چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۴
ژيمناستيك و نسل امروز ورزش
بيداري در ورزش پايه
001911.jpg
علي راد
از روزي كه پادگورني روسي ورزش ژيمناستيك را به ايران آورد تا به امروز هفتاد سال مي گذرد و ما در اين ورزش هنوز اندرخم يك كوچه ايم. اين كه اين مرد روسي با چه هدفي ژيمناستيك را به ايران آورده اطلاعات دقيقي در دست نيست، اما گفته مي شود كه مسئولين وقت ورزش ايران در آن تاريخ به اين فرضيه رسيده بودند كه اگر بخواهند ورزشهاي نوين را در ايران رونق بخشند، الزاما بايستي به سراغ رشته اي چون ژيمناستيك بروند و حتي آن را در مدارس كشور اجباري كنند. حركت هايي هم شده است و چون نمايش آن از اهميتش بيشتر مورد توجه بوده، متاسفانه خيلي زود هم فراموش شده است.
خاموشي و غفلت هفتاد ساله ژيمناستيك ايران گناه يك نفر و دو نفر و صد نفر نيست، گناه نگاه غلط و بي ربطي است كه از اول سنگ بناي آن كج نهاده شده است.
نسل امروز ورزش ايران به خوبي ضرورت احياي ورزشي چون ژيمناستيك را حس كرده است و ديگر بيش از اين نمي خواهد وارث حيات متزلزل آن باشد. حركت هاي خوبي شكل گرفته و از همه مهم تر براي اولين بار مقرر شده است كه يك مسابقه جهاني هم در اين ورزش در ايران برگزار شود. دو ديدگاه مختلف در مقابل اين جريان ايستاده است. نگاه اول با نفس برگزاري اين مسابقه مخالف است و آن را نمي پسندد كه البته براي خود دلايلي هم دارد و ديدگاه دوم كه معتقد است بالاخره بايد اين حصار شكسته شود و ارتباط ما با جهان ژيمناستيك برقرار شود. نگاه هر دو ديدگاه قابل احترام و بررسي است و ما خود را در جايگاهي قرار نمي دهيم كه در مقطع كنوني آن را نفي يا تاييد كنيم، اما بر اين نكته اصرار مي ورزيم كه برگزاري هر مسابقه اي آن هم با درجه جهاني،امتيازات منحصر به فردي را به كشور ما سرازير مي كند كه خير و بركت آن مي تواند بسياري از جوانان مملكت را بهره مند سازد. پس برگزاري جام جهاني ژيمناستيك در ايران را به فال نيك گرفته و منتظر دستاوردهاي حاصل از آن باقي مي مانيم.
براي نخستين بار مسابقات جام جهاني ژيمناستيك با حمايت سازمان تربيت بدني و كوشش فدراسيون ژيمناستيك در اسفندماه امسال به ميزباني تهران در ورزشگاه دوازده هزار نفري آزادي برگزار خواهد شد. فدراسيون ژيمناستيك به منظور برگزاري هرچه بهتر رقابتها و نيز جلب نظر فدراسيون جهاني براي كسب ميزباني اقدامات جالب توجهي از جمله تهيه تجهيزات لازم براي مسابقات كه مورد تاييد فدراسيون جهاني نيز باشد، انجام داده است. لازم به ذكر است كه اين تجهيزات دقيقا مطابق با استانداردهاي جهاني بوده و مانند همان وسايلي است كه در المپيك آتن به كار گرفته شده است. از ديگر اقدامات قابل ذكر اين فدراسيون تهيه و تجهيز تابلوهاي اعلام نتايج منطبق با امكانات به كار گرفته شده در سطح دنيا و با تكنولوژي آلمان است. به نظر مي رسد كليه امكانات در نظر گرفته شده براي مسابقات چند روز قبل از شروع رقابتها از كشور مبداء وارد تهران شود تا در هنگام برگزاري، امكانات اصلي مناسب براي انجام اين دوره از رقابتها فراهم باشد.
افتتاحيه مسابقات شامل مراسمي متشكل از فرهنگ و سنن ايرانيان خواهد بود. رقابتها از روز دوازدهم اسفند با برگزاري مسابقات تيمي و انفرادي آغاز مي شود و سيزدهم اسفندماه فينال سه رشته برگزار مي شود و در پي آن نيز ورزشكاران برتر جهت دريافت جوايز خود به روي سكو خواهند رفت. رقابتهاي سه رشته باقي مانده نيز چهاردهم اسفندماه كه آخرين روز مسابقات است انجام خواهد شد. قرار است هجده تيم خارجي از سراسر دنيا در اين مسابقات حضور پيدا كنند كه بنا به گفته مسئولين فدراسيون چهارده تيم مطرح اروپايي با نامداران خود در جام جهاني تهران حضور پيدا خواهند كرد كه اين بجز بالارفتن انگيزه در ميان تمامي ورزشكاران باعث بالارفتن سطح رقابتها مي شود.
001914.jpg
از اقدامات ديگري كه در اين دوره به كار گرفته مي شود، هماهنگي براي حضور دانش آموزان جهت تماشاي رقابتهاست. با توجه به اينكه نوجوانان و جوانان جزو سرمايه هاي آينده ورزش كشور محسوب مي شوند اين اقدام به جز ايجاد انگيزه براي آنان و تماشاي نزديك آنها از مسابقات جنبه ديگري كه همانا حضور تماشاگران پرشور است در بر دارد. البته بر موارد مذكور مي توان ايجاد فرهنگ سازي ژيمناستيك در خانواده ها و الگوسازي براي مردم را اضافه كرد.
اين دوره از مسابقات جهاني مانند ديگر رقابتها نيز نشان مخصوص به خود را دارد كه هر كشوري با توجه به خصوصيات و ويژگيهاي خود و ذوق و سليقه برگزار كنندگان آن طرحي خاص را كه مرتبط به رشته مربوطه و معنادار باشد در نظر مي گيرد. توضيحات مربوط به نشان جام جهاني ژيمناستيك به شرح زير است:
۱- استفاده از نقش هاي ريحاني در هنر ايراني، ساده سازي و توسعه اجزاي نقش براي ايجاد طرح و فيگور با توجه به حركتهاي رايج در ژيمناستيك، ايجاد حالت سيال، ساده و ديناميك با كيفيت مدرن در حركت فيگور.
۲- توجه به شادابي و سرزندگي طرح.
۳- استفاده از نقش ريحاني دوره صفويه براي القاي حالت جشن، خوشامدگويي و ارتباط داشتن با سنت و تاريخ كشور ايران.
۴- استفاده از سه رنگ آبي، قرمز و زرد طلايي كه در تمام طول تاريخ ايران از اعتبار، ارزش و احترام ويژه اي برخوردار بوده و براي اتصال با زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي مورد استفاده قرار مي گرفته است.
۵- استفاده از نقش گل جهت بيان روحيه ميهمان نوازي ايرانيان و اظهار دوستي با ساير ملل جهان.
۶- قراردادن نشان در سمت چپ، حكايت از درخشندگي، تيزهوشي، نوبودن، پيشتازي، خلاقيت، تفكر و خردمندي دارد.

نگاه
001917.jpg
تنيس ورزش محبوب و مهجور
احمد صدري
اولين دوره مسابقات انتخابي تيم ملي تنيس براي تعيين تركيب تيم منتخب ايران در مسابقات ديويس كاپ، در مجموعه هاي شهيد شيرودي و انقلاب تهران انجام شد. فينال اين مسابقات كه همزمان با ايام سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با عنوان گراميداشت دهه مبارك فجر برگزار شد، در مجموعه ورزشي انقلاب و ميان دو مدعي اصلي سال هاي گذشته تيم تنيس يعني انوشا شاهقلي و اشكان شكوفي انجام شد كه پيروز آن شاهقلي بود.
در اين رقابت ها كه اولين سري از سه سري مسابقات انتخابي تيم ملي تنيس است ۱۶ مدعي حضور در تيم ملي با هم به رقابت پرداختند. شركت كنندگان براساس امتيازات (رنكينگ) خود مجوز حضور در اين مسابقات را كه از تاريخ ۲۵ بهمن شروع شد، به دست آوردند.
بعد از انجام دوره هاي بعدي مسابقات انتخابي كه تا پايان فروردين ماه آينده ادامه خواهد يافت تيم منتخب خود را براي حضور در رقابت هاي گروه سوم جام ديويس- كه ۲۴ تيرماه سال آينده با شركت ۸ تيم در فيليپين برگزار مي شود- آماده مي كند.
۷ تيم ديگر در قالب دو گروه ۴ تيمي به صورت دوره اي در فيليپين با هم به رقابت مي پردازند كه در نهايت دو تيم برتر به رقابت هاي گروه دوم جام ديويس منطقه آسيا و اقيانوسيه صعود مي كنند.
دور بعدي مسابقات انتخابي تيم تنيس در دهه آخر اسفند و دور نهايي آن در دهه سوم فروردين انجام مي گيرد و در نهايت تيم ملي، بازيكنان خود را خواهد شناخت. پس از انجام آخرين مرحله و تعيين تركيب تيم، اردوي سه ماهه تيم ملي كار خود را زير نظر مربيان آغاز مي كند. اين فرصت سه ماهه، زمان  مناسبي است تا بازيكنان حاضر در اردو به شرايط مطلوب برسند.
ميرزايي- دبير فدراسيون تنيس كشورمان- در حاشيه فينال اين مسابقات در مجموعه ورزشي انقلاب ضمن تشريح روند انتخاب اعضاي تيم ملي تنيس كشور، از برنامه هاي بلند مدت فدراسيون براي ارتقاي تنيس از سطوح اوليه و در رده نوجوانان خبر داد و گفت: در ۲۰ روز آينده فدراسيون از يك مربي اوكرايني براي هدايت و آموزش نوجوانان دعوت به عمل مي آورد تا با يك برنامه ريزي سه ساله گامي مؤثر در جهت بهبود پايه اي تنيس برداشته شود.
دبير فدراسيون با اعلام خبر تشكيل مدرسه تنيس گفت: در تابستان ۸۴ فدراسيون اقدام به تشكيل مدرسه تنيس كرد كه در آن ۵۶ بازيكن ۷ تا ۱۲ سال اين رشته، تمرينات و كلاس هاي آمادگي و آموزشي را شروع كرده اند اما متأسفانه فعاليت هاي اين مدرسه به دليل فرارسيدن فصل زمستان و عدم وجود امكانات سالني مناسب متوقف شد.
ميرزايي افزود: سال آينده در طرح ۵ساله اي كه با هماهنگي آقاي علي آبادي- رياست محترم سازمان تربيت بدني- تهيه و در نوبت اجراست، سعي بر اين داريم كه با ازسرگيري فعاليت مدرسه تنيس و بهره مندي از مربي اوكرايني، به تمرينات نوجوانان استمرار بيشتري بخشيده و بتوانيم در فصل سرما هم تمرينات مستمر مدرسه تنيس و همين طور تيم ملي را دنبال كنيم. ادامه اين كار موجب خواهد شد در سال هاي آينده مانند ۱۴ سال پيش كه ۱۶ تا ۱۷ بازيكن آماده و هم سطح داشتيم، حركت روبه جلويي را در اين ورزش آغاز كنيم.
ميرزايي اظهار اميدواري كرد كه با هماهنگي و حضور سازمان تربيت بدني در كنار اين ورزش، برنامه هاي فدراسيون با موفقيت به اجرا درآيد.
دبير فدراسيون تنيس همچنين با اشاره به مسابقات پيش روي ديويس كاپ خبر داد كه قرار است از تعدادي بازيكن مطرح ايراني ساكن در خارج از كشور دعوت به عمل آيد كه بعد از ارزيابي آنها توسط مربيان تيم ملي و كميته فني، در صورت لزوم يا اگر سطح بازي و آمادگي آنها بيشتر از توانايي اردونشينان تيم ملي باشد، جايگزين بازيكنان فعلي تيم ملي شوند. ميرزايي گفت: تنيس ما نياز به ۷ يا ۸ سال كار مداوم دارد تا دوباره به دوران طلايي دو دهه پيش خود بازگردد.
عليرضا خروشي- رئيس فدراسيون تنيس-كه سراسر بازي فينال اولين دوره از مسابقات انتخابي تيم ملي تنيس را ايستاده در كنار زمين دنبال مي كرد، در گفت وگويي با خبرنگار ما برگزاري اينگونه رقابت ها را باعث آمادگي هر چه بيشتر بازيكنان دانست و گفت: در سراسر دنيا تور نمنت هايي در ۵۰ هفته برگزار مي شود.
او مسابقات اخير گراميداشت دهه مبارك فجر را زمينه اي براي شناخت بازيكنان دانست و گفت: نداشتن زمين تمرين سرپوشيده و استاندارد از معضلات جدي تنيس قهرماني است؛ به طوري كه اين مسابقات تا قبل از فينال در ورزشگاه شهيد شيرودي برگزار شد و فقط دور نهايي آن بعد از مدت ها كاركردن روي كيفيت زمين در ورزشگاه انقلاب انجام گرفت.
خروشي، برگزاري هفتگي مسابقات قهرماني را از اهداف فدراسيون تنيس دانست اما از نبودن پشتوانه و حامي براي اين ورزش در ساختار تربيت بدني كشور گلايه كرد و گفت: نداشتن سالن استاندارد و امكانات برگزاري مسابقات باعث از فرم خارج شدن بچه هاي تيم ملي مي شود.
خروشي اضافه كرد: از سوي ديگر نبود بازيكنان خوب و رقيب در سطح قهرماني، چارچوب اصلي كار را محدود كرده به طوري كه هيچ تهديدي اكنون براي بازيكنان فعلي وجود ندارد و حتي بعضي قهرمانان، بدون انجام تمرينات مداوم هم خطري از سوي رقباي جدي نمي بينند و همچنان مسابقات با حضور همين بازيكنان برگزار مي شود. به اين ترتيب برد و باخت در فينال هم چندان براي اين بازيكنان ثابت تفاوتي نمي كند و تنيس اكنون از نظر بازيكنان در يك دايره بسته حركت مي كند.
خروشي درباره برگزاري مدارس تنيس گفت: بعد از برگزاري اولين دوره از اين مدارس در تابستان گذشته، كار، نيمه تمام ماند؛ چون اولاً مدارس شروع شد و بعد هزينه مربيان و داوران با بودجه ۷۰ ميليوني فدراسيون در سال همخواني ندارد. اكنون ۳۰ هيأت تنيس در شهرستان ها فعال هستند كه فدراسيون با بودجه كنوني حتي قادر به روشن كردن چراغ هاي اين هيأت ها نيست.
خروشي عدم پخش مسابقات در تلويزيون و عدم حمايت از اين رشته در رسانه  ملي را باعث جذب نشدن اسپانسر و افزايش هزينه  ها دانست و گفت: در سال گذشته علي رغم برگزاري مسابقات پي در پي تنيس، تنها يك پخش مستقيم، نصيب اين رشته شد كه آن هم با تأخير صورت گرفت. اسپانسرها در صورتي حاضر به سرمايه گذاري روي ورزشي مي شوند كه دوربين هاي تلويزيوني، رقابت ها را به تصوير بكشد.
خروشي بودجه ۷۰ ميليوني فدراسيون را از هزينه مسافرت هاي «محمدالقريب» - بازيكن جوان تيم ملي كويت- هم كمتر دانست و گفت: كشورهاي ديگر سرمايه گذاري زيادي روي بازيكنان مستعد خود انجام مي دهند؛ مثلاً محمدالقريب كويتي به مسابقات مختلف بين المللي اعزام شده و كويت با اين فعاليت ها حركت رو به  جلويي را در آسيا آغاز كرده است. كويت با استفاده از همين بازيكن، سال گذشته به تهران آمد و در چارچوب مسابقات گروه دوم جام ديويس همه بازيكنان كشورمان را مغلوب خود كرد.
گلايه از كم توجهي به ورزش تنيس در سطح قهرماني، گلايه بازيكنان تيم ملي تنيس هم هست. انوشا شاهقلي- از اعضاي با سابقه تيم ملي تنيس كه عناوين قهرماني زيادي را دارد- بعد از پيروزي در فينال مسابقات گراميداشت دهه فجر در گفت وگويي با خبرنگار ما از اينكه به تنيس بها داده نمي شود گلايه كرد و گفت: فرهنگ اين ورزش پرطرفدار دنيا در ايران جايگاه خود را نيافته و در ميان رشته هاي ورزشي ديگر مظلوم مانده است. وي مي گويد: به هر رشته ورزشي كه بها داده شود به رشد و شكوفايي مي رسد و نتايجي در رده قهرماني به بار مي آورد.
شاهقلي سطح بازي هاي اولين دوره مسابقات انتخابي تيم ملي تنيس را خوب توصيف كرد و ادامه اين مسابقات را براي شكوفاشدن اين رشته مفيد دانست.
تيم ملي تنيس كشورمان در تيرماه سال آينده رقابت هاي دشوار ديويس كاپ را پيش رو دارد كه فرصتي است براي احياي جايگاه از دست رفته در تابستان گذشته.
خط محروميت از ورزش را هم رد كرده ايم
گروه ورزشي _ مريم رضايي: دكتر خسرو ابراهيم ،مدرس فدراسيون جهاني واليبال و متخصص فيزيولوژي ورزش در پنجمين همايش بين المللي تربيت بدني و علوم ورزشي گفت: ما به خط محروميت از ورزش رسيده ايم و حتي از آن هم عبور كرده ايم. شايد بايد به فكر تابلوي ورزش ممنوع مانند سبقت ممنوع باشيم! وي افزود: با توجه به اطلاعات زيادي كه در مورد فعاليت هاي بدني و ورزش به دست آمده است، ما هيچ گاه به اصل اثرات بلندمدت محروميت از فعاليت هاي بدني و ورزش توجه نكرده ايم. شايد۲۰ سال ديگر انسان هاي ۴۰ ساله اي داشته باشيم كه ۶۰ ساله به نظر برسند. وي افزود: تغيير مكرر مديران ورزشي طي يك دهه گذشته با اعمال سلايق مختلف موجب شده است كه هم اكنون به خط محروميت ورزش برسيم.
دكتر خسرو ابراهيم در جمع كارشناسان ورزش افزود: در كشورهاي آمريكا و كانادا با سرمايه گذاري هاي انجام  شده در حوزه ورزش و آمادگي هاي جسماني ميزان هزينه هاي پزشكي كاهش يافته است. اين رقم در كشور كانادا به ازاي ۵۱۳ دلار براي هر نفر در سال بوده است. وي در ادامه گفت: هم اينك در جامعه اسير بيماري هاي غير واگيردار مثل قلبي _ عروقي، سرطان، ديابت، ريه و تنفسي و غيره شده ايم. سازمان بهداشت جهاني گزارش داده است كه ۶۰ درصد مرگ و ميرها و ۴۳ درصد از هزينه هاي انجام شده مربوط به بيماري هاي غيرواگيردار است.
وي درباره محروميت هاي موجود ورزش گفت: ما هم اكنون در كوچه و خيابان ، منزلمان و در مدارس، دانشگاه ها از ورزش صحيح و اصولي محروميم. در پارك ها امكانات ورزشي نداريم و در مدارس و دانشگاه ها به بخش ورزش توجهي نمي شود.
به گزارش همشهري به منظور نهادينه  كردن پژوهش در رشته تربيت بدني و علوم ورزشي و انتقال يافته هاي نوين علمي روز جهان به جامعه ورزش كشور، پنجمين همايش بين المللي تربيت بدني و علوم ورزشي با حضور پژوهشگران و صاحب نظران داخل و خارج كشور برگزار شد. در اين همايش پروفسور دال تپر درباره توسعه جهاني تربيت بدني و علوم ورزشي، پروفسور هارتمن درباره پيش تمريني و ورزشكاران زبده و پروفسور ياشينكو درباره علائم و نشانه هاي تداخل در سازگاري قلبي و عروقي در ورزشكاران زبده بر اثر فشارهاي تمرين سخنراني كردند.
رئيس انجمن بين المللي تربيت بدني و علوم ورزشي از آلمان كه براي حضور در همايش بين المللي به تهران سفر كرده است، در گفت وگويي با ايسنا از توسعه علوم ورزشي در مقطع كارشناسي ارشد در ايران ابراز خرسندي كرد و گفت: براي من بسيار قابل توجه است كه علوم ورزشي تا اين اندازه توانسته در ايران توسعه يابد. شاخه هاي رفتار حركتي، فيزيولوژي ورزش، مديريت و... دليلي بر اين مدعاست اين درحالي است كه ايران مي خواهد طي سال هاي آتي همچنان شاخه هاي تربيت بدني را توسعه دهد.
وي در رابطه با اجرايي كردن يافته هاي ارايه شده در اين همايش و تأثير آن در ورزش گفت: ما طبق رسالتي كه در وظايف خود داريم بايد آنچه به دست مي آوريم را براي مردم مطرح كنيم، اين وظيفه مسئولان است كه صحيح ترين راه را تشخيص دهند و آن را در ورزش به كار ببندند. وي افزود: مثلاً تيم ملي ايران به مسابقات جام جهاني فوتبال راه يافته است، مسئولان مي توانند با استناد به يافته هاي موجود تشخيص دهند كه چه عواملي مي تواند سبب جلوگيري از بروز آسيب ديدگي ملي پوشان شود و يا چه عواملي به حفظ روحيه ورزشكاران مي انجامد.

پيدايش جام جهاني
ظهور فوتبال مدرن هلند
جام جهاني ۱۹۷۴ آلمان
001908.jpg
بار ديگر يك كشور ميزبان موفق شد تا افتخاري براي خود كسب كند. در اين جام تيم ها بسيار سرسخت  نشان دادند و دائماً در حال تغيير تاكتيك و سيستم خود در طول بازي ها بودند. اين تورنمنت نويد بخش آغاز فوتبال مدرن گروهي بود. هلند به رهبري يوهان كرويف بازي هاي بي نظيري ارائه كرد. آنها موفق شدند آرژانتين را چهار بر صفر و برزيل قهرمان دوره گذشته را دو بر صفر شكست دهند تا ورود مقتدرانه خود را به همه اعلام كنند. آلمان غربي پس از شروعي نه چندان جالب بالاخره به فرم مطلوب رسيد و خود را مدعي اصلي قهرماني معرفي كرد. در بازي نهايي، آلمان ها به كاپيتاني فرانتس بكن باوئر، در اوج آمادگي قرار داشتند و موفق شدند هلند قدرتمند را شكست دهند تا ژرمن ها براي دومين بار قهرمان جهان شوند. اين دوره از رقابت هاي جام جهاني كه دهمين دوره اين رقابت ها محسوب مي شد با ورود تلويزيون رنگي به جهان مقارن شد و بجز اين انقلاب مهم در عرصه فرهنگ و علم، تغييراتي نيز در قوانين مسابقات به وجود آمد و تيم ها بايد پس از پايان مرحله گروهي، در دور دوم نيز به طور گروهي و با يكديگر رقابت مي كردند. دومين تغيير نيز جايگزيني جام ديگر به جاي ژول ريمه بود كه چهار سال قبل برزيل براي هميشه آن را تصاحب كرده بود. در اين جام، يك مجسمه طلايي با طرحي جديد معرفي شد كه قوانين جام قبلي نيز بر اين جام حكمفرما بود و هر تيمي سه بار آن را فتح مي كرد،مي توانست براي هميشه مالك آن باشد. روي كاغذ تيم هاي آلمان غربي، برزيل و هلند مدعيان اصلي قهرماني به شمار مي رفتند. اگر چه تيم ميزبان با شكست از آلمان شرقي متزلزل نشان داد كه در جاي خود يكي از عجيب ترين نتايج تاريخ فوتبال است اما به هر حال آنها به رهبري و هدايت فرانتس بكن باوئر، قيصر دنياي فوتبال و با تغيير شيوه بازي و نحوه هجومشان با تمامي قدرت ديگر حريفان را از پيش رو برداشتند. آنها در ديدار نهايي در دقايق نخست گل اول را از روي نقطه پنالتي دريافت كردند، اين ضربه در حالي به دست آمده بود كه از زمان شروع بازي پاي آلمان ها حتي يك بار هم توپ را لمس نكرده بود تا توپ به كرويف رسيد و او هم به سمت دروازه آلمان هجوم برد اما اولي هوينس او را متوقف كرد. اين ضربه در نهايت توسط نيسكنس به گل تبديل شد اما درست چند دقيقه بعد در حركتي مشابه، هولز نباين از تيم آلمان به محوطه جريمه هلند نفوذ كرد و متوقف شد تا پل برامتيز ضربه پنالتي را به گل مساوي تبديل كند و آلمان ها يكبار ديگر در فوتبال به بازي باز گردند. گرد مولر، بمب افكن ژرمن ها درست در آخرين دقيقه نيمه اول بود كه تيرخلاص را از ميان پاهاي دو بازيكن (مدافع و دروازه بان) نارنجي پوشان عبور داد تا در نهايت بازي با همان نتيجه دو بر يك به اتمام برسد و ياران قيصر فاتح نخستين جام جهاني پس از ژول ريمه شوند.
رده بندي نهايي
۱- آلمان غربي
۲- هلند
۳- لهستان
۴- برزيل

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |