهش مصرف را از طريق افزايش تقاضاي ارگان ها جبران مي كنند، چرا كه واردكنندگان عمده گوشت ارگان ها هستند كه با اين طرح مجبورند از دامداران داخلي خريد كنند. افزايش يكباره تقاضا، افزايش قيمت ها را هم به دنبال خواهد داشت.
تثبيت قيمت محصولا ت نمايش خانگي
يك سي دي كرايه اي را با چه قيمتي توصيه مي كنيد؟
VHS را چطور؟
انجمن صنفي ويدئو رسانه كشور اعلا م كرد كه قيمت محصولا ت شبكه نمايش خانگي براي چهارمين سال پياپي ثابت مانده و در سال 84 نيز افزايش نخواهد داشت.
البته سي دي و فيلم جزو كالا هايي نبود كه مجلس دستور به تثبيت قيمت آنها را داد، اما به هر حال ديگر!
توزيع سي دي هاي غيرمجاز به اين شبكه آسيب  زيادي مي رساند كه لا بد مي دانيد!
ماهي گرون نمي  شه!
مدير كل شيلا ت استان تهران گفت: امسال با همكاري صيادان و تشكل هاي صنفي كمبودي در زمينه توليد ماهي نداشته و افزايش قيمت نخواهيم داشت.
محمد جدي در خصوص تمايل مردم به مصرف گوشت قرمز افزود: استقبال نكردن مردم از مصرف گوشت ماهي، آشنايي نداشتن به نحوه پخت محصولا ت دريايي است كه شيلا ت استان با تهيه كتب آموزشي و توزيع رايگان در سطح ميادين، فعاليت گسترده اي را در اين خصوص آغاز كرده است.
031227.jpg
سقف قيمت  ميوه ها
سيب قرمز 600( تومان)، پرتقال تامپسون شمال 600( تومان)، پرتقال رسمي شمال 350( تومان) پرتقال جنوب ۶۰۰( تومان) و ... وزارت بازرگاني روي مرغوب ترين نوع ميوه ها نرخ گذاشته و به شهروندان توصيه كرده در صورتي كه فروشنده اي بيشتر از اين قيمت ميوه ها را عرضه كرد با شماره تلفن 124 تماس بگيرند.
در عين حال روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران آخرين نرخ ميوه در سطح ميادين ثابت و سيار اين سازمان را اعلا م كرد.
بر اين اساس، نرخ انواع ميوه با كيفيت عالي و درجه يك به شرح زير است:
قيمت به ريال
نوع ميوه
۴۱۰۰
سيب قرمز لبنان
۳۴۰۰
سيب زرد لبنان
۳۹۰۰
انگور شاهرودي
۲۴۰۰
ليموشيرين شمال
۴۵۰۰
كيوي هايوارد
۳۳۰۰
پرتقال تامپسون شمال
۳۵۰۰
پرتقال واشنگتني شمال
۳۰۰۰
پرتقال بيروتي
۱۳۰۰۰
آناناس (هر عدد بالا ي 800 گرم)
۸۵۰۰
انواع موز
۳۴۰۰
خيار گلخانه اي
۲۹۰۰
گوجه فرنگي
۲۰۰۰
پياز نو
۱۵۰۰
سيب زميني شسته شده
۱۷۰۰
سيب زميني نو
۱۷۰۰
هويج
سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از شهروندان خواسته است تا در صورت مشاهده تخلف در عرضه محصولا ت خارج از نرخنامه مذكور، مراتب را به ماموران ميادين ميوه و تره بار گزارش دهند.

درددل
مطالبات بازنشستگان
مسوولا ن محترم مربوطه در رسانه ها اعلا م و وعده داده بودند كه مطالبات حقوق بگيران دولت تا پايان سال جاري پرداخت مي شود. استدعاي عاجزانه در پرداخت مطالبات مورد بحث بازنشستگان پيش از 1379 را كه آخر سال نزديك است، داريم.
كيايي طالقاني

شركت تعاوني مصرف گفتار
با تصويب اساسنامه شركت تعاوني مصرف گفتار شركت مخابرات ايران و تاسيس فروشگاه در سال 1379، از سال 1370 و بلكه از قبل تاكنون از طرف فروشگاه نه سود سهام و نه سود فعاليت به هيچيك از سهامداران پرداخت نشده و نمي شود و معلوم نيست چرا مفاد اساسنامه كه صراحت دارد رعايت نمي گردد و در مقام سوال نيز پاسخگو نيستند.
تراب سلياني_ بازنشسته مخابرات

آسفالت نامناسب
خيابان هشتم كيهان در منطقه 5 آسفالت بسيار بدي دارد. لطفا مسوولا ن رسيدگي كنند.
اميدوار

بازهم مطالبات
در ابتداي مهرماه سال 83 بازنشسته شده ام، اما آموزش و پرورش هنوز پاداش پايان خدمت من را پرداخت نكرده  است، در صورتي كه براي عده اي كه در آبان و آذر 83 بازنشسته شده اند اين پاداش پرداخت شده است. چرا تبعيض قائل مي شوند؟

منطقه خطرناك
در خيابان ورامين منطقه جاده نظاميه قرار بوده ميداني احداث شود تا از تصادفات وحشتناك جلوگيري شود. مدتي است كلنگ اين ميدان زده شده، اما هنوز ساخت آن شروع نشده. اين منطقه بر اثر تصادف هاي زياد هفته اي دو، سه كشته مي دهد. لطفا سريعتر اقدام كنند.

نارضايتي از فروش بهاره
براي خريد از واحدهاي صنفي كه طرح فروش بهاره را اجرا كرده اند به خيابان جمهوري رفتم. قيمت ها بسيار بالا  بود و اصلا  معقول به نظر نمي رسيد. قيمت هاي اين فروش بهاره با نمايشگاه سال گذشته بسيار متفاوت است، قيمت ها در نمايشگاه بسيار بهتر بود. اصلا  اين چه برنامهريزي است؟

جراحي تخصصي پزشك عمومي 
چندي پيش زائده اي در چشم فرزند 9ساله ام پيدا شد. به يك پزشك متخصص مراجعه كرديم، گفتند گل مژه است. به طور اتفاقي نزد پزشك عمومي خانواده خودمان رفتيم كه وقتي اين زائده را ديد گفت: من مي توانم آن را خارج كنم. با بيهوشي موضعي آن را خارج كرد، اما بعد از 2 روز متوجه شديم كه زائده هنوز هست. دوباره مراجعه كرديم گفت: جاي عمل جراحي است و رفع مي شود.
اما رفع نشد تا اينكه به يك كلينيك در تخت طاووس رفتيم و آنجا متوجه شديم كه اصلا  در ايران متخصص پلك هست. خلا صه گفتند كه تومور است. خوشبختانه تومور سرطاني نبود و قرار شده با عمل جراحي ظريف آن را رفع كنند. من مي خواهم بگويم كه براي اينگونه عمل ها به پزشك متخصص مراجعه كنيد. ضمن اينكه آيا مي شود قضيه را پيگيري كرد؟

وضعيت نامناسب زلزله زدگان زرند
از زلزله زدگان زرند هستيم. ما در اين منطقه بومي نيستيم و به خاطر شركت زغال سنگ در زرند مشغول به كار بوديم، بعد از اين زلزله به ما فقط يك چادر داده اند و به آن شكلي كه به بومي هاي اين منطقه رسيدگي مي كنند، به ما رسيدگي نمي شود. به خصوص از نظر موادغذايي با كمبودهاي فراواني مواجه هستيم.

بازتاب
فقط 70 هزار تومان
احتراما، در خصوص مطلب درج شده در صفحه تهرانشهر آن روزنامه در مورخ 83/10/14 در صفحه 21 با عنوان مصائب سفر با اتومبيل به اروپا به اطلا ع مي رساند كه كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلا مي ايران با 70 سال سابقه در ارايه اسناد و مدارك بين المللي اتحاديه بين المللي جهانگردي كه 106 كشور جهان در آن عضو هستند، عضو بوده كه اشتباها 36 كشور قيد شده است.
ضمنا هموطنان عزيز كه تمايل به سفر اروپا با سواري شخصي خود را داشته باشند، هزينه اي كه جهت دريافت دفترچه مالكيت خودرو، پلا ك ترانزيت و كارت عضويت و برچسب IR به اين كانون پرداخت مي نمايند 2 ميليون تومان نبوده، بلكه جمعا 70600 تومان مي باشد.
نكته ديگر اينكه كانون، 2 شعبه اصلي در شهر تهران دارد كه اسناد و مدارك بين المللي جهانگردي را به متقاضيان ارايه مي كنند.
كانون جهانگردي و اتومبيلراني

پل عابر ميدان انقلا ب
در پاسخ به پيام تلفني مورخ 83/11/26 تحت عنوان پل عابر ميدان انقلا ب به اطلا ع اين شهروند محترم مي رساند، ايستگاه مترو واقع در سطح زير ميدان انقلا ب به نحوي طراحي شده كه هر چهار طرف، عبور عابر پياده را تامين كرده است. بديهي است با احداث اين ايستگاه مسيرهاي عبور عابران نيز ساخته خواهد شد.
سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران

اطلا عات بيشتري بدهيد
با احترام، در خصوص مطلب مندرج در روزنامه مورخ 83/11/8 با عنوان برخورد خشن با دانش آموزان باتوجه به اينكه مطلب ذكر شده بسيار كلي است خواهشمند است چنانچه اطلا عات بيشتري در مورد مدرسه يا مدارس مورد نظر در اختيار آن روزنامه قرار گرفته است، جهت پيگيري دقيق تر به اين سازمان ارايه فرماييد.درغيراين صورت پيگيري اينگونه موارد كلي امكانپذير نمي باشد،چرا كه اطلا عات اين سازمان از منطقه مورد اشاره خلا ف چنين ادعايي را نشان مي دهد.
روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |