سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۱
قيمت هاي متغير در بازار ماهي شب عيد
عرضه كم، تقاضا زياد
فروشندگان ماهي هنوز چندان از فروش شب عيدشان راضي به نظر نمي رسند .روزهاي هفته را با بي حوصلگي سپري مي كنند تا دو، سه روز مانده به شب عيد
031311.jpg
عكس: ساتيار
ماهي غذاي لذيذي است اما بعضي ها دوستش ندارند. به هر حال شب عيد بايد روي سفره باشد ديگر ...
صنم بياناتي
مصرف ماهي به طور كلي در ميان مردم ما رواج چنداني ندارد، اما خوردن ماهي شب عيد رسمي است كه طي سالهاي طولا ني با فرهنگ ما ايراني ها عجين شده است .
انواع ماهي خوراكي كه شما مصرف مي كنيد بستگي به طبع شما دارد. آيا تا به حال ماهي خارجي را جايگزين ماهي ايراني كرده ايد؟ اگر تا به حال اين كار را نكرده ايد امتحانش ضرري ندارد، ولي اين احتمال هم وجوددارد كه از جايگزيني ماهي سفيد كانادايي به جاي ماهي سفيد ايراني پشيمان شويد، چون گويا اين نوع ماهي كيفيت ماهي سفيد ايراني را ندارد و طعمي مشابه طعم شوريده و كفال را داراست. به هر حال اين نوع ماهي را مي توانيد در كارتن هاي 35 كيلويي به قيمت كيلويي 2900 تومان در بازار تهيه كنيد. فروشنده ماهي كانادايي معتقد است اين نوع ماهي خوش خوراك است، اما او هم با ما هم عقيده است و مي گويد: كيفيت ماهي سفيد ايراني را ندارد. صحبت از ماهي سفيد ايراني شد. در محدوده چهارراه استانبول علا وه بر ماهي سفيد انواع ديگري از ماهي را هم مي توانيد پيدا كنيد كه از ظاهرشان، تازگي نمايان است. فروشندگان ماهي در چهارراه استانبول هنوز چندان از فروش شب عيدشان راضي به نظر نمي رسند. روزهاي هفته را با بي حوصلگي سپري مي كنند تا دو، سه روز مانده به شب عيد .
يكي از اين فروشندگان كه زياد هم حوصله صحبت كردن ندارد مي گويد: اصل كاسبي ما دو، سه روز آخر سال است، آن موقع اينجا اينقدر شلوغ مي شود كه راه رفتن هم مشكل است. در همين حين مشتري آقايي قيمت ماهي سفيد را از فروشنده مي پرسد. زماني كه كيلويي 5هزار تومان به گوشش آشنا مي شنود، مي گويد: 2 ماه پيش از همين جا ماهي سفيد را كيلويي۲ هزار و 800 تومان خريدم، اما شب عيد هيچ چيز حساب وكتاب ندارد. خانم جواني كمي آن طرف تر مي گويد: شب عيد سال گذشته 750 گرم ماهي شير را 5هزار و 400 تومان خريداري كردم، وقتي هم به فروشنده معترض شدم صريح پاسخ داد: مي  توانيد نخريد. اكثر كساني كه خريد مي كردند چندان از قيمت ها راضي نبودند، شايد هم تا حدودي حق داشتند. به فاصله 10 قدم از دو ماهي فروش قيمت ها در بعضي موارد متغير است به طوري كه ماهي دودي را در يك مغازه كيلويي 3هزار و 500 تومان قيمت كرديم و در چند قدمي اين مغازه همين نوع ماهي را بين كيلويي۴هزار تا۶هزار هزارتومان يافتيم. تفاوت قيمت ها در مناطق مختلف در نوع خود جالب توجه است، البته زماني كه دليل اين نوسانات را از فروشندگان ماهي جويا شديم، اكثريت بر اين عقيده بودند كه هرچه به عيد نزديكتر شويم، قيمت ها تغيير مي كند. به هر حال اگر به دنبال ماهي تازه هستيد حتما به چهارراه استانبول مراجعه كنيد، البته اگر از ترافيك مسير هراسي نداريد. آن سوي شهر در يكي از ميادين تره بار جمعيت بيش از اندازه، نزديك شدن عيد را يادآوري مي كند. در كنار فروشگاه ماهي فروشي، ماهي هاي قزل آلا ي زنده شنا مي كنند. تنوع انواع ماهي در اين مكان زياد است. زماني كه قيمت اكثر انواع ماهي ها را جويا مي شديم فروشنده سرحال اين فروشگاه مي گفت: اصلا  به اين قيمت ها مطمئن نباشيد ممكن است فردا مراجعه كنيد و وضع فرق كرده باشد، پس فردا قيمت ها بيشتر مي شود. اين وضعيت تا عيد ادامه دارد، اگر مي خواهيد ارزانتر بخريد همين حالا  خريد كنيد، در ضمن ماهي هاي ما همه تازه است. كه اين نكته آخر را چندان هم بيراه نمي گفت .
031275.jpg
031278.jpg
سمت ديگري از شهر در يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند اوضاع مشابهي وجود دارد. هجوم جمعيت در كنار يخچال هاي ماهي وضعيتي را منجر شده بود كه نمي شد زياد جلو رفت. البته بايد به شما بگوييم اگر طرفدار ماهي تازه هستيد حداقل براي خريد ماهي، فروشگاه شهروند را حذف كنيد. ماهي هاي اين فروشگاه به صورت فيله ماهي منجمد در بسته بندي هاي مختلف به مردم عرضه مي شود، البته منظور اين نيست كه ماهي هاي اين فروشگاه تازه نيست مقصود روي منجمد بودن اين ماهي هاست. خانمي كه بسته هاي متعددي از انواع ماهي ها را داخل چرخ دستي گذاشته و با وسواس خاصي در حال انتخاب است، مي گويد: ماهي تازه خيلي بهتر از ماهي منجمد، است اما حسن خريد ماهي هاي منجمد بسته بندي شده اين است كه ديگر نيازي به پاك كردن و قطعه قطعه كردن ندارد. همه چيز آماده و مهيا است. ناگفته نماند قيمت انواع ماهي در شهروند بسيار ريز و دقيقتر از ساير نقاط است و تنها تفاوت آنها در منجمد بودنشان است. به هر صورت زماني كه به عيد نزديك مي شويم، مصرف ماهي بالا  مي رود و بار كمتري به فروشگاه ها مي رسد، از اين رو افزايش قيمت ماهي امري اجتناب ناپذير است. به عنوان مثال يك استخر يك تني كه در طول چند ماه ماهي هايش مصرف مي شود نزديك به عيد ظرف مدت يك هفته ماهي هايش تمام مي شود. اميري يكي از فروشندگان عمده ماهي است. وي در خصوص نوع ماهي ها مي گويد: مردم حين خريد بايد دقت كنند كه ماهي از كجا آمده. اين مساله در كيفيت ماهي بسيار موثر است، به عنوان مثال بهترين نوع ماهي شير متعلق به خليج فارس است. ماهي هاي چابهار چندان مطلوب نيست، اما ماهي در مناطق ماهشهر و خليج فارس از كيفيت بالا يي برخوردار است. همچنين ميگو بوشهر و آبادان بهترين نوع در بين ديگر شهرهاست. در منطقه شمال كشور نيز بهترين انواع ماهي مربوط به شهر انزلي است .
در هر صورت حين خريد ماهي براي شب عيدتان چندان از قيمت هاي متغير و متفاوت ناراحت نشويد. اين مساله امري كاملا  طبيعي است يا شايد حداقل بين فروشندگان اين نوع مواد غذايي عادي و طبيعي به نظر آيد !

درد دل
با ما تماس بگيريد، شنبه تا چهارشنبه
۱۵( 2052627 تا )۱۶
خدمات پس از فروش
از طرف خدمات لباسشويي شركت ايندزيت براي سرويس ماشين لباسشويي ام به منزلم آمدند. موتور دستگاه من را برداشتند و موتور كهنه جاي آن گذاشتند. اين چه نوع خدماتي است؟
قدس

كوچه تاريك و ...
لا مپ تنها چراغ كوچه اردشير واقع در خيابان فرصت، پايين تر از سميه مدت 3 ماه است كه سوخته، هرچه تماس مي گيريم نتيجه اي حاصل نشده است. تاريكي باعث زورگيري و عدم امنيت در اين منطقه شده. تقاضاي اقدام داريم .
اميني، ساكن كوچه

مدرسه مخروبه
مدرسه بهستاني در نظرآباد اصلا  وضعيت مناسبي ندارد. از خيرين مدرسه ساز و ... خواهشمنديم فكري به حال آن بكنند. به مسوولا ن چند بار گفته ايم ولي اتفاقي نيفتاده !

بوي نامطبوع بيمارستان مفيد
از ساكنان اطراف بيمارستان مفيد (شريعتي نرسيده به ميرداماد) هستيم. از بيمارستان بوي فوق العاده نامطبوع به مشام مي رسد. اعتراض مي كنيم؛ مي گويند خانه هايتان را بفروشيد. به سازمان محيط زيست مراجعه مي كنيم، جوابي نمي گيريم، كسي نيست اقدامي كند؟
پيمان

بازتاب
قطع درخت مشاهده نشد
عطف به پيام درج شده در صفحه 21 آن روزنامه مردمي مورخ 83/11/27 با عنوان قطع درختان جهت اطلا ع و تنوير افكار عمومي به استحضار مي رساند: طي بررسي و بازديدهاي به عمل آمده در زعفرانيه، كوچه كربلا يي، جنب دبيرستان امام موسي صدر، هيچگونه قطع درختي مشاهده نشد و باغ مذكور داراي شناسنامه باغات بوده و از لحاظ قطع اشجار كنترل مي گردد .
روابط عمومي شهرداري منطقه يك

گراني فندق به علت يخبندان
احتراما باستحضار مي رساند در روزنامه محترم همشهري مورخ 83/12/16 از قول اينجانب سيدمصطفي حسيني، رئيس اتحاديه صنف خشكبار و آجيل فروش تهران مرقوم فرموده اند كه كل خشكبار در دست آقاي محمدزاده در قزوين است و ايشان خشكبار را گران كرده ، در صورتي كه بنده اظهار داشتم به گفته آقاياني كه از قزوين فندق به تهران حمل مي  كنند، فندق در دست آقاي محمدزاده است و ايشان به علت يخبندان و مسدود بودن راه، فندق را گران كرده است لذا كل خشكبار در دست ايشان نيست .
رئيس اتحاديه صنف خشكبار و آجيل فروش تهران

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |