شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۹ - Jun 11, 2005
در ميزگرد بررسي مسايل محيط زيست شهري اعلام شد:
توسعه بي رويه عامل مهم آلودگي هواي تهران است
ايرنا: ميزگرد بررسي  محيط زيست  شهري  با حضور مسئولان  دستگاههاي  دولتي ، كارشناسان  و اعضاي  سازمانهاي  غيردولتي  با موضوع  آلودگي  هوا ناشي  از حمل و نقل  در شهر تهران  به  همت  دفتر عمران  ملل  متحد در ايران ، برگزارشد.
در اين  ميزد گرد، مديركل  دفتر بررسي  آلودگي  هواي  كشور، مديركل  محيط زيست  استان  تهران ، مديرعامل  شركت  كنترل  كيفيت  هواي  تهران ، مديرعامل سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  تهران  و ديگر كارشناسان  حاضر در جلسه ، به  طرح ديدگاههاي  خود درباره  دلايل  آلودگي  هوا و راههاي  كاهش  انواع  آلاينده ها در تهران  پرداختند.بنا به همين گزارش مديرعامل  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  در سخناني  بر تبديل  و رويكرد جامعه  از حمل  و نقل خصوصي  به  حمل  و نقل  عمومي تأكيد كرد.كامران  حاج  نصراللهي ، گفت : بايد جهت گيري  جامعه  به  سمت  حمل  و نقل عمومي باشد كه  با اين  روش  هم  از ميزان  سوخت  و هم  از ميزان  آلودگي  هوا به مقدار قابل  توجهي  كاسته  خواهد شد.
وي ، با ارائه  گزارش  آماري  و نموداري  از وضعيت  ناوگان  حمل  و نقل  شخصي و عمومي  در سالهاي  گذشته ، افزود: ناوگان  حمل  و نقل  شخصي  با بيشترين  ميزان سفر از كمترين  تعداد حمل  و انتقال  مسافر در مقايسه  با ساير وسايط نقليه  برخوردار مي باشد.مديرعامل  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران ، سهم  هر اتوبوس  در انتقال  مسافر را روزانه  ۶۵۰ نفر و در مجموع  ۲ ميليون  و ۵۰۰ هزار نفر عنوان  كرد.
حاج  نصراللهي ، گفت : مصرف  روزانه  وسايط نقليه  در تهران  بزرگ  حدود ۱۳ميليون  ليتر است  كه  با توجه  به  افزايش  رو به  رشد تعداد وسايط نقليه  در سال  آينده  اين  ميزان  به  ۱۶ ميليون  ليتر در روز خواهد رسيد.
وي ، همچنين  نبود فرهنگ  مناسب  حمل  و نقل ، كمبود پاركينگ هاي  وسايط نقليه  و كمبود معابر و بزرگراههاي  تهران  را از مهمترين  دلايل  افزايش  آلودگي  هواي  تهران  عنوان  كرد.
حسين  بحريني ، استاد دانشگاه  و كارشناس  امور حمل  و نقل  نيز در سخناني ، گفت : نبايد تنها درباره  آلودگي  هوا سخن  گفت ، بلكه  بايد ايده ها را به  عمل  تبديل  كرد.
اين  كارشناس ، تأكيد كرد: آلودگي  هوا معلول  بسياري  از عوامل  است ، ازجمله  اينكه  توسعه  بي رويه  تهران  خود از مهمترين  عوامل  ايجاد آلودگي  اين شهر است .
وي ، با اشاره  به  طرح هاي  مطالعاتي  خود درباره  بررسي  آلودگي  هوا و عوامل  مختلف  در آن ، افزود: آلودگي  هوا بطور مستقيم  با فرهنگ  عمومي  جامعه  در نحوه  رانندگي  و ديگر مسائل  مرتبط با شهرنشيني  ارتباط دارد.
مديركل  دفتر بررسي  آلودگي  هواي  كشور نيز ديگر سخنران  اين  ميزگرد بود كه  در سخناني ، مديريت  ترافيك ، انواع  سوخت ، نحوه  دريافت  مالياتها، عوارض ، بيمه ها، استفاده  از وسايل  كنترلي  و در نهايت  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  را از مهمترين  راهكارهاي  موجود در جهت  كم  كردن  آلودگي  هوا دانست .
سعيد متصدي  با اشاره  به  اينكه  برنامه  جامع  كنترل  هواي  آلوده  تهران  تدوين  شده  است ، گفت : تعطيلي  خط توليد پيكان ، پژوي  ۴۰۵ كاربراتوري  و پاترول  و گازسوز كردن  خودروهاي  بنزيني  در اين  راستا انجام  شده  است .

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران :
ستاد ارتقاي فرهنگ شهرنشيني تشكيل مي شود
004338.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران از تشكيل ستاد ارتقاي فرهنگ شهرنشيني در مراكز استانهاي كشور خبر داد و گفت: اين طرح براي اخذ حمايت حقوقي و اجرايي لازم بزودي به دولت يا مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
رسول خادم با اشاره به اينكه تشكيل اين ستاد در نوزدهمين مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي اسلامي شهرهاي كشور پس از ۶ ماه مطالعه و تحقيق به تأييد رسيده است، افزود: ارتقاي روحيه قانون مداري و قانون گرايي شهروندان و مجموعه مديريت شهري در تعامل با يكديگر، توجه مديريت شهري و رعايت حقوق شهروندان و ضوابط موضوعه، گسترش آرامش و امنيت و رفاه از طريق ارتقاي فرهنگ شهرنشيني از اهداف اصلي تشكيل اين ستاد است.
وي گسترش و بهبود بهداشت سلامت شهري، ارتقاي سطح مشاركتهاي مردمي و تعامل شهروندان و مجموعه مديريت شهري در ساماندهي امور مردم از طريق ايجاد اعتماد متقابل مبتني بر قانون را از ديگر اهداف تشكيل ستاد ارتقاي فرهنگ شهرنشيني بيان و تصريح كرد: نمايندگان هر يك از دستگاه ها همچون وزارت ارشاد، شوراي شهر، سازمان آموزش و پرورش، پايگاه مقاومت بسيج، حوزه هاي علميه، تشكلهاي غيردولتي، نيروي انتظامي، شهرداري، سازمان هاي تبليغات و ميراث فرهنگي و گردشگري و ساير دستگاه ها مربوطه در اين ستاد حضور دارند و موظفند تا با تعيين جايگاه هر يك از دستگاه هاي مسئول اهداف و وظايف مشخص را اجرا كنند.
خادم تعيين اولويتهاي تخصصي، مطالعاتي، آموزشي و اجرايي براي ارتقاي فرهنگ شهرنشيني، ايجاد هماهنگي و همكاري ميان كليه دستگاه هاي اجرايي ذيربط و جلوگيري از موازي كاري و تصميم گيري هاي ناهماهنگ را از وظايف اصلي ستاد ارتقاي فرهنگ شهرنشيني بيان كرد وگفت: همچنين اين ستاد موظف به بررسي قوانين مرتبط با فرهنگ شهرنشيني، ارائه پيشنهادات اصلاحي به مراجع ذيصلاح، تعامل با ساير سطوح سياستگذاري و اجرايي كشور و به فعليت رساندن كليه ظرفيتهاي موجود براي آشنايي شهروندان با حقوق و تكاليف و رعايت حقوق شهروندي توسط مجموعه مديريت شهري است.به گفته وي طرح تشكيل اين ستاد اولين سيستم هماهنگي ميان دستگاه هاي اجرايي با محوريت موضوع فرهنگ شهرنشيني و تكاليف شهروندي است كه پس از تصويب دولت و مجلس دستورالعمل اجرايي آن تدوين مي شود.
وي با اشاره به اينكه امروزه به دليل مشخص نبودن حقوق و تكاليف شهروندي با نابساماني قابل توجهي در اجرايي شدن تصميمات و سياستگذاري هاي خرد و كلان مواجهيم، افزود: اين امر علاوه بر ايجاد مشكل و جذب مشاركتهاي عمومي و اجتماعي و تعامل مشترك ميان دولت و مردم در ساماندهي امور شهروندان، منجر به بروز معضلاتي در نهادينه كردن قانون مداري و اعتماد متقابل كه يكي از اصلي ترين مفاهيم زيربنايي در رشد، توسعه و پيشرفت كشور به شمار مي روند، شده است.رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در پايان ،تشكيل ستاد ارتقاي فرهنگ شهرنشيني را به عنوان نخستين گام و حركت مناسب در كاهش مشكلات موجود موثر است.

خبر و نظر
ضرورت مراقبت بهداشتي از استخرهاي شنا
همزمان با گرم شدن هواي تهران و روي آوري مردم پايتخت به ويژه جوانان به استخرهاي شنا، بار ديگر اهميت حفظ و مراقبت هاي بهداشتي در اين اماكن مورد توجه قرار گرفته است. شهرداري تهران بازرسي از استخرها ي تحت پوشش شهرداري را آغاز كرده است و به خصوص نسبت به ضرورت استفاده درست از ماده كلر به عنوان ضدعفوني كننده در آب استخرها تاكيد ورزيده است.
سواي استخرهاي تحت پوشش شهرداري، صدها استخر شناي ديگر در تهران وجود دارد كه آنها هم الزاماً بايد ملاحظات بهداشتي را رعايت كنند. متاسفانه در سالهاي اخير بعضي از صاحبان استخرها اعم از شخصيت هاي حقيقي و يا حقوقي براي ضدعفوني آب، از مواد گوناگوني استفاده مي كنند كه ظاهرا نوعي رفع تكليف مي باشد. در مواردي حتي از ماده «وايتكس» در استخرها به جاي كلر استفاده شده كه براي سلامتي شناگران بسيار خطرناك است. ضروري است دستگاههاي نظارتي بر امور بهداشتي استخرهاي شنا در تهران، در اين مورد بازرسي و مراقبت هاي لازم را انجام دهند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگيري شود. بديهي است كه نبايد شكايت و گله مردم در خصوص اين قبيل مسايل اوج بگيرد تا مسئولان وارد صحنه عمل شوند. برخورد قاطع با متخلفان براي حفظ سلامتي و بهداشت مردم، بر هر ملاحظه اي برتري دارد.
شرافتي

بدنبال گرم شدن هوا و استفاده از استخرها صورت مي گيرد:
بازرسي مداوم از استخرهاي تحت پوشش شهرداري تهران
بدنبال گرم شدن هوا و در آستانه آغاز فصل تابستان، با توجه به افزايش گرايش شهروندان بويژه نوجوانان و جوانان به استفاده از استخرهاي روباز و غيره، كارشناس محيط زيست اداره بهداشت كار شهرداري تهران از بازرسي هاي مداوم اين اماكن خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، هدي شكوهي با بيان اين مطلب افزود: هر ساله با شروع فصل گرما و رونق يافتن فعاليت استخرها، كارشناسان اداره بهداشت كار شهرداري تهران، اقدام به بازرسي از ۲۵ استخر تحت پوشش مي كنند و بهداشت، ايمني و آلودگي آب آنها را مورد ارزيابي قرار مي دهند.
به گفته وي فرم ارزيابي ويژه اي براي استخرهاي تحت پوشش تهيه شده است كه بر اساس آن، تهويه هواي استخرها، سيستم برق سونا، كلرسنجي، شستشو و نظافت عمومي و..مورد بررسي قرار مي گيرد.
كارشناس محيط زيست اداره بهداشت كار شهرداري تهران اضافه كرد: بر اساس استانداردهاي موجود به منظور حفظ سلامت شهروندان و بهداشت عمومي قبل از شروع به كار هر نوبت، ميزان كلر موجود در آب بايد سنجيده شود و در صورت وجود آلودگي آب استخر بايد مجددا ضد عفوني شود.
وي همچنين نسبت به استفاده نادرست از كلر در برخي از استخرهاي موجود در سطح شهر هشدار داد و افزود: برخي از دارندگان استخرها، كلر را با دست به داخل آب مي ريزند و اين عمل را توسط دستگاههاي ويژه اين كار، انجام نمي دهند كه خود باعث عدم انتشار مناسب كلر و غير استاندارد شدن شرايط بهداشتي استخر مي گردد.

رونق ساخت و ساز در شمال تهران
004341.jpg
شهردار منطقه ۳ تهران اعلام كرد: ساخت و ساز در مناطق شمالي تهران رونق گرفته است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۳ دكتر علي اصغر تهراني در حاشيه ملاقات مستقيم با شهروندان، گفت: رونق گرفتن ساخت و ساز در تهران به معناي خروج بخش مسكن از ركود است و از اين رو شاهد هستيم كه شمار مراجعه شهروندان به شهرداري به منظور دريافت مجوز ساخت و ساز و نيز نوسازي ها به تدريج رو به افزايش است.
وي خاطرنشان كرد: هرچند فصل تابستان براي فعاليت هاي ساخت و ساز مناسب است، اما ارايه تسهيلات به صاحبان واحدهاي مسكوني فرسوده و اجراي طرح تجميع سازي مزيد بر گرايش افراد به ساخت و ساز شده است.
شهردار منطقه ۳ تهران افزود: با رونق گرفتن ساخت و سازها، شاهد افزايش فعاليت در ساير بخش ها هستيم به نحوي كه بيش از ۵۰۰ حرفه داراي ارتباط مستقيم با بخش مسكن هستند.
دكتر تهراني نوسازي بافت هاي فرسوده در مناطق شمالي شهر را مورد تاكيد قرارداد و افزود: طرح نوسازي ده ونك به تصويب رسيده و عمليات شناسايي اراضي و املاك براي تملك آغاز شده است.
به گفته وي افزون بر املاك و اراضي تملك شده در سال هاي گذشته، حدود ۶۰۰ ميليارد ريال براي تملك اراضي و املاك باقي مانده مورد نياز است.
وي افزود: به منظور اجراي طرح نوسازي ده ونك، سرمايه گذاري بخش خصوصي و مشاركت شهروندان، الزامي است.

خطرات دفن زباله
004344.jpg
زمين سبز ايران : دفن زباله علي رغم ساده بودن آن در درازمدت آسيب هاي جدي به محيط زيست وارد مي كند.بررسي هاي صورت گرفته توسط دانشمندان محيط زيست نشان مي دهد دفن زباله هاي شهرهاي بزرگ يكي از مهمترين دلايل ايجاد مشكلات زيست محيطي و به خطر افتادن چرخه محيط زيست است.بر اين اساس در بسياري از كشورها عمليات دفن زباله هاي انبوه شهرهاي بزرگ متوقف شده و راه هاي ديگر امحاي زباله ها در دستور كار قرار گرفته است.بر اين اساس برخي از كشورهاي در حال توسعه به سوزاندن روي آورده اند.اين در حالي است كه خاكستر حاصل از سوزاندن زباله سمي است و ممكن است در صورت انتشار، هوا و يا آب هاي زيرزميني را آلوده كنند.
بازيافت زباله بهترين روش براي حفظ محيط زيست تلقي مي شود.

هواي تهران امروز گرمتر مي شود
004332.jpg
ايلنا: سازمان هواشناسي كشور پيش بيني كرد هواي تهران امروز به ۳۰ درجه بالاي صفر افزايش يابد كه در مقايسه با دماي ديروز يك درجه گرمتر مي شود.
بنا به همين گزارش آسمان كرانه هاي درياي خزر صاف تا قسمتي ابري همراه با مه رقيق صبحگاهي و هواي نواحي شمالي استان آذربايجان غربي صاف تا كمي ابري در بعدازظهر امروز نيمه ابري با رگبار پراكنده همراه خواهد بود.بر اساس اعلام سازمان هواشناسي، آسمان استانهاي كرمان، سيستان و بلوچستان، شمال استان هرمزگان و خراسان جنوبي در امروز كمي ابري در بعدازظهر نيمه ابري با وزش باد و گرد و خاك و رگبار پراكنده پيش بيني مي شود.

ميدان نقش جهان
004335.jpg
ايرنا: نماينده  و سفير دائم  ايران  در يونسكو گفت : كميته  فني  سازمان  جهاني  يونسكو آماده  تصميم گيري  در خصوص  آينده  ميدان  نقش  جهان  به  عنوان  اثر به  ثبت رسيده  جهاني  است .احمد جلالي  افزود: فرصت  داده  شده  به  ايران  براي  نجات  بخشي  ميدان  نقش جهان  در حال  اتمام  است . وي  خاطرنشان  كرد: متاسفانه  برخي  مسئولين  اجرايي  كشور از جمله  شهرداري  اصفهان  به نگراني هاي  يونسكو بي توجه  بوده  و آن را جدي  نگرفتند.ساخت  برج  جهان  نما در محدوده  حريم  ميدان  تاريخي  نقش  جهان  اصفهان  در طول ماههاي  اخير محور مناقشه  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري ، نهادهاي  غيردولتي  حامي  ميراث  فرهنگي  با شهرداري  اين  شهر بوده  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |