شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴
شكيل اونيل
جنگجوي كوچك
001728.jpg
فاطمه ابوطالبي
شكيل راشان اونيل بسكتباليست NBA در ششم مارس ۱۹۷۲ در نيووارك نيوجرسي به دنيا آمد. پدر واقعي اش «جوزف توني» نام او را شكيل راشان كه به معناي «جنگجوي كوچك» است، نهاد. مادر شكيل «لوسيل اونيل هريسون» بعد از تولد پسرش با «فيليپ هريسون» گروهبان ارتش آمريكا ازدواج كرد و همين امر باعث شد تا شكيل ارتباط زيادي با پدرش نداشته باشد و خود را به نام ناپدري اش وابسته بداند. او به دليل خدمت ناپدري اش به عنوان گروهبان ارتش آمريكا در آلمان، در اين كشور بزرگ شد و تحت تأثير مسلمان بودن ناپدري اش تمايل زيادي به دين اسلام نشان داد. اگر چه شكيل تاكنون اعلام نكرده كه به كدام دين گرايش دارد اما رابطه نزديكي با اسلام و «لوئيس فراخان» ، رهبر امت اسلام آمريكا دارد و حتي نام فرزندانش را شريف، اميره، شكور و طاهره گذاشته است.
بسكتباليست معروف آمريكايي كه يكي از بهترين بازيكنان اتحاديه بسكتبال ملي آمريكا(NBA) است، بسكتبال حرفه اي را براي اولين بار از تيم اورلاندو مجيك در فلوريدا آغاز كرد. پس از آن به تيم لوس آنجلس ليكرز رفت و در اين تيم بود كه به اوج دوران بازيگري اش رسيد. شك كه در حال حاضر در تيم ميامي هيت بازي مي كند بيش از ۱۵۰ كيلو وزن و ۱۶/۲ متر قد دارد و از اين نظر هيچ ربطي با معني  نامش يعني جنگجوي كوچك ندارد و يك غول بسكتباليست است. شك دوران بچگي اش را تا سال ۱۹۸۷ همراه با ناپدري اش در ايالت باباريا در جنوب غربي آلمان سپري كرد و در همين جا بود كه بسكتبال را فراگرفت. او پس از بازگشت به آمريكا بسكتبال را در تيم دبيرستان «رابرت جي كول» به عنوان يك ستاره در اين رشته ادامه داد و در همين تيم بود توانست توجهات را به خود جلب كند و سرانجام در سال ۱۹۹۲ در تيم كالج ايالتي لوييزيانا به شهرت بين المللي رسيد و همين امر باعث شد تا او به تيم حرفه اي اورلاندو مجيك برود و در اين تيم در هر بازي تا ۴۱ امتياز را براي تيمش كسب كند. شك در همين سال با دو ضربه خردكننده اي كه به سبد و صفحه پشت آن وارد كرد شهرتش را صد چندان نمود و در سال ۱۹۹۳ به عنوان موفق ترين بازيكن تيم برگزيده NBA انتخاب شد. او همچنين بازيكني بود كه باعث شد تيم اورلاندو ميجك براي اولين بار در فصل ۹۴-۹۵ به مرحله فينال مسابقات NBA راه يابد. پس از پايان فصل ۹۶-۹۵ شك، اورلاندو را ترك كرد و به تيم لوس آنجلس ليكرز پيوست. قرارداد او با باشگاه جديدش يك قرارداد ۷ ساله به ارزش ۱۲۰ ميليون دلار بود و در اين تيم بود كه به همراه كوب برايانت يكي از تأثيرگذارترين گاردهاي وسط NBA را تشكيل داد. لوس آنجلس ليكرز با اونيل در فاصله سال هاي ۲۰۰۲-۲۰۰۰ ، ۳بار به عنوان قهرماني مسابقات NBA دست يافت و به اين ترتيب ازسوي NBA به عنوان تنها بازيكني كه بيشترين حضور را در فينال داشته، معرفي شد و در هر ۳ سال نيز به عنوان يك بازيكن ميانه بيشترين امتيازها را در تاريخ NBA از آن خود كرد. اما در فينال سال ۲۰۰۴ اونيل و برايانت نتوانستند همانند ۳ سال گذشته بازي قابل توجهي از خود به نمايش گذارند و فينال را به تيم «ديترويت پيستونز» واگذار كردند. پس از اين باخت بود كه شك رسماً به ميامي هيت پيوست و در اين تيم توانست تمام انتظاراتي كه از او به عنوان جايگزين بزرگان اين تيم توقع مي رفت را برآورده كند و بهترين ركوردها را در كنفرانس شرق به دست آورد. اما اونيل در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ به رغم اينكه يكي از گزينه هاي اصلي بود عنوان مؤثرترين بازيكن NBA را به گارد تيم «فونيكس ساتر» يعني «استيونش» واگذار كرد. اونيل از سال ۱۹۹۳ توانسته هر سال در تيم منتخب NBA انتخاب شود.
او همچنين توانسته جايزه بهترين مدافع NBA در سال هاي ،۲۰۰۰ ،۲۰۰۱ ۲۰۰۳ را از آن خود كند. اونيل از بازيكنان كليدي تيم بسكتبال آمريكا در رقابت هاي قهرماني جهان در سال ۹۴ و المپيك ۹۶ بود كه در هر دو دوره تيم بسكتبال آمريكا به مقام قهرماني رسيد.
«جنگجوي كوچك» كه لقب هاي ديگري همچون ديزل، سوپرمن، ارسطوي بزرگ و دكتر اونيل را به همراه دارد در سال ۱۹۹۶ نيز به عنوان جوان ترين عضو ۵۰ بازيكن بزرگ بسكتبال انتخاب شد. او همچنين در سال ۲۰۰۵ به عنوان اولين بازيكن NBA كه در ۱۳ فصل متوالي به طور ميانگين ۲۰ امتياز و ۱۰ ريباند (برگشت) را داشته،  ركوردي دست نيافتني از خود ثبت كرد. اونيل همچنين ركورد ديگري هم در كارنامه اش دارد كه آن يازده بار بازيكن برگزيده NBA در ۱۳ فصل حضورش است. شكيل از نظر فيزيكي بازيكني استثنايي است. قد و وزن فوق العاده او باعث شده تا از قدرت فوق العاده اي برخوردار باشد و به رغم هيكل غول آسايش از سرعت و حركات انفجاري بالايي نيز برخوردار است. او همچنين پاسوري با استعداد و صاحب سبك است و هميشه يك مدافع مؤثر بوده است. با اين حال به رغم تمام ويژگي هاي يادشده اونيل نقاط ضعفي نيز دارد، از جمله اينكه او يكي از بدترين پرتاب كنندگان شوت هاي آزاد در NBA است.
از سوي ديگر، شكيل همواره به خاطر تن صدايش و بلاغت كلامش در مقايسه با ديگر ورزشكاران مورد توجه بيشتر رسانه ها بوده است تا جايي كه رسانه ها به او لقب ارسطوي بزرگ داده اند. شكيل علاوه بر بسكتبال به خوانندگي و هنرپيشگي نيز مشغول است. او همچنين علاقه بسيار زيادي به كارهاي پليسي دارد و توانسته از آكادمي پليس لوس آنجلس عنوان «افسر ذخيره» را به دست آورد. او همچنين در مارس سال ۲۰۰۵ عنوان افتخاري معاون كلانتر آمريكا را از آن خود كرد. او به علت حضورش در ميامي در ايالت فلوريدا در سال ۲۰۰۵ عنوان افسر ذخيره را از آن خود كرد و علاقه بسياري به برخورد با جرائمي كه عليه كودكان است، دارد. اونيل در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۲ با شاوني نلسون، ازدواج كرد و ۳ فرزند با نام هاي شريف، اميره و شكور دارد. او همچنين يك دختر به نام طاهره و يك پسر به نام نلسون از همسر قبلي اش دارد. شكيل همچنين دو خواهر و يك برادر به نام هاي لطيفه، عايشه و جمال دارد.
اونيل همچنين به عنوان بازيگر هم در چندين فيلم نقش آفريني كرده است. كه اين فيلم ها عبارتند از:Blue chips(۱۹۹۳)- kazaam(۱۹۹۶)- good Burger(۱۹۹۷)- steel(۱۹۹۷) _ fleady Got flingered(۲۰۰۱) و scary morie ۴ (۲۰۰۶)
بسكتباليست معروف آمريكايي همچنين به عنوان خواننده نيز آهنگ هايي چون shaq Diesel(۱۹۹۳)- shaqfu-Da Return(۱۹۹۴)- The Best of shaquire o Neal(۱۹۹۶) -you cant stop the Reign(۱۹۹۶) Respect(۱۹۹۸) و presents His superfriends vol.۱(۲۰۰۱- منتشر نشده) را در كارنامه هنري اش دارد.
اين بسكتباليست هنرمند همچنين در كارهاي خيّر نيز سهيم است و در تهيه و خريد آپارتمان، غذا و... براي قربانيان توفان كاترينا، تهيه غذا در عيد شكرگزاري براي كودكان نيازمند و تهيه اسباب بازي براي كودكان نيازمند شركت داشته و دارد. اونيل در گفت وگو با پايگاه اينترنتي آي.جي.ان اسپورت به بيان چگونگي بازي در زمين بسكتبال و وضعيت رقبايش پرداخته است:
* آقاي اونيل، نظرتان در مورد تيم هايي كه با آنها روبه رو مي شويد، چگونه است؟
- من اصلاً به سابقه تيم ها فكر نمي كنم. فقط مي دانم كه بايد در مقابل آنها به عنوان يك تيم رفتار كنيم و بايد تمام تمركزمان روي يك نقطه باشد. زماني كه وارد زمين مي شويم تمام تمركزمان روي اين مسأله است و اصلاً هم از اينكه تيم مقابل چه مي كند نگران نيستيم و به داد و بيدادهاي تماشاگران هم توجهي نداريم. فقط وارد زمين مي شويم و آنچه كه بايد انجام دهيم را انجام مي دهيم.
* آيا وقتي كه توپ را به دست مي گيريد بر انجام كاري كه مي خواهيد صورت دهيد متمركز مي شويد؟
- من فقط كاري را مي كنم كه بايد بكنم. يعني به سبد نزديك شوم و از فرصت براي پرتاب توپ استفاده كنم.
*چرا امروزه مانند گذشته ديگر شاهد بازيكناني كه بتوانند نمايشي فوق العاده را در پست ميانه به نمايش گذارند، شاهد نيستيم؟
- بازيكنان امروزي خيلي آرام هستند. اما من در زمين برخلاف آنها فعاليتم را همانند يك بازيكن فوتبال آمريكايي شروع مي كنم، پرتاب هايم را با پرش و قدرت انجام مي دهم. اينها چيزي است كه تماشاگران از من مي  خواهند.
*آيا دوست داريد در بسكتبال بازيكناني بزرگتر از خود ببينيد؟
-من يك نينجاي درجه ۱ هستم و تمام شوگان هايي را كه در مقابلم قرار گيرند مي كشم. اخيراً سرو كله تعدادي از اين شوگان هاي جوان نظير آماره استودي ماير، ژرمان اونيل و يائومينگ پيدا شده است. اما وقتي كه آنها بخواهند از پس من برآيند من بازنشست مي شوم.
*نظرتان در مورد نسل بعدي بازيكنان ميانه نظير يائومينگ چيست؟
-يائومينگ بازيكن خوبي است. مردم فكر مي كنند آدم هرچقدر بلند قدتر باشد بر انجام كارش مسلط تر خواهد بود. اما در مورد يائو مينگ فكر نمي كنم. براي مدت زيادي بتواند مطرح باشد.علاوه بر قد بلند بايد مهارت هاي بسيار نيز داشت و براي او آرزوي موفقيت مي كنم.
* آيا از اينكه مردم يائو مينگ را با شما مقايسه مي كنند، ناراحت نمي شويد؟
- اين مسأله مرا ناراحت نمي كند. فقط گاهي اوقات فكر مي كنم كه مقايسه هاي صورت گرفته ناعادلانه است. من در هر مسابقه به طور ميانگين ۲۵امتياز كسب مي كنم و ۳ نفر مامور مهار من هستند. مردم فقط به آمار و ارقام نگاه مي كنند و با اين حال از نظر آمار و ارقام هم يائو قابل مقايسه با من نيست.
* از ميان بازيكنان ميانه كدام بازيكن را داراي آينده اي درخشان مي دانيد؟
-آماره استودي ماير. يكي از دوستانم قبلاً گفته بود، هنگامي كه آماره در مقابل من بازي مي كند انگار كه يك شكيل اونيل جوان است.

شكيل اونيل دريك نگاه
001731.jpg
نام:شكيل
نام خانوادگي:اونيل
اسم مستعار:شك
تاريخ تولد:۶مارس ۱۹۷۲
محل تولد: نيووارك نيوجرسي(آمريكا)
وزن:۱۵۰كيلوگرم
قد:۱۶/۲متر
القاب: ديزل، دكترشك، ارسطوي بزرگ، سوپرمن
متاهل
تعداد فرزند:۵(شكور، شريف، اميره،طاهره و نلسون)
تيم فعلي: ميامي هيت
ديگر فعاليت ها: خوانندگي، هنرپيشگي
عناوين و افتخارات اونيل:
-كسب عنوان يكي از ۵۰بازيكن بزرگ تاريخ NBA در سال ۱۹۹۶
- انتخاب به عنوان موثرترين بازيكن NBA در سال ۲۰۰۰
-۳بار قهرمان NBA در سال هاي ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲
-۳بار كسب عنوان موثرترين بازيكن NBA در فينال هاي ۲۰۰۱،۲۰۰۰ و ۲۰۰۲
-۱۳بار حضور در ميان بهترين بازيكن NBA در فاصله سال هاي ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ به غير از سال ۱۹۹۹
-۳ بار انتخاب به عنوان مؤثرترين بازيكن NBA در تيم برگزيدگان ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴
- ۷ بار انتخاب در تيم اول NBA، ۲۰۰۵- ۱۹۹۸
-۲ بار انتخاب در تيم اول NBA، ۱۹۹۵-۱۹۹۹
-۲ بار انتخاب در تيم دوم برگزيده NBA ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹
- ۳بار انتخاب در تيم سوم برگزيده NBA ، ۱۹۹۴ ۱۹۹۶، و۱۹۹۷
-۳بار انتخاب در تيم دوم دفاعي NBA، ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳
- بازيكن كليدي تيم ملي آمريكا در مسابقات جهاني ۹۴ و المپيك ۹۶
- اولين بازيكن تاريخ NBA با كسب ميانگين ۲۰امتياز و ۱۰ريباند در هر مسابقه در ۱۳فصل حضور
- كسب مدرك MBA از دانشگاه فونيكس در سال ۲۰۰۵

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
علم
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |