شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴
فوتبال در اروپا
شتاب براي قهرماني
002004.jpg
حسن حيدري
به نظر شما در پايان اين فصل فوتبال در باشگاه هاي اروپايي، جام قهرماني نصيب كدام تيم ها خواهدشد؟
آيا اين سير صعودي توسط تيم هاي چلسي، بارسلونا، بايرن مونيخ، يوونتوس و ليون در ۵ ليگ معتبر دنيا حفظ خواهد شد.
اين تيم ها در كنار قهرماني در كشورهاي خود نيم نگاهي نيز به ليگ قهرمانان اروپا دارند و اين هفته بايد ديدارهاي مرحله يك هشتم نهايي را به پايان برسانند.
البته هنوز تا پايان رقابت هاي اروپايي چندين هفته باقي مانده است، اما گويا ۵ تيمي كه از آنها ياد كرديم با فاصله اي كه بين خود و ساير رقبا ايجاد كرده اند شانس قهرماني دارند.
فوتبال در قاره اروپا همواره شاهد جذاب ترين رقابت ها بوده و همه ساله سود كلاني را نيز نصيب تيم ها، شركت هاي تبليغاتي و بازيكنان مي كند.
اكنون فوتبال حتي روي سياست نيز تأثير گذار شده و نقش مهمي را ايفا مي كند.
در اين مقاله به بررسي ۵ ليگ معتبر اروپا، موقعيت تيم ها و احتمالات قهرماني مي پردازيم.

جشني دو باره با ريكارد
اسپانيا يكي از زيباترين كشورهاي قاره اروپا، امسال نيز شاهد شكوفايي دوباره بارسلونا بود. فرانك ريكارد كه فصل پيش اين تيم را به مقام قهرماني رساند اكنون در تلاش است تا بار ديگر اين افتخار را تكرار كند. بارسلونا پيش از كسب عنوان قهرماني لاليگا در فصل پيش ۵ سال بود كه به اين مقام دست نيافته بود.
اين تيم در فاصله ۱۳ هفته به پايان بازي ها با ۵۸ امتياز در صدر جدول ايستاده و تنها تعقيب كننده جدي اين تيم والنسياست كه در حال حاضر با ۱۵۰ امتياز در مكان دوم قرار دارد.
رقابت هاي لاليگا از سال ۱۹۲۸ آغاز شد و در همان سال نخست بارسلونا بود كه اين جام را از آن خود كرد و رئالي هاي متمول را جا گذاشت.
در حال حاضر رئال مادريد كه در اين فصل روزگار بدي را سپري مي كند با ۲۹ عنوان قهرماني در لاليگا ركورد دار است و بعد از اين تيم بارسلونا با ۱۷ عنوان قهرماني در مكان دوم ايستاده است. رئال مادريد با شكست هفته پيش برابر مايوركا در مكان سوم جدول باقي ماند.
بارسلونا امشب در نيوكمپ به مصاف تيم ديپورتيولاكرونيا مي رود تا با موفقيت در اين بازي زمينه پيروزي بر چلسي در ديدار روز سه شنبه ليگ قهرمانان را فراهم كند.
در ساير بازي هاي هفته بيست و ششم رئال مادريد در داربي پايتخت با آتلتيكو مادريد مصاف مي دهد. تيمي كه موفق شد بارسلونا را در خانه سه بر يك شكست دهد. بايد ديد آيا ساق هاي كم توان رئالي ها در اين بازي مي توانند معجزه اي از خود بروز دهند تا رئال در سانتياگو برنابئو تحقير نشود.
002007.jpg
اقتدار «يووه»
يوونتوس كه همواره در ايتاليا متهم به حمايت تيم داوري از اين باشگاه است در اين فصل با گام هاي استوار به سوي قهرماني پيش مي رود. يوونتوس كاپلو جنگنده تر و زيباتر از يوونتوس ليپي بود.
يووه با گذشت ۲۷ بازي تنها يك بار تن به شكست داده و در دل آلپي نيز ركورد بدون باخت را تا اين لحظه حفظ كرده است. با حضور پاتريك ويه را در اين تيم، قلب يوونتوس توان تازه اي به دست آورده و قدرت خط مياني گورخرها بالا رفته است. يوونتوس امشب بازي سختي را در جنوا در پيش دارد و بايد به مصاف سامپدوريا برود. كاپلو در اين بازي بايد نه تنها به فكر سلامت ساق هاي ستاره هاي خود باشد تا براي ديدار با وردربرمن در چارچوب ليگ قهرمانان محفوظ بمانند، بلكه بايد از اين نبرد حساس ۳ امتياز خانگي را به دست آورد. توريني  ها در آخرين بازي خارج از خانه برابر مسينا به تساوي دو بر دو رسيدند ولي اين بار آنها نمي خواهند با نتيجه مساوي زمين را ترك كنند.
تيم يوونتوس تاكنون ۲۸ عنوان قهرماني را در رقابت هاي كالچو به نام خود به ثبت رسانده است. اين تيم در پايان هفته بيست و هفتم با ۷۰ امتياز و اختلاف ۱۰ امتيازي نسبت به آث ميلان در صدر جدول ايستاده است. كاپلو در مورد پيش بيني كسب عنوان اين فصل گفت: تا پايان بازي ها ۱۱ هفته باقي مانده و اكنون نمي توان دراين باره صحبت كرد. هر اتفاقي ممكن است روند صعودي تيم ما را دچار اختلال كند و ما بايد شرايط كنوني تيم را حفظ كنيم.
در ايتاليا بعد از يوونتوس تيم هاي آث ميلان، اينترميلان و رم سعي در نزديك شدن به يووه را دارند. در اين راه امشب ميلان در سن سيرو ميزبان امپولي است. در اين بازي ياپ استام به دليل اخراج در بازي قبلي غايب مي باشد. اينتر نماينده سوم ايتاليا در ليگ قهرمانان نيز فردا در پايتخت به مصاف آث رم مي رود. در اين ديدار اينتر والتر ساموئل را به دليل اخراج در ديدار با اودينزه در اختيار ندارد.
هر سه نماينده ايتاليا در راه ليگ قهرمانان اروپا طي روزهاي سه  شنبه و چهارشنبه بازي هاي دشواري را در پيش دارند. يوونتوس با وردربرمن، ميلان با بايرن مونيخ و اينتر با آژاكس بازي هاي اين هفته ايتاليايي ها در اروپا هستند.
تمامي اين تيم ها ميزبان هستند تا با اقبال بيشتري به دور بعدي راه يابند.در بين تيم هاي ايتاليايي، تيم آث ميلان با ۶۰ گل زده داراي بهترين خط حمله است، اما در حال حاضر بهترين گلزن لوكاتوني از فيورنتينا با ۲۲ گل، ديويد ترزگه با ۱۸ گل و توتي از رم، شوچنكو و جيلاردينو با ۱۵ گل در مكان هاي بعدي قرار دارند.
002010.jpg
بايرن بالاك
بايرن مونيخ هم مثل ساير همتاهاي خارجي اش اكنون با فاصله اي نسبتاً خوب نسبت به وردربرمن و هامبورگ در صدر جدول پيش مي رود.
بايرن مونيخ هفته پيش با يك پيروزي پرگل مقابل اينتراخت قدرت خود را به رخ حريفان كشيد. بايرن مونيخ يك هفته پراضطراب را در پيش رو دارد. بايرن مونيخ امروز در آغاز هفته بيست و چهارم بايد به مصاف هامبورگ برود. بايرن از بازي رفت خاطره خوشي ندارد، زيرا تنها باخت بايرن مونيخ توسط هامبورگي ها رقم خورد.
بايرن بعد از اين بازي دشوار بايد به سفري طولاني به سوي ايتاليا تن دهد تا ديدار برگشت با آث ميلان را برگزار كند.
بايرن مونيخ به دليل مصدوميت اليوركان ممكن است اين بار نيز او را در تركيب اصلي قرار ندهد اما پزشكان بايرن درصدد هستند كه اگر او به بازي امروز با هامبورگ نرسد حداقل براي بازي با آث ميلان در تركيب اصلي باشد.در ديدار بايرن و هامبورگ نبرد اصلي در ميانه ميدان است؛ جايي كه بالاك بايد با رافائل فان درفارت مصاف دهد.
حضور مهدوي كيا در تركيب هامبورگ قطعي بوده و اميدواريم ماگات نيز اين فرصت را به كريمي بدهد تا در اين بازي از ابتدا به ميدان برود تا جذابيت بازي بيشتر شود. تنها فرصت هامبورگ براي نزديك شدن به بايرن اين بازي است، در غير اين صورت بايد قيد قهرماني را بزند. در اين بازي وان بوتين كاپيتان هامبورگ به دليل اخراج در بازي اشتوتگارت غايب است.
از سوي ديگر بايرن مونيخ در اين فصل در آرزوي سه گانه اي جديد است: بوندس ليگا، جام حذفي و ليگ قهرمانان اروپا . اگر قرار باشد بالاك فصل آينده از اين تيم جدا شود اين تيم بايد اين سه آرزو را در اين فصل به تحقق برساند.كارل هاينس رومينيگه در زمينه جدايي بالاك از اين تيم مي گويد: ما مخالفتي براي جدايي او نداريم و انتخاب تيم بعدي بالاك را به عهده خودش گذاشته ايم و او آزاد است به هر پيشنهادي پاسخ مثبت دهد.
در بازي ديگري كه مورد علاقه ما ايراني هاست هانوفر ميزبان شالكه است. هانوفر هفته پيش بعد از مدت ها به رهبري نوي ور برابر ولسفبورگ شكست خورد؛ اگر چه كه استحقاق اين باخت را نداشت و هاشميان فرصت هاي زيادي را از دست داد. هانوفر در حال حاضر با۳۰ امتياز در مكان هفتم قرار دارد و شالكه با ۴۵ امتياز در بين چهار تيم بالاي جدول قرار دارد. كايزرسلاترن نيز با زندي امروز در خانه به مصاف اشتوتگارت مي رود. اشتوتگارت هفته پيش موفق به شكست هامبورگ شده بود.
002013.jpg
سيطره چلسي در ليگ برتر
چلسي براي دومين بار خود را آماده قهرماني مي كند. آرسنال و منچستر به قدري امتياز از دست دادند تا اين تيم لندني بخت اول قهرماني در اين فصل باشد. البته اين تيم مثل فصل پيش يك تيم كامل و بدون عيب و نقص بود. مورينيو اميدش را براي صعود به مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان بعد از شكست مقابل بارسلونا تا حدود زيادي از دست داده است و تمركز خود را روي ليگ برتر معطوف كرده و سعي دارد تا با اقتدار قهرمان شود.
چلسي امروز در خارج از خانه با وست  بروموويچ ديدار مي كند. چلسي در حال حاضر با ۶۹ امتياز در صدر جدول قرار دارد و در بازي هاي بيرون از لندن تنها ۲ بار مغلوب شده است. البته «وست برو» تيم قدرتمندي نيست كه بتواند چلسي را آزار دهد، زيرا در انتهاي جدول روي لبه تيغ قرار دارد. وست برو در ۱۳ بازي خانگي تاكنون ۶ بار شكست خورده است.
در ساير بازي هاي امروز آرسنال به مصاف فولام مي رود و ليورپول نيز در آنفيلد با چارلتون ديدار مي كند.
در حال حاضر بعد از چلسي تيم هاي منچستر، ليورپول، تاتنهام و بلكبرن در صدد حفظ جايگاه هاي دوم تا چهارم براي صعود به ليگ قهرمانان اروپا هستند.
شيرها
شيرهاي فرانسوي براي پنجمين سال متوالي قهرماني در سرزمين خروس ها را نشانه گرفته اند. موفقيت ليون با ژرارد هوليه به فرانسه ختم نمي شود، زيرا اين تيم اين هفته در ورزشگاه اختصاصي خود ژرلان از پيروزي يك بر صفر مقابل آيندهوون در بازي رفت ليگ قهرمانان دفاع مي كند.
البته ليون هفته پيش در ژرلان با نتيجه باور نكردني چهار بر يك مغلوب رن شد.
ليون امشب در زمين آژاكسيو به مصاف اين تيم ته جدولي مي رود. ليون در حال حاضر با ۵۹ امتياز در صدر جدول قرار داشته و تنها ۲ باخت در پرونده خود دارد.
در ساير بازي هاي مهم امروز متز با موناكو، سوشو با بوردو و سنت اتين با نانسي ديدار مي كنند.
بوردو تيم دوم جدول فرانسه با يك بازي بيشتر و ۵۳ امتياز تنها تعقيب كننده ليون است.

پيدايش جام جهاني
جام جهاني ۱۹۷۸ آرژانتين
ناكامي دوباره هلند
گروه ورزش - علي راد: براي نخستين بار پس از سال ،۱۹۶۲ جام جهاني بار ديگر در آمريكاي جنوبي و اين بار در آرژانتين برگزار شد. در آن سال ها اين كشور توسط حكومت ديكتاتوري ژنرال ويدلا اداره مي شد. هزاران نفر از مردم كشته شدند و حتي عمر اكتيس - رئيس كميته برگزاري جام جهاني- هم ترور شد. تيم هاي راه يافته به جام جهاني،  با وحشت پا به اين رقابت ها گذاشتند. اما به آنها اطمينان داده شد كه هيچ مشكل امنيتي در آنجا وجود نخواهد داشت. بعدها، برتي فوگتس -كاپيتان آلمان ها- پس از برگزاري جام جهاني اظهار كرد كه هيچ نشانه اي از حكومت ديكتاتوري در اين كشور مشاهده نكرده است. اين تورنمنت بدون اتفاق مهمي كه نشانگر خشونت باشد برگزار شد. برخي ستارگان بزرگ نظير فرانتس بكن باوئر، قبل از جام جهاني از تيم ملي كناره گيري كردند و يوهان كرويف و پل براتينر نيز به دليل وضعيت نامناسب سياسي در آرژانتين تيمشان را همراهي نكردند. البته ستارگان جديدي جاي آنها را در تيم هايشان گرفتند و به دنياي فوتبال معرفي شدند. هانس كرانكل، تئوفيليو كوبيلاس، پائولو روسي، كارل هاينزرومينيگه، كني دالگليش و يوهان نيسكنس در حدي ظاهر شدند كه تماشاگران را به وجد آوردند.
پرفروغ ترين ستاره اين جام، ماريوآلبرتوكمپس ، اسطوره تيم ميزبان و تنها بازيكن حاضر در ليگ خارج از آرژانتين بود كه توسط منوتي به تيم ملي فرا خوانده شد. پس از شروعي نه چندان دلچسب، كمپس در تمام بازي هاي حساس موفق به گلزني شد. البته دروازه باني فوق العاده فيلول، رهبري بي نظير پاسارلا در خط دفاعي و دوندگي هاي تمام ناشدني آرديلز، همه باعث شد تا آرژانتين براي اولين بار قهرمان جام جهاني شود. اين همان لحظه اي بود كه آرژانتيني ها از سال ۱۹۳۰ كه در فينال آن جام بازي را به اروگوئه واگذار كرده بودند، انتظار آن را مي كشيدند. هلندي ها بار ديگر به فينال راه پيدا كردند اما بازهم توسط كشور ميزبان مغلوب شدند.
ايتاليا، بازيكنان جوان بسياري را به كار گرفت تا در چهارسال بعد و جام جهاني آينده در اوج بازي خود قرار بگيرند. البته آنها در جام جهاني آرژانتين هم كلاس بالاي خود را با شكست ميزبان نشان دادند. فرانسه نيز تيم جواني در اختيار داشت اما با قرار گرفتن در گروهي كه آرژانتين و ايتاليا در آن حضور داشتند، كار صعود چندان آسان به نظر نمي رسيد كه در پايان نيز همينطور شد.
فرانسه در چهار سال بعد قدرتمندتر بازگشت. برزيل نيز بدون شكست به خانه بازگشت، در حاليكه چندان مثل گذشته درخشان نبود. ريولينو آخرين لحظات حضورش در تيم ملي را پشت سر مي گذاشت و زيكو، ستاره جوان برزيل نيز بيشتر اوقات روي نيمكت قرار مي گرفت. پيروزي شش بر صفر آرژانتين برابر پرو باعث شد كه برزيلي ها به دليل تفاضل گل كمتر نتوانند در فينال حضور پيدا كنند. تونس در اين جام با شكست سه بر يك مكزيك، نخستين تيم آفريقايي شد كه در جام جهاني موفق به پيروزي شده است. تونس در بازي بعدي خود، برابر مدافع عنوان قهرماني يعني آلمان غربي، صفر بر صفر مساوي كرد. اسكاتلند تنها نماينده بريتانيايي حاضر در اين جام نيز با كسب نتايج ضعيف، با وجود اينكه تيمي خوب در اختيار داشت نتوانست به دور دوم صعود كند. البته آنها در يك بازي جالب موفق شدند سه بر دو هلند را شكست دهند و در اين بازي بود كه راب رنسنبرنيگ هزارمين گل تاريخ جام  هاي جهاني را به ثمر رساند كه از روي يك ضربه پنالتي به دست آمد.
در بازي فينال، آرژانتين سه بر يك هلند را در هم كوبيد و به رهبري لوئيزسزارمنوتي، قهرمان جام جهاني شد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |