سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۳ - Feb 28, 2006
آيين نامه جديد اكران سينماها به نفع كيست ؟
مُسكّن تازه براي درد كهنه سينما
006003.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: اولين سؤالي كه با نگاه به برنامه اكران سينماهاي تهران، در هر ذهن جست وجوگري پديدار مي شود، به طور قطع اين است كه چرا سالن هاي موجود به طور يكسان بين فيلم هاي روي پرده تقسيم نشده است. چگونه است كه يك فيلم در بيش از ۲۰ سينما اكران مي شود ولي در همان زمان به فيلم ديگري، تنها يك سالن اختصاص مي دهند، اين عدم توازن از كجا مي آيد و تقسيم سالن ها براساس چه معيارهايي صورت مي گيرد؟ اما ارائه پاسخ به اين سؤال، نيازمند مرور سياستگذاري هاي اكران در چند سال اخير است.
در سالهايي نه چندان دور،  اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد، برنامه ريزي اكران سينماها را انجام مي داد و يك ماه بعد از پايان جشنواره فجر، طي تشكيل يك جلسه، سياست ها و برنامه هاي سال آينده سينما حتي زمان اكران، گروه نمايش دهنده، درجه كيفي فيلم ها و بهاي بليت نيز تعيين مي شد. اما از سال ۷۶ در راستاي تغييراتي كه در مديريت فرهنگي كشور صورت گرفت، بسياري از تصميم گيري هاي اين حوزه به خود سينماگران واگذار شد. شوراي صنفي نمايش كه متأثر از همان فضا و از نمايندگان اتحاديه تهيه كنندگان، انجمن سينماداران و كانون كارگردانان تشكيل شده بود در اواخر سال ۸۲ به موجب طرحي «اكران آزاد» را جايگزين گروه بندي هاي سينمايي كرد. در طرح اكران آزاد، نمايش فيلم ها به صورت توافقي صورت مي گرفت، به طوري كه پخش كننده فيلم با سينما دار طي تنظيم يك قرارداد كه شامل يك زمان حداقل اكران و كف فروش بود، فيلم را به نمايش مي گذاشتند. در نظر پايه گذاران اين طرح، اكران آزاد برنامه منصفانه اي بود چون به فيلم هاي پرفروش اجازه مي داد تا زماني كه خوب مي فروختند روي پرده بمانند.
طرح اكران آزاد از سال ۸۳ در سينماها به اجرا در آمد و البته انگيزه هاي موافق و مخالف بسياري را برانگيخت، سينماگراني كه گرايش به ساخت فيلم هاي خاص و هنري داشتند از جمله مخالفان بودند، در اين ميان برخي نيز بر اين عقيده بودند كه وقتي سالن هاي سينما اندك است اجراي اين طرح غيرمنصفانه و دور از عدالت مي نمايد، زيرا شرايط و امكانات براي همه فيلم ها برابر نيست، در اين ميان اختصاص يك گروه سينمايي با نام «آسمان باز» به فيلم هاي خاص يك تسكين دهنده موقتي بود. اما اكران گسترده و فروش خوب تعدادي فيلم كه منتقدان و اهل فن سينما به آنها درجه كيفي بي ارزش و كم ارزش مي دادند، باعث بالا گرفتن تب مخالفت با اكران آزاد شد؛ زماني كه فيلم هاي بعضاً  و البته به قول سازندگانشان، سرگرم كننده و مفرح اكثر سالن هاي خوب سينماهاي تهران را تصاحبي كردند و ديگر جايي براي خودنمايي و عرضه فيلم هاي بامحتوا باقي نگذاشتند.
موج مخالفت و اعتراض با طرح اكران آزاد تا آنجايي پيش رفت كه بسياري از سينماگران و حتي به قول مخاطب شناس ها و گيشه اي ها هم به آن پيوستند، نتيجه آن كه كميته كارشناسي اكران در معاونت سينمايي ارشاد تشكيل شد، تا دوباره دولتي ها بين سينمايي ها ميانجي گري كنند و اوضاع اكران را سر و سامان دهند.
سيروس تسليمي، از تهيه كنندگان و پخش كنندگاني است كه در كارنامه خود فيلم هاي پرفروش و خاص، هر دو را داشته است. او معتقد است طرح اكران آزاد، باعث شد شغل جديد و به نوعي دلالي بوجود بيايد؛ عنوان مدير اكران در سينماها كه فيلم ها را براي نمايش انتخاب مي كردند. از طرفي تعدد مديران اكران باعث مي شد پخش كننده مجبور به صرف انرژي بسيار زياد براي توافق با هر يك از آنها شود؛ توافق با مديراني كه از طبقات مختلف اجتماع و با خاستگاه هاي متفاوت بودند. تسليمي بر اين عقيده است كه سينماهاي متعلق به حوزه هنري، بنياد جانبازان و در مجموع سينماهاي بخش دولتي بايد از سينماي ملي و فيلم هاي فرهنگي حمايت كنند و از طرفي فيلم هاي تجاري در سالن هاي بخش خصوصي نمايش داده شود، چون قطعاً براي سينمادار بعد اقتصادي قضيه مورد توجه است. نه طرح اكران آزاد و نه طرحي كه پيش از آن اجرا مي شد هيچ كدام كارايي خوب نداشتند. سينماي ايران حكم چرخي را پيدا كرده كه چرخ دنده هايش خلاف جهت هم مي چرخند، يعني سالن هاي نمايش، به دنبال پرفروشها بوده و از طرفي كارگردانها و تهيه كنندگان به سمت ساخت فيلم هاي اجتماعي و فرهنگي مي روند.
فرهاد توحيدي، فيلمنامه نويس در مورد برنامه اكران در سينماها معتقد است تا زماني كه در تعداد توليدات سالانه و تعداد سالن هاي نمايش دهنده تناسب وجود ندارد هر كاري كه صورت بگيرد حكم تسكين دهنده موقتي را بازي مي كند، چون تصميمات، ريشه مشكلات را هدف قرار نمي دهد. توحيدي كه در كارهايش از هر دو طيف فيلم هاي پرمخاطب و فيلم هاي خاص به چشم مي خورد، بر اين عقيده است كه سياستگذاري بايد در جهت اكران فيلم هاي پرمخاطب در سالن هاي بزرگ و پرمخاطب و فيلم هاي خاص در سالنهاي كوچك، فرهنگي و مشخص و البته با تبليغات مناسب و حمايت هاي دولتي باشد.
* * *
به هر روي، موافق يا مخالف، اكران آزاد يا گروه بندي، متولي دولتي يا غيردولتي و ... در اين ميان سياستگذاري ها هر چه باشد فراموشي يك نكته جايز نيست؛ اين كه سينما صرف نظر از جنبه تجاري اش، بخشي از هويت فرهنگي هر كشور و فرهنگ ساز است.
اكران فيلمها به هر نحوي كه صورت بگيرد، بايد حركتي در جهت ارتقاي سطح سليقه مخاطب باشد. نمايش يك فيلم صرفاً سرگرم كننده كه در برخي مواقع حتي از سرگرم كردن ناتوان است، در بيش از يك سوم سينماهاي شهر، تنها كاركردش تنزل سطح سليقه مخاطب است. خوب است متوليان فرهنگي كشور اين بار مسكن هاي قوي تري را براي درد كهنه سينماي ايران تجويز كنند.

بازي
امروزه بازي هاي رايانه اي يكي از پرطرفدارترين سرگرمي ها در جهان و بالطبع، بين نوجوانان و جوانان ايراني است.
در حال حاضر، تنها صنعتي كه شانه به شانه صنعت فيلمسازي در سطح جهان پيش مي رود، صنعت بازي هاي رايانه اي است.اين رقابت تنها يك رقابت اقتصادي نيست، بلكه چيزي كه بيش از پيش در اين رقابت به چشم مي آيد ميزان تاثيرپذيري مخاطبان از اين دو صنعت به خصوص صنعت بازي هاي رايانه اي است.طبق آمار رسمي، يك فيلم سينمايي به طور ميانگين ۵/۲ ساعت از وقت مخاطب خود را در اختيار مي گيرد، حال آنكه يك بازي رايانه اي به طور متوسط ۳۰ ساعت زمان مخاطب را به خود مشغول مي كند و اهميت اين موضوع در آنجا خودنمايي مي كند كه بدانيم ۸۰ درصد مخاطبان بازي هاي رايانه اي را در ايران كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند.
اين در حالي است كه ما در ايران مصرف كننده صرف هستيم و تا به حال نتوانسته ايم هيچ بازي قابل قبول و جذابي براي مخاطبين خود در سطح كشور توليد و ارائه كنيم.روزنامه همشهري تصميم دارد از اين پس به معرفي كوتاهي از بازي هاي رايانه اي بپردازد و مهمتر از آن براي هر بازي رده بندي سني خاصي را مشخص كند تا لااقل مصرف كنندگان در ايران بتوانند نسبت به سرگرمي  كه انتخاب مي كنند آشنايي بيشتري داشته باشند.مسلم است كه ما در ابتداي اين مسير قرار داريم و نظرات و پيشنهادهاي شما مي تواند راهنماي ما باشد.
به اميد روزي كه ما در اين ستون علاوه بر بازي هاي خارجي شاهد معرفي و درجه بندي بازي هاي ايراني و توليد شده در داخل باشيم.

Viewtiful Joe
سبك: پلات فورم - اكشن
سيستم:(PS2) (GC)
005952.jpg
در ميان بازي هاي رنگارنگ دنياي بازي، نوآوري و خلاقيت براي عنوان هاي جديد به منزله هوا براي ادامه حيات آنها در ميان دوستداران بازي است. يكي از عنوان هايي كه انصافاً توانست به خوبي نظر كليه منتقدان و بازيكنان را به خود جلب كند بازي Viewtiful Joe بود. اين بازي با فضاي كارتوني (يا به قول معروف Cell-Shade) و كنترل ساده و سبك دو بعدي خود توانست به راحتي با بازيكن ها ارتباط برقرار كرده و در دل آنها جاي خود را باز كند. جو، ستاره بازي، به دنبال ماجراي عجيبي وارد يك فيلم سينمايي شده و با اتفاقات جالبي رو به رو مي شود. كنترل بازي دو بعدي بوده و به صورت كاملاً خطي انجام مي شود، اما اشياي طراحي شده كاملاً سه بعدي هستند و سبك كنترل جالب جو و توانايي هاي جالبش در تند و كند كردن صحنه هاي بازي از ابتكارات و خلاقيت هاي جالب و بديع بازي است.
SSX on Tour
سبك: ورزشي
سيستم:(PS2 )
005955.jpg
اگر تا كنون به پيست اسكي نرفته ايد پيشنهاد ما براي شما SSX on Tour است. اين نسخه كه شماره دوم اين سري از بازي هاي اسنوبرد است نسبت به شماره اول پيشرفت هاي بسيار زيادي داشته است. گرافيك بهتر بازي نسبت به نسخه قبل اولين تغيير مشهود بازي است.
در تور SSX شما در پيست تنها نيستيد، بلكه اطرافيان در تور اسكي به سر مي برند و در پيست حضور دارند و شما مي توانيد صداي صحبت هاي آنها را نيز بشنويد. در شماره جديد شما علاوه بر اسنوبرد مي توانيد اسكي هم انتخاب كنيد كه در اين صورت شكل حركات شما كاملاً عوض خواهند شد.
فرم انتخاب هاي شما براي خريد تجهيزات و لباس پيشرفته تر و كامل تر از نسخه قبل شده و شما در مسابقات هم مي توانيد از ضربات دست و پا براي بر هم زدن تعادل رقبا استفاده كنيد. مسابقات صرفاً بر سر پيروزي نبوده و گاه امتيازگيري بيشتر ملاك برنده شدن در مسابقات است.
Soul Calibur III
سبك: مبارزه اي
سيستم: (PS2 )
005958.jpg
سومين نسخه از بازي مشهور Soul Calibur و دومين نسخه از اين بازي روي كنسول PS2 تغييرات جالبي نسبت به نسخه قبل دارد. گرافيك بازي بسيار بهتر و دقيق تر شده و تأثير نورهاي اطراف و محيط هاي مبارزه روي بدن و صورت افراد ديده مي شود. چندين حالت جديد به بازي اضافه شده كه از آنها مي توان به يك حالت نبرد استراتژيك و يك حالت نبرد امتيازي اشاره كرد كه در اولي شما بسته به هر شخصيت انتخابي داستاني خاص را دنبال مي كنيد و در دومي بايد در هر مبارزه با فن خاصي حريف را از پاي در آوريد.
از نكات جالب ديگر بازي حالت اكشن در دموهاي بازي است. شما در اين بازي در حالت دمو هم بايد آماده مقابله با خطر باشيد. همچنين شخصيت هاي جديد كه سه نفر هستند، از نكات ديگر نسخه سوم افسانه Soul Calibur است.
راهنماي درجه بندي
005961.jpg
* اين درجه بندي داراي صحنه هاي شاد و سرگرم كننده براي كودكان و غالباً بدون خشونت و هيجان است و براي سنين زير ۷ سال مناسب است.
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.
* مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

اخبار كوتاه
نمايشگاه مولانا
نمايشگاهي از آثار گرافيك گرافيست هاي تهراني و مشهدي با موضوع مولانا در نگارخانه ميري مشهد افتتاح شد. در اين نمايشگاه، آثاري از احصايي، مشكي و نجابتي نيز ارائه شده است.
مستمري هنرمندان پيشكسوت
پرداخت مستمري مشمولان طرح تكريم از هنرمندان پيشكسوت دوباره آغاز شد. چند ماه پيش از استقرار دولت جديد اين مستمري قطع شده بود.
نمايشگاه جشنواره عكس
نمايشگاه چهارمين جشنواره سالانه عكس ايران، در گالري مارليك مجتمع فرهنگي- هنري خاتم الانبياي رشت گشايش يافت.
آثار دوسالانه كاريكاتور در اصفهان
آثار هفتمين دو سالانه بين المللي كاريكاتور تهران در اصفهان به نمايش گذاشته شد. موزه هنرهاي معاصر و كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان محل برگزاري اين نمايشگاه است.
اسكار، ايدز و التون جان
قرار است «التون جان» ، خواننده و نوازنده پيانو در مراسم اسكار امسال به اجراي موسيقي بپردازد و عوايد فروش اين اثر را به بنياد مبارزه با ايدز واگذار كند.
خشم دريا در فيلمخانه ملي
هفتمين برنامه از پنجاه و هشتمين دوره جلسات نمايش فيلمخانه ملي ايران به نمايش فيلم «خشم دريا» اختصاص يافته است.
چهارشنبه سوري در نياوران
فيلم سينمايي «چهارشنبه سوري» هر روز در دو سانس ۱۸ و ۲۰ در فرهنگسراي نياوران نمايش داده مي شود. سالن سينماي فرهنگسراي نياوران ۲۹۷ صندلي دارد.
انتخاب پنج منتقد ادبي و هنري
باشگاه نويسندگان و هنرمندان بيستم اسفند نخستين نشست منتقدان ادبي و هنري سراسر كشور را برگزار كرده و پنج منتقد برتر كشور را انتخاب مي كند.
ادبيات ايران در انگليس
كتاب گل هايي از بوستان ايران و مقالات ديگر، برداشت تازه اي از ادبيات ايران توسط كلاستون، نويسنده و پژوهشگر انگليسي به بازار نشر عرضه شد.

همكاري گروه دستان با اركستر بي. بي .سي
گروه ادب و هنر: گروه موسيقي دستان كه از جمله گروههاي شناخته شده ايراني در خارج از كشور به شمار مي رود، در اجراي يك هفته اي خود با اركستر سمفونيك بي .بي.سي لندن مورد اقبال علاقه مندان موسيقي و نيز كارشناسان و آهنگسازان غربي قرار گرفت و برخي از قطعات آن با تنظيم اين اركستر و همراهي نوازندگان گروه دستان ارائه شد.
سعيد فرج پوري، نوازنده كمانچه، آهنگساز و از اعضاي گروه دستان ضمن اعلام اين مطلب به همشهري گفت: در اين يك هفته علاوه بر اجراي مشترك با اركستر سمفونيك، كارگاههايي نيز براي معرفي دقيق تر و بهتر موسيقي ايراني و كارهاي گروه دستان انجام شد كه تمامي اين برنامه ها ضبط و پخش شد.
به گفته فرج پوري اركستر سمفونيك بي.بي. سي برخي از قطعات اعضاي گروه را در قالب اركستري تنظيم كرد و اعضاي گروه نيز در زمانهايي با اين اركستر به اجراي قطعات بداهه پرداختند.
وي از اجراي مشترك گروه دستان با كوارتت زهي بي. بي. سي خبر داد و گفت: با توجه به استقبالي كه رهبر و اعضاي اركستر از اين برنامه ها صورت دادند، قرار شد سال آينده نيز برنامه مشتركي ميان گروه دستان و اركستر سمفونيك ياد شده اجرا شود.
فرج پوري همچنين از اجراي گروه دستان در تهران خبر داد و گفت پيش بيني كرديم كه پس از بازيهاي جام جهاني كنسرتي را با گروه دستان در ايران برگزار كنيم كه به احتمال قوي از سالار عقيلي هم به عنوان خواننده استفاده خواهيم كرد.

پرده
برنامه سينماهاي تهران
- چهارشنبه سوري (كارگردان: اصغر فرهادي): آفريقا، فرهنگ ،۱ آسيا، ايران ،۱ صحرا، پارس،۱ جي ،۲ گلريز،۱ حافظ، جوان ،۲ قيام، عصرجديد ۲ و ،۳ بهمن ،۲ المپيا، ماندانا، ناهيد
- چپ دست (كارگردان: آرش معيريان): قدس، ميلاد، سپيده،۱ فردوسي، جوان،۱ پيروزي، گلريز،۲ شاهد، فلسطين،۱ تهران،۱ پايتخت، سروش، مركزي،۱ اروپا، رودكي، بهمن،۱ كارون، پيوند، جمهوري، بلوار
- بر باد رفته (كارگردان: صدرا عبداللهي) :عصر جديد،۱ آستارا، ايران،۲ جي،۱ پارس۲
- غروب شد بيا (كارگردان: انسيه شاه حسيني) :استقلال، سپيده،۱ شقايق، شهرتماشا ۲
- ما همه خوبيم (كارگردان: بيژن ميرباقري): فرهنگ،۲ سپيده ،۲ مركزي،۲ فلسطين،۲ ايران۳
- كودكانه (كارگردان: مسعود كرامتي): ايران،۳ فلسطين،۳ دهكده المپيك، شهر تماشا،۲ كانون، موزه سينما، جي،۳ ناهيد

گنجينه
گنجينه دهخدا گشايش يافت
006000.jpg
گروه ادب و هنر: همزمان با پنجاهمين سالگرد درگذشت علامه علي اكبر دهخدا، موزه اسناد لغت نامه (يادداشت ها، فيش ها و دست نوشته هاي علامه) گشايش يافت. اين موزه تا پايان اسفند ماه ۸۴ داير و بازديد از آن براي عموم رايگان است.
دراين مراسم كه جمعي از استادان، فرهيختگان، مؤلفان ، معاون دانشگاه تهران و نيز ويراستاران و كارمندان مؤسسه لغت نامه دهخدا حضور داشتند، دكتر سيد جعفر شهيدي _ رئيس مؤسسه _ درباره اهميت تأليف لغت نامه و زحماتي كه مؤلفان و ويراستاران طي دهه ها براي آن كشيده اند، سخن گفت. سپس دكتر دبير سياقي از ياران و مؤلفان قديمي لغت نامه كه سابقه همكاري وي با اين فرهنگ به ۶۰سال مي رسد، به اختصار پيرامون چند وجهي بودن شخصيت علامه دهخدا و بررسي آثار وي سخن گفت. در ادامه مراسم، صداي علامه دهخدا براي حضار پخش شد. سخنران بعدي برنامه دكتر شكرچي زاده _ مدير انتشارات دانشگاه تهران _ بود كه درباره فعاليت هاي سازمان لغت نامه طي سال هاي اخير سخن و گفت و تعدادي از كتاب هاي چاپ شده و در دست چاپ را برشمرد. از ديگر پژوهشگران، مؤلفان و نيز كساني كه در اين مراسم حضور داشتند مي توان از اين افراد نام برد: دكتر حسن انوري، دكتر شكوفه شهيدي، دكتر رسول شايسته، دكتر شفيعي كدكني، مهدي شادخواست، دكتر خسرو فرشيد ورد، دكتر سعيد نجفي،  دكتر عزيزالله جويني، نوشين آفرين انصاري، دكتر جواد درهمي و ...

صحنه
نمايش هاي روي صحنه
- عادل ها (كارگردان: قطب الدين صادقي) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر، بهاي بليت: ۰۰۰/۳۰ ريال
- ملكه جنيان (كارگردان: امير دژاكام)، محل اجرا: سالن چهارسو، بهاي بليت: ۰۰۰/۳۰ ريال
- در سايه سار سوگ سكوت (كارگردان: سپيده نظري پور)، محل اجرا: سالن سايه، بهاي بليت: ۰۰۰/۲۰ ريال
- روزهايي كه به يادت گذشت (كارگردان: سعيد شاپوري)، محل اجرا: سالن كوچك، بهاي بليت: ۰۰۰/۲۰ ريال
- محال هم ممكن است (كارگردان: سيروس همتي)، محل اجرا: سالن كوچك، بهاي بليت: ۰۰۰/۲۰ ريال
- آب مرا قصه كرد (كارگردان: عباس غفاري)، محل اجرا: كارگاه نمايش، بهاي بليت: ۰۰۰/۱۵ ريال
- حقيقت دارد، تو را در خواب بوسيده ام ( كارگردان: مهدي مكاري و عباس اقسامي)، محل اجرا: سالن نو، بهاي بليت: ۰۰۰/۲۰ ريال

فرهنگسرا
قصه هاي پدر بزرگ
فرهنگسراي بانو- همايش ورزش و تغذيه سالمندان در اين فرهنگسرا برگزار مي شود. اين همايش درخصوص متابوليسم بدن و ايجاد انگيزه جهت افزايش فعاليت هاي جسماني اين قشر از بانوان در ساعت ۹ صبح سه شنبه ۹اسفند برگزار مي شود. دكتر امام جمعه- رئيس مركز بهداشت چيذر- به ارائه اطلاعات كارشناسي خواهد پرداخت.
خانه فرهنگ نور- نمايشگاه نقاشي و معرق با همكاري سه نفر از هنرمندان، در نگارخانه نور برگزار شد. ۳۵ اثر هنري معرق و نقاشي در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. اين نمايشگاه از ۱۶ اسفند برگزار شده و تا ۱۵ اسفند سال جاري ادامه دارد. علاقه مندان براي بازديد مي توانند هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ بعدازظهر به نشاني بلوار آيت ا... كاشاني، ضلع غربي ميدان نور، خانه فرهنگ نور مراجعه كنند.
فرهنگسراي بهمن- واحد تجسمي فرهنگسراي بهمن به طور همزمان دو نمايشگاه نقاشي و طراحي فرش را برپا كرده است. درنمايشگاه نقاشي اين فرهنگسرا ۳۵ اثر نقاشي در تكنيك هاي رنگ روغن و اكريليك با موضوعات گوناگون از آثار برگزيده پروانه بوربور به نمايش گذاشته شده كه تا ۱۱ اسفند برپاست.همچنين ۴۰ طرح قالي در سه بخش نوشتاري با استفاده از آيات، ادعيه، طرح فرش هاي تصويري و موضوعي، تصاويري از طبيعت و نقش هاي سنتي قالي، اثر عليرضا مزيناني در گالري شماره ۲ فرهنگسرا تا ۱۱ اسفند به نمايش گذاشته شده است.
فرهنگسراي اقوام- نمايشگاه رنگ روغن و محفل انس با قرآن در فرهنگسراي اقوام برگزار مي شود. اين نمايشگاه با ۵۰ تابلوي نقاشي رنگ روغن، دوم اسفند افتتاح و تا پانزدهم اين ماه ادامه دارد. در اين نمايشگاه آثار فاطمه حسين زاده در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد. همچنين قرار است مراسم «محفل انس با قرآن» در اين فرهنگسرا برگزار شود.

نمونه سخت -جدول اعداد ۲۹
005964.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

درام ۳۰ ميليون دلاري
005994.jpg
درام خانوادگي و اكشن «اتحاد دوباره خانواده» (محصول شركت لاينزگيت) با يك فروش خوب ۳۰ميليون دلاري در صدر جدول هفتگي فروش فيلم هاي سينمايي آمريكا نشست.
اين فيلم كه در ۲۱۹۴ سالن سينما روي پرده رفته است، قصه يك زن سن و سال دار سياهپوست را تعريف مي  كند كه براي حل مشكلات خود و اطرافيانش از اسلحه كمري كمك مي گيرد. فيلم كه حال و هوايي معترض دارد توسط تيلر پري- نمايشنامه نويس سرشناس سياهپوست- نوشته و كارگرداني شده است. خود او در فيلم هم  بازي مي كند. فيلم كه قسمت دوم يك كار موفق است، با هزينه اي ۵/۵ ميليون دلاري تهيه شده است و از حالا حكم يك كار پرفروش را دارد. سازندگان اتحاد دوباره خانواده، فيلم خود را براي منتقدين سينمايي نمايش ندادند. اين در حالي است كه به طور معمول، تمام فيلم هاي سينمايي، يك هفته قبل از نمايش عمومي براي منتقدين به نمايش درمي آيند. زماني كه يك كمپاني فيلم سازي احساس مي كند فيلمش با نقد منفي منتقدين روبه رو مي شود، تصميم به عدم نمايش خود براي آنها مي گيرد.

«دزد و پاسبان» جديد
005991.jpg
آندرو لائو يك فيلم اكشن جنايتكارانه تازه مي سازد.
اين فيلمساز سرشناس هنگ كنگي براي نقش اصلي فيلم جديد خود توني ليونگ چيو واي را انتخاب كرده است. اين دو قبل از اين در كار اكشن ماجراجويانه «موضوعات داخلي» با يكديگر كار كرده اند. فيلمبرداري فيلم، آوريل شروع مي شود. حال و هواي پليسي و كارآگاهانه فيلم، يك جور موش و گربه بازي درباره درگيري يك پليس و دزد است. لائو مي گويد:مي خواهم فيلم شبيه نوول هاي كارآگاهي باشد و داريم چيزهاي تازه اي را به قصه اصلي اضافه مي كنيم. تعليق موجود در اين فيلم بيشتر از كارهاي قبلي ام خواهد بود. اميدوارم اين فيلم به تماشاگران ديد تازه اي نسبت به ژانر سينمايي« دزد و پاسبان »بدهد. ليونگ كه سال ۲۰۰۰ براي درام عاشقانه و تاريخي« در مود عشق »جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره بين المللي كن را گرفت، در فيلم لائو در نقش دزد ظاهر مي شود. نام فيلم همزمان با شروع فيلمبرداري انتخاب و اعلام خواهد شد. در عين حال لائو خود را آماده مي كند كه پس از اين فيلم، به سراغ ساخت قسمت جديدي از فيلم پرفروش و موفق« موضوعات داخلي »برود.

مي سي سي پي مي سوزد
005997.jpg
مشكلات مربوط به تبعيض نژادي در يك فيلم جديد آمريكايي به تصوير كشيده مي شود.
تهيه كنندگان فيلم ضد تبعيض نژادي «مي سي سي پي مي سوزد» دوباره به منطقه پرآشوب جنوب كشور برمي گردند تا يك قصه تازه را تبديل به فيلم سينمايي كنند. فرد زولو كه به داشتن تفكرات ضد تبعيض نژادي شهرت دارد، قصه تراژيك امت لوئيس تيل را در يك فيلم سينمايي تعريف مي كند. امت يك نوجوان ۱۴ساله بود كه سال ۱۹۵۵ توسط نيروهاي سفيدپوست افراطي به قتل رسيد، به دنبال جرّ و بحث اين نوجوان با يك زن سفيدپوست، اوضاع منطقه شلوغ شد و مرگ خشونت بار او باعث خلق يك جنبش تازه در ارتباط با حقوق اوليه انساني شد.
كيت  بائوچمپ، مستندساز سرشناس براي كارگرداني فيلم انتخاب شده است. وي قبل از اين فيلمي مستند درباره زندگي و مرگ امت ساخته است. اين فيلم كه سر و صداي زيادي در زمان نمايش به پا كرد، باعث شد تا پرونده حقوقي قتل امت دوباره گشوده شود. اين پرونده در همان ماه هاي اول به دليل نفوذ برخي مهره هاي پشت پرده بسته شد و تا سال ها كسي سراغ آن را نگرفت.

سينما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |