دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۰
با ادامه اين روند
رودخانه كرج در سراشيبي قرار دارد
000072.jpg
محمدرضا محمدي
ساخت و سازهاي بي رويه بدون حفظ حريم، برداشت ماسه و سنگ از بستر، ورود فاضلاب مراكز صنعتي و مسكوني به رودخانه و هزار و يك دليل ديگر باعث شده تا كارشناسان نسبت به وضعيت بحراني اين رودخانه هشدار دهند
همچنان كه مسئولان در بگو مگو و جنگ و جدال به سر مي برند، اكوسيستم هاي طبيعي كشورمان روز به روز بيشتر تخريب مي شود و مديران و دست اندركاران به جاي اينكه فكر چاره باشند، سعي در شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت و اشتباه خواندن آمار و ارقام دارند و تمام مشكلات محيط زيست كشور را جوسازي مي نامند. از سويي مدير كل اداره محيط زيست استان تهران از در آستانه نابودي قرار گرفتن رودخانه كرج به دليل آلودگي مي گويد و از سوي ديگر رئيس دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست با انكار اين مسئله، آلودگي رودخانه كرج را جوسازي عليه سازمان حفاظت محيط زيست مي داند.
اكوسيستم  رودخانه كرج هم از جمله زيست بوم هايي است كه قرباني نزديكي به تهران شده است.
ساخت وسازهاي بي رويه در اطراف رودخانه بدون حفظ حريم، برداشت ماسه و سنگ از بستر، ورود فاضلاب مراكز صنعتي و مسكوني به رودخانه و هزار و يك دليل ديگر باعث شده تا بارها و بارها كارشناسان نسبت به وضعيت بحراني اين رودخانه اعلام خطر كنند.
منابع آلودگي
اگر بخواهيم به طور مفصل به منابع گريزناپذير آلودگي رودخانه كرج كه البته سازمان حفاظت محيط زيست به كلي منكر آن است اشاره كنيم، مي توان هفت مورد را مورد بررسي قرارداد.
فاضلاب باغات ييلاقي، يعني همان ويلاهايي كه در اطراف رودخانه كرج ساخته شده اند و هر روز نيز بر تعدادشان افزوده مي شود و به دليل سنگي بودن زمين هاي اين محدوده و عدم امكان حفر چاه، فاضلاب هايشان را مستقيم وارد رودخانه كرج مي كنند، به اميد آنكه  آب رونده است و آلودگي را با خود مي برد، اما غافل از اينكه با توجه به حجم آب رودخانه كرج، قدرت خود پالايي آن شايد كمتر از يك دهم آلودگي باشد كه به آن وارد مي شود.
شيرابه زباله ها و فاضلاب مراكز پذيرايي و اقامتي اطراف جاده كه البته گاهي با خود زباله ها نيز همراه شده كه تعداد آنها به بيش از 200 واحد مي رسد.
البته روستاييان اطراف رودخانه نيز در اين ميان سهمي از آلودگي را به خود اختصاص داده اند؛ از نشت فاضلاب توالت ها و فاضلاب  گرمابه ها و شست وشوي لباس تا كودهاي شيميايي وحيواني و ضايعات دامداري ها كه همگي روانه رودخانه كرج مي شوند. ساخت وسازهاي متعددي كه توسط ارگان هاي دولتي وغيردولتي در اطراف رودخانه و سد اميركبير يا همان سدكرج انجام گرفته و علاوه بر آسيب به اكوسيستم هاي حاشيه اي، تمامي ضايعات ناشي از ساخت وسازشان را هم به آب رودخانه كرج مي سپارند.
شايد در نگاه اول باور نكنيد، اما تونل هاي موجود در طول جاده اي كه به موازات رودخانه كرج به چالوس مي رود نيز به نوبه خود در آلودگي رودخانه كرج سهيم هستند. تردد ممتد خودروها از داخل تونل  و گاز آلوده متصاعد نشده از اگزوز آنها درفضاي تونل انباشته شده و به همراه ذرات ناشي از سائيدگي لاستيك اتومبيل  ها، بر ديواره هاي آن رسوب مي كند و به طور مداوم توسط جريان هاي نمناك و آبي نامحسوسي كه در ديواره تونل ها روان است، شسته شده و به صورت جرياني سياه رنگ و سمي وارد رودخانه مي شود. توريسم بي برنامه هم كه ديگر جاي خودش را دارد. اتراق در حاشيه رودخانه و نبود امكاناتي از جمله سطل زباله، سرويس بهداشتي، شيرآب براي شستن ظروف و ... باعث مي شود بناچار تمام آلودگي توليد شده توسط گردشگران به دليل فقدان امكانات رفاهي يك راست وارد آب رودخانه اي شود كه در پايين دست تامين كننده آب شرب شهروندان تهراني است.
نظر مسئولان
البته در مهر آمده بود كه تقي عبادي، سرپرست دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست، با رد كامل مسئله آلودگي آب و حتي خاك رودخانه كرج گفته است: رودخانه كرج هيچ گونه آلودگي نداشته و رسانه ها سعي دارند براي تشويش اذهان عمومي عملكرد سازمان حفاظت محيط زيست را زير سئوال ببرند، به همين منظور مي كوشند وضعيت آب تهران را بحراني جلوه دهند. !
اما دكتر پيراسته، مدير كل محيط زيست استان تهران نظر ديگري دارند. رودخانه كرج از جمله رودخانه هاي آلوده استان تهران است كه در صورت بي توجهي به وضعيت آبهاي سطحي و زيرزميني به مرور زمان بر ميزان آن افزوده خواهد شد. شدت بحران تا جايي است كه اغلب كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست نيز بر آلودگي رودخانه كرج ناشي از ساخت و سازهاي بي رويه در اطراف اين رودخانه و روان شدن فاضلاب هاي شهري، خانگي و كشاورزي به رودخانه كرج تاكيد كرده اند.
رودخانه كرج
رودخانه كرج با طول تقريبي 75 كيلومتر در بخش شمالي شهرستان كرج قرار دارد و مي توان آن را يكي از پرآب ترين رودخانه هاي جنوبي دامنه البرز ناميد. اين رودخانه در 40 كيلومتري غرب تهران واقع شده و از خرسنگ  كوه البرز سرچشمه مي گيرد. متوسط دبي آب آن، يعني حجم آبي كه در واحد ثانيه از آن عبور مي كند، 17 متر مكعب است. البته اين ميزان آب در محل ورود به سد امير كبير در بهار به بيش از 50 متر مكعب و در پاييز به 5 متر مكعب مي رسد.
مخزن آبي يا همان سد اميركبير كه روي رودخانه كرج بسته شده، يكي از اصلي ترين شريان هاي تامين كننده آب شرب تهران، برق كشور و تامين كننده آب اراضي كشاورزي كرج است.
رودخانه كرج به واسطه شرايط خاص اكوسيستمي از جمله شيب تند دره ها، بستر سنگي و صخره اي با پوشش ساحلي و جنگلي در صورت سلامت زيستي، يكي از بهترين زيستگاه هاي ماهيان آب شيرين از جمله قزل  آلاست. البته اين رودخانه محل تخمگذاري گونه هايي نظير سياه ماهي، عروس ماهي و ماهي سفيد (گروگونوس) هم هست.
از جمله ويژگي هاي خاص رودخانه كرج كه با وجود تمام مشكلات و سختي ها همچنان اين رودخانه ها را به اصطلاح سر پا نگه داشته، قدرت خودپالايي خوب اين رودخانه است. به دليل بستر سنگي و صخره اي رودخانه كرج و در نتيجه شدت جريان آن، اكسيژن رساني به ميزان لازم به آب اين رودخانه صورت مي پذيرد و از آنجا كه اكسيژن محلول كافي، مهمترين نقش را در فعاليت ميكروارگانيز م هاي موجود در آب براي تجزيه بيولوژيك مواد آلي ايفا مي كند، آلودگي آب اين رودخانه  با وجود ورود فاضلاب، فضولات انساني و دامي هنوز به حد غير قابل تحمل نرسيده است، اما گاهي در فصول كم آبي مثلا پاييز، به دليل كاهش حجم آب و در نتيجه شدت جريان آلودگي آب آن به شكل محسوسي افزايش پيدا مي كند، اما در فصل بهار به دليل افزايش حجم آب و شدت جريان و كاهش دماي آب و در نتيجه افزايش اكسيژن محلول در آب، آلودگي آن قابل تصفيه و در حد ظرفيت خودپالايي رودخانه است.
در مجموع، آلودگي آب ورودي و جاري رودخانه حفاظت شده كرج به جز عوامل قابل اغماض طبيعي فقط توسط انسان صورت مي گيرد كه آن هم با كمي برنامه ريزي و همكاري ارگان هاي دست اندركار قابل حل است.

ميرزا زازا و مرد خوب
000063.jpg
گونه جديد ديگري از لمورها در جزيره ماداگاسكار كشف شده است. تو يك مرد خوب هستي. يك لمور كوچك، البته خيلي كوچك. دانشمندان آلماني و ماداگاسكاري كه اين گونه لمور جديد را پيدا كرده اند به آن مرد خوب مي گويند، البته نام اصلي آن لهيلا هيتسارا است كه به زبان مالزيايي همان معني مرد خوب را مي دهد. آنها اين نام را براي اين لمور و تمام لمورهاي مشابه آن از همين گونه انتخاب كرده اند.
البته جالب اينجاست كه دانشمندان اين گونه لمور، با نام علمي Microcebus lehila hytsara كه برعكس لمورهاي ديگر كه در پوشش هاي جنگلي تنك زندگي مي كنند را در بخشي از قسمت هاي در دست مطالعه جنگل هاي باراني ماداگاسكار آفريقا پيدا كرده اند.
اين مرد خوب نسبت به لمورهاي ديگر جثه كوچكي دارد، خيلي كوچك حتي چندان بزرگتر از يك موش بزرگ نيست. بنابراين پيدا كردن آن باتوجه به جثه اش چندان راحت نبود.
و البته در اين منطقه لمور كوچكتري هم يافت شده است. اين لمور واقعا ريز است، به طوري كه اسم آن را ميرزا زازا گذاشته اند؛ يك لمور خاكستري. مالزيايي ها به بچه هاي كوچك زازا مي گويند. در نوشته هاي ارسالي مركز تحقيقات موزه شيكاگو آمده است: بنابراين يا با اين تفاسير، لمور جديد به بچه هاي ماداگاسكار تقديم شده تا آنها اين مسئله را هميشه در ذهن داشته باشند كه حفاظت و حمايت از اين حيوان ها و تنوع زيستي زيبايي سرزمينشان وظيفه آنهاست.
اين دو گونه جديد پستاندار كشف شده در بين 49 گونه ديگر لمورهايي كه به صورت طبيعي در جزاير ماداگاسكار و كموروس (جزيره اي در همان نزديكي) زندگي مي كنند، از يافته هاي بسيار نادر و با ارزش هستند.

انقراض تنبل ها انسان يا يخبندان
000129.jpg
قطعا تا حالا اسم تنبل را شنيده ايد يا اگر علاقه مند برنامه هاي راز بقاي تلويزيون باشيد، حتما آن را ديده ايد. همان موجود پشمالويي كه با سه ناخن بلند، معمولا از شاخه هاي درخت ها آويزان است. خرس كوچكي كه موهاي بدنش قهوه اي است، ولي معمولا سبزرنگ به نظر مي رسد! آرامش و كم جنب و جوشي خرس تنبل باعث رشد خزه ها و سرخس هاي ريز در بين موهاي مرطوب بدنش شده و به همين دليل رنگ بدنش به سبزي مي زند. از آرامي حركات و رفتارهاي آن همين بس كه بگوييم مثلا در فصل جفتگيري،  وقتي خرس تنبل نري تصميم مي گيرد به سمت خرس تنبل ماده اي كه مثلا چندين شاخه بالاتر از آن آويزان است برود، اگر در راه مثلا به ميوه درخت بربخورد حواسش پرت مي شود و شايد اصلا فراموش كند كه براي چه منظوري حركت كرده است.شايد يكي از دلايل در خطر انقراض قرار گرفتن اين گونه، همين رفتارهاي غيرمعمولش باشد.
روزگاري بيش از 19 گونه پستاندار از خانواده تنبل ها در قاره آمريكا زندگي مي كردند كه البته بعضي از آنها به لحاظ جثه تفاوت زيادي با تنبل امروزي دارند. وزن برخي از آنها با وزن يك فيل آسيايي برابري مي كرده است.تاكنون تصور مي شد كه تغييرات آب و هوايي در كنار حضور انسان در نيمكره غربي كره زمين، علت اصلي انقراض نسل اين پستاندار بوده است، اما بررسي هاي اخير دانشمندان با استفاده از روش كربن نگاري نشان داده است كه نسل تنبل ها تنها پس از ورود انسان ها به محل زيست اين گونه به وقوع پيوسته است. حتي يافته هاي تكميلي اين موضوع، تاييد كننده اين مسئله است كه حتي نسل ماموت ها (فيل هاي غول پيكر) هم به واسطه وجود انسان منقرض شده و انسان مسئول انقراض نسل بسياري از حيوانات عظيم الجثه اي است كه تصور مي شود تغييرات آب و هوايي مثل عصر يخبندان باعث انقراض آنها شده است.

ذوب بزرگترين باتلاق يخي جهان
حجم وسيع و غيرقابل باوري از باتلاق هاي يخ زده منطقه سيبري غربي براي نخستين بار و از زمان تشكيل آن يعني 11 هزار سال پيش در حال ذوب شدن با سرعتي باور نكردني هستند. اين منطقه كه وسعتي به اندازه دو كشور آلمان و فرانسه دارد، مي تواند ميلياردها تن گازهاي گلخانه اي را به اتمسفر زمين وارد كند. اين حادثه همچنين مي تواند بارش هاي شديد برف در سراسر جهان را به دنبال داشته باشد.
اين حادثه غيرقابل باور طبيعي، زماني نگراني بيشتر دانشمندان را به همراه دارد كه هرگز تغيير حالت زمين شناختي برگشت پذيري نخواهد بود و اين يعني يك فاجعه.
محقق برجسته علوم زمين شناسي، يعني سرگئي كرپوتين از دانشگاه دولتي Tomsk انگليس مي گويد: ذوب شدن بزرگترين باتلاق يخي جهان بي شك مربوط به تغييرات آب و هوايي است و بايد منتظر يك فاجعه باشيم. بر اساس اظهارات وي، كل باتلاق هاي يخي منطقه سيبري غربي شروع به ذوب شدن كردند و نكته نگران كننده تر آن است كه اين حادثه تنها طي سه يا چهار سال گذشته آغاز شده است.
منطقه باتلاقي يخي سيبري غربي خيلي سريع تر از هر جاي ديگر روي زمين در حال آب شدن است و اين در حالي است كه ميانگين دماي هوا طي 40 سال گذشته در اين منطقه 3 درجه سانتيگراد افزايش يافته است.
بر اساس هشدار دانشمندان، به نظر مي رسد ذوب شدن بزرگترين باتلاق دنيا به دليل تغييرات آب و هوايي است كه مسئول آن انسان ها هستند و نيز پديده چرخشي اتمسفر كه در Arctic صورت مي گيرد.
از سوي ديگر بايد به اين نكته خطرناك توجه داشت كه گسترده ترين باتلاق دنيا ، حاوي ميليون ها تن گاز متان است كه تا پيش از اين به واسطه حالت يخي آن وارد جو زمين نمي شده اند با اين حال از اين به بعد بايد به انتظار وارد شدن چنين گازهايي به جو زمين باشيم. دانشمندان سراسر جهان هشدار مي دهند كه وارد شدن چنين گازهايي به جو زمين سلامتي تمامي ساكنان آن را به خطر خواهد انداخت، از اين رو دانشمندان هشدار مي دهند كه هر چه سريع تر بايد ديدگاه ها نسبت به آينده زمين و هشدارهاي ارائه شده درباره جو آن مورد بازبيني صحيح قرار گيرند.
در همين حال دانشمندان باز هم هشدار مي دهند كه بين سالهاي 1990 تا سال 2100 ميلادي دماي ميانگين زمين بين 4/1 تا 8/5 سانتيگراد افزايش يابد. دانشمندان مي گويند چنين افزايشي موجب ورود گازهاي گلخانه اي به جو زمين و وارد آمدن لطمات جبران ناپذير به آن مي شود.

زيست بوم
000099.jpg
احياي يك زيستگاه مرده
گروهي از دانشمندان هوادار محيط زيست در آمريكا پيشنهاد كرده اند بخشي از دشت هاي مركزي آمريكا به عنوان راهي براي حفاظت از برخي از خارق العاده ترين جلوه هاي حيات وحش به پناهگاهي براي جولان شير، چيتا، فيل، شتر و ساير حيوانات بدل شود.
محققان در تازه ترين مقاله خود در نشريه نيچر كامل كردن اين پروژه را يكصدسال تخمين زده اند، ولي با موفقيت اين طرح حيات وحش هزار ساله آمريكاي شمالي به طبيعت آن بازخواهد گشت؛ جايي كه 13 هزار سال قبل زيستگاه شير، چيتا، ماموت و مجموعه ديگري از پستانداران بزرگ بود كه متاسفانه با هجوم مهاجران اوليه به منطقه، بسياري از آنها نيست و نابود شدند.
فعالان حفاظت از محيط زيست معتقدند كه مي توان با وارد كردن گونه هاي در معرض خطر از ساير نقاط جهان، به ايجاد پارك هاي بزرگ حيات وحش با تركيب مشابهي از درندگان و خزندگان پرداخت. يوزپلنگ هاي آفريقايي مي توانند جاي خالي خويشاوندان سابق آمريكايي خود را پر كنند و شيرهاي آفريقايي نيز صاحب خانه اي تازه شوند. فيل هاي آفريقا و هند نيز جاي اجداد منقرض شده خود را خواهند گرفت و شترها نيز مي توانند جايگزين شترهاي ماقبل تاريخ آمريكاي شمالي شوند.
علت به خطر افتادن گونه هاي مختلف حيوانات در سراسر جهان اين است كه زيستگاه آنها توسط انسان ها براي كشاورزي، شهرسازي و جاده سازي تخريب شده است، اما دانشمندان آمريكايي مي گويند مردم در حال ترك دشت هاي بزرگ واقع در مركز آمريكا هستند كه آن را به منطقه اي ايده آل براي ايجاد مناطق تحت حفاظت بدل مي كند.
به نقل از اين كارشناسان، معرفي مجدد حيات وحش در اين منطقه به نجات گونه هايي كه در معرض خطر انقراض هستند كمك مي كند و در عين حال ايجاد پارك هاي تاريخي اكولوژيكي باعث جذب طيف تازه اي از جهانگران و طبيعت گردان خواهد شد.
000120.jpg
قطب شمال گرم تر از هميشه
تحقيقات و مطالعات جديد در مورد قطب شمال نشان مي دهد كه گرماي اين ناحيه از كره زمين با سرعتي دو برابر ساير نواحي زمين افزايش مي يابد. قطب شمال در نيمكره كره زمين، شمالي ترين نقطه زمين است. اين نقطه داراي زاويه 90 درجه نسبت به استواست. پوشش يخي اين ناحيه رفته رفته باريك تر مي شود و دانشمندان نتيجه گيري كرده اند كه اين ناحيه تا 70 سال ديگر در ماه هاي تابستان شاهد هيچ توده يخي نخواهد بود. براساس مطالعات و تحقيقات صورت گرفته توسط بيش از 250 دانشمند از سراسر دنيا، دقيق ترين نتايج درخصوص تاثير پديده گرمايش جهاني در اين ناحيه خاص، نشان از نصف شدن لايه يخي طي 30 سال گذشته دارد. دونيم شدن بزرگترين پوسته يخي قطب شمال كه در چند سال پيش در قطب شمال رخ داده، باعث آزاد شدن آب شيرين در پشت اين توده هاي يخي شده و حيات جانوران آن ناحيه را به خطر انداخته است. اين پوسته يخي كه به وارد هانت (Ward Hunt) معروف است، در ساحل شمالي جزيره الزمير، در ناحيه نوناوات كانادا واقع است.
مدل هاي رايانه اي نشان مي دهد كه اگر روند فعلي ادامه يابد، زماني خواهد رسيد كه در ماه هاي تابستان در اين ناحيه يخي وجود نخواهد داشت و اين وضع ممكن است در سال 2050 پيش آيد، هرچند احتمال آنكه چند دهه بعد از آن روي دهد، بيشتر است.
پروفسور تري كالاگان از دانشگاه شفيلد معتقد است كه گرم شدن ناحيه قطب شمال براي حيات وحش مي تواند فاجعه بار باشد. براي مثال خرس هاي قطبي براي لانه ساختن براي بچه هايشان به يخ و برف نياز دارند. گذشته از اين، پيامدهاي جهاني ناشي از ذوب شدن برف هاي قطب بسيار جدي تر است. ناحيه قطب شمال حاوي مقادير زيادي گازهاي گلخانه اي است كه با ذوب يخ ها در جو منتشر شده و عامل ديگري بر پديده گرم شدن زمين خواهد بود. در 50 سال اخير، لايه ازن منطقه قطب شمال كمترين مقدار را دارا بوده است و به طور پيوسته از اواخر نوامبر 2004 نيز كاهش يافته است. اين مسئله سبب افزايش سطوح تابش اشعه ماوراي بنفش در اروپاي شمالي مي شود. به طور كلي كاهش كل ازن در منطقه قطب شمال از سال 1980 مشاهده شده، گرچه تغييرات سال به سال قابل ملاحظه اي در مقادير مشاهده شده وجود داشته است و تحولات همچنان ادامه دارد.
يك كشف نو
بتازگي آبشاري 122 متري در يك پارك قديمي در آمريكا كشف شده است. اين آبشار توسط يك زيست شناس آمريكايي كه وقت زيادي هم براي پيدا كردن اين آبشار صرف كرده، كشف و به ثبت رسيده است. به گزارش ايرنا، كشور آمريكا به سرزمين اكتشافات معروف است.
اين زيست شناس آمريكايي نام اين آبشار مرتفع را ويسكيتون گذاشته است. در ضمن او نقشه اي از اين پارك در دست دارد كه معتقد است اسرار زيادي در آن نهفته است. او همچنان در حال تحقيق و بررسي براي كشف اسرار اين پارك است.
اين آبشار كشف شده قطعا در تابستان آينده يكي از مراكز تفريحي گردشگران خواهد بود. اين پارك قديمي آمريكايي تاكنون اقبال چنداني در جذب توريست نداشته، به طوري كه آن را جزو اماكن فراموش شده به حساب مي آوردند، اما حالا با كشف اين آبشار پيش بيني مي شود، گردشگران زيادي براي سپري كردن اوقات فراغت و بازديد اين آبشار به پارك بيايند.

گشت و گذار
آلودگي آب و كمبود تصفيه خانه 
كارشناس آلودگي آب و خاك سازمان محيط زيست با تاكيد نسبت به آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني جنوب تهران تعداد تصفيه خانه هاي آب شرب را محدود اعلام كرده و نسبت به احداث تصفيه خانه از سوي وزارت نيرو تاكيد كرد. ناديا روستايي گفت: اغلب صنايع آلاينده در محدوده پايين سد لتيان و در كنار مزارع كشاورزي جنوب تهران قرار دارند كه وارد شدن پساب ها و پسماندهاي شيميايي و خانگي به آبهاي سطحي و زيرزميني اين منطقه آلودگي جنوب تهران را محرز كرده است. وزارت نيرو موظف به احداث تصفيه خانه در اين محدوده است، اما متاسفانه به علت هزينه زياد، احداث تصفيه خانه آب و فاضلاب جنوب تهران به كندي انجام مي شود. اين امر در حالي است كه همه آبهاي سطحي و فاضلاب ها، وارد منابع آب شهري مي شوند و سلامتي مردم را تهديد مي كنند.كارشناس آلودگي آب وخاك سازمان محيط زيست تاكيد كرد: وزارت نيرو و سازمان آب منطقه اي بايد نسبت به احداث تصفيه خانه بزودي اقدام كنند و پس از كنترل فاضلاب هاي رها شده، آنها را به داخل تصفيه خانه هدايت كرده و سپس نسبت به تصفيه آب و رها كردن آن به منابع آب شهري اقدام كنند.
ايرانشهر آمادگي درج نظرات كارشناسان وزارت نيرو را اعلام مي دارد.
بيچاره تمساح ها
يك دغدغه ديگر به دغدغه هاي تمام نشدني طبيعت دوستان اضافه شده. مواظب نسل تمساح ها باشيد. دانشمندان استراليايي مشغول مطالعه روي خون تمساح ها هستند كه قرار است از آن آنتي بيوتيك هاي بسيار قوي استخراج شود. آنها حتي اميدوارند كه ماده ضدويروس HIV يا هما ن ايدز را هم از خون تمساح ها بيرون بكشند. اما چرا دانشمندان به اين فكر افتادند؟ شايد به اين دليل كه تمساح ها خيلي كمتر از ديگر جانوران به بيماري هاي عفوني و حتي عفونت هاي موضعي دچار مي شوند. سيستم ايمني بدن تمساح ها بسيار قوي تر از انسان است و اين حيوانات را از ابتلا به انواع عفونت هاي تهديدكننده حفظ مي كند.
مارك مارچانت - دانشمند آمريكايي- در اين خصوص توضيح مي دهد: تمساح ها مدام مشغول جنگ و زخمي كردن يكديگر هستند، اما بسيار جالب است كه با وجود اينكه زخم هاي باز اين حيوانات، در معرض انواع ميكروب ها قرار دارد، به سرعت بهبود مي يابد و هرگز به صورت جدي سلامت حيوان را تهديد نمي كند. همين مسئله باعث شد ما شروع به مطالعه روي خون تمساح كنيم و در همين جا بود كه دريافتيم خون اين حيوانات يك منبع غني از آنتي بيوتيك هاي بسيار قوي است.
دكتر مارچانت خاطر نشان مي كند: در حال حاضر تمام تلاش  ما روي اين متمركز شده كه از اين منبع غني به بهترين شكل و به نفع انسان ها بهره برداري كنيم.

حيات وحش ايران
خفاش گوش بلند
گونه:Plecotus austriacus
جنس: Nyctalus
خانواده: VESPERTILIONIDAE
راسته: خفاش ها CHIROPTERA
رده: پستانداران MAMMELIA
000114.jpg
جثه، نسبتا كوچك است. گوش ها بيش از حد بلند و بيضي شكل و در جلوي پيشاني بهم چسبيده هستند. اين ويژگي، وجه تمايز آن با ساير خفاش ها است. گوشك، بزرگ و تقريبا به اندازه نصف طول گوش است. عرض گوشك تقريبا 6 ميليمتر است. (در گونه P.auratus كه ممكن است در ايران وجود داشته باشد، عرض گوشك 5 ميليمتر و طول انگشت شست نيز در اين گونه بلندتر از 6 ميليمتر است، در صورتي كه در خفاش گوش بلند كوتاه تر از 4 ميليمتر است.) در موقع استراحت، گوش ها تا مي خورند، ولي گوشك سيخ باقي مي ماند. دم بلند و به جز نوك آن، بقيه توسط پرده دمي پوشيده مي شود.
موها بسيار نرم و رنگ آنها در پشت، قهوه اي متمايل به خاكستري و در زير بدن، سفيد با هاله اي از قهوه اي است. طول سر و تنه 7/4 تا 3/5 سانتيمتر بوده و وزن آن به 10 گرم مي رسد. بيشتر در غارها، ساختمان ها، معادن و سوراخ درختان واقع در مناطق كوهستاني زندگي مي كند. وجود آن در ايران از كوه هاي سبلان، كهرنگ اصفهان، همدان، اراك و ملاير گزارش شده است. خفاش گوش بلند پس از تاريك شدن هوا پرواز مي كند. پرواز آهسته اش گاهي با بال زدن درجا توام است. به صورت انفرادي يا در گروه هاي كوچك زندگي مي كند. در موقع خواب زمستاني از سقف آويزان مي شود يا به داخل شكاف مي رود. غذا و توليدمثلش شبيه خفاش كول است.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |