دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۷ - May 2, 2005
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران:
۵۵ درصد بودجه سال گذشته شهرداري
از محل فروش تراكم و عوارض بود
پيش از اين حدود ۷۰درصد درآمد شهرداري از محل فروش تراكم تأمين مي شد
ايسنا: رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران گفت: گزارش درآمد و هزينه هاي شهرداري به زودي تهيه مي شود.
دكتر نادر شريعتمداري افزود: ۵۵ درصد بودجه سال گذشته شهرداري تهران از محل فروش مازاد بر تراكم و عوارض ساختماني حاصل شد.وي گفت: سال گذشته در مجموع يكهزار و ۳۶۰ ميليارد تومان براي درآمد و هزينه شهرداري پيش بيني شد كه از اين رقم ۱۲۰ ميليارد تومان مربوط به بدهي دولت بود كه محقق نشد.
شايان ذكر است كه از سال ۱۳۷۰ به اين سو و با آغاز فروش تراكم، درآمد عمده شهرداري به فروش تراكم متكي شد كه در نهايت به ميزان ۷۰ درصد بودجه شهرداري بالغ شد كه علاوه بر افزايش مشكلات شهري و اشغال فضاهاي شهر روشي نادرست براي تأمين هزينه هاي شهرداري بود. اين روند با ممنوع شدن فروش تراكم در تهران متوقف گرديد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: نهادها و سازمانهاي دولتي، درآمدهاي قابل توجهي دارند كه بايد بخشي از آن را براي ارائه خدمات شهري به شهرداري پرداخت كنند.به عنوان مثال سالانه، تعداد قابل توجهي خودرو به سطح شهر وارد و منجر به افزايش ترافيك مي شود؛ لذا دولت و شركتهاي توليد خودرو بايد بنحوي بخشي از هزينه هاي تقويت زيرساختها و ارائه خدمات شهري را متقبل شوند.وي افزود: در برخي موارد، از جمله قانون واگذاري مترو به شهرداري، بر اساس توافقات انجام شده كمكهايي از سوي دولت براي احداث مترو صورت مي گيرد، اما انتظار داريم دولت با پرداخت بدهي هاي خود، شهرداري را در ساير زمينه ها نيز ياري كند.

حل ريشه اي يك معضل زيست محيطي ۴۰ ساله
آغاز عمليات احداث فضاي سبز و مجتمع
بزرگ تفريحي در مركز دفن زباله كهريزك
گروه شهري- جمشيدپوراسكندر: در حالي كه مدير كل محيط زيست استان تهران خبر مي دهد كه شهرداري تهران به خاطر مركز دفن زباله كهريزك ۱۳ ميليارد ريال جريمه زيست محيطي شده است، مقامات مسؤول در شهرداري بر تغيير كاربري محل دفن زباله ها در كهريزك و تبديل آن به بوستان و يك مجتمع بزرگ تفريحي تأكيد مي كنند.
مديريت شهري تهران پس از انجام يك دوره مطالعات علمي و دريافت اين نكته كه عدم تغيير كاربري محل دفن زباله هاي تهران در كهريزك در آينده نه چندان دور ساكنين اين شهر را در آستانه يك بحران بهداشتي و زيست محيطي قرار مي دهد، تصميم  گرفت اين محل را پس از حدود نيم قرن، به يك مجتمع تفريحي و فضاي سبز تبديل كند.
مهندس محمد جواد محمدي زاده _ معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به كاشت بيش از ۳۰ هزار نهال به منظور ايجاد تفرجگاه در مرحله اول اين طرح، تأكيد مي كند ايجاد اين پارك تا پايان سال ۲۰۰۶ ميلادي بخشي از توافقات انجام گرفته با بانك جهاني است.
او مي افزايد: براي رهايي كهريزك از شرايط فعلي، اجراي طرح هاي بازيافتي در ۲ دوره كوتاه مدت و بلند مدت انجام خواهد گرفت.
در شرايطي كه شهرداري تهران تلاش مي كند با بهره  گيري از تازه ترين يافته هاي علمي و همكاري متخصصان و نهادهاي علمي و دانشگاهي و نيز مشاركت عملي شهروندان، موضوع دفن زباله در كهريزك را از يك تهديد به يك فرصت تبديل كند، مقامات محيط زيست استان تهران از جريمه كردن شهرداري به خاطر دفن زباله در كهريزك خبر مي دهند و مي افزايند اين جريمه با توجه به نشت و وجود بيش از ۱۲ هكتار حوضچه شيرابه و بلاتكليفي و مخاطرات آن اعمال مي شود.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي _ مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهر تهران در عكس العمل به اين خبر مي گويد: موضوع جريمه به سالهاي قبل مربوط مي شود و اعلام آن در روزهاي اخير، شائبه هايي را در ذهن متبادر مي سازد و در ضمن بايد تصريح كنم كه مبلغ جريمه خيلي كمتر از آن چيزي است كه مسؤولين محيط زيست استان اعلام كردند و براساس مفاد مكاتبات موجود و تأكيد معاون نيروي انساني سازمان حفاظت محيط زيست، شهرداري مصداق قانوني نيست كه محيط زيست به آن استناد كرده است.
ابراهيمي تأكيد مي كند: ما بر اين باوريم كه نمي شود معضل مركز دفن زباله در كهريزك را كه ريشه ۴۰ ساله دارد يك شبه حل كرد، ضمن اينكه بر اساس يك طرح كاملاً علمي و اجرايي در تلاش هستيم با اعمال مديريت بر پسماند ها، نه تنها هيچ زباله اي در كهريزك دفن نشود، بلكه اين محل به يك مجتمع بزرگ تفريحي و فضاي سبز تبديل گردد، تا شهروندان اين منطقه بتوانند پس از گذشت چهاردهه از يك فضاي فراغتي برخوردار شوند.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران:
تردد ۳ برابر ظرفيت خودرو در تهران يك فاجعه است
001116.jpg
مهر: عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران از تردد ۳ برابر ظرفيت خودروها در شهر تهران خبر داد و گفت: درحال حاضر ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در تهران تردد مي كند يعني براي هر ۲ نفر يك خودرو وجود دارد و چنانچه سرانه جهاني را درنظر بگيريم تقريبا توانسته ايم به اين سرانه نزديك شويم اما با عنايت به عدم توجه به زيرساختهاي شهري و ملي از سوي دولت اين رقم يك فاجعه محسوب مي شود.
اميررضا واعظ آشتياني گفت: شوراي شهر و شهرداري برنامه هاي بلند مدت و كوتاه مدتي در بخش تجهيز حمل و نقل عمومي ( مترو ) و عملياتي كردن مسايل ترافيكي در سطح شهر دارند كه قرارداد خطوط ۳ و ۴ مترو ، ايجاد يكسري خطوط جديد از جمله اين اقدامات است و همچنين تا پايان سال جاري نيز خط مترو شرق تا دردشت به بهره برداري خواهد رسيد.
وي افزود: شوراي شهر در جهت تجهيز مترو سال گذشته چند فاينانس را به تصويب رساند بطوري كه ۵۶۰ ميليون دلار براي احداث خطوط جديد مترو ، ۲۸۰ ميليون دلار براي خريد واگنهاي جديد كه دو روز قبل اين واگنها كه مجهز به سيستم تهويه بودند در خطوط مختلف مورد بهره برداري قرار گرفت، ۲۸ ميليون دلار براي خريد قطعات يدكي و ۸ ميليون دلار نيز براي خريد اطفاي حريق مترو اختصاص يافت.

آموزش رايگان پرورش گل  وگياه آپارتماني
001110.jpg
كلينيك گل وگياه شهرداري منطقه ۶ تهران، سي ويكمين دوره آموزش رايگان نگهداري گياهان آپارتماني و توسعه فضاي سبز را از تاريخ ۱۷/۲/۸۴ در فرهنگسراي شفق برگزار مي كند.
در اين دوره روش هاي شناخت گياهان و توسعه فضاي سبز عمودي و باغچه اي، نگهداري گياه آپارتماني، تكثير گياهان آپارتماني، شناخت آفات و بيماريهايي گياهي آموزش داده مي شود.

۴۳ پل مكانيزه عابر پياده تا آخر خرداد
در تهران به بهره برداري مي رسد
001113.jpg
فارس: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: ۲۳ پل مكانيزه شهري توسط سازمان زيباسازي شهرداري تهران و ۲۰ پل توسط سازمان حمل و نقل و ترافيك تا پايان خرداد در شهر تهران نصب خواهد شد.
محمد جواد محمدي زاده در حاشيه افتتاح پل مكانيزه عابر پياده منطقه هفت حوض در جمع خبرنگاران افزود: در چند روز آينده پل مكانيزه عابر پياده در چهارراه تهرانپارس به بهر ه برداري مي رسد و پلهاي ديگري نيز در ميدان خراسان، بزرگراه همت، شهرري و چندين نقطه ديگر شهر در حال احداث است.
وي با بيان اينكه در آينده نزديك كار ساخت و نصب پلهاي مكانيزه و غير مكانيزه عابر پياده در تهران آغاز مي شود گفت: از اول امسال تعداد پلهاي غيرمكانيزه شهر تهران به ۱۸۰ پل رسيده است كه اين كار به لحاظ افزايش ضريب ايمني و هم از نظر روان سازي ترافيك بسيار موثر است.

عمليات احداث تقاطع غير همسطح
بزرگراههاي نور و آزادگان آغاز  شد
001122.jpg
كلنگ احداث تقاطع غير همسطح بزرگراههاي نور و آزادگان، عصر ديروز طي مراسمي با حضور جمعي از مسئولان شهرداري در ميدان جهاد به زمين زده  شد. تقاطع غير همسطح بزرگراههاي نور و آزادگان چهارمين طرح از مجموعه پروژه هاي قابل افتتاح و كلنگ زني معاونت فني و عمراني شهرداري تهران در سال جاري است.ميدان جهاد به عنوان مدخل ورودي جنوب كشور به پايتخت و گلوگاه توزيع ترافيك به دو محور شرق و غرب شهر تهران، از جايگاه منحصر به فردي برخوردار است و بدون شك اين جايگاه با تكميل پروژه بزرگراه نور و تبديل اين سه راه به چهارراه، بسيار پررنگ تر خواهد شد.

گردهمايي مربيان تربيتي و بينش ديني
001125.jpg
گردهمايي مربيان تربيتي و بينش ديني روز سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ماه در مركز آفرينش هاي هنري برگزار مي شود.
دكتر جمشيديان دبير اين گردهمايي در گفت وگو با همشهري افزود: مربيان تربيتي و دبيران بينش اسلامي و دين و زندگي كه تاكنون موفق به ثبت نام براي حضور در اين گردهمايي نشده اند، مي توانند با ارايه معرفي نامه كتبي از مدرسه محل خدمت، در گردهمايي شركت كنند. به گفته وي اين گردهمايي گامي براي تعامل و تقدير از مربيان تربيتي و بينش اسلامي است كه از بيدارگران وجدان عمومي و گسترش دهندگان اخلاق اجتماعي اند.

صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمانها
از هفته جاري آغاز مي شود
گروه شهري: از سه روز ديگر صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان در سراسر كشور آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، عبدالعلي زاده، وزير مسكن و شهرسازي، در حاشيه مراسم دومين كنفرانس بين المللي بتن و توسعه گفت: ظرف ۳ روز آينده الزامي بودن صدور شناسنامه فني وملكي ساختمان از سوي وزارت مسكن و شهرسازي به كليه شهرداري هاي كشور ابلاغ خواهد شد و شهرداري ها موظف مي شوند براساس اين ابلاغيه همزمان با صدور پروانه ساخت، شناسنامه فني وملكي صادر نمايند. اين شناسنامه ها كه در واقع نشان دهنده كيفيت ساختمان هستند در پايان ساخت و ساز تكميل و مهر شده به مالك تحويل داده مي شود و يك نسخه از آن نيز در پرونده شهرداري ثبت و ضبط مي گردد. بدين ترتيب متقاضي خريد هر ساختمان، از اين پس، از كم و كيف ساخت و ساز واحد مورد نظر خود باخبر خواهد شد.
عبدالعلي زاده با اشاره به اينكه سال گذشته ۸۰ ميليون متر مكعب بتن در كشور مصرف شده است، گفت: به رغم دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي قابل توجه متخصصان داخلي در زمينه بتن، متأسفانه در بخش عملي و كاربردي شاهد بتن هاي نامطلوبي هستيم كه اين ناشي از به كارگيري كارگران غيرماهر در بخش هاي مختلف ساخت وساز و به روز نبودن تكنولوژي كارگاههايي است كه بتن آماده توليد مي كنند، كه اين دو عامل خسارات جبران ناپذيري را به فرايند ساخت و ساز كشور وارد ساخته است.
به گفته عبدالعلي زاده، الزامي شدن استاندارد بتن آماده از سال گذشته در كشور آغاز شده و در حال حاضر، وزارت مسكن و شهرسازي با كمك وزارت صنايع پيگير به روز كردن فناوري بتن آماده در كشور است و انتظار مي رود با رعايت استاندارد اين نقص برطرف گردد.

شهروندان منطقه بيست و دو، ميزبان شهردار تهران
شهردار شهر تهران، روز پنج شنبه ضمن حضور در منطقه بيست و دو شهرداري تهران از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كند و پاسخگوي مشكلات آنها خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان ساكن منطقه بيست و دو تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با شهردار تهران روزهاي دوشنبه و سه شنبه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر - خيابان بهشت _ جنب درب ورودي _ دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل نمايند.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان منطقه ۶ تهران
گروه شهري: دو تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران روز چهارشنبه در منطقه ۶ با شهروندان ديدار مي كنند.
نسرين سلطانخواه و منظر خير حبيب اللهي با شهروندان منطقه ۶ ديدار خواهند داشت.
شهروندان منطقه ۶ مي توانند جهت ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري منطقه مراجعه كنند.

نصب دروازه قزوين در تهران
001119.jpg
مدير عامل سازمان زيبا سازي شهر تهران گفت: سمبلي از دروازه قزوين در محل ميدان قزوين نصب مي شود. ابوالقاسم وحدتي اصل افزود: نصب يادمان دروازه قزوين در راستاي اجراي طرح نصب يادمان در ميادين سطح شهر تهران صورت مي گيرد.
وي افزود: يادمان ها بر حسب نام يا هويتي كه هر ميدان دارد، به صورت مجسمه ، تنديس و يا حجم هاي متفاوتي در سطح ميادين شهر تهران نصب مي شود و در كنار آن براي هر ميدان آبنمايي نيز طراحي و در دست اجرا ست.وي گفت: طرحهايي را براي ميادين شهر تهران تهيه كرديم كه برخي ها در مرحله اوليه بوده و برخي از ميادين نيز در مرحله انعقاد قرارداد هستند تا به صورت مشاركتي با خودمناطق ۲۲ گانه به اجرا درآيند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |