شنبه ۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۹ - Nov 26, 2005
مدير كل دفتر كودكان و نوجوانان بهزيستي خبر داد:
تدوين طرح جامع نظارت بر مهدهاي كودك
008661.jpg
مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي اعلام كرد: طرح جامع نظارت بر مهدهاي كودك تدوين مي شود.
احمد اسماعيليان در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به مباحث مطرح شده در همايش رؤساي كانون هاي همياري و هماهنگي مهدهاي كودك  سراسر كشور افزود: هم اكنون نظارت بر مهدهاي كودك از طريق درجه بندي آنها صورت مي گيرد، اما از آنجا كه امكانات استان هاي مختلف كشور به لحاظ كارشناس كفايت نمي كند، مقرر شده كه كانون هاي همياري و هماهنگي مهدهاي كودك به صورت سازمان غيردولتي وظيفه نظارت بر مهدها را عهده دار شوند و يا سازمان بهزيستي در قالب طرح نظارتي نسبت به استخدام نيروهاي نظارتي بر مهدهاي كودك اقدام كند.
وي تصريح كرد: با توجه به اين كه تقريبا مهدهاي كودك دولتي تعطيل شده  و از سوي ديگر تخفيف هاي مالياتي براي مهد كودك ها حذف شده است، لزوم ايجاد و گسترش مهدهاي كودك در مناطق محروم و روستاها براي استفاده خانواده هاي نيازمند احساس مي شود.
اسماعيليان به ايسنا گفت: امسال با اختصاص ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار به حدود ۵۰ مهد كودك در مناطق محروم و حاشيه شهرها و روستاهاي كشور ۵ ميليون تومان به منظور تجهيز و يارانه كودكان نيازمند اختصاص يافت.
وي با اشاره به ناچيز بودن اين اعتبار افزود: به منظور افزايش كمي تعداد كودكاني كه به مهدهاي كودك مي روند و همچنين افزايش مهدهاي كودك در مناطق محروم و حاشيه اي از طريق پرداخت يارانه، حداقل ۴ ميليارد تومان اعتبار براي سال آينده نياز است.
مديركل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي با تأكيد بر ضرورت توجه به مهدهاي كودك در مناطق محروم شهرها و روستاها به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: متاسفانه در مناطق محروم به خصوص حاشيه شهرها به دليل مشكلات مالي و سطح پايين درآمدهاي خانوارها و مسايل فرهنگي استقبالي از ايجاد مهدهاي خصوصي نمي شود.
به گفته اسماعيليان اين اقدام به جهت توجه به كودكان اين مناطق از سوي دستگاه هاي بهداشتي و ايمني جامعه و پوشش به لحاظ تربيتي، اخلاقي، بهداشتي و درماني و آموزش از اهميت بالايي برخوردار است.چرا كه با جذب اين كودكان از رهاشدن آنها در كوچه و خيابان و احيانا ابتلاء به آسيب هاي اجتماعي جلوگيري مي شود.
مديركل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي به ايسنا گفت:هم اكنون از حدود ۷ ميليون جمعيت زير ۶ سال كشور تنها ۷ تا ۸ درصد به مهدهاي كودك مي روند كه اين تعداد تا پايان برنامه چهارم به ۲۰ درصد افزايش خواهد يافت.

رئيس قوه قضائيه:
حوزه هاي نظارت و پيگيري بايد پاسخگوي مردم باشند
رئيس قوه  قضائيه در همايش قضات نظارت و پيگيري استان هاي سراسر كشور اعلام كرد: در امر نظارت و پيگيري بر محاكم دادگستري شايسته است به مردم توجه بيشتري شود و حوزه هاي نظارت و پيگيري بايد پاسخگوي مردم باشند.
به گزارش ايسنا، آيت الله سيد محمود  هاشمي شاهرودي رئيس قوه  قضائيه، با اشاره به بحث ارشاد و آشنايي مردم با مسايل قضايي و نقش مهم نظارت و پيگيري در اين زمينه، اظهار داشت: نظارت مساله  بسيار مهمي است و ما به وسيله  اين حوزه به عملكرد قضات و دادگستري ها نيز نظارت مي كنيم.
رئيس قوه  قضائيه افزود: يكي از بهترين راه هاي نظارت، همين است كه مردم مشاهده كنند در متن كار چه گذشته است و احكام صادره چگونه احكامي است.
هاشمي شاهرودي، وظيفه  بعدي اين حوزه را بحث پيگيري دانست و با تأكيد بر توجه خاص به اين بخش از حوزه  نظارت و پيگيري تصريح كرد: حكمي كه صادر مي شود، از نظر اجرا و تسريع در رسيدگي بايد پيگيري شود و حوزه نظارت و پيگيري در رفع معايب آن بكوشد كه اين پيگيري موجب رضايت خلق خدا خواهد بود.
رئيس قوه  قضائيه، وظيفه  بعدي اين حوزه را ارتباط با مردم، پاسخگوبودن و دنبال كردن مسايل آنها و گوش دادن به مسايل و مشكلات و انتقادات در همه  دستگاه  قضايي دانست و خاطرنشان كرد: بسياري از مشكلات مردم با همين روش ها گشوده مي شود و جامعه در اين حوزه با ارشادهاي لازم راضي مي شود.وي در اين نشست اعلام كرد: در ارتباط با كار مردم هم تعامل ها بايد متناسب باشد هم آن كه حالت بي طرفي حفظ شود.
هاشمي شاهرودي از نمايندگان نظارت و پيگيري در استان ها خواست كه به مسايل و درخواست هاي نمايندگان مجلس، ائمه  جمعه و مديران استان ها توجه داشته باشند و اين مجموعه ها زماني كه بدانند پيگيري ها در استان انجام مي شود، نيازي به مراجعه به تهران نمي بينند و اين خود از حجم مراجعات كم خواهد كرد.وي در پايان جلسه تأكيد كرد: بايد همه تلاش  كنيم كه ورودي ها با اصلاح روش و آيين نامه ها و ارشاد مردم كم شود و براي تحقق اين امر نمايندگان استان ها طرح هاي مفيد خود را ارائه دهند.

زمان و محل توزيع كارنامه آزمون زبان تافل اعلام  شد
گروه علمي فرهنگي: زمان و محل توزيع كارنامه آزمون نوبت هشتم زبان تافل (TOEFL) اعلام  شد.
به گزارش ايسنا، كارنامه اعلام نتايج آزمون تافل نوبت هشتم از روز سه شنبه هشتم آذرماه سال جاري توزيع مي شود.
داوطلبان مي توانند با به همراه داشتن كارت شناسايي معتبر در وقت اداري جهت دريافت كارنامه خود به سازمان سنجش واقع در تهران، كريم خان زند، بين خيابانهاي استاد نجات اللهي و سپهبد قرني، پلاك ،۲۱۸ واحد تافل سازمان سنجش مراجعه كنند.

ديدگاه هاي فقهي مراجع تقليد درباره
شبيه سازي حيوانات منتشر شد
گروه علمي فرهنگي: در پي اعلام خبر توليد نخستين حيوان شبيه سازي شده تا پايان امسال در ايران توسط رئيس جهاد دانشگاهي، مراجع تقليد ديدگاه فقهي خود را درباره حكم شرعي شبيه سازي حيوانات زنده ابراز كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسا، مراجع تقليد در پاسخ به استفتايي مبني بر حكم شرعي شبيه سازي حيوان زنده توسط تكثير سلول هاي وي (كلوناژ) فتواي جواز صادر كردند.
متن اين استفتا و پاسخ مراجع معظم تقليد (به ترتيب حروف الفبا) بدين شرح است:
آيا مشابه سازي حيوان زنده توسط تكثير سلول هاي وي (كلوناژ) جايز است؟ (سلولي از حيوان زنده اخذ مي شود و با تكثير آن سلول از طريق اطلاعات DNA حيواني با همان ويژگي هاي پيشين توليد مي كنند).
* آيت الله محمدتقي بهجت فومني: ظاهراً اشكالي به نظر نمي رسد.
* آيت الله سيد علي خامنه اي:اين كار في نفسه اشكال ندارد.
* آيت الله سيدعلي سيستاني:مانعي ندارد.
* آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني: اگر مستلزم خلاف شرع نباشد بنفسه اشكال ندارد والله العالم.
* آيت الله محمدفاضل لنكراني: دليلي بر حرمت اين عمل برحسب عنوان اولي به نظر نرسيده است، گرچه برحسب عناوين ثانويه اشكال دارد.
* آيت الله ناصر مكارم شيرازي: اين كار در مورد حيوانات اشكالي ندارد، ولي در مورد انسان جايز نيست.
*آيت الله سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي: دليل قانع كننده اي بر جهت چنين تحقيقات و آزمايشاتي وجود ندارد
* آيت الله حسين نوري همداني: در غير انسان جايز است.

دستور دولت براي شفاف سازي فضاي اينترنت
مقامات عالي رتبه كشور، دستور شفاف سازي فضاي اينترنت را صادر كرده اند.
به گزارش سايت «بازتاب» ، اين دستور در پي اقدام هماهنگ برخي سايت هاي اينترنتي بدون هويت مشخص عليه دولت و انتشار شايعات و اخبار مختلف بدون منبع از سوي اين سايت ها كه موجب گلايه شديد احمدي نژاد شده ،صادر گرديده است.
بنا بر اين تصميم، احتمالا با سايت هاي فاقد هويت مشخص كه هر از گاهي به نام هاي جديد در فضاي اينترنت ظاهر شده و اقدام به انتشار اخبار مي كنند در صورت عدم فعاليت شفاف و رسمي، برخورد خواهد شد.
يكي از مراكز امنيتي كشور، پس از صدور اين دستور، پيگيري فوري خود را براي شناسايي اين سايت ها و بررسي عملكرد آنان، آغاز كرده است.
احمدي نژاد در جريان بررسي رأي اعتماد به صادق تسلطي، وزير پيشنهادي نفت خود، به شدت از طرح شايعات عليه افراد مطرح شده عليه دولت، از سوي برخي سايت ها انتقاد كرده بود.
گفتني است، در حال حاضر، نزديك به ۱۰ سايت مطرح غيررسمي در فضاي اينترنت، فعاليت خبري مي كنند كه طي دو ماه گذشته، بيشتر آنها انتقادات شديدي به عملكرد دولت احمدي نژاد مطرح كرده اند.

مديركل بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي:
بازنشستگان تأمين اجتماعي
كارت شناسايي دريافت مي كنند
مدير كل امور فرهنگي، اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي از ارائه كارت شناسايي به مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي تا پايان سال جاري خبر داد.
محمود دلاوري در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: كارت شناسايي فقط براي بازنشستگان و مستمري بگيران تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي ارائه مي شود كه اين افراد مي توانند با مراجعه به اداره كل استانها در سراسر كشور كارت شناسايي دريافت كنند.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر شكل كارت طراحي شده و دستورالعمل اجرايي آن آماده است و سفارش طراحي و تهيه نرم افزار آن به شركت خدمات ماشيني تامين اجتماعي سفارش داده شده است.
مدير كل امور فرهنگي، اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي اظهار داشت: انشاءالله در اين هفته نرم افزار صدور كارت شناسايي مستمري بگيران آماده مي شود و هفته آينده دستورالعمل آن به مديرعامل ارائه مي شود و پس از آن دستورالعمل به سراسر استانهاي كشور ابلاغ مي شود.
دلاوري گفت: در كارت شناسايي مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي، هويت فردي افراد و اينكه از كجا مستمري دريافت مي كنند و نوع مستمري آنها كه ازكارافتادگي يا بازنشستگي است قيد مي شود.

كمتر از ۳ درصد زنان ايراني در پست هاي مديريتي هستند
رئيس مركز تحقيقات سلامت زنان فردا با بيان اين كه كمتر از ۳ درصد زنان ايراني در پست هاي مديريتي هستند ، اعلام كرد: اين در حاليست كه ۴/۱۲ درصد از جمعيت ۳۲ ميليوني زنان ايراني جزء اعضاي هيأت علمي هستند.
به گزارش ايسنا، دكتر صديقه ضيايي در مراسمي به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهاني «نفي خشونت عليه زنان» با بيان اين كه ۴۸ درصد زنان ايراني واقع در سن فعاليت بيكارند و با تأكيد بر ضرورت وجود سياستگذاري جامع و كامل براي امحاي خشونت عليه زنان در جامعه اظهار كرد: با توجه به وسعت و همه گيري خشونت كه دامن هر نژاد و طبقه اي را مي گيرد اين موضوع از اهميت بالايي برخودار است.
وي با اشاره به ماهيت پنهان خشونت، آن را به مثابه كوه يخي دانست كه قله آن قابل رؤيت و عمق آن از منظر پنهان است و افزود: خشونت به رفتار خشن مبتني بر جنسيت اطلاق مي شود كه موجب بروز آسيب رواني، جسمي و يا جنسي مي شود و مي تواند در منظر عموم و يا محافل خصوصي رخ دهد.
رئيس مركز تحقيقات سلامت زنان فردا با اشاره به اثرات وسيع خشونت بر روند آسيب هاي اجتماعي ادامه داد: در بسياري از قتل هاي ناموسي ردپاي خشونت به وضوح به چشم مي خورد.
وي با بيان اين كه چرخه خشونت «بازتوليد» دارد، افزود: افراد براي فرار از بحران خشونت، دوباره در دامن قاچاق، فحشا و فساد قرار مي گيرند.
دكتر ضيايي با اشاره به دور از ديد بودن خشونتهاي خانگي، يادآور شد: زنان در محيطهاي خانگي دائما در حال آزار، اضطراب، نگراني و دلهره هستند و خشونت به لحاظ ماهيت «آبشارگونه» قابل انتقال به فرزندان خانواده است.
رئيس مركز تحقيقات سلامت زنان فردا در ادامه بيان كرد: پسران خشن و دختران قرباني خشونت، محصول خانواده هاي خشن هستند و زن به علت رفتار خشن همسر، از روحيه و ميزان تحمل پذيري كمتري برخودار است.
به گزارش ايسنا، وي گفت: زنان ايراني به دلايل مختلفي مانند فرهنگ جامعه و ترس از همسر علي رغم مراجعه به مراكز درماني، عموما خشونتهاي اعمال شده را كتمان مي كنند، لذا آمار واقعي از خشونت عليه زنان ايراني در دست نيست.
وي خشونت جسمي را نيمي از خشونتها دانست و خاطرنشان كرد: فاجعه اصلي بعد رواني و تأثيرگذاري آن بر ذهن افراد است، به نحوي كه زنان در معرض خشونت از عزت نفس پايين، عدم مديريت بر مسايل و مشكلات زندگي و عدم كنترل و تصميم گيري در كارهاي روزمره برخوردارند.
وي پناه ندادن محيط اجتماعي به دليل فرهنگ سنتي و افكار جامعه به زنان را از دلايل قرباني شدن زنان در برابر خشونت دانست و افزود: در بسياري از موارد حتي خانواده ها به زنان مطلقه و بيوه پناه نمي دهند و از سوي ديگر در محيطهاي شغلي نيز به اين زنان با ديد ديگري نگريسته مي شود، لذا آنها در جامعه احساس تنهايي و بي پناهي مي كنند.
وي در ادامه افزود: وابستگي مالي و سيستم غلط اقتصادي كشور، درصد بالاي زنان بيكار، عدم تمايل بخش خصوصي براي بكارگيري زنان منجر به عدم استقلال مالي زنان شده كه اين امر تبديل به يكي از دلايل تحمل پذيري زنان تحت خشونت شده است.
به گفته دكتر ضيايي اين موضوع كه زنان هر چه بيشتر خشونت را تحمل كنند، حجم و شدت خشونت در خانواده افزايش مي يابد امري ثابت شده است.

درخواست يونيسف از آسيا براي مبارزه با شيوع ايدز
يك  مقام  بلندپايه  صندوق  حمايت  از كودكان  سازمان  ملل  متحد(يونيسف) ديروز از كشورهاي  آسيايي  خواست  به  منظور جلوگيري  از شيوع  ويروس اچ آي وي  و ابتلاي  گسترده  كودكان  به  بيماري  ايدز، هرچه  سريعتربرنامه هاي  آموزشي  ويژه اي  درخصوص  نحوه  و راههاي  ابتلا به  اين بيماري  و راههاي  پيشگيري  از آن آغاز كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس ، فيليپ  اوبراين ، مديرمنطقه اي  يونيسف  كه  به  مالزي  سفر كرده  است  با اشاره  به  ناكافي بودن  تلاشها در منطقه  براي  مبارزه  با ايدز، فقدان  منابع  مالي  لازم  ازيك  سو و تلاش  محافل  سياسي  و مذهبي  كشورها از سوي  ديگر در انكار شيوع  ويروس  اچ  آي  وي  و لاپوشاني  اين  معضل  جدي  در كشورهاي  خود، عامل اصلي  گسترش  بيماري  در منطقه  ذكر كرد.
وي  افزود: در سال  گذشته  حدود ۳۹ هزار و يكصد كودك  در منطقه  جنوب شرق  آسيا به  علت  ابتلا به  ايدز جان  خود را از دست  دادند و اين  درحاليست  كه  شمار كودكان  زير پانزده  سال  آلوده  به  ويروس  اچ  آي  وي  در اين  مناطق  بالغ  بر ۱۶۹هزار تن  برآورد مي شود.

طرح ملي مبارزه با اراذل و اوباش
فرمانده نيروي انتظامي كشور از مقدمات بررسي اجراي طرح امنيت و مبارزه با اراذل و اوباش به صورت يك طرح ملي خبر داد .به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس از خوزستان سردار احمدي مقدم ديروز در جمع خبرنگاران افزود: اين طرح كه در قالب طرح امنيت اجتماعي در تهران انجام شده در ۱۵ شهر ديگر كشور از جمله اهواز با همكاري نيروي انتظامي، نيروي مقاومت بسيج و قوه قضائيه انجام مي شود. وي بررسي راهكارهاي تقويت امنيت مناطق مختلف استان خوزستان به ويژه مناطق مرزي استان را از جمله اهداف سفر خود به خوزستان خواند و كاهش ۳۰ درصدي جرم در استان را از دلايل افزايش رشد امنيت در استان دانست.سردار احمدي مقدم گفت: امكانات و تجهيزات نيروي انتظامي استان خوزستان به منظور خدمت بهتر نيروي انتظامي به مردم افزايش مي يابد.وي توطئه هاي دشمنان براي ناامن كردن كشور به ويژه استان خوزستان را يادآور شد و گفت: تضعيف امنيت در كشور از اهداف دشمن است.

سفر زائران ايراني به عتبات عاليات ازسر گرفته مي شود
استاندار كربلا پس از ديدار با هيات ايراني اعلام كرد، زائران ايراني ظرف چند روز آينده سفر به شهر هاي مقدس كربلا و نجف را ازسر مي گيرند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كربلا، عقيل الخزعلي ديروز پس از ديدار با هيات ايراني به رياست صبا ناصري نماينده سازمان حج و زيارت ايران، افزود: ما به محض صدور دستور از وزارتخانه هاي كشور و امور خارجه تمامي تسهيلات رفاهي اعم از اداري، بهداشتي و هتل را براي زائران ايراني فراهم خواهيم كرد.
ايران و عراق، روز ۱۸ ماه جاري ميلادي توافقنامه مشترك مبارزه با تروريسم را امضا كردند كه در اين توافقنامه ايجاد تسهيلات براي زائران ايراني نيز گنجانده شده است.
دو كشور همچنين در آوريل گذشته توافقنامه اي براي زيارت روزانه هزار و ۵۰۰ ايراني از عتبات عاليات در عراق امضا كرده بودند، اما اين توافقنامه اجرا نشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |