شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴
گفت وگو با «منوچهر مصيري» كارگردان فيلم «ازدواج صورتي»
اين فقط مشكل من نيست
از مدتي پيش اكران فيلم «ازدواج صورتي» آغاز شد، فيلمي كه با محور قرار دادن زندگي يك زوج پير قصد دارد با نگاه جدي و طنز برخي از مشكلات اجتماعي و به روز را به تصوير بكشد و از طرفي نيز فيلم مفرح و جذابي را براي مخاطبانش فراهم بياورد. به همين جهت با كارگردان فيلم به گفت وگو نشسته ايم.
آناهيد موسسيان
000189.jpg
* ايده اوليه فيلمنامه چگونه شكل گرفت؟
- بعد از صحبت هاي اوليه كه با آقاي نورالهي، تهيه كننده فيلم، داشتيم و بعد از قطعي شدن ساخت فيلم، به هر حال طرح هايي وجود داشت. نهايتآً  با راهنمايي كه آقاي فريدون فرهودي داشتند يكي از همكارانشان را به ما معرفي كردند به نام سعيد رحماني كه فيلمنامه اي را آماده دارند كه قبلاً  در كارگاه فيلمنامه نويسي حوزه هنري روي آن جمعاً  كار شده است و به هر حال بعد از صحبت و توافق هاي اوليه من و آقاي نورالهي تشخيص داديم كه اين فيلمنامه واجد تمام آن شرايطي است كه دنبالش بوديم.
*فيلمنامه چندبار بازنويسي شد؟
- چيزي حدود شش يا هفت بار بازنويسي شد و در هر بار نكاتي كه به نظرمان لازم و مثبت بود به آن اضافه مي كرديم.
* اما به نظر مي آيد فيلم شما در ميان لحن جدي و طنز- اگر بتوان به آن طنز گفت- سرگردان است؟
- نكته اي كه هست اساساً  طنز اجتماعي در سينماي ايران دو شكل دارد: از يك سو مي تواند به طرف فيلم هاي چيپ و هرز برود و از طرفي ديگر مي تواند طنز محترمانه باشد. تأكيد من و آقاي نورالهي هم همين بود كه طنزي محترمانه بسازيم.
*ولي به نظرم اين طور در نيامده.
- اين نظر شما است و مختار هستيد. در هر صورت ما دوست داشتيم يك فيلم پرفروش و محترمانه بسازيم.
* به هر حال فيلم اگر قرص و پابرجا باشد نبايد با نبود چند سكانس و يا پلان تمام كار زير سؤال برود؟
- مقوله فيلمسازي واقعاً  كار سخت و حساسي است. الان من اشاره كردم كه اين كار يك طنز اجتماعي است. ممكن است اين سؤال براي شما پيش بيايد پس چرا اين طنز را نديديم و يا احساس نكرديم. جوابم اين است آن بخش  هايي از فيلم و تصاوير كه كنار هم چيده شده بود تا به اين طنز برسيم بعد از بازبيني مجبور به حذف آنها شديم. به هر حال از نگاه هيأت محترم نظارت پخش اين تصاوير به صلاح نبود.
* در فيلم شما بازيگراني از نسل هاي مختلف را مي بينيم تا چه حد از كار آنها رضايت داريد و آيا انتخاب اول شما بودند؟
- بله، انتخاب اول بودند و از كار همه آنها رضايت كامل را دارم و فكر مي كنم تا حالا بهترين بازي شان را انجام داده اند. از بهرام رادان كه در كنار اخلاق حرفه اي و شخصي اش بازيگر خيلي خوبي است بازي فوق العاده اي هم ارائه كرد تا آقاي شكيبايي كه مثل هميشه حضوري گرم و شيرين داشت. در كل نقش عنايت الله ساكت را هر كس ديگري بازي مي كرد نمي توانست به ظرافت و حضور خوب خسرو شكيبايي برسد و خانم گودرزي و خانم چمن  ماه نيز همين طور.
* مشكلي كه ازدواج صورتي دارد ريتم كند آن است و اين كه داستان خيلي به آهستگي پيش مي رود و خطر اين را دارد كه تماشاگر را بي حوصله كند؟
- اشاره كنيد، مشخصاً  كدام قسمت؟
* منظورم به صحنه يا سكانس خاصي نيست، كل فيلم اين مشكل را دارد تماشاگر به سختي مي تواند درگير زندگي آدم هاي فيلم شود.
- خب، اين كاملاً  طبيعي است. شما در بيست دقيقه تا نيم ساعت اول بايد شخصيت هاي فيلم را معرفي كنيد و اين گريزناپذير است و بالطبع اگر شخصيت ها بيشتر شوند تا اندازه اي هم ريتم فيلم كند مي شود. اگر اين معرفي صورت نگيرد تماشاگر تا آخر فيلم سردرگم مي ماند.
* به نظرم در «ازدواج صورتي» موضوعي كه به آن پرداخته شده تا حدي تكرار است. اين مسأله ازدواج جوانها هميشه تكرار مي شود و انگار ما باز داريم فيلم «دنيا» را مي بينيم در حالي كه جاي پيرمرد حالا آن پيرزن را گذاشته ايد. فكر نمي كنيد اين به سينماي شما ضربه بزند؟
- نه فكر نمي كنم. اما نكاتي هم كه شما اشاره مي كنيد كاملاً بجا است و مي تواند براي من شبيه به زنگ خطري باشد كه هشدار مي دهد. اما من هميشه سعي ام اين بوده كه واقعيت هاي جامعه را تصوير كنم. من خودم فرزند دارم، پسرم دانشگاه رفته و ليسانس دارد و حالا دغدغه خانواده ام ازدواج فرزندم است و اين كاملاً  طبيعي است كه دغدغه همه خانواده ها خوشبختي فرزندشان باشد، بچه ها بايد سروسامان بگيرند، ازدواج كنند، زندگي كنند، پس بايد به دنبال راهكار باشيم و بگوييم: پدر ها و مادرها اين قدر سخت نگيريد و بگذاريد جوانها زندگي كنند و چوب لاي چرخشان نگذاريد.
* فكر مي كنيد طيف جوانان و به هر حال كساني كه مدعي هستيد فيلم را براي آنها ساخته ايد تا چه ميزان با فيلم ارتباط برقرار كنند؟
- اقلاً  در همان پنج شش سينمايي كه رفتم با پسرم، دوستانش و فرزندانم و به هر حال كساني كه آنها را مي شناسم. واكنش ها خوب بوده، سليقه  ها براي من معدل نيست. با تماشاگر و جواناني كه فيلم را ديده اند حرف زده ام و به نظرم آن ارتباطي كه مدنظرم بود برقرار شده.
* يعني با وجود اين كه نصف بيشتر فيلم به زندگي عين الله ساكت و همسر سابقش مي پردازد باز هم اين فيلم را براي جوانان ساخته ايد؟
- بله.
* اين كه اسم فيلم را ازدواج صورتي گذاشته ايد دليلي خاصي داشت و يا مثلاً  براي جذب جوانان به فيلم بود؟ يا مثلاً  چون صورتي رنگ مد روز است؟
- اين هم نكته خوبي است كه اشاره كرديد. من زياد با اين اسم موافق نبودم. در واقع شايد اين اسم براي بيست سال پيش مناسب بود اما براي زمان ما اسم خوبي نيست. بارها به تهيه كننده محترم فيلم اشاره كردم كه نام فيلم را تغيير دهيم و دليلم نيز اين بود كه اين نام هم قديمي است و هم به هر حال در اين چند سال فيلم هايي نزديك به اين اسم داشتيم و مسلماً  اين باعث مي شد تا در تماشاگران توهم به وجود بيايد كه فيلم را قبلاً  ديدند. مثلاً  فيلم صورتي فريدون جيراني يا ازدواج غيابي و ازدواج اجباري را داشتيم، طبيعي است كه اين تشابه ، به فيلم ضربه مي زند و احتمالاً درصد زيادي از مردم مي گويند اين فيلم را ديده ايم. ولي به هر حال تهيه كننده نيز براي خود فاكتورهايي داشت كه مي گفت اين نام مناسب تر است.
* فكر مي كنيد با اين فيلم به همان موفقيتي كه در «دنيا» به آن رسيديد دست پيدا خواهيد كرد؟
000192.jpg
- «دنيا» مقوله اي ديگر بود. اما «ازدواج صورتي» را با همان ميزان وسواس ساختم. از زماني كه به مقوله «ازدواج صورتي» فكر كرديم احساسم اين بود كه مي  تواند فيلم موفقي باشد. تلاش كردم اگر چه پرفروش نشود اما خيلي آبرومند و استاندارد باشد با رعايت تمام اصول سينمايي. ما در كل يك فيلم غلط داريم و يك فيلم صحيح. حالا شايد اين فيلم غلط تبديل به پرفروشترين هم بشود، اما من به عنوان يك معلم فرهنگي ساختن فيلم غلط را خيانت مي دانم.
* به نظر خيلي تلاش شده تا همچون دنيا فيلم موفق در گيشه بسازيد. اما هنوز اتفاق مورد نظر و رسيدن به گيشه موفق روي نداده، چرا؟
- به نكته خوبي اشاره كرديد. بحث توليد و فيلمسازي يك مقوله جدا است و بحث اكران و پخش و تبليغات مقوله اي ديگر. در بحث توليد به هر حال تمام تلاش ها انجام مي شود تا فيلم خوبي را چه از لحاظ فرهنگي و چه بازدهي اقتصادي آماده كنيم و از حضور بازيگران خوبي هم مدد مي گيريم. اما پروانه نمايش اين فيلم را ما شب ۲۷ اسفند گرفتيم و ۲۸ اسفند فيلم روانه اكران شد. حتي يك سانس نيز آنونس اين فيلم در سينماها تبليغ نشد، تيزر تلويزيوني نداشتيم چون به ايام تعطيلات برخورده بوديم و تا مجوز تيزر را گرفتيم ۲۵ روز از نمايش فيلم گذشته بود. به نظر شما اين اطلاع رساني مي تواند مناسب جذب مخاطب باشد و جالب است در اين مدت حتي آشنايان و نزديكانم نيز از نمايش فيلم اطلاع نداشتند. يعني اين فقط مشكل فيلم من نيست، اكثر فيلم ها با اين معضل روبه رو هستند و اين به سينماي ملي ما ضربه مي زند.

نگاه
نوروز امسال تلويزيون با پخش فيلم سعي در جذب مخاطب داشت
خبرگزاري مهر: تلويزيون امسال هم براي تعطيلات نوروزي درجهت جذب مخاطب برنامه هايي را تدارك ديده بود.ولي متاسفانه سطح كيفي آثار با سالهاي گذشته به خصوص در زمينه سريال طنز و برنامه هاي سرگرم كننده ناموفق بود.
علي شيدفر، روزنامه نگار و مسئول سينمايي روزنامه همشهري در گفت وگو با خبرنگار تلويزيوني مهر درباره كميت و كيفيت ويژه برنامه هايي كه به مناسبت روزهاي نخست سال جديد براي پخش از تلويزيون در نظر گرفته شده بود، گفت: برنامه هاي نوروزي امسال به جز چند استثنا كه مجموعه برنامه صندلي داغ، اول بهار و مسابقه سيمرغ از آن جمله هستند در زمينه توليد و پخش ساير مجموعه هاي تلويزيوني داخلي موفق نبود و سطح كلي آثار ضعيف بودند.وي خاطر نشان كرد: مجموعه هاي تلويزيوني خوش غيرت، فيل بانان، جايزه بزرگ و دوباره زندگي با ارايه داستان هايي ضعيف، ساختارهاي كليشه اي و رواج لمپنيزم نه تنها ديدني نبودند، بلكه جز تلف كردن وقت نتيجه ديگري براي مخاطب به همراه نمي آوردند.در اين ميان مديران تلويزيون تلاش كردند تا شعف خود در زمينه توليد آثار داخلي را با پخش فيلم هاي سينمايي جبران كنند.به همين خاطر هم تلويزيون دست به پخش ۹۰ فيلم سينمايي از شبكه هاي مختلف زدكه بي سابقه بود.
اين منتقد و نويسنده سينمايي و تلويزيوني درباره مجموعه فيلم هايي كه نوروز امسال پخش شدند، اظهار داشت: در ميان فيلم هايي كه از تلويزيون پخش شدند، برخي از فيلم هاي خارجي بودند كه براي نخستين بار به نمايش در مي آمدند و تعدادي از آنها آثار قابل توجه و شاخصي هم به شمار مي آيد.
فيلم هاي سينمايي ايراني خوبي هم امسال ارايه شد كه مهمان مامان، من ترانه پانزده سال دارم، دفتري از آسمان و پروانه اي در باد از آثار جالب توجهي بودند كه براي نخستين بار به نمايش در آمدند.
تلويزيون فقط با پخش فيلم هاي سينمايي توانست نظر نسبي مخاطب را به خود جلب كند.اما توليدات داخلي صدا و سيما از كيفيت لازم بهره مند نبودند.
شيدفر در پاسخ به اينكه به نظر مي رسد، تعدادي از فيلم هاي سينمايي كه امسال از تلويزيون پخش شد چندان با حال و هواي نوروز هماهنگ نبودند، توضيح داد: با توجه به اينكه امسال شبكه هاي تلويزيون براي پخش فيلم با همديگر مسابقه گذاشته بودند، به نظر من براي در برگرفتن سليقه هاي مختلف هم فعاليت مي كردند.پخش فيلم هايي از آلفرد هيچكاك كه از طريق شبكه چهار سيما پخش مي شد يا حتي نمايش تعدادي از فيلم هاي هندي در همين راستا بود.از طرف ديگر، با توجه به حجم گسترده اي كه از فيلم هاي سينمايي پخش شد،طبيعي است كه برخي حال و هواي نوروزي را نداشته يا حتي براي پخش مناسب نباشند.اما به هر شكل پخش اين تعداد فيلم سينمايي با اين گستردگي فعاليت قابل توجهي از سوي مديران صدا و سيما به شمار مي رود.

سايه روشن هنر
ماه جبين پس از تدوين
تدوين فيلم بلند سينمايي «ماه جبين» به تهيه كنندگي مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني به پايان رسيد. اين سومين فيلم بلند سيد روح الله حجازي پس از فيلم هاي سفرنامه خواب و روزگار سپري شده است كه تصويربرداري آن در اواخر دي ۸۳ آغاز و در اوايل اسفند ماه به پايان رسيده و هم اكنون در مرحله صداگذاري و ساخت موسيقي است.
ماه جبين كه يك فيلم اپيزوديك است در سه داستان جداگانه به موضوع تولد، زندگي و مرگ مي پردازد. فرهاد اصلاني، آتنه فقيه نصيري، الهام حميدي، يونس غزالي، سعيد نوراللهي، سيروس همتي، محمود راسخ و... بازيگراني هستند كه در اين فيلم به اجراي نقش مي پردازند.ديگر عوامل فيلم ماه جبين عبارتند از: مسعود سلامي- مدير تصويربرداري، حسين بشاش- صدابردار، مجيد اسماعيلي- مجري طرح، عليرضا كهن ديري- موسيقي متن، سيد جمال سيد حاتمي: تدوين، جواد نوروز بيگي- مدير توليد، سعيد ملكان.
اكران ويژه داستان پاييزي
مؤسسه سينمايي- ويدئويي- پرده نقره اي در كنار فعاليت هاي عادي خود، از سال جديد اقدام به توليد فيلم هاي بلند سينمايي كرده است. «داستان پاييزي» اولين فيلم توليد شده اين مؤسسه به شمار مي رود كه هم اكنون آماده نمايش است. بنابه گفته «حجت  حاتم» مديريت مؤسسه پرده نقره اي قرار است ۵ ارديبهشت ماه «داستان پاييزي»  در اكران ويژه براي خانواده مطبوعات و دست اندركاران سينما به نمايش درآيد.
داستان پاييزي كه توسط «حسن هدايت» نوشته و توسط اسماعيل فلاحپور كارگرداني شده است ماجراي زوج جواني به نام رويا و احسان است كه زندگي آرام و راحتي دارند اما ناگهان رويا تغيير رفتار داده و زني سركش مي شود. احسان كه فكر مي كند به او خيانت شده دست به خودكشي مي زند و... ميترا حجار، دانيال حكيمي، عزت الله مهرآوران، شيوا خسرومهر، جواد بازياران و... بازيگراني هستند كه در اين فيلم حضور دارند. حسن اسدي فيلمبردار، فردين خلعتبري آهنگساز، آرش معيريان تدوين و نگار جاودان طراحي صحنه و لباس داستان پاييزي را برعهده دارد.
ذائقه تماشاگران تغيير كرده
فارس: اصغر هاشمي كارگردان سينما گفت: بسياري از كارشناسان و منتقدين با فيلم هاي كمدي به عنوان زنگ تفريح، برخورد مي كنند.
اصغر هاشمي كارگردان سينماي كشورمان با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر به فيلم هاي كمدي توجه چنداني نمي شود، متاسفانه فيلمسازان در ساخت اين نوع فيلم ها استانداردهاي لازم را رعايت نمي كنند. وي درباره ارتباط تماشاگران با فيلم هاي كمدي خاطر نشان كرد: به نظر من، ذائقه تماشاگران تغيير كرده و بيشتر تماشاگران با نيت دوري از دغدغه هاي اجتماعي به سينما مي آيند تا لحظات مفرحي داشته باشند.
كارگردان «نگين» درباره فاصله خود با سينماي اجتماعي گفت: من مجردها را يك فيلم از سينماي اجتماعي مي دانم و هميشه گفته ام كه دغدغه ام سينماي طنز اجتماعي است.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |