دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۳
خداحافظي با پيكان
دردسرهاي آقاي وزير
001440.jpg
عكس : عباس كوثري
توليد پيكان قرار است آخر ماه جاري توسط رئيس جمهور متوقف شود و آخرين مدل آن به موزه برود. با مرگ پيكان از اين پس سمند تبديل به خودروي ملي خواهد شد
ميثم قاسمي
نام اسحاق جهانگيري،  وزير صنايع و معادن ايران اين روزها بيش از هر چيز در زمينه صنعت خودرو شنيده مي شود.
جهانگيري با متوقف كردن خط توليد پيكان نام خود را در تاريخ ثبت خواهد كرد. هنگامي كه براي اولين بار او اعلام كرد پيكان ديگر توليد نمي شود كسي اين حرف را جدي نگرفت اما وقتي متوجه شدند تصميم وزير جدي است، بهترين سوژه براي خبرنگاران و تحليلگران مسائل اقتصادي خلق شد.
تصور اينكه يك روز صبح كه از خانه خارج مي شويم هيچ پيكاني در شهر نبينيم اندكي دشوار است و شايد به عمر ما قد ندهد اما گويا قرار است نسل هاي آينده اولين خودرو ساخت ايران را تنها در موزه ببينند.
توقف خط توليد پيكان تنها موضوع خبرساز نيست. اين روزها سوژه جديد ديگري هم به وجود آمده است؛ خريد شركت خودروسازي بريتانيايي ام.جي. روور كه در آستانه ورشكستگي قرار دارد هم جنجال هاي فراواني حول وزير صنايع و معادن و وزارتخانه اش ايجاد كرده است.
اولين پيكان
اولين خودرو پيكان هنگامي توليد شد كه اسحاق جهانگيري تنها 10 سال داشت. سال 1346 شركت ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلي) پس از 5 سال فعاليت اولين مجوز تاسيس كارخانه ساخت اتومبيل را دريافت كرد. پائيز سال 46 هنگامي كه حسين دانشور از مقامات دربار از خبرنگاران براي بازديد از كارخانه ايران ناسيونال دعوت كرد تا به تماشاي اولين خودرو ساخت ايران بروند، خود سوار يك مرسدس كوپه شد و وقتي خبرنگاران به اين موضوع اشاره كردند او گفت به زودي كارگران اينجا، بهترين اتومبيل ها را سوار خواهند شد و نگفت خواهند ساخت! هر چند كه اين وعده نيز تحقق نيافت.
اگرچه پيكان و سپس پيكان جوانان در آن سالها از اتومبيل هاي آمريكايي و اروپايي كه به وفور در خيابان هاي تهران ديده مي شدند، بهتر نبود اما به سرعت به خودرو مصرفي طبقه متوسط شهري تبديل شد و بي آنكه تمام اجزايش ساخت داخل باشد، خودروي ملي نام گرفت.
پيكان كه قالب و شكل اوليه اش از هيلمن انگليسي گرفته شد، در طول 37 سالي كه از عمرش مي گذرد براي تامين انواع قطعاتش با مرسدس بنز آلمان، هيونداي كره و پژوي فرانسه عقد اخوت بست اما در همان قامتي كه خيامي ها - بنيانگذارانش - برگزيده بودند، باقي ماند.
هويدا بود كه جمله به اميد روزي كه هر ايراني يك پيكان داشته باشد. را بر زبان آورد؛ جمله اي كه مانند وعده دانشور هيچگاه عملي نشد.
سالها بعد هنگامي كه ايران ناسيونال به ايران خودرو تغيير نام داده و از شكل خصوصي به دولتي تبديل شده است، پيكان به جرم ايجاد آلودگي و عقب ماندن از تكنولوژي روز، محكوم به مرگ شد.
همزمان با برپايي نمايشگاه بين المللي خودرو در تهران، بر اساس تفاهمنامه اي بين دو وزارتخانه دولتي، كارخانه  دولتي سازنده پيكان با دريافت 310 ميليون دلار پذيرفت كه از ساخت آن دست بردارد و به اين ترتيب خودرويي كه بخشي از زندگي، ادبيات، هنر، سياست و ... دو نسل از شهرنشينان ايراني است، به تاريخ پيوست.
جهانگيري پس از امضاي اين قرارداد حتي پيشنهاد داد نام باشگاه ورزشي پيكان تغيير يابد تا ديگر نامي از آن باقي نماند.
توليد پيكان قرار است آخر ماه جاري توسط رئيس جمهور متوقف شود و آخرين مدل آن به موزه برود. با مرگ پيكان از اين پس سمند تبديل به خودروي ملي خواهد شد، هر چند كه قيمت آن تقريبا دو برابر پيكان است و هزينه هاي تعمير آن نيز بسيار بيشتر از پيكان است.
اولين وزير
اسحاق جهانگيري به تعبيري اولين وزير صنايع و معادن ايران است. پيشتر وزارتخانه اي به اين نام و وظايف وجود نداشت. در سالهاي پاياني دهه 70 دولت تصميم گرفت از حجم خود بكاهد و بر اين اساس برخي از سازمان ها و وزارتخانه ها كه تداخل وظايف داشتند در هم ادغام شدند. از جمله دو وزارتخانه صنايع سنگين و معادن و فلزات در يكديگر ادغام شدند. شافعي آخرين وزير صنايع سنگين ايران در قامت سفير به روسيه رفت و اسحاق جهانگيري وزارتخانه تازه تاسيس صنايع و معادن را در اختيار گرفت.
جهانگيري درست زماني به وزارت رسيد كه سازمان محيط زيست فعاليت چشمگيري داشت و او مجبور شد خط توليد چند خودرو را به دليل آلوده سازي هوا و غير استاندارد بودن متوقف كند.
آخرين آنها پيكان است كه وزير به آن نمره 15 تا 16 مي دهد. او خود در مصاحبه اي گفت حدود 5 سال است سوار پيكان نشده.
اما به جز پيكان خودروي ديگري نيز اين روزها گريبان آقاي وزير را گرفته است.
ماجرا از آنجا آغاز شد كه شركت خودروسازي ام جي رووركه نماد غرور ملي بريتانيا و تنها شركت خودروسازي تحت مديريت دولت اين كشور شناخته مي شد، به دليل مشكلات مالي در اوايل ماه گذشته ميلادي ورشكستگي خود را اعلام كرد.
لندروور و رنج روور شناخته شده ترين خودروهاي ساخت اين شركت در ايران هستند.كارخانه روور در منطقه لانگ بريج شهر بيرمنگام در دهه 60 ميلادي بزرگترين كارخانه خودروسازي جهان بود و 250 هزار نفر در آن كار مي كردند، اما در دهه هاي بعد صنعت خودروسازي بريتانيا در رقابت با ساير رقباي اروپايي، آمريكايي و آسيايي رو به افول نهاد.
كارشناسان اقتصادي دليل ورشكستگي روور را گران بودن محصولات آن عنوان مي كنند، اما منتقدان معتقدند محصولات اين شركت نسخه بزك شده مدلهاي قديمي است.
با اعلام ورشكستگي شركت روور، اسحاق جهانگيري در گفت وگو با خبرنگار صدا و سيما از مذاكراتي خبر داد كه طي آنها دولت ايران براي خريد اين شركت پيشنهادات خود را مطرح كرده است.
جهانگيري معتقد بود نام شناخته شده روور در جهان مي تواند به عنوان يك امتياز براي صاحب آن به حساب آيد.
شركت روور به جز ايران، 8 متقاضي ديگر نيز داشت كه بنگاه خودروسازي شانگهاي چين جدي ترين آنها بود.
همزمان با اعلام خبر تصميم ايران براي خريد شركت ورشكسته، سيل انتقادات نسبت به وزير آغاز شد. در عرض كمتر از يك هفته تقريبا هيچ رسانه اي در كشور يافت نمي شد كه نسبت به اين اقدام اظهار نارضايتي نكرده باشد.
در همين حال دولت بريتانيا علاقه مندي خود به باقيماندن كارگران كارخانه روور در زمان مالكيت جديد را ابراز داشت و همچنين از گوشه و كنار خبر رسيد آنها ترجيح مي دهند مالك روور كشوري باشد كه تحت تحريم هاي آمريكا نيست.
مجموعه اين مسائل باعث شد تا روز جمعه خبرگزاري فارس از قول وزير صنايع اعلام كند ايران از خريد شركت روور منصرف شده است.
جهانگيري دليل اين تصميم را مذاكره چيني ها با شركت مذكور اعلام كرد. او اعلام كرد كه ايران بيشتر خواهان ليسانس اين شركت بوده است و حال كه ليسانس آن به چيني ها فروخته شده ايران به ماشين آلات و قطعات آن نيازي ندارد.
بدين ترتيب تمام اخبار و حواشي كه حول جهانگيري ايجاد شده بود، رو به كاهش گذاشت. جهانگيري در دوران 8 سال وزارت خود جزو اعضاي خبرساز كابينه نبوده است و اكنون نيز دوباره به همان جايگاه بازمي گردد.
دستمزد بالا
هر كارگر بريتانيايي كارخانه روور دست كم 1500 پوند دستمزد ماهيانه مي گيرد و در ضمن كارفرما بايد هزينه هاي سنگين خدمات درماني و مستمري بازنشستگي آنها را نيز متقبل شود.
اين در حالي است كه دستمزد كارگران خودروساز ايراني در حدود 150 پوند در ماه است و مشخص نيست در صورت خريد شركت روور، دولت ايران چگونه مي خواست اين دستمزدها را پرداخت كند.
قرارداد نجاتبخش
پيش از آنكه دولت متقاضي خريد شركت روور شود، شركت توسعه صنعتي دستان در اوايل سال 2004 ميلادي به منظور مونتاژ خودرو در استان سيستان و بلوچستان به اين شركت انگليسي پيشنهاد داده بود.
طرف ايراني مذاكرات غلامحسين آقايي، نماينده دوره هاي سوم و ششم مجلس بود. در صورت عقد قرارداد مونتاژ محصولات روور در ايران ممكن بود اين شركت از ورشكستگي نجات يابد، اما هنگامي كه خبر مشكلات مالي شركت مذكور پخش شد، طرف ايراني از انعقاد قرارداد منصرف شد.

از خنده تا شليك
حضور فعال محمدرضا فروتن در سينما اين روزها با فيلم هاي بازنده و مجردهاچشمگير تر از گذشته است
001455.jpg
صمد مقدم - پس از مدتها فيلمي با بازي محمدرضا فروتن توانسته است عنوان پرفروش ترين فيلم روز سينماي ايران را از آن خود كند.
ستاره سالهاي نه چندان دور سينماي ايران مدتي بود افول كرده بود و ديگر كمتر تماشاگري به واسطه حضور او در يك فيلم سينمايي پا به سينما مي گذاشت. فروتن طي سالهاي پاياني دهه 70 فيلم هاي پرفروشي چون قرمز، زير پوست شهر، متولد ماه مهر، دوزن و ... را روي پرده داشته است، اما در مدت يكي، دو سال اخير نتوانسته جايگاه خود را به عنوان يك ستاره پولساز در سينماي ايران حفظ كند. فروتن پس از مدتي كم كاري، در سال گذشته بسيار پركار ظاهر شد و چندين بار جلوي دوربين كارگردانان مختلف رفت. او در آثاري مانند باغهاي كندلوس (ايرج كريمي)، به آهستگي (مازيار ميري)، بازنده (قاسم جعفري)، نوك برج (كيومرث پوراحمد) و مجردها (اصغر هاشمي) بازي كرد تا پركارترين سال سينمايي خود را تجربه كرده باشد. فروتن هم اكنون فيلم مجردها را روي پرده دارد. او در اين فيلم براي اولين بار در نقشي نيمه طنز و در فضايي تقريبا فانتزي به ايفاي نقش پرداخته است. اين روزها مجردها با استقبال تماشاگران روبه رو شده و توانسته فروش خود را به رقمي در حدود 250 ميليون تومان برساند. استقبال صورت گرفته از اين فيلم باعث شده تا محمدرضا فروتن، بار ديگر مورد توجه عموم قرار بگيرد و تا حدودي محبوبيت گذشته و از دست رفته خود را باز يابد.
فروتن سال گذشته 3 فيلم سينمايي را روي پرده سينماها داشت. سربازهاي جمعه چهارمين همكاري فروتن و كيميايي، آنگونه كه بايد نتوانست مخاطبان را به سينماها بكشاند. ملاقات با طوطي با همه ستارگانش در گيشه شكست خورد و از شاه خاموش هم كسي انتظار پرفروش بودن را نداشت. فروتن هم اكنون 5 فيلم باغهاي كندلوس، به آهستگي، نوك برج، هشت پا و بازنده را آماده نمايش و در مراحل فني دارد.
او در اين فيلم ها نقشهاي متفاوتي را ايفا كرده است؛ از اكشن گرفته تا طنز و كمدي و ...
پس از اكران موفق مجردها تا چند هفته ديگر فيلم بازنده ساخته قاسم جعفري روانه سينماها خواهد شد. فيلمي اجتماعي - حادثه اي كه قاسم جعفري اميد زيادي به فروش آن دارد. اگر بازنده با استقبال عموم مواجه شود، آن وقت به جرات مي توان گفت كه سينماي ايران يكي از ستارگان خود را مجددا باز يافته است. سال 84، سال آزمون محمدرضا فروتن خواهد بود. او تا پايان سال دو، سه فيلم ديگر را نيز روي پرده خواهد داشت و نحوه استقبال از آنها خيلي چيزها را مشخص خواهد كرد.

از ميان خبرها
001458.jpg
باز هم بحث مدارس استيجاري
علي عباسپور تهراني فرد، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بسياري از مسائل مربوط به آموزش و پرورش و تحقيقات را از اسلاف خود به ارث برده است. او گرچه اندكي بيش از يك سال است كه به اين سمت انتخاب شده، اما با مشكلاتي دست و پنجه نرم مي كند كه سالهاي سال است در كشور وجود دارند. از جمله اين مشكلات مدارس استيجاري هستند.بحث مدارس استيجاري چند سالي است كه بسيار جدي تر از گذشته دنبال مي شود و اين هفته قرار است در دستور كار كميسيون آموزش مجلس قرار گيرد.
بر اساس آمارها 262 كلاس درس استيجاري تنها در استان تهران كه پايتخت كشور است وجود دارد و اين در حالي است كه در نقاط ديگر كشور وضعيت چندان بهتري وجود ندارد.
عباسپور تهراني در اين باره به خبرگزاري فارس مي گويد: دولت از سال 77 تا سال 80 طبق قانون فرصت داشته است كه فضاهاي آموزشي را ساماندهي كرده و مشكل خريد آنها را حل كند كه اين موارد را انجام نداده است، ضمن اينكه از سال 80 تا سال 83 نيز هيچ توجهي به فضاهاي آموزشي استيجاري نداشته و درحال حاضر مجددا قانوني آورده است كه براي 3 سال ديگر تخليه فضاهاي آموزشي به تعويق بيفتد.
پيش از اين فاطمه آجورلو، نماينده تهران و عضو كميسيون آموزش از مخالفت مجلس با لايحه عدم تخليه مدارس استيجاري خبر داده و دليل اين امر را سلب اعتماد مردم به دولت نسبت به واگذاري املاك خود ذكر كرده بود.
به گفته عباسپور تهراني فرد بر اساس لايحه ممنوعيت قلع و قمع واحدهاي آموزشي و پرورش تابعه وزارت آموزش و پرورش، دولت پيشنهاد كرده است كه تخليه همه ساختمان هايي كه به صورت استيجاري در اختيار دولت است، ممنوع شده و 3 سال ديگر به دولت فرصت داده شود تا بتوانند اعتبار لازم را براي خريد فضاهاي آموزشي صرف كند. كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هفتم به جز اين لايحه، طرح ايجاد معاونت پرورشي در آموزش و پرورش را نيز در دست بررسي دارد.
001470.jpg
كامكارها و سه قطعه جديد در جشنواره ازبكستان
كامكارها از يكم تا هفتم شهريور براي شركت درجشنواره موسيقي به سمرقند مي روند.... چون جشنواره موسيقي ازبكستان به صورت رقابتي برگزار مي شود، قطعه هاي پيچيده و تكنيكي خود را اجرا مي كنيم. گروه كامكارها از يكم تا هفتم شهريور ماه براي شركت در يك جشنواره موسيقي كه به موسيقي هاي مشرق زمين اختصاص دارد، به سمرقند مي روند.
هوشنگ كامكار درباره اين جشنواره به ميراث خبر گفت: در اين جشنواره ژيوان گاسپاريان، هنرمند برجسته ارمنستان حضور دارد. هنرمندان ديگري نيز از كشورهاي عربي، هند، عراق و شمال ايران در جشنواره شركت مي كنند. چون جشنواره به صورت رقابتي برگزار مي شود، گروه كامكارها با تمام اعضاي خود در آن شركت و پيچيده ترين و تكنيكي ترين آثاري را كه در اين چند سال ساخته شده، اجرا مي كنند.
وي ادامه داد: 3 قطعه جديد كردي نيز آماده كرده ايم كه براي اولين بار در اين جشنواره اجرا مي كنيم.
كامكارها پيش از اين برنامه در مادريد نيز كنسرتي برگزار مي كنند. اين گروه قرار است براي يك فيلم هاليوودي موسيقي بسازد. هوشنگ كامكار اطلاعات كامل اين موسيقي را به زودي اعلام مي كند.
همچنين اين گروه آلبوم موسيقي جديد خود را در اوايل تابستان امسال به بازار عرضه مي كند. تعدادي از قطعه هاي كنسرت سال گذشته كامكارها نيز در اين آلبوم ارائه مي شود.
001503.jpg
جايزه بوكر به مترجمان
متوليان جايزه بين المللي بوكر اعلام كردند كه از اين پس جايزه جديدي براي تجليل از مترجمان به فهرست جوايز بوكر افزوده مي شود. اين جايزه 15 هزار دلاري براي تجليل از نقش مترجمان در معرفي ادبيات داستاني به جهانيان است. مولفي كه كتابش به زبان انگليسي ترجمه شده در صورتي كه چندين مترجم كتابش را ترجمه كرده باشند، تعيين خواهد كرد كه چه كسي برنده جايزه مزبور خواهد شد. نويسندگاني كه احتمال مي رود برنده اين جايزه بشوند، گابريل گارسيا ماركز و ميلان كوندرا هستند. اكثر نويسندگاني كه امسال در فهرست ماقبل نهايي قرار گرفته اند آثارشان به زبان انگليسي ترجمه شده و بنابراين مي توانند از دريافت كنندگان اين جايزه باشند.
مارگارت اتوود، موريل اسپارك و يان مكيوون در زمره نامزدهاي جايزه 60 هزار دلاري بوكر هستند. برنده اين جايزه ماه آينده اعلام مي شود و اولين جايزه ترجمه بوكر اندكي بعد به برنده اهدا مي شود.
جان كري، مدير جايزه بين المللي بوكر و عضو هيات داوران گفت: ما از مدت ها پيش به نقش بسيار مهم مترجمان در انتقال ادبيات داستاني درجه يك به مخاطبان در سطح جهان پي برده  بوديم. حالا هم خوشحاليم كه جايزه جداگانه اي به تجليل از نقش منحصر به فرد مترجمان اختصاص داده شده است.
هروي مكگرات، مدير گروه من كه حامي مالي جايزه من-بوكر است مترجمان را قهرمان هاي نامرئي ادبيات جهاني خواند.

پيشخوان
001509.jpg
گلوب اندميل
مثل چند روز گذشته، توني بلر بحث اصلي روزنامه هاي جهان است و تيتر يك اكثر اين روزنامه ها به پيروزي كمرنگ او در انتخابات اختصاص يافته است. گلوب اندميل با تيتر اكثريت حداقلي بلر به نوعي اين پيروزي كمرنگ حزب كارگر را انعكاس داده است. از تيترهاي كوچكتر اين روزنامه هم مي توان به ترس و واهمه حاصل از يك حادثه براي يكي از برجهاي نيويورك اشاره كرد.
001542.jpg
واشنگتن پست
روزنامه مركزي آمريكا در يك اقدام ايالت دوستانه، تيتر اول خود را به قهرماني بسكتباليست هاي اين ايالت در مسابقات ليگ بسكتبال آمريكا يعني NBA اختصاص داده و با تيتر پس از 23 سال، واشنگتن حالا برنده است به استقبال اين افتخار ورزشي رفته. عكس اول واشنگتن پست هم در همين زمينه است، اما تيتر كناري درباره حزب كارگر آمريكا و تصوير اين حزب نزد عموم است كه به اعتقاد گزارش نويس اين روزنامه در ماه آوريل بهتر از گذشته شده است.
001539.jpg
ركوردسرچلايت
روزنامه هاي عامه پسندتر همچون ركورد سرچلايت، اما موضوع هاي داغ تري هم براي پرداختن دارند. اين روزنامه پس از پيگيري هاي اخيرش درباره متهم پرونده تجاوزهاي جنسي، حال خبر داده است كه پليس جزئيات بيشتري از اين پرونده را منتشر كرده است. اين پرونده بيش از هر چيز از آن رو براي مردم اهميت دارد كه سايه عامل رعب و وحشت هاي اخير را از سرشان برداشته است. باقي تيترهاي اصلي اين روزنامه و عكس اول هم به حوادث دو، سه روز گذشته اختصاص دارد.
001482.jpg
لس آنجلس تايمز
اما لس آنجلس تايمز هم هرچند با تيتر و عكسي كوچكتر از معمول به بلر پرداخته، اما او را به سوژه هاي ديگر ترجيح داده است. اين روزنامه با تيتر بلر پيروز شد، اما ميهماني اش رونق نداشت به اختلاف كم آرا در انتخابات تاكيد كرده است. در گزارش لس آنجلس تايمز تاكيد شده است كه اختلاف فاحش آراي انتخابات پيشين و اين انتخابات بيش از هر چيز ثمره جنگ عراق است.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
شهر آرا
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |