دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۰
گزارش كرونيكل ازمشهورترين كمانچه جهان
كلهر در تيم رويايي!
031263.jpg
نويسنده سان فرانسيسكو كرونيكل براي توضيح كمانچه، آن را سازي معرفي مي  كند كه يك نوع ويلون عمودي است و در واقع پدر جد ويلون محسوب مي  شود. نوازنده كمانچه بايد به زانو روي زمين بنشيند. اين تصويرسازي براي معرفي مشهورترين نوازنده كمانچه در سطح جهان كافي به نظر مي  رسد. روزنامه نيوز تروجن آن لا ين نيز از اين گروه به عنوان تيم رويايي ياد كرد. كيهان كلهر هر چند كه كاپيتان تيم رويايي نيست، شايد از بقيه سرشناس تر باشد.
كلهر كه در حال حاضر براي اجراي كنسرت موسيقي سنتي ايراني در آمريكا به سر مي  برد، موضوع اصلي گزارش سان فرانسيسكو كرونيكل است. او در كنار حسين عليزاده (تار)، محمدرضا شجريان (آواز) و همايون شجريان (تنبك و آواز) گروه استادان موسيقي ايراني را در آمريكا همراهي مي  كند.
كلهر پيش از سفر به آمريكا در مصاحبه اي تلفني با اين روزنامه درباره اهداف اين كنسرت گفت: ما سفراي فرهنگي ايران هستيم، نه سياستمدار. تلا ش مي  كنيم تا وظايف خود را در اين وظيفه فرهنگي به بهترين شكل انجام دهيم و قصد داريم توجه مردم آمريكا را به فرهنگ ايراني جلب كنيم.
او از معدود موسيقيدانان ايراني است كه بين غيرايراني ها مخاطبان بسياري دارد. دوبار نامزدي در جايزه گرمي( بزرگترين فستيوال موسيقي جهان) وي را به عنوان يك ستاره موسيقي مطرح كرده است. كلهر در سال 2003 در دو بخش نامزد گرمي شد. يكي به همراه همين گروه در آلبوم بي  تو( محصول سال )۲۰۰۲ و ديگري در كنار شجاعت حسين خان، سيتاريست هندي كه اين همكاري به انتشار آلبوم باران منجر شد.
ايزابل سافر ، مدير روابط عمومي موسسه موسيقي جهان (ورلد ميوزيك) در نيويورك درباره گروه استادان موسيقي ايراني و به طور كلي موسيقي سنتي اين كشور مي  نويسد: همين كه اين كنسرت ها در بهترين و مشهورترين تالا رهاي آمريكا رزرو شده، نشان دهنده آن است كه اين نوع موسيقي در جلب مخاطب غيرايراني نيز موفق عمل كرده است.
كيهان كلهر متولد سال 1342 به خاطر همكاري با شجاعت حسين خان و كرونوس كوارتت و عضويت در فيلا رمونيك نيويورك مخاطبان زيادي را براي خود دست و پا كرده است. كنسرت اخير او و گروه استادان... كه بليت آن چندماه قبل تماما به فروش رفته در سالن كنسرت والت ديسني لس آنجلس قرار است برگزار شود.
كلهر سه ماه قبل از سوي جان آدامز به عنوان نوازنده گروه برگزيده شد تا در كنسرت در گوش  تو صداي كمانچه را به گوش مخاطب غيرايراني برساند.
نويسنده در توصيف گروه استادان... ادامه مي  دهد: آنها قبل از تور سال 2001 خود هيچگاه با يكديگر همكاري نكرده بودند، اما هماهنگي بين كلهر (كمانچه) و عليزاده (تار) به قدري است كه گويي چندين دهه است با هم كار مي  كنند. ساز اين دو موسيقيدان به طرز زيبايي يكديگر را كامل مي  كند و وقتي صداي جادويي شجريان روي آن مي  نشيند به آهنگ وجهه اي اپراتيك مي  بخشد. شجريان در خارج از مرزهاي ايران به پاواروتي ايراني شهرت دارد. آنهايي كه براي اولين بار به موسيقي سنتي ايراني گوش مي  دهند، كاملا  تحت تاثير كيفيت پررمز و تصوف گونه آن قرار مي  گيرند.
شباهت هايي نيز كه بين اين نوع موسيقي با موسيقي سبك هندي به چشم مي  خورد، به سال هاي اشغال هندوستان توسط پرشيا(ايران) برمي گردد. صداي همايون نيز تا حدي شبيه پدرش است. اين آهنگ ها كه بعضي از آنها حتي 20 دقيقه هم طول مي  كشد، گاهي شنونده را به ياد اپرا و شباهت هاي تحرير بين اين دو سبك مي  اندازد.
آنها اينبار نسبت به دفعات قبلي هنگام صدور ويزا با مشكلا ت كمتري مواجه شدند. 3 سال قبل مشكلا تي باعث شد تا براي حسين عليزاده خيلي دير ويزا صادر شود.
كنسرت سالن والت ديسني يكشنبه هفته آينده برگزار مي  شود. كلهر درباره اين گروه مي  گويد: ما توجهات زيادي را به خود جلب كرده ايم. او درباره ميزان اقبال عمومي مردم در ايران به موسيقي سنتي ادامه مي  دهد: گروه ما مثل پلي است كه سعي دارد نسل ها را به هم پيوند دهد. اين بليت ها كه بخشي از آن توسط شنونده غيرايراني خريداري شده بين 24 تا 48 دلا ر قيمت گذاري شده است.

عصاره شطرنج بازنشسته شد
031266.jpg
حسام گلبري -حتما با شنيدن واژه شطرنج، تصويري از گري كاسپاروف، بزرگترين استاد تاريخ جهان شطرنج جهان، در ذهنتان نقش خواهد بست. اما كم كم بايد اين عادت ديرينه را از سر بيرون كنيد. چرا كه بزرگترين شطرنج باز جهان روز پنج شنبه دقايقي پس از نهمين پيروزي اش در رقابت نزديك و نفس گير در اسپانيا و چيرگي بر حريف بلغاري خود، وسلين توپالوف، اعلا م بازنشستگي كرد.
بر اساس گزارش رويتر، قهرمان روسي ديگر در هيچ يك از مسابقات رسمي و بين المللي شركت نخواهد داشت، ولي اين بدان معنا نيست كه وي به طور كلي با دنياي چهارخانه ها خداحافظي مي كند. كاسپاروف مي گويد: شطرنج جزوي از زندگي من است و باز هم به بازي شطرنج و بيليتز خواهم پرداخت و از اين پس قصد دارم به جاي حضور حرفه اي در مسابقات شطرنج، باقي زندگي ام را در دنياي سياست و نويسندگي سپري كنم.
رسانه هاي گروهي اسپانيا تصميم اخير كاسپاروف را ناشي از مشكلا ت زيادي كه در سالهاي اخير متحمل شده است، مي دانند و كاسپاروف كه هميشه و هميشه رقيبان را يكي پس از ديگري كيش و مات مي كرد، اين بار اسير كيش و مات بازي روزگار شد. كاسپاروف، يكي از منتقدان رئيس جمهوري روسيه، پوتين و موسس بخش دموكرات روسيه و همچنين يكي از اعضاي بلند پايه گروه ليبرال كميته 2008 روسيه است. وي در سال 1936 در آذربايجاني به دنيا آمد كه در آن زمان منطقه اي نظامي در جنوب شوروي بود. كاسپاروف از سن 5 سالگي بازي شطرنج را نزد پدر خود فرا گرفت، اما وقتي 7 ساله شد پدرش را از دست داد. 12 ساله بود كه برنده مسابقه قهرماني جونيور شوروي شد و در سن 17 سالگي با شركت در رقابت قهرماني جونيور جهاني عنوان نفر برتر اين رقابت را از آن خود ساخت. در سال 1985 و در سن 22 سالگي عنوان استاد بزرگ شوروي را از آناتولي كارپوف ربود و علا وه بر آن جوانترين قهرمان شطرنج جهان لقب گرفت. وي با ادامه پيروزي هاي مستمر در مسابقات مختلف كشوري و جهاني رفته رفته بر شهرت و اعتبار جهاني خود افزود. قهرمان روس بارها و بارها رقيب هموطن خود را مغلوب ساخت، ولي در سال 1993 مقابل حريف كامپيوتري خود به نام IBM و تنها با 17 حركت شكست را پذيرا شد هر چند كه پس از انجام اين رقابت كاسپاروف ادعا كرد كه نيروهاي انساني IBM را ياري كرده بودند. 3 سال بعد نيز در لندن در برابر ولا ديمير كرامينك تن به شكست سنگين ديگري داد تا با اين باخت عنوان قهرماني شطرنج دنيا را تقديم كرامينك كند. نبرد فوق العاده جذاب كاسپاروف عليه كارپوف كه براي كسب عنوان قهرماني شطرنج جهان صورت گرفته بود، طولا ني ترين رقابت تاريخ است كه به مدت 6 ماه به طول انجاميد. كاسپاروف در نوامبر سال 2003 توانست در يك مسابقه كامپيوتري، ايكس تري دي را شكست داده و برنده جايزه 175 هزار دلا ري و جايزه طلا يي شود. او كه بد جور هوس نويسندگي به سرش زده است، تصميم دارد در دوران بازنشستگي كار نوشتن اولين كتاب ناتمام خود اجداد نابغه من را به پايان برساند و پس از آن كتابي را تحت عنوان چطور زندگي مانند شطرنج مي شود كه به نظر مي رسد چندان بي ارتباط با شطرنج هم نيست را به رشته تحرير در آورد.

دكه
031257.jpg
پولدارها، ثروتمندتر مي  شوند
فوربس ليست جديد ثروتمندترين هاي جهان را منتشر كرد. شانگهاي ديلي با چاپ اين مطلب نوشت: بيل گيتس همچنان در راس ثروتمندترين افراد جهان قرار دارد. بيل گيتس، رئيس شركت مايكروسافت چندين سال است كه اين عنوان را به خود اختصاص داده است. اين روزنامه همچنين عكس دستگيري يك زنداني در چين را كه به حبس ابد محكوم شده، چاپ كرده است.
031260.jpg
خويشتنداري
عرب نيوز عنوان اصلي خود را در 12 مارس به خروج نيروهاي سوري از عربستان اختصاص داده است. از بغداد هم خبر مي  رسد كه رهبران گروه هاي عراقي ازشيعيان خواستند كه به دنبال بمب گذاري اخير در اين كشور كه در جريان آن 47 شيعه عراقي كشته شد، از خود خويشتنداري نشان دهند. طرفداران حماس و جهاد اسلا مي هم در تظاهراتي به اسرائيل فرياد زدند كه تنها اين رژيم مي  تواند به حملا ت ضد اسرائيلي پايان دهد.

كوتاه تر از گزارش
نگاه كن، اينجوري!
بعضي چيزها به امتحانش نمي  ارزد و حتي يكبار تجربه آن مي  تواند اولين و آخرين تجربه باشد. يك اسلحه فروش روسي كه قصد داشت به مشتري خود ثابت كند ماشه اسلحه اي كه قبلا  آن را مسلح كرده بود سالم است، پس از كشيدن ماشه راهي بيمارستان شد تا از اين پس ياد بگيرد كه بعضي فراموشكاري ها ممكن است به قيمت جانش تمام شود.
مرد اسلحه فروش با خوش شانسي محض از مرگ آني نجات يافت چون گلوله اي كه در اسلحه وجود داشت، گلوله مشقي بود. اما جراحت وارده بسيار جدي است.
خودكشي درد دارد
جواني كه به قصد خودكشي بيش از 12 پليس را منتظر خود گذاشته بود، بالا خره دست از خودكشي كشيد و خود را تسليم پليس كرد. روزنامه سان فرانسيسكو كرونيكل درباره چگونگي تسليم شدن اين جوان به پليس نوشت: ساعت 2 بعد از ظهر مادر يك جوان با پليس تماس گرفت و به آنها گفت پسرش قصد خودكشي دارد. ماموران پليس پس از حضور در محل هر چه سعي كردند پسر جوان را از خودكشي منصرف كنند نتوانستند. اما ماري كه نزديك پسر بود او را نيش زد و پسر جوان به ماموران گفت كه ديگر مايل به خودكشي نيست.
ظاهرا نيش مار خيلي دردناك بوده است!
سرقت از چراغ خطر
چراغ هاي راهنمايي و رانندگي جز اينكه وسيله اي باشند تا رانندگان درپشت رنگ قرمز آن چرت كوتاهي بزنند، چه فايده ديگري مي توانند داشته باشند؟ اين سوال را بايد از 2 سارق آرژانتيني چراغ راهنمايي و رانندگي پرسيد. دزد 19 ساله به همراه دستيار خود حين باز كردن چراغ راهنمايي يكي از شلوغ ترين تقاطع هاي بوينس آيرس توسط پليس گشت دستگير شدند.
پس از دستگيري اين دو، 4 تقاطع ديگر نيز بي چراغ شدند. سخنگوي پليس آرژانتين گفت: چنين موردي عجيب و غير قابل باور است. هنوز درست نفهميديم كه اين چراغ ها به چه درد آنها مي خورد؟
جنگ ستارگان، نه براي كودكان
جورج لوكاس، خالق فيلم جنگ ستارگان مي گويد تماشاي اين فيلم مناسب كودكان زير 13 سال نيست. لوكاس در يك مصاحبه تلويزيوني درباره ششمين قسمت اين فيلم كه قرار است 19 ماه مه در سينماهاي آمريكا و بريتانيا روي پرده برود، گفت: من فكر نمي كنم تماشاي اين فيلم براي يك كودك 5 يا 6 ساله مناسب باشد. آخرين فيلم جنگ ستارگان خشن ترين قسمت از سري فيلم هاي جنگ ستارگان است و احتمال مي رود قانون، تماشاي اين فيلم را براي افراد زير 13 سال ممنوع كند. هيچ كدام از فيلم هاي جنگ ستارگان با چنين محدوديتي روبه رو نبوده اند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |