دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۰
گزارشي از اسكان موقت دستفروش ها در بازارهاي جديد شهرداري
داستان ناتمام دستفروشي
روند رو به رشد رو آوردن به مشاغل كاذب درشهرها ،مسوولا ن شهري را به تكاپو وا داشته است
032073.jpg
عكس : هادي مختاريان
زن جوان ليسانس مديريت دارد ولي با اين وجود خود را كارگر سودجويان مي داند.
محمد باريكاني
بانوي جوان مثل هر صبح با كوله بار اجناس راهي خيابان شد در حالي كه فرزندان او مانند بسياري ديگر از فرزندان زنان سرپرست خانوار نمي دانستند كه مادرشان با آن مقنعه و مانتوي اتو كشيده و كفش هاي واكس زده، از خانه كه خارج مي شود چه كارمي كند. آنها تنها مي دانستند كه مادرشان براي امرار معاش خانواده در تلا ش است.
برخلا ف خانواده كوچك زن جوان، رهگذران ميدان اصلي شهر كه به محل آمد و شد جوانان جوياي مد تبديل شده است مي دانستند كه شغل بانوي شريف چيست.
سرپرست خانواده آن روز را هم كنار خيابان ايستاد. كيسه سياه رنگ بزرگ را باز كرد. سرمايه كوچكش را در دست گرفت و انبان سياه رنگ را همانجا جلوي پايش گذاشت. سرش را بالا  گرفت و بدون كوچكترين درخواستي از رهگذران تنها به چشمانشان نگريست.
شيوه بازاريابي در قاموس دستفروش جوان، فريادكشيدن، التماس كردن و اجبار به خريد محصولا ت نه چندان گران نبود. با اين وجود داشتن محل ثابت كسب و كار در روياي زن، به تصور ذهني روزانه تبديل شده بود كه حتي در صورت تحقق آن، فراهم ساختن پول كافي براي تهيه جنس و پرداخت اجاره بها امكانپذير نبود.
از يك جا ايستادن كه منع مي شد گشتي دور ميدان مي زد يا طول خيابان را بالا  و پايين مي رفت و دست هاي پر ازعروسكش را به جلو مي گرفت تا شايد درانبوه جمعيت روان بتواند چندتايي از محصولا ت رنگ به رنگ بي جان را كه حالا  تنها دوستان دايمي اش به شمار مي رفتند، بفروشد.
خودش معتقداست كه در ميان تمام آن جمعيت بچه هاي كوچكي هستند كه به خاطر اجناس با مزه اش او را دوست دارند و دستان كوچك شان را به بهانه بازي با عروسك ها به سويش نشانه مي روند.همين تفريح كوچك هم براي زن جوان كافي است تا خستگي روزانه و استرسش كاهش يابد.
با اين وجود داستان دستفروشي در ايران پديده جديدي نيست و طي سالهاي گذشته به يكي از دغدغه هاي اصلي مديران شهري تبديل شده است.
بيكاري، شرايط بد اقتصادي، نياز جدي برخي شهروندان به تامين مايحتاج روزانه و بسياري مسايل ديگر دست به دست هم داده اند، تا آنها كه از فشار اقتصادي به تنگ آمده اند در پي امرار معاش شرافتمندانه، بساط كوچكي را كه با سرمايه اي اندك به دست آورده اند در گوشه و كنار شهر پهن كرده و عوايد حاصل از آن را به اقتصاد خانواده واردكنند.
روند رو به رشد روي آوردن به مشاغل كاذب شهري خصوصا براي آنها كه ناچار به مهاجرت شده اند، مسوولا ن شهري را به تكاپو واداشته است.
افراد نيازمند در گام نخست در بازارهاي به شيوه سنتي كه نمونه هاي آن در ديگر كشورهاي جهان نيز وجود دارد حاضر مي شوند تا علا وه بر تلا ش براي فروش محصولا ت خويش، از حالت پراكندگي در داخل شهر خارج شوند و به صورت متمركز و در نقاط مشخص به امرار معاش بپردازند. بدين ترتيب آنها علا وه برامرار معاش روزانه، تفريح جالبي براي برخي شهروندان بودند كه از شنبه تا جمعه سري به بازارچه هاي خياباني مي زدند.
اگرچه احداث شنبه تا جمعه بازارها فرصت خوبي براي دستفروشان خياباني بود تا در كنار مغازه دارهايي كه سرمايه بيشتري براي ارايه محصولا ت متنوع داشتند، كسب و كار جمعي را تجربه كنند ولي آنها مجبور بودند تا پس از پايان يك روزجمعي به سبك عشاير، كوچ درون شهري را از سر بگيرند.
شركت  ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران يكي از همان مراكزي است كه بايد فكري به حال اين وضعيت مي كرد. بنابراين پيشنهاد احداث بازارهاي موقت به تصويب رسيد تا بدين ترتيب علا وه بر دستفروش ها، مستمندان و مددجويان تحت پوشش سازمان هاي دولتي از قبيل بهزيستي و كميته امداد كسب و كار ثابت را در مكان مشخص تجربه كنند. سازه هاي فلزي نصب شد، سقف هاي شمعي كشيده شد و بدين ترتيب نخستين بازارها در مساحتي نزديك به 4 هزار مترمربع در دو منطقه جنت آباد_ نيايش و اتوبان شهيد محلا تي احداث شد تا 66 هزار شهروند نيازمند تهراني در 268 غرفه بتوانند به صورت دوره اي به فعاليت مشغول شوند.
دكتر محمد تقوي مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران اعلا م كرد: شهرداري پس از ساخت و آماده سازي بازارها، مديريت آن را به بخش خصوصي واگذار كرده است تا با نظارت و اجراي موازين قانوني از سوي شهرداري منطقه و سياستگذاري شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري، تحت نظر كميته راهبري بازارها، هدايت و كنترل مستمر شوند.
تقوي همچنين پيش بيني تمهيدات لا زم در حفظ حقوق مصرف كنندگان و اختصاص جايگاهي براي فعاليت اقتصادي مددجويان و مستمندان و ساماندهي دستفروش ها را از جمله ويژگي هاي بازارهاي موقت احداث شده برشمرده بود.
زنان سرپرست خانوار، جانبازان و مدد جويان كميته امداد بخشي از صاحبان 174 غرفه احداث شده در بازارچه موقت جنت آباد هستند
اگر به يكي از بازارهاي موقت احداث شده با آن سقف هاي آبي رنگ سري بزنيد، خواهيد ديد كه رنگ آبي، رنگ غالب داخل بازارچه است. آنجا غرفه هايي احداث شده است و دستفروش ها و مددجويان كه زنان سرپرست خانوار را نيز در بر مي گيرند به همراه برخي جانبازان و معلولا ن به فعاليت اقتصادي كوچك پرداخته اند.
برخي ها شيريني و شكلا ت مي فروشند و برخي لوازم زينتي بدلي براي مشتريان آورده اند. پوشاك فروش ها البته تعداد بيشتري از غرفه ها را به خود اختصاص داده اند. با تمام اينها شما مي توانيد آنجا غرفه هايي براي فروش لوستر و آباژور تا ميز و بوفه هاي چوبي، لوازم التحرير و حتي تنها غرفه توزيع مواد پروتئيني را با يك يخچال كوچك مشاهده كنيد.
با وجود تلا ش هاي صورت گرفته براي احداث بازارهاي موقت، دستفروش ها، نيازمندان و مددجويان تحت پوشش، اگرچه از داير شدن مكان ثابت براي فعاليت شان ابراز رضايت مي كنند، ولي از برخي تصميمات ناراضي هستند.
زنان سرپرست خانوار و مددجويان كميته امداد، بخشي از صاحبان 174 غرفه احداث شده در بازارچه موقت جنت آباد هستند كه همراه با ديگر غرفه داران خواستار تمديد مهلت قرارداد هستند.
براساس قرارداد اوليه صاحبان غرفه ها مي توانستند تنها به مدت يك ماه در مكان ثابت حضور داشته باشند و پس از گذشت اين مدت متقاضيان جديدي كه ثبت نام كرده بودند، مي بايست جايگزين آنها شوند. در بازارچه موقت جنت آباد هر غرفه 6متري به 2نفر اجاره داده شده است و صاحب هر بخش از يك غرفه مي بايست مبلغ 80 هزار تومان به عنوان اجاره بها پرداخت كند تا به گفته يكي از كاركنان مديريت داخلي مجموعه از 9 صبح تا 9 شب بدون تعطيلي به فعاليت بپردازد.
سالن بسيار خلوت است و كارمند داخلي مجموعه، خلوت بودن بازارچه را به دليل ركود بازار پس از عيد نوروز و شاغل بودن مشتريان مي داند.
يكي از كاركنان مسوول حفظ نظم و امنيت مجموعه طرح احداث بازارچه موقت را خوب ارزيابي مي كند و مي گويد: پيش از اين مردم مجبور بودند يك يا 2 روز در هفته امرار معاش كنند، ولي با احداث بازارچه ها آنها مي توانند هر روز به امرار معاش پرداخته و از وضعيت نابسامان گذشته خارج شوند. از همه مهمتر اينكه آنها در يك نقطه مشخص متمركز شده اند. اگرچه اخباري مبني بر تصميم شهرداري در داير كردن بازارچه هاي موقت در تمام مناطق شهرداري تهران به گوش مي رسد، ولي صاحبان غرفه ها از نبود فضاي مناسب براي انبار كالا ، سوءاستفاده مغازه دارها از فرصت به وجود آمده و نفوذ به داخل مجموعه، كوچك بودن غرفه ها، نبود تبليغ مناسب براي بازارچه ها در جذب مشتري و از همه مهمتر حضور كوتاه مدت گلا يه دارند.
با وجود اينكه مسوولا ن شهرداري با هدف تامين اقتصادي دستفروشان غرفه دار و ورود آنها به گردش اقتصادي وسيعتر، اقدام به برپايي بازارچه ها كرده اند، ولي تحليل عاميانه غرفه داران اينگونه است: شركت ساماندهي در انتخاب غرفه دار دقت لا زم را ندارد و همين مساله موجب شده است كه برخي مغازه دارها با اعمال نفوذ وارد مجموعه شوند. با همين تحليل و در اعتراض به مدت قرارداد كه يك ماه بوده است تعدادي از غرفه داران يك بار با تجمع در مقابل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري به گفت وگو با مسوولا ن شهرداري پرداختند. در نهايت پاسخ مسوولا ن ساماندهي مشاغل اين بود كه چندين هزار نفر ديگر مانند خود معترضان براي استفاده از غرفه ها ثبت نام كرده اند و براساس سياست گردشي، آنها هم حق استفاده از فضا را دارند.
با اين وجود يكي از زنان سرپرست خانوار كه اهل كرمانشاه است و پدر و مادر، همسر و 2برادر خودش را از دست داده و داراي 3 فرزند دختر است مي گويد: به عنوان يك زن سرپرست خانوار نمي توانيم در خيابان ها بساط كنيم و تنها تقاضايمان از مسوولا ن اين است كه قراردادهايمان را به صورت فصلي تمديد كنند، همين و بس.

۴۰۰ خودرو فرسوده، طعمه كوره هاي ذوب آهن
032070.jpg
ايسنا - با وجودي كه از زمستان گذشته پاركينگ شركت هاي خودروسازي سايپا و ايران خودرو از هجوم خودروهاي فرسوده لبريز شده اند و صاحبان اين پاركينگ ها در بلا تكليفي نسبت به چگونگي معدوم ساختن خودروهاي فرسوده به سر مي برند، دارندگان خودروهاي فرسوده نيز همچنان نسبت به نحوه خارج ساختن خودروهايشان از چرخه حمل ونقل شهري و تسهيلا ت ارايه شده ناراضي هستند. با اين وجود رانندگان خودروهاي فرسوده بايد هرچه زودتر فكري به حال اتومبيل هاي بازنشسته خود كنند چون مسوولا ن سازمان حفاظت محيط زيست در نظر دارند تا در سال جاري سقفي براي خروج خودروهاي فرسوده تعيين كنند. خودروهاي فرسوده در رديف مجرم ترين تكنولوژي هاي ساخته دست بشر محسوب مي شوند، آنها به جنگ عناصر سالم محيط زيست مي روند و بدين ترتيب سلا مت نسل بشر را به خطر مي اندازند. شايد به همين اساس است كه دكتر يوسف حجت، معاون سازمان حفاظت محيط زيست به ايسنا گفته است كه اين دسته از خودروها آسيب هاي فراواني به لحاظ آلودگي هوا، مصرف سوخت، فقدان ابعاد رفاهي و ايمن نبودن به جامعه تحميل مي كنند.
وي همچنين از جمع آوري 17 هزار خودرو فرسوده شخصي در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده خبر مي دهد و در خصوص سرنوشت 5 هزار دستگاه از خودروهاي فرسوده گفته است كه اين تعداد با مجوز راهنمايي و رانندگي رسما اسقاط شده و آهن قراضه هاي آن به زودي تحويل ذوب آهن خواهد شد.
حجت مي گويد: براساس مصوبه دولت بايد تا پايان سال جاري 200 هزار دستگاه خودرو عمومي با تسهيلا ت سود بازرگاني از رده خارج مي شوند و وزارت كشور با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست موظف شده است كه خودروهاي دوگانه دست سوز با پايه گاز طبيعي را جايگزين خودروهاي فرسوده عمومي كند.200 هزار خودرو شخصي فرسوده نيز بايد در اين ميان از چرخه حمل ونقل خارج شوند. معاون سازمان حفاظت محيط زيست به واردكنندگان و توليد كنندگان خودرو مژده مي دهد كه در صورت ارايه گواهينامه صادره از سوي نيروي انتظامي مبني بر اسقاط يك دستگاه خودرو در چرخه حمل ونقل و رانندگي مي تواند از تخفيف ترجيحي در سود بازرگاني خودروهاي وارداتي يا سرجمع سودبازرگاني قطعات منفصله وارداتي C.K.D به ميزان 15 ميليون ريال بابت خروج هر دستگاه خودرو پلا ك سفيد و 30 ميليون ريال بابت خروج هر دستگاه اتومبيل پلا ك قرمز استفاده كند. اين تخفيف البته مشروط بر اين است كه اتومبيل از رده خارج شده بيش از 40 سال سن نداشته باشد.
گفتني است براساس آخرين مصوبه كارگروه خودروهاي فرسوده، خودروهاي سواري فرسوده مدل هاي 1344-50 داخلي و 1965-71 خارجي با پلا ك 7 شهر كشور ( تهران، مشهد، تبريز، اراك، اصفهان، شيراز و اهواز) و وانت بارهاي مدل 1344-54 داخلي و 1965-75 ميلا دي فرسوده محسوب شده و مي توانند از تسهيلا ت طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده استفاده كنند.

زاويه ديد
ما گرما را هدر مي دهيم
032076.jpg
فاطمه اميني نسب
كشور ما يكي از توليدكنندگان و مصرف كنندگان عمده سوخت درجهان است. سرانه بالا ي مصرف انرژي در ايران همچون سرانه بالا ي مصرف آب، برنامه ريزان اقتصادي را غافلگير كرده است. جالب اينكه بيشتر مصرف كنندگان با تكيه بر منابع محدود انرژي سوخت هاي فسيلي و تصور اينكه اين منابع ظاهرا ارزان تا صدها سال انرژي مورد نياز خانواده هاي ايراني را تامين مي كند، براي مصرف اين سوخت ها حد و مرزي نمي شناسند.
اينها در حالي است كه اتفاق زمستان گذشته پس از بارش سنگين برف ثابت كرد كه هرچند منابع بزرگ گاز كشور تامين كننده سوخت گرمايي منازل غالب شهرهاي ايران است، اما با بالا  رفتن ناگهاني مصرف گاز به دليل سرماي شديد، پالا يشگاه هاي تامين كننده گاز مصرفي منازل و مراكز توليدي، تجاري و دولتي دچار كمبود گاز شده و فشار گاز شبكه كشوري افت خواهد كرد، به طوري كه نيروگاه هاي گازي برق هم با كمبود سوخت مواجه شده و در تامين برق مصرفي دچار مشكل خواهند شد.
چنين رويه مصرفي بدون در نظر گرفتن عواقب اقتصادي آن و تاثيرش روي محيط زيست سالهاست كه در بسياري از كشورها منسوخ شده است.
زماني از بين رفتن جنگل ها و گسترش بيابان ها، فرسايش خاك و نابودي اراضي مرغوب كشاورزي، انتشار گازهاي گلخانه اي، نازك شدن لا يه ازن، مصرف روبه رشد مواد و انرژي هاي تجديد ناپذير، كشورهاي جهان را وادار كرد تا جهت يافتن راهكاري براي حل اين مشكلا ت منشور توسعه پايدار در چهار فصل و با عنوان دستور كار ۲۱ را تصويب كنند.
اصولا  توسعه پايدار به مفهوم توسعه اي است كه بدون آسيب رساندن به توانمندي هاي نسل هاي آينده، نيازهاي نسل كنوني را برآورده سازد. يكي از اين نيازها تامين انرژي مورد نياز جوامع است. از آنجا كه مصرف بي رويه انرژي( به صورت منابع فسيلي) علا وه بر آسيب رساندن به محيط زيست باعث ناديده گرفتن سهم آيندگان است، در سال 1370 دفتر تدوين و ترويج مقررات ملي ساختمان در ايران اقدام به انتشار مجموعه مقرراتي تحت عنوان مبحث :19 صرفه جويي در مصرف انرژي كرد كه شامل مجموعه اي از ضوابط و مقررات فني، اجرايي و حقوقي لا زم الا جرا در بخش ساختمان است كه هدف از تدوين اين برنامه تامين ايمني، آسايش، بازدهي مناسب، بهداشت و صرفه اقتصادي افراد و جامعه است. عايقكاري ساختمان و سيستم موتورخانه و لوله كشي هاي مربوط به آن، استفاده از سيستم هاي كنترل هوشمند، راهكارهاي اجرايي اين مجموعه براي مقابله با هدر رفتن سوخت است.
در سال 1380 سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در عين حال كه به تجديد نظر در اين قوانين اقدام كرد، زمينه اجباري كردن اين مقررات را نيز فراهم كرد. در حال حاضر بر طبق برنامه هاي زمانبندي شده تا سال 1392 اجراي اين مقررات و قوانين در تمامي ساخت و سازها در كل كشور اجباري خواهد شد.
از سوي ديگر سازمان بهينه سازي مصرف سوخت براي آموزش و آگاهي عمومي و تغيير الگوي مصرف انرژي از ابتداي سال 1381 اقدام به اجراي مبحث 19 مقررات ملي در ساختمان هاي دولتي و عمومي شهرداري منطقه 10 كرده است.
اين طرح در بيش از 100 بنا كه شامل 78 مدرسه، 15 مسجد، يك مركز ورزشي و 8 ساختمان اداري اجرا شده، به خوبي نشان مي دهد كه عايق بندي و استفاده از راهكارهاي بهينه سازي مصرف سوخت مي تواند ميزان مصرف را در اين مراكز به طور ميانگين بين 35 تا 40درصد كاهش دهد. به عنوان مثال در دبيرستان پسرانه شهيد عدل پور از طريق عايقكاري سقف، استفاده از پنجره دو جداره، مشعل كم مصرف، شير ترموستاتيك، سيستم هوشمند و آبگرمكن خورشيدي ميزان مصرف سوخت 50 درصد كاهش داشته، استفاده از اين راهكارها در دبيرستان پسرانه شهيد آويني، دبستان دخترانه ريحانه الرسول و هنرستان دخترانه شهيد بصري و موسوي به ترتيب 25، 23، 43 و۳۰ درصد كاهش مصرف سوخت به دنبال داشته است.
اين تحقيق نشان مي دهد عايقكاري موتورخانه، استفاده از پرده كركره گردان و شير ترموستاتيك در بيمارستان لولا گر، آموزش و پرورش منطقه 10 و مدرسه حمزه سيدالشهدا،۱۵ 59 و۲۱ درصد كاهش مصرف سوخت به دنبال داشته است. اين در حالي است كه عايقكاري موتورخانه  و استفاده از شيرهاي ترموستاتيك و سيستم هوشمند در وزارت كار، آموزش فني و حرفه اي، شهرداري منطقه يك و مدرسه باغچه بان 13، 54، 58 و 46 درصد كاهش مصرف سوخت را ايجاد كرده است.
اصلا ح و عايقكاري موتورخانه، نصب پنجره هاي ترمال بر يك آلومينيوميو PVC با شيشه هاي دو جداره استاندارد، نصب آبگرمكن خورشيدي، عايقكاري حرارتي ديوارها و سقف ها، نصب كركره گردان حفاظتي و نصب شيرهاي ترموستاتيك رادياتور در برخي از اين مراكز توانسته نتايج مطلوبي را به دنبال داشته باشد.
تبليغات و فرهنگسازي، به منظور اشاعه فرهنگ بهينه سازي مصرف، فرهنگسازي از طريق اجراي برنامه هاي آموزشي و فرهنگي در پروژه شهرداران خانواده براي دانش آموزان مدارس منطقه 10 تهران، ساخت تابلوهايي كه نشان دهنده اقدامات بهينه سازي انجام شده در ساختمان مدارس است و همچنين پيگيري اجراي مبحث 19 مقررات ملي ساختمان و ساخت ساختمان نمونه با حداقل انرژي، فعاليت هايي است كه براي فرهنگسازي و تشويق مردم به استفاده بهتر از سوخت صورت گرفته است.

جهانشهر
032079.jpg
بهار جشنواره ها در نيويورك
شايد ندانيد كه هر شهري فصلي دارد، اما اين ديگر به يك سنت جهاني تبديل شده است؛ اينكه مراسم و برنامه هاي متنوع براي مدتي خاص در يك شهر برگزار  شود. در همان ماه هايي كه وين، زوريخ و شهرهاي دامنه آلپ ميزبان اسكي بازان هستند در پكن يا تورنتو جشنواره يخ برگزار مي شود و چند شهر در آمريكاي جنوبي ميزبان مسافراني هستند كه براي ديدن كارناوال هاي سالا نه راهي آنجا شده اند. شايد بايد فصل تهران را زمستان بدانيم، فصلي كه 2 دهه است جشنواره هاي بين المللي هنري فجر را در تهران شاهد بوده، فصلي كه حاصل يك سال فعاليت سينماگران و اهالي تئاتر و موسيقي در ايران در آن عرضه مي شود. اما در نيويورك بهار نقش چنين فصلي را دارد.
مي گويند نيويورك شهر جشنواره هاست، به خصوص در ابتداي بهار كه با تعطيلا ت همراه است. حدود 2 هفته پيش جشنواره معتبر بين المللي فيلم هاي نو، كارگردان هاي نو در موزه هنر مدرن نيويورك كار خود را شروع كرد. در اين جشنواره كه از سوي انجمن فيلم مجتمع هنري لينكلن برگزار مي شود، آثاري از فيلمسازان نوين كشورهاي مختلف جهان به نمايش درمي آيد كه معمولا  امكان پخش در آمريكا پيدا نمي كنند. همزمان با اين جشنواره موزه هنرهاي مدرن برنامه اي را با عنوان 112 سال تاريخ سينما شروع كرده است كه تمام سال ادامه خواهد داشت. از اين هفته هم جشنواره فيلم ترابيكا شروع به كار مي كند. اين جشنواره كه نام يكي از محلا ت نيويورك را برخود دارد به بهانه جلب توجه به محله اي كه در اثر حملا ت 11 سپتامبر خسارت ديد از 3 سال پيش كار خود را شروع كرد. اين جشنواره كه توجه خاصي به سينماي بين المللي و به خصوص خاورميانه دارد، فرصتي است براي عرضه كارهاي سينماگران جوان. دهمين جشنواره سالا نهGen Art كه به نمايش فيلم هاي سينماگران جوان و اجراي آثار موسيقي جوانان اختصاص دارد هم كار خود را شروع مي كند. جشنواره كوچك ديگري هم كه مجموعه اي از فيلم هاي سوئدي را تحت عنوان چهره هاي جديد سينماي سوئد نمايش مي دهد يكشنبه گذشته كار خود را پايان داد. اين جشنواره همزمان بود با برگزاري جشنواره بين المللي دانشجويان فيلمسازي كه در يك سينماي چند پرده اي در جنوب نيويورك برگزار شد.
اين هفته هم انجمن آسيا جشنواره 3 روزه فيلم هاي حقوق بشر جنوب آسيا و همزمان با آن در تالا ر فضاي سمفوني جشنواره جديدي به نام موسيقي ملل برگزار مي شود. در اين جشنواره مستندها و فيلم هاي موسيقي جهان اسلا م نمايش داده مي شود.
جاده هاي نفرين شده چين
تا به حال چيزي راجع به نسل كشي شنيده ايد؟ نسل كشي و جنگ يك رابطه مستقيم با يكديگر دارند. نسل كشي روآندا، بوسني، هائيتي و... همگي در قالب جنگ رخ داده اند ولي در چين جان باختن هزاران انسان به خاطر وجود جنگ نيست. وزارت امنيت عمومي چين اعلا م كرده است: اگرچه ميزان تلفات جاده اي و خسارات ناشي از  آن طي 3 ماهه نخست سال 2005 ميلا دي نسبت به زمان مشابه سال قبل از كاهش برخوردار بوده است ولي جاده هاي چين، همچنان مرگبار و ناامن است. به نوشته روزنامه مردم ارگان حزب كمونيست چين، 118 هزار و۸۸۷ مجروح و 490 ميليون يوآن خسارات اقتصادي ناشي از تصادفات جاده اي بوده است. اين جداي از 23 هزار و 411 جان باخته حوادث جاده اي است كه طي 3 ماه نخست 2005 ميلا دي جان خود را در جاده ها از دست داده اند. جالب است بدانيد كه در سال 2003 ميلا دي 140 هزار نفر در حوادث رانندگي چين جان باخته اند كه بنا به آمار منتشر شده از سوي اداره مديريت ترافيك امنيت عمومي چين، مرگ و مير جاده اي در چين 15 درصد از نرخ جهاني را به خود اختصاص داده است و اين در حالي است كه چين تنها 2 درصد از خودروهاي جهان را در خود جاي داده است.

اسكان۳۸ هزار بي خانمان در گرمخانه هاي شهرداري
مهر - زمستان مي رود و روسياهي آن براي زغال مي ماند. زمستان امسال براي بي خانمان ها زمستان سردي نبود، هرچند ايجاد فضاهاي گرم براي آنها خيلي دير صورت گرفت، با اين وجود بيش از 38 هزار نفر از افراد بي خانمان طي 3 ماه آخر سال گذشته در گرمخانه هاي شهرداري تهران اسكان داده شدند. مدير امور آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران گفته از هفتم دي ماه سال گذشته تا 13فروردين سال 84، 38هزار و 849 نفر از افراد بي خانمان و بي سرپناه از خدمات 4 گرمخانه شهرداري تهران برخوردار شدند. محمدرضا فردين با اشاره به ادامه فعاليت گرمخانه  هاي المهدي، بعثت، هرندي و بهمن در آغاز سال جديد افزود: اين گرمخانه  ها همچنان داير هستند و هنوز تصميم خاصي براي برچيدن آنها در روزهاي آينده اتخاذ نشده است. او در ارتباط با تعداد افراد پذيرفته شده در مركز موقت اسلا مشهر گفته: از ابتداي شروع به كار اين مركز در سوم آذر سال 83 تا 13فروردين ماه جاري 875 نفر در مركز موقت اسلا مشهر پذيرفته شده و به آنها خدمات ارايه شده است.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |