شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۸
آرزوي بزرگ هجده سالگي
فهيمه خضر حيدري
002301.jpg
بهترين سن براي آموزش رانندگي 18 تا 25 سال است. بعداز اين سن، قدرت يادگيري اغلب افراد كاهش پيدا مي كند و جرات آنها نيز كمتر مي شود
هزينه هر جلسه آموزش عملي رانندگي در سطح شهر، شش هزار و 600 تومان و در مجموع 66 هزار تومان است. مبلغ 14 هزار و 850 تومان نيز براي 5 جلسه آموزش هاي تئوري و فني از هنرجويان دريافت مي شود

۱۸ بهار كه بگذرد، 18 ساله مي شويد و حالا ديگر وقتي است كه مي توانيد گواهينامه رانندگي بگيريد. پيش از اين، گاه كليد ماشين پدر يا مادرتان را برداشته، همه را با رانندگي زودهنگام خود غافلگير كرده بوديد، اما اكنون زماني است كه مي توانيد علاقه خود را به رانندگي با دريافت گواهينامه رسميت ببخشيد.
خيلي از هجده ساله ها فصل تابستان را فرصت مناسبي براي يادگيري رانندگي مي دانندو يكي از آموزش هايي كه معمولا در طول تابستان رونق بيشتري مي گيرد، آموزش رانندگي است. البته اين به آن معنا نيست كه شركت در كلاس هاي آموزش رانندگي و دريافت گواهينامه، فقط دغدغه 18 ساله هاست. افراد زيادي هم هستند كه در سنين بالاتر هنوز موفق به دريافت گواهينامه نشده اند. ناتواني در پرداخت هزينه ها يكي از دلايل اقدام نكردن افراد براي اخذ گواهينامه رانندگي است.
ماشين و مربي در محل!
تا چند سال پيش اگر مي خواستيد رانندگي بياموزيد و گواهينامه بگيريد، پس از مدتي تمرين زيرنظر مربيان خصوصي يا حتي رانندگان باتجربه خانواده براي آزمون رانندگي در شهرك آزمايش آماده مي شديد. حال اگر شانس با شما همراه بود و همان دفعه اول كه امتحان مي داديد قبول مي شديد، با جعبه شيريني به خانه بازمي گشتيد و گاه تا مدت ها ميان اهل خانواده اسم شما به عنوان كسي كه تنها با يك بار آزمون موفق به گرفتن گواهينامه شده است، تكرار مي شد. امروز اما، شرايط اخذ گواهينامه تغيير كرده است. اين روزها با مراجعه به موسسات و آموزشگاه هاي آموزش رانندگي، برنامه آموزشي ويژه اي براي شما در نظر گرفته مي شود؛ پنج جلسه آموزش تئوري و فني و حداقل 10 جلسه آموزش عملي رانندگي در سطح شهر. به اين ترتيب شما در منزل يا محل كار خود منتظر مربي رانندگي و ماشين آموزش مي مانيد.
زمان آموزش اغلب يك ساعت و 45 دقيقه طول مي كشد. در بعضي آموزشگاه ها اين زمان از وقتي كه مربي حركت مي كند تا زماني كه به شما مي پيوندد، محاسبه مي شود.
در اين صورت هزينه سنگيني ترافيك شهري را نيز شما مي پردازيد، اما آموزشگاه هاي ديگري هم هستند كه برخورد منصفانه تري دارند و يك ساعت و 45 دقيقه زمان آموزش را از هنگام نشستن شما پشت فرمان محاسبه مي كنند.
هزينه هر جلسه آموزش عملي رانندگي در سطح شهر، شش هزار و 600 تومان و در مجموع 66 هزار تومان است. علاوه بر اين مبلغ 14 هزار و 850 تومان نيز براي 5 جلسه آموزش هاي تئوري و فني از هنرجويان دريافت مي شود. اين مبلغ براساس تعرفه كانون آموزشگاه هاي رانندگي تعيين شده و در تمام آموزشگاه هاي سطح شهر به صورت يكسان لازم الاجراست. بنابراين هيچ آموزشگاهي حق ندارد مبلغي بيش از ميزان تعيين شده از سوي كانون دريافت كند.
شرايط ثبت  نام
درصورتي كه 18 سال يا بالاتر سن داشته باشيد، مي توانيد در آموزشگاه هاي رانندگي ثبت نام كنيد. ارائه كارت پايان خدمت سربازي يا معافيت از خدمت براي آقايان ضروري است. پسران دانشجو كه هنوز سربازي نرفته اند مي توانند با ارائه گواهي اشتغال به تحصيل، در كلاس ها شركت كنند.
البته هر سال، عده اي با توجه به سال تولد خود از اين شرايط مستثني مي شوند. براي مثال خانواده هايي كه فرزندان پسر متولد سال 1366 دارند، براي ثبت نام آنها در آموزشگاه هاي رانندگي، نياز به طي اين مراحل ندارند، چرا كه اين دسته از متقاضيان آموزش رانندگي در سن و سالي هستند كه هنوز نه مي توانند به خدمت سربازي مشغول شوند و نه وارد دانشگاه شده اند. در نتيجه به نظر مي رسد بهترين فرصت براي يادگيري رانندگي در اختيار اين دسته از افراد قرار دارد.
حسين فارسي، مدير يك آموزشگاه رانندگي مي گويد: بهترين سن براي آموزش رانندگي 18 تا 25 سال است. بعداز اين سن قدرت يادگيري اغلب افراد كاهش پيدا مي كند و در مورد رانندگي به طور خاص جرات آنها نيز كمتر مي شود. معمولا افرادي كه در سنين بالاتر موفق به اخذ گواهينامه شده اند تسلط و شهامت كمتري براي رانندگي دارند، اما آموزشگاه هاي رانندگي براي حل اين معضل هم چاره اي انديشيده اند.
در اين آموزشگاه ها معمولا كلاس هايي مخصوص افراد داراي گواهينامه برگزار مي شود. افرادي كه به رغم داشتن گواهينامه هنوز از رانندگي مي ترسند يا به هنگام راندن درخيابان هاي شلوغ و پرتردد تسلط خود را از دست مي دهند. اين افراد مي توانند با شركت در كلاس هاي تضميني آموزشگاه هاي رانندگي و تمرين بيشتر، ضعف خود را جبران كنند.
انتخاب مربي
زنان و مرداني كه در آموزشگاه هاي رانندگي به كار آموزش رانندگي مشغولند، از فيلترهاي مختلفي مي گذرند. مربيان معمولا از سوي آموزشگاه  به كانون آموزشگاه هاي كشور معرفي مي شوند. متقاضيان مربيگري در كانون آموزشگاه ها در دوره هاي ويژه تخصصي آموزش مي بينند، امتحان مي دهند و در صورت قبولي و طي مراحل انگشت نگاري و آزمايش هاي بهداشتي، موفق به دريافت كارت مربيگري مي شوند.
مربيان رانندگي اغلب ساعتي 2000 تومان بابت آموزش رانندگي از آموزشگاه ها دريافت مي كنند. البته اين رقم با توجه به سوابق كار و تجربيات مربيان متغير است و مربياني كه درصد قبولي بالاتري دارند نيز اغلب درصدي به عنوان فوق العاده دريافت مي كنند. علاوه بر مربيان، افسران آزمايش و آموزش رانندگي نيز از ميان كارشناسان راهنمايي و رانندگي يا افسران بازنشسته كه معمولا از تجربه و تخصص بيشتري برخوردارند انتخاب مي شوند.
صرفه جويي در آموزش
اكبريان، عضو هيات مديره كانون آموزشگاه هاي كشور كه از سال 1369 تاكنون بر مجموعه فعاليت هاي آموزشگاه هاي رانندگي نظارت دارد، درباره روش جديد آموزش رانندگي در چند سال اخير مي گويد: با اين روش شهروندان احساس راحتي بيشتري مي كنند و با صرفه جويي در زمان، بسيار سريع تر به هدف خود مي رسند. از سوي ديگر مسئولان راهنمايي و رانندگي نيز ديگر با تجمع در يك نقطه مواجه نيستند. شهريه اي هم كه بابت تشكيل كلاس ها و انجام آزمون گرفته مي شود، مقرون به صرفه است. در شهرك آزمايش اگر شخصي در آزمون شهري رد مي شد، بايد تا 2 ماه ديگر صبر مي كرد كه بتواند امتحان مجدد بدهد، اما در آموزشگاه هاي مجري طرح آموزش و آزمون، اگر كسي در آزمون قبول نشود، 2 روز بعد مي تواند امتحان مجدد بدهد.
اكبريان مهمترين مشكل صنف خود را پروانه كسب مي داند و تاكيد مي كند: گرچه كانون آموزشگاه هاي كشور در قانون مصوب 1382 به عنوان صنف شناخته شد، اما هنوز هم پروانه كسب ما بايد از سوي اداره راهنمايي و رانندگي صادر شود، در حالي كه برابر با قانون، صنوف داراي اتحاديه مي توانند خودشان پروانه كسب بدهند و ما هم مي خواهيم كه پروانه كسبمان توسط خود اتحاديه داده شود.

بازارچه
نارضايتي از تعاوني هاي مسكن
002292.jpg
مدت هاست كه نظارت حقوقي  بر تعاوني هاي فعال در سطح كشور صورت نمي گيرد.
عليرضا بلاغت نيا، رئيس اداره تعاون كرج در گفت و گو با خبرگزاري مهر علت اين امر را در اختيار نداشتن امكانات كافي دانست و افزود: برخي از تعاوني ها با دادن وعده هاي غيرحقيقي باعث نارضايتي شهروندان مي شوند، اما خانواده ها بايد با دقت و هوشياري بيشتر سرمايه هاي خود را در تعاوني هاي مورد اعتماد و تاييد شده به كار گيرند. در حال حاضر تعاوني هاي مسكن فعال ترين تعاوني هاي سطح كشور هستند و سالانه بيش از يكهزار واحد مسكوني به اقشار آسيب پذير جامعه تحويل مي دهند.
مسكن، معضلي است كه عده زيادي از افراد جامعه با آن رو به رو هستند، اما برخي تعاوني هاي مسكن به رغم آنكه از پشتوانه حمايت هاي دولتي نيز براي جلب اعتماد و سرمايه هاي مردم برخوردارند، با دادن وعده هاي  غيرحقيقي موجبات نارضايتي شهروندان را فراهم مي آورند.
نمايشگاه  شوينده هاي بهداشتي و آرايشي
002280.jpg
سيزدهمين نمايشگاه بين المللـــي مــــــواد
شوينـــده بهـداشتي و آرايشي در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران افتتاح شد. اين نمايشگاه فرصت خوبي براي آشنايي با محصولات بهداشتي و آرايشي فراهم مي آورد.
خانواده ها با حضور در اين نمايشگاه مي توانند از مز يت هاي موجود در صنايع بهداشتي و آرايشي آگاه شوند و قدرت انتخاب خود را گسترش دهند.
شوينده هاي بهداشتي و آرايشي پس از اقلام خوراكي بيشترين درصد هزينه هاي سبد مصرفي خانوار را به خود اختصاص مي دهند كه اين روزها با توجه به آلودگي هاي محيطي زندگي شهري و فرا رسيدن فصل گرما ميزان مصرف اين اقلام دو چندان نيز شده است .از سوي ديگر حضور نمايندگي هايي كه
شوينده هاي خارجي را عرضه مي كنند مي تواند اطمينان خانوار ها را در موقع خريد افزايش دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر در سيزدهمين نمايشگاه بين المللي مواد شوينده و بهداشتي و صنايع وابسته، 130 شركت داخلي و تعدادي از نمايندگي هاي شركت هاي خارجي از كشورهاي آلمان، فرانسه،  هند و تركيه حضور دارند.

دريچه
كار در منزل
002265.jpg
خانم هاي خانه داري كه معمولا يك، دو يا گاه چند فرزند دارند، بعضي وقت ها از روند معمول زندگي روزمره خسته مي شوند و راهي براي خروج از روزمرگي مي جويند. بسياري از زنان خانه دار نيز به انگيزه كسب درآمدي مستقل براي خود به فكر مي افتند كه چاره اي بينديشند تا ضمن ماندن در خانه، فعاليت فوق برنامه اي هم داشته باشند. يكي از راه هايي كه اين افراد، پيش رو دارند كار در منزل است كه اين روزها انواع و اقسام آگهي هاي آن را در روزنامه ها مي بينيم. فروش پوشاك در منزل، ساخت انواع جعبه هاي كادويي، گل هاي چيني يا مصنوعي، اشياي تزئيني، درختچه هاي صادراتي در انواع گوناگون، وسايل سفره عقد و برخي انواع بدليجات و عروسك ها و... از جمله كارهايي است كه مي توان در خانه انجام داد. موسسات سفارش دهنده، اغلب كار را به زنان خانه دار سفارش مي دهند و پس از پايان كار به صورت هفتگي دستمزد را پرداخت مي كنند. در بعضي از اين سفارش ها شكوفه هاي كاغذي وحريري به همراه ورقه هاي كاغذي مخصوص به داوطلبان كار در منزل تحويل داده مي شود. اغلب اين موسسات كار را دم در منزل يا محل كار افراد به آنها تحويل مي دهند، ولي بازگرداندن كار بر عهده خود جويندگان كار در منزل است. شكوفه هاي حريري و كاغذي اغلب به مصرف تزئينات سفره عقد، تزئين كله قندها يا جعبه هاي كادويي مي رسند. بابت چسباندن هر يك شكوفه به كاغذ مخصوص با چسب حرارتي، 2 تومان پرداخت مي شود. زناني هستند كه روزانه كار 3 تا 4 هزار شكوفه حريري يا كاغذي را به مرحله اجرا مي رسانند. وسايل كار را معمولا سفارش دهندگان به صورت كامل در اختيار علاقه مندان به كار در منزل قرار مي دهند.
عروسك سازي هم يكي ديگر از كارهايي است كه در منزل مي توان انجام داد. عروسك هاي آماده و وسايل لازم براي انجام كار به افراد تحويل داده مي شود و متقاضيان كار در منزل، مو يا دست و پاي عروسك ها را وصل و براي كامل كردن هر يك از عروسك ها، 3 تومان دريافت مي كنند. علاوه بر عروسك و گلسازي كار درمحيط word نيز يكي ديگر از شغل هايي است كه مي توان در خانه به آن اشتغال داشت. در صورت پرداختن به اين شغل مي توان از آموزش ضمن كار نيز برخوردار شد. اغلب موسساتي كه كار تايپ و حروفچيني را به شاغلان در منزل تحويل مي دهند قراردادهايي نيز با آنها منعقد مي سازند كه نحوه انجام كار و شرايط مالي آن را مشخص مي سازد. بعضي موسسات، مبلغي بابت عقد قرارداد كار از متقاضيان كار در منزل دريافت مي دارند و پس از آن به صورت هفتگي بابت كل صفحات تايپ شده در طول هفته حق الزحمه پرداخت مي كنند. كار در منزل امكانات مناسبي براي زنان خانه دار و اشخاصي كه به هر دليلي قادر به ترك محيط خانه نيستند فراهم مي آورد و به اقتصاد خانواده نيز ياري مي رساند.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |