سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - - ۳۹۶۲
التهاب مفصلي، بايدها و نبايدها
بامداد دردناك
004731.jpg
ترجمه: زهرا عباسپور تميجاني
درد ناشي از التهاب مفصل(آرتريت) و همچنين تلاش براي انتخاب يك مسكن مؤثر مي تواند شما را دلسرد كند. براي يافتن پاسخ رايج ترين پرسش هايي كه در اين زمينه مطرح مي شوند، شما را به خواندن اين مقاله دعوت مي كنيم:
*آيا فعاليت بدني درد حاصل از التهاب مفصلي را بدتر مي كند؟
-اگر هم اكنون دچار التهاب مفاصل هستيد، اين درد با انجام فعاليت هايي كه باري را بر مفاصل شما تحميل مي كنند يا به انجام حركات مداوم نياز دارند، بدتر خواهد شد. اما اگر آسيب مفصلي شما ملايم بوده و بيشتر علائم شما مربوط به تاندون ها(رباط ها)، زرد پي ها و عضلات اطراف مفصل هستند و نه خود مفاصل، يك برنامه ورزشي ملايم مي تواند درد شما را تسكين بخشد. تمرين هاي كششي و تقويت كننده عضلات را حتماً در برنامه ورزشي خود بگنجانيد.
با پزشك خود براي تعيين راه حل و برنامه ورزشي مناسب براي وضعيت خاص خودتان، مشورت كنيد. التهاب مفصل از فردي به فرد ديگر متغير است. از پزشكتان بخواهيد كه نوع التهاب مفصلي شما و شدت آن را با دقت تعيين كند. از اين اطلاعات براي تصميم گيري درباره بهترين سرگرمي ها و فعاليت ها استفاده كنيد.
*از چه نوع فعاليت هايي عموماً بايد پرهيز كرد و چه نوع فعاليت هايي براي اكثر افراد مبتلا به درد التهاب مفصلي مناسب هستند؟
- فعاليت هايي كه فشار ناگهاني را بر مفاصل تحميل مي كنند، از قبيل بالا و پايين پريدن و تنيس بازي كردن، علائم التهاب مفصلي را بدتر نموده و افزايش التهاب و تورم را سبب مي شوند. فعاليت هايي كه به نظر مفيد مي رسند، شامل ورزش هايي هستند كه عضلات شما را تقويت نموده، از مفاصلتان حفاظت كرده و استرس و آسيب وارده به مفاصل را به حداقل مي رسانند. براي مثال، تقويت عضلات جلو و پشت ران به حفاظت از مفاصل زانو و مفصل لگن كمك مي كند.
پزشك شما ممكن است بتواند به شما ورزش هايي را ياد بدهد كه باعث تقويت عضلاتتان مي شوند، بي آنكه به مفاصلتان صدمه بزنند.
هرآنچه مي توانيد انجام دهيد تا فعاليت فيزيكي خود را حفظ كنيد و در عين حال مواظب مفصل هايتان نيز باشيد. براي مثال، تقويت عضلات جلو و پشت ران به حفاظت از مفاصل زانو و مفصل لگن كمك مي كند. پزشك شما ممكن است بتواند به شما ورزش هايي را ياد بدهد كه باعث تقويت عضلاتتان مي شوند، بي آنكه به مفاصلتان صدمه بزنند.
هرآنچه مي  توانيد انجام دهيد تا فعاليت فيزيكي خود را حفظ كنيد و در عين حال مواظب مفصل هايتان نيز باشيد.
براي مثال، شما ممكن است يك مايل يا بيشتر را با كفش هاي مناسب به راحتي قدم بزنيد.
اگر مفاصل شما دردناك تر و آسيب ديده تر از آن هستند كه بتوانيد فعاليتي مثل قدم زدن را انجام دهيد، شنا يا ساير ورزش هاي آبي مي توانند انتخاب بهتري براي فعال نگاه داشتن و روي فرم نگاه داشتن شما به حساب آيند.
*چگونه مي توانيد خشكي و درد حاصل از نشستن طولاني مدت را كاهش دهيد؟
بسياري از افراد مبتلا به التهاب مفاصل، پس از نشستن يا استراحت كردن دچار خشكي مفاصل مي شوند، به ويژه اگر قبل از نشستن يا خوابيدن، از مفاصلشان كار زيادي كشيده باشند.
بيشتر مبتلايان به روماتيسم مفصلي پس از بيدار شدن از خواب، مثلاً در صبحگاه، دچار خشكي مفصل مي شوند. اينها علائم شايع التهاب مفصلي هستند. حركت مي تواند برخي از علائم را كاهش دهد.
اگر ناچار هستيد براي مدت طولاني بنشينيد، وضعيت نشستن خود را براي پيشگيري از خشكي مفاصل يا كاهش آن، تنظيم كنيد.
براي مثال، سرتان را به جهات مختلف بچرخانيد، وضعيت بازوهايتان را تغيير دهيد و ساق پاهايتان را خم كنيد و بكشيد. اين حركات ملايم از خشكي بيش از حد جلوگيري مي كنند.
بسياري از اوقات، پس از كار سخت و فشار بر مفاصل، اين خشكي تا چند روز باقي مي ماند.
*در چه صورتي پس از بروز درد التهاب مفصلي بايد به پزشك مراجعه كرد؟
در صورت بروز درد در منطقه اي جديد يا باقي ماندن علائم براي بيش از چندين روز، به پزشك مراجعه كنيد.
در صورتي كه در همان ابتداي بروز علائم به آن ها توجه شود، درمان مؤثرتر خواهد بود. اگر مي دانيد كه علائم شما از فشار بر مفاصل نتيجه شده اند و پس از چند روز از بين مي روند، نيازي به مراجعه به پزشك نخواهيد داشت.
*بهترين داروهاي مسكن درد التهاب مفاصل كدامند؟
خبر خوب اين است كه امروزه داروهاي زيادي براي التهاب مفصلي وجود دارند. اغلب آنها نسبتاً بي خطر بوده و به خوبي تحمل مي شوند، اما هيچ دارويي نيست كه عارضه جانبي نداشته باشد. اگر علائم شما يك مشكل دائمي هستند، نياز داريد كه از پزشكتان درباره نوع و ميزان داروي مناسب سؤال كنيد.
اگر درد شما فقط هرازگاهي پس از يك فعاليت غيرمعمول بروز مي كند. مي توانيد از يكي دو عدد قرص استامينوفن استفاده كنيد.
برخي از مردم به جاي آن آسپيرين را ترجيح مي دهند. اگر سابقه زخم معده، خونريزي، آسم يا آلرژي داريد، قبل از مصرف آسپيرين يا دارويي مثل ايبوبروفن با پزشكتان مشورت كنيد.
اگر علائم شما طولاني بوده و مربوط به فعاليت هايي هستند كه هميشه بدان ها نمي پردازيد، داروهاي ضدالتهاب غير استروييدي مانند ايبوبروفن و ناپروكسن مي توانند درد شما را تسكين دهند. كساني كه آرتروز ملايمي دارند، مي توانند با مصرف تنها يك يا دو قرص از گروه داروهاي ضد التهابي غير استروييدي براي يك يا دو روز، بهبود يابند.
در صورتي كه علائم شما شديدتر و طولاني تر باشد، ممكن است درگيري مفاصلتان پيشرفته تر باشد و شايد نياز به دوز بالاتري از داروها بر طبق يك برنامه درماني منظم داشته باشيد.
به هر حال با پزشكتان مشورت كنيد.
*آيا درمان هاي مكمل براي درد التهاب مفصلي سودمند هستند؟
در مورد اين پرسش، نقطه نظرهاي متفاوتي وجود دارد و پاسخ كوتاه و آساني در مورد تمامي انواع درمان هاي مكمل التهاب مفصلي وجود ندارد. حتي تعريف درمان هاي مكمل از يك منبع به منبع ديگر متفاوت است. براي مثال، گرما، ماساژ، و كشش كه در مورد بسياري از افراد در تسكين علائم التهاب مفصلي كمك كننده هستند، توسط برخي به عنوان درمان مكمل قلمداد مي شوند، حال آنكه در واقع اين روش ها، براي سال ها از روش هاي استاندارد بوده اند. مشكل موجود در اين زمينه اين است كه درباره درمان هاي مكمل تاكنون بررسي كافي انجام نشده است. براي اكثر مردم، علائم مربوط به التهاب آرتريست از يك روز به روز ديگر در تغيير هستند. بنابراين اگر مثلا يك داروي گياهي را روزي مصرف كرده ايد كه به هر دليل حالتان بهتر بوده است، ممكن است چنين تصور كنيد كه دارو باعث بهبودي شما شده است. در درمان التهاب مفصلي، در حدود 30 درصد افرادي كه ماده بي اثر (پلاسبو) به جاي دارو استفاده كرده اند، حداقل به طور موقت بهبود علائم را گزارش نموده اند.
در پايان بايد گفت كه استانداردهاي كيفي براي داروهاي مكمل وجود ندارد. تحقيقات نشان مي دهد كه در ميان مارك هاي تجاري متفاوت، مقادير ماده فعال متفاوت است و حتي اين تفاوت در ميان داروهاي داراي يك برچسب تجارتي نيز ديده مي شود.
همين يك دليل براي پرهيز از مصرف آنها كافي است.
يافتن يك داروي بي ضرر و مؤثر براي درد التهاب مفصلي وظيفه اي پيچيده است كه ممكن است به سال ها زمان نياز داشته باشد. تلاش براي دور زدن روش هاي استاندارد مي تواند نتايج زيانبار، اتلاف پول، وقت و انرژي را به دنبال داشته باشد.

خانم هاي باردار دست نگه دارند
دو برابر نخوريد
004725.jpg
ترجمه: گلرخ ثريا - تبريك مي گويم، شما باردار هستيد. اين لحظاتي بي همتا در زندگي زنان است كه با شوق و هراسي نسبت به نادانسته ها همراه است.بارداري دوره اي از زندگي است كه شما بدون ترديد در طول آن افزايش وزن پيدا مي كنيد. شما در اين دوران نمي توانيد هر غذايي را بخوريد،  بلكه بايد به فكر جنين در حال رشد خود باشيد و با برنامه غذايي مناسب، نيازهاي خود و فرزندتان را فراهم كنيد و در عين حال افزايش وزن غيرطبيعي پيدا نكرده و چاق نشويد.
تغذيه مناسب
فرايند پيچيده بارداري نياز به مصرف فراورده هاي غذايي غني از پروتئين، ويتامين و مواد معدني براي مادر و كودك دارد. اگر شما در ماه ها و سالهاي قبل از بارداري رژيم غذايي مناسب و كافي داشته باشيد، در دوران بارداري نياز به تغييرات و اصلاحات كمي در آن داريد. اما اگر مواد غذايي لازم براي سلامتي بدن را به ميزان كافي دريافت نكرده و نمي كنيد، ممكن است در اين دوران به مشكلاتي كه از روش نادرست تغذيه تان ناشي مي شوند، گرفتار شويد، مانند كم خوني به دليل كمبود مصرف آهن.
گرچه در دوران بارداري، نياز به مصرف مواد غذايي بيش از گذشته مي شود اما اين مثل قديمي كه مي گويد: حالا شما دو نفر هستيد و بايد 2 برابر غذا بخوريد لزوماً صحيح نمي باشد، چون: 1 - كودك در حال رشد، به بزرگي يك آدم بزرگ نيست. بنابراين به همان ميزان مادر نياز به مواد غذايي ندارد۲، - در دوران بارداري، جذب مواد غذايي در دستگاه گوارش جنين، بيشتر است۳، - اين كيفيت غذاي شما است كه مهم است نه كميت آن. بنا بر اين مهم نيست كه حجم زيادي از مواد غذايي را نوش جان كنيم بلكه آنچه مهم است غني بودن همان غذايي كه مي خوريم از انرژي، ويتامين، پروتئين و مواد معدني است.
انرژي مورد نياز
برآورد شده است كه انرژي مورد نياز براي مادران باردار در كل دوران بارداري 80 هزار كالري است. اما شما تا 3 ماهه آخر بارداري نيازي به افزايش ناگهاني انرژي دريافتي خود نداريد.
در ماه هاي نخست بارداري شما بايد انرژي مورد نياز خود را فقط 200 كالري در روز افزايش دهيد كه معادل خوردن يك ليوان شير بدون چربي و دو تكه نان تست است.
فيبر
افزايش مصرف سبزيجات و ميوه ها كه غني از فيبر هستند در دوران بارداري، ضروري است. مصرف مواد غذايي فيبردار از مشكلاتي مانند يبوست و بواسير در دوران بارداري پيشگيري مي كند. براي اين كه فيبرهاي كافي دريافت كنيد، سبزي، ميوه، نان سبوس دار و غلات را فراموش نكنيد و حتماً همراه آنها مقدار زيادي آب بنوشيد چون مصرف فيبرهاي زياد بدون مصرف آب كافي موجب يبوست مي شود.
اسيد فوليك
اين نكته بسيار مهم است كه مصرف اسيد فوليك قبل از بارداري و مخصوصاً در 3 ماهه نخست بارداري افزايش يابد. مادراني كه در دوران بارداري اسيد فوليك ناكافي دريافت مي كنند احتمال دارد كودكاني با نقص سيستم عصبي به دنيا بياورند. از زماني كه شما متوجه بارداري خود مي شويد تا پايان هفته 12 بارداري، بايد روزانه 400 ميلي گرم اسيدفوليك مصرف كنيد.
شما با مصرف غذاهاي زير جذب اسيد فوليك را افزايش مي دهيد:
۱ - نان سبوس دار۲، - سبزيجات به رنگ سبز مثل كلم كاهو اسفناج نخودسبز۳، - عدس لوبيا لوبيا چشم بلبلي نخود.
اسيد فوليك به آساني در حين پختن غذا از بين مي رود، بنابراين براي حفظ اسيد فوليك مواد غذايي، غذاها را با آب كم بپزيد يا بخارپز كنيد.
آهن
بسياري از زنان باردار آهن كافي مصرف نمي كنند. در دوران بارداري با يك آزمايش خون ساده آهن بدن خود را بسنجيد و در صورت كم بودن آهن در خون از مكمل هاي آهن استفاده كنيد. توجه داشته باشيد جذب كافي آهن در دوران بارداري، بسيار مهم است.دو گروه از مواد غذايي، غني از آهن هستند:
۱ - منابع حيواني۲، - منابع گياهي.
منابع حيواني غني از آهن شامل گوشت گاو، گوساله و گوسفند است و منابع گياهي غني از آهن شامل نان، تخم مرغ، سبزيجات داراي برگ سبز مثل اسفناج، كلم و همچنين ميوه هايي مثل زردآلو و آلو بخارا مي باشد.
به ياد داشته باشيد بدن انسان آهن غذاهاي گياهي را راحت جذب مي كند. براي اين كه جذب آهن را در روده از مواد غذايي افزايش دهيد بهتر است وعده هاي غذايي خود را با مواد غذايي غني از ويتامين C مصرف كنيد. فراموش نكنيد چاي از جذب آهن جلوگيري مي كند. بنابراين بهتر است نان صبحانه خود را به جاي يك ليوان چاي با يك ليوان آب پرتقال ميل كنيد.
ويتامين A
گرچه جگر و فرآورده هاي حاصل از جگر منبع بسيار خوبي از آهن هستند اما منابع غني ويتامين A نيز هستند. اگر ويتامين A به ميزان زيادتر از مقدار مورد نياز در دوران بارداري، جذب شود، آسيبهاي جبران ناپذيري به جنين وارد مي كند.بر اساس مطالعات انجام شده، زنان باردار بايد از خوردن جگر و فرآورده هاي آن، دوري كنند.شما شايد بدانيد كه بسياري از مكمل هاي ويتامين سطوح بالايي از ويتامين A دارند، بنابراين اگر مي خواهيد از مكمل هاي ويتامين و قرص هاي ويتامين استفاده كنيد، انواع مخصوص دوران حاملگي آنها را برگزينيد.
اما شكلي از ويتامين A كه در ميوه ها و سبزيجات سبز زرد و نارنجي وجود دارد به نام كاروتن، مزاياي مفيد و مثبت بسيار زيادي دارد و در فلفل سبز فلفل قرمز هويج سيب زميني زردآلو و گوجه فرنگي به مقدار زيادي وجود دارد.
ويتامين D
ويتامين D گاهي ويتامين نور خورشيد ناميده مي شود، چون وقتي پوست بدن در مقابل نور خورشيد قرار مي گيرد، اين ويتامين در بدن ساخته مي شود. ويتامين D براي جذب و مصرف مناسب كلسيم و فسفر در بدن لازم است. كلسيم و فسفر براي داشتن دندانها و استخوان هاي سالم براي مادر و كودك لازم است. ويتامين D در تعداد كمي از غذاها مانند كره مارگارين روغن ماهي و گوشت ماهي يافت مي شود.
تخم مرغ و شير مقدار كمي ويتامين D دارند. خانم هايي كه پوست تيره اي دارند و پوستشان در برابر نور خورشيد پوشيده است، احتمال اين كه ويتامين D كافي در بدنشان ساخته نشود بيشتر است و بايد از مكمل هاي ويتامين D استفاده كنند.
كلسيم
نياز شما به مواد معدني در طول بارداري 2 برابر مي شود و در طول 10 هفته آخر بارداري كه كلسيم در استخوان هاي جنين رسوب مي كند، اين نياز افزايش مي يابد. اما با اين حال لازم نيست با مصرف مكمل هاي حاوي كلسيم، اين كلسيم اضافي را تأمين كنيد چون بدن خود را با اين شرايط تطبيق مي دهد و كلسيم بيشتري از مواد غذايي جذب مي كند.
بنابراين لازم است در دوران بارداري مواد غذايي غني از كلسيم را بيشتر مصرف كنيد.
منابع كلسيم شامل: شير لبنيات پنير ماست است و خانم هاي باردار بايد در طول روز 3 بار از اين غذاها استفاده كنند.
منبع: www.bbc.co.uk

درمانگاه
۵ راه ضروري براي احياء قلبي- ريوي
004728.jpg
انجمن قلب آمريكا در نوامبر سال 2005 راهنماي جديدي براي احياي قلبي- ريوي (CPR) در موارد ايست قلبي- تنفسي براي عموم مردم ارائه داد كه سعي شده بود ساده ترين شيوه براي انجام اين اقدام را توصيف كند. در اين راهنماي جديد بر اهميت فشار مؤثر برروي قفسه سينه (فشار سريع و قوي) و تداوم آن تأكيد مي شود. در زير خلاصه اي از اين راهنما را مي آوريم:
۱ - به اورژانس تلفن كنيد.
اولين كاري كه بايد انجام دهيد تلفن كردن به سرويس اورژانس است. در برخي مناطق دنيا آمبولانس در عرض 7 تا 8 دقيقه به محل حادثه مي رسد(!) هنگامي كه به سرويس اورژانس تلفن مي كنيد مسئول اورژانس ممكن است در مورد نوع حادثه، نوع كمك در دسترس و بالاخره محلتان از شما سؤال  كند. سعي كنيد آرامش خود را حفظ كنيد و به بهترين وجه به سؤالات پاسخ دهيد. توجه داشته باشيد كه جريان خوني كه در جريان احياء قلب و ريه در عروق ايجاد مي شود براي حفظ بافت مغز مهم است و چند دقيقه تأخير مي تواند باعث مرگ شود. بنابراين در صورت امكان بهتر است يك نفر عمليات احياء را آغاز كند و فرد ديگري به اورژانس تلفن كند. در اين مرحله اگر بتوانيد به يك دستگاه شوك دهنده (دفيبريلاتور) دسترسي پيدا كنيد بايد احياء را با آن انجام دهيد.
۲ - باز كردن راه هوايي و بررسي تنفس بيمار.
هدف از باز كردن راه هوايي اين است كه امكان تنفس براي فرد فراهم شود. در گذشته توصيه مي شد با قلاب كردن انگشتان به دور فك و كشيدن آن به جلو راه هوايي باز شود (مانور جلو بردن فك Jaw thrust ). اما انجام اين مانور مشكل است و امروزه تصور مي شود كه نسبت به ساير روش ها از لحاظ آسيب به گردن بي خطرتر نيست. بنابراين در حال انجام مانور استاندارد كج كردن سر- بلند كردن چانه توصيه مي شود براي انجام اين كار روي پيشاني به سمت پايين فشار بياوريد و چانه را بالا بكشيد. سپس بايد ببينيد آيا بيمار خودش نفس مي كشد يا نه. پس از ايست قلبي، اغلب افراد حالتي از چانه انداختن را نشان مي دهند كه نبايد آن را با نفس كشيدن طبيعي اشتباه كرد. اگر بيمار به شما پاسخ نمي دهد و دارد چانه مي اندازد، نشانه آن است كه ايست قلبي پيدا كرده است.
۳ - دو تنفس مصنوعي هر كدام به مدت يك ثانيه انجام دهيد به طوري كه قفسه سينه بالا رود.
براي انجام تنفس مصنوعي بيني بيمار را با دست ببنديد و دهانتان روي دهان او بگذاريد و هوا را درون ريه او بدميد تا حدي كه قفسه سينه بالا رود. قبلاً توصيه مي شد كه ضمن انجام تنفس مصنوعي هوا با شدت به درون ريه ها دميده شده. اما از آنجايي كه اين كار ممكن است تأثير فشار بر روي قفسه سينه را كاهش دهد و ضمنا جريان خون در ريه ها در ايست قلبي چندان زياد نيست، به دميدن هوا با شدت زياد نيازي نيست و دميدن هوا در حدي كه باعث بلندشدن قفسه سينه شود كافي است.
تنفس مصنوعي به خصوص براي كودكان يا افرادي كه چند دقيقه اي است دچار ايست قلبي شده اند و ميزان اكسيژن در خونشان كاهش يافته است اهميت دارد.
اما در چند دقيقه اول ايست قلبي فشار بر روي قفسه سينه يا ماساژ قلبي اهميت بسيار بيشتري دارد. بنابراين انجام تنفس مصنوعي نبايد باعث به تأخير انداختن ماساژ قلبي شود.
۴ - فشار بر روي قفسه سينه (ماساژ قلبي) را آغاز كنيد.
قبلاً توصيه مي شد كه براي بزرگسالان به ازاي هر 15 ماساژ قلبي 2 تنفس مصنوعي و براي كودكان و نوزادان به ازاي هر 5 ماساژ قلبي 2 تنفس مصنوعي انجام شود. در حال حاضر به جز در مورد نوزادان توصيه مي شود كه 30 ماساژ قلبي براي هر دو تنفس مصنوعي انجام شود. فشار بر روي قفسه سينه بايد سريع و قوي باشد و با سرعت 100 فشار در دقيقه انجام شود. با اين حال بايد زمان كافي براي برگشت قفسه سينه به بالا داده شود، به طوري كه فشارهاي متوالي خون را به درون دستگاه گردش خون براند. براي انجام ماساژ قلبي پاشنه يك دست را بايد در مركز قفسه سينه پايين سر سينه ها قرار داد و دست دوم را بايد روي اولي گذاشت به طوري كه بتوان با حداكثر قدرت به پايين فشار آورد. با هر فشار قفسه سينه بايد به اندازه 5/3 تا 5 سانتي متر پايين برود.
۵ - در صورت دسترسي به دستگاه شوك دهنده، به بيمار شوك بدهيد.
البته نبايد عمليات احياء را براي به دست آوردن دستگاه شوك دهنده به تأخير انداخت اما اگر اين دستگاه در دسترس باشد بهتر است با سرعت از آن استفاده كنيد و به بيمار شوك بدهيد. در حال حاضر اين دستگاه ها طوري طراحي شده اند كه اگر شوك بتواند به بيمار كمك كند، يك شوك براي او كافي باشد. البته ممكن است چند دقيقه اي پس از شوك دادن طول بكشد تا ضربان قلب قابل شناسايي شود. بنابراين در صورت استرس به دستگاه شوك دهنده (دفيبريلاتور) احياء قلبي- ريوي را مي توانيد بعد از دادن يك شوك واحد شروع كنيد. پس با انجام دو دقيقه عمليات احياء مي توانيد ريتم قلب بيمار را بررسي كنيد و در صورت لزوم دوباره به او شوك دهيد.

تازه ها
004722.jpg
دومين عمل پيوند صورت يك مرد چيني
بيمارستاني در چين اعلام كرد، دومين عمل جراحي پيوند صورت را بر روي يك بيمار مرد انجام داده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، بيمارستان نظامي شيجينگ در شهر شيان واقع در شمال غرب چين طي بيانيه اي در پايگاه اينترنتي خود اعلام كرد اين عمل جراحي پيچيده را پس از دو سال آماده سازي انجام داده است. يك زن فرانسوي سال گذشته اولين بيمار در جهان بود كه تحت عمل جراحي پيوند صورت قرار گرفت. اين بيمارستان چيني دومين عمل پيوند صورت در جهان را پيچيده تر و دقيق تر از اولين عمل جراحي در فرانسه اعلام كرده است. بيمار لي گوگسينگ يك شكارچي اهل ايالت يونان بوده است كه دو سال پيش مورد حمله يك خرس قرار گرفت و از ناحيه صورت به شدت آسيب ديد.
خبرگزاري چيني شين هوا گزارش داد اين پيوند بر روي دو سوم صورت بيمار انجام شده است.
انتشار تصويري از اين بيمار بعد از عمل جراحي كه در پايگاه اينترنتي بيمارستان موجود است، بافت جديد را در قسمت مياني صورت، زير چشم ها و بالاي دهان نشان مي دهد.
بافت صورت پيوندي از يك مرد كه دچار مرگ مغزي شده بود گرفته شده است. اين بيمار علاوه بر درمان هاي تكميلي پس از عمل براي جلوگيري از پس زدن پيوند، احتمالا با برخي مشكلات روحي نيز روبرو خواهد شد. براين اساس چنانچه اهداكننده كافي وجود داشته باشد اين نوع عمل جراحي در چين بازار بسيار بزرگي خواهد داشت.
ساليانه يك ميليون چيني در اثر حوادث مختلف دچار آسيب هاي شديدي در چهره مي شوند كه دست كم 5درصد آنها با عمل جراحي عادي صورت بهبود نمي يابند. عمل پيوند صورت جزو سخت ترين درمان هاي پزشكي محسوب مي شود.
در عمل پيوند صورت از ميكروسرجري براي پيوند عصب ها و رگ هاي خوني استفاده مي شود. خطر پس زدن عضو پيوندي بسيار بالا است و بيمار از نظر رواني با چالش هايي روبرو است.
شيوه جديد تشخيص اسكيزوفرني
ايرنا: پژوهشگران مي گويند يك شيوه اسكن مغز كه ناهنجاري در يك ماده شيميايي را بررسي مي كند مي تواند به تهيه آزمايش غيرتهاجمي براي تشخيص بيماري شيزوفرني بينجامد.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از لندن، محققان مركز بيماري رواني، موسسه روانپزشكي كينگز كالج لندن و يونيورسيتي كالج لندن، موسسه طب هسته اي مي گويند اين اختلال رواني در رفتار و تفكر مبتلايان اختلال ايجاد مي كند و مي تواند براي فرد مبتلا و خانواده او مخرب باشد.
در انگليس يك درصد مردم به اين بيماري مبتلا هستند.
لين پيلوسكي كه شيوه اسكن SPET را ابداع كرده است مي گويد اين شيوه غيرتهاجمي مواد شيميايي موجود در مغز بيماران زنده را بررسي مي كند و مي تواند به روش هاي جديدي در تشخيص و درمان اين بيماري بينجامد.
در مغز سلولهاي عصبي با استفاده از پيام رسان هاي شيميايي با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند. نقص در اين سامانه مي تواند در ارتباط قسمت هايي از مغز با يكديگر اختلال ايجاد كند.
004719.jpg
استفاده از سلول هاي بنيادي در درمان سكته و آلزايمر
گروه دانش و فناوري‎/ ساناز مهدوي- موسسه تحقيقاتي بلر لورس در انگلستان واقع است و دانشمندان اين مؤسسه توانسته اند ياخته ژنتيكي را بشكافند و اولين كودك شبيه سازي شده را خلق كنند كه بودجه در حدود 100 ميليون پوند را به خود اختصاص داد. همچنين اين مؤسسه هزينه اي بالغ بر 177 ميليون دلار را براي پيشبرد تحقيقات حول سلول هاي بنيادي اي اختصاص داده كه احتمالاً در درمان آلزايمر و سكته مؤثر واقع شوند. سلول هاي بنيادي كه از تخمك هاي رسيده در باروري آزمايشگاهي به دست مي آيند. مي توانند جايگزين سلول هاي خراب يا بيمار در بخش هاي مختلف بدن شوند، چون اين سلول ها قابليت تغيير شكل به هر كدام از بافت هاي بدن را دارند. سلول هاي جنيني يا سلول هاي بنيادي رشد كرده كه از بند ناف يا مغز استخوان به دست مي آيند، موارد كاربرد محدودي دارند. چون قابليت زايايي كمتري دارند و همچنين احتمال تغيير به بافت هاي ديگر در آنها كم است.سلول هاي بنيادي مي توانند تغييرات عمقي در انسان ايجاد كنند و چنين علمي مي بايد با سرعت بيشتري توسعه پيدا كند.
هم اكنون محققان در پي سوق دادن آزمايش ها در جهت كاشت سلول هاي بنيادي و رشد دندان هاي جديد در انسان ها هستند. همچنين آنها اين مسأله را مورد آزمايش قرار دادند كه آيا سلول هاي مغز استخوان مي تواند در درمان بيماري هاي قلبي مورد استفاده قرار بگيرد يا نه.
همچنين دانشمندان معتقدند كه پيشبرد تحقيقات در زمينه سلول هاي بنيادي پنجره  اميدي را در درمان ديابت باز خواهد كرد.
منبع: B l o o m b e r g.Net

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |