چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۵ - May 3, 2006
سالانه حدود ۱۷۰ هزار عنوان كتاب در چين چاپ مي شود
پكن در جست وجوي بازار كتاب جهان
000369.jpg
گروه فرهنگ و هنر- كيكاووس زياري: اين فقط آرتور هيلر نبود كه به خاطر اهميت نقش نويسنده، يكي از كارهايش را «مؤلف، مؤلف» نامگذاري كرد. نه فقط دنياي ادبيات سراسر جهان كه كشور چين هم به دنبال نويسندگان و مؤلفين مستعد است.
كوين درو- گزارشگر خبرگزاري CNN - يكي از تازه ترين گزارش هاي خود را به اين موضوع اختصاص داده و مي گويد: كشور چين در قرن جديد در جست و جوي نويسندگان مستعدي است كه بتوانند روح و قلب دوستداران كتاب را بلرزانند. تابي ايدي، يك بازارياب ادبي است كه دفترش در حوالي لندن قرار دارد. او خودش را آماده يك سفر ماجراجويانه كرده كه در آن هيچ اسلحه اي هم به همراه ندارد. در حقيقت سلاح اين مرد پرجنب و جوش ۶۵ ساله، يك سري نام و مكان است كه به صورت يك جزوه دوورقي در جيبش قرار دارد!
تابي ايدي را مي توان شخصيتي مثل اينديانا جونز دانست كه اواسط ماه مه همراه تعدادي ميهمان، راهي مناطق مختلف چين مي شود. هدف اصلي اين سفر «دستگيري» بهترين و داغ ترين نويسندگان ادبي اين كشور آسيايي است. وي با لبخند رضايتي كه بر لب دارد، مي گويد: اين روزها شاهد ظهور نسل جديدي از نويسندگان در چين هستيم. شما اين روزها صداهايي را مي شنويد كه لحني متفاوت و تازه دارند و طبيعي است كه ناشران معتبر بخواهند با آنها ديدار كنند.
سفر ايدي به چين، يكي از مجموعه توجهات تازه بين المللي است كه به نويسندگان چيني مي شود. طي يكي دو سال اخير، نويسندگان چيني كتاب هاي خوبي به بازار ارائه كرده اند كه مورد توجه روشنفكران و قشر جوان كشور قرار گرفته است. آوازه اين آثار، مرزهاي ملي را پشت سر گذاشته و توجه كتاب دوستان خارجي را هم به خود جلب كرده است.
دانيل واتس كه مدير شركت هنگ كنگي «پان مك ميلان آسيا» است،  مي گويد: ما مي خواهيم نويسندگان آسيايي را پيدا كنيم. هدف ما انتشار كتاب هاي آنان، هم در بازار منطقه و هم در بازار بين المللي است... .
ايدي در عين حال به اين نكته اشاره مي كند كه كار دعوت ناشران به حضور در چين را از دو سال قبل شروع كرد. در همين مدت كوتاه چيزي نزديك به ۲۵ ناشر از كشورهاي بزرگ دنيا به گروه مسافران وي پيوسته اند و در سفرهاي ادبي چيني ايدي، او را همراهي مي كنند.
البته اين فقط توجه ناشران بين المللي به ادبيات نوين چين نيست كه مي توان از آن صحبت كرد. شكوفايي ادبي چين مورد توجه خود چيني ها هم هست و آنها هم اين موضوع را احساس كرده اند. طرح هاي باز اقتصادي هم راه را براي خلق يك بازار باز ادبي فراهم كرده است. در طول دهه گذشته، ادبيات نوين چين تلاش زيادي كرده كه از نظر كمي و كيفي ارتقا پيدا كند و اين نكته اي مهم است كه «سون كوئينگو» يكي ازمديران بازار آزاد كتاب پكن هم به آن اشاره مي كند.
وي درمقاله اي تحت عنوان «نشر چيني: يك دهه تغييرات شگفت انگيز» كه در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، مي گويد كه در حال حاضر، سالانه در چين حدود ۱۷۰هزار عنوان كتاب تازه چاپ و روانه بازار مي شود. اما سابقه توجه ايدي به ادبيات چين به بيست سال قبل برمي گردد. علاقه وي به ادبيات چيني به دهه شصت ميلادي برمي گردد. ايدي در دهه هشتاد به چونگ چانگ كمك كرد تا كتاب «قوهاي وحشي؛ سه خواهر چيني» را منتشر كند. از اين كتاب در سطح بين المللي ۱۰ ميليون نسخه به فروش رسيده است (مقايسه كنيد با فروش ۴۰ ميليون نسخه اي كتاب جنجالي و انگليسي زبان «رمز داوينچي» اثر دن برادون).
نويسندگان چيني ترجيح مي دهند كه در كتاب هاي خود چشم اندازي از وضعيت معاصر كشور خود را ارائه دهند و اين همان چيزي است كه ايدي آن را «بازگشايي صادقانه از داخل» نامگذاري مي كند. نويسندگان غربي هيچ وقت نمي توانند چنين محصولاتي را توليد كنند و اين نكته اي است كه منتقدين ادبي خارجي در مورد آن اتفاق نظر دارند.
ايدي مي گويد: «نويسندگان چيني از اتاق كوچك خود نگاه خيلي خوبي به دنياي اطراف خويش مي اندازند. اين مسئله باعث خلق نوع جديدي از نگارش مي شود كه مختص خود آنهاست» .
استراليا اولين كشور خارجي بود كه كتاب هاي چيني در آنجا با موفقيت خوبي روبه رو شدند. بعد از اين موفقيت بين المللي بود كه قصه هاي چيني روي پيشخوان كتابفروشي هاي ديگر كشورهاي جهان قرار گرفتند. به گفته ايدي «استراليا يك بازار عظيم براي نويسندگان چيني است كه شايد يك دليل اصلي آن، ارتباطات نزديكي است كه اين كشور با چين دارد. دليلش هرچه باشد، روحيه هوشمندانه و روشنفكرانه ادبيات چيني به شدت مورد پسند دوستداران كتاب در استرالياست» .

كتاب
بهارستان ،دايره المعارف قالي ايراني
000357.jpg
گروه ادب و هنر- سعيده امين: قديما وقتي كفش ها را از پا مي كنديم تا پاهايمان پرزهاي نرم قالي لاكي ايراني را لمس كند و به احترام دست هايي كه هر گره را كور مي كند و تار و پودشان بافته شود تا حرمت پاكي فرش هاي دستباف را نگهداشته باشيم. بهارستان ايراني چه صفايي دارد و چه زيبا و باشكوه است. چه قداستي داشت اين قالي ايراني كه حتي زيباترين نقش هاي فرش هاي ظريف و مخملي ماشيني به پاي آن نمي رسد. قداست از دست رفته اي در اين فرشها ديده مي شود كه بي محابا پاشنه كفش آدم ها را به سوي خودش مي كشاند.
و چه زيبا «بهارستان» دريچه ها را به روي قالي ايراني باز كرده است. بهارستان دايره المعارف مصور هنرهاي ايراني يادگاري از غلامعلي ملون است كه به فرزندان اين آب و خاك هديه شده است و مي تواند به مانند شاهنامه فردوسي، بيانگر بخش مهمي از هويت فرهنگ ملي ما باشد.
در فصل اول اين كتاب كلياتي از تاريخچه قاليبافي ارائه شده است، كه در آن تصويري از فرش پازيريك قديمي ترين فرش پرزدار موجود در جهان كه در موزه آرميتاژ لنينگراد(سن پترزبورگ) نگهداري مي شود.
اين فرش منشاء ايراني دارد و آن را به دوره پارت ها و يا مادها نسبت داده اند. اما فرش افسانه اي بهارستان كه براساس متون تاريخي، از جمله تاريخ طبري، بزرگترين و زيباترين فرش از فرشهاي كاخ تيسفون بود كه تالار بار عام كاخ خسرو پرويز را مفروش و مزين ساخته بود. اين فرش را از آنجا كه زمستان شاه را با تصوير و تصور بهار دلخوش مي كرد فرش زمستاني نيز مي گفتند.
اين فرش به هنگام فتح تيسفون توسط اعراب به تاراج رفت و هنگام تقسيم غنائم به خاطر زيورآلات آن به چند تكه تقسيم شد.
تصويري شبيه به بهارستان در صفحه ۱۸ اين كتاب ارائه شده است. اما هنر قالي بافي فصل دوم اين كتاب است كه به معرفي طرح ها و نقشه هاي مختلف قالي ايراني از آغاز تاريخ قالي بافي در ايران پرداخته است. انواع گل هاي قالي كه شبيه به آن را حتي در فرشهاي ماشيني فعلي مي توان پيدا كرد در اين كتاب معرفي شده اند.
اما تاريخ صنعت قالي بافي براي خود يك تاريخچه مفصل است. نوع الياف و رنگ و جنس تار و پود اين قالي ها در طول تاريخ قالي بافي مورد بررسي قرار گرفته است كه خواننده را با خون، چگالي، نوع الياف، شكل تاب نخ ها آشنا مي كند. ساختمان فرشها مورد بررسي قرار گرفته و حتي يك نوع آموزش كلي نيز براي قالي بافي ارائه مي دهد. رنگرزي در قاليبافي اهميت به سزايي دارد. جنس رنگ هاي گياهي و دسته بندي رنگها در اين كتاب ارائه شده است.
قالي هايي از كرمان فصل بعدي اين كتاب است كه به عنوان مرغوب ترين نوع فرش ايراني به خوانندگان معرفي شده است. نماهايي از فرشهاي بافته شده ساير ملل دنيا نيز در اين كتاب به تصوير كشيده شده است.
قالي هايي از اصفهان نيز به نمايش گذاشته شده و برجسته ترين طراحان نقش قالي در اين كتاب معرفي شده است. اين كتاب به دو زبان فارسي و انگليسي تدوين شده است. غلامعلي ملون مؤلف اين كتاب به راستي دايره المعارف كامل از قالي ايراني را گردآوري كرده است كه چاپ اول آن با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در سال ۱۳۸۴ به چاپ رسيده است.

نمونه دشوار جدول اعداد ۷۰
000393.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود.
شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود.
هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد. حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

ويم  وندرس و پايان غرب وحشي
000366.jpg
گروه ادب و هنر: ويم  وندرس مي گويد آخرين فيلم خود «نيا التماس كن» را به اين خاطر ساخت تا احساس خود را نسبت به پايان دوران غرب وحشي در مرز غربي آمريكا، روي نوار فيلم ضبط كند.
به نوشته BBC، وندرس در گفت وگو با اين سايت خبري ديدگاه هايش را در مورد اين فيلم و ديگر مسائل مطرح كرد. قصه فيلم جديد وندرس درباره مردي به نام هاوارد _ با بازي سام شپارد كه ضمناً در نگارش فيلمنامه فيلم هم مشاركت داشته- است كه قبل از اين ستاره الكلي فيلم هاي وسترن بوده است كه صحنه فيلمبرداري را ترك مي كند تا بتواند در يك سفر طولاني به حوالي نوادا، همسر و فرزندانش را پيدا كند.
اما اين فيلمساز آلماني _ كه قبل از اين در سال ۱۹۸۴ با فيلم «پاريس تگزاس» اين ژانر را تجربه كرده است _ گفت كه در دل اين قصه به ظاهر ساده، تلاش داشته تا اكتشافي در محدوده قديمي غرب داشته باشد. او تصميم گرفت اين كار را انجام دهد، زيرا بسياري از محصولات مهم و به ياد ماندني هاليوود، قصه و بنيان خود را از غرب وحشي و قديمي گرفته اند. اما چنين به نظر مي رسد كه اين دستمايه اين روزها در مرحله نابودي قرار گرفته است.
به گفته وندرس: «غرب قديمي به آن مفهومي كه در وسترن هاي فورد يا هاوكس مي بينيم، در حال ناپديد شدن است. زماني كه براي فيلمبرداري فيلم به دنبال لوكيشن هاي خود بوديم، خيلي از محل هايي كه فكر مي كرديم به درد كارمان مي خورند، تبديل به چيز ديگري شده بودند. براي مثال در بسياري از آنها پارك تفريحي يا مراكز توريستي ساخته بودند.

عذرخواهي تهيه كنندگان تايلندي بازي اشباح
000408.jpg
گروه ادب و هنر: تهيه كنندگان فيلم ترسناك تايلندي از مردم و دولت كامبوج عذرخواهي رسمي كردند. عذرخواهي بعد از اعتراض شديد كامبوج به مضمون فيلم «بازي اشباح» صورت گرفت.
به نوشته سايت اينترنتي كونگ فو سينما، قصه «بازي اشباح» درباره گروهي از بازيكنان يك بازي ويدئويي است كه در يك زندان اسير مي شوند و روح قربانيان گروه خمرسرخ، آنها را مورد آزار و اذيت قرار مي دهند. كامبوج اعلام كرد كه آنها نمايش عمومي فيلم را ممنوع مي كنند و نسبت به نمايش آن در ديگر كشورها هم موضع گيري خواهند كرد.
ناپات پاواپو تانونت، كارگردان فيلم مي گويد كه قصد نداشته با ساخت اين فيلم باعث آزردگي خاطر مردم كامبوج شود. او مي گويد: «بسيار متأسفم كه فيلم من با چنين واكنش منفي گسترده اي در داخل كامبوج روبه رو شده است. اين فيلم تاريخ تلخ دو دهه گذشته كشور را به ياد آنها آورده و طبيعي است كه نسبت به آن حساس باشند. اميدوارم كه فيلم من باعث تخريب روابط دوستانه دو كشور كامبوج و تايلند نشود.»
«بازي اشباح» هفته قبل در تايلند اكران عمومي شد و تا به حال استقبال تماشاگران از فيلم خوب بوده است. تماشاگران سينما در آسياي جنوب شرقي از محصولات ترسناك اين منطقه (كه حال و هواي خاص همين منطقه را دارد و شبيه كارهاي ترسناك هاليوودي نيست) استقبال خيلي خوبي مي كنند. هنوز معلوم نيست كه بخش هايي از فيلم در نمايش خارجي خود سانسور خواهد شد يا خير.

جهنم زير و رو ،گيشه را زير و رو مي كند
000363.jpg
گروه ادب و هنر: «جهنم زير و رو» خودش را آماده يك سفر پر فروش در درياي متلاطم و غيرقابل پيش بيني جدول گيشه فروش مي كند. نسخه جديد اين فيلم را وولفگانگ پترسن آلماني تبار كارگرداني كرده است.
به نوشته خبرگزاري رويتر، اين فيلم فاجعه آميز دريايي مي تواند دنباله اي بر فيلم هاي دريايي پرفروش قبلي اين فيلمساز «زيردريايي» و «توفان كامل» باشد، اما نبايد فراموش كنيم كه «جهنم زير و رو» (با نام اصلي «ماجراي پوزيدون» ) دوباره سازي يك فيلم موفق ساخته شده در سال ۱۹۷۲ با بازي جين هكمن است. در قصه فيلم، يك موج عظيم باعث زير و رو شدن يك كشتي بزرگ تفريحي در شب سال نو مي شود. از جمع هزار نفر مسافران كشتي، كمتر از ۱۰ نفر موفق به نجات از اين جهنم آهني زير و رو مي شوند.
پترسن مي گويد كه تلاش كرده در فيلم خود جان تازه اي به ژانر سينماي فاجعه بدهد، او كه «جهنم زير و رو» را براساس رمان پر خواننده پل گاليكو ساخته و نقش هاي اصلي فيلمش را به كرت راسل، جاش لوكاس و ريچارد دراينوس سپرده است. فيلم روز ۱۲ ماه مه اكران عمومي مي شود و تحليلگران اقتصادي سينما پيش بيني فروش بالايي براي آن مي كنند.
به گفته پترسن: بعد از درام تاريخي«تروا » مي خواستم دوباره به سراغ فيلمي بروم كه هم در ژانر سينماي فاجعه قرار بگيرد و هم در ارتباط با آب دريا باشد. به فيلم هاي فاجعه آميز دريايي علاقه خاصي دارم.«جهنم زير و رو» را از صميم قلب ساختم، چون نسخه اصلي آن از فيلم هاي مورد علاقه ام است.

بازي
Star wars : Jedi Academy
سيستم: PC
سبك: اكشن ماجرايي
سوم شخص
000396.jpg
در ميان بازي هاي قديمي PC (حدود ۲ سال پيش) اين عنوان يكي از عناوين قوي بود كه متأسفانه چندان با استقبال عمومي مواجه نشد. بازي يكي ديگر از داستان هاي جنگ ستارگان است كه در آن شما نقش يكي از شاگردان آكادمي جداي از شاگردان لوك اسكاي واكر جوان را ايفا مي كنيد. مي توانيد چهره و جنسيت خود را در ابتداي بازي بسازيد.
نكته بسيار جالب در اين نوع بازي كنترل بسيار عالي و درگيركننده آن است كه بسيار شما را در صحنه ها وارد كارزار نشان مي دهد. شما در بازي علاوه بر سلاح هاي ليزري به شمشير معروف جداي هم مسلح هستيد و فنون زياد اجرايي با اين شمشير در بازي بسيار جالب بوده و در مبارزات به كار شما مي آيند.
نبردها با شواليه هاي تاريكي در مراحل مختلف بسيار جذاب و قابل توجه است. حركات آكروباتيك شما به عنوان يك جداي و نيروهاي ويژه شما از نكته هاي جالب ديگر بازي است. شما بصورت افقي و عمودي مي توانيد روي ديوارها دويده و يا پرش هاي بلند طولي و ارتفاعي انجام دهيد. شما حتي مي توانيد با استفاده از قدرت ذهن خود انرژي از دشمنانتان دريافت كرده و آنها را تضعيف كنيد.
سبك بسيار جالب مبارزات بسيار سرگرم كننده است و با ارتقاء در بازي مي توانيد با دو شمشير ليزري و يا يك شمشير دو سر (مثل نيزه) در بازي به مبارزه بپردازيد. اين بازي از عنوان هاي به يادماندني Star wars در سبك اكشن بر روي PC است.

Dreamfall: the Longest Journey
سيستم: PC
سبك: ماجرايي

000399.jpg



اگر از بازيكنان حرفه اي باشيد حتماً ۶ سال پيش نخستين نسخه The Longest Journey را به ياد مي آوريد. اين بازي با گرافيك خوب، كنترل روان و از همه مهمتر سوژه جالب همواره از بهترين عنوان هاي ماجرايي به شمار مي آمد. در آن نسخه شما در نقش آوريل ريان ظاهر مي شويد.
دختري كه مي توانست بين دو دنياي فانتزي و واقعي رفت و آمد كند. در نسخه جديد Dreamfall شما در نقش ژو كاستيلو وارد معركه مي شويد. داستان بازي يكي از جالب ترين سوژه هايي است كه تاكنون براي يك بازي كامپيوتري ارائه شده است. ژو با پدرش زندگي مي كند و يك ميمون ربوتيك باهوش همراه اوست.
طراحي شخصيت هاي سه بعدي بازي بسيار خوب صورت گرفته و كلاً گرافيك بازي در سطح بسيار خوبي قرار دارد. تلفيق خوب درگيري هاي مختصر بازي با معماهاي جالب و عقلاني، فضاي جذاب و به يادماندني را در Dreamfall ساخته است. اين بازي قابل توصيه به همه علاقه مندان بازي هاي ماجرايي و حتي غيرماجرايي است.

Classified : The Sentinel Crisis
سيستم:Xbox
سبك: اكشن تيراندازي
اول شخص

000402.jpg


يك دانشمند معروف توسط عده اي از اشرار در يك كشور اروپاي غربي ربوده شده و اشرار در يك شهر متروك او را نگهداري مي كنند. شما به عنوان كاپيتان يك تيم عمليات ويژه بايد وارد منطقه شده و بعد از كشتن كليه افراد ياغي، محقق را نجات داده و آرامش را به منطقه بازگردانيد.
سناريوي كوتاه ولي جذاب بازي The Sentinel Crisis نكته قوت اصلي آن به حساب مي آيد. بازي حدود ۶ الي ۷ ساعت بيشتر زمان براي بازي احتياج نداشته و به سرعت تمام مي شود از طرفي گزينه بازي شبكه اي در اين بازي وجود ندارد.
هوش مصنوعي افراد دشمن در حد خوبي بوده و در درگيري ها بعضاً كار را براي شما دشوار مي سازند. متأسفانه روند مأموريت ها اكثراً حركت از يك منطقه به نقطه ديگر بوده و چندان تنوعي در آن ديده نمي شود. به ندرت به شما كار ديگري مثل خنثي كردن بمب سپرده مي شود.

000405.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

فرهنگسرا
فرهنگسراي بانو: نمايشگاه نقاشي فرخنده قصدي از ۱۲ لغايت ۲۱ ارديبهشت ماه در نگارخانه فرهنگسراي بانو داير است. در اين نمايشگاه كه رنگ رويا نام دارد ۲۸ اثر در ابعاد مختلف با سبك تصويرسازي و تكنيك گواش و مداد رنگي و اكرلين ارائه شده است. گفتني است براي اولين بار آثار اين هنرمندان جوان به نمايش عمومي درمي آيد و در غالب تابلوهاي فرخنده قصدي دنياي كودكانه به چشم مي خورد. علاقه مندان جهت بازديد مي توانند طي روزهاي ذكر شده از ساعت ۱۰صبح الي۱۹ به نشاني خ  ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه نمايند.
فرهنگسراي طبيعت: همايش تركمن صحرا با هدف توسعه اقتصادي و بررسي مشكلات بي كاري و اشتغالزايي تركمن صحرا در فرهنگسراي طبيعت تاريخ ۱۵ ارديبهشت ماه برگزار مي شود. اين همايش شامل برنامه هاي مختلفي از قبيل سخنراني در مورد تركمن صحرا، موسيقي سنتي و برپايي نمايشگاه صنايع دستي، كتاب، عكس، كاريكاتور و پوشش هاي زنان و مردان تركمن  صحرا مي باشد. علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين همايش از ساعت ۳۰:۱۵ الي ۱۹ به نشاني فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره- فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.
فرهنگسراي ملل: كانون آهنگ ها و سرودهاي انقلابي فرهنگسراي ملل اقدام به تشكيل «كر» با همكاري اساتيد برجسته رشته موسيقي نموده است. بنابه گزارش روابط عمومي فرهنگسراي ملل، اين كانون پس از عضوگيري، دوره هاي آموزشي لازم به اعضاء در زمينه تقويت شنيداري، تئوري موسيقي، سلفژ و ريتم خواني، صداسازي، آواز كلاسيك و هارموني ارائه مي نمايد. علاقه مندان مي توانند جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر به نشاني: بزرگراه صدر، ميدان پيروز، ضلع شمالي غربي بوستان قيطريه فرهنگسراي ملل مراجعه نمايند.
فرهنگسراي كودك: فعاليت هاي فرهنگي، هنري، ورزشي و علمي در بخش هاي هنري نمايشي، تزئيني، تجسمي و آموزش قرآن كريم از جمله برنامه هاي كانون ها و كارگاه هاي فرهنگسراي كودك مي باشد. علاقه مندان مي توانند در ساعات اداري به آدرس: خيابان شريعتي روبه روي سه راه شهيد كلاهدوز(دولت) كوچه امامزاده مراجعه و يا با تلفن هاي ،۲۲۰۰۳۱۳۰ ۲۲۰۰۹۰۰۰ و ۲۲۰۰۰۸۲۷ تماس حاصل فرمايند.

برنامه
صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو ‎/ ساعت اجرا:،۲۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)محل اجرا: سالن قشقايي‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۸ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
آواز ستاره ها (كارگردان: مهرداد خرمن بيز) محل اجرا: تالار نو‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
افعي طلايي (كارگردان: منصور نوبخت) محل اجرا: تئاتر پارس ‎/ ساعت اجرا: ۱۶و ۴۵:۱۲
رستم و داش ابرام (كارگردان: صبا ملكي) محل اجرا: تئاتر پارس‎/ ساعت اجرا: ۳۰:۱۷
مردي در تاريكي (كارگردان: مصطفي ميرقاسمي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۴۵:۱۳
ديوار
نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي فرناز ذوالفقاري/ از ۱۵ تا ۲۰ ارديبهشت / بلوار آفريقا، پديدار، ساختمان شهروز، تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
نگارخانه گل: نمايشگاه تصويرسازي سارا قاسمپور مرادي/ ۱۵ تا ۱۸ ارديبهشت/ فاطمي، جويبار، بن بست ميرهادي غربي، پلاك ۶۰/ تلفن: ۸۸۹۸۶۴۷۸
گالري ثروت: نمايشگاه نقشه هاي قديمي و تاريخي ايران به مناسبت روز ملي خليج فارس/ ۱۱ تا ۱۸ ارديبهشت/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
گالري سيحون: نمايشگاه خوشنويسي عين الدين صادق زاده/ ۹ تا ۱۴ ارديبهشت/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن ۸۸۷۱۱۳۰۵
گالري الهه: نمايشگاه طراحي و نقاشي علي نصير با عنوان «زغال نارس» / ۱۵ تا ۲۶ ارديبهشت / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷/ تلفن ۲۲۰۵۹۶۸۶
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي احمدرضا آذر و هنرجويان/ ۹ تا ۱۴ ارديبهشت / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲-۳۱۶ / تلفن ۸۸۹۶۰۴۵۳

پرده
آتش بس (كارگردان: تهمينه ميلاني) بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار
آفريقا، ايران،۱ پارس ،۱ بهمن ،۲ آسيا، قيام، المپيا
مرباي شيرين (كارگردان: مرضيه برومند) بازيگران: ليلا حاتمي، محمدرضا شريفي نيا
فرهنگ ،۲ ناهيد، شيرين، پيام، سپيده ،۲ فلسطين ،۲ سعدي، اروپا، شاهد، شهر تماشا، جي ،۲ كانون
يك تكه نان (كارگردان: كمال تبريزي) بازيگران: رضا كيانيان، رويا نونهالي
فلسطين ،۲ سپيده ۱
ازدواج به سبك ايراني(كارگردان: حسن فتحي) بازيگران: داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي، شيلا خداداد
قدس، ايران ،۳ صحرا، شهر قشنگ، فلسطين ،۱
مركزي ،۲ جي،۱ فرهنگ ،۱ ناهيد، كارون، گلريز ،۲ حافظ، رودكي، تهران ،۱ پايتخت، ميلاد
هوو (كارگردان:  عليرضا داودنژاد) بازيگران: رضا عطاران، مريم كاوياني
عصر جديد ،۱ تهران ،۲ جوان ،۱ فردوسي، سروش،
جي ،۳ سعدي، ملت، مركزي ،۳ دهكده المپيك، شيدا، ماندانا، كانون قدس
زير درخت هلو (كارگردان: ايرج طهماسب) بازيگران: فاطمه معتمد آريا، شهره لرستاني، حميد جبلي
استقلال، جوان ،۲ عصر جديد ،۳ گلريز ،۱ مركزي ،۱ بهمن ،۱ بلوار، آستارا، پيروزي، پيوند، ايران ،۲ جي ،۲ شقايق

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |