دوشنبه ۲۶ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۰۰ - Jan 16, 2006
تصوير جديد هابل از سحابي جبار
چشمان تيزبين تلسكوپ فضايي هابل اين بار خود را بر روي سحابي زيباي جبار متمركز كردند تا يكي از باشكوه ترين تصاويرگرفته شده را از آن تهيه كنند
000546.jpg
پارس اسكاي: تلسكوپ فضايي هابل، هميشه يكي از سرآمدترين تلسكوپ ها و تنها تلسكوپي بوده كه با تصاوير خود توانسته، درك ما را از جهان متحول كند.اين تلسكوپ هميشه بهترين عكسها را با جزئيات باور نكردني براي دانشمندان گرفته است.يكي از اين تصاوير، عكسي است كه به تازگي اين تلسكوپ از سحابي جبار گرفته و از سوي ناسا منتشر شده است.
اين آشفتگي كه درون آسمان حتي با چشم غير مسلح پيداست، يكي از بهترين موضوعات نجوم براي بررسي ساختار ستارگان بوده و آسان ترين جرمي است كه با كمي صبر و حوصله مي توان از آن عكس زيبايي تهيه كرد.
در تصوير جديد اين سحابي مانند پرده اي زيبا ستارگان درون خود را براي ما آشكار مي كند. از متراكم ترين ستون هاي گاز داراي پيچ و خم گرفته تا گرد و غبارهايي رقيق و ستاره هاي سنگين و جوان كه با شكل خود باعث شكل اين چنيني سحابي شده و با نيروي زيادي پرتو هاي فرابنفش را ساطع مي كند.
تصوير جديد، مقياس بزرگتري از سحابي و جزئيات بي نظيري از سحابي را به نمايش گذاشته است. رابرت ادل كه در دانشگاه نشويل تدريس مي كند، در اين باره مي گويد: «تنها با تلسكوپ فضايي هابل، مي توانيم چنين تصاويري را تهيه و درك خود را از جهان متحول سازيم.»
در اين تصوير موزائيكي، يك ميليارد پيكسلي از تمام اجزاء هابل مانند دوربين پيشرفته هابل (ACS)و دوربين سياره اي۲و دوربين نزديك كننده در امواج فروسرخ و طيف سنج قوي در يك زمان براي تصويربرداري استفاده شده است. در اين كاوش از دوربين پيشرفته هابل براي آشكارسازي ۳۰۰۰ ستاره استفاده شده كه برخي از آنها در نور مرئي ديده نمي شدند درخشندگي شان يك صدم ستاره هايي بود كه در تصاوير قبلي ديده شده بودند.
از ديگر كشفيات مي توان به كشف كوتوله هاي قهوه اي در اين سحابي نام برد.جالب تر آن است كه بدانيد حتي كوتوله هاي قهوه اي دو تايي در نور مرئي هم در اين تصوير ديده شده اند كه در دام گرانش هم گير افتاده و به دور هم در حال چرخش هستند. كوتوله هاي قهوه اي ستاره هايي بوده اند كه مراحل تولد را گذرانده اند ولي توانايي انجام همجوشي هسته اي( تبديل هيدروژن به هليوم و هليوم به عناصر ديگر) را در هسته خود نداشته اند و به اصطلاح «ستاره هاي نارس» هم ناميده مي شوند.
اين مرحله را خورشيد ما چند ميليارد سال گذشته با همجوشي هسته اي انجام داده و پشت سر گذرانده است. با اين اكتشافات، دانشمندان يافتند كه با محيط متراكمي روبرو هستند كه اطلاعات زيادي را مي توانند از آن به دست آورند.
ماسيمو روبرتو  از مؤسسه علمي تلسكوپ فضايي كه رهبري گروه مشاهده كننده اين سحابي را بر عهده داشته است در اين باره مي گويد: «ما با استفاده از تمام ابزارهاي هابل در يك زمان، توانستيم ستاره هايي را در تمام اندازه ها در اين محيط چگال ببينيم.
اين سحابي براي ما حكم آزمايشگاه كاملي ،مملو از ستاره هاي گوناگون را دارد كه ما مي توانيم اطلاعات زيادي را در مورد شكل گيري ستارگان از آن به دست آوريم. اين فرصت فوق العاده مهمي است تا بتوانيم شكل گيري ستاره ها را مشاهده كنيم.
ما با مشاهده طرز تولد چند ستاره روند كلي تشكيل ستاره ها را در اين سحابي يافتيم. اين سحابي زايشگاه ستارگان درون خود است و مانند تونلي است كه اگر به درون آن سفر كنيم در انتهاي آن ستارگان جوان و بزرگي با جرم بسيار را پيش روي خود مي بينيم. گازها و گرد و غبار كه مانند دود سيگار مي مانند شكل زيبايي را به اين سحابي بخشيده اند. به هر كدام از اين ستاره ها كه بپردازيم هركس داستان و تاريخچه خود را براي ما روايت مي كند. داستاني كه به نحوه شكل گيري و نحوه زندگي خود مي پردازد.»
براي عكسبرداري از اين سحابي بيشتر كار بر عهده دوربين پيشرفته هابل (ACS)بوده است. دوربيني كه مي تواند قطر ظاهري ماه كامل را در يك ميدان ديد نشان دهد. سحابي جبار۱۵۰۰ سال نوري با ما فاصله دارد. يافته هاي جديد از تصوير هابل روز چهارشنبه ۲۱/۱۰/۱۳۸۴ مصادف با۱۱ ژانويه در ۲۰۷ امين جلسه انجمن نجوم امريكا در واشنگتن بررسي شد.

طراحي مخزن اكسيژن ايستگاه فضايي
000543.jpg
ايسنا: شركت هواپيماي بوئينگ آمريكا سيستمي ابتكاري را براي ايستگاه فضايي بين المللي طراحي كرده و ساخته است كه اكسيژن اضطراري را ذخيره سازي مي كند. بر اساس اين سيستم ابتكاري و پيشرفته از اين پس از هدر رفتن غير ضروري سيستم هاي حياتي حفاظتي در درون ايستگاه فضايي جلوگيري خواهد شد.
اين سيستم كه به ROOBA موسوم است، به خدمه ايستگاه و آن دسته از فضانورداني كه پياده روي فضايي دارند اجازه مي دهد كه در جريان آماده سازي هاي شاتل فضايي، بدون اتكاء صرف بر منابع اكسيژني ايستگاه فضايي بين المللي از منابع اكسيژن شاتل فضايي براي فعاليت در فضا استفاده كنند.

نهمين كنگره ژنتيك ايران
گروه دانش و فناوري: نهمين كنگره ژنتيك ايران با هدف ارائه آخرين دستاوردهاي تحقيقات ژنتيك كشور و فراهم كردن فضاي بحث و تبادل نظر بين متخصصان علوم مختلف ژنتيك، از سي ام ارديبهشت لغايت اول خرداد ،۱۳۸۵ از سوي انجمن ژنتيك ايران در مركز همايش هاي بيمارستان ميلاد تهران برگزار مي شود. دكتر سيروس زينلي، رئيس نهمين كنگره ژنتيك ايران با اعلام اين مطلب گفت: «اين همايش زمينه هاي گوناگون علم ژنتيك، اعم از ژنتيك كلاسيك، ژنتيك مولكولي، مهندسي ژنتيك، سيتوژنتيك، ژنتيك كمي و ژنتيك جمعيت ها را در برمي گيرد.»
دكتر زينلي، ارائه راهكارهاي توسعه علم و ژنتيك در كشور و نشر مفاهيم ژنتيك در سطح جامعه را از ديگر اهداف اين همايش بر شمرد و گفت: در اين همايش چند كارگاه علمي و تئوري نيز برگزار خواهد شد. وي با اشاره به ضرورت برگزاري اين كنگره گفت: «در يكي از دو دهه اخير علم ژنتيك در كشور پيشرفت چشمگيري داشته و لازم است به اين علم بيش از گذشته توجه شود، البته ۷ دوره اين كنگره پيش از انقلاب برگزار شده در واقع اين دومين همايش تخصصي ژنتيك كشور بعد از انقلاب است.»
رئيس نهمين كنگره ژنتيك ايران ضمن دعوت از مؤسسات و مراكز تحقيقاتي كه در زمينه ژنتيك فعاليت مي كنند براي هرچه بهتر برگزار شدن اين كنگره، از مسئولان و همه افرادي كه علاقه مند به پيشرفت علمي كشور هستند خواست از علم ژنتيك حمايت كنند تا شاهد رشد بيش از پيش اين علم در كشورمان باشيم.علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به وب سايتhttp://genetics.ir مراجعه كنند.

همكاري گوگل و بلك بري
000540.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: شركت بلك بري، سازنده ابزار ارسال و دريافت ايميل، اعلام كرد به زودي در دستگاه هاي خود، امكان استفاده از سرويس هاي گوگل را فراهم خواهد كرد. اين شركت با انعقاد يك قرارداد همكاري با غول اينترنت، گوگل، قصد دارد به زودي نرم افزار گوگل تاك را به منظور چت كردن و همچنين نرم افزار مسيريابي جغرافيايي گوگل را بر روي ابزارهاي خود راه اندازي كند.علاوه بر گوگل تاك، نرم افزارهاي ياهو مسنجر، آي سي كيو و آر آي ام كه همگي براي چت كردن هستند، پيش از اين بر روي بلك بري نصب شده است. هفته گذشته نيز شركت موتورون اعلام كرد در مدل ترئو ۷۰۰ خود، كليدي به منظور دسترسي سريع به سايت گوگل اضافه كرده است.
منبع: Computer World

شاتل ها كنار گذاشته نمي شوند
000549.jpg
ايسنا:ناسا اعلام كرد كه براي انتقال هر فضانورد خود به ايستگاه فضايي بين المللي(ISS)  ۳/۴۸ميليون دلار به روسيه جهت استفاده از كپسول سايوز خواهد داد با اين حال اين معامله به معناي كنار گذاشته شدن فضاپيماهاي رفت و برگشت شاتل تا زمان تكميل پروژه فضاپيماي جديد نخواهد بود. در همين حال گفته مي شود كه پرتاب با ارتفاع پايين فضاپيماي جديد ناسا احتمالا در دهه آتي ميلادي محقق خواهد شد و از اين رو مهندسان ناسا در تلاش هستند تا از سه شاتل باقي مانده جهت پرتاب هاي اكتشافي اين آژانس به فضا استفاده كنند. اين شاتل ها تنها اميدواري هاي ناسا براي تكميل مراحل ساخت ايستگاه فضايي بين المللي هستند.

مريخ هم شفق جوي دارد
ايرنا: در جديدترين مطالعات اخترشناسان در مورد سياره سرخ فام مريخ روشن شده است كه پرتوهاي نور موسوم به شفق جوي به طور متناوب در اطراف سياره همسايه زمين نيز ظاهر مي شوند. ديويد برين و همكارانش از دانشگاه كاليفرنيا واقع در شهر بركلي پس از انتشار اخبار مربوط به رصد نخستين نمونه شفق جوي در مريخ، به سراغ داده هايي رفتند كه در شش سال گذشته ماهواره كاوشگر مريخ گلوبال به زمين ارسال كرده است. در اين بررسي روشن شد تنها در شش سال گذشته بيش از ۱۳هزار مورد رويداد مربوط به برخورد الكترونهاي پرانرژي با جو مريخ رخ داده است كه هر يك از اين موارد مي تواند به ظهور پرتوهاي شفق جوي منجر شود. شفق جوي، هنگامي اتفاق مي افتد كه الكترونها در امتداد خطوط ميدان مغناطيسي كه بادهاي خورشيدي را به ميدانهاي مغناطيسي محلي در پوسته بيروني مريخ متصل مي كنند به شتاب در مي آيند. بسياري از موارد شفق جوي زماني رخ مي دهد كه توفانهاي خورشيدي در جريان هستند.

كوچك ترين باتري جهان توليد شد
گروه دانش و فناوري _ عليرضا سزاوار: شركت ان اي سي ژاپن موفق به توليد باتري انعطاف پذيري شده است كه ضخامت آن كمتر از يك ميلي متر و اندازه آن ۵/۱ اينچ بوده و مهمترين كاربرد آن در انواع كارت هاي هوشمند، مثل كارت هاي اعتباري و يا كار ت هاي شناسايي و غيره است. مدير تحقيقاتي اين شركت اعلام كرد: اين باتري ها مي توانند تا چندين هفته بدون نياز به شارژ، انرژي لازم براي كارت هاي هوشمند را فراهم كرده و در عرض ۴۰ ثانيه نيز بطور كامل شارژ مي شوند. اين شركت از سال ۲۰۰۰ ميلادي تاكنون روي اين تكنولوژي كار كرده است و سازمان توسعه صنعتي ژاپن روي اين پروژه سرمايه گذاري كرده است. همچنين قابل ذكر است كه اين باتري از مواد سازگار با محيط زيست ساخته شده  است در صورتي كه تمام باتري هاي قابل شارژ ديگر از مواد شيميايي ساخته مي شوند.
منبع: IRITN.COM

ساخت حافظه با بيت هاي كوانتومي
ايرنا: فيزيكدانان در موسسه استاندارد و تكنولوژي  ايالات متحده براي ساخت يك نسخه كوانتومي از حافظه هاي كامپيوتري با ماندگاري بيشتر از ۱۰ثانيه از اتم هاي باردار استفاده كردند. اين مقدار صدهزار برابر بيشتر از مدت زمان ماندگاري در آزمايش هاي قبلي و بر روي همان يون ها است. پيشرفت هاي اخير نويد ساخت رايانه هاي كوانتومي واقعي و قابل اطمينان را به ما مي دهد. اين رايانه ها بيشتر از ترانزيستورها از ويژگي هاي سيستم هاي كوانتومي براي انجام محاسبات يا ذخيره اطلاعات بهره مي برند. دانشمندان مؤسسه استاندارد آمريكا توانسته اند اطلاعات را بر روي تك يون هاي بريليوم براي مدت زماني طولاني و با استفاده از دو تراز انرژي مختلف براي حالت هاي صفر و يك ذخيره كنند سپس آنها را در گروه هاي آزمايشي قبلي مورد استفاده قرار دهند.
اين گروه جديد از حالت هاي كوانتومي در مقابل تغييرات جزئي ميدان مغناطيسي پايدارترند .تغييراتي كه قبلا باعث از دست رفتن اطلاعات در يون هاي قرار گرفته در تله هاي الكترومغناطيسي مي شد. يك حافظه كوانتومي بايد قادر به ذخيره سازي موقعيت هاي ويژه است موقعيت ويژه خاصيتي غيرعادي از فيزيك كوانتومي است كه در آن يك بيت كوانتومي مانند يك يون مي تواند هر دو مقدار صفر و يك را به طور همزمان نشان دهد. رويكرد اخير بيت هاي كوانتومي را قادر به حفظ موقعيت ويژه اي مي سازد موقعيتي به اندازه يك ميليون برابر بيشتر از آنچه ممكن است براي انجام مراحل پردازش اطلاعات در رايانه هاي كوانتومي آينده لازم باشد. در آزمايش هاي مربوطه دانشمندان نشان دادند كه زوج يون هاي همبسته مي توانند حالات كوانتومي شان را تا هفت ثانيه حفظ كنند.

توقف توليد فيلم هاي ۳۵ ميلي متري
000537.jpg
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: نيكون، يكي از بزرگترين توليدكنندگان فيلم هاي عكاسي كه از ۵۰ سال پيش به دليل توليد فيلم هاي ۳۵ ميلي متري مشهور شده است، اعلام كرد قصد توقف توليد فيلم هاي عكاسي را دارد. اين شركت اعلام كرد كل فعاليت هاي خود را بر روي توليد دوربين هاي ديجيتال متمركز خواهد كرد. اين شركت ژاپني دليل اين امر را سازگار ساختن خود با تكنولوژي روز و درخواست هاي كاربران اعلام كرد. نيكون تمامي خط هاي توليد فيلم هاي خود را تعطيل خواهد كرد و فقط مدل هاي F6 و FM10 را تا مدت كمي فعال نگه خواهد داشت.ضمنا نيكون اعلام كرد كه خط توليد تمام لنزهاي دستي خود را نيز تعطيل مي كند، ولي زمان معيني را براي اين كار مشخص نكرده و آن را با توجه به درخواست مشتريان اعلام خواهد كرد.
منبع: AP.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |