چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۴
هر كه در اين حلقه نيست...
003102.jpg
محمدتقي رسولي
حادثه تنها ۱۲ ثانيه طول كشيد و پس از آن هرچه بود از دست رفت و ويران شد.
دو سال پيش شهري داشتيم به نام بم و زيارتگاهي تاريخي به نام ارگ، اما آن دوازده ثانيه، شهري كهن و ارگي چند هزار ساله را در يك آن به كام نيستي فرو برد.روزگاري ارگي داشتيم كه يكي از نمادهاي غرور مان بود و به آن فخر مي فروختيم و مردماني كه دلي داشتند و خوش بودند و روزگار مي گذراندند. از آن دوازده ثانيه دو سال مي گذرد، اما هنوز پس لرزه هاي آن باقي است. زخم هاي مصيبت ديدگان هنوز التيام نيافته است و اگر فرداي زلزله هنوز نمي دانستند چه بر سرشان آمده است. امروز و پس از دو سال، عمق فاجعه را با روح و پوست و استخوان شان درك مي كنند و اكنون روح شان نيز چون شهرشان نيازمند بازسازي است.اگر در ميان خرابه هاي شهر بم قدم بزني، خوب كه گوش كني، صداي ايرج بسطامي را از ميان نخل هاي بم مي شنوي كه «هر كه در اين حلقه نيست، خارج از اين ماجراست» و اكنون دو سال پس از فاجعه، خيلي ها خودشان را از اين حلقه كنار كشيده اند و بم هنوز چشم انتظار دست هاي ياريگر است. دست هايي كه نپرسند يادگار بود يا تازه و نو، هزاران ساله بود يا چند ماهه، همان بايد كرد كه ديگران كردند، ساختند و نپرسيدند چگونه ويران خواهد شد. همان چيزي كه از كودكي آموخته ايم، دست در دست يكديگر دوباره آغاز كنيم، نه از فردا، بلكه از همين امروز، ميهن خويش را كنيم آباد.

اكنون دو سال از فاجعه مي گذرد و يكي از فرزندان ميهن، هنرمندي فرزانه، آستين همت بالا زده است و دست هاي ياريگران را به دوستي مي فشارد تا التيامي بر زخم هاي عميق مردم بم باشند.
هنرمندي كه اگر اهل بم نيست اما چون بسطامي مي توان اهل آن ديارش خواند. اين روزها وقتي نام او مي آيد، بي اختيار ياد مردم سختي كشيده و چشم انتظار بم مي افتيم. همچنان كه وقتي تابلوهاي پرويز كلانتري را مي بيني، با كاه گل ها و فضاي كويري، نمي تواني ياد بم نيفتي.
استاد محمدرضا شجريان هنرمند پرآوازه موسيقي ايراني اين روزها همه همت خود را صرف تكميل مجموعه اي كرده است كه باغ هنر بم نام دارد.
همتي كه هرچه جلوتر مي رود عالي تر مي شود و ديگران را نيز با خود همراه مي كند. مجيد مجيدي، پري صابري، خانه سينما، خانه موسيقي، خانه هنرمندان، حسن شهسواري (رمان نويس)، علي جهاندار، بهار مشيري، روزنامه نگاران، استادان دانشگاه و... در اين حركت با خواننده نامي ايران همراه و همگام شده اند.
باغ هنر بم در زميني به مساحت ۱۴ هكتار با ۷۰۰۰ مترمربع زيربنا درحال ساخت است. اين مجموعه شامل چهار ساختمان «مدرسه موسيقي» ، «كتابخانه گالري» ، «باغچه» ، «آمفي تئاتر» و حياط مركزي به عنوان فضاي پيوندي است.
باغ هنر بم در جنوب غربي شهر بم قرار دارد و معماري آن براساس معماري اصيل ايراني طراحي شده است. البته براساس شرايط روز، اين معماري مدرن شده است تا در عين سمبليك بودن با وضعيت اقليمي و آب و هوا سازگاري داشته باشد. در حال  حاضر، فاز اول اين مجموعه يعني مدرسه موسيقي در حال ساخت است و تاكنون ۴۵ درصد كار به پايان رسيده است. سقف زيرزميني اين مدرسه ۸۰۰ متر، سقف دوم ۶۰۰ متر و سقف بعدي آن ۴۵۰ متر است.
هزينه احداث اين مجموعه حدود سه ميليارد تومان برآورد شده است.
تاكنون حدود ۳۰۰ ميليون تومان نيز در باغ هنر بم صرف شده است.
استاد شجريان درباره اين مجموعه مي گويد: مدرسه موسيقي باغ هنر مي تواند همه علاقه مندان كشور را پوشش دهد و براي استاداني كه از شهرهاي ديگر مي آيند نيز تسهيلاتي اختصاص دهد. اما استاد آواز ايران براي اين كه كار ساخت باغ هنر بم شدت بگيرد، خبرنگاران را هم دعوت كرد تا از نزديك در جريان ساخت نخستين مركزي كه موسيقي فولكلوريك را تدريس مي كند، قرار بگيرند.
با خبرنگاران
وقتي پرواز ۵۷۳ شركت هواپيمايي آسمان در فرودگاه بم به زمين نشست، نگراني فقط در چشم هاي يك نفر موج مي زد، كسي به نام محمدرضا شجريان؛ استاد آواز ايران.
او تنها كسي بود كه پيش از پايين آمدن از پله هاي هواپيما بر آستانه در مكثي كرد و بعد بي آن كه لب به سخن بگشايد، به ويرانه هاي شهري چشم دوخت كه هنوز رنگ آباداني به خود نگرفته است. شجريان وارد شهري شد كه از زمستان سال ۸۲ براي او فقط يك نام نيست، بلكه يك دغدغه بزرگ است. او وارد بم شد تا در مقابل اسكلت ساختماني بايستد و درباره آن توضيح دهد كه قرار است تبديل به بزرگترين مجتمع فرهنگي هنري خاورميانه شود. مجتمعي كه او نام «باغ هنر» را براي آن انتخاب كرده است.
در تاريخ كهن ايران هميشه پس از يك فاجعه، يك باغ هنري در شهري كه فاجعه در آن رخ داده بود، احداث مي شد كه اين باغ چند كاركرد داشت، يكي از آنها تلطيف روحيه مردمي بود كه فاجعه زندگي آنها را دستخوش تغيير كرده بود اين جملات را بهاره مشيري مي گويد، دختر فريدون مشيري و معمار باغ هنري كه شجريان عهده دار مسئوليت احداث آن در بم شده است تا علاوه بر بازسازي فيزيكي اين شهر ويران، نقش مهمي در بازسازي هويت فرهنگي معنوي اين شهر تاريخي ايفا كند، خواب و بيداري شجريان با رؤياي ساخته شدن اين باغ گره خورده است، او هرچند ماه يكبار به بم مي آيد تا از نزديك شاهد بالا رفتن ديوارهاي اين باغ باشد. باغي كه ۱۴ هكتار وسعت دارد و مجتمع فرهنگي و هنري در آن و در كنار هم قرار مي گيرند.
چند وقت پيش به خودم گفتم، تو هم مي توانستي مثل ديگران عوايد برنامه ات را به سازماني مثل هلال احمر بدهي خودت را خلاص مي كردي تا مجبور نباشي اين همه نگراني را در خودت پنهان كني، اما بعد ديدم كه چاره اي ندارم و بايد اين كار را كه آغاز كرده ام به پايان برسانم، اين دين بر گردن من است.
استاد آواز ايران اين جملات را مي گويد، او تاكنون بيش از ۳۵۰ ميليون تومان براي ساخت اين باغ هزينه كرده است و اين باغ براي كامل شدن به بودجه اي بالغ بر ۳ ميليارد تومان نياز دارد. كل عوايد كنسرت هاي شجريان، كمك هاي مردمي و كمك خانه موسيقي معادل رقم هزينه شده و حالا شجريان ناچار است براي به انجام رساندن اين مهم از يك سو به ياري ساير هنرمنداني كه در آغاز راه به او قول همكاري داده اند، چشم بدوزد و از سوي ديگر به برپايي كنسرت در داخل و خارج از كشور و همراهي مردم خير و دوستدارانش فكر كند.از بين اين همه ايراني كه عاشق استاد هستند اگر ۵۰۰ هزار تن، فقط نفري ۵ هزار تومان براي كمك به ساخت اين باغ پرداخت كنند، كل هزينه هاي اين مجتمع فرهنگي هنري تأمين مي شود اين جملات را مهندس خواجه نصيري مي گويد كه به همراه بهاره مشيري معمار و طراح اين باغ هنر هستند.
شجريان مي گويد: مي خواستم اول بخشي از كار را به انجام برسانم تا مردم خاطرشان از بابت ساخت مجموعه و صرف كمك در راه احداث اين باغ جمع شود و بعد،  از مشكلاتي كه وجود دارد سخن بگويم.
او كه حالا در پي تشكيل هيأت امناي اين مجموعه است، نگاهش به آينده است، او آينده را مي بيند كه در آن هر كودك بمي به فضايي فرهنگي هنري احتياج دارد، به هنر و معنويت نياز دارد تا قد بكشد و آينده اين شهر را بسازد.استاد آواز ايران مي گويد: به هر حال من به آينده اميدوارم و اگر عمرم هم كفاف ندهد، مطمئن هستم كه سنگ بناي اين مجموعه را گذاشته ام و ديگران مي توانند آن را به انجام برسانند و به فكر ادامه اين كار در ساير نقاط ايران نيز باشند.
علي جهاندار خواننده ايراني نيز مجري اين طرح است، او بدون هيچ چشم داشت مالي اين كار را قبول كرده است، كاري كه در مقياسي كوچك تر، آن را در رودبار انجام داده بود.
شجريان در رودبار هم پس از وقوع زلزله با هزينه شخصي يك مدرسه ساخت كه جهاندار مجري آن بود، اما اين بار قضيه فرق مي كند. شجريان نگران است؛ در پس لبخندهاي هميشگي اش اين نگراني موج مي زند. حتي وقتي كه از پله هاي پرواز ۵۷۴ شركت هواپيمايي آسمان بالا مي رود تا بم را به مقصد تهران ترك كند.
مجيد مجيدي و پري صابري همگام با شجريان
مجيد مجيدي، كارگردان سينما، اقدام محمدرضا شجريان را در ايجاد باغ هنر بم، يك حركت ملي و بسيار پسنديده دانست و خواستار كمك دولت به اين پروژه شد.
مجيدي توضيح داد: فاجعه بم، داغ بزرگي است كه مردم ايران هنوز آن را از ياد نبرده اند و احياي بم، وظيفه همه مردم و به خصوص هنرمندان است. آقاي شجريان با ايجاد باغ هنر بم، كار بسيار ارزشمندي انجام داده است و حمايت هاي مادي و معنوي ايشان از اين پروژه، بسيار قابل تقدير است. ولي من معتقدم به هر حال دولت نيز بايد وظيفه اصلي خود را فراموش نكرد و به حمايت از اين پروژه بپردازد.
پري صابري نيز با اين برداشت استاد شجريان كه مردم بم نبايد فراموش شوند موافق است. به همين خاطر آمادگي خود را براي مشاركت در ساخت باغ هنر بم اعلام كرده است. اين كارگردان صاحب نام تئاتر ايران در ديداري با شجريان، حمايت خود را از طرح او در ساخت باغ هنر بم اعلام كرد.

گفت وگو با عليرضا موحد نژاد، رئيس مركز تقويم دانشگاه تهران
ديدن يا نديدن ، مسئله اين است
كارشناسان معتقدند كه هلال با روشنايي كمتر از ۵ درصد ، حتي با تلسكوپ هم قابل رويت نيست
003105.jpg
دو روز پيش در بحثي علمي، در صفحه دانش رويت هلال ماه را از زواياي گوناگون مورد بررسي قرار داديم. اين مطالب ، به طور عمده به مباحثي اختصاص داشت كه در همايش علمي رويت هلال ماه در سال هاي گذشته مطرح شده بود. در بخشي از مطلب ياد شده، به مركز تقويم دانشگاه تهران و مسئوليت اين مركز در تعيين تقويم اشاره شده بود. به جهت اهميت اين مركز، امروز در آستانه فرا رسيدن عيد سعيد فطر، گفت وگو با عليرضا موحدنژاد، رئيس مركز تقويم دانشگاه تهران را تقديم حضور شما خوانندگان مي كنيم.
رويت هلال ماه رمضان و نيز عيد سعيد فطر، طي ساليان اخير به موضوعي بحث برانگيز در بين كشورهاي اسلامي تبديل شده است و كارشناسان و دانشمندان اين فن در تعيين دقيق اين موضوع با يكديگر اختلاف نظر دارند. علاوه بر اين رويت هلال ماه شوال همواره مورد توجه جمع  كثيري از مردم جهان در گذشته و حال بوده و هست. اعتقادات مذهبي، علايق علمي و تنظيم تقويم قمري، از جمله مهمترين رويكردهاي مردم و دانشمندان به اين امر بوده است.
در مسأله رويت هلال و مشخص شدن اول ماه، عده اي از كارشناسان امر معتقد به رويت ظاهري و غير ابزاري هلال ماه هستند و آن را دليلي بر آغاز ماه مي دانند، اما در مقابل، عده اي ديگر شواهد و محاسبات دقيق و علمي بر اساس نجوم معاصر را كه برپايه رياضياتي بنا شده باشد، مبناي اتمام ماه رمضان و رويت هلال ماه شوال برمي شمرند.
اين تناقض و تضاد آشكار مايه بسياري ابهامات، پرسش ها و نگراني ها براي مؤمنين روزه دار، گروه ها و شوراي مختلف در سراسر دنيا شده است؛ به طوري كه بعضي از اين شوراها با انتشار بيانيه هاي مختلف سعي در هماهنگ كردن مسلمانان براي شروع ماه مبارك رمضان و عيد سعيد فطر دارند. اما آنچه منشأ سؤالات بسياري در اذهان شده، اين است كه امروزه با استفاده از فناوري مدرن، گستردگي و دقت محاسبات نجومي تا به آنجاست كه مي توان تا هزاره هاي آينده را براساس اين محاسبات با خطاي يك ثانيه پيش بيني كرد و از جمله اول و آخر هر ماه را در هر جاي دنيا معين ساخت. پس علت اين ناهمخواني ها چيست؟
در رويت پذيري، دو عامل مهم: ۱ _ ميزان روشنايي هلال؛ ۲ _ ميزان روشنايي محل هلال (افق) مشخص مي كنند كه آيا هلال قابل رويت است يا نه؟ و هر دو عامل نيز قابل محاسبه اند. تنها عاملي كه هنوز حداكثر و لااقل آن دقيق مشخص نشده، قدرت تشخيص چشم است. بنابراين، در محدوده خاصي از موقعيت هاي هلال، يعني صورت مبهم قابليت رويت چشم هنوز حكم قطعي نجومي وجود ندارد. ولي در بقيه موارد نظر قطعي نجومي هست و به گفته اهل فن دو ماه در سال، هلال در موقعيت مبهم است. كارشناسان معتقدند كه قطعا هلال با روشنايي كمتر از ۵% حتي با تلسكوپ هم قابل رويت نيست، ولي با روشنايي بيش از ۱% و  ارتفاع بيش از ۱۹ درجه قطعاً قابل رويت است. برخي صور هم مورد اختلاف منجمان است. بنابراين به نظر عالمان هيأت و نجوم، سه حد قطعا رويت پذير، قطعاً رويت ناپذير و مورد اختلاف وجود دارد كه تعيين تكليف سوم متوقف بر رويت خارجي است و محاسبه به تنهايي كارساز نيست.
عليرضا موحد نژاد رئيس مركز تقويم دانشگاه تهران و عضو شوراي استخراج تقويم رسمي كشور در ارتباط با اختلاف نظر كارشناسان و فقها در رويت هلال ماه مي گويد: واقعيت اين است كه به لحاظ علمي تا حدود زيادي روي اين مسأله كار شده و مشكلي در تشخيص وجود ندارد و در ۹۰ درصد موارد نظرها يكسان است، اما در بعضي موارد اندك حدود ۱۰ درصد بين كارشناسان رويت هلال ماه اختلاف نظر ديده مي شود كه دلايل متفاوتي در آن دخيل هستند. موارد اختلاف در يك بعد، برمي گردد به مسأله رويت هلال. بعضي كارشناسان معتقدند براي رويت هلال بايد از ابزار نجومي استفاده شود؛ اما بعضي مراجع، رويت با ابزار نجومي را ملاكي براي شروع ماه نمي دانند و بر اين عقيده اند كه رويت حتما بايد با چشم غيرمسلح باشد و اين مسأله اي است كه بين مراجع و كارشناسان مختلف ايجاد دوگانگي ديدگاه كرده است. پاره اي از موارد اختلاف هم به عدم استفاده از ابزارهاي نجومي بسيار قوي مرتبط است. از اين رو كارشناسان و فقها وقتي رويت را با ابزار قابل قبول مي دانند كه از ابزارهاي قوي براي رويت استفاده شود و در مواردي كه ابزار قوي وجود نداشته باشد، نمي توان به رويت هلال اطمينان حاصل كرد. از موارد ديگر اختلاف آرا را مي توان به وجود اشكال مختلف در هلال ماه دانست كه به لحاظ نجومي در بين كارشناسان نظرهاي متفاوتي را ايجاد مي كند.
موحدنژاد در پاسخ به اين سؤال كه چرا در تشخيص بعضي مسائل مانند سال تحويل و... اتفاق نظر وجود دارد، ولي در رابطه با شروع ماه رمضان و عيد سعيد فطر اختلاف نظر، مي گويد: به دليل اينكه مشخص كردن مواردي مانند سال تحويل يك امر نجومي است و به مسائل جوي ارتباطي پيدا نمي كند، مشكلي در تشخيص آن وجود ندارد ولي از آنجا كه رويت ماه در ارتباط با مسائل جوي است، تعيين زمان دقيق آن هميشه مسائلي را به دنبال خواهد داشت. مسائلي از قبيل عدم شفافيت به دليل وجود ابر و مه و دود، غبار جوي، سردي و گرمي، پديده هايي چون خورشيد گرفتگي و... بر رويت هلال تأثير خواهد گذاشت و آن را با مشكل مواجه مي كند. از ديگر مواردي كه اختلاف نظر در رويت را باعث مي شود، قدرت چشم ها و تيزبيني آنهاست. توجه مداوم به آسمان باعث ايجاد تخيل و توهم در رويت هلال است كه در اين گونه موارد معرفي يك شاهد عادل و يا لزوم استفاده از فناوري پيشرفته نجومي ضروري مي باشد. علاوه بر اين بعضي مسائل نجومي هم در بروز ترديد در بين كارشناسان بي تأثير نيست.
رئيس مركز تقويم دانشگاه تهران در ادامه مي گويد: آنچه بايد به آن توجه داشت، اين است كه از آنجا كه اطلاعات علمي ما به حد صد در صد نرسيده، ولي با اين حال، تنها ۱۰ درصد موارد وجود دارد كه در رويت هلال ماه دچار اختلاف نظر هستند و با توجه به اين كه در زمينه رؤيت هلال كارهاي زيادي صورت گرفته، اما با در نظر گرفتن علوم پيشرفته امروزي جاي كار و توجهات زيادي را دارد. ما در مقايسه با كشورهاي ديگر در اين زمينه بسيار دقيق تر عمل مي كنيم، به طوري كه در طي ۴ سال گذشته رصدهاي بسيار دقيق و خوبي توسط گروه هاي آموزش ديده صورت گرفته است. با توجه به محاسبات دقيق و كارهاي كارشناسي كه در اين مركز علمي صورت مي گيرد، سعي بر اين است كه با ايجاد ارتباطات دقيق اين اختلاف نظرها را به حداقل برسانيم و به سمت بهبودي پيش برويم. با توجه به اين خصوصيات نبايد نگراني خاصي در بين افراد در اين زمينه وجود داشته باشد. در بعضي موارد ممكن است به دلايل ذكر شده اختلافاتي در بين علما و كارشناسان وجود داشته باشد و ما به دليل اينكه احتمال رويت وجود دارد ولي يقيني نيست نمي توانيم در اين زمينه تشخيص دقيقي داشته باشيم ولي اين دليلي براي نگراني در بين افراد جامعه نيست.
موحدنژاد، در ارتباط با نظريه اي معروف كه مي گويد اگر هلال ماه در نقطه اي رويت شد، براي همه اول ماه است مي گويد: اين نظريه با اين مضمون است كه اگر هلال ماه در جايي از دنيا ديده شود براي همه اول ماه است به شرط اينكه اولين لحظه اي كه ماه رويت مي شود در كشور ما شب باشد كه به اين شكل اول ماه ثابت مي شود. بعضي مراجع با اين نظريه موافق و عده اي ديگر در اين نظريه اختلاف دارند. اما ما به عنوان يك مركز علمي نمي توانيم در اين زمينه پاسخگوي مسائل شرعي افراد باشيم و اين برعهده مراجع عظام تقليد است.
ع . توكلي

پيام مديريت
زمان در آينه ديد مديران
مرتضي مجدفر
* حال گرايان: روند امور به هر نحوي كه باشد، برايشان رضايت بخش است. معتقدند كه بايد بر موج سوار شد. دست روي دست مي گذارند و منتظر برنامه ديگران مي مانند. به جاي اين كه امكانات، زمان، قوانين و الزامات اداري موجود را با اهداف خود تطبيق دهند، بيشتر به دنبال مطلوب شدن شرايط از همه نظر هستند، بيشتر به دنبال مطلب، اهداف و كارهايي هستند كه سهل الوصل باشد. فقط براي چيزي كه خود مي خواهند، تلاش مي كنند.
* گذشته گرايان: گذشته را به حال ترجيح مي دهند. در مقابل تغييرات مقاومت مي كنند. به قول علماي مديريت، واپس گرا هستند. در مقابل بيشتر پيشنهادها، اظهار مي دارند كه امتحان كرديم، به درد نمي خورد! پيچيدگي را دوست ندارند و از آن مي پرهيزند. ممكن است براي هر كاري پيشنهاد بدهند؛ ولي برنامه اجرايي آن را ندارند. بر موج سوار نمي شوند، بلكه برخلاف موج، به ساحل مي روند و در يك كلام، موج گريزند.
* آينده گرايان: نمي خواهند امور آنچنان باشد، كه هست. مي گويند آينده حتما از حال و گذشته بهتر است. مي كوشند آينده را پيش بيني كنند و براي آن آماده شوند. نه تنها نگران كارها هستند تا غلط انجام نشود (اشتباه در اجرا)، بلكه نگران اند كه كار درستي هم باقي نماند (اشتباه در اجرا نكردن).
براي آينده طراحي مي كنند؛ اما خود آينده را طراحي نمي كنند. علم و فناوري را وسيله پيشرفت مي دانند و آن را مي ستايند. وضعيت جاري را ناشي از استفاده نكردن از فناوري يا بد استفاده كردن از آن مي دانند. به تحقيق و توسعه اهميت زيادي مي دهند. نه موج سوارند و نه برخلاف موج شنا مي كنند. برنامه را تهيه مي كنند و با اجرا كاري ندارند. وظيفه خود مي دانند كه برنامه ها را طراحي كنند و به كارفرما تحويل دهند، اما مي كوشند در اجرا درگير نشوند.
*آينده سازان: امور را به حال خود رها نمي كنند. اجازه بازگشت به قبل را نمي دهند. آينده مطلوب را طراحي مي كنند. راه هايي ابداع مي كنند تا به آينده مطلوب برسند. نه توجيه گرند و نه بهينه ساز؛ بلكه آرمان سازند. مي كوشند ثابت كنند كه فن آوري، في النفسه نه خوب است و نه بد. سعي دارند زير بنا را مثل روبناي جامعه تغيير بدهند. به موج، سمت و جهت مي دهند. به دراز مدت فكر مي كنند و ميان مدت را نيز در نظر دارند. عقيده دارند كه علاوه بر علم و دانش، عقل و معنويت هم يك عامل مهم مورد نياز انسان است.
حال با اين توضيحات، شما حال گرا هستيد يا گذشته گرا يا آينده گرا و يا آينده سازيد؟

بازار فرهنگ
حالا چه وقت اين حرفهاست
مجموعه داستان كوتاه/ نويسنده: حسن نوروزي پور/ ناشر: فرهنگ ايليا (رشت)/ چاپ اول/ ۱۳۸۳/ ۱۵۰۰ جلد/ ۹۶ صفحه، رقعي/ ۱۰۰۰ تومان.
حالا چه وقت اين حرفهاست از سري كتابهايي است كه به تازگي نشر فرهنگ ايلياي رشت آن را چاپ و منتشر كرده است. كتاب مذكور، ۱۹ داستان كوتاه را در برمي گيرد. نوروزي پور از جمله داستان نويسان جوان و پركاري است كه طي سالهاي اخير، داستانهاي زيادي از وي در مطبوعات و جرايد سراسري و محلي به چاپ رسيده است.
خلق فضاهاي بديع و بهره گيري از شگردهاي داستان نويسي مدرن و نيز پست مدرن در داستانها از ويژگيهاي داستاني اوست. جريان سيال ذهن در برخي از داستانهاي اين مجموعه ديده مي شود، با اين وصف، وي كوشيده است كه واقعيت ها و رويدادهاي اجتماعي را در قالب داستانها به تصوير بكشد و به جرأت مي توان گفت كه نوروزي پور از اميدهاي داستان نويسي ايران است.
پيش از اين، از وي مجموعه داستان «خونابه اي در سياهي شب» منتشر شده بود.
مرا در شعرهايم جستجو كن
مجموعه شعر/ شاعر: ضياءالدين مصباحي/ ناشر: خاور زمين/ چاپ اول ۱۳۸۳/ قطع: رقعي/ شمارگان ۲۰۰۰ نسخه/ ۱۲۸ صفحه/ ۱۵۰۰ تومان
كتاب حاضر، مجموعه اي از سروده هاي ضياءالدين مصباحي است كه انتشارات خاور زمين آن را چاپ و منتشر كرده است. جز يك مثنوي كه تحت عنوان «سرآغاز سخن» در اول كتاب آمده، الباقي اشعار در قالب غزل است. بافت غزلهاي مصباحي كلاسيك است، با اين وصف، كوشش شاعر در نوآوري و خلق فضاهاي تازه و تصاوير بديع در برخي از اشعار مشاهده مي شود. اين دفتر، گزيده شعرهاي شاعر را طي سالهاي ۶۸ تا ۸۳ دربرمي گيرد.
گفت وگوهايي با الهه گان
مؤلف: آگاپه استسينو يولوس/ ترجمه: بهاره جمشيدي/ نشر پوينده/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۳۷ صفحه، مصور/ شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه/ قيمت: ۱۵۰۰ تومان
«آتنا» همراه با «هستيا» و «آرتميس» يكي از سه الهه گان باكره المپي است. او به عنوان قدرتمندترين خدايان زن، پديدآورنده جنگ و صلح، تمدن و جنگ و صلح، تمدن و شهرها و ادبيات و هنر است و صنعتگران، هنرمندان و تجار همواره آتنا را به عنوان معلم خود گرامي مي دارند. زنان در يونان باستان نيز او را به عنوان استاد هنرهاي زنانه ستايش مي كردند.
اين كتاب بر اساس روان شناسي «كارل گوستاو يونگ» به معرفي الهه هاي يونان باستان پرداخته است تا از اين طريق توانايي هاي بالقوه زنان را به آنها يادآوري كند و آنها را قادر سازد به جاي تمركز بر تنها يك توانايي، بر توانايي هاي ديگر خود نيز آگاه شوند.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |