سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۴ - May 10, 2005
بزرگداشت پيروزي متفقين در جنگ جهاني دوم در مسكو
001881.jpg
مسكو -ايرنا: رئيس  جمهوري  روسيه  در مراسم  بزرگداشت  شصتمين  سالروز پيروزي  متفقين  درجنگ  دوم  جهاني  گفت : در صورت  حاكميت  امنيت  و عدالت  در جهان ، ديگر اجازه تكرار جنگ هاي  سرد و گرم  به  هيچ  كس  داده  نخواهد شد.
وي ، نهم  ماه  مه  را تاريخي  مقدس  براي  همه  كشورهاي  همسود و كشورهاي ديگر شركت كننده  در اين  جنگ  دانست .
ولاديمير پوتين  در آغاز اين  مراسم  كه  به  طرزباشكوهي  در ميدان  سرخ  مسكوبرگزار مي شود افزود: ما هيچگاه  اين  پيروزي  را به  خودي  و بيگانه  تقسيم نكرديم  و معتقديم  آمريكا، فرانسه ، انگليس  و ديگر كشورهاي  ضد فاشيست  به همراه  شوروي  سهمي بزرگ  در اين  نبرد داشتند.
وي  تأكيد كرد در جنگ  دوم  جهاني  دهها ميليون  نفر از اهالي  شوروي  كشته شدند و تلفات  وارده  به  اين  كشور جبران  ناپذير بود.
بيش  از ۵۰ تن  از رهبران  كشورهاي  اروپا، آسيا، آمريكا، اقيانوسيه  وجمهوريهاي  شوروي  سابق ، حاضر در اين  مراسم  به  سخنان  پوتين  گوش  فرادادند.
وي  در بخش  ديگري  از سخنانش  با اشاره  به  خطر تروريسم  در جهان ، گفت : جنگ  دوم  جهاني  به  ما آموخت  كه  اغماض  در مقابل  زورگويي  ها، مي تواند منجربه  فجايع  بزرگ  جهاني  شود.
پوتين  گفت  سياست  ما تامين  صلح  و آرامش  در اروپا و استوار كردن  آزادي ، استقلال  و پيشرفت  ملتها است  و آنها حق  دارند كه  در اين  راه حركت  كنند.
رئيس  جمهوري  روسيه  افزود عصر حاضر، عصر گفتگو وهمكاري  بين المللي است  و نمونه  آن همكاري  و آشتي  تاريخي  ميان  روسيه  و آلمان  است .
وي  افزود براي  ملل  شوروي  روز پيروزي  بر آلمان  نازي  هميشه  جشن  و يادبودپدران  و مادراني  كه  از نثار جان  خود براي  دفاع  از كشور دريغ  نورزيدند باقي  خواهد ماند.
افسران  و سربازان  جنگ  دوم  جهاني  در ميدان  سرخ  مسكو رژه  رفتند
ميدان  سرخ  مسكو ديروز به مناسبت  شصتمين  سالروز پيروزي  متفقين  در جنگ  دوم جهاني  شاهد با شكوه ترين  مراسم  رسمي و رژه  نظامي چند دهه  اخير بود.
اين  رژه  پس  از سخنان  ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  آغاز شد و بيش از ۵۰ تن  از رهبران ، رئيسان  جمهوري ، نخست  وزيران  كشورهاي  مختلف  و چندين شخصيت  جهاني  از آن ديدن  كردند.
ميهمانان  خارجي  در جايگاه  ويژه  پاي  ديوار كرملين  و در دو سوي  مقبره لنين  مستقر بودند.
بيش  از پنج  هزار سرباز زن  و مرد ارتش  سرخ ، شركت كننده  در جنگ  دوم جهاني  كه  اينك  سن  آنان  از ۷۵ سال  فراتر رفته است  در اين  مراسم  با يونيفورم هاي  خاص  رژه  رفتند.
۲۵۰۰ تن  از آنها در حالي  كه  سوار بر ۱۳۰ دستگاه  كاميون  زيل  بودند ازميدان  سرخ  و مقابل  جايگاه  گذشتند.
در كاميونهاي  بازسازي  شده  زمان  جنگ  دوم  جهاني ، مردان  مسن  و جنگ  ديده در حالي  كه  مدالهاي  فراواني  بر سينه  داشته  در رديف هاي  اول ، دوم ، چهارم و پنجم  و زنان  در رديف  سوم  نشسته  بودند.
پس  از آن واحدهايي  از نيروي  دريايي  و زميني  از جمله  نيروي  موشكهاي راهبردي  و نيروي  هوابرد روسيه  رژه  رفتند.
اقداماتي  از قبل  براي  آفتابي  كردن  آسمان  مسكو در زمان  برگزاري  اين مراسم  از جمله  بمباران  ابرها انجام  شده  بود، اما آسمان  اين  شهر نيمه ابري  و در خارج  از ميدان  باراني  بود.
پس  از مراسم  رژه ، پوتين  و ميهمانان  خارجي  در حالي  كه  هريك  دو گل  ميخك به  نشانه  يادبود خاطره  كشته شدگان  در جنگ  دوم  جهاني  در دست  داشتند بربناي  يادبود سرباز گمنام  كه  در مجاورت  ميدان  سرخ  قرار دارد حاضر شده  و بانهادن  گل  بر اين  بنا ياد قربانيان  جنگ  را گرامي داشتند.

در حمله گسترده ارتش آمريكا
۷۵ شبه نظامي عراقي كشته شدند
001884.jpg
گروه سياسي خارجي: در حمله گسترده ارتش آمريكا به شبه نظاميان مسلح عراق در نزديكي مرز سوريه بيش از ۷۵ مخالف مسلح كشته شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه در مرحله اول اين حمله كه با همراهي هواپيماهاي جنگنده و بالگردهاي جنگي صورت گرفت، تعداد قابل توجهي شبه نظامي غيرعراقي كشته شدند. اين  عمليات  را نيروهاي  هوايي  و زميني  آمريكا در شمال  غربي  استان  الانبار در بخشي  كه  از شمال  رودخانه  فرات  تا صحراي  الجزيره  امتداد دارد اجراكردند. اين  منطقه  به  منطقه  قاچاق  مشهور است  و پناهگاهي  براي  جنگجويان  خارجي  محسوب  مي شود.
  ارتش  آمريكا اعلام  نكرد آيا آمريكا ييان خود نيز در اين  حمله  متحمل  تلفات  يا خساراتي  شده  است  يا خير.
كابينه عراق مجبور به اداي سوگند دوباره شد
در پي اعتراض كردهاي عراق نسبت به متن سوگند نامه دولت اين كشور، كابينه جعفري ديروز مجدداً اداي سوگند كرد.
در سوگند پيشين، واژه عراق فدرال حذف شده بود كه اين موضوع با اعتراض شديد نيروهاي كرد مواجه شد. در پي آن مسئولان عراق اعلام داشتند كه در اين موضوع عمدي در كار نبوده است. اما سرانجام ديروز اين سوگند بار ديگر با گنجاندن عراق دمكراتيك فدرال در سوگند نامه ادا شد.
طالباني:
ايران حامي دولت عراق است
جلال  طالباني  رئيس  جمهور انتقالي  عراق  تدوين  جدول  زمان  بندي  براي  عقب نشيني  نيروهاي  خارجي  را از عراق  در حال  حاضر بعيد دانست  و گفت كشورمان  براي  جلوگيري  از مداخله  خارجيها به  اين  نيروها نياز دارد.
به  گزارش  خبرگزاري  المان  از امان ، طالباني  در جريان  ديدارش  از امان  در مصاحبه  با روزنامه هاي  اردني  الراي  والغد گفت  محاكمه  علني  صدام  حسين  رئيس  جمهور مخلوع  عراق  بزودي  آغازخواهد شد و حكم  اعدام  براي  وي  وارد است .طالباني  دخالت  ايران  را در امور داخلي  عراق  تكذيب  كرد و گفت  آنچه  عملا ملاحظه  مي كنيم  دخالت  آشكار نيست  و مسئله  عراق  به  جهتي  گرايش  يافته  كه مطابق  ميل  ايران  است  و كساني  كه  قدرت  را بدست  گرفته اند از جمله  افراد گروههاي  مورد حمايت  تهران  هستند.وي  افزود: ايران  با حكومت  عراق  به  عنوان  يك  دوست  رفتار مي كندو اين  نمي تواند توجيهي  براي  دخالت  اين  كشور باشد.
دستگيري يكي ديگر از ياران زرقاوي
نيروهاي آمريكايي و عراقي اعلام كردند كه يكي از اعضاي برجسته شبكه تروريستي ابومصعب الزرقاوي وابسته به سازمان القاعده را دستگير كردند. شبكه تلويزيوني سي . ان.ان ديروز با اعلام اين مطلب به نقل از دولت عراق افزود: عمر عدنان محمد حمزه الزبيدي ملقب به ابوعباس روز پنجشنبه گذشته در بغداد دستگير شد.
گفته مي شود الزبيدي مسؤوليت حمله به زندان ابوغريب در بغداد را به عهده داشت و در چند سلسله بمب گذاري هاي انتحاري دست داشت.
يورش نيروهاي آمريكايي
به مقر شوراي گفتگوي ملي عراق
نيروهاي آمريكايي با پشتيباني نيروهاي ارتش عراق ديروز به مقر شوراي گفتگوي ملي عراق در منطقه القضاه در غرب بغداد يورش بردند و شيخ عبد الناصر الجنابي دبير اين شورا و شماري از اعضاي آن را بازداشت كردند.
۱۹ كشته و زخمي در انفجار بغداد
پليس عراق اعلام كرد ديروز بر اثر حمله انتحاري با يك خودرو بمب گذاري شده در جنوب بغداد ۹ پليس و يك غيرنظامي كشته شدند. در اين حادثه ۶ پليس و سه شهروند  غيرنظامي زخمي شدند. در پي درگيري ميان ارتش آمريكا و شبه نظاميان مسلح در شهر مرزي نائم، ۵۴ تن از تروريست ها دستگير شدند. به گزارش تلويزيون عراق در اين درگيري دو طرف متحمل خسارات و تلفاتي شدند اما از ميزان آن گزارشي مخابره نشد. در همين حال ارتش آمريكا اعلام كرد ۸ نظامي اين كشور بر اثر انجام يك سري حملات در روزهاي شنبه و يكشنبه در عراق كشته شدند و يك نفر ديگر نيز مجروح شد.

گردهمايي دوباره فلسطيني ها براي دفاع از مسجد الاقصي
001887.jpg
ايسنا: درپي فراخوان مفتي بيت المقدس، هزاران فلسطيني به اين شهر آمدند و با اجتماع در اطراف مسجدالاقصي، آمادگي خود را براي مبارزه با هرگونه حمله از سوي يهوديان تندرو اعلام كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، به دنبال تهديداتي كه از سوي گروه هاي يهودي تندرو مبني بر حمله به مسجدالاقصي صورت گرفته، هزاران فلسطيني براي دفاع از مسجدالاقصي ديروز در اطراف مسجدالاقصي جمع شدند.
ماه گذشته نيز فلسطيني ها با تجمع مشابهي مانع هجوم يهوديان افراطي به مسجد الاقصي شدند.كابينه وزراي تشكيلات خودگردان نيز با صدور بيانيه اي، تهديدات رسمي رژيم صهيونيستي و يهوديان تندرو را مبني بر هتك حرمت مسجدالاقصي محكوم كرد و آن را كم اهميت دانست.
در اين بيانيه، از مجامع بين المللي و كشورهاي جهان خواسته شده است تا با اعمال فشار عليه اسرائيل براي حمايت از مقدسات مسلمانان و مسيحيان گام بردارند.
در همين راستا، تدابير امنيتي شديدي در مسجدالاقصي و اطراف آن اتخاذ شده و با استفاده از تجهيزات اطلاعاتي و دوربين هاي مخفي در ورودي هاي مسجد، تمامي رفت و آمدها كنترل مي شود.
نيروهاي رژيم صهيونيستي براي متفرق كردن مردم از گاز اشك آور استفاده كردند و در جريان درگيري هايي كه بين فلسطيني ها و نيروهاي رژيم صهيونيستي روي داد، سه فلسطيني و شش پليس اسرائيلي زخمي شدند.
نيروهاي رژيم صهيونيستي همچنين راه هاي منتهي به مسجدالاقصي را مسدود و به افراد كمتر از ۵۰ سال اجازه ورود به مسجدالاقصي را نمي دهند.

موافقت ميقاتي با ورود ايران و سوريه به گفتگوهاي دولت لبنان و حزب الله
خبرگزاري مهر: نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان گفت كه ايران و سوريه در هر گفتگويي كه مقامات بيروت با حزب الله انجام دهند مي توانند ايفاي نقش كنند.
ميقاتي در اين گفت وگو درباره اينكه آيا سوريه و ايران هم مي توانند در زمينه گفتگوي داخلي با حزب الله در مساله خلع سلاح اين جنبش نقش ايفا كنند، گفت: طبعا ايران و سوريه هم نقش دارند، اين مساله به اندازه اي كه به لبنان ارتباط دارد يك مساله منطقه اي نيز هست اما حزب الله يك حزب متعلق به حيات سياسي لبنان است و در نتيجه يك مساله كاملا لبناني است. به گفته وي، سوريه و ايران در هر گفتگويي در آينده كه مقامات دولت لبنان بخواهند با حزب الله در خصوص مساله خلع سلاح اين جنبش انجام دهند، مي توانند نقش ايفا كنند.
در همين حال علامه سيد محمد حسين فضل الله اظهار داشت: چاره اي نيست جز آنكه تحولات موجود در لبنان از جمله طرح عقب نشيني سوريه از اين كشور را در بخش طرح آمريكايي خاورميانه بزرگ كه جنجال زيادي ايجاد كرده است، قرار دهيم.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الراي العام چاپ كويت علامه سيد محمد حسين فضل الله، از مراجع شيعه لبنان در گفت وگو با اين روزنامه بيان داشت: وقتي تحولات لبنان را بررسي مي كنيم، چاره اي جز اين نيست كه همه آنها را جزوي از طرح خاورميانه بزرگ بدانيم؛ چرا كه آمريكا قصد دارد تا با درهم آميختن اوضاع، طرح جورج بوش، رئيس جمهور اين كشور را درباره مبارزه با تروريسم و ايجاد دموكراسي در منطقه تحقق بخشد.

تهديد جماعت اخوان المسلمين مصر به نافرماني مدني
خبرگزاري فارس: جماعت اخوان المسلمين مصر ضمن حمله شديد به دولت اين كشور و توصيف آن به رژيمي  استبدادي و خود محور تهديد كرد در صورتي كه آزادي و عدالت حاكم نشود دست به نافرمانيهاي مدني خواهد زد.
روزنامه الرايه چاپ قطر در شماره ديروز خود نوشت:محمد مهدي عاكف رهبر جماعت اخوان المسلمين مصر در مصاحبه اي مطبوعاتي گفت هنوز به مرحله نافرماني مدني نرسيده ايم اما اگر اين ترفند بتواند ما را در دستيابي به آزادي و عدالت ياري كند بدان دست خواهيم زد.
عاكف همچنين گفت: ما از مجلس مصر مي خواهيم با ماده اي كه كميسيون قانون اساسي و قانونگذاري مجلس مورد تاييد قرار داده مخالفت كند و شروطي را كه نامزدي در انتخابات را ناممكن مي سازد، از ميان بردارد.
وي با حمله شديد به دولت مصر از آن به رژيمي استبدادي ياد كرد كه نمي خواهد اخوان المسلمين يا هر حزب ديگري در صحنه حضور داشته باشد.
كمال خليل از رهبران جنبش مصر براي تغيير نيز گفت: اين جنبش در تلاش است در اتحاديه هاي مطبوعاتي، وكلا و پرشكان تحصن و اعتصابهايي را به راه اندازد.
خليل همچنين گفت: اين تحصنها و اعتصابها با هدف پايان دادن به وضعيت فوق العاده در مصر و آزادي تمامي بازداشت شدگان برگزار مي شود و دو ماه طول خواهد كشيد و از هر اتحاديه ۲۰ نفر در آن مشاركت خواهند داشت كه هر دو روز يك بار جاي خود را با افراد ديگري عوض مي كنند.

كوتاه از سياست جهان
آغاز نشست سران كشورهاي آمريكاي جنوبي و اتحاديه عرب
كاراكاس _ واحد مركزي خبر: نخستين  نشست  سران  كشورهاي  آمريكاي  جنوبي  و كشورهاي  جامعه  عرب  با حضور سي  و چهار نفر از سران  اين  كشورها در برزيل  آغاز شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كاراكاس ، ماريو ويلالوا، مدير اتاق  بازرگاني وزارت  امور خارجه  برزيل  گفت  اين  نشست  به  ابتكار داسيلوا رئيس  جمهور برزيل  و به  منظور توسعه  روابط بين  كشورهاي  آمريكاي  جنوبي  و كشورهاي جامعه  عرب  صورت  مي گيرد.
رؤساي  جمهور ، وزيران  امور خارجه  و مقامات  كشورهاي  آمريكاي  جنوبي  وكشورهاي  جامعه  عرب  در اين  نشست  چهار روزه  حضور دارند.
در اين  نشست  ۱۲ كشور از منطقه  آمريكاي  جنوبي  و ۲۲ كشور عرب شركت  داشته  و شركت  كنندگان  در زمينه هاي  اقتصادي  ، سياسي ، تجاري  و فرهنگي  بحث  و گفتگو خواهند كرد.
عذرخواهي اسرائيل از لبنان
ايرنا: ارتش  رژيم  صهيونيستي  ديروز با ارسال  يادداشتي  به  فرماندهي  نيروهاي پاسدار صلح  سازمان  ملل  يونيفل ، مستقر در جنوب  لبنان  بابت حمله  خمپاره اي به  جنوب  لبنان  از دولت  اين  كشور عذر خواست .
به  گزارش  منابع  خبري  رژيم  صهيونيستي ، به  دنبال  حمله  خمپاره اي  نظاميان اسرائيلي  به  شهرك  الماري  از توابع  شهرستان  حاصبيا در جنوب  لبنان ، ارتش اسرائيل  يادداشت  عذرخواهي  از طريق  يونيفل  براي  دولت  لبنان  ارسال  كرد.
بر پايه  اين  گزارش ، اين  حمله  خمپاره اي  زيان هاي  مادي  بسياري  به  جاي گذاشت  اما به  كسي  آسيبي  نرسيد.
در دوران  ۵۷ ساله  تاسيس  رژيم  غير قانوني  اسرائيل  در فلسطين  و برغم شكستن  مكرر حريم  هوايي ، دريايي  و زميني  لبنان  در طول  اين  سالها، اين نخستين  بار است  كه  رژيم  صهيونيستي  از حمله  به  جنوب  اين  كشور عذر خواهي مي كند.
ميانجيگري قاهره ميان فتح و حماس
ايسنا: روزنامه البيان نوشت: مشاور امنيت ملي تشكيلات خودگردان فلسطين به منظور حل اختلافات انتخاباتي ايجاد شده بين دو جنبش مقاومت حماس و فتح، خواستار دخالت دولت مصر شده است.
بنابراين گزارش جبرئيل رجوب، مشاور امنيت ملي تشكيلات خودگردان فلسطين در راستاي حل اختلافاتي كه بعد از انتخابات شوراي شهرداري ها در فلسطين بين جنبش مقاومت اسلامي(حماس) و سازمان آزادي بخش فلسطين (فتح) ايجاد شد، خواستار دخالت قاهره گرديده است.
جنبش حماس اعلام كرده بود كه خواستار دخالت مصر به منظور مهار بحران ايجاد شده در انتخابات است.
در همين حال جنبش جهاد اسلامي نيز اعلام كرده بود تقلب با شفافيت سازگاري ندارد.
اين در حالي است كه خالد بطش، يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي اظهار داشت: با چشم پوشي كردن از برخي مسايل درمي يابيم كه انتخابات به صورت مورد قبولي اجرا شد و امكان تقلب در آن نبوده است.
گفت وگو با شارون بي نتيجه است
خبرگزاري فارس: دبير كل سازمان ابتكار ملي فلسطين تأكيد كرد اسرائيل به هيچ يك از تصميماتي كه در نشست شرم الشيخ مصر اتخاذ شد، احترام نمي گذارد.
«مصطفي برغوثي» در گفت وگو با شبكه خبري العالم گفت: برقراري هرگونه ارتباط با شارون نه تنها نتيجه اي نخواهد داشت بلكه او از اين ارتباطها براي سرپوش نهادن بر جنايتهاي گسترده خود در كرانه باختري كه در جريان ساخت ديوار حايل و ادامه يورشها و عمليات اسكان و يهودي سازي سرزمينهاي اشغال شده به آن دست مي زند، بهره برداري مي كند.
پيشنهاد عفو براي گلبدين حكمتيار و ملا محمد عمر
كميسيون آشتي افغانستان ديروز اعلام كرد، ملا محمد عمر رهبر فراري طالبان و گلبدين حكمتيار جنگ سالار و نخست وزير پيشين اين كشور از پيشنهاد عفو مستثني نخواهند شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سبقت الله مجددي رئيس كميسيون آشتي افغانستان گفت: اين عفو شامل افغان هاي زنداني در اردوگاه زندانيان آمريكا در خليج گوانتانامو و بگرام نيز خواهد شد.
وي گفت: از آنجا كه اطرافيان گلبدين حكمتيار و ملا محمد عمر تسليم شده اند و ديگر كاري از دست اين دو نفر بر نمي آيد اين عفو شامل آنها نيز مي شود.
شكست طرح شبه نظاميان كويتي براي حمله به نيروهاي آمريكايي
ايسنا: دادگاه جرايم جنگي در كويت، يك گروه ۲۲ نفري از شبه نظاميان را به اتهام طراحي براي حمله به نيروهاي آمريكايي در عراق، به سه سال حبس محكوم كرد.به گزارش خبرگزاري رويتر، اين دادگاه همچنين دو تن ديگر را به علت پشتيباني مالي از حملات نظامي عليه نيروهاي آمريكايي به سه سال حبس محكوم كرد.فرد ديگري به پنج سال حبس محكوم شد.
افراد دستگير شده اغلب از شبه نظامياني بودند كه در سال گذشته در سوريه يا كويت و زماني كه تعدادي از كويتي ها قصد عبور از مرز اين كشور به عراق را داشتند، دستگير شدند.
اين در حالي است كه منابع اعلام كردند، دو تن از ۲۲ فرد دستگير شده شامل يك سعودي و يك عرب فراري فاقد مليت، پس از پايان دادگاه رسيدگي به اتهاماتشان از كويت اخراج خواهند شد.

اينديپندنت: بلر فقط ۱۸ ماه فرصت دارد
مهر: همكاران ارشد توني بلر نخست وزير انگليس در كابينه خواهان كناره گيري وي از رهبري حزب كارگر طي فرصتي ۱۸ ماهه شدند.
به گزارش روزنامه انگليسي اينديپندنت، به رغم پيروزي حزب كارگر در انتخابات هفته گذشته انگليس براي سومين دور متوالي، اين حزب در حدود ۱۰۰ كرسي خود را در پارلمان از دست داد كه اين مسئله براي حزب كارگر بسيارگران تمام شده است.
با كاهش تعداد كرسيهاي حزب كارگر در پارلمان انگليس فشار اعضاي حزب بر توني بلر براي كناره گيري از سمت خود افزايش يافته است.
درخواستها براي استعفاي توني بلر تاحدي است كه تعدادي از وزراي وفادار كابينه وي نيز خواستار كناره گيري بلر از رهبري حزب كارگر و نخست وزيري شده اند.
وزراي بلر با ارائه يك فرصت ۱۸ ماهه از وي خواسته اند تا زمان برگزاري كنفرانس تعيين رهبري حزب كه سپتامبر ۲۰۰۶ برگزار مي شود از سمت خود كناره گيري كند و اين در حالي است كه توني بلر اميدوار است زمان تعيين رهبري حزب كارگر دو سال ديگر تمديد شود و به تاخير بيفتد.

دودستگي در تايوان بر سر رابطه با چين
ايرنا: چن  شويي  بيان  رئيس  جمهور تايوان ، گفت  كه حاضرنيست  به  منظورحل  اختلافات تايوان  و چين  درخصوص  حق  حاكميت  اين  جزيره  با هو جين  تائو رئيس  جمهوري چين  دست  بدهد.
به  نوشته  روزنامه  تايپه  تايمز چاپ  تايوان ، رئيس جمهور تايوان  در مصاحبه اي  در تايپه  گفت  كه  اين  جزيره  يك  كشور مستقل  است .وي  با اشاره  به  گفت  وگوي  رئيسان  احزاب  مخالف  تايوان  با رئيس  جمهوري  چين ، گفت : آنها با رهبر چين  دست  مي دهند، اما من  نمي توانم  حق  حاكميت ، هويت  وبرابري  تايوان  و چين  را ناديده  گرفته  و با رئيس  جمهوري  چين  دست  بدهم .
چن  گفت  كه  ديدگاهش  درباره  حق  حاكميت  و آينده  تايوان  تغيير نكرده  است وتايوان  يك  كشور مستقل  و حق  حاكميت  آن متعلق  به  ۲۳ ميليون  تايواني است .
جيمز سونگ  رئيس  حزب  خلق
( حزب   مخالف  تايوان ) كه  سرگرم  ديدارازچين  است ، گفته  است  كه  اين  حزب  با اعلام رسمي استقلال  تايوان  مخالف  است  و آن را براي  تنگه تايوان مصيبت بار و عامل  بروز درگيري  مي داند.
لين  چان  رئيس  حزب كومين  دانگ  بزرگترين  حزب  مخالف  دولت تايوان  نيز پيش از اين  درصدر يك  هيات  ۶۰ نفره  به  چين  سفر كرد و با مقامات  چين  به  گفت  وگوپرداخت .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |