سه شنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۸ - Oct 18, 2005
يك سوم سطح معابر عمومي تهران در اشغال ترافيك مرده
محدوده اجراي طرح پاركبان گسترش مي يابد
005199.jpg
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر: تا پايان سال جاري فضاي پارك حاشيه اي كنترل شده در خيابان هاي تهران به ۱۲ هزار نقطه مي رسد.
در شرايطي كه يك سوم معابر عمومي تهران دراختيار به اصطلاح ترافيك مرده است و از سويي همه ساله حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو جديد به انبوه خودروهاي درحال تردد اين شهر افزوده مي شود، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري از افزايش فضاي پارك حاشيه اي كنترل شده خبر مي دهد.
كامران حاج نصراللهي با اعلام اين مطلب كه در راستاي توسعه طرح پاركبان تا پايان امسال با ايجاد ۸۹۰۰ فضاي پارك جديد، تعداد فضاي پارك حاشيه اي كنترل شده در خيابان هاي تهران به ۱۲ هزار فضاي پارك خواهد رسيد.
واقعيت هاي آماري نشان مي دهد كه باتوجه به وجود حدود ۳ ميليون دستگاه خودرو در تهران، اين كلانشهر هم اينك نيازمند ۶۰۰ هزار توقفگاه مي باشد. البته با افزايش روزانه خودروها، اعمال مديريت حاشيه معابر و ساخت توقفگاه به يك مقوله اجتناب ناپذير تبديل شده است.
نبود پاركينگ هاي حاشيه اي به اندازه كافي موجب بروز پيامدهاي بسياري شده كه حتي درگيري هاي فيزيكي شهروندان را درپي داشته است. درحال حاضر براي يافتن مكاني جهت پارك خودرو حدود ۲۵ دقيقه وقت صرف مي شود. از سوي ديگر توقف دوبله به ويژه در معابر اصلي و در هسته مركزي شهر بر سنگيني و پيچيدگي بار ترافيك مي افزايد.
مهندس علي خرقاني _ كارشناس حمل و نقل و ترافيك، در اين باره مي گويد: به دليل عدم اعمال مديريت صحيح بر حاشيه معابر، شاهد سطح اشغال يك سوم معابر عمومي توسط خودروهاي پارك شده هستيم كه اين موضوع مي تواند موجب كندي بار ترافيك و يا به اصطلاح سكته هاي ترافيكي شود، از اين رو ضرورت دارد ضمن ايجاد توقفگاه هاي طبقاتي در نقاط جذب سفر، فضاهاي حاشيه معابر را به طور عادلانه دراختيار عموم شهروندان قرار داد.
به گفته وي در حد قابل توجهي از صاحبان واحدهاي صنفي و مسكوني موجود در حاشيه معابر، خودروهاي خود را به مدت هاي زماني طولاني در كنار خيابان پارك كرده و بدين طريق ضمن اخلال در وضعيت ترافيك و آمد و شدها، فرصت توقف خودرو را از ساير شهروندان سلب مي كنند.
درهمين زمينه حاج نصراللهي طرح پاركبان را براي اعمال مديريت حاشيه معابر مثبت ارزيابي كرده و مي افزايد: نتيجه مطالعات و نظرسنجي ها نشان مي دهد اجراي طرح پاركبان، موجب تقسيم عادلانه فضاي پارك حاشيه اي خيابان هايي كه تقاضاي پارك بسيار بالايي دارند، و درنتيجه باعث كاهش زمان سرگرداني خودروها در خيابان هاي محدوده اجراي اين طرح براي يافتن محل پارك و جلوگيري از توقف هاي دوبله شد.
وي تصريح مي كند: براساس مطالعاتي كه از طريق دوربين هاي نظارت و كنترل تلويزيوني در محدوده خيابان وليعصر صورت گرفت، اجراي طرح پاركبان تا حد زيادي از سرگرداني رانندگاني كه همواره در اين محدوده به دنبال يافتن فضايي براي پارك خودروي خود بودند، كاسته و ترافيك محدوده را روان تر كرده است.هرچند توسعه طرح پاركبان را بايد به عنوان يك ابزار اثرگذار در مديريت حاشيه معابر عمومي تلقي كرد، اما نبايد از ضرورت ساخت توقفگاه هاي عمومي طبقاتي چشم پوشي كرد. براساس آمارهاي رسمي ارائه شده درحال حاضر پاركينگ هاي عمومي طبقاتي شهرداري تهران فقط ظرفيت ۲۵۰۰ دستگاه خودرو را دارد كه با احتساب ۱۰ پاركينگ درحال ساخت، در آينده ظرفيت كل اين پاركينگ ها به ۱۰ هزار دستگاه خواهد رسيد.
ناكافي بودن پاركينگ هاي عمومي موجب خواهد شد كه در عادي ترين شرايط، شهروندان، خودروهاي خود را به رغم عدم تمايل شخصي شان در كنار معابر متوقف ساخته و ناخواسته در روند ترافيك شهر، اخلال ايجاد كنند.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران:
براي كاهش سطح خطرپذيري پايتخت
به ۱۲ سال زمان نياز داريم
رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با اشاره به تصويب طرح جامع كاهش خطر پذيري تهران در شوراي عالي مديريت بحران، افزود:براي كاهش سطح خطر پذيري پايتخت به ۱۲ سال زمان نياز داريم به طوري كه طي اين مدت ميزان ايمني پايتخت به سطح قابل قبولي خواهد رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر مازيار حسيني با بيان اين مطلب در ادامه اظهار داشت: بر اساس اين طرح برنامه ريزي گسترده اي صورت گرفت تا سطح خطر پذيري تهران در وضعيت بحراني فعلي به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.
به گفته وي، در طول اين ۱۲ سال ساختمان هاي مهم و حياتي شهر اعم از بيمارستانها، ايستگاههاي آتش نشاني، مجتمع هاي پشتيباني سازمان مديريت بحران، مركز فرماندهي و مقابله با مديريت بحران، مراكز اصلي تصفيه خانه هاي آب، مراكز امدادي، كلانتري ها و مراكز ناجا و... در شرايط مطلوبي به لحاظ ايمني قرار مي گيرند و شبكه هاي گاز رساني و برق به سيستم قطع لرزه اي خودكار و كنترل لرزه اي مجهز مي شوند.وي اضافه كرد: علاوه بر مراكز ياد شده مدارس، دانشگاهها، ساختمانها و بافت هاي فرسوده شهر نيز بايد متحول شده و تا حد زيادي - كه ميزان آن در اين طرح آمده است - آسيب پذيري شان كاهش يابد.
به گفته وي در اين طرح ۱۵ پروژه اولويت دار تعيين شده است و اجراي اين پروژه ها از سال ۸۵ شروع مي شود، البته سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در حوزه كاري خود ساخت ۱۲۰ پايگاه مديريت بحران به عنوان يك اقدام كم سابقه را شروع كرده است و در كنار آن فاز نخست ساخت اطاق فرماندهي و مقابله با بحران تهران را نيز تمام كرده است و در سال آينده تجهيزات اين اطاق نصب مي شود.

قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران:
مسئوليت بازيافت پسماند محصولات
با توليدكنندگان و واردكنندگان است
قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران گفت: در پي ابلاغ قانون پسماندها از اين پس توليد كنندگان و واردكنندگان مواد ساخته شده از ۱۳ نوع ماده ، بايد پسماندهاي حاصل از كالاهاي خود را بازيافت كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، عبدالعلي صاحب محمدي با اعلام اين خبر در ادامه افزود: بر اساس قانون پسماندها تمامي توليد كنندگان و واردكنندگان مواد پليمري، كالاهاي شيشه اي، كريستال، اشياي ساخته شده از چوب و نئوپان ، فلزات ساده و آلياژي، كاغذ و مقوا و همچنين انواع روغن هاي روان كار ، لوازم برقي و الكترونيكي و مصالح ساختماني از نوع كاني هاي غير فلزي بايد پسماند كالاهاي خود را بازيافت كنند. وي همچنين با استناد به قانون مديريت پسماندها اضافه كرد: بر اساس ماده ۱۱ اين قانون با توجه به ابلاغ آيين نامه ، سازمان حفاظت محيط زيست موظف است با همكاري وزارتخانه هاي بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي(در مورد پسماندهاي پزشكي) ، صنايع و معادن ، نيرو و نفت (پسماندهاي صنعتي و معدني)، جهاد كشاورزي (پسماندهاي كشاورزي ) ضوابط و مقررات مربوط به مديريت اجرايي و بازيافت مواد ياد شده را نظارت و كنترل كنند و متخلفان را جريمه يا به مراجع قضايي معرفي كنند.
قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران در ادامه تصريح كرد: با توجه به تصويب آيين نامه قانون مديريت پسماندها در هيات وزيران، پس از ابلاغ، سازمان ها، وزارتخانه ها، توليد كنندگان، وارد كنندگان و تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي كه در اين قانون به آن اشاره شده است ملزم به رعايت قانون هستند.

مديركل دفتر هماهنگي حمل و نقل و ترافيك سازمان  شهرداري ها:
۲/۱ ميليارد دلار به تكميل و تجهيز قطارهاي
شهري اختصاص يافت
گروه شهري: ۲/۱ ميليارد دلار به تجهيز و تكميل قطارهاي شهري اختصاص يافته است.
به گزارش خبرنگار ما، فتح اللهي مدير كل دفتر هماهنگي حمل و نقل و ترافيك در جمع خبرنگاران افزود: طبق برنامه هاي از پيش تعيين شده ۱۵درصد از ۷۵درصد سهم سفرهاي درون شهري در شهرهاي بالاي يك ميليون نفر بايد از طريق سيستم حمل و نقل ريلي صورت پذيرد كه براين اساس تا پايان برنامه چهارم توسعه قطارهاي مورد نظر به بهره برداري خواهند رسيد. برهمين اساس در بودجه سال ،۸۴ اعتباري معادل ۲/۱ ميليارد دلار به صورت فاينانس در اختيار سيستم هاي ريلي شهرهاي اهواز، كرج، تهران، تبريز، اصفهان، مشهد و شيراز قرار مي گيرد و پيش بيني مي شود در بودجه سال ۸۵ نيز ۲ ميليارد دلار براي تكميل اين سيستم ها اختصاص  يابد.
فتح اللهي تصريح كرد: به منظور توسعه ناوگان اتوبوسراني و از رده خارج كردن اتوبوسهاي فرسوده به طور متوسط سالانه به ۵ هزار اتوبوس نو نيازمنديم كه با توجه به اينكه قيمت هر دستگاه ۸۰ ميليون تومان برآورد شده، ضروري است سالانه ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي نوسازي ناوگان اتوبوسراني در اختيار ۸۸ شهر كشور قرار بگيرد كه ۶۵درصد از اين ميزان اعتبار را دولت و ۳۵درصد را بايد شهرداري ها تامين كنند.
به گفته اين مسئول در سال جاري قرارداد خريد ۲۲۵۰ اتوبوس گازسوز منعقد شده كه بخشي از آنها تامين و بقيه نيز به مرور به ناوگان اتوبوسراني شهرهايي كه آلودگي هواي آنها ناشي از مشكلات حمل و نقل مي باشد تزريق خواهد شد. همچنين ۶۰ميليارد تومان براي خريد اتوبوسهاي ديزلي اختصاص يافته كه اين اتوبوسها در اختيار شهرهاي غيرآلوده قرار مي گيرد.
وي در خصوص تاكسيراني نيز گفت: در سال جاري با حمايت دولت ۸۰ هزار تاكسي بالاي ۱۵ سال از رده خارج مي شود و براي نوسازي و جايگزيني اين تاكسي ها ۳۰ ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت به عنوان يارانه سود تسهيلات وام نوسازي در نظر گرفته شده است كه با از رده خارج شدن هر تاكسي فرسوده ۵ ميليون تومان تسهيلات وام يارانه اي و ۳ ميليون تومان نيز از محل واردات خودرو براي هر دستگاه اختصاص يافته است.
وي از شهرداريها خواست اقدامات بايسته به عمل آيد تا مبلغي را كه براي احداث پاركينگ از شهروندان اخذ مي شود با نظارت كامل به همين منظور صرف شود تا از معضلات توقف اتومبيل ها در معابر شهري كاسته گردد و دسترسي شهروندان به پاركينگ به ويژه در مكان هاي تجاري و مسكوني شهر تامين شود.

ساخت و ساز در سرخه حصار
005190.jpg
شهرداري  منطقه  ۱۳ تهران  با همكاري  نيروي  انتظامي و مرجع  قضائي  از ساخت و سازهاي  غيرمجاز درسرخه  حصار و روستاي همه  سين  اين  منطقه  جلوگيري  مي كند.به  گزارش  شهرداري  منطقه  ۱۳ تهران ، اين  شهرداري  با ايجاد موانع فيزيكي  با هماهنگي  سازمان هاي  ذيربط، استقرار شبانه  روزي  نيروي هاي  خدمات شهري ، و نيروي  انتظامي ، از ساخت  و ساز غير مجاز و انتقال  مصالح  ساختماني  به اراضي  سرخه  حصار جلوگيري  مي كند.
شهرداري  دراين  راستا در اخطاركتبي  به  عوامل  ساخت  و ساز غيرمجاز هشدارداده است .اين  شهرداري  تأكيد كرد، پس  از اتمام  مهلت  قانوني  مندرج  در آراء صادره از كميسيون  ماده  صد، نسبت  به اجراي  آراء ابلاغ  شده  اقدام  لازم  به  عمل  خواهدآمد.

عرضه روزانه مرغ گرم و منجمد
005187.jpg
واحد مركزي خبر : مديرعامل  سازمان  ميادين  ميوه  و تره  بار شهرداري  تهران  گفت  روزانه ۱۳۰ تن  مرغ  گرم  و منجمد در ميدانهاي  اين  سازمان  عرضه  مي شود.محمود صلاحي  با بيان  اينكه  هم  اكنون مرغ  گرم  به  قيمت  كيلويي ۱۴۵۰ تومان  و مرغ  منجمد ايراني  آماده  طبخ  به قيمت  كيلويي ۱۴۹۰ تومان  در ميدانها عرضه  مي شود.افزود با توجه  به افزايش  قيمت  مرغ  در ماه  مبارك  رمضان  در بازار آزاد، مرغ  در ميدانها با قيمت  ثابت  عرضه  شده  است. وي  گفت  افزايش  ندادن  قيمت  مرغ  در ميدانها موجب  شد قيمت  آن در بازار آزاد تا حدودي  تنظيم  شود .گفتني  است  قيمت  مرغ  در تهران  كه  در هفته  گذشته  به  كيلويي ۱۸۰۰ تومان   رسيد از ديروز در برخي  نقاط به  كيلويي ۱۴۵۰ تومان  كاهش  يافته  است.

جلوگيري از آلودگي آب شرب تهران
005193.jpg
ايسنا: شش ميليارد ريال براي «جلوگيري از آلودگي آب شرب تهران» به منظور جمع آوري و دفع بهداشتي فاضلاب روستاهاي واقع در حاشيه رودخانه هاي كرج و جاجرود، در اختيار شركت آب و فاضلاب روستايي استان تهران قرار مي گيرد.براساس تصميم نماينده ويژه رئيس جمهوري و ابلاغيه معاون اول رئيس جمهور ۶ ميليارد ريال اعتبار رديف متفرقه قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور، با عنوان «جلوگيري از آلودگي آب شرب تهران» به منظور جمع آوري و دفع بهداشتي فاضلاب روستاهاي واقع در حاشيه رودخانه هاي كرج و جاجرود، در اختيار شركت آب و فاضلاب روستايي استان تهران قرار مي گيرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

تا پايان سال جاري
طرح هاي عمراني نيمه تمام شهر تهران تكميل مي شود
005196.jpg
ايرنا: معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  گفت : ۴۰ طرح  عمراني  نيمه  تمام  شهرتهران  امسال  فعال  مي شود.
احمد دنيامالي  افزود: طرح هاي  نيمه  تمام  بسياري  در شهر تهران  وجود دارد كه  تكميل آنها يكي  از اولويت هاي  مديريت  شهري  است .
وي  اظهارداشت : شهرداري  تهران  امسال  ۴۰ طرح  نيمه  تمام  را با اولويت هاي ويژه  در دستور كار براي  فعال  شدن  قرار داده  و تا پايان  سال  آنها را فعال خواهد كرد.
معاون  شهردار تهران  با بيان  اينكه  براي  فعال سازي  اين  طرح ها، دو هزارميليارد ريال  اعتبار در سال  جاري  پيش  بيني  شده  است ، گفت : يك  هزار و ۳۰۰ميليارد ريال  از اين  اعتبار، هنوز محقق  نشده است  و در تلاش  براي  جذب  منابع مالي  در اين  خصوص  هستيم .
دنيامالي ، تكميل  طرح هاي  نيمه  تمام  را از اولويت هاي  كار شهردار جديدتهران  دانست  و افزود: متاسفانه ، پروژه هاي  بسياري  در شهر وجود دارد كه  به دلايل  مختلف  نيمه  كاره  رها شده  و بيشترين  زيان  آن ، متوجه  شهروندان  است .
وي ، ارزش  پروژه هاي  نيمه  تمام  تهران  را ۲۰ هزار ميليارد ريال  دانست  وگفت : تلاش  داريم  با همكاري  سرمايه گذاران  داخلي  و خارجي ، بخشي  از اين  طرح هارا فعال  كنيم .
دنيامالي ، با بيان  اينكه  منابع  مالي  شهرداري  هم اكنون  با محدوديت هاي بسياري  مواجه  است ، تأكيد كرد: درصورت  تحقق  منابع  جديد، تكميل  طرح هاي  نيمه تمام  سرعت  بيشتري  مي گيرد.
معاون  شهردار تهران ، تعداد طرح هاي  نيمه  تمام  شهر تهران  را بيش  از ۱۲۰پروژه  عنوان  و خاطرنشان  كرد: فعال سازي  طرح هاي  نيمه  تمام  شهر در سه  فازمشكلات  مالي ، تملكي  و بين  دستگاهي  پيگيري  مي شود تا سرمايه هاي  شهر بيش  ازاين  معطل  نماند.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران:
حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت ضروري است
ايلنا: رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، گفت: همان ضرورت  هايي كه در دوره شهرداري احمدي  نژاد، حضور ايشان در جلسات هيات دولت را الزامي مي  كرد، در زمان حاضر نيز حضور قاليباف در جلسات دولت را ضروري كرده است.
دكتر نادر شريعتمداري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، در خصوص ضرورت  هاي حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت، گفت: تصميم  گيري براي شهري مثل تهران كه بخش قابل توجهي از تصميم  گيري  هايي كه در آن صورت مي  گيرد، تاثيرپذير و تاثيرگذار در سياست كلان كشور است، نمي  تواند خارج از مصوبات كلي هيات دولت صورت گيرد.
وي گفت: به همين دليل وجود شهردار تهران در هيات دولت مي  تواند هم سطح اطلاعات اعضاي هيات دولت را نسبت به مسايل تهران بالا ببرد و هم كمك كند كه تصميم  گيري  هاي مناسبي در اين مورد براي مردم تهران به انجام برسد.شريعتمداري يادآور شد: بر همين اساس در زمان شهرداري احمدي  نژاد، بر حضور ايشان در هيات دولت اصرار مي  كرديم و الان نيز فكر مي  كنيم كه حضور شهردار در هيات دولت اقدام مناسبي است و انتظار داريم اين قضيه با تدابيري كه رياست جمهوري در اين مورد دارند، حل شود.
وي، در پاسخ به اين سوال كه آيا مخالفت  هايي براي حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت وجود دارد يا خير، گفت: فكر مي  كنم كه بحث حضور شهردار در جلسات هيات دولت در حال طي روال طبيعي خود است ؛ چرا كه قاليباف هم  اكنون در ابتداي مراحل مديريتي خود در شهر تهران است و بيشتر در حال تثبيت مديريت و جايگزيني نيروهاي خارج شده از شهرداري تهران مي باشد.وي افزود: فكر مي  كنم حداكثر تا پايان   ماه كه زمان استقرار مديريت شهر تهران است، همزمان با آن، ارتباط شهردار تهران با هيات دولت آغاز شود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، در پاسخ به اين سوال كه آيا حضور احمدي  نژاد با توجه به سابقه مديريتي وي در شهرداري در هيات دولت، ضرورت حضور شهردار تهران را از بين مي  برد يا خير، گفت: شهر يك موجود زنده است كه هميشه داراي مسائل خاص خود است و اين طور نيست كه همواره با يك مسئله خاص درگير باشد، ما فكر مي  كنيم كه اطلاعات خوب احمدي  نژاد نسبت به مسايل شهر، ايجاب مي  كند كه اين اطلاعات هميشه به روز بماند و با توجه تغييرات ايجاد شده در شهر، حتماً احتياج است كه شهردار فعلي تهران آخرين مسائل مهم اجرايي در شهر را در اختيار هيات دولت قرار دهد.
وي، در خصوص حضور استاندار تهران به جاي شهردار در جلسات هيات دولت، گفت: حضور استاندار هم   ممكن است  ضرورت  هاي خود را داشته باشد؛ ولي هيچ وقت حضور وي، جايگزين شهردار تهران نخواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |