شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۶ - Dec 17, 2005
در جريان بازديد شهردار تهران از ايستگاه جديد آتش نشاني اعلام شد:
سازمان آتش نشانان داوطلب در تهران راه اندازي مي شود
انفجار دامنه كوه واقع در طرح احداث آزاد راه تهران - شمال
گروه شهري: دكتر محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاحيه ايستگاه شماره ۷۳ آتش نشاني (شهيدان علي اكبري) در خيابان شريعتي نرسيده به پليس طي سخناني از سازمان آتش نشاني به عنوان فعالترين، پرتلاش ترين و منسجم ترين سازمانهاي زيرمجموعه شهرداري تهران ياد كرد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر قاليباف به مردم تهران اطمينان داد كه خداي ناكرده در صورت بروز حوادث غيرمترقبه مي توانند به عملكرد ضربتي و مؤثر آتش نشانان در مهار و كنترل حادثه اعتماد داشته باشند.
وي اظهار داشت: شهرداري تهران بر رعايت استانداردها و نكات فني ايمن سازي هنگام ساخت ساختمان هاي بلندمرتبه و تجهيز آنها به امكانات لازم در قالب طرح هاي پيشگيرانه و آمادگي در برابر حوادث مصر است.
قاليباف خواستار تلاش جدي مديريت شهري در عرصه فرهنگ سازي، آموزش همگاني، مشاركت مردم و پررنگ تر كردن نقش شهروندان در امور مربوط به اداره شهر از جمله در بحث آمادگي در برابر وقوع حوادث غيرمترقبه شد و بر تأمين و افزايش ضريب ايمني شهروندان در برابر حوادث تأكيد كرد. شهردار تهران گفت: برخلاف تصور رايج در ميان گروهي از شهروندان، وظيفه آتش نشانان تنها اطفاي حريق نيست و تعداد مأموريتهاي آنها در حوزه هاي مختلف مربوط به سوانح بسيار متنوع و خطير است.
قاليباف خبر داد: به دنبال وقوع حادثه تلخ و ناگوار آتش سوزي مدرسه اي در چهارمحال و بختياري كه سال گذشته رخ داد و منجر به از دست رفتن عده اي از دانش آموزان و آينده سازان اين مرز و بوم شد، شهرداري تهران امسال قبل از آغاز فصل سرما دستور بررسي تك تك مدارس شهر تهران را به لحاظ ميزان برخورداري از امكانات و تجهيزات آتش نشاني را صادر كرد كه متعاقب آن ۲۶۰۰ مدرسه كه عمدتاً در جنوب شهر تهران قرار دارند با هزينه اي حدود ۳۵۰ ميليون تومان از محل بودجه شهرداري تهران به انواع تجهيزات ايمني در برابر حوادث آتش سوزي مجهز شدند و نارسايي هاي موجود در اين زمينه برطرف شد.
وي گفت: تا پايان امسال ۱۲ ايستگاه جديد آتش نشاني آماده بهره برداري خواهد بود و متعاقب آن تعداد ايستگاه هاي آتش نشاني شهر تهران به ۸۲ مركز افزايش خواهد يافت.
وي ادامه داد: مجموع ايستگاه هاي مكان يابي شده در شهر تهران ۱۶۷ مركز است كه تا پايان سال ۸۵ با ظرفيت سازي هاي صورت گرفته امكان برخورداري شهر از ۱۱۷ ايستگاه آتش نشاني فراهم خواهد شد؛ به طوري كه ۳۵ ايستگاه تنها در طرح توسعه سال ۸۵ تدارك ديده شده است.
مهندس ضيايي در اين مراسم طي سخناني خبر از راه اندازي سازمان آتش نشانان داوطلب را داد كه برمبناي آن از ميان آن دسته از علاقه منداني كه داوطلب عضويت در اين سازمان هستند افراد مستعد جذب و ساماندهي شده و تحت آموزش قرار خواهند گرفت تا در مواقع مورد لزوم به كمك آتش نشانان شهر تهران بشتابند.

واگذاري اراضي جنگلي براي احداث آزاد راه تهران - شمال
مجري طرح: قانوني بود؛ سازمان جنگل ها:
كدام مصوبه قانوني
010308.jpg
گروه شهري _ مژگان جمشيدي: در حالي كه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور از موافقت رئيس جمهور مبني بر بازپس گيري جنگل هاي واگذار شده به شركت آ زادراه تهران -  شمال خبر داده بود، شركت آزادراه تهران _ شمال با ارسال جوابيه اي به روزنامه اظهارات مسوولان سازمان جنگل ها را به دور از واقعيت عنوان كرد.
اما دكتر شمس الله شريعت نژاد، معاون امور جنگل هاي شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در گفت وگو با همشهري گفت: برخلاف ادعاي شركت آزادراه تهران _ شمال كه اظهار داشته اند اراضي واگذاري ماهيت جنگل ندارد بايد عرض كنم متاسفانه بخش هايي از اين اراضي اتفاقا ۱۰۰ درصد جنگل بكر و ملي بوده كه برخلاف مصوبه هيات دولت واگذار شده كه براي نمونه،  مي توان از جنگل هاي اطراف روستاي مجل در كلاردشت و يا روبه روي پمپ بنزين كلاردشت نام برد و در اين رابطه گزارش مفصلي با ضميمه عكس و فيلم از تمامي اين عرصه هاي جنگلي تهيه شده كه توسط رياست سازمان به رييس جمهور ارايه شده و ايشان به طور شفاهي دستور بازپس گيري جنگل هاي واگذاري را صادر كردند.
وي افزود: در همين رابطه سازمان بازرسي كل كشور هم گزارشي تهيه كرده كه هنوز رسما منتشر نكرده است و تا چند روز آينده دراختيار مسوولان مربوطه قرار خواهد داد.
معاون امور جنگل هاي شمال افزود: علي رغم اينكه در مسير احداث آزادراه به ناچار جنگل تخريب مي شود باز هم سازمان جنگل ها مخالف ايجاد آزادراه تهران شمال نبوده و نيست اما ما با واگذاري جنگل و فروش آن براي تامين هزينه احداث آزادراه مخالف هستيم كه از ابتدا هم قرار نبوده جنگلي براي اين منظور واگذار شود.
وي افزود: اگر دولت خودش اره موتوري دست بگيرد و جنگل را به ويلاسازان بفروشد تا هزينه اين طرح تامين شود بايد به مردم روستاهاي اطراف حق داد واكنش نشان دهند و با اين حال دولت قرار شده هزينه اين طرح را تامين كند و به ازاي آن جنگل را پس بگيرد.
وي خاطرنشان ساخت: اراضي كه شركت مذكور مدعي است درختكاري شده مربوط به تعهد بنياد بوده كه قرار شد در اطراف آزادراه ۸۰۰ هكتار فضاي سبز ايجاد كند كه تاكنون ۷۸۰ هكتار آن درختكاري شده و ارتباطي به اين موضوع ندارد.شريعت نژاد افزود: سازمان جنگل ها، جنگل را براي تامين امكانات و تاسيسات عمومي و اقامتي و تفريحي و ويلاسازي در اطراف آزادراه واگذار نمي كند.

طرح جامع حمل و نقل و ترافيك
010299.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس مركز پژوهشهاي مجلس گفت: طرح جامع حمل و نقل و ترافيك كشور بعد از انجام آخرين دور ويرايش و جمع بندي نظرات كارشناسان ترافيكي طي ۸ روز  آينده ضمن ارسال يك نسخه آن به دولت، جهت تصويب به مجلس ارائه مي شود.
احمد توكلي در جلسه فوق العاده بررسي مشكلات مجمع نمايندگان تهران با اشاره به بررسي هاي انجام گرفته بر روي طرح جامع حمل و نقل و ترافيك كشور طي ۱۴ ماه گذشته، گفت: كنترل و نظارت بر مصرف سوخت، گازسوز كردن خودروها، واردات گازوئيل، قاچاق سوخت، استفاده از كارت هوشمند براي مصرف بنزين از جمله مباحثي است كه در اين بررسي مورد توجه قرار گرفته است.

گنجشك ها ديگر به تهران نمي آيند
010305.jpg
گروه شهري :يك متخصص بهداشت هوا گفت: بيش از ۸۰ درصد پرندگان با افزايش آلودگي هوا تهران را ترك كردند و پرندگان مهاجر به ويژه گنجشك  هاي مهاجر ديگر وارد تهران نمي شوند. وي افزود: براساس تحقيقات انجام شده در هيچ دوره اي از تاريخ تهران شمار پرندگان موجود در تهران به اين اندازه كم نبوده است و پرندگان موجود شامل گونه هاي مقاومي مانند كلاغ و ياكريم است. وي خاطرنشان ساخت آلودگي هوا و آلودگي صوتي ۲ عامل كاهش پرندگان بومي در تهران است كه اين روند با افزايش آلودگي ها تشديد مي شود؛ به نحوي كه سال هاست گونه هاي كم نظير دامنه هاي البرز مانند عقاب طلايي و هما در تهران ديده نشده است.

پاسخ شركت  آزادراه تهران - شمال
مدتي است كه رئيس سازمان جنگل ها و همكاران ايشان كه جديداً مشغول به كار شده اند بدون اطلاع از مصوبات و اقدامات قانوني گذشته اظهار مي دارند ۱۱۰۰ هكتار جنگل بكر به مجري طرح آزادراه واگذار شده كه آنرا تخريب و با ساخت و ساز و فروش اين عرصه ها خسارت زيادي به جنگل هاي منطقه وارد شده است.
اظهارات مذكور به دور از واقعيت مي باشد و هيچ دستوري نيز از سوي رييس جمهور به مجري طرح و بنياد منعكس نشده بلكه رياست جمهوري دستور صريح بر تامين اعتبار و اتمام پروژه را صادر كرده اند.
كليه اراضي واگذاري براي تامين منابع مالي دولت در بازگشت سرمايه گذاري طرف مشاركت در پروژه آزادراه توسط مراجع قانوني و با مصوبه دولت و با ضوابط قانوني واگذار شده و به استناد اسناد رسمي به شركت آزادراه فروخته شده است.هيچكدام از اراضي واگذاري ماهيت جنگل نداشته و هيچيك از اراضي واگذاري فروخته و يا تخريب نشده است، بلكه ظرف ۸ سال گذشته با حفاظت از  اراضي واگذاري مجري طرح، اقدام به كاشت درختاني براي ايجاد فضاي سبز جهت طرح هايي كه قرار است در اراضي مذكور براي استفاده عمومي مردم احداث شود، كرده كه امروز از آنها به عنوان جنگل ياد مي شود.
اراضي مذكور براساس نظر رياست محترم جمهوري براي تامين امكانات و تاسيسات عمومي و اقامتي و تفريحي موردنياز عموم اقشار مردم در شمال كشور اختصاص مي يابد و پس از تصويب مطالعات مربوطه در مراجع ذي ربط اقدامات اجرايي براي احداث تاسيسات مذكور به عمل خواهد آمد.

زنان در برابر آلودگي هوا آسيب پذيرترند
010302.jpg
آسمان آبي : محققان علوم پزشكي دانشگاه كاليفرنيا اعلام كردند هنگامي كه فردي سكته مغزي مي كند در هر ساعت، سه و شش دهم سال از عمرش كاسته مي شود.به گزارش خبرگزاري رويترز، علت اين امر مردن يك ميليون و ۹۰۰ هزار سلول عصبي «نورون» در هر دقيقه در مغز بيمار و نرسيدن اكسيژن به مغز وي است.مرگ سلول هاي مغزي در پي قطع جريان خون و توقف ارسال اكسيژن و مواد غذايي به مغز بروز مي كند. بررسي هاي جديد نشان مي دهد با افزايش آلودگي هوا، خطر ابتلا به سكته هاي مغزي براثر لخته شدن خون افزايش مي يابد و زنان در برابر آلودگي هوا آسيب پذيرتر هستند.

استاندار تهران : طرح تردد نوبتي خودروها تا اطلاع ثانوي ادامه مي يابد
تهران در باران نفس تازه كرد
010311.jpg
گروه شهري: علي  رغم بروز ناپايداري جوي در تهران و بارش خفيف باران كه تا حد چشمگيري آلودگي هوا را كاهش داد، منطقه آزادي تهران ديروز صبح در وضعيت «اضطرار» قرار داشت.
دكتر محمدحسن پيراسته، دبير كميته هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هوا در گفت وگو با همشهري خاطرنشان ساخت: با پيش بيني سازمان هواشناسي مبني بر ادامه شرايط ناپايدار جوي، امروز هم هواي تهران در وضعيت سالم قرار خواهد داشت؛ ضمن اينكه روز گذشته هم تهران بالاخره نفس كشيد اما اين شرايط موقتي است و آلودگي بازمي گردد.
دكتر پيراسته همچنين با انتقاد از عملكرد سازمان هواشناسي در جلسه اخير كميته اضطراري آلودگي هوا يادآور شد: در روزهاي اخير تعداد قابل توجهي از پيش بيني هاي هواشناسي نادرست بود و براي ما كه در معرض قضاوت مردم بوديم، مشكل ايجاد كرد اما مديركل هواشناسي استان تهران گفت: ۹۰ درصد پيش بيني هاي هواشناسي در هفته گذشته درست بوده است و تنها پيش بيني بارش باران در روز سه شنبه به دليل تغيير ناگهاني شرايط جوي محقق نشد.
گزارش ايرنا نيز حاكي است: از ۲۰ تا ۲۳ آذرماه، ۹۲۳ شهروند تهراني به دليل آلودگي هوا به پايگاه هاي سيار هلال احمر مراجعه كردند كه عمدتا دچار مشكلات تنفسي شده بودند.
در حالي كه يك هفته از اجراي طرح تردد نوبتي خودروها مي گذرد، استاندار تهران از ادامه اين روند حداقل تا پايان زمستان خبر داده است.
به گزارش ايسنا، وي افزود: اين طرح براساس تصويب شوراي عالي ترافيك كشور تا اطلاع ثانوي ادامه مي يابد اما قرار است هر ۱۵ روز يك بار با ارايه گزارشي وضعيت طرح را بررسي كنيم.
وي همچنين اعلام كرد: برخورد با خودروهاي غيرمجاز ورودي به محدوده اضطرار از امروز و برخورد با موتورسواران متخلف از دوشنبه تشديد مي شود.

برداشت غيرمجاز شن و ماسه
ايلنا : رئيس اداره منابع طبيعي نوشهر، گفت: در سال جاري، سه هزار متر مكعب شن و ماسه غيرمجاز از بستر رودخانه  ها، ساحل و حاشيه جنگل  هاي نوشهر برداشت شده است.
سيدقهرمان موسوي، رئيس اداره منابع طبيعي نوشهر، گفت: در اين رابطه ۴۰ نفر از متخلفان برداشت شن و ماسه شناسايي و به مقامات قضايي معرفي شدند؛ همچنين با همكاري نهادهاي مربوط ۷۰۰ دستگاه خودرو كه در برداشت و حمل غير مجاز شن و ماسه اين منطقه فعاليت دارند، شناسايي شدند.

نگاه
010296.jpg
داود كاظمي
طرح جريمه خودروهاي تك سرنشين بررسي مي شود

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |