شنبه ۹ مهر ۱۳۸۴
ليگ برتر واليبال ايران در يك نگاه
بازگشت به خانه اول
001794.jpg
علي شاكري
ليگ برتر واليبال ايران از روز چهارشنبه بيستم مهر ماه كليد خواهد خورد. رقابت هايي كه به لحاظ قدمت حتي از فوتبال زودتر اقدام به برپايي بالاترين سطح ليگ برتر مسابقات خود تحت عنوان سوپر ليگ نمود. اكنون نام سوپر ليگ يا ليگ برتر در همه رشته هاي ورزشي باب شده است. حدود سال ۱۳۷۰ بود كه واليبال براي ايجاد انگيزه در ميان تيم ها اقدام به طبقه بندي بازي هايش كرد كه همچنان اين راه ادامه دارد.
ليگ برتر واليبال كه سال گذشته با دو گروهي شدن و همراه با افزايش تيم ها با از دست دادن كيفيت از اصل خود دور شده بود، دوباره در اقدامي سنجيده با كاهش تيم ها به يك سقف مطلوب ۱۴ تيمي رسيد. روش هميشگي كه با استقبال مديران باشگاهها و كارشناسان و حتي دوستداران اين ورزش واقع شد. پراكندگي بازيكنان زبده در چند تيم ، دورنماي بهتري نسبت به گذشته براي رقابت اين فصل ترسيم مي كند و افزايش مدعيان قهرماني نيز بدون هيچ شك و ترديدي بر جذابيت و زيبايي هاي بازي هاي امسال خواهد افزود. با اين مقدمه به سراغ ۱۴ تيمي مي رويم كه در بازي هاي اين فصل ليگ برتر حاضر خواهند بود.
اگر چه جاي نمايندگان بسياري از مناطق واليبال خيز همانند مازندران، آذربايجان شرقي، قزوين، خراسان در اين بازي ها خالي است، اما فراموش نكنيم بخش بيشتري از اين نبودن ها به ضعف تشكيلات ورزشي اين استان ها در وصل كردن نمايندگانشان به شركت ها و مؤسسات بزرگ برمي گردد. هنگامي كه شهرهاي صنعتي چون قزوين، مشهد و تبريز با آن كارخانجات بزرگ قادر به سرمايه گذاري و تيمداري در واليبال و يا رشته هاي ورزشي ديگر نباشند آن وقت چه توقعي مي توان از شهرهاي كوچك و ديگر داشت؟ مشكلي كه فقط مختص واليبال نيست و به نوعي درد بسياري از رشته هاي ديگر همچون بسكتبال و هندبال نيز هست. با اين مقدمه به سراغ تيم هاي ليگ برتر در اين فصل مي رويم.
۱۴ تيم حاضر در ليگ برتر
از ميان ۱۴ تيم حاضر در ليگ برتر فصل جاري باز هم بيشترين سهميه از آن شهر بزرگ تهران است. شهري كه ۵ نماينده در اين بازي ها دارد. پرسپوليس، سايپا، صنام، برق و پيكان نمايندگان تهران خواهند بود. آذربايجان غربي كه فصل پيش دو تيم با امكانات پگاه و آذرپيام را داشت، امسال آيدانه چالدران را هم وارد صحنه كرده است. در ميان استانها آذربايجان غربي تنها استاني است كه سه سهميه در ليگ برتر دارد. خوزستان با پتروشيمي ماهشهر، اصفهان با ذوب آهن، گلستان با نئوپان و پيام مخابرات، هرمزگان با گل گهر سيرجان و قم با اتكا مي آيند.
مراسم قرعه كشي در تهران
مراسم قرعه كشي و چگونگي برگزاري بازي هاي اين فصل يكشنبه هفته گذشته در تهران انجام شد. پس از چندين ساعت بحث و گفت وگو ميان مديران، مربيان و سرپرستان تيم ها با مسئولان برگزاري مسابقات در مورد محورهاي مختلف به توافق رسيدند.
پيشنهادهاي مطرح شده به رأي گذاشته و پس از تصويب قرار شد در بازي هاي اين فصل به اجرا در آيد.
توصيه به باشگاهها
رئيس فدراسيون واليبال در شروع جلسه هماهنگي تيم ها بر استفاده از مربيان با دانش در تيم باشگاهي تأكيد كرد.
«محمدرضا يزداني خرم» در آيين قرعه كشي فصل آينده مسابقات واليبال قهرماني باشگاه هاي ايران كه در محل اين فدراسيون برگزار شد با بيان اين مطلب گفت: مديران باشگاههاي واليبال بايد در انتخاب مربيان خارجي دقت لازم را داشته باشند چرا كه انتخاب ناصحيح تبعاتي براي واليبال ايران خواهد داشت. وي افزود: مديران باشگاههاي واليبال بايد با به خدمت گرفتن مربيان ژيمناستيك و دست اندركاران تغذيه شرايط آمادگي بازيكنان خود را به نحو علمي فراهم كنند، چرا كه ورزش در جهان امروز علم است.
رئيس فدراسيون واليبال با اشاره به رشد اين رشته ورزشي در كشور گفت: عوامل مختلفي از جمله كمك باشگاه ها و ثبات مديريت در فدراسيون واليبال در روند روبه رشد واليبال ايران نقش بسزايي داشته است كه اميد دارم اين روند همچنان ادامه داشته است.
وي در ادامه اظهار داشت: براي رشد واليبال در ايران، رئيس فدراسيون بين المللي واليبال سه توصيه به من كرده است كه من آن را به اجرا گذاشته ام، نخست آن كه به جاي ديدار با تيم هاي ضعيف، با تيم هاي قدرتمند اروپايي به بازي بپردازيم، براي خبرنگاران و عكاسان شخصيت قائل شويم و از مربيان با دانش بهره بگيريم و ما همان راهي را مي رويم كه «اگوستا» گفت.
راه دشوار قهرمان
* صنام: نخست از تيم هاي مدعي فصل قبل آغاز مي كنيم. از صنام كه قهرمان شد و در اين دوره هم به عنوان تيم مدافع قهرماني همه نگاهها را به دنبال خود دارد.
به طور طبيعي همواره تيم ها در مقابله با تيم مدافع عنوان قهرماني انگيزه بيشتري براي كسب پيروزي و مطرح شدن دارند و صنام بدون شك راه سخت تري نسبت به ساير تيم هاي مدعي خواهد داشت. صنام در اين فصل محمد تركاشوند، فيروز تابش نژاد و اميرحسين منظمي را از دست داد. در اين ميان شايد بيشترين صدمه را صنام از بابت تركاشوند خورد كه به تيم رقيب يعني پيكان رفت . با همين اوصاف كارخانه همواره در سال هاي اخير با همه افت و خيز هايي كه صنام داشت، توانايي خود را در سرپا نگهداشتن اين تيم نشان داد و مطمئناً  حالا در غياب كوچ كردگان سرشناس خود با نفرات جديد تلاش مي كند تا صنام را در جاده قهرماني حفظ كند. محمود افشاردوست، سعيد مصطفي وند ، محمدرضا تندروان ،صمد اكبري و آرش صادقياني صيدهاي اين فصل صنام محسوب مي شوند.
مرتضي شياري، سعيد معروف، احسن الله شيركوند، عليرضا نادي، مهران زارع و عليرضا جديدي از تيم دوره پيش در تركيب امسال به چشم مي خورند.
پرتماشاگرترين تيم ليگ
* پگاه اروميه: نايب قهرمان فصل پيش از پايه و اساس دچار دگرگوني شد. پگاه با جذب ناصر شهنازي سرمربي سابق تيم نوجوانان ايران و پتروشيمي ماهشهر در اين فصل با نفراتي به ميدان مي آيد كه براي نخستين بار در كنار هم ظاهر خواهند شد. عليرضا بهبودي، محمد سليماني، فيروز تابش نژاد و امين معمري به همراه دو بازيكن خارجي كه يكي از آنها به احتمال فراوان از برزيل خواهد بود نفرات جديد پگاه به شمار مي روند. از ياران قبلي نيز فرزاد محمدي ساعي، رحمان محمدي راد، عبدالرضا عليزاده از بقيه سرشناس ترند. شهنازي ساعت هاي زيادي را براي هماهنگي ميان نفرات جديد و قديم صرف كرده است تا شايد بتواند همچنان پگاه را در جمع مدعيان مطرح نگاه دارد. دكتر تاروردي زاده و ايرج مقدم دو ضلع ديگر كادر مربيگري نماينده اروميه را تشكيل مي دهند.
با سابقه ترين
* پيكان: با سابقه ترين تيم ليگ برتر ايران در اين فصل دست به خانه تكاني اساسي زد. ناكامي فصل پيش، مديران واليبال پيكان را بر آن داشت تا از بسياري از بازيكنان قديمي خود دل بكنند. پيكان را در اين فصل با چهره اي تازه در ميدان خواهيم ديد. امير حسيني، محمد تركاشوند، امير حسين منظمي، اكبر خداوردي، فرهاد ظريف و عادل غلامي مهمترين صيدهاي پيكان در اين فصل بودند. قرار دادن اين نام ها در كنار پيمان اكبري، سعيد رضايي، محمد منصوري، اكبر خداوردي، روح الله كوليوند، افشين عليزاده، توحيد حسيني و عباس همت رفيع قيافه اي كاملاً مدعي به اين تيم مي بخشد.
پيكاني ها پس از يك دور همراهي «پارك كي ون» اين بار ترجيح دادند تا يك بار ديگر حسين مهرانپور را در رأس كادر فني خود قرار دهند. پيكان اگر از بابت خستگي روحي ملي پوشانش لطمه نخورد و تركاشوند را هم آماده در خدمت داشته باشد يكي از مدعيان جدي اين فصل خواهد بود.
خوش تركيب ترين
* برق: خوش تركيب ترين تيم فصل پيش با جوانان برومندش تنها به واسطه نداشتن سكانداري با تجربه در داخل ميدان از دستيابي به عنوان بازماند.
اين بار برقي ها با جذب عباس قاسميان و بكارگيري مجدد «ست كوويچ» در كنار دكتر نفرزاده سخت براي رسيدن به عنوان بي تابي مي كنند.
عباس قاسيمان، ساسان ثاني، مهدي رنجبر، حمزه زريني بازيكنان تازه پيوسته به برق مي باشند. از نفرات سال پيش نيز رضا خداپرست، پرويز پزشكي، مجتبي عطار، منصور زادون، محمد محمدكاظم و مسعود عزيزي حفظ شده اند. برق يكي از تيم هاي با امكانات ليگ برتر به شمار مي رود.
رقابت با پگاه
* آذرپيام: نماينده دوم اروميه پس از يك فصل تجربه براي جذب علاقه مند هر چه بيشتر و رقابت با پگاه اين بار اقدام به جذب نفرات مطرح داخلي و خارجي نمود. در اين تيم اگر چه يدالله كارگر پيشه ملي پوش اسبق واليبال حضور دارد و ليكن استخدام يك مربي تمرين دهنده صربستاني حاكي از آن است كه آذرپيام همان راه پارسال را مي رود. آذرپيام در اين فصل با سازماندهي قوي درصدد راه اندازي تيم هاي جوانان و نوجوانان قدرتمندي نيز برآمده است.
رامين بابابي، مهدي مهدوي، محمدحاج مشهدي، سامان پاپيران و جواد محمدي نژاد ياران جديد آذرپيام هستند. حامدرضايي، آيدين كارگرپيشه، اكبر جعفرزاده، مسعود افتخاريان و رحمت الله مولايي بازيكنان بومي را تشكيل مي دهند و ولاديمير ترافونوويچ و دراگان هم نفرات خارجي هستند. اگر چه احتمال پيوستن «اسلوبودان كواچ» بازيكن فصل پيش پگاه هم به اين تيم مي رود.
نماينده خوزستان
* پتروشيمي ماهشهر: تيمي كه در سال اول در ميان ۱۸ تيم به مقام هفتم رسيد، در دومين سال حضور خود همانند آذرپيام در انديشه تقويت خود برآمد.
پتروشيمي نيز تغييرات گسترده اي در تمامي سطوح داشت. مسئولان اين تيم اين بار با رفتن شهنازي، سكان هدايت تيمشان را به برقي دستيار چندين ساله «پارك كي ون» سپردند. محمد عمده غياثي، رضا مؤمني مقدم، بهرام جعفرپور، محسن عندليب و وحيدرضا صادقي از نفرات تاره وارد پتروشيمي محسوب مي شوند. مسلم محمدي زاده، احمد كعبي نيا، مصطفي شريفات، دامون بختياري و محمد موسوي از نسل جوانان بالنده خوزستان به همراه مهدي پرستاري و شهريار بهرامي از فصل پيش در تركيب اين تيم باقي مانده اند.
درانديشه بزرگي
* سايپا: تيمي كه در فصل پيش درست در هفته هاي پاياني در جلد تيمي خوب فرو رفته بود و خاطرات بد شروع فصل را به فراموشي سپرد، امسال يك تيم قدرتمند را بست. تيمي كه در صورت هدايت و مديريت قوي و صحيح قادر خواهد بود در زمره مدعيان قهرماني باشد.
سايپا براي رسيدن به اين هدف محمد شريعتي، صابر نريمان نژاد، داود مقبلي، سيد مهدي بازارگرد و اميرحسين معززي خواه را از تيم هاي پاس، برق، پيكان و اتكا قم فراخواند.
حميد جعفري،  شاهرخ جلوه، رسول آقايي، احمد بابايي،  فرهاد نظري افشار و سيدهادي لشگري از ديگر نفراتي هستند كه در اين فصل سايپا را همراهي مي كنند.
پرسابقه شهرستاني
* ذوب آهن اصفهان: يكي از تيم هاي پرسابقه شهرستاني است كه اگر قادر بود از همه سرمايه هاي واليبال ديار زاينده رود استفاده كند بدون شك مقبوليت بيشتري مي يافت. ذوب آهن كه تجربه خوب از مربيان خارجي دارد، اين بار «پتروويچ» از صربستان را به اصفهان فراخواند. فرهاد كاوه آهنگران، بهزاد به نژاد، پيمان كريمي،  علي صياد نصيري، اميرهوشنگ شاه زماني، مهدي باقري، محسن آخوند و مسعود رمضاني بازيكنان اين فصل ذوب آهن هستند. با اين نفرات ذوب آهن فقط براي بقاء خواهد جنگيد.
تازه وارد به ليگ
* آيدانه چالدران: تيم تازه وارد به ليگ برتر كه تعداد سهميه آذربايجان غربي را به سه تيم رساند. حسين معرفي، حسين مقدم، داودخان احمدي، رضا ايرانپور، پيمان داودي، مرتضي دانشي، بهنام محمودي، شهرام محمودي، سعيد فاتح، علي فتاحي و علي طايي حق به مربيگري فرهاد اعرابي در اين دوره از ليگ برتر حاضرند.
نخستين تجربه
* گل گهر سيرجان: تيمي كه با كسب نائب قهرماني در دسته اول، هرمزگان را براي نخستين بار صاحب نماينده در بالاترين سطح رقابت هاي باشگاهي كرد. خليل آ زمون ملي پوش سابق واليبال گنبد با مدد گرفتن از بازيكنان غيربومي به خصوص منطقه تركمن صحرا به دنبال اثبات شايستگي خود است. رضا نائيني، رحمان رئوفي، يحيي قليچ نيازي، محمود توانايي،  حاج محمد گوگجعلي، امير ياراحمدي، علي مكي نسب، صابر هوشمند، مصطفي ذكايي و يك ملي پوش پاكستاني به نام نصيراحمد نفرات تيم گل گهر را تشكيل مي دهند.
تيم قديمي تهران
* پرسپوليس: تيم قديمي تهران با دلهره بار ديگر به ليگ برتر بازگشته است. اين تيم پس از حضور در بازي هاي دسته يك و كسب عنوان قهرماني جواز صعود به اين مسابقات را پيدا كرده است.
محمد صادقي مربي عاشق واليبال همه آبروي خود را پاي اين تيم خرج كرده است تا نشان دهد هنوز علاقه ،حلال بسياري از مشكلات است.
بهروز عطايي، كامبيز يعقوب، حسن شورايي، امير خالقي، كيوان حسينيان پور، محمدرضا قورت بيگلو، علي نجفي، حسن مقرب، آرش كشاورزي، ولي نور محمدي، سعيد عسگريان و پوريا فتح اللهي در صورت حمايت باشگاه قادرند كه دوباره نام پرسپوليس را مطرح سازند. حسين وزيري همچنان با صادقي است.
تيم هاي اتكا، نئوپان گنبد و پيام مخابرات گلستان هنوز اسامي نفرات خود را معرفي نكرده اند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |