يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵
آرزوهاي بزرگ مكزيك در جام جهاني
مكزيك زير نورافكن
005400.jpg
فاطمه ابوطالبي
ريكاردو لاولپه در گفت وگو با يك شبكه آلماني زبان، تيم ملي فوتبال مكزيك را مدعي اصلي مسابقات جام جهاني عنوان كرد و گفت: تيم ما همه شانس ها را براي به دست آوردن جام قهرماني اين دوره از مسابقات جام جهاني در اختيار دارد و من نيز حداكثر تلاشم را در اين زمينه انجام خواهم داد.
مربي آرژانتيني تيم ملي مكزيك مي گويد: مي خواهيم به جهانيان اثبات كنيم كه مي توانند روي تيم ما حساب كنند.
دروازه بان ذخيره تيم ملي فوتبال آرژانتين در مسابقات جام جهاني ۱۹۷۸ مكزيك و مربي فعلي تيم ملي فوتبال مكزيك از اينكه پس از برگزاري مراسم قرعه كشي براي مشخص كردن گروه هاي حاضر در مسابقات جام جهاني، تيمش با تيم هاي پرتغال، ايران و آنگولا هم گروه شد و در گروه مرگ قرار نگرفت، احساس رضايت و خوشحالي كرد و گفت: در اين گروه مي توانيم با حريفانمان رقابت كنيم و خيلي كارها انجام دهيم.
تيم ملي فوتبال مكزيك براي شناسايي حريفان خود در مسابقات جام جهاني آلمان از هر طريق ممكن استفاده كرده تا جايي كه گروه مربيان خود را خيلي آرام و محرمانه به ايران فرستاد، هر چند كه اين ترفند مكزيكي ها كارساز نشد و دست آنها خيلي زود از سوي عكاسان و خبرنگاران ايراني كه در ورزشگاه آزادي حضور داشتند رو شد. فرانسيسكو راميرز، دستيار فني ريكاردو لاولپه سرمربي مكزيك در اسفند ماه ۸۴ به ايران آمد تا در مقطع حساس تشكيل اردوي تيم ملي ايران و انجام دو ديدار ايران برابر كارستاريكا و تايوان به جمع آوري مطالب و اطلاعات در خصوص اين تيم بپردازد. او قبل از سفر به تهران اعلام كرد فيلم بازي هاي تك تك بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران را ديده ايم اما شناخت فردي از بازيكنان اين تيم نداريم، به همين دليل بايد اين تيم را از نزديك ببينيم. راميرز در زمان حضور در ايران در گفت وگو با خبرنگاران زيادي كه تقاضاي مصاحبه با او را داشتند مي گويد: اصلاً ايران را دست كم نمي گيريم. قدرت فراوان اين تيم قبلاً هم براي ما ثابت شده است. ايران به عنوان اولين حريف ما در جام جهاني بسيار خطرناك است و يكي از جدي ترين  حريفان است.
راميرز، علي كريمي را ستاره تيم فوتبال ايران معرفي مي كند و مي گويد: مي دانم ايراني ها علي دايي را دوست دارند اما بايد بگويم ستاره تيم ايران علي كريمي است. او يك بازيكن كاملاً حرفه اي و با تكنيك است؛ تكنيك ذاتي و نه اكتسابي. البته مي دانم علي دايي هم بازيكن فوق العاده اي است اما باز هم مي گويم علي كريمي نابغه است. همه مكزيكي ها او را مي شناسند و به او علاقه دارند. كريمي در همه دنيا معروف است و در آلمان نيز محبوبيت دارد.
لاولپه سرمربي تيم ملي فوتبال مكزيك در خصوص حضور تيمش در مسابقات جام جهاني آلمان با شبكه ZDF گفت وگويي داشته است:
* آقاي لاولپه با چه انتظاري از تيم تان به آلمان سفر مي كنيد؟
- مكزيك تيمي است كه فوتباليست هاي آن خوب رشد كرده اند. سعي مي كنيم با بهترين تركيب ممكن به آلمان سفر كنيم و اميدواريم بتوانيم تا مرحله پاياني در اين رقابت ها باقي بمانيم.
* كيفيت بازي تيم مكزيك را با كدام يك از ديگر تيم ها مقايسه مي كنيد؟
- مي توانم تيم مان را با تيم دانمارك ۱۹۸۶ يا سوئد در مسابقات جام جهاني مكزيك مقايسه كنم.
* با چه مهارت هايي در فوتبال مي خواهيد به جام جهاني وارد شويد؟
- در اولين گام مي خواهيم زيبا بازي كنيم. نمي خواهيم ضد فوتبال بازي كنيم.
اميدوارم تيم ما درست بازي كند و سياست تهاجمي اش را به خوبي پياده كند. ما با قدرت بازي خواهيم كرد.
* يكي از بازيكنان مكزيكي كه به تيم هاي اروپايي پيوسته و رشد خوبي نيز داشته رافائل ماركوئز، بازيكن تيم بارسلوناي اسپانياست، چقدر حضور اين ستاره با بارسلونا براي تيم ملي مكزيك مهم است؟
- معتقدم رافائل يكي از بهترين هاست كه به خوبي مي تواند با توپ كار كند. مهم ترين اقدام در پيشرفت ماركوئز اين بود كه زماني كه جوانتر بود به تيم موناكوي فرانسه پيوست و در آنجا تجارب خوبي كسب كرد. او در تيم بارسلونا در پست مياني بازي مي كند كه در تيم ملي نيز ما در همين پست از او استفاده مي كنيم.
* در مكزيك رافائل ماركوئز به مانند بكن باوئر در آلمان به قيصر معروف است. اين صفت درستي است كه براي او در نظر گرفته شده است؟
- رافائل بازيكن كاملي است، نه فقط به دليل اينكه با توپ خوب كار مي كند بلكه به خاطر استعداد بالايي كه او دارد. او مي تواند خيلي سريع حركت كند و از فاصله هاي ۶۰ يا ۷۰ متري به خوبي پاس دهد. مرور زمان اين را نشان خواهد داد كه ماركوئز بكن باوئر خواهد شد.
در باره مكزيك:
تيم ملي فوتبال مكزيك به عنوان دومين تيم منطقه كونكاكاف پس از آمريكا به مرحله پاياني رقابت هاي جام جهاني آلمان صعود كرد.
مربي اين تيم ريكاردولاولپه، دروازه بان سابق تيم ملي آرژانتين است كه از اكتبر سال ۲۰۰۲ پس از گذراندن يك دوره موفقيت آميز در باشگاه مكزيكي تولوكاي مكزيك به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال مكزيك منصوب شد.
از بازيكنان كليدي اين تيم مي توان از يارد بورگتي، مهاجم بولتون و برترين گلزن تاريخ مكزيك، رافائل ماركوئز مدافع تيم بارسلوناي اسپانيا ياد كرد.
نكته: لاولپه به دليل اينكه به بازيكناني كه اصالت غيرمكزيكي دارند، بازي مي دهد مورد انتقاد است. گيلرموفرانكو كه اصالتاً آرژانتيني است يكي از همين بازيكنان است.
- ريكاردو آنتونيولاولپه
ريكاردو آنتونيولاولپه، سرمربي تيم فوتبال مكزيك در ۶ فوريه سال ۱۹۵۲ در بوئنوس آيرس متولد شد. او در سال ۱۹۸۷ و در مسابقات جام جهاني مكزيك به عنوان دروازه بان ذخيره تيم ملي آرژانتين در تركيب اين تيم قرار داشت.
لاولپه در گفت وگو با سايت رسمي فيفا مي گويد: در مكزيك خيلي ها از من حمايت مي كنند. ضمن اينكه منتقداني نيز دارم.
لاولپه در ادامه گفته است: وظيفه ما تمركز كامل روي بازي است. تيم ما تركيبي از تجارب و بازيكنان جوان است.
سرمربي تيم مكزيك، ماركوئز را يكي از اركان مهم تيمش مي داند و مي گويد او چشمان تيز بيني دارد بخصوص اينكه قدرت حفظ توپ با سر او نيز بسيار خوب است.
مكزيك از زاويه اي ديگر
كشور مكزيك حدوداً ۱۰۷ ميليون جمعيت دارد كه يك پنجم اين تعداد در پايتخت اين كشور يعني مكزيكوسيتي زندگي مي كنند. ۶۰ درصد از ساكنين مكزيك دو رگه هستند (اروپايي يا هندي).
مردمان اين كشور اكثراً فقير هستند و ۴۰ درصد آنها براساس آمار سازمان بهداشت جهاني زير خط فقر زندگي مي كنند. فوتبال در اين كشور به مانند ديگر كشورهاي آمريكاي لاتين از جايگاه اجتماعي خوبي برخوردار است.
موفقيت هاي تيم ملي مكزيك
مكزيك يكي از ميهمان هاي مكرر جام جهاني است. اين تيم توانسته در ۱۲ دوره از ۱۷ دوره مسابقات جام جهاني حضور داشته باشد و در مسابقات سالهاي ۱۹۷۰ و ،۱۹۸۶ تا مرحله يك چهارم نهايي پيش رود. در آخرين مسابقه جام جهاني تيم ملي فوتبال مكزيك به مرحله يك هشتم نهايي رسيد.
نوع بازي
در مقايسه با تيم هاي فوتبال اروپايي يا آمريكاي جنوبي فوتبال تيم مكزيك قدري آرام تر است. اما فوتباليست هاي اين كشور با تكنيك و تاكتيك بالايي در مقابل هر حريفي صف آرايي مي كنند. مهاجمان هنگامي كه تيم به سرعت بالاي آنها نياز دارد با بالاترين قدرت و توان كار مي كنند.
ستاره هاي مكزيك
* يارد فرانچسكو بورگتي اخاواريا، بازيكن ۳۲ ساله تيم ملي مكزيك، قدرت بالايي در حفظ توپ با سر دارد و سرعت بالاي او در فوتبال زبانزد همگان است. بورگتي در مسابقات باشگاهي، در ۱۴ بازي ۱۴ گل به ثمر رسانده كه اين امر او را به بهترين گلزن تبديل كرده است.
* فرانچسكو فونسكا كوزمن بازيكني است كه در پست هاي مياني و حمله است و در بازي هاي مقدماتي جام جهاني، در ۱۱ بازي ۱۰ گل به ثمر رسانده است. در مسابقات جام كنفدراسيون ها او يكي از۴ بازيكن موفق اين دوره از رقابت ها بود. او در مسابقات ليگ باشگاه هاي مكزيك ۷ گل به ثمر رسانده است.
* رافائل ماركوئز، در ۲۰ سالگي از مكزيك به اروپا رفت و به تيم موناكوي فرانسه پيوست و در سال ۲۰۰۰ به همراه اين تيم قهرمان فرانسه شد. در آن سال او به عنوان بهترين دفاع فرانسه معرفي شد. ماركوئز در سال ۲۰۰۳ به تيم بارسلوناي اسپانيا پيوست.
اسامي بازيكنان مكزيك
دروازه بانان: اسكولاسانچز، گوئيلراچوا، خسوس كرونا
مدافعان: خوزه آنتونيوكاسترو، رافائل ماركوئز، ماريومندز، ريكاردواسوريو، فرانسيسكو رودريگرز، كارلوس سالسيدو، كلدوديوسوآرز، آندراس گوادردوو و گوانزالوپيندا.
بازيكنان مياني: لوييز پرز، پاول پاردو، آنتونيو نيلسون، رافائل گارسيا، جرارد تورادو، رامون مورالس.
مهاجمان: يارد بورگتي، گوئيلومو فرانكو، فرانسيسكو فونسكا، اوم، براوو، خسوس آويلانو.

سايه روشن ورزش
نگاهي به گروه D:
براساس گزارش سايت جهان فوتبال به چگونگي حضور ايران در جام جهاني آلمان و رقباي تيم ملي كشورمان مي پردازيم:
ايران: 
چگونگي صعود: تيم ايران به عنوان تيم دوم گروه پس از ژاپن به رقابت هاي جام جهاني راه يافت.
مربي: برانكو ايوانكوويچ، اهل كرواسي كه از فوريه ۲۰۰۲ تاكنون در سمت سرمربي تيم ملي فوتبال ايران مشغول است.
بازيكن كليدي: علي كريمي، بازيكن سال آسيا و عضو تيم بايرن مونيخ آلمان.
نكته: آيا تماشاگران آلماني در رقابت هاي جام جهاني از كريمي، هاشميان، زندي و مهدوي كيا كه در باشگاه هاي اين كشور بازي مي كنند، حمايت مي كنند؟
تيم ملي ايران ۲۱ خرداد در اولين بازي اش در مسابقات جام جهاني آلمان در شهر نورنبرگ به مصاف تيم ملي مكزيك مي رود و ۶ روز پس از اين مسابقه در دومين حضورش در اين رقابت ها در شهر فرانكفورت با پرتغال مسابقه مي دهد. تيم ملي ايران در آخرين مسابقه در دور اول اين رقابت ها در شهر لايپزيگ به مصاف آنگولا مي رود.
پرتغال:
چگونگي صعود: تيم ملي پرتغال در گروه ۳ رقابت هاي مقدماتي جام جهاني در منطقه اروپا و با حضور تيم هاي اسلواكي و روسيه به آساني توانست به عنوان تيم اول گروهش به مرحله پاياني رقابت هاي جام جهاني در آلمان صعود كند.
مربي: لوييز فيليپه اسكولاري كه برزيل را در مسابقات جام جهاني ۲۰۰۲ كره جنوبي- ژاپن قهرمان كرد.
بازيكنان كليدي: لوييز فيگو، ركورددار بازي ملي، دكو، هافبك بارسلونا و كريستيانو رونالدو بازيكن هجومي تيم منچستر يونايتد انگليس.
نكته: آيا لوييز فيگو در اين رقابت ها از تمام توان خود استفاده مي كند؟
آنگولا:
چگونگي صعود: تيم ملي آنگولا كه به غزالان سياه معروف است در حضور تيمي چون نيجريه به عنوان تيم اول گروه ۴ رقابت هاي مقدماتي جام جهاني آلمان به مرحله پاياني صعود كرد.
مربي: لوييز گونكالوز اوليويه را، مربي آنگولايي كه رهبري تيم المپيك و جوانان اين كشور نيز را بر عهده داشته است.
بازيكنان كليدي: پدرو مانتوراس ستاره تيم فوتبال بنفيكا كه بيشتر رقابت هاي مقدماتي جام جهاني را به دليل مصدوميت از دست داد، پائولو فيگو يردو، كاپيتان و گلزن برتر «آكوا»
نكته: آيا اوليويه را، در اين ديدارها از بازيكنان شاغل در ليگ آنگولا بازي مي گيرد يا به بازيكناني روي خوش نشان مي دهد كه در ليگ پرتغال بازي مي كنند؟

ورزش
ادبيات
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |