شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۰
نسل جديد پاركهاي تهران
اولين بوستان ضد زلزله
شايد اين پارك تنها پارك موجود در تهران باشد كه به مساله اورانس در آن توجه شده است. در اين پارك 2 ، 3 مكان براي پد هلي كوپتر در نظر گرفته  شده است تا در صورت بروز بحران هلي كوپترها به راحتي بتوانند فرود آيند
000336.jpg
ليلا  درخشان
درختان سرسبز تمام فضا را در بر گرفته اند، از نوع سرو. زمين پوشيده شده از سنگفرش سبز رنگي كه انعكاسي از رنگ درختان را در ذهن متبادر مي كند، تنوع رنگ فقط درخت را در بر نمي گيرد. بلكه آلا چيق هاي سفالي رنگي، تخته هاي سنگ هاي رنگارنگ و انواع گل هاي تزئيني را شامل مي شود. وارد كه مي شوي چشم انداز زيبايي از كوه هاي شمال البرز چشم نوازي مي كند. چند متر آن طرف تر كارگران افغان و ايراني با سرعتي بي نظير مشغول فعاليتند، اينجا بوستان نشاط است، بوستاني به مساحت 19 هكتار كه از آن مي شود به عنوان مجهزترين پارك شمال تهران نام برد.
در بدو ورود ديواري كه بيشتر ديوار چين را در خاطر زنده مي كند، در ميان پارك به چشم مي خورد. از قرار معلوم اين ديوار چوبي كه طول آن يكهزارو 550 متر است فقط براي رفاه حال بانوان تعبيه شده است.
پيست دوچرخه سواري
شايد شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه تا هوس دوچرخه سواري به سرتان مي زد مجبور بوديد تا پارك چيتگر نقل مكان كنيد و در واقع يك روزتان را هدر دهيد، اما خبر خوشحال كننده اينكه از اين پس با احداث پارك نشاط اين مشكل را نخواهيد داشت.منيعي مدير روابط عمومي شهرداري منطقه 3 مي گويد: پيست اختصاصي كه براي دوچرخه سواري بانوان در نظر گرفته شده در حدود 400 متر است كه اين رقم براي آقايان به طول 3 هزار و 200 متر است كه با توجه به ديوار حايل بين آقايان و بانوان، بانوان به راحتي مي توانند به ورزش دوچرخه سواري مشغول شوند، بدون اينكه نگراني از بابت ظهور در انظار عمومي داشته باشند.
معابر پياده روي
اگر بخواهيم از زيباترين و متفاوت ترين قسمت اين پارك نام ببريم شايد بتوان به معابر پياده روي اشاره كرد. معبري كه دور تا دور آن را نرده هاي چوبي با گل هاي زيبا احاطه كرده است. در حالي كه در اكثر پارك ها افراد طالب پياده روي با سد معبرهاي مختلفي چون ديوارهاي انساني، صندلي هاي سر راه يا مكان هاي نامشخص مواجه هستند، خوشبختانه در اين پارك به طور اختصاصي به اين وجه پرداخته شده است به طوري به گفته منيعي مسيري با طول حدود 3 هزار و 940 متر براي اين مقصد به كار گرفته شده است كه 220 متر آن مخصوص محوطه ورزش صبحگاهي و حدود 3 هزار و 720 متر آن براي مسير پياده روي است.
سازه هاي ضد زلزله
مسلما جاي خوشحالي دارد اينكه بشنويم بحث مقاوم كردن سازه ها در مقابل زلزله در عمل به پارك ها و بوستان هاي ما هم سرايت كرده است. اين را از ساختمان سوله ورزشي كه از مصالح سبك در ساخت آن استفاده شده مي شود فهميد. ضمن اينكه مدير روابط عمومي شهرداري منطقه 3 با تاكيد بر اين امر مي گويد: تمام سازه هاي موجود در اين پارك بر مبناي آئين نامه 2800 ساخت و ساز ساخته شده است. ضمن اينكه فضاي اين پارك به گونه اي است كه گنجايش اسكان حدود يكهزار و 500 چادر را دارد كه اين چادرها به طور متوسط 4 خانوار را در خود جاي مي دهند. با اين حساب در صورت بروز بحران حدود 6 هزار نفر از ساكنان محله مي توانند در اين چادرها اسكان يابند كه البته در مواقع معمولي در صورت نياز از اين چادرها مي توان براي اسكان دانش آموزاني كه به اردو آمده اند استفاده كرد.
البته تجهيزات اين پارك در مقابله با بحران فقط به اين مساله ختم نمي شود، بلكه احداث سرويس هاي بهداشتي صحرايي به تعداد 30 چشمه در 3 بلوك با ديوار مسقف و سبك و منابع اختصاصي آب از موارد قابل اشاره اين تجهيزات است.
سيستم اضطراري برق
خوشبختانه به سيستم اضطراري برق هم در اين پارك توجه شده است و اگر روزي برق منطقه قطع شود، اين پارك از اين قضيه مستثني مي شود، البته به ياري سيستم اضطراري تعبيه شده برق. ضمن اينكه بنا به گفته منيعي با توجه به اينكه بوستان نشاط كلا  فاقد روشنايي است، روشنايي تمامي مسيرها و معابر پارك طراحي و تامين شده كه براي اين منظور 23هزار متر طول كابل كشي و تعداد 582 پايه چراغ در معابر و مسيرها و ساير فضاهاي پارك نصب شده است.
پارك ماشين بدون نگراني
مسلما تجهيزات اختصاصي اين پارك باعث مي شود تا از حالت منطقه اي خارج و به حالت فرا منطقه اي تبديل شود. همين مساله باعث شده تا مسوولا ن، فضايي در ضلع شمال پارك را براي پاركينگ ماشين ها در نظر بگيرند. البته اين پاركينگ فعلا  گنجايش 110 ماشين را دارد كه بنا به گفته مسوولا ن، ظرفيت و گنجايش آن در آينده افزايش خواهد يافت.
سكوهاي استقرار خانوادگي
برخلا ف بيشتر پارك ها كه خانواده ها در مكان هايي در محل رفت و آمد جايي براي استقرار خود دست و پا مي كنند كه اين مساله مسلما با غر و لند رهگذران و باغبان هاي مستقر در پارك و نگهبانان همراه است، اما خوشبختانه در اين پارك با احداث 31 عدد سكوي استقرار خانوادگي كه هر يك با مساحت 10 متر هستند، مشكل خانواد هايي كه با پيدا كردن جا مواجه هستند، حل خواهد شد.
تيراندازي در بلندترين نقطه پارك
درست به بلندترين نقطه پارك كه مي رسيم با ساختماني مواجه مي شويم كه قرار است به باشگاه تيراندازي تبديل شود. ظاهرا به ذائقه تمام ورزش دوستان توجه شده است. اين باشگاه كه مخصوص تيراندازي با كمان است مساحتي حدود 615 متر مربع دارد كه ميزبان علا قه مندان اين ورزش خواهد بود.
پد هلي كوپتر
شايد اين پارك تنها پارك موجود در تهران باشد كه به مساله اورانس در آن توجه شده است. منيعي مي گويد: ما در اين پارك 2 ، 3 مكان را براي فرود هلي كوپتر در نظر گرفته ايم تا در صورت بروز بحران هلي كوپترها به راحتي بتوانند فرود آيند.
به هر حال همه چيز دست به دست هم داده و تا بتوانيم با اطمينان از اين پارك به عنوان مجهزترين مجموعه تفريحي، ورزشي شمال تهران نام ببريم. البته جالب است بدانيد كه آنتن موبايل هاي اعتباري هم در اين پارك موجود است كه همين مساله مسلما بر تجهيزات پارك از جنبه اي مي افزايد.
با تصور ترافيك زياد جلفا و سيد خندان مي توان به ضرورت احداث اين پارك پي برد. اگر هوس رفتن به اين پارك به سرتان زد ورودي حقاني، بزرگراه رسالت، اين پارك با تمام تجهيزاتش ميزبان شماست. اگر هم عادت داريد به فضا از جنبه اقتصادي بنگريد بايد بگوييم در ساخت اين پارك مبلغي معادل 30 ميليارد ريال هزينه شده است.

كاهش پسماند از مبدا بايد ها و نبايدها
000339.jpg
حميدرضا دوروديان- هر سال روز دوم ارديبهشت، مصادف با 22 آوريل در سراسر جهان روز زمين برگزار مي شود كه ما در ايران آن را به عنوان روز زمين پاك مي شناسيم. مديريت پسماندها، امسال جزو اصلي ترين و مهمترين برنامه هاي روز زمين پاك است. سازمان حفاظت محيط زيست هم با هدف نهادينه كردن فرهنگ توليد و مديريت مطلوب زباله، حركت هاي جديدي را براي حفظ و نگهداري طبيعت از گزند زباله ها پيگيري مي كند، اما بد نيست با نگاهي دوباره به اين حركت ها، واقعا روزي پاك را براي زمين رقم بزنيم. پسماندها توسط تمامي بخش هاي فعال و در همه مراحل اعم از توليد تا مصرف كالا ها ايجاد مي شوند، اغلب آنها هم بالقوه مخرب محيط زيست هستند، دفن پسماند ها موجب اشغال زمين و ايجاد آلودگي هاي ثانوي و نيز بوي تعفن مي شود و شيرابه ناشي از پسماندها، همچنين عبور آب باران از مكان هاي دفن زباله مي تواند آب هاي سطحي و زيرزميني را آلوده كند، گاز متان حاصل از تجزيه پسماندهاي آلي، يكي از گازهاي گلخانه اي و عاملي مهم در تغيير آب و هوا است. انتقال و سوزاندن پسماندها مي تواند موجب افزايش مصرف انري و آلودگي هوا شود. به اعتقاد دكتر ابراهيمي رئيس سازمان بازيافت، صنايع بازيافت از بخش هاي حياتي و در حال رشد اقتصادي در كشور ما هستند و برنامه هاي بازيافت، امروزه مواد خام و اوليه بسياري را براي توليدكنندگان انواع كالا ها فراهم كرده اند. استفاده از قراضه هاي فولا دي و كاغذهاي بازيافتي در صنايع، شاهدي بر اين مدعاست. دكتر عبادي مديركل دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست معتقد است كه اثرات زيست محيطي محصولا ت بازيافتي، از محصولا ت خالص كمتر است. اين تحليل نشان مي دهد كه در مقايسه با سيستمي كه برپايه استفاده از مواد خالص و بكر، دفن بهداشتي و زباله سوز استوار است، بازيافت و ساخت محصولا ت از مواد قابل بازيافت به كاهش خالص در 10 نوع آلا ينده اصلي و كاهش در 8 شاخص كيفيت آب و آلا ينده هاي آب منتج مي شود. استفاده از مواد بازيافتي، همچنين پسماند جامد كمتري را چه از لحاظ حجمي و چه از لحاظ وزني توليد مي كند. تكنولوي هاي بازيافت، امروزه به حد بي سابقه اي پيشرفت كرده است، به طوري كه عمليات بازيافت در اين راستا خيلي ساده تر از گذشته انجام مي شود. هر اقدامي در زمينه بازيافت مي تواند موجب ايجاد يك اختلا ف واقعي در اثرات زيست محيطي ناشي از توليدات شود. دكتر ابراهيمي مي گويد: در ايران 14 درصد از تركيبات زباله هاي شهري را كاغذ تشكيل مي دهد، در ايران مقايسه توليد، واردات و مصرف كاغذ طي سالهاي 72-80 افزايش متوسط سالا نه 24 درصدي را نشان مي دهد و حدود 60 درصد از كاغذهاي مصرفي كل كشور در تهران توزيع مي شود. با در نظر گرفتن 14 درصد انواع كاغذ و مقوا در تركيب زباله شهر تهران مي توان گفت كه ميزان كاغذ قابل بازيافت از زباله شهر تهران سالا نه به 684 هزار تن بالغ مي شود.
بازيافت و نگاهي دوباره
با نگاهي به سهم انواع پسماندها از زباله هاي ايران كه عمده ترين آنها را مواد غذايي و بعد به ترتيب پلا ستيك، كاغذ، اضافات باغباني، شيشه و فلزات تشكيل مي دهد، مي توان گفت كه كاهش از مبدا، يك راه حل اساسي براي فرو نشاندن روند رو به رشد زباله توليد شونده است. پسماند كمتر، به معني مشكل كمتر پسماند است، چرا كه كاهش از مبدا در واقع از توليد پسماند در اولين مكان جلوگيري مي كند. طبق نظر متخصصان اگر به كاهش از مبدا اهميت بيشتري بدهيم تا حد بسيار زيادي از هزينه هاي بازيافت جلوگيري خواهيم كرد، اما طبق نظر كارشناسان بهداشت محيط بهتر است براي استفاده مجدد از اشيا، دقت كافي داشته باشيم. كارشناسان محيط زيست در بخش كاهش پسماندها، پيشنهاداتي در مورد استفاده مجدد از ظروف دارند و اينكه از محصولا ت داراي قابليت استفاده مجدد دوباره استفاده كنيم يا از اقلا مي كه به ندرت مورد استفاده قرار مي گيرند، به صورت قرضي، كرايه اي يا مشترك استفاده كنيم يا محصولا ت ساخته شده از مواد بازيافتي را انتخاب كنيم. هرچند چنين پيشنهاداتي كاملا  عملي به نظر مي رسد، اما بايد توجه داشت كه طبق برآوردهاي دفتر محيط كار وزارت بهداشت، هرساله يكهزار و 500 مرگ ناشي از مسموميت، 30 هزار مورد بستري و 48 درصد مصرف اشتباهي مواد شيميايي گاهي اوقات به خاطر استفاده مجدد از ظروف مسموم براي مواد غذايي اتفاق مي افتد كه جاي بسي توجه و بازنگري داردو دقت بيشتر مصرف كنندگان را مي طلبد. همچنين هر ساله زباله سوزها مقادير زيادي فوران و دي اكتان كه از گازهاي شديدا سمي هستند توليد مي كنند، اما با توجه به مقرون به صرفه بودن عمل بعضي دستگا ه ها نبايد سلا مت را كه محور همه مسايل است در خطر انداخت. شايد اين دليل ديگري براي تلا ش بيشتر ما در كاهش زباله ها از مبدا باشد.

زمين سياهي را دوست ندارد
000342.jpg
زمين ديگر كلا فه شده است. تصوير خودش را هم به خوبي نمي بيند. انگار تمام سطح آن را لكه هاي سياهي پوشانده است كه مال او نيست. زمين از اين رنگ خوشش نمي آيد، كره آبي رنگ سياهي را دوست ندارد. او يادش مي آيد، وقتي شكل گرفت تنش همرنگ زلا لي و آبي روشن آب و سبزي تند و درخشان درختان بود، آنقدر سبك و آسوده بود كه هرگز تصور نمي كرد خواب و رويايش را آدم ها اين طور به هم بزنند. روز زمين پاك باز هم بهانه است، بهانه اي براي آشتي با زمين پاك و سبز. بهانه اي براي پاسداشت پهنايي كه روي آن زندگي مي كنيم، رعايت حال جايي كه ناپاكي، پاكي هايش را از يادمان برده است. اجراي قانون مديريت پسماند ها يك وظيفه ملي شعاري است كه براي روز زمين پاك انتخاب شده است، تا با ايجاد زمينه هاي آموزشي و فرهنگي مناسب براي ارتقاي آگاهي هاي عمومي در مورد زباله، پسماند، بازيافت و مزيت هاي آنها برنامه ريزي كنيم.
دكتر يوسف حجت معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، الگوي مصرف نادرست را باعث توليد پسماندهاي زياد در جامعه مي داند.
او معتقد است: پسماندها توسط تمامي بخش هاي فعال و در همان مراحل اعم از توليد تا مصرف كالا ها ايجاد مي شوند. اغلب پسماندها قابليت تخريب محيط زيست را دارند و دفن آنها آلودگي هاي ثانويه فراواني را به همراه دارد. حجت يكي از اقدامات اساسي در مديريت پسماندها را تفكيك آنها از مبدا مي داند و مي گويد: اين كار باعث جلوگيري از عمليات پرهزينه جداسازي پسماندها پس از جمع آوري مي شود، همچنين كميت و كيفيت را تا حد زيادي براي عمل بازيافت افزايش مي دهد و مديريت پسماند را كم هزينه تر مي كند. معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، آگاهي از ارزش هاي بازيافت در صرفه جويي انري، كاهش آلودگي محيط زيست، اثرات مثبت اجتماعي و اقتصادي و حفاظت از منابع طبيعي را عاملي در مشاركت هرچه بيشتر مردمي در اين امر مي داند.
در عين حال مهري سادات علوي نسب كارشناس مسوول دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست، صنايعي كه از مواد قابل بازيافت، استفاده مي كنند را بخش هاي حياتي و در حال رشد اقتصادي صنايع كشور مي داند. اين كارشناس معتقد است صنعت كاغذسازي، بخش ديگري از اقتصاد كشور است كه هنوز براي برنامه هاي بازيافت جاي گسترش زيادي دارد. هم اكنون چوب تامين شونده براي اين صنعت در داخل كشور پاسخگوي نيازهاي اين صنعت نبوده و در نتيجه استفاده از مواد اوليه خالص در اين كارخانه ها، بايد جاي خود را كم كم به استفاده از كاغذهاي بازيافتي بدهد. گفتني است مطالعات آماري نشان مي دهد استفاده از كاغذهاي بازيافتي در جهان تا سال 2010 به ميزان ميانگين 47 درصد فيبرهاي به كار رفته در ساخت كاغذ خواهد بود.

صندوق پستي شهرداري
خوانندگان روزنامه ده ها پيام، درخواست، پيشنهاد و انتقاد را كه به واقع مخاطب اصلي آنها شهرداري تهران است، با ما مطرح مي كنند. تاكنون روال اين بوده كه آن بخش از اين پيام ها را كه فراگيري عمومي داشته، منعكس كرده يا حتي به عنوان سوه براي پيگيري موضوع در اختيار خبرنگاران حوزه مرتبط قرار مي داديم. در اين ستون قرار است كه از اين پس موضوع انعكاس و پيگيري درخواست ها و پرسش هاي شهروندان از مجموعه شهرداري تهران بسامان شود. با اين نكته تازه كه تلا ش خواهيم كرد بعد از دريافت هر پيام پاسخ آن را از شهرداري خواسته و پيام و پاسخ را در كنار هم چاپ كنيم. جناب آقاي دكتر احمدي ناد، شهردار تهران نيز به ما قول داده اند پيام هايي را كه فراگيري عام تري دارند، شخصا پاسخ دهند. البته اميدواريم كه در نهايت اين ستون نه فقط محملي براي گشودن گره از مشكلا ت شخصي شهروندان، بلكه فرصتي بسنده و درخور براي نقد جدي مديريت شهري تهران در همه ابعاد آن باشد.
  آسفالت خيابان مدرس
به نظر مي رسد آسفالت خيابان مدرس كيفيت خوبي ندارد و پس از چندي دوباره شاهد بازگشت ناهمواري ها و چاله و چوله به اين بزرگراه پرتردد خواهيم بود.
نادري، شغل آزاد، ساكن زرگنده
پاسخ معاونت فني و عمراني شهرداري: آسفالت خيابان مدرس را شركت سازنده به مدت 10 سال تضمين كرده است. انتخاب اين آسفالت پس از ملا حظات فني لا زم صورت گرفته است. اميدواريم با استفاده از مصالح باكيفيت تر آسفالت خيابان ها از عمر بيشتري برخوردار شود.
  پرونده هاي معوقه
من و 3 برادرم همه دارايي مان يك باب خانه است در منطقه 15 شهرداري. 20 سال است كه به بهانه طرح تفصيلي دست روي اين خانه كلنگي گذاشته و نه اجازه فروش آن را به ما مي دهند، نه اجازه نوسازي و كوبيدن آن را. چه كار بايد بكنيم؟
احمدي، شغل آزاد، ساكن خاوران
توضيح ايرانشهر: بر اساس گزارش اعلا م شده از سوي شهردار تهران در نشست سه شنبه گذشته شوراي شهر، مقررشده است كه تا پايان امسال مشكل تمامي پرونده هاي معوقه شهرداري حل شود.
  استعفاي شهردار
با توجه به كانديدا شدن شهردار در انتخابات رياست جمهوري و ضرورت استعفاي ايشان در اين جهت، چه كسي عهده دار مسووليت شان خواهد شد؟
توضيح ايرانشهر: هنوز نامزدي دكتر احمدي ناد در انتخابات رياست جمهوري قطعي نشده است. علا وه بر آن، شهردارها طبق قانون براي حضور در انتخابات ملزم به استعفا نيستند. پس كل پيش فرض اين خواننده محترم منتفي است.
  سينما آزادي
قرار بود با توجه به مشكلا ت ترافيكي، سينما آزادي در مكان فعلي آن احداث نشود، اما ظاهرا به تازگي شهرداري با اين موضوع موافقت كرده است كه جاي انتقاد دارد.
پوهنده، خانه دار، ساكن ميرزاي شيرازي
نمابر: 2058811
پست الكترونيك: SHAHRDAR@ Hamshahri
صندوق پستي: 19395/5446

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |