دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۶ - Apr 10, 2006
رئيس مؤسسه عالي بانكداري:
طرح منطقي كردن سود بانكي تورم را افزايش مي دهد
مهر: رئيس موسسه عالي بانكداري ايران گفت: طرح منطقي كردن نرخ سود بانكي موجب افزايش نرخ تورم در سال جاري مي شود.
محمد طبيبيان يكي از علل اصلي كاهش نرخ تورم را در سال هاي گذشته ورود نقدينگي به بازار بورس ايران عنوان كرد و اظهار داشت: با كاهش نرخ بهره بانكي در شرايطي كه بازار بورس ايران در ركود به سر مي برد نقدينگي هاي موجود به سمت خريد كالا حركت مي كند، يعني سرمايه ها به سمت بازارهاي غير متشكل پولي در كشور حركت مي كند؛ درنتيجه همين امر موجب افزايش نرخ تورم درسال جاري مي شود.
رئيس موسسه عالي بانكداري ايران در ادامه طرح كاهش نرخ سود بانكي را مافوق برنامه هاي اقتصادي دركشور عنوان كرد و درادامه افزود: طرح كاهش نرخ سود بانكي علاوه بر آنكه آثارمنفي بر روي اقتصاد كشور مي گذارد، بانك مركزي را عملا از كار مي اندازد.
وي در ادامه با بيان اينكه طرح كاهش نرخ بهره بانكي تعادل منابع و مصارف بانك ها را برهم مي زند، افزود: نتيجه اين اقدامات باعث مي شود اهرم هاي سياست گذاري در بانك مركزي مشكل تر شود.
طبيبيان تاكيد كرد: كاهش دستوري نرخ سود بانكي موجب خواهد شد كه مردم پس اندازهاي خود را به حساب هاي جاري بانك منتقل كنند و يا صرف خريد كالاهاي با دوام در بازار بكنند.
وي با بيان اينكه طرح منطقي كردن نرخ سود بانكي موجب بلاتكليفي بانك ها و مردم مي شود، افزود: طرح دستوري كاهش نرخ سود، ركود اقتصادي را در كشور بيش از پيش تقويت مي كند.
طبيبيان در ادامه پس اندازهاي مردمي را در ايران غيرمنفعل عنوان كرد و در ادامه افزود: با كاهش نرخ سود بانكي مردم مجبورهستند جهت حفظ ارزش پول خود كالاهاي بادوام خريداري كنند.
وي درادامه كاهش هزينه هاي غيرعملياتي بانك ها در كاهش ميزان نرخ بهره در كشور را موثر عنوان كرد و افزود: دولت بايد در اين خصوص اختيارات مديران عامل بانك ها را افزايش دهد.

اولويت بخش آب در وزارت نيرو اعلام شد
استحصال هرچه سريعتر آبهاي مرزي
ايرنا: معاون  وزير نيرو در امور آب  گفت : اولويت  ويژه  وزارت  نيرو در بخش  آبهاي مرزي ، استحصال  هرچه  سريعتر آبهاي  مرزي  است .
«رسول  زرگر» با تأكيد بر ضرورت  بهره برداري  از منابع  آبي  مرزي  كه  از كشور خارج  مي شوند، گفت : بهره برداري  آبهاي  مرزي  براي  تأمين  منابع  آبي  مورد نياز از اولويت ويژه اي  برخوردار هستند.وي  در مورد سياستهاي  معاونت  آب  وزارت  نيرو در زمينه  آبهاي  مرزي گفت : طبق  سياستهاي  اتخاذ شده  هر اقدامي  درباره  آبهاي  مرزي  انجام  مي دهيم  در قالب  توافقهاي  دو جانبه  و سه  جانبه  معتبر و مورد قبول  ايران  صورت  مي گيرد و تلاش  مي كنيم  خارج  از آنها اقدامي  انجام  ندهيم .
زرگر سپس  تأكيد كرد، در مواردي  كه  هنوز توافقنامه اي  در زمينه  استحصال  آبهاي  مرزي  وجود ندارد يا با مشكلاتي  مواجه  است ، امضاي  توافقنامه  و ايجاد چارچوبهاي  جديد براي  بهره برداري  از اين  منابع  در حال  پيگيري  و مذاكره  است  كه  نتايج  آن  متعاقباً اعلام  خواهد شد.
معاون  امور آب  وزارت  نيرو اظهار اميدواري  كرد، با همكاري  نهادهاي  ذيربط روند امضاي  توافقنامه ها براي  استحصال  آبهاي  مرزي  با كشورهاي  همسايه  به نتايج  مطلوبي  برسد.

گزارش همشهري از بازار كالاهاي پرمصرف خانوار
نابساماني قيمت و عرضه ميوه ادامه دارد
010815.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: تنظيم بازار ميوه، مركبات ، گوشت قرمز، مرغ و ساير مايحتاج ضروري مردم از برنامه هاي مورد تأكيد دستگاه هاي اجرايي كشور است. در روزهاي پاياني سال گذشته با كاهش تعرفه واردات ميوه و مركبات و استفاده از ذخيره سازي انجام شده وزارت بازرگاني از افزايش قيمت اين محصولات در ايام نوروز جلوگيري كرد و اين امر سبب شد تا رئيس جمهور كشورمان در ديدار با مسئولان اين وزارتخانه خواستار تداوم اين روند و تسري آن به ساير مايحتاج ضروري مردم شود.
گرچه براساس گزارش سازمان حمايت، قيمت ميوه در ايام نوروز امسال نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد كاهش نشان مي دهد و وزير بازرگاني نيز از قصد اين وزارتخانه براي ثبات قيمت ها در تمام طول سال با همكاري وزارت جهاد كشاورزي، تشكل ها و اتخاذ سياست هاي جديد خبر داده است اما به نظر مي رسد نابساماني در قيمت و عرضه ميوه، مركبات و گوشت قرمز با وجود تلاش هاي صورت گرفته همچنان ادامه دارد. گرچه برخي معتقدند اجرا نشدن صحيح ذخيره سازي ميوه و مركبات و تزريق به موقع اين محصولات به بازار در همان ايام نيز در نابساماني عرضه نقش داشته است.
در روزهاي اخير قيمت موز، سيب، نارنگي و خيار افزايش شديدي يافته و در اكثر ميادين موز عرضه نشده و يا با كيفيت پايين به قيمت ۷۵۰ الي ۸۵۰ تومان عرضه مي شود. وضعيت سيب، نارنگي و پرتقال نيز در بازارهاي مذكور و سطح شهر چندان رضايت بخش نيست.
سياه بهار سيب و مركبات
درحالي كه سيب و مركبات در ميادين ميوه و تره بار از قيمت هاي متفاوتي برخوردار بوده و يا عرضه نمي شود قيمت اين محصولات در فروشگاه هاي سطح شهر رشد چشمگيري داشته است. در بيشتر مراكز عرضه سطح شهر (كانكس هاي ميوه و تره بار) نيز خبري از موز، سيب و نارنگي نبوده و فروشندگان اظهار مي دارند به دليل قيمت بالا، اين محصولات با نرخ هاي مصوب همخواني نداشته و به همين دليل عرضه نمي شود. در محدوده ميادين ميوه و تره بار كه سيب قرمز، زرد، نارنگي و موز عرضه مي شود نيز اين محصولات با افزايش قيمت روبه رو شده است به نحوي كه سيب قرمز با كيفيت نه چندان مناسب ،۴۷۰ سيب زرد از ۴۰۰ تا ۴۹۵ تومان، موز از ۷۵۰ تا ۸۲۰ تومان، نارنگي بندري درجه سه از ۵۱۰ تا ۵۸۰ تومان و خيار از ۲۵۰ تا ۳۵۰ تومان عرضه مي شود. اين درحالي است كه در فروشگاه هاي سطح شهر ميوه به وفور يافته مي شود اما قيمت ها با افزايش حداقل ۳۰ درصدي همراه است. فروشندگان سطح شهر اين روزها را سياه بهار ميوه و مركبات مي دانند. در اين فروشگاه ها سيب زرد و قرمز با كيفيت مطلوب از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان، نارنگي از ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان، موز ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان و خيار گلخانه اي ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومان عرضه مي شود. همچنين پرتقال عرضه شده در ميادين ثابت و مراكز سطح شهر شهرداري از كيفيت چندان مطلوبي برخوردار نبوده و در برخي موارد پرتقال ذخيره سازي شده جعبه اي به مشتريان عرضه مي شود.
افزايش قيمت موز
در روزهاي پاياني سال گذشته قيمت هر كيلو موز بين ۷۰۰ تا ۸۵۰ تومان در نوسان بود اما اكنون قيمت اين محصول افزايش دوباره اي را تجربه مي كند. درحالي كه انواع موز وارداتي در ميوه فروشي هاي سطح شهر به وفور يافت مي شود و كمبودي در اين زمينه احساس نمي شود اما قيمت اين محصول افزايش نامعقولي يافته است. با افزايش قيمت موز ديدگاه هاي متفاوتي در زمينه علل نابساماني در قيمت و عرضه آن عنوان مي شود برخي نقش دلالان و انحصار واردات اين محصول را ازجمله عوامل مؤثر در افزايش قيمت ها دانسته اما برخي ديگر از فروشندگان سطح شهر اعتقادي به كمبود اين محصول نداشته و كمي عرضه موز را بهانه اي براي افزايش قيمت ها تلقي مي كنند .
به گفته رئيس تعاوني ميوه و سبزي تهران قيمت هر تن موز وارداتي ۳۸۰ دلار بوده و با احتساب هزينه هاي جانبي، قيمت واقعي هر كيلو موز نبايد از ۵۲۰ تومان تجاوز كند اما اكنون موز به بيش از دو برابر قيمت عرضه مي شود.
درحالي كه مسئولان ذي ربط از ارائه توضيح در زمينه علل نابساماني قيمت موز، سيب و مركبات خودداري مي كنند رئيس مجمع امور صنفي نيز افزايش قيمت ميوه در تهران را تكذيب نموده و معتقد است قيمت هاي ميوه هاي توليد داخل در وزارت بازرگاني مصوب شده و افزايش نيافته است. قاسم نوده فراهاني قيمت هر كيلو سيب و پرتقال در مغازه هاي پايتخت را ۵۵۰ تومان ذكر مي كند.از سوي ديگر رئيس سازمان بازرگاني استان تهران نيز تغيير قيمت در بازار ميوه و مركبات را در برخي محصولات وارداتي دانسته كه تأثيرگذاري چنداني بر بازار ساير محصولات نداشته است.
حميد صافدل گراني موز در هفته هاي اخير را ناشي از تغييرات نرخ حمل و نقل جهاني، نوسانات قيمت اين محصول در بازارهاي دنيا و تا حدودي تحت تأثير ايام نوروز دانسته كه با عرضه به موقع از محل ذخيره سازي مشكل رفع شده است.
قيمت گوشت و وعده هاي تحقق نيافته
با افزايش قيمت گوشت قرمز گوسفندي و گوساله در روزهاي پاياني سال گذشته و ادامه اين روند در ايام عيد به نظر مي رسد وعده هاي مسئولان براي تنظيم بازار اين فرآورده محقق نشده است. هم اكنون براساس نرخنامه قيمت هر كيلو ران گوسفندي در اين ميادين ۵ هزار و ۹۴۰ تومان، سردست سينه ۵۱۴۰ تومان، سردست گوسفندي (كف دست) ۵ هزار و ۸۳۰ تومان، راسته گوسفندي بي استخوان ۷هزار و ۲۰۰ تومان و قيمت هر كيلو گوشت چرخ كرده گوسفندي ۴ هزار و ۱۳۰ تومان است. همچنين قيمت هر كيلو گوشت سردست گوساله ۴ هزار و ۶۲۰ تومان، راسته گوساله پاك كرده ۵ هزار و ۲۵۰ تومان، فيله گوساله ۷ هزار و ۵۸۰ تومان و قيمت هر قطعه خورشتي بيش از ۵۰۰ گرم گوساله ۴ هزار و ۷۷۰ تومان اعلام شده است. اين درحالي است كه قيمت هاي اين فرآورده در فروشگاه هاي سطح شهر به مراتب بيشتر از قيمت هاي مصوب است.
ثبات قيمت مرغ و تخم مرغ
قيمت هر كيلو مرغ تازه در ميادين مذكور ۱۴۰۰ تومان بوده و هر كيلو مرغ منجمد به قيمت ۱۴۹۰ تومان عرضه مي شود همچنين هر كيلو تخم مرغ به قيمت ۵۲۰ تومان در ميادين عرضه مي شود و اين قيمت ها در فروشگاه هاي سطح شهر با اندكي افزايش همراه است.

اطلاعيه بانك مركزي در موردنرخ سود
تسهيلات و سپرده هاي بانكي در سال ۸۵
گروه اقتصادي: شوراي پول و اعتبار در ارتباط با سياست هاي پولي سال ۱۳۸۵ (تعديل نرخ هاي سود بانكي) مواردي را تصويب كرد.
روابط عمومي بانك مركزي در اطلاعيه اي افزود: براساس مفاد ماده ۲۰ قانون عمليات بانكي بدون ربا و بندهاي «الف» و «ب» ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، حداقل نرخ سود مورد انتظار تسهيلات بانك هاي دولتي براي كليه بخش هاي اقتصادي در سطح چهارده درصد يكسان خواهد بود.
همچنين نرخ هاي سود مورد انتظار تسهيلات، ناظر بر تسهيلات جديد بانك ها بوده و تسهيلات قبلي بانك ها تا سررسيد و تسويه با نرخ هاي قبلي به قوت خود باقيست.
در اين اطلاعيه نرخ هاي سود علي الحساب سپرده هاي بانكي نزد بانك هاي دولتي در دامنه ۷ درصد (سپرده هاي كوتاه مدت) و ۱۶ درصد (سپرده هاي بلندمدت پنج ساله) قرار خواهد داشت.
همچنين شوراي پول و اعتبار حداقل نرخ سود مورد انتظار تسهيلات بانك ها و مؤسسات اعتباري غيردولتي براي كليه بخش هاي اقتصادي در سال ۱۳۸۵ را در سطح سه درصد بالاتر از نرخ هاي سود تسهيلات در بانك هاي دولتي تصويب كرد.

ابلاغ قانون استقلال شركت هاي توزيع نيروي برق استانها
گروه اقتصادي: رئيس جمهوري قانون استقلال شركتهاي توزيع نيروي برق در استانها را براي اجرا ابلاغ كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت،  بر اساس ماده واحده اين مصوبه وزارت نيرو مكلف است ظرف مدت دو ماه از تاريخ تصويب اين قانون و بدون توسعه سازماني نسبت به اصلاح اساسنامه شركتهاي توزيع نيروي برق اقدام و پيشنهاد لازم براي اصلاح اساسنامه شركتهاي برق منطقه اي را به هيأت وزيران ارائه نمايد، به نحوي كه:
۱ـ تعداد شركتهاي برق منطقه اي از ۱۶ شركت موجود به حداكثر ۹ شركت تقليل يابد.
۲ ـ شركتهاي توزيع نيروي برق استانها با اختيارات كافي براي ايجاد، نگهداري و بهره برداري از تأسيسات توزيع نيروي برق در حوزه فعاليت خود به صورت غيردولتي عمل كنند.
۳ـ شركتهاي توزيع نيروي برق استانها در چارچوب سياستها، برنامه ها، استانداردها و مقررات مصوب وزارت نيرو از جمله مقررات ناظر به اطمينان از پرداخت بهاي برق و به عنوان شركتهاي زيرمجموعه شركت مادر تخصصي توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير) اداره شوند و از نظر مديريتي، اداري، مالي و منابع انساني از شركتهاي برق منطقه اي مستقل باشند.
۴ ـ شركتهاي توزيع نيروي برق استانها انرژي برق را در سطح ولتاژ فشار متوسط و طبق مقررات بازار برق ايران خريداري و به مشتركين خود به فروش برسانند.
طبق تبصره ۱ اين ماده واحده در صورت تكليف مراجع قانوني به فروش برق به نرخهاي كمتر از قيمت تمام شده، اعمال احكام بند (ج) ماده (۳۹) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به شركتهاي توزيع نيروي برق استانها مجاز خواهدبود.
همچنين شركتهاي توزيع نيروي برق استانها مي توانند از كليه اختيارات قانوني شركتهاي برق منطقه اي و مؤسسات و شركتهاي تابع وزارت نيرو از جمله اختيارات مندرج در قانون سازمان برق ايران براي انجام وظايف خود در امر توزيع نيروي برق استفاده نمايند.
قانون استقلال شركتهاي توزيع نيروي برق در استانها در جلسه علني نهم اسفند ۱۳۸۴ مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ ۱۵/۱۲/۱۳۸۴ به تأييد شوراي  نگهبان رسيد.

صادرات ميعانات گازي فازهاي يك تا پنج
پارس جنوبي از مرز ۱۵۴ ميليون بشكه گذشت
گروه اقتصادي: در سال جديد صادرات ميعانات گازي ميدان گازي پارس جنوبي از مرز ۱۵۴ ميليون بشكه گذشت.
به گزارش روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس ميعانات گازي استحصال شده از فازهاي يك، ۲ و ۳ و فازهاي ۴و۵ ميدان گازي پارس جنوبي بيش از ۲۸۷ هزار بشكه ميعانات گازي از اسكله صادراتي پارس واقع در بندر عسلويه به خارج از كشور صادر شد كه با محاسبه اين مرحله، از ابتداي بهره برداري از اين پنج فاز تاكنون بيش از ۱۵۴ ميليون و ۵۵۹ هزار بشكه از اين فرآورده سودآور صادر شده است.
اين گزارش حاكي است كه از فازهاي يك تا پنج ميدان گازي پارس جنوبي تاكنون بالغ بر ۹۴ ميليارد و ۵۲۰ ميليون متر مكعب گاز طبيعي توليدشده كه پس از تصفيه به شبكه سراسري گاز كشور تزريق شده است، همچنين از اين ۵ فاز تاكنون بيش از ۳۴۶ هزار تن گوگرد توليد شده كه در۲۱ مرحله بارگيري و به خارج از كشور صادر شده است.
در فازهاي يك تا پنج ميدان گازي پارس جنوبي روزانه ۱۲۵ ميليون متر مكعب گاز ، ۲۰۰ هزار بشكه ميعانات گازي و ۱۰۰۰ تن گوگرد توليد مي شود كه هر فاز سالانه بيش از يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار درآمد عايد كشور مي نمايد.

احتمال افزايش قيمت خودرو در سال جاري
گروه اقتصادي: باتوجه به كاهش تعرفه واردات خودرو و رسيدن آن به سقف ۹۰ درصد، ورود محصولات جديد و احتمال سهميه بندي بنزين در نيمه دوم سال، به نظر مي رسد امسال شاهد تحولاتي در عرصه قيمت خودرو در كشور باشيم.اين در حالي است كه جدا از موارد فوق، معمولاً در روزهاي پاياني هر سال و روزهاي نخستين سال جديد با افزايش سهم تقاضاي خودرو، بازار اين محصول با افزايش نسبي قيمت مواجه مي شود. در اين زمينه با محمدرضا نجفي منش دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو گفتگو كرده ايم.
***
* با توجه به اين كه طي چند سال اخير تلاش خودروسازان معطوف به تثبيت قيمت خودرو بوده است آيا روند فوق در سال جاري نيز ادامه مي يابد يا آنكه قيمت خودرو امسال با افزايش مواجه خواهد شد؟
در صورتي كه شرايط مانند پارسال باقي مي ماند قيمت خودرو نيز مانند گذشته ثابت مي ماند، اما از آنجايي كه امسال هزينه نيروي كارگري ۴۰ درصد افزايش يافته است لذا به نظر مي رسد قيمت خودرو در سال جاري حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزايش يابد. البته توليدكنندگان از افزايش حقوق كارگران راضي هستند، اما اين موضوع مسلماً باعث افزايش قيمت محصول نهايي در بخش توليدي و صنعتي خواهد شد. دولت مي تواند با كاهش هزينه هاي تأمين اجتماعي تا حدي مانع اين قبيل افزايش ها شود.
* قرار است امسال جمعاً ۳۰ هزار دستگاه خودروي ال ۹۰ در شركت هاي ايران خودرو و سايپا توليد شود، در اين صورت آيا قيمت خودروهايي چون پرايد كاهش پيدا نخواهد كرد؟
از آنجا كه در سال جاري بايد يك ميليون و ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در داخل توليد شود، لذا توليد ۳۰ هزار دستگاه خودروي ال ۹۰ با قيمت ۷ ميليون چندان بر بازار خودرو تأثيرگذار نخواهد بود كه بخواهد باعث كاهش قيمت خودروهايي چون پرايد شود. فقط زماني كه تيراژ توليد مثلاً ۳۰۰ هزار دستگاه برسد شايد تا حدودي بر قيمت برخي خودروها تأثيرگذار باشد.
* با توجه به كاهش تعرفه واردات خودرو به ۹۰ درصد، وضعيت واردات خودرو در سال جاري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
سال گذشته ۱۰ هزار دستگاه خودرو به كشور وارد شد كه به نظر مي رسد علي رغم كاهش تعرفه وارداتي امسال هم، همين ميزان خودرو به داخل وارد گردد. البته كاهش تعرفه واردات خودرو به صلاح كشور نيست چرا كه از يك سو اكثر خودروهاي وارداتي لوكس و گران قيمت هستند كه خود باعث رواج فرهنگ لوكس گرايي مي شود و از طرف ديگر درآمد دولت از اين محل نيز كاهش يافته است و به نوعي دولت به طبقه مرفه جامعه در اين عرصه سوبسيد مي دهد كه اين موضوع با سياست هاي كلانش مغايرت دارد.
بهتر است تعرفه واردات خودرو ديگر كاهش نيابد و حتي اگر اين امكان وجود دارد مجدداً به ۱۰۰ درصد قبلي بازگردانده شود.
* دونرخي شدن بنزين در نيمه دوم امسال آيا زمينه ساز كاهش گرايش عموم به خريد خودرو نخواهد شد؟
با دونرخي شدن بنزين و واقعي شدن قيمت آن به جز حذف سوبسيد از سوي دولت با كاهش آلايندگي ها مواجه خواهيم شد. در اين ميان نيز به نظر مي رسد فقط از حجم ترددهاي غيرضروري جلوگيري شود ولي گرايش عموم به خريد خودرو كاهش پيدا نخواهد كرد.
* وضعيت واردات و صادرات قطعات خودرو در سال جاري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
سال گذشته حدود ۳۰۰ ميليون دلار قطعات خودرو از ايران به خارج صادر شد كه امسال اين رقم به ۵۰۰ ميليون دلار خواهد رسيد.واردات قطعات خودرو نيز كه پارسال يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار بوده است، امسال به يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار خواهد رسيد.از نظر كيفي نيز قطعه سازان داخلي در حال ارتقاي كيفي محصولات و كاهش قيمت تمام شده هستند كه همين امر باعث شده است تا خودروسازان خارجي چون رنو و پژو تمايل يابند حداقل ۳۰ درصد از نياز قطعات خودروي خود را از كشورهايي چون ايران، چين، هند و برزيل تأمين كنند.
* در بودجه سال جاري آيا رقمي از سوي دولت براي خروج خودروهاي فرسوده اختصاص يافته است؟
دولت امسال براي اولين بار خروج ۲۵۰۰ دستگاه خودروي فرسوده طبق بودجه ،۸۵ بهره بانكي معادل ۷ تا ۸ به صورت بلاعوض پيش بيني كرده است كه اين امر به جز كاهش مصرف سوخت باعث كم شدن حجم آلايندگي ها نيز مي گردد.

معاون وزارت كار و امور اجتماعي:
يك ميليون نفر در سال جاري جذب بازار كار مي شوند
مهر :معاون وزارت كار و امور اجتماعي گفت: با آموزش هاي كارآفريني و فني و حرفه اي سال ،۱۳۸۵ يك ميليون نفر جذب بازار كار مي شوند.
جواد فرشباف ماهريان درمورد اقدامات وزارت كار براي توزيع عادلانه فرصت هاي شغلي و دسترسي برابر به عوامل توليد به عنوان يكي از راهكارهاي بهبود وضعيت اقتصادي دولت نهم، گفت: پيگيري اعطاي معافيت هاي مالياتي براي بنگاه هاي كارآفرين و كاهش نرخ بيمه تامين اجتماعي و همچنين هدفمندسازي يارانه هاي اشتغال با لحاظ كردن اعطاي يارانه و تسهيلات براساس نتيجه از اقدامات اين وزارتخانه براي اين امر است.
وي تاكيد كرد: همچنين براي راه اندازي وضعيت اشتغال و توسعه كسب و كاردر جامعه بايد كاري كنيم كه هزينه مبادله اي اشتغال به حداقل برسد؛ به همين منظور شوراي عالي اشتغال در مصوبات خود از دستگاه هاي دخيل در اين مساله خواسته تا نرخ ماليات براي مناطق محروم و كمتر توسعه يافته را به نحوي ساماندهي كنند تا اين مناطق ازماليات معاف شده يا توجيه اقتصادي طرح ها در آن مناطق به صورتي باشد كه سرمايه گذاري در آنجا امكان پذيرشود.
فرشباف درمورد برنامه هاي اين وزارتخانه براي اعزام نيروي كار به خارج از كشور، افزود: سياست گذاري در تعيين كشورهاي هدف مانند كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، اروپاي غربي، استراليا، كره جوبي و سازمان بين المللي كار به منظور اعزام حدود ۱۰۰ هزار نيروي كار به خارج از كشور طي سال هاي برنامه چهارم توسعه از اهداف وزارت كار در اين زمينه است.
وي تصريح كرد: همچنين در زمينه اعزام نيروي كار به خارج از كشور تفاهم نامه اي را با وزارت امورخارجه در دست انجام داريم كه طي آن، سفراي كشورمان به عنوان وابستگان كار در كشور مورد نظر تلقي شده و اعزام نيروي كار به خارج از كشور در حوزه مسئوليت خود ا پيگيري مي كنند.
شعرباف درمورد آخرين نرخ بيكاري در كشور افزود: نرخ بيكاري اعلام شده توسط مركز آمارايران در پاييز امسال ۸/۱۰ درصد بوده، كه در برنامه فرابخشي سند اشتغال اين گونه تعريف شده كه نرخ بيكاري در سال ۱۳۸۳ ، ۴/۱۲ درصد بوده كه بايد طي سال هاي برنامه چهارم به ۴/۸ درصد برسد، يعني از ابتداي سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ حدود چهار درصد كاهش پيدا كند كه كاهش سالانه حدود يك درصد كه اين نيازمند اشتغال حدود ۵/۴ ميليون نفر در طي اين سال ها ( برنامه پنج ساله ) است يعني هر سال ۹۰۰ هزار نفر مشغول به كار شوند.

مديرعامل شركت ملي گاز:
آماده جذب سرمايه بخش خصوصي براي
احداث خطوط لوله اصلي گاز هستيم
010812.jpg
ايسنا: مديرعامل شركت ملي گاز ايران از آمادگي اين شركت براي جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي به ويژه در بخش احداث خطوط لوله اصلي انتقال گاز خبرداد.
مهندس سيدرضا كسايي زاده، معاون وزير نفت در امور گاز، در مورد نحوه جذب سرمايه براي اجراي طرح هاي گازرساني، افزود: در قرارداد BOO سرمايه گذار، هزينه هاي بهره برداري و خدمات را بر عهده مي گيرد و هزينه خدمات را دريافت مي كند. اين روش در حال حاضر نياز به قانون ندارد و چنانچه سرمايه گذاران داخلي توان انجام اين پروژه ها را داشته باشند ما پروژه ها را در اختيارشان مي گذاريم.
وي انجام پروژه ها در خطوط لوله اصلي را زمينه مناسبي براي اين روش سرمايه گذاري عنوان كرد.
كسايي زاده با تأكيد بر اينكه شركت ملي گاز پروژه هاي خود را براساس بودجه و برنامه مصوب انجام مي دهد، افزود: چنانچه يك سرمايه گذار متقاضي به انجام اين كار باشد، ما استقبال مي كنيم.

صندوق بين المللي پول :
ذخاير خارجي ايران به ۴۷ ميليارد دلار رسيد
مهر: صندوق بين المللي پول ذخاير خارجي ايران در پايان سال ۱۳۸۴ را ۴۷ ميليارد دلار اعلام كرد.
ذخاير بين المللي ايران در پايان سال ۱۳۸۴ به ۴۷ ميليارد دلار رسيد كه معادل واردات كالاها و خدمات ۹ ماه نخست سال ۱۳۸۵ خواهد بود.
بر اساس گزارش صندوق بين المللي پول، ذخاير خارجي ايران طي پنج سال اخير با رشد دائمي همراه بوده است و از ۱۲ ميليارد دلار در سال ۱۳۷۹ به ۶/۱۶ ميليارد دلار در سال ۱۳۸۰ ، ۲۱ ميليارد دلار در سال ۱۳۸۱ و ۶/۲۴ ميليارد دلار در سال ۱۳۸۲ افزايش يافت.
همچنين ذخاير خارجي ايران در سال ۱۳۸۳ نيز به حدود ۳۳ ميليارد دلار افزايش يافت.اين در حالي است كه بدهي هاي خارجي ايران همچنان در سطح پاييني قرار دارد و حدود ۸/۱۶ ميليارد دلار است.
مازاد تراز حساب جاري ايران در پايان سال ۸۴ به ۵/۶ درصد توليد ناخالص داخلي رسيده است.
اين در حالي است كه مازاد تراز حساب جاري ايران در سال ۱۳۸۳ برابر با ۵/۲ و در سال ۱۳۸۲ برابر با ۶/۰ درصد توليد ناخلص داخلي ايران بود.
صندوق بين المللي پول مي افزايد، مصارف بخش دولتي ايران خصوصا در بخش يارانه ها با تكيه بر افزايش درآمدهاي نفتي به رشد خود ادامه مي دهد و اين در حالي است كه انتظار مي رود كسري بخش غير نفتي در سطح بالاي خود باقي بماند.
صندوق بين المللي پول همچنين نرخ تورم در ايران در سال ۱۳۸۴ را ۱۳ درصد اعلام كرده است.
نرخ تورم در ايران از سال ۱۳۷۹ تاكنون مابين ۱۲ تا ۱۶ درصد در نوسان بوده است.
در سال ۱۳۷۹ متوسط نرخ تورم كالاهاي مصرفي ايران ۶/۱۲ درصد بود كه در سال  ۱۳۸۰ به ۴/۱۱ درصد كاهش يافت اما در سال ۱۳۸۱ با رشدي چشمگير به ۸/۱۵ درصد افزايش يافت.
اين گزارش مي افزايد، با وجود كاهش نسبي نرخ تورم در سال هاي ۱۳۸۲ و ،۱۳۸۳ با اين حال نرخ تورم از ۱۵ درصد پايين تر نرفت.

كاهش اعتبار احداث راه آهن در كشور
ايسنا: امسال ۲۳۷ ميليارد تومان اعتبار براي احداث خطوط راه آهن در كشور اختصاص يافته كه با اين رقم تا پايان سال ۳۰۸ كيلومتر خط آهن به بهره برداري مي رسد.
حسين تهراني- مجري طرح هاي توسعه راه آهن- افزود: تا پايان امسال كمربندي اهواز به طول ۸۵ كيلومتر، انشعابات راه آهن بافق - مشهد به طول ۲۰۰ كيلومتر و ۷۰ كيلومتر از راه آهن اصفهان - شيراز به بهره برداري مي رسد و بيش از ۱۰۰ كيلومتر از راه آهن بم - زاهدان نيز ريل گذاري مي شود.
او گفت: پيشنهاد ما براي بودجه امسال ۷۰۰ ميليارد تومان بوده كه اين رقم در لايحه بودجه به ۳۱۰ ميليارد تومان لحاظ شد كه در نهايت در بودجه سال ۸۵ به ۲۳۷ ميليارد تومان كاهش يافت در حالي كه نياز و توان كشور براي ساخت خطوط راه آهن بيش از اين رقم است.
تهراني بيان كرد: در صورتي كه بتوانيم تا پايان نيمه اول تمام اين بودجه را جذب كنيم، مي توانيم از اعتبارات متمم بودجه امسال نيز بهره بگيريم.
وي تصريح كرد: وزارت راه در برنامه سوم توسعه دو هزار كيلومتر راه آهن احداث كرده است كه در صورت ادامه روند فعلي در تعيين بودجه ميزان عملكرد براي ساخت راه آهن در برنامه چهارم به نصف و يك هزار كيلومتر كاهش مي يابد.
مجري طرح هاي توسعه راه آهن گفت: سالانه ما توان ساخت يك هزار كيلومتر را داريم كه با بودجه هاي فعلي تنها مي توانيم سالانه ۲۰۰ كيلومتر راه آهن احداث كنيم چراكه اكثر طرح هاي باقيمانده پرهزينه است به طوري كه احداث هر كيلومتر از راه آهن قزوين - رشت - انزلي پنج برابر هزينه هر كيلومتر راه آهن بافق - بندرعباس است.
او نياز واقعي براي اجراي سريعتر طرح هاي راه آهن را ۹۰۰ ميليارد تومان خواند و افزود: در حال حاضر ۳۳۳۰ كيلومتر راه آهن در دست اجرا داريم كه مهمترين آن راه آهن قزوين - رشت - انزلي، بم - زاهدان، راه آهن غرب كشور، اتصالات بافق - مشهد، ميانه - بستان آباد - تبريز، اصفهان - شيراز، ميانه - اردبيل، تهران - همدان - سنندج و راه آهن سريع السير قم - اصفهان است.
تهراني با اشاره به طرح هاي مشاركتي راه آهن بيان كرد: احداث راه آهن هاي چابهار، بوشهر - شيراز - عسلويه، عسلويه - بندرعباس، راه آهن سريع السير تهران - مشهد، اصفهان - ازنا، راه آهن خرم آباد و سبزوار از جمله پروژه هاي مشاركتي است كه ۵۰ درصد از هزينه احداث اين پروژه ها بايد از سوي بخش خصوصي و ۵۰ درصد مابقي از سوي دولت تامين شود.

اجراي طرح جامع فولاد به نيمه دوم امسال موكول شد
فارس : معاون برنامه ريزي شركت ملي فولاد ايران با توجه با بازنگري دولت در طرح جامع فولاد، اظهار كرد: اگر خوشبينانه نگاه كنيم، اجراي اين طرح حداقل به نيمه دوم امسال موكول خواهد شد.
احمدرضا برهان با اشاره به اين كه كارهاي مربوط به بازنگري طرح جامع فولاد در سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در حال انجام است، اظهار داشت: در بازنگري طرح جامع فولاد، اهداف كمي دچار تغيير نخواهد شد، اما به لحاظ محدوديت و شروطي كه دولت براي سرمايه گذاري دولتي ايجاد كرده، سازمان توسعه در حال بررسي نحوه اجراي اين طرح در صورت انطباق با شرايط جديد است.
وي يادآور شد: در بازنگري طرح جامع فولاد، احتمالا ايجاد واحدهاي جديد فولادي از نظر اقليمي داراي تغييراتي خواهد شد.

قيمت طلا و ارز
010818.jpg

اقتصادي
اجتماعي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |