يكشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۴ - Apr 3, 2005
پيامبر اكرم (ص): چرا مي بينم حب دنيا چنان بر بسياري از مردم غلبه كرده كه گويا مرگ در دنيا بر ديگران نوشته شده؟، و گويا رعايت حق بر سايرين واجب گرديده؟ هيهات! هيهات! چرا آيندگان از گذشتگان، عبرت نمي گيرند.
تحف العقول ص ۲۹
امروز با حافظ
ز خوبي روي خوبت خوب تر باد
جمالت آفتاب هر نظر باد
دل شاهان عالم زير پر باد
هماي زلف شاهين شهپرت را
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
موفقيت سينماي ايران موجب نشاط و پويايي
در عرصه فرهنگ و هنر كشور شد
واحد مركزي خبر: احمد مسجدجامعي  گفت : موفقيت  سينماي  ايران  در حيات  نوين  خود درسالهاي  پس  از انقلاب  اعتماد به  نفس  فراواني  در عرصه  فرهنگ  و هنركشور ايجاد كرد.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي در گفتگو با واحد مركزي خبر افزود: سينماي  ايران  نخستين  حوزه  فعال  فرهنگي  بود كه  توانست  باور قدرتمندانه  و با محور قرار دادن  ويژگي  هاي  معنوي  و انساني ، پيام  انقلاب  اسلامي ايران  را به  جهانيان  برساند.
وي  تصريح  كرد: سينماي  ايران  در دوران  نوين  حيات  خود توانست  به  زيبايي  ، روايتگر فرهنگ  ، زندگي  و ارزشهاي  اين  سرزمين  باشد و به خوبي  در پس  پرده  آثار سينمايي  ، وقايع  و روايت  هاي  فرهنگي  و اجتماعي را به  مخاطب  منتقل  كند.
مسجد جامعي، سادگي  و نجابت  را رمز موفقيت  سينماي  ايران  دانست  وگفت : سينماي  ما، در حالي كه  در سالهاي  اخير از فن آوري  هاي  روز جهان  نظير آنچه  در آمريكا و كشورهاي  غربي  از آن استفاده  مي كنند، بي  بهره بود ولي  به  دليل  ظرفيت  هاي  محتوايي  بسيار ارزشمندي  كه  ريشه  در فرهنگ ، معنويت  و ارزشهاي  مذهبي  و ملي  ما دارد ، توانست  همچنان  جايگاه ويژه  خود را در دنيا حفظ كند.
وي  افزود: امروز بدون  اغراق  همه  جشنواره  هاي  بزرگ  و معتبر جهان براي  كسب  اعتبار بيشتر، سعي  بر جلب  نظر سينماگران  ايراني  ، براي شركت  آثارشان  در اين  جشنواره ها دارند و اين  در حالي  است  كه  سينماي ايران  هنوز به  ظرفيت  هاي  فراوان  رشد دست  نيافته  است .
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي با اشاره  به  لزوم  پرداخت  جدي  سينما به  حوزه هاي  ارزشمندي  مانند فرهنگ، عرفان ، تاريخ  و ادبيات  گرانقدر ايران  زمين  تصريح  كرد: هم  اكنون  در جهان ، مخاطبان  بيش  از آن كه  ازطريق  خواندن  با آثار معتبر آشنا شوند، با ديدن  اين  آثار از سينما و رسانه هاي  بصري  درمورد اين  گنجينه ها آگاهي  كسب  مي كنند.
وي  گفت : حضور قدرتمند و برنامه  ريزي  شده  سينما در اين  حوزه ها مي تواند علاوه  بر غناي  محتوايي  براي  اين  هنر تاثير گذار، موجب  نشاط و پويايي  عرصه  هاي  مختلف  فرهنگ  و هنر كشور شود.

۲۳۵ فيلم از ۲۵ كشور جهان در جشنواره فيلم سبز
ايرنا : دبير چهارمين  جشنواره  بين المللي  دوسالانه  فيلم  سبز گفت : تاكنون  ۲۳۵فيلم  از ايران  و ۲۵ كشور جهان  به  دبيرخانه  اين  جشنواره  ارسال  شده  است .
به  گزارش  ستاد اطلاع رساني  اين  جشنواره ، بيژن  حيدر عربي  افزود: از اين  تعداد ۳۴ فيلم  از ايران  و بقيه  از ۲۵ كشور از جمله  آمريكا، تركيه ، استراليا، اتريش ، برزيل ، كانادا، فرانسه ، ايتاليا، ژاپن ، هلند، آلمان  اسپانيا، صربستان ، تاجيكستان ، اوكراين ، سوريه  و آرژانتين  است .
وي  ادامه  داد: آمريكا با ارايه  ۱۰ فيلم ، تركيه  هفت  و استراليا شش  فيلم بيشترين  آثار را تاكنون  به  اين  جشنواره  ارسال  كرده اند.
به  گفته  وي ، پيشبرد آرمان هاي  محيط زيست ، ارتقاي  دانش  عمومي در زمينه  مسايل زيست  محيطي  كشور، آموزش  مسايل  زيست  محيطي ، بهداشت محيط شهري ، آلودگي ها، تنوع  زيستي ، همچنين  مسايل  جهاني  محيط زيست  از جمله  تغييرات  آب و هوا ولايه  ازن  از اهداف  اين  جشنواره  است . اين  جشنواره  از ۱۷ تا ۲۲ خرداد همزمان  در تهران  و بيش  از۲۰۰ شهر و مركز استان  كشور برگزار مي شود.
در پايان  اين  جشنواره  به  ۹ اثر برجسته ، درقالب  فيلم  كوتاه ، بلند، مستند و داستاني  جوايزي  اهدا و از يك  هنرمند جوان ، دو كارشناس  و متخصص  فعال  و بهترين  مديركل  استاني  تقدير خواهد شد.

جايزه نخست جشنواره مسكو به شهر زيبا اهدا شد
فيلم شهر زيبا ساخته اصغر فرهادي در روزهاي پاياني سال ۸۳ جايزه تير و كمان طلايي كه جايزه نخست جشنواره بين المللي فيلم «چهره عشق» در مسكو است را به خود اختصاص داد. اين جشنواره كه به آثاري با مضامين عاطفي مي پردازد هر ساله در روسيه برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا حسن يكتاپناه كارگردان سينماي ايران در اين جشنواره به عنوان داور حضور داشت او پيش از اين در سالهاي گذشته با فيلم جمعه برنده جايزه اصلي اين جشنواره شده بود يكتاپناه در گفت وگو با تلويزيون مسكو با اشاره به موفقيتهاي سينماي ايران در دنيا علت آن را طرح مضامين انساني و اجتماعي در فيلمها عنوان مي كند شهر زيبا تاكنون جوايز اصلي جشنواره هاي معتبري در هندوستان و سوئيس را دريافت كرده است.
حسن يكتاپناه با آخرين ساخته خود در يك ماه اخير برنده جايزه سه جشنواره معتبر شد. در ابتدا جايزه دوچرخه طلايي جشنواره وزول فرانسه به داستان ناتمام رسيد. جشنواره اي كه داريوش مهرجويي رئيس هيات داوران اين جشنواره بود و بزرگداشت انتظامي در آن برگزار شد. اين فيلم همچنين جايزه زبان و فرهنگ شرق را در پاريس دريافت كرد. جايزه تايگاي نقره اي جشنواره روح آتش سيبري نيز به اين فيلم رسيد.

جشن تئاتر ارديبهشت برگزار مي شود
هفته جشن تئاتر نيمه اول ارديبهشت ماه برگزار مي شود. ابتدا قرار بود اين هفته از ۲۹ فروردين تا ۵ ارديبهشت ماه برگزار شود.
اما طبق آخرين تصميمات هيات مديره خانه تئاتر، مقرر شد هفته مذكور نيمه اول ارديبهشت ماه برگزار گردد.
اصغر همت، سخنگوي هيات مديره خانه تئاتر در همين رابطه به خبرنگار هنري خبرگزاري ايسنا گفت: از آنجا كه نيمه اول فروردين ماه با تعطيلات نوروز مواجه بوديم تصميم گرفتيم تاريخ برگزاري جشن را چند روزي به تاخير بيندازيم تا فرصت بيشتري براي برنامه ريزي داشته باشيم و بتوانيم جشن بهتري برگزار كنيم.
وي خاطرنشان كرد: برنامه هاي اين هفته طبق آنچه قبلا اعلام شده برگزار مي شود و در ترتيب برنامه هاتغييري نخواهيم داشت.
هفته جشن تئاتر با همكاري خانه تئاتر و خانه هنرمندان ايران و به كارگرداني بهروز غريب پور، در فضاي داخلي خانه هنرمندان و نيز باغ هنر برگزار خواهد شد و تمام صنوف خانه تئاتر در اين هفته برنامه هاي خود را از قبيل برگزاري بزرگداشت براي هنرمندان، اجراي نمايش هاي صحنه اي و عروسكي و خياباني، غرفه هاي فروش كتاب هاي تئاتري، نمايشنامه خواني، برگزاري غرفه هاي فروش عروسك، برگزاري نمايشگاه هاي گريم و ماسك و... اجرا خواهند كرد.
خانه تئاتر سال گذشته نيز جشن تئاتر را در خانه هنرمندان ايران برگزار كرده بود.

انتقاد شديد مجيدي از جشنواه هاي خارجي
ايسنا: در روزهاي آغازين سال ۸۴ شهر مسكو روسيه شاهد برگزاري برنامه بزرگداشت و مروري بر آثار مجيد مجيدي با نمايش فيلم هايي از اين كارگردان سينماي ايران بود. اين برنامه كه تا دهم فروردين در سالن سفيد كاخ سينماگران مسكو ادامه داشت به نمايش فيلم هاي بچه هاي آسمان، رنگ خدا، باران، پدر و دو فيلم كوتاه خدا مي آيد و آخرين آبادي تحت عنوان «هفته فيلم جمهوري اسلامي» پرداخته بود.
به گزارش ايسنا، مجيدي پس از حضور در مسكو به شهر سن پترزبورگ كه مهم ترين شهر فرهنگي روسيه است سفر كرده و با سينماگران مطرح روسي ديدار كرد.
اما اين كارگردان سينماي ايران در مدت حضور خود در مسكو در گفت وگويي با روزنامه «گازتا» چاپ «مسكو» از برخي جشنواره هاي بين المللي به شدت انتقاد كرد. اشاره مجيدي به جشنواره هايي بود كه تنها به فيلم هايي جايزه مي دهند كه همسو با نگاه و تصورات آنان كه غالبا سياسي است باشند.
مجيدي در اين گفت وگو وقوع انقلاب اسلامي را زمينه ساز ورود جوانان مستعد و صاحب انديشه به سينما ذكر كرده و جريان سينماي قبل از انقلاب را جرياني مافيايي ومبتذل خوانده كه تلاش بسياري براي به وجود آمدن سينمايي پاك و انساني توسط فيلمسازان نسل انقلاب صورت گرفته است.

پاسخ به پرسش پزشكي
بازهم خطر دود سيگار
دكتر روزنفلد به سئوالي درباره خطر سيگار پاسخ داده و گفته است: با هر پكي كه به سيگار مي زنيد، نيكوتين همه سرخرگ هاي بدن شما، از جمله سرخرگ هاي ماهيچه قلب را به حالت اسپاسم و تشنج در مي آورد. در مورد افرادي كه سرخرگ هاي آنها داراي رسوبات است، اين اسپاسم ناشي از نيكوتين، موقتاً و لحظه اي اين رگ ها را مسدود مي سازد كه وضعيتي خطرناك است. دود سيگار همچنين عامل بسياري از سرطان هاست. به عبارت ديگر دود سيگار به ياغي شدن سلول ها كه باعث سرطان مي شود كمك مي كند و در حقيقت آنها را تشويق به ياغيگري و تكثير خلاف قانون طبيعتشان مي كند.

۴ مجلس تعزيه در فرهنگسراي نياوران
ايسنا: برنامه  تعزيه خواني «خاكستر عطش» از شانزدهم فروردين در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
اين برنامه كه طي چهار روز در اين فرهنگسرا اجرا مي شود شامل چهار مجلس تعزيه بازار شام، تعزيه  حضرت قاسم، تعزيه  حضرت علي اكبر و تعزيه  امام حسن مجتبي(ع) مي باشد. سرپرستي اين برنامه با «علي اكبر قدوسيان» از تعزيه خوانان پيشكسوت كشور است. لازم به ذكر است كه اين برنامه از تاريخ شانزدهم فروردين شروع مي شود و تا نوزدهم همين ماه ادامه دارد و برنامه هاي ذكر شده بعد از اذان مغرب در فرهنگسراي نياوران اجرا خواهد شد.
گفتني است اجراي دوره  جديد برنامه هاي هنري فرهنگسرا همزمان با تغيير مديريت اين بخش وانتصاب اين مسئوليت به دكتر كفشيان مقدم است.
البته علي ميرزايي نيز به عنوان مدير بخش سينما و تئاتر فرهنگسراي نياوران منصوب شده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تري شيائو، بهاي بنزين و خانه، سرخبر صفحه اول جرايد آمريكا
روزنامه هاي آمريكا در ۱۶ روزي كه جرايد تهران در تعطيلات نوروزي بودند توجه خود را از همه جا برگرفته و به سرنوشت بانو «تري شياوو» معطوف كرده بودند كه ۱۵ سال و يك ماه و شش روز در حالت نيمه فلج و بيهوشي به سر مي برد و با سرم تغذيه مي شد. وي كه پيش از ظهر پنجشنبه ۱۱ فروردين درگذشت ۴۲ ساله بود و در پي يك آسيب مغزي به اين وضعيت افتاده بود. سرانجام شوهر او از قاضي يك دادگاه فلوريداي آمريكا خواسته بود كه دستور قطع سرم را بدهد تا تري بيش از اين به خاطر خوشحالي ديگران زجر نكشد. همين درخواست و حكم موافق قاضي باعث شد كه از رئيس جمهور تا كنگره آمريكا و از فرماندار ايالت تا مردم كوچه و خيابان وارد ماجرا شوند ولي هيچكدام موفق نشدند كه قاضي را وادار به لغو حكم كند و به حكم او سرم از دست «تري» بيرون كشيده شد و به تدريج سلول هاي بدن او دچار تشنگي و گرسنگي شدند و سرانجام قلب وي از تپش باز ايستاد. در طول اين مدت پليس در خارج از بيمارستان با مردمي كه به حكم قاضي اعتراض داشتند درگير بود. خبر مورد توجه ديگر روزنامه هاي آمريكا در ۱۶ روز گذشته بيماري رو به وخامت پاپ بود و اين دو گزارش، اخبار ديگر را كمرنگ ساخته و تحت الشعاع قرار داده بود. در آخرين روزها ناگهان بالا رفتن بهاي بنزين وارد صفحات اول شد، همچنين افزايش سرسام آور بهاي خانه و زمين و اجاره منازل در آمريكا.متوسط بهاي بنزين در آمريكا ديروز، شنبه، به هر گالون ۲ دلار و ۲۵ سنت رسيد و چون بهاي هر بشكه نفت خام تا ۵۷ دلار بالا رفته، روزنامه ها پيش بيني كرده اند كه بهاي بنزين به هر گالون دو دلار و نيم برسد كه پرداخت آن براي برخي از آمريكايي ها آسان نخواهد بود. روزنامه ها در گزارش هاي ديروز خود نوشته بودند كه درست در همين روز در سال ۱۹۸۶ بهاي هر بشكه نفت خام از ده دلار پايين تر رفته بود و سپس اين سئوال را مطرح كرده اند كه چرا اينك شش برابر آن زمان شده است و خواسته اند كه راه حلي جستجو شود. در مورد بهاي مستغلات، اين روزنامه ها نوشته اند در برخي ايالت ها كار به جايي رسيده كه روي يك خانه در يك روز دو معامله صورت مي گيرد و خريداران عموماً بيش از بهاي اعلان شده در روزنامه پيشنهاد خريد مي دهند. برخي از دلالان مستغلات كه مي خواهند از اين بازار گرم سود ببرند هر روز به صاحبان منازل محل خود نامه مي نويسند كه آماده فروش خانه آنها هستند و اين نوع تلاش ها قيمت را بالاتر مي برد. علت افزايش بهاي مستغلات در آمريكا بي رونق شدن معاملات بورس سهام و پايين بودن نرخ بهره پس انداز است كه پول هاي سرگردان را متوجه بازار مستغلات كرده است.
نگاه رسانه ها به روسيه
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه چهارشنبه گذشته با توجه به اوضاع قرقيزستان به نيروهاي خارج از منطقه اخطار كرد كه از مداخله و اعمال نفوذ در امور سياسي جمهوري هاي شوروي سابق پرهيز كنند. وي به خبرنگاران گفت كه اين اخطار شامل مجامعي نظير سازمان همكاري و امنيت اروپا هم مي شود. او گفت كه اين مداخلات ثبات اوضاع را برهم مي زند و روسيه نمي تواند در قبال اين مداخلات ساكت بنشيند و تماشاگر باشد. اين اظهارات مورد توجه بيشتر رسانه ها قرار نگرفت و بسياري از آنها از جمله رسانه هاي آمريكا حتي زحمت انتشار آن را به خود ندادند ولي در دو سه تفسير در اين زمينه آمده است كه تا سران روسيه راه خود را تعيين نكنند اين بي اعتنايي به خواست آنان كه نتيجه تجربه سال هاي اخير است ادامه خواهد داشت. سران روسيه بايد روشن سازند كه ناسيوناليسم را كه در خون بيشتر روس هاست انتخاب مي كنند يا شكل ملايم سوسياليسم را كه روس هاي بالاي ۲۵ سال به آن عادت كرده بودند و يا مخلوطي از اين دو را. بي تفاوتي و سياست صبر و انتظار بيش از اين نمي تواند ادامه داشته باشد و تماميت روسيه را تهديد خواهد كرد. در عوض، رسانه هاي خارجي به اين گزارش رسمي كه جمعيت روسيه از ۱۴۸ ميليون به ۱۴۳ ميليون و پانصد هزار تن كاهش يافته و روس ها اشتياق به آوردن فرزند ندارند توجه ويژه نشان داده اند. طبق اين آمار، در روسيه بيش از ميزان تولد، فوت ثبت مي شود و اين وضعيت نياز اين كشور را به جلب مهاجر و يا باز گرداندن روس هايي كه در دهه ۱۹۹۰ به خارج مهاجرت كردند ثابت مي كند كه هر دو موضوع اينك تحت بررسي دولت مسكو است. در مورد جلب مهاجر به روسيه، مسئله در اين است كه روس ها حاضر به تحمل غير اروپايي ها نيستند و احتمال برخوردهاي نژادي وجود دارد.

برگي از تاريخ
روزي كه حلاج مقتول شد
۱۸مارس تا سوم آوريل (روزي چون امروز) جهان در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۵۳۴ پيش از ميلاد (۲۵۳۹ سال پيش) كوروش بزرگ مؤسس ايران، «نوروز» را يك آيين ملي و رسمي اعلام داشت. در سال ۵۱۵ پيش از ميلاد داريوش بزرگ دستور تهيه سنگ نبشته هاي تعيين حدود و ثغور ايران را داد كه سند مالكيت وطن ما به شمار مي روند. در سال ۴۱۶ پيش از ميلاد داريوش دوم سكه زريني را ضرب كرد كه نخستين پول بين المللي جهان به شمار مي آيد و چند قرن همانند يورو و دلار امروز در سطح جهان متمدن آن روز وسيله داد و ستد بود. در سال ۱۷۳ پيش از ميلاد مهستان، پارلمان ايران نخستين جلسه خود را با حضور مهرداد اول تشكيل داد و شاه ايران را مقامي انتخابي اعلام داشت. در سال ۵۰۱ ميلادي (۱۳۴۹ سال پيش از انتشار مانيفست كمونيست به قلم كارل ماركس) «مزدك» روحاني زرتشتي فرضيه سوسياليستي خود را بر پايه مالكيت عمومي دارايي ها و تأمين برابري كامل انسان ها از لحاظ اقتصادي اجتماعي اعلام داشت و بسياري از مردم از جمله قباد، شاه وقت از هواداران آن فرضيه شدند. در سال ۵۵۰ ميلادي دانشگاه گندي شاپور ويژه تحصيلات پزشكي و فلسفه در خوزستان آغاز به كار كرد. در سال ۵۵۱ ميلادي طاق كسري (ايوان مدائن) در شهر تيسفون كه بيش از هشت قرن پايتخت ايران بود گشايش يافت. در سال ۸۹۵ احمد بن داود دنوري دانشمند، مورخ و اديب ايراني كه از پژوهشگران و نويسندگان دوران سامانيان بود درگذشت. آثار دينوري متعددند و معروفترين آنها «اخبار الطوال» شامل رويدادهاي تاريخي تا زمان يزدگرد سوم آخرين زمامدار دودمان ساساني ايران است. در سال ۹۳۴ ميلادي با اين كه مرداويز ديگر زنده نبود طبق برنامه قبلي وي آيين هاي نوروزي در اصفهان به مدت هفت روز بر گزار شد، درست مطابق برنامه هاي آن در عهد ساسانيان. درسال ۱۵۹۷ شاه عباس در مراسم نوروزي آن سال، شهر مركزي اصفهان را پايتخت دائمي ايران اعلام داشت. در سال ۱۷۳۵ نادرشاه سكه معروف به «نادر ايران زمين» را به بازار داد. در سال ۱۷۳۹ نادر شاه كه هند را فتح كرده بود چند روز منتظر شد تا در روز نوروز قدم به دهلي بگذارد. در سال ۱۷۶۱ كريم خان زند (وكيل مردم) در خيابان هاي شيراز به عيد ديدني مردم رفت، به هر كس كه رسيد از جيب خود عيدي داد و ناهار را در يك ديزي پزي (طبخ آبگوشت) با مردم صرف كرد. در سال ۱۷۹۵ آغامحمدخان قاجار در تهران تاجگذاري كرد و اين شهر را پايتخت ايران اعلام داشت كه هنوز پايتخت است. در سال ۱۹۱۱ ناصرالملك نايب السلطنه به مردم وعده داد كه تشريفات پيچيده (بوروكراتيك) كسب پروانه جهت انتشار روزنامه را، همانند انگلستان و آمريكا، لغو خواهد كرد كه اين وعده تا به امروز عملي نشده است. در سال ۱۹۱۷ وثوق الدوله رئيس الوزراي وقت كه همكاري هاي او با دولت استعمارگر انگلستان اظهر من الشمس است ايجاد نيروي انگليسي «اس پي آر» را در منطقه نفوذ انگلستان (سراسر جنوب و شرق ايران) به رسميت شناخت كه در حقيقت يك نيروي نظامي و انتظامي به موازات نيروهاي ايران بود و به هر كار كه مي خواست در منطقه نفوذ انگلستان دست مي زد و صاحب اختيار كامل و دولتي در داخل دولت بود. در سال ۱۹۴۱ رشيدعالي گيلاني ناسيوناليست عراقي و مخالف سرسخت هرگونه نفوذ خارجي در سرزمين هاي عربي در آن كشور كودتا كرد كه با اعزام نيرو از هند به فرماندهي ژنرال واول انگليسي فراري داده شد. اگر رشيدعالي شكست نخورده بود امكان اشغال نظامي ايران در شهريور ۱۳۲۰ به دست نمي آمد و نتايج جنگ جهاني دوم چيز ديگري بود. در سال ۱۳۳۳ انتظام وزير امور خارجه وقت با هدف هموار ساختن راه كنسرسيوم، در گزارشي كه براي طرح در پارلمان ايران تهيه شده بود استدلال كرد كه بستن قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوط در خارج از مرزهاي ايران، با قانون ملي شدن نفت مغايرت ندارد و اين قانون مربوط به كنترل بهره برداري در داخل كشور است! پس از انقلاب اين گزارش وسيعاً مورد انتقاد قرار گرفت و نوعي خيانت خوانده شد. در سال ۱۳۵۸ در پي همه پرسي تغيير نظام حكومتي، ۱۲ فروردين برقراري نظام جمهوري اسلامي در ايران رسماً اعلام شد. در رفراندم ۲۰ ميليون و ۲۸۸ هزار تن به حذف سلطنت و برقراري نظامي اسلامي «بله» و ۲۴۱ هزار تن «نه» گفته بودند.
و اينك برگ امروز: ۲۷ مارس سال ۹۲۲ ميلادي حسين ابن منصور معروف به «حلاج» صوفي، انقلابي، نويسنده، شاعر و آموزگار ايراني به تصميم وزير المقتدر عباسي خليفه وقت با شقاوت تمام مقتول شد. حلاج كه در سال ۸۵۸ ميلادي در ولايت طور بيضاء از ايالت فارس به دنيا آمده بود و ۶۴ سال از عمرش گذشته بود در بغداد كشته شد. وي با مالكان بزرگ و هرگونه استثمار مخالفت مي كرد و به نوعي خواهان برابري اقتصادي - اجتماعي مردم، و ايجاد جامعه بدون تبعيض بود. حلاج دست به سفر هاي متعدد و طولاني زده و از درياي سرخ تا خليج بنگال را ديدن كرده و همه جا به آموزش افكار خود پرداخته بود. او درباره افكار بودا، ماني و فلاسفه يونان باستان و نيز انديشه هاي سوسياليستي مزدك تحقيق و مطالعه كرده بود. حلاج بر خلاف ساير انديشمندان معاصر خود و قرون وسطا، تفكراتش را به ميان توده ها برده بود و به همين سبب دشمني مقامات وقت را كه از روشن شدن توده ها و وقوف آنان بر اهميت و حقوق خود هراس داشتند برانگيخته بود. حلاج كه بسياري از سال هاي عمر را در شهرهاي خوزستان اقامت كرده بود از جنبش هايي كه ايرانيان باني آنها بودند از جمله قرامطه حمايت، و با اين عمل با سياست خلفاي عباسي كه بر پايه سيادت عرب ها در سرزمين هاي اسلامي قرار داشت مخالفت شديد مي كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

نگارستان
002925.jpg
۱- پيرمرد چوپان
۲- هنرمند : ناشناس (امضايي جعلي با نام حسن مصور به تقليد از امضاي حاج حسين مصورالملكي در پايين اثر ديده مي شود).
۳- مشخصات اثر: پيرمرد چوپان / گواش و آب مركب روي كاغذ/ ۲۹در۱۹ سانتي متر/ اثر كپي جعلي نه چندان دقيق از نقاشي رضا عباسي است كه به همين نام و طرح در روسيه نگهداري مي شود.
احتمالا نام هنرمند حسن مصور بوده كه خواسته امضايي شبيه مصورالملكي داشته باشد!
۴- سبك اثر : مينياتور؛ اصطلاحي است براي توصيف آثار عمدتا تك چهره در اندازه بسيار كوچك اما در اصل به هنر تصويرسازي و تذهيب كتب خطي اطلاق مي شود.
مينياتور از سده شانزدهم با استفاده از رنگ جسمي بر پوست و مقوا شكل گرفت و از قرن نهم ه.ق (۱۵م)به مشرق زمين به ويژه ايران وارد شد. آثار مينياتور مشرق زمين بدون توجه به علم مناظر و مزايا و تناسب اعضاء كار مي شد. رنگ جنبه تزييني داشت و جزئيات به دقت به تصوير درمي آمد.
۵- محل نگهداري اثر : اداره كل موزه هاي بنياد/ خزانه .

بهارستان
آواز مرغان خوش است و حرام نيست [نيز] سبزه و آب روان و نظاره در شكوفه خوش است و حرام نيست، پس آواز خوش در حق گوش، همچون سبزه و آب روان است در حق چشم.
كيمياي سعادت - محمد غزالي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دلواپسي
انگار هر چه تقلا مي كنم بي فايده است! كسي متوجه حال من نيست! نفس كشيدن هر لحظه دارد برايم مشكل تر مي شود. زندگيم شده مثل ساعتي شني كه ظرف مقابلش تمام ثانيه هاي شني را بر باد داده و او مجبور است كه آخرين لحظات زندگي اش را نشان بدهد. خدايا! با اينكه زندگي پر ماجرائي نداشتم ولي نگران خودم نيستم! فقط دلواپس رسالتي ام كه بر دوشم گذاشته شده، اگر نرسم آينده اي وجود خواهد داشت؟ و اگر باشد راجع به من چه خواهند گفت؟ بدون من سال تحويل خواهد شد؟
بي انصاف ها! لااقل به خاطر خودشان هم كه شده؛ نگاهي به كيسه نايلوني كه مي خواهند مرا در آن بياندازند، نمي كنند تا با اين سوراخي كه دارد اينطور شاهد پرپر شدن خودم نباشم! تنگ بلور و حوض آب پيشكششان!!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
قيمت شكني سرخپوستان
سياتل : يك قبيله از بوميان آمريكايي در ايالت واشينگتن (شمال غرب ايالات متحده) قصد دارد مارك تازه اي از سيگار را با قيمت ارزان به بازار عرضه كند. سرخپوستان قبيله مي خواهند به اين ترتيب درآمد اعضاي قبيله خود را بيشتر كنند. اين سيگارها با مارك «كامپليت» به بازار مي آيد و هر باكس آن (حاوي ده پاكت) حدود شانزده دلار قيمت خواهد داشت. اين در حالي است كه بهاي هر باكس از سيگارهاي مشابه ديگر در آمريكا بين ۳۵ تا ۷۰ دلار است.
به گفته سخنگوي سرخپوستان، از آنجا كه قبيله از پرداخت بسياري از ماليات ها معاف است، مي تواند محصولات خود را ارزان تر از شركت هاي بزرگ سيگارسازي به بازار عرضه كند، هرچند ميزان توليد و توزيع اين سيگارها محدود خواهد بود.
ادعاي غرامت آكادمي اسكار
لس آنجلس : برگزاركنندگان مراسم اسكار عليه چند شركت و حدود ۵۰ تن از ميهمانان اسكار ۲۰۰۵ ادعاي غرامت كرده اند. آنها مدعي هستند بليت هاي ورودي مراسم به طور غير قانوني به مبالغي گزاف فروخته شده است، از جمله يك جفت بليت براي نشستن بر صندلي هاي كنار «لئوناردو دي كاپريو» و «هيلاري سوانك» به مبلغ سي هزار دلار به فروش رسيده است. بليت هاي ورودي مراسم اسكار غير قابل فروش هستند، اما برگزاركنندگان مراسم ادعا مي كنند دست كم سه جفت از اين بليت ها دست به دست گشته و به مبالغي تا حدود چهل هزار دلار خريد و فروش شده است. انتظار مي رود شركت هاي متخلف براي دوره هاي آينده از فهرست فروشندگان بليت اسكار حذف شوند. علاوه بر اين برگزاركنندگان اسكار از دادگاه خواسته اند متخلفان را وادار كند خسارت هاي ناشي از اقدام خود را جبران كنند، از جمله سود حاصل از فروش چندباره بليت ها را به آكادمي بپردازد.
افسردگي آلماني ها
برلين : برپايه  نظرسنجي  مؤسسه  تحقيقاتي  «فورزا» كه  براي  نشريه  «اشترن » انجام  داده  است ، ۵۳ درصد از اعضاي خانواده هاي  آلماني  از افسردگي  رنج  مي برند. خبرگزاري  آلمان  روز شنبه  با استناد به  اين  نظرسنجي  نوشت: صرفاً ۲۲ درصد از مبتلايان  به  افسردگي  اعلام  كرده اند كه  مشكلي  براي  درمان  افسردگي  خود از طريق  پزشكان  و روانشناسان  نداشته اند. اين  خبرگزاري  به  نقل  از پروفسور «هانس  اولريش  ويتچن» استاد روانشناسي  در دانشگاه  درسدن  نوشت : ما هم  اكنون  در برابر گسترش  و شيوع  بيماري  افسردگي  درآلمان  قرار گرفته ايم . بنابراين  گزارش : جوانان  قرباني  اصلي  موج  افسردگي  در آلمان  هستند و بيشتر از ديگران  به  نوعي  افسردگي  دچار مي شوند كه  حتي  مي تواند منجر به  خودكشي  شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۲۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه

گل و گياه
گازانيا
002922.jpg
نام علمي:
Gazania pinnata
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي كه گل هاي زرد- نارنجي آن شبيه گل مينا و داري حلقه اي قهوه اي رنگ در قسمت مركزي چرخه گلبرگها در فصل تابستان ظاهر مي شوند. برگها سبز مايل به آبي و خاكستري، كركدار و داراي بريدگيهاي عميق هستند. حداكثر بلندي ۱۵ و گستردگي آن به ۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي (درمكان سايه گلبرگها جمع شده و گلها بسته مي شوند)، خاك ماسه اي، به كم آبي مقاوم است. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه هاي ساقه پاشنه دار در بهار يا تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اقتصادي
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |