پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۹ - Feb 23, 2006
مرحله اول طرح ضربتي جمع آوري معتادان پرخطر به اجرا درآمد
امكانات تخصصي فقط براي ۵ درصد معتادان
005019.jpg
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار: طرح جمع آوري ضربتي معتادان پرخطر، اولين طرحي است كه با هماهنگي كامل نيروي انتظامي، قوه قضائيه، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت و تمامي دستگاه هاي مرتبط با ستاد به شكل فعلي به اجرا درآمده است.
دكتر سعيد صفاتيان مديركل درمان، بازپروري و حرفه آموزي ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشستي مطبوعاتي در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اين مطلب افزود: اين طرح براي اولين بار و در مركز «شفق» كه تحت نظارت بهزيستي بوده و در حال حاضر در اختيار ستاد مبارزه با مواد مخدر است به شكل پايلوت و با ظرفيت ۶۰۰-۵۰۰ معتاد پرخطر به اجرا در مي آيد.
وي افزود: با وجود مخالفت هايي كه از سوي برخي از صاحبنظران در اين زمينه وجود دارد- و علت اصلي اين مخالفت ناموفق بودن طرح هاي اردوگاه هايي در دوره هاي قبل بوده- اين طرح به اجرا درمي آيد. اما اين بار با توافق و بودجه ويژه اي كه از سوي رئيس جمهور به اين طرح اختصاص يافته به دنبال اين هستيم كه با جمع آوري معتادان پرخطر، آنها را در فضايي قرار دهيم كه نظارت كاملاً بهداشتي روي آنها وجود داشته و ۶۰-۵۰ تيم بهداشتي تحت نظارت دانشگاه شهيد بهشتي روي آنها نظارت داشته باشند. وي افزود: براساس آمارهاي موجود در حال حاضر نزديك به ۱۸۰ميليون مصرف كننده مواد مخدر در دنيا وجود دارد كه به شكل هاي مختلف مصرف كننده هستند و درصد بالايي از آنها تمايلي به ترك يا تحت كنترل بودن ندارند. به طور كلي اين افراد شامل سه گروهند كه شامل: ۱- افرادي كه آمادگي ترك دارند ۲- آنهايي كه مردد هستند و سوم آنهايي كه به هيچ وجه آمادگي ندارند.
در همه جاي دنيا گروه هاي آماده بسيار كمند و حداكثر شامل ۲۰ تا۲۵ درصد اين افراد مي شود.
دكتر صفاتيان همچنين افزود: اين طرح شامل گروهي مي شود كه رفتارشان با جرم ارتباط نزديك پيدا كرده  است و ريسك ويروس ايدز و بيماري در اينها بسيار بالاست؛ همانطور كه حدود ۲۰ تا۲۵ درصد تزريقي ها مبتلا به ويروس ايدز در اين گروه هستند.
وي افزود: اين طرح بر مبناي نظام «دادگاه درمان مدار» طراحي شده و شامل حال معتاداني مي شود كه حامي خانوادگي ندارند، به بيماري هاي مختلف مبتلا شده اند و در واقع هيچگونه حمايت خانوادگي و اجتماعي از آنها به عمل نمي آيد. اين روش اولين بار در سال ۱۹۸۹ در آمريكا طراحي شد و در حال حاضر ۱۰۰۰مركز با اين شيوه در آمريكا مشغول به كار هستند و پس از آن كشورهايي مانند استراليا و... نيز اين طرح را دنبال كرده اند.
دكتر صفاتيان همچنين افزود: در اين طرح معتادان در دو مركز اقامتي و غيراقامتي به ترتيب نگهداري مي شوند كه پس از گذراندن مرحله اول كه در مركز اقامتي است به مراكز غيراقامتي هدايت شده و پشتوانه سازمان هاي حمايتي اين طرح ادامه پيدا مي كند.
وي افزود: در همه جاي دنيا از جمله شوراي اروپا كه وسعتش بيش از شوراي اتحاديه اروپاست براي جمع آوري معتادان پرخطر قوانيني وجود دارد، همانطور كه در ماده ۵ اركان اين دادگاه مي گويد: سلب آزادي از معتاد زماني مجاز است كه شامل اين شرايط باشد: ۱- فردي كه خود را به جرم آلوده كرده باشد۲- امنيت اجتماعي را به خطر بيندازد ۳- خود را به خطر بيندازد و حمايتي از خود نداشته باشد.
اين شورا كه عاليترين شوراي حقوقي است اين موارد را تاييد مي كند. دكتر صفاتيان همچنين اظهار داشت: اعتياد يك علم جديد است و پيچيدگي هاي آن بسيار زياد و بيشترين موفقيت ها در زمينه كاهش آسيب در دنيا بوده و چنانچه كشوري بتواند از رشد آن در جمعيت جلوگيري كند، موفقيت خوبي به همراه داشته است.
وي افزود: برخوردهاي قوه قضائيه در اين ارتباط بسيار مفيد بوده. در حال حاضر در كمتر كشوري مي توان شرايطي را ديد كه سرنگ رايگان در اختيار معتادان گذاشته شود و اينكه متادون در حد مورد نياز در اختيار افراد قرار بگيرد. خوشبختانه مسئولان ما در مورد استفاده از درمان هاي نگهدارنده به نتايج و تصميم گيري هاي بسيار خوبي رسيده اند.
مديركل درمان، بازپروري و حرفه آموزي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در اين طرح ابتدا معتادان پرخطر توسط نيروي انتظامي در پادگان وليعصر(عج) جمع آوري شده و پس از آن به مركز شفق هدايت مي شوند و پس از گذراندن دوره اوليه كه به صورت كاملاً علمي و بهداشتي طراحي شده به مراكز TC و بقيه مراكز ارجاع داده مي شوند و اميدواريم به زودي بتوانيم تعداد مراكزي كه به اين شكل فعاليت دارند را افزايش دهيم. اما در حال حاضر تنها قادر به پوشش ۰‎/۵ درصدي معتادان پرخطر هستيم و بقيه به شكل سابق و در مراكزي كه تا به حال وجود داشته، هدايت مي شوند.

جايزه علمي جهان اسلام به شيميدان ايراني اعطا شد
ايسنا: جايزه ويژه دوازد۴همين اجلاس پيشبرد علوم و فن آوري سازمان كنفرانس اسلامي (كامستك) به استاد شيمي دانشگاه شيراز اعطا شد.
اين جايزه طي مراسمي ويژه از سوي نخست وزير پاكستان به دكتر سيد حبيب فيروزآبادي اعطا شد.
جايزه «كامستك» امسال در دو رشته شيمي و فيزيك به دانشمنداني از ايران و پاكستان اعطا شد.
دكتر فيروزآبادي - استاد بخش شيمي دانشكده علوم دانشگاه شيراز - كه از اعضاي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي و شاخه ايراني فرهنگستان علوم جهان سوم است، در سال۱۳۲۲ در تهران به دنيا آمده و تحصيلات ليسانس و فوق ليسانس خود را در دانشگاه شيراز و تحصيلات دكتري را در سال ۱۳۵۳ در دانشگاه پنسيلوانيا به پايان برده است. اين استاد ممتاز دانشگاه شيراز كه از سال ۱۳۶۸ رئيس انجمن شيمي و مهندسي شيمي ايران بوده است، علاوه بر فعاليت در دانشگاه شيراز از سال ،۱۳۵۴ مدت ها در دانشگاه كرمان نيز به عنوان عضو هيأت علمي، رئيس دانشكده علوم و معاون دانشگاه فعاليت داشته است.
كسب جايزه خوارزمي در اولين دوره و كسب عنوان شيميدان ممتاز انجمن شيمي ايران و پژوهشگر ممتاز دانشگاه شيراز از جمله افتخارات علمي اين استاد برجسته شيمي كشور است.
دكتر فيروزآبادي كه از سال ۱۳۷۰ به عضويت فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي درآمده در حوزه هاي مختلف شيمي به ويژه كاربست عامل هاي اكساينده جديد براي تبديل گروه هاي عامل، تهيه و كاربرد تركيبات بوروهيدريد اصلاح شده جديد در واكنش هاي تبديل گروه هاي عامل، استفاده از كاتاليزورهاي مبتني بر بسترهاي فلزي جديد براي تسريع واكنش هاي آلي، مطالعات جامع درباره كاربردهاي N204 پايدار شده با نمك هاي فلزي و بسترها و تركيبات ديهيمي در سنتز مواد آلي، فعاليت هاي تحقيقاتي داشته است.

اجراي طرح واكسيناسيون سراسري نوجوانان عليه هپاتيت
005016.jpg
فارس: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: طرح واكسيناسيون سراسري نوجوانان عليه هپاتيت سال آينده براي مصونيت اين گروه سني كه در سن رفتار پر خطر قرار دارند، اجرا مي شود.
كامران باقري لنكراني در اجلاس روساهاي دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور در تالار امام علي(ع) دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، افزود: واكسيناسيون هايي كه در دوره هاي گذشته در كشور انجام شده است گروههاي بالاي ۱۱ سال را پوشش نداده است به همين علت براي مصونيت نوجوانان به خصوص افراد بالاي ۱۵ سال كه در سن رفتار پر خطر قرار دارند، اين طرح اجرا مي شود.
وي ادامه داد: علاوه بر آن، طرح شناسايي و غربالگري از سرطانهاي شايع زنان كه در همه دنيا نيز انجام مي شود از سال آينده در كشور ما نيز انجام مي شود زيرا سرطان هاي شايع زنان دومين عامل مرگ و مير زنان در كشور است.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس :
تامين اجتماعي توان افزايش حقوق بازنشستگان را دارد
مهر: كاهش وظايف سازمان تامين اجتماعي به طور حتم راهكار درست و منطقي براي ارائه خدمات رساني مطلوب تر اين سازمان به بيمه شدگان نخواهد بود.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي افزود: تصور اين امر كه برخي وظايف بر سازمان تامين اجتماعي تحميل شده و بايد برخي وظايف از اين سازمان گرفته شود ، منطقي نيست.
ابوالقاسم مختاري گفت: گرچه برخي دستورالعمل ها بدون تامين منابع مالي از سوي دولت بر سازمان تامين اجتماعي تحميل شده اما اين امر دليلي براي اخذ وظايف قانوني از سازمان نيست و تامين اجتماعي بايد از طريق سرمايه گذاري هاي كلان به دنبال منابع مالي لازم براي خدمات رساني مطلوب به بيمه شدگان و افراد تحت پوشش خود باشد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس بيشترين نارضايتي از سازمان تامين اجتماعي را مربوط به حقوق بازنشستگان عنوان كرد و افزود: اكثر بازنشستگان تامين اجتماعي از وضعيت حقوقي خود رضايت ندارند ، در حالي كه سازمان توانايي لازم براي افزايش حقوق بازنشستگان را دارد.

كتابخانه هاي ۱۴۰۰مدرسه تجهيز شد
گروه علمي فرهنگي: تاكنون كتابخانه هاي حدود يكهزار و ۴۰۰ مدرسه شهر تهران با كتاب هاي اهدايي نمايشگاه ياد يار مهربان تجهيز شده است.
به گزارش روابط عمومي نمايشگاه ياد يار مهربان، نمايندگان اين تعداد مدرسه شامل مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان، طي سه روز نخست برگزاري اين نمايشگاه هداياي خود را دريافت كرده اند.
در نخستين روز نمايشگاه ۳۷۰ مدرسه، دومين روز ۵۲۰ مدرسه و در سومين روز از نمايشگاه ۵۸۷ مدرسه كتاب هاي خود را از ميان حدود ۱۰ هزار عنوان كتاب موجود در نمايشگاه ياد يار مهربان انتخاب كرده و به كتابخانه هاي خود بردند.نمايشگاه ياد يار مهربان قرار است به بيش از ۶ هزار مدرسه شهر تهران كتاب اهدا كند و بنابر زمان بندي صورت گرفته تا روز سه شنبه تمامي مدارس مناطق يك، ،۱۳ ،۱۶ ،۹ ۷ و ۱۰ و نيمي از مدارس مناطق ،۲ ،۸ ،۱۷ ،۱۸ ۱۲ و ۲۱ نمايندگان خود را براي انتخاب و دريافت كتاب ها به نمايشگاه فرستاده اند.
نمايشگاه ياد يار مهربان روز ۳۰ بهمن ماه آغاز به كار كرده و تا پايان روز هشتم اسفندماه در مصلاي امام خميني(ره) تهران به كار خود ادامه مي دهد.

همايش «پاسداري از يادمان هاي باستاني،
وظيفه اي ملي» در دانشگاه علوم پزشكي
تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: همايشي با عنوان «پاسداري از يادمان هاي باستاني، وظيفه اي ملي» در دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار مي شود.
اين همايش به همت انجمن فرهنگي آريا، انجمن افراز، كانون دانشجويي سپنتا و پايگاه اطلاع رساني درباره سد سيوند و اثرهاي آن بر دشت پاسارگاد، درباره نجات آثار تنگه  بلاغي (پاسارگارد) برگزار خواهد شد. اين همايش دوشنبه، هشتم اسفندماه جاري از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در تالار رازي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران و با دعوت از عماد افروغ، اميررضا خادم، اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس، دكتر علي نورزاد معاون فني و پژوهش هاي مديريت منابع آب ، محمد دادخواه سخنگوي كانون مدافعان حقوق بشر، پرويز ورجاوند پژوهشگر ، عليرضا افشاري دبير پايگاه اطلاع رساني براي نجات يادمان هاي باستاني و اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار خواهد شد.

زمينه كشف آثار جديد و كاوش  در
«تل برمي» به وجود مي آيد
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان از فراهم آمدن زمينه  كشف آثار جديد و كاوش  در «تل برمي» خبر داد.
در طول جنگ با توجه به شرايط حاكم و مهاجرت جنگ زدگان به رامهرمز، بدون توجه به باستاني بودن تپه «تل برمي» به ساخت و ساز در اين منطقه اقدام شد. صادق محمدي در گفت وگو با ايسنا گفت: با توجه به اين امر جلسه هايي را با فرماندار و نماينده رامهرمز در مجلس شوراي اسلامي برگزار كرديم و هماهنگي هايي صورت گرفت كه اراضي را در محل ديگري در اين شهرستان بتوانيم به تملك درآوريم و افرادي را كه در محوطه باستاني «تل برمي» زندگي مي كنند، به اين منطقه انتقال دهيم و پس از آن اطراف  تل برمي حصاركشي و از آن حراست كنيم، تا زمينه كشف آثار جديد و كاوش ها در اين محوطه نيز به وجود آيد.
وي تصريح كرد:  تل برمي تپه اي بسيار ارزشمند است كه در نزديكي رامهرمز واقع است و در سال ۱۳۴۲ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

سوء استفاده ۵/۹۸ درصد اتباع خارجي
از شناسنامه هاي افراد متوفي
ايلنا: ۵/۹۸ درصد افراد خارجي و به خصوص مهاجران افاغنه از طريق شناسنامه هاي افراد حقوقي كه فوتشان به ثبت نرسيده، سوءاستفاده هاي زيادي مي كنند.
سراواني، رئيس سازمان ثبت احوال زاهدان، با بيان نقش بسيار مهم دهورزان و شوراهاي اسلامي در امر ثبت به موقع وقايع، گفت: سازمان ثبت احوال، اولين سازماني است كه به اين بخش ها توجه خاص داشته و آنها را به رسميت شناخته و به آنها اين حق را داده كه هويت افراد را ثبت كرده و براي تولد و مرگ افراد گواهي صادر كنند تا به اين وسيله وقايع حياتي استان به موقع ثبت شود و بحث سوءاستفاده افراد از شناسنامه ها به كلي از بين برود.

آيين نامه مسكن و فرصتهاي شغلي معلولان
هنوز به تصويب نرسيده است
فارس: معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور گفت: آيين نامه هاي مسكن و فرصتهاي شغلي معلولان براي تصويب نهايي به دولت رفته و هنوز ابلاغ نشده است. كاظم نظم ده گفت:  اجراي قانون جامع حمايت از معلولان بستگي به اعتباري دارد كه براي اجراي آن از سوي مجلس تعيين مي شود و هر چه قدر اين اعتبار بيشتر باشد ميزان موفقيت اين قانون نيز بيشتر خواهد بود، انتظار ما اين است كه مجلس اعتبار لازم را براي پوشش حداقل يك ميليون معلول از مجموع دو ميليون و ۷۰۰ هزار معلول كشور در اختيار سازمان بهزيستي قرار دهد. قانون جامع حمايت از معلولان اولين قانون جامعي است كه همه نيازمنديهاي معلولان را در نظر گرفته است، اين قانون خردادماه ۸۳ در مجلس تصويب شد و مسائل مختلف معلولان را در مورد اشتغال، حمل و نقل، آموزش، وسايل توانبخشي، درمان، مناسب سازي اماكن عمومي، وضعيت نظام وظيفه اعضاي خانواده، خدمات مستمري، مشاوره و... را مورد نظر قرار داد.

ازدواج فاميلي و افزايش امراض ژنتيكي
ايسنا: يكي از دلايل بيماري هاي ژنتيكي شايع در خاورميانه همچون ضعف  عضلاني، ديابت، بيماري هاي قلبي و عروقي و بيماري MS، ازدواج فاميلي است.
با توجه به اينكه ازدواج هاي فاميلي در منطقه خاورميانه رواج بسياري دارد، پيش بيني مي شود جمعيت كثيري از افراد ساكن اين مناطق به نوعي شرايط ابتلا به انواع بيماري هاي ژنتيكي را داشته باشند؛ بنابراين انجام تحقيقات مشترك ميان محققان كشورها نيز در شناسايي و درمان سريع اينگونه بيماري ها موثر است.

واكنش بدن به دارو در سنين مختلف متفاوت است
مهر:  تحقيقات اخير نشان مي دهد واكنش بدن نسبت به دارو و مواد سمي موجود در محيط با توجه به سن افراد متفاوت است. هلت دي نيوز اعلام كرد: اين واكنش متفاوت بدن به دليل تغييرات متابوليسمي در نوزادان، كودكان و افراد بالغ و در پي آن صورت مي گيرد. متخصصان دريافته اند نوع و ميزان ترشح آنزيم هاي گوناگون بدن در واكنش به مواد شيميايي و بعضا سمي كه وارد بدن مي شوند در سنين گوناگون فرق مي كند.

سقط قانوني براي بيماري هاي تهديدكننده جان مادر
گروه اجتماعي : رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: تعيين بيماري هاي مجاز به سقط جنين به طور مداوم در دستور كار كميته كارشناسي سازمان پزشكي قانوني قرار مي گيرد.
دكتر شهاب الدين صدر با اشاره به اين كه بيماري هاي مضر جان مادر و جنين را نمي توان به چند بيماري خلاصه كرد،  افزود: بررسي كارشناسانه بيماري هاي مضر در خصوص مادر و جنين بايد در دستور كار جلسات مداوم كميته تخصصي پزشكي قانوني قرار گيرد؛ چراكه با تعيين نوع بيماري ها و اطلاع رساني به موقع به خانواده ها ابهامات موجود در اين زمينه رفع خواهد شد.

تدوين طرح جامع اشتغال گروه پزشكي
ايلنا: رئيس ستاد اشتغال وزارت بهداشت، اعلام كرد: در گروه پزشكي، بايد يك مديريت كارآمد اشتغال تعريف كنيم.
غضنفر ميرزابيگي گفت: براي تعريف مديريت كارآمد اشتغال، چارت سازماني از سطح كشور تا ستادهاي اشتغال تعريف كرده  ايم و به وزير نيز ارائه داده  ايم. وي افزود: طرح جامع اشتغال گروه پزشكي را براساس يك برنامه استراتژيك تدوين كرده  ايم كه اميدواريم اين طرح كه داراي چشم  انداز، ماموريت و ارزش  هاي مشخص و اهداف خاصي است، بتواند ۱۴۸ برنامه تعريف شده را اجرا كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |