يكشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۴
پرواز فرصت ها
004677.jpg
رسيدن به موفقيت آرزوي مشترك تمام انسان هاست ولي فقط عده محدودي مي توانند لذت رسيدن به اين آرزوي مشترك را بچشند! اگر رسيدن به موفقيت را به فتح قله بلندترين كوه دنيا تشبيه كنيم و ما انسان هايي باشيم كه براي زودتر رسيدن به قله اين كوه با يكديگر رقابت مي  كنيم به راحتي مي توانيم علت پيروزي و شكست بيشتر انسان ها را در اين نبرد مشترك درك كنيم. چرا فقط افراد مشخصي مي توانند به قله كوه برسند و سايرين هيچ وقت نمي توانند به انتهاي مسير برسند؟ تنها يك دليل براي موفقيت اين افراد وجود دارد و آن «اراده نفوذناپذير» آنهاست. اين افراد با تحمل سختي ها فولاد روح خود را در برابر مشكلات آبديده كرده اند و هر كجا كه باشند، موفقيت همواره در تعقيب آنهاست. هيچ جادويي براي موفقيت كساني كه موفق به فتح قله مي شوند وجود ندارد تنها تفاوت اين افراد با ديگران اين است كه آنها به هدف خود (فتح قله) ايمان دارند. شما هم اگر به هدف خود (هرچه كه مي خواهد باشد) ايمان داشته باشيد فرصت ها در برابر شما رژه مي روند ولي اگر باورتان اين باشد كه كارها درست از آب در نمي آيند و هر چقدر هم كه تلاش كنيد در آخر شكست مي خوريد موانع يكي بعد از ديگري در برابر شما قد علم مي كنند.
بسياري از انسان هايي كه قصد فتح اين قله را دارند فرصت هايي را كه در اختيار دارند يكي پس از ديگري از دست مي دهند. در روزهاي آفتابي كه شانس و فرصت هاي بهتري براي صعود وجود دارد استراحت مي كنند و در روزهاي سرد و طوفاني كه راه عبور بسته است به فكر فتح قله مي افتند و نهايتاً شكست را با تمام وجود در آغوش مي گيرند! اين اشخاص براي توجيه شكست خود از بهانه هاي مختلفي استفاده مي كنند. افراد موفق را متهم به در اختيار داشتن امكانات و تجهيزات بهتري مي كنند. براي توجيه شكست به خود تلقين مي كنند كه آنها از غذاهاي مقوي تري استفاده مي كردند و به همين دليل از انرژي بيشتري برخوردار بوده اند ولي واقعيت اين است اين افراد هيچ تفاوتي از لحاظ امكانات با يكديگر نداشته اند. پس علت شكست آنها چه بوده است؟ اين افراد همانند شخصي كه با انتخاب كليد اشتباهي اصرار دارد قفلي را باز كند راه و زمان اشتباهي را براي صعود انتخاب كردند.
حقيقت اين است كه در زندگي همه ما انسان ها از فرصت هاي تقريباً يكساني برخوردار هستيم ولي از راه هاي متفاوتي استفاده مي كنيم. بيشتر افراد سعي مي كنند بدون در نظر گرفتن بعضي اصول و واقعيت ها به اهدافي غيرمنطقي برسند. يكي از بزرگترين اشتباهاتي كه بيشتر افراد مرتكب مي شوند اين است كه اين تصور غلط در ذهن آنها ريشه كرده است كه براي رسيدن به هدف هميشه وقت و فرصت هاي كافي وجود دارد. واقعيتي كه بيشتر افراد شكست خورده آن را ناديده مي گيرند اين است كه انسان از همان لحظه كه پا به اين دنيا مي گذارد بايد براي رسيدن به هدف تلاش كند. ممكن است شما اين حقيقت را انكار كنيد و بگوييد كه انسان در سال هاي اوليه عمر خود از توانايي براي رسيدن به هدف برخوردار نيست، ولي هدف از بيان اين مطلب اين است كه كسي كه مي خواهد به هدفي در زندگي برسد بايد از همان ابتدا اهداف خود را مشخص كرده و براي رسيدن به آنها برنامه ريزي كند. سال هاي اوليه زندگي همان روزهايي هستند كه آسمان صاف و آفتابي است (فرصت ها در اطراف شما پرواز مي كنند) و بايد از همان لحظات براي فتح قله (رسيدن به هدف) استفاده كنيد ولي كمتر كسي به اين لحظات ارزشمند به چشم فرصتي براي رسيدن به هدف استفاده مي كند! كساني كه موفق به فتح قله مي شوند همان كودكاني هستند كه با روياي صعود به قله به رختخواب مي روند و صبح كه از خواب بيدار مي شوند با فكر پيروزي و غلبه بر مشكلات شروع به ادامه مسير مي نمايند. مشكلاتي مثل هواي سرد، مسيرهاي پرپيچ و خم و خطر سقوط بهمن نمي تواند وحشتي در دل آنها ايجاد كند چرا كه آنها قبل از اين كه اقدام به فتح قله كنند براي فتح آن برنامه ريزي كرده و چندين بار در ذهن خود آن را فتح كرده اند. افراد شكست خورده چه كساني هستند؟ همان كساني هستند كه از فرصت هاي كه در كودكي، نوجواني و جواني در اختيار دارند استفاده نمي كنند و هميشه به خود مي گويند هميشه فرصت كافي وجود دارد ولي چنين چيزي حقيقت ندارد.
اهداف انسان نيز مثل خود او موجوداتي زنده هستند، مي بينند و مي شنوند و براي همين است كه خود را از انسان هاي تنبل و زياده خواه دور كرده و به انسان هاي سختكوش و پرتلاش نزديك مي كنند. فرصت ها هميشه به سراغ انسان هاي با لياقت مي روند. موفقيت ها دوست دارند به دست افرادي برسند كه واقعاً براي رسيدن به آن تلاش كرده اند. حتي كوه ها نيز به هر انساني اجازه فتح قله را نمي دهند. آنها فقط به افراد خاصي اجازه عبور مي دهند. افراد سخت كوش و با اراده با تحمل سختي ها و مشكلات بر روح كوهستان غلبه مي كنند و با اراده و عزم راسخ خود براي فتح قله از روح كوهستان مي خواهند كه به آنها اجازه عبور بدهد. كوهستان نيز به درخواست آنها پاسخ مي دهد و با آزمايش كردن اراده آنها از طريق وزيدن كولاك و سرما و... اراده آنها را آزمايش مي كند تا ببيند كه آيا آنها لياقت فتح قله را دارند يا خير.
هنگامي كه اشخاص با اراده تمام سختي ها را تحمل مي كنند كوهستان از اراده اين اشخاص لذت مي برد و نهايتاً به آنها اجازه عبور مي دهد. اما افراد بي اراده چه طور؟ آنها با ديدن اولين ابرهاي سياه در آسمان شهامت خود را از دست مي دهند و بعد از كمي تلاش استقامت خود را از دست مي دهند. كوهستان با فرستادن ابرهاي سياه و صداي رعد و برق اراده افراد را محك مي زند. در حقيقت ابرهاي سياه همان مشكلات روزمره انسان ها هستند؛ آنها هميشه مي آيند تا شهامت افراد را محك بزنند و انسان هاي با اراده را از انسان هاي بي اراده جدا مي كنند. نكته اي كه بيشتر افراد شكست خورده ناديده مي گيرند اين است كه آنها نمي توانند براي مدت زماني طولاني در مقابل تشعشعات آفتاب اراده شما مقاومت كنند. اگر شما از آنها بترسيد آنها براي هميشه در زندگي شما باقي خواهند ماند و مانع از آمدن خورشيد پيروزي مي شوند ولي اگر ترسي به دل خود راه ندهيد و از قبل براي مبارزه با آنها برنامه ريزي كرده باشيد آنها چاره اي جز رفتن ندارند.
در طبيعت نشانه هايي وجود دارد كه انسان ها مي توانند با درس گرفتن از آنها خود را در مسير مناسب براي رسيدن به موفقيت قرار دهند. يكي از نشانه ها ،پرتوهاي خورشيد است. پرتوهاي خورشيد نمي سوزانند مگر آن كه در يك نقطه متمركز شوند. اگر هنگامي كه شما هدفي را براي خود انتخاب مي كنيد به تمام جوانب آن و راه هاي ممكن براي رسيدن به آن فكر كنيد و در آخر تصميم گيري كنيد كه آيا اختصاص دادن زمان و هزينه كردن براي آن به نفع شماست و خود را براي رسيدن آن آماده كنيد حتماً به آن هدف خواهيد رسيد ولي اگر به علت سختي ها و مشكلات احتمالي كه در اين مسير در سر راه شما قرار دارند از تلاش كردن براي رسيدن به آن خودداري كنيد منتظر بمانيد تا صورتحساب تلاش نكردنتان به دست شما برسد!
براي اين كه بتوانيد به موفقيت برسيد بايد بدانيد كه به چه زباني با روح دنيا ارتباط برقرار كنيد. خداوند زبان اين دنيا را با قلم اراده ،پشتكار و ايمان به موفقيت نوشته است و تنها كساني مي توانند به موفقيت برسند كه بتوانند با اين زبان با روح دنيا ارتباط برقرار كنند. در اين دنيا هيچ جايي براي افراد منفي بين و پوچ گرا وجود ندارد. هيچ سكوي افتخار و موفقيتي دوست ندارد در زير پاي يك شخص بي اراده و ضعيف قرار بگيرد. دنيا سكوهاي افتخار و بهترين صفحات تاريخ را براي كساني نگه مي دارد كه از همه بيشتر توانايي تحمل سختي ها و مشكلات را داشته باشند.
محمد صادق اميني

راه زندگي
ترك سيگار در ۶ هفته
شش هفته تا موفقيت
سيگار كشيدن را ترك كنيد
اين برنامه براي ترك سيگار در طول سه هفته طراحي شده است. اگر زمان كوتاهتر يا بلندتري را مد نظر داريد مي توانيد اين برنامه را متناسب با زمان بندي خود تنظيم كنيد.
هفته اول
عادت هاي سيگار كشيدن خود را بررسي كنيد
از نحوه سيگار كشيدن خود يادداشت برداري كنيد، هر روز و هر زماني كه سيگار مي كشيد موارد زير را يادداشت كنيد.
* زمان
* نوع كاري كه در حال انجام آن هستيد
* دليل سيگار كشيدن در آن زمان
* احساسي كه بعد از سيگار كشيدن داريد
* در پايان هر روز الگوي سيگار كشيدن خود را مرور كنيد چه چيز شما را وادار به استعمال سيگار مي كند؟ كسالت، خشم، كارسخت، عصبانيت يا موقعيت هاي خاص اجتماعي؟ در جستجوي ساير روش ها براي روبرو شدن با اين احساسات و شرايط باشيد.
هفته دوم
برخي عادت ها را تغيير دهيد
برنامه ترك سيگار خود را مرور كنيد. برنامه روزمره خود را به نحوي تغيير دهيد كه سيگار كشيدن سخت تر به نظر بيايد.
* سيگار را نخي و دانه اي بخريد نه بسته اي يا جعبه اي
* چاي يا قهوه را يك روز در ميان بنوشيد (زيرا كه نوشيدن چاي يا قهوه و بخصوص قهوه معمولاً به استعمال سيگار مي انجامد) و به جاي آن پياده روي كنيد يا يك ليوان آبميوه بنوشيد.
* اگر معمولاً هنگام معطل شدن در ترافيك سنگين سيگار مي كشيد، به جاي آن آدامس بدون قند يا آب نبات در ماشين و در دسترس داشته باشيد.
* از محيط هايي كه پردود هستند دوري كنيد.
* زمان كشيدن سيگار روزانه را به تأخير بياندازيد، سعي كنيد هر سه يا چهار روز يك بار، اولين سيگار را ديرتر بكشيد.
ممكن است پزشك براي كمك به شما داروي ضد افسردگي تجويز كند.
هفته سوم
شمارش معكوس را آغاز كنيد
به اطرافيانتان يادآوري كنيد كه زمان ترك كامل نزديك است. به تعويق انداختن سيگار روزانه را ادامه دهيد.
همچنين:
* سعي كنيد يك روز كامل سيگار نكشيد.
* در اتومبيل فندك نداشته باشيد.
* سيگار را با دست مخالف بگيريد.
شب قبل از ترك كامل، باقي مانده سيگارهايتان را در آب خيس كرده و در سطل زباله بريزيد. تمام زيرسيگاري ها، فندك ها و كبريت ها را دور بريزيد. از محصولات جايگزين نيكوتين يا كمك هاي ديگر استفاده كنيد. قبل از خواب، دليل هاي ترك سيگار را مرور كنيد. خود را فاتح بر سيگار و در راه بازگشت به سلامتي تجسم كنيد.
هفته چهارم
روز ترك نهايي
يك روز خاص اين هفته را انتخاب كنيد، وقتي كه از بستر بلند مي شويد علت هاي ترك سيگار را با خود مرور كنيد با خودتان تكرار كنيد «به مدت يك روز قادر به انجام هر كاري هستم» احساستان را در دفتر يادداشت خود بنويسيد و براي جلوگيري از بازگشت هر كمك ديگري را كه در برنامه داريد مصرف كنيد. از نوشيدني هاي حاوي كافئين اجتناب كنيد، چرا كه اين مواد تمايل به مصرف نيكوتين را افزايش مي دهد. از مكان هايي كه شما را به ياد سيگار مي انداز دوري كنيد به خاطر داشته باشيد، تمايل شديد به سيگار كشيدن در زمان ترك اعتياد طبيعي است.
اين ميل معمولاً چند دقيقه اي بيشتر طول نمي كشد. زماني كه حس نياز شديد به كشيدن سيگار مي كنيد، نفس عميقي بكشيد و سپس يك ليوان آب بنوشيد، يا اينكه كمي ورزش كنيد، يك بسته آدامس، تكه هاي هويج، يا تكه هاي دارچين را براي مكيدن در دست داشته باشيد. هدف امروز شما : سيگار نكشيدن.
ممكن است ناآرام، بي قرار و يا مشكل تمركز داشته باشيد و به همين خاطر احساس تنفر خود را از سيگار كشيدن نشان دهيد. اگر مشكل بي خوابي داريد، قبل از رفتن به رختخواب يك قاشق ماست يا يك ليوان شير گرم بنوشيد. شير و ماست حاوي مواد شيمايي به نام تريتوفان است كه آرام بخش بوده و براي خوابيدن بهتر به شما كمك مي كند. آيا اين كارها را انجام داديد؟ خيلي خوب! فردا آسان تر خواهد بود. اگر اين كارها را انجام نداديد، احساس گناه نكنيد، اين به معناي ناكامي و عدم موفقيت شما نيست، ترك كردن يك پروسه است نه يك اتفاق.
هفته پنجم
استقامت نشان دهيد
از آنچه بدست آورده ايد شاد باشيد اگر هنوز هم ترك نيكوتين باعث بروز مشكلاتي در خواب شما مي شود، به تمرينات تنفس عميق ادامه دهيد.
زماني كه وسوسه مي شويد به مكان هايي برويد كه سيگار كشيدن در آنجا ممنوع است. مثل سينماها خيلي تمرين كنيد. از داروهاي تجويز شده توسط پزشك متخصص يا جايگزين هاي نيكوتين استفاده كنيد. يادداشت هاي خود را ادامه دهيد. هر شب قبل از رفتن به رختخواب، از اينكه آن روز از شيطان نيكوتين دور بوده ايد خوشحال باشيد، وقتي صبح ها از خواب برمي خيزيد، نفس عميق بكشيد و هوا را استشمام كنيد. الان سرحال تر از هفته قبل هستيد.
هفته ششم
داريد به هدفتان مي رسيد!
برنامه خود را ادامه دهيد... داريد به نتيجه مي رسيد! در مورد پيوستن به يك باشگاه سلامتي فكر كنيد (از پولي كه براي خريد سيگار صرف مي كرديد استفاده كنيد) با دقت در آينه به خود نگاه كنيد، به دندان هاي تميزتر، پوست سالم تر و موهاي شفاف تر خود توجه كنيد.
مواظب باشيد عواملي كه باعث پسرفت شما مي شوند فريبتان ندهد: جر و بحث معطل شدن در ترافيك سنگين يا ملاقات دوستاني كه بعد از مدت ها براي نوشيدني دعوتتان مي كنند. در پايان هفته، موفقيت خود را جشن بگيريد، اما باز هم مواظب باشيد. براي برخي افراد ترك ميل و عطش شديد استعمال سيگار سال ها به طول مي انجامد.
سينا نادري

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
ايران
سياست
علم
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |