چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
شهردار از سالمندترين شهروندان تجليل كرد
گردهمايي صدساله هاي تهراني به ياد طهران
005874.jpg
005844.jpg
گروه شهري - سالمندان ۱۰۰ و بالاي ۱۰۰ سال شهر تهران ديروز در همايشي كه با حضور شهردار تهران در سالن شهيد آويني فرهنگسراي بهمن برگزار شد، مورد تكريم و تجليل قرار گرفتند.
در سالي كه به نام پيامبر اعظم مي باشد و براساس سيره  ايشان، سالمندان از جايگاهي رفيع و بي بديل برخوردار هستند و در آموزه هاي ديني، سالمندان، بركات خانه و خانواده و جامعه تلقي مي شوند. مديريت شهر تهران در اقدامي ابتكاري، از هشت سالمند ۱۰۰ و بالاي ۱۰۰ سال ساكن تهران
در فضايي پرنشاط و ماندگار، تجليل به عمل آورد. محمدحسن مهسا با ۱۱۴ سال سن، سالمندترين شهروند تهراني است كه مورد تكريم و تجليل قرار گرفت.دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران در جمع ۱۲۰۰ سالمند تهراني كه به جشنواره (۱۰۰+) آمده بودند، گفت: شما پدران و مادران لحظه لحظه زندگي، سلامتي و وجودتان را چون شمعي آب كرديد تا امروز بتوانيم زندگي قابل قبولي را در ابعاد مادي و معنوي براي خود فراهم كنيم.
وي افزود: امروز در خانه بزرگ شهرمان، بدون شك مديون تلاش هاي شما هستيم، شمايي كه جواني خود را در راه  آباداني  شهرتان گذارديد و فرزندانتان را به رسم امانت در اختيار آباداني و عمراني شهرتان گذاشتيد.وي خطاب به سالمندان گفت: نكوداشت شما وظيفه فرزندان شما در محيط خانواده و جامعه شهري است و همه وظيفه داريم تا زحمات شما را پاس بداريم.شهردار تهران با تأكيد بر اين كه احسان به شما، وظيفه ما مي باشد، افزود: ما در شهرداري، فرزندان شما هستيم و همه ما توفيق خدمت به شما را پيدا كرديم و اين توفيق بزرگي است.
در جريان اين جشنواره هشت نفر از سالمندان بالاي ۱۰۰ سال شهر تهران،  نشان شهروند ارشد را از قاليباف دريافت كردند. همچنين از ۱۰ نفر از خانواده هايي كه از سالخوردگان خود به خوبي نگهداري مي  كردند، با اعطاء هدايايي، قدرداني شد.اكرم شاهرخي _ مدير فرهنگسراي سالمندان در حاشيه اين مراسم در گفت و گويي با همشهري، ضمن ضرورت تكريم سالمندان، گفت: اين جشنواره در راستاي عمل به توصيه نبي  اعظم مبني بر تكريم سالخوردگان و ارتقاء جايگاه اين عزيزان در خانواده و جامعه برگزار شد. اين جشنواره در حقيقت، حركتي نمادين بود تا نشان داده شود كه سالمندان، مطالباتي دارند و مسئولين بايد بيش از گذشته به آنها توجه كرده و در جهت رسيدگي به آنها اهتمام ورزند.
شاهرخي تصريح كرد: رسول گرامي اسلام فرموده است كه خير و بركات ماندگار، نزد پيران و سالخوردگان است و از سويي نتيجه تحقيقات نشان مي دهد خانواده هايي كه توفيق داشتن سالمندان را دارا هستند، كمتر دچار ناهنجاري هاي اجتماعي شده اند.
مدير فرهنگسراي سالمندان در ادامه گفت: براساس آخرين سرشماري مركز آمار ايران كه در سال ۱۳۷۵ انجام شد، حدود ۱۶۰۰ نفر بالاي ۱۰۰ سال در تهران زندگي مي كنند، اما طبق اطلاعات موجود در بانك اطلاعات ستاد طرح گنجينه ها و فراخواني كه اين فرهنگسرا از طريق رسانه ها اعلام كرد، ۳۲ نفر بالاي ۱۰۰ سال سن پيدا كرديم كه در اين جشنواره هشت تن از آنان مورد تجليل قرار گرفتندگفتني است از ۳۲ سالمند شناسايي شده توسط فرهنگسراي سالمندان، ۱۵ نفر خانم و ۱۷ نفر آقا هستند.

در جلسه علني ديروز مطرح شد:
تأكيد شوراي شهر بر ضرورت خصوصي سازي
تاكسيراني در تهران
005847.jpg
گروه شهري- شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با تصويب لايحه اي رديف بودجه سال ۸۵ سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران را اصلاح كرد.
به گزارش همشهري، به موجب اين لايحه مبلغ ۶ ميليارد ريال اعتبار مندرج در ذيل جدول موازنه پيش بيني درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار بودجه سازمان مذكور تحت عنوان كمك به ساماندهي تاكسيراني منظور و در قالب موضوع تبصره ۲۴ بودجه سال ۸۵ شهرداري هزينه مي شود.
در جلسه ديروز همچنين يك فوريت لايحه چگونگي استفاده بخش خصوصي از شبكه تاكسيراني مطرح شد ولي به تصويب نرسيد و مقرر شد لايحه به صورت عادي در كميسيونهاي مربوطه بررسي شود.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر گفت: به رغم اعتبارات در نظر گرفته شده براي رفاه رانندگان تاكسي هنوز مشكلات مربوط به بيمه، وام و شركت تعاوني آنان حل نشده است.
وي افزود: شوراي شهر در سال ۸۳ و ۸۴ براي ساماندهي وضعيت رانندگان تاكسي حدود ۲۰ ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفت ولي تاكنون تنها حدود ۵ يا ۶ ميليارد تومان آن هزينه شده است.وي افزود: شهرداري براساس مصوبه قبلي شورا بايد هم طرح خصوصي سازي و هم مكانيزه كردن تاكسيراني را به شورا ارائه كند.
بررسي اعتراض فرمانداري
در جلسه ديروز شوراي شهر اعتراض فرمانداري به مصوبه تشكيل ستاد مشاركت هاي اجتماعي در مناطق ۲۲گانه شهر تهران بررسي شد.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: اين اعتراض در خصوص موظف شدن شهرداري براي تشكيل جلسات هماهنگي ستاد در مناطق شهرداري بوده و اين در حالي است كه شورا در تشكيل اين جلسات بايد نقش بيشتري داشته باشد.
پس از سخنان موافقان و مخالفان مقرر شد شوراي شهر با همكاري شهرداري و هماهنگي فرمانداري اقدام به تشكيل جلسات ستاد مشاركت هاي اجتماعي در مناطق شهرداري كند.
مشكل تاكسيراني در فرودگاه
از سوي ديگر دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: شركت فرودگاه ها براي تاكسيرانان محدوده فرودگاه امام و حتي مهرآباد محدوديت هايي ايجاد كرده است.
وي افزود: از رانندگان تاكسي خواسته شده است براي فعاليت در محدوده فرودگاه مبالغي پول پرداخت كنند كه در توان رانندگان تاكسي نيست.
به گفته وي، شركت فرودگاه ها با برخي از شركت هاي خصوصي و تعاوني ها قراردادهايي منعقد كرده درحالي كه براساس قانون، حمل و نقل مسافر در سطح شهر تهران و محدوده آن به عهده سازمان تاكسيراني شهر تهران است.
شريعتمداري خواستار نظارت بر اين موضوع شد و گفت: بايد مشخص شود كه حمل و نقل مسافر در محدوده فرودگاه ها برعهده سازمان تاكسيراني است يا شركت فرودگاه ها.زياري رئيس كميسيون شهرسازي نيز گفت: بيش از يك سال است كه اين مشكل در محدوده فرودگاه ها ايجاد شده است.
تذكر به شهرداري
از سوي ديگر دكتر مهنوش معتمدي آذر مخبر كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر با انتقاد از شهرداري گفت: مصوبات كارشناسي شوراي شهر، از سوي شهرداري اجرا نمي شود.
وي افزود: اعضاي شورا به اميد اجراي مصوبات خود براي رفاه و بهبود وضعيت شهر كارهاي كارشناسي انجام مي دهند ولي مصوبات شورا آن طور كه بايد از سوي شهرداري اجرا نمي شود.
وي همچنين در تذكر ديگري به شهرداري گفت: بحث تكريم ارباب رجوع در شهرداري با شعار تحقق پيدا نمي كند. تكريم ارباب رجوع يعني تسريع و تسهيل در انجام كار مردم و شفاف بودن برخورد با آنان.
زياري رئيس كميسيون شهرسازي نيز گفت: قبلا درباره انعقاد قراردادي از شهرداري سئوال كرديم كه طبق قانون بايد طرف ۱۰ روز جواب مي داد ولي با وجود گذشت ۱۵ روز هنوز جوابي نداده است.
مصوبات شوراي شهر
در دويست وسي وهشتمين جلسه علني شوراي شهر لايحه اصلاح بودجه سال ۸۵ سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران تصويب شد.
براساس ماده واحده اين مصوبه، مبلغ ۶ ميليارد ريال اعتبار مندرج در ذيل جدول موازنه پيش بيني درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار در رديف ۴۱۷۷ بودجه جاري سازمان مذكور تحت عنوان كمك به ساماندهي تاكسيراني منظور و در قالب موضوع تبصره ۲۴ بودجه مصوب سال ۸۵ شهرداري هزينه مي شود و سرجمع اعتبارات مصوب جاري سازمان، به مبلغ ۳۲ ميليارد ريال افزايش مي يابد.شوراي شهر همچنين با تصويب لايحه اي به شهرداري اجازه داد به منظور انجام طرح ميدان ميوه و تره بار صادقيه نسبت به تملك ملك پلاك ثبتي ۹۷۲۵۱/۲۳۹۵ به مساحت ۳۰/۱۳۳۸۸ مترمربع به نشاني خيابان ستارخان پل يادگار امام(ره) براساس ارزيابي و توافق انجام شده با مالكان به مبلغ ۲۴ ميليارد ريال در قالب واگذاري تسهيلات اقدام كند.
تبصره: قدرالسهم هركدام بايد مشخص و هزينه هاي مربوطه را متقبل شوند. شورا همچنين با تصويب لايحه ديگري به شهرداري اجازه داد به منظور احداث مهدكودك دانشگاه الزهرا كه بخشي از عمليات اجرايي آن در سال ۸۳ توسط شركت توسعه فضاهاي فرهنگي آغاز شده طبق برآورد اوليه تا سقف ۶ ميليارد و ۳۰۰ ميليون ريال از محل بودجه سال جاري شهرداري هزينه كند.

شهر نگار
پيكان ۲
افزايش ۶۰ درصدي تعرفه واردات گوشي تلفن همراه ظاهرا با هدف حمايت از توليدكننده داخلي اين دستگاه صورت گرفته است.
حمايت آمرانه و غيرفني از توليدات صنعتي در ايران بيش از هر چيز يادآور فضاي حاكم بر صنعت و بازار خودرو در ايران است. تجربه اي چهل ساله كه جز تضييع حق قانوني شهروندان، بهره ديگري نداشته است. چهل سال است كه شهروندان ايراني از دسترسي به يك خودرو سالم، ارزان و استاندارد محرومند و ناچارند يا از خودروي توليد داخلي استفاده كنند كه هم ناايمن است، هم چندبرابر حد مجاز سوخت مصرف مي كند، هم آلاينده هواست و هم فناوري بسيار قديمي و مستعملي دارد و يا اينكه براي استفاده از يك خودروي استاندارد و ايمن بايد چندبرابر بهاي واقعي آن هزينه بپردازند.
حمايت بي دريغ چهل ساله دولت هم هرگز نتوانسته خودروسازي در ايران را به يك صنعت برخوردار از توانايي رقابت با حتي توليدكنندگان درجه دو خارجي تبديل كند. دليل آن نيز بسيار ساده است: توسعه يك صنعت در كشور گذشته از حمايت هاي مالياتي و گمركي و بخشنامه هاي آمرانه نيازمند مزيت هاي نسبي خاص است، مزيت هايي كه خودروسازي در ايران نداشته است، نه دارد و نه قرائني وجود دارد كه بتواند در آينده نزديك به آن دست يابد و اينگونه به نظر مي رسد كه چندان به طول نخواهد انجاميد كه اشتباه چهل ساله تداوم پيدا نكند و دولت بپذيرد كه جز در برابر خودروسازان در برابر ريه هاي ميليون ها شهروند در معرض انواع بيماري هاي تنفسي و سرطان و... هم مسئوليت دارد.
ماجراي گوشي همراه نيز بي شباهت به موضوع مذكور نيست. در ايران كدام مزيت نسبي براي توليد گوشي تلفن همراه وجود دارد؟ آيا اينگونه نخواهد شد كه به بهانه توليد گوشي وطني شهروندان ناچار به استفاده از دستگاه هايي غيراستاندارد و نامناسب شوند؟ تجربه قبلي توليد گوشي تلفن همراه در ايران نشان داد كه نمونه هاي ارائه شده در بازار نسبت به دستگاه هاي مشابه خارجي درحالي كه كيفيت پايين تري داشتند، اما هرگز ارزانتر از آنها نبودند. دليل گراني اين گوشي هاي كم كيفيت نيز آشكار است: وقتي مزيت نسبي براي توليد كالايي در يك كشور وجود نداشته باشد، احتمالا آن كالا گرانتر از نمونه هاي مشابه خارجي خواهد بود.
پس، منتظر گوشي هاي گران و كم كيفيت باشيد كه اوضاع شبكه تلفن همراه در ايران را از وضع موجود هم آشفته تر خواهند كرد. جالب است كه در اين باره به تجربه كشور هند اشاره شود. مي دانيم كه اين كشور توليدكننده انحصاري شارژر يكي از مارك هاي مشهور تلفن همراه است. ماجرا از اين قرار است كه دولتمردان هندي با اذعان به اين نكته كه در اين كشور توان فني براي توليد گوشي همراه وجود نداشته اما توليد شارژر آن دور از دسترس نيست، ورود مارك مذكور به بازار هند را منوط به برخورداري از حق توليد انحصاري شارژر آن كردند. نتيجه اينكه درحال حاضر هزاران نفر در هند از محل توليد شارژر تلفن همراه امرار معاش مي كنند و شهروندان آن هم مجبور نيستند به خاطر اجبار به استفاده از يك دستگاه فاقد كيفيت روزي چندبار كسي را لعن و نفرين كنند.

شهرداري تهران سال گذشته ۱۱۸۰ ميليارد تومان
درآمد داشت
فارس: معاون مالي- اداري شهرداري تهران گفت: كل در آمد شهرداري تهران در سال گذشته ۱۱۸۰ ميليارد تومان بوده است.
دكتر حسين محمد پورزرندي افزود: شهرداري تهران سالانه حدود ۵۸۰ ميليارد تومان هزينه صرف خدمات شهري همانند رفت و روب و جمع آوري زباله در شهر تهران مي كند. پورزرندي با اشاره به اينكه ۲۵ درصد از درآمدهاي شهرداري تهران هم صرف پرداخت يارانه سيستم حمل و نقل عمومي شهروندان در تهران مي شود اظهار داشت: سرانه حمل و نقل عمومي در مترو ۴۵۰ تومان است كه شهروندان ۷۵ تومان آن را پرداخت مي كنند و همچنين سرانه حمل و نقل با اتوبوس ۱۲۰ تومان است كه شهروندان ۲۰ تومان آن را پرداخت مي كنند كه يارانه مترو و اتوبوس شهروندان تهراني را شهرداري تهران بايد از محل درآمدهاي خود پرداخت كند.
وي ادامه داد: مابقي درآمد شهرداري تهران هم صرف فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي در شهر تهران مي شود.
به گفته معاون مالي اداري شهرداري تهران، عده اي معتقد هستند كه شهرداري تهران درآمدهاي وحشتناكي دارد، ولي بايد بگويم اينگونه نيست چرا كه شهرداري تهران براي انجام برخي از فعاليت هاي خود در حال گرفتن وام از بانك هاست.
محمد پورزرندي در خصوص شفاف سازي گزارش مالي در شهرداري تهران گفت: عملكرد ۶ ماهه اول كار شهرداري تهران از زمان حضور محمد باقرقاليباف، شهردار تهران را به صورت كاملا شفاف به شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كرده ايم.

شرايط انتقال دانشجويان ايراني خارج
از كشور به دانشگاه پيام نور
گروه علمي فرهنگي- معاون سنجش و دانشجويي دانشگاه پيام نور شرايط انتقال دانشجويان ايراني خارج از كشور به اين دانشگاه را تشريح كرد. دكتر ابوالفضل فراهاني در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اينكه دانشگاه فرصتهاي مناسبي را براي انتقال دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج به كليه مراكز داخل فراهم كرده است، گفت:  متقاضيان ايراني شاغل به تحصيل در خارج تا هفتم شهريور مهلت دارند تا با ارسال تقاضا به معاونت سنجش و دانشجويي دانشگاه، نسبت به ارائه درخواست خود براي تحصيل در دانشگاه پيام نور اقدام كنند. وي با بيان اينكه انتقال دانشجويان خارجي در كليه رشته هاي فعال دانشگاه و در تمامي مراكز و واحدها صورت مي گيرد؛ گفت: به اين دسته از دانشجويان در پايان مدرك دانشگاه پيام نور ارائه مي شود. به گفته دكتر فراهاني، كليه دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاههاي خارجي مورد تأييد وزارت علوم مي توانند براي تحصيل در مراكز دانشگاهي پيام نور اقدام كنند. وي در ادامه اظهار كرد: شهريه دريافتي از دانشجويان انتقالي نسبت به دانشجويان پذيرفته شده در آزمون سراسري و فراگير متفاوت است و توسط هيأت امناي دانشگاه تعيين مي شود.

پخش بازي هاي جام جهاني در بوستان هاي
تهران از تلويزيون هاي بزرگ شهري
گروه شهري - بازي هاي فوتبال جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در بوستان هاي بزرگ تهران به صورت زنده به وسيله تلويزيون هاي بزرگ شهري پخش خواهد شد.
كفائي محمدنژاد مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر گفت:  با دستور شهردار تهران و با هدف غني سازي اوقات فراغت شهروندان، بازي هاي فوتبال جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان با نصب تلويزيون هاي بزرگ شهري در بوستان هاي تهران به صورت زنده پخش خواهد شد.
مديرعامل شركت ساماندهي و صنايع مشاغل افزود: مديريت شهري تدارك گسترده اي براي هدفمند كردن اوقات فراغت شهروندان در ماه هاي تابستان دارد.
وي گفت: شهرداري تهران با نصب تلويزيون هاي بزرگ شهري در بوستان ها اقدام به پخش برنامه هاي سرگرم كننده براي شهروندان در فصل تابستان خواهد كرد.
وي هدف از نصب اين تلويزيون ها در بوستان هاي شهري را علاوه بر ايجاد فضاي شاد، انتقال پيام هاي زيست محيطي، بهداشتي و ارتقاي شهروندي عنوان كرد.
وي گفت: اين پيام ها با به كارگيري روش هاي هنري و نوآوري هاي صوتي و تصويري در ميان برنامه هاي سرگرم كننده پخش خواهد شد.
محمدنژاد، زمان آغاز بهره برداري از اين تلويزيون ها را همزمان با سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) اعلام كرد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري:
پايانه هاي تهران براي سفرهاي تابستاني آماده مي شود
گروه شهري _ هم زمان با آغاز تعطيلات تابستاني مدارس و در شروع مسافرت هاي شهروندان، پايانه هاي مسافربري تهران براي انجام سفرهاي تابستاني آماده مي شوند.
مهندس مهرداد تقي زاده _ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جريان بازديد از «پايانه جنوب» افزود: حداكثر امكانات موجود در ترمينال هاي سه گانه تهران و پارك سوار بيهقي به منظور فراهم آوردن امكان سفر شهروندان به اقصي نقاط كشور به كار گرفته خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، تقي زاده گفت: بيشترين حجم مسافرت هاي شهروندان علاوه بر ايام نوروز، از نيمه خرداد تا نيمه شهريور صورت مي گيرد و از اين رو ترمينال ها براي پاسخگويي به انبوه سفرهاي تابستاني مردم بايد از آمادگي لازم برخوردار باشند.
وي بر لزوم ده ها مورد بهسازي نماهاي ظاهري ازجمله پاركينگ، محوطه بيروني و محيط داخلي ساختمان «ترمينال جنوب» كه پس از گذشت سال ها از احداث آن دست نخورده باقي مانده تاكيد كرد و گفت: فضاي ظاهري محيط هاي پر رفت  و آمدي مانند ترمينال ها بر افرادي كه به اين گونه مكان ها وارد شده يا از آنها خارج مي شوند، تاثير مستقيم بر جاي مي گذارد.
معاون شهردار تهران با اشاره به ضرورت تجهيز ترمينال ها به انواع وسايل حمل و نقل عمومي به منظور سهولت دسترسي از نقاط مختلف شهر به اين مراكز تصريح كرد: به اين منظور مقرر شده در صورت تأييد مشاور، ايستگاه متروي شهيد رجايي از طريق تونل به داخل «ترمينال جنوب» امتداد پيدا كند.

نگاه
005841.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |