شنبه ۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۸ - Aug 26, 2006
آزادي عمل دانشمندان ايران
رؤياي دانشمندان آمريكايي است
013281.jpg
ايرنا: روزنامه آمريكايي بوستون گلوب در گزارشي از تهران نوشت كه ايران به علم به عنوان منبعي براي عزت خود نگاه مي كند.
اين روزنامه روز سه شنبه نوشت: در موضوع تحقيقات مدرن جنيني و سلول هاي بنيادي، دانشمندان ايران با چنان آزادي عمل مي كنند كه دانشمندان آمريكايي فقط مي توانند روياي آن را داشته باشند. به نوشته بوستون گلوب، دانشمندان ايراني در اين عرصه، تائيد كامل و تامين مالي دولتي را براي پيشبرد كار به همراه دارند.
بوستون گلوب نوشته است: درسال،۲۰۰۲ رهبر عالي ايران تحقيقات درباره جنين هايي كه براي اقدامات باروري صورت مي گيرد را تبريك گفت؛ اقدامي كه در آمريكا بر اثر فشار محافظه كاران مذهبي ممنوع شده است.
اين روزنامه افزوده است كه رهبر ايران حتي اين حركت را تلاشي ارجمند در راستاي تبديل ايران به رهبر علمي جهان اسلام دانست. نويسنده اين روزنامه آمريكايي اشاره دارد: جايگاه علمي ايران اين كشور را به يكي از بارزترين كشورهاي جهان در بعد سياست هاي مربوط به سلول هاي بنيادي تبديل كرده، مي تواند براي درك علت حمايت اكثر ايرانيان از برنامه تحقيقات هسته اي كمك كننده باشد.
رهبران ايران مي گويند كه تحقيقات هسته اي باعث احياي شكوه علمي ايران مي گردد كه اشاره به غرور علمي كهن ايرانيان مربوط به دوره امپراتوري ايران است كه مركز علمي جهان در عصر ميانه بوده است. به نوشته اين روزنامه، تعهد ايران به تحقيقات علمي هم چالش و هم فرصت براي جامعه بين المللي است. بسياري از ايراني ها به اين استدلال دولت اعتقاد دارند كه تحقيقات هسته اي براي پيشرفت تكنولوژيك اهميت فوق العاده دارد، اما ايرانيان تحصيل كرده همچنين آرزو دارند كه بخشي از جهان گسترده تر آكادميك و تكنولوژيك باشند و نگران آن هستند كه رويكرد چالش طلبانه دولت ايران باعث انزواي بيشتر شود. بوستون گلوب مي نويسد: دانشمندان ايراني در اين ميانه واقع شده اند. با حمايت دولت آنها توانسته اند كه ابتكارات بهداشتي را آغاز كنند اين طرح ها و ابتكارات از تنظيم خانواده تا مبارزه با مواد مخدر و جلوگيري از بيماري هاي قلبي، موجب شگفتي محققان آمريكايي شده است. اين روزنامه در عين حال نوشته است كه دانشمندان ايراني همزمان با محدوديت هايي كه از ناحيه غرب عليه دولت ايران مواجه هستند، كار را براي آنها جهت شركت در مبادلات علمي بين المللي دشوار مي سازد.

مشكلات پاورپوينت برطرف مي شود
گروه علمي فرهنگي-شركت مايكروسافت ۹ عدد Update امنيتي جديد را براي رفع نقايص آفيس و محصولات ويندوز خود عرضه كرده است. اين Updateها دو عدد از نقص هاي نگران كننده پاورپوينت را حل كرده اند كه ممكن بود به مهاجمان فرصت دهد كنترل يك كامپيوتر را به دست گيرند.
در بولتن امنيتي مايكروسافت گفته شده است كه از نگراني هاي عمده شركت رفع نقص موجود در Windows Server Services MS06-۰۴۰ بوده است اين مجموعه برنامه هاي اصلاحي جديد نقصي را برطرف مي كند كه سابقا توسط برخي مهاجمان مورد سوء استفاده قرار مي گرفت. كريستوفر باد از مديران بخش برنامه هاي امنيتي مي گويد، بالاتر از همه آن است كه مي كوشيم به مردم بفهمانيم ما مي خواهيم آنها i06-۰۴۰ را گرفته و در راس همه محصولات قرار دهند.
هر چند كه كد حمله به اين نقص هنوز به طور عمومي اعلام نشده است، اين نقص در يك يا دو حمله به كار رفته و به گفته باد بعيد نيست بعدها براي حملات گسترده و خطرناك تر هم به كار برود. او مي گويد، اين يك مسئله مبتني بر شبكه است و در اين مورد خاص، هيچ احراز هويت خاصي نياز نيست، پس هر كسي ممكن است يك پكت شبكه اي را به يك سيستم آسيب پذير ارسال كند كه احتمال سوء استفاده از نقص موجود هم كم نيست.
سازندگان نرم افزارهاي امنيتي بر اين عقيده اند كه نقص i06-۰۴۰ يك مسئله كاملا نگران كننده است. اولمن مدير بخش تحليل تهديدات خدمات X-Force در شركت Internet Security Systems Inc مي گويد، مهمترين نگراني آن است كه Server Service واقعا دچار مشكل است، با توجه به اين حقيقت كه اين سرويس در تمامي انواع ويندوز به طور پيش فرض نصب شده و پيش فرض اجرا كننده وجود دارد. مي توان گفت كه براي مهاجمان به خصوص انواع كرم ها اين نقص بسيار مهم محسوب مي شود.
در Update اين ماه سه به روزرساني هم براي مشكلات كم خطرتر ويندوز نيز وجود داشت كه مجموعا نرم افزاري اصلاحي براي مجريان سيستم مي شد. ماه گذشته مايكروسافت ۱۲ نقص آفيس را اصلاح كرد. چند روز بعد شركت سايمنتك متوجه شد كه هكرها در حال تلاش هستند تا راه هاي جديدي جهت حمله بيابند و با ارسال انواع ضمائم پاور پوينت هاي آلوده در ايميل حمله خود را صورت دهند. اين malware يك برنامه اسب تروآ را نصب مي كرد كه به نام Trojan.PPDDropper.B شناخته مي شود و يك برنامه backdoor به نام Backdoor.Bifrose.E را در انواع كامپيوتر نصب مي كند، به محض آنكه كاربر اين متن را باز كند، سيستم او آلوده مي شود.
پچ هاي بسيار مهمي كه روز سه شنبه منتشر شد مسائل مختلفي را در بر مي گيرد از جمله مشكلات اينترنت اكسپلورر و هسته ويندوز را به سيستم و Server Service كمك مي كند. مايكروسافت اعلام كرده است كه اين نقايص Outlook Express، كنسول Microsoft Management Console، Visual Basic و Windows DNS(Domain Name System)i نيز ممكن است با اين نقايص مهم درگير شوند.

قدرت فضايي روسيه
013278.jpg
گروه علمي فرهنگي-نيكلاي سواستيانف- رئيس مجموعه صنعتي فضايي و موشك سازي «انرگيا» روسيه روز چهارشنبه گفت: روسيه از امكانات فني لازم براي تدارك و اعزام كشتي هاي فضايي سرنشين دار به كره ماه و مريخ برخوردار است.
به گزارش خبرگزاري اينترفكس، سواستيانف در جمع خبرنگاران در مسكو با اشاره به قصد آمريكا براي ازسرگيري اعزام فضانوردان به كره ماه اعلام كرد: روسيه به مراتب زودتر از آمريكا مي تواند اين كار را شروع كند.
وي گفت: روسيه براي سفر به كره ماه مي تواند از نسل جديد كشتي هاي فضايي سرنشين دار از نوع «سايوز» و باري از نوع «پاروم» استفاده كند و اميدواريم تا سال ۲۰۲۰ميلادي به بهره برداري صنعتي از كره ماه بپردازيم.
رئيس مجموعه «انرگيا» روسيه با اشاره به وجود منابع عظيم «هليم- ۳ »در كره ماه گفت: براي بهره برداري صنعتي از اين ذخاير كه بهترين سوخت محسوب مي شوند، به اعزام دست كم شش كشتي فضايي سرنشين دار سايوز و نيز موشك هايي از نوع «پروتون» نيازمنديم و برآوردهاي اوليه نشان مي دهد كه اين طرح، دوميليارد دلار هزينه دربر خواهد داشت.
سواستيانف با اشاره به اينكه ۱۰تن هليم-۳ مي تواند جوابگوي نيازهاي انرژي يك ساله مردم كره زمين باشد، گفت: براي توليد اين مقدار هليم-۳ ، ۷۰ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز است. در همين حال به گزارش ايتارتاس از پكن، يك نماينده موسسه فناوري هاي فضايي چين گفت كه اين كشور و روسيه قصد دارند در سال ۲۰۰۹در چارچوب طرح مشتركي، كشتي فضايي سايوز مجهز به تجهيزات چيني براي تحقيقات به كره مريخ اعزام كنند.

علمي فرهنگي
مديركل آموزش از راه دور آموزش و پرورش:
آموزش از راه دور مردودي مطلق ندارد
گروه علمي فرهنگي - آموزش از راه دور يك پديده كيفيت بخش است و در اين سامانه مردودي مطلق وجود ندارد بلكه مردودي نسبي است.
مديركل آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در همايش رابطين و كارشناسان آموزش از راه دور استان گيلان گفت: آموزش از راه دور با دو هدف رويكرد به فلسفه نوين و كاهش بازماندگان از تحصيل ايجاد شده است.
الحسيني تصريح كرد: كاهش تعداد بازماندگان از تحصيل براي ما از اولويت خاصي برخوردار است، چون نظام آموزشي رايج به طور كامل پاسخگوي آموزش نبوده است و بايد آن را در سطح كشور گسترش دهيم.
وي با اشاره به اين كه با آموزش از راه دور آمار بازماندگان از تحصيل كاهش مي يابد خاطرنشان كرد: اين يك كار كيفيت بخشي است كه مكانيزم دروني آن با كيفيت اثربخشي تعبيه شده است. الحسيني افزود: آموزش از راه دور از سوي يونسكو به عنوان آموزش قرن يا آموزش مسلط به قرن ۲۱ به رسميت شناخته شده است و قرن حاضر قرن آموزش از راه دور است. وي با اعلام اين كه مجموعه آموزش هايي كه بايد يك فرد بگذراند تا به شايستگي لازم برسد در سامانه آموزش از راه دور پيش بيني شده است اظهار داشت: امتحانات آموزش از راه دور بايد به صورت جدي، دقيق و مطمئن تر از ساير امتحانات برگزار شود تا پايانه هاي اين نظام آموزشي نوپا مستحكم شود.
به گفته وي در حال حاضر ۳ ميليون و يكصد هزار نفر واجب التعليم در كشور از آموزش هاي رسمي محرومند و همچنين بيش از ۱۰ ميليون نفر از جمعيت ۱۸ تا ۴۵ سال كشور نيازمند تعليم از راه دور هستند.
حذف نمره انضباط از كارنامه دبستاني ها
فارس: در صورت تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش از مهرماه امسال، نمره اي براي انضباط دانش آموزان منظور نخواهد شد.
ابوالقاسم جامه بزرگ مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي افزود: طرح جديدي را آماده كرديم كه بر اساس آن نام آيين نامه امتحانات تغيير كرده و به آن آيين نامه ارزشيابي تربيتي و تحصيلي تغيير يافته است.
وي با بيان اينكه در اين طرح به ارزشيابي نمره انضباط دانش آموز توجه شده است، گفت: در آيين نامه جديد پيشنهاد داديم كه نمره براي انضباط منظور نشود.
جامه بزرگ اظهار داشت: در اين طرح كه به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه شده، آمده است كه براي ارزشيابي انضباط نمره محسوب نشود بلكه انضباط دانش آموز توصيف شود.
مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي گفت: توصيف به جاي نمره تنها در مورد انضباط است و درس ها بر حسب نمره سنجيده مي شوند.
بازگشت بشر به ماه با سفينه اوريون
مهر: آژانس فضايي آمريكا كاوشگر جديد خود را كه قرار است فضانوردان را به ماه منتقل كند اوريون نامگذاري كرد.اين سفينه به نحوي طراحي شده كه مي تواند حامل بشر به ماه و احتمالا پس از آن به مريخ باشد.
انتظار مي رود كه اين سفينه جديد همانند عملكرد آپولو در دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادي موفقيت هاي بسياري را براي فضانوردان به همراه داشته باشد. اولين پرواز سرنشين دار اين سفينه به ايستگاه فضايي بين المللي تا سال ۲۰۱۴ انجام نمي شود و اولين سفر آن به ماه نيز براي سال ۲۰۲۰ تعيين شده است.اوريون از نام يكي از صورت هاي فلكي ستارگان بسيار مشهور و قابل شناسايي در آسمان برگرفته شده است.
نام اين سفينه ماه گذشته روي يك وب سايت منتشر شد اما ناسا تصميم گرفت تا از علني شدن آن تا ۳۱ آگوست زماني كه يكي از دو شركت لاكهيد مارتين و نوتراپ گرانمن - بوئينگ به عنوان شركت سازنده سفينه هاي جايگزين ناوگان شاتل انتخاب مي شود، جلوگيري كند.بنا بر گزارش بي بي سي اوريون ۵ متر قطر و در حدود ۲۵تن حجم دارد.فضاي داخلي اين سفينه نيز بيش از ۵/۲ برابر كپسول آپولو گنجايش دارد.اين سفينه سرنشينان خود را به ماه منتقل مي كند تا جهت آماده شدن براي مسافرتي طولاني به مريخ مدت اقامت بيشتري را در ماه داشته باشند.

آموزش عالي
تكليف كنكور سال آينده، تا مهرماه مشخص مي شود
مهر:رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات گفت: حذف كنكور و كاستن از اضطراب داوطلبان و گزينش بر اساس استعدادها مد نظر است و در اين راستا تلاش مي شود.
وزارت علوم بسيار سطحي كنكور را مورد ارزيابي قرار مي دهد و در سايه تجميع يا تفكيك كنكور اين هدف تأمين نخواهد شد. علي عباسپور افزود: ساماندهي كنكور با هدف انتخاب دانشجو بر اساس استعداد و حذف كلاس هاي كنكور كه به حد شيادي رسيده است در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس پيگيري مي شود و در حال حاضر طرح ها و نظرات ارائه شده از سوي وزارت علوم و ديگر سازمان ها مورد بررسي قرار گرفته است.
وي درخصوص طرح وزارت علوم مبني بر تجميع كنكورهاي دانشگاه هاي سراسري و آزاد گفت: موضوع تفكيك يا تجميع نيست كه اينگونه اظهار نظر مي كنند.مسئولين وزارت علوم بسيار سطحي كنكور را مورد ارزيابي قرار مي دهند.وي در زمينه اعلام تغيير كنكور و اطلاع رساني به داوطلبان اظهار داشت: اجرايي شدن اين طرح نياز به آمادگي سازمان هاي ذيربط دارد.آموزش و پرورش بايد آمادگي لازم را جهت برگزاري آزمون هاي استاندارد داشته باشد تا سوابق تحصيلي در كنكور تأثيرگذار باشد.عباسپور ادامه داد: تنش روحي داوطلبان نيز مد نظر قرار مي گيرد و در هر زمان كه اطمينان حاصل شد داوطلبي از تغيير در كنكور دچار استرس نيست اين تغييرات اعمال مي شود.وي اضافه كرد: در حال حاضر روش مطرح است نه زمان عملياتي شدن اين روش اما مجلس پيش بيني مي كند تكليف كنكور تا مهرماه مشخص شود.
تشكيل شوراي عالي نظارت بر دانشگاه ها در وزارت علوم
مهر: وزارت علوم در نظر دارد با تشكيل شوراي عالي نظارت، كار نظارت و ارزيابي دانشگاه ها را به صورت حضوري انجام دهد.
معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اين مطلب افزود: نظارت در وزارت علوم و برخي دستگاه هاي ديگر تاكنون قوي نبوده است اما اميدوار هستيم بحث نظارت و ارزيابي در سال آينده به طور جدي در وزارت علوم دنبال شود. حسن خالقي اضافه كرد: اين نظارت همچنين با كمك دانشگاه هاي استاني و دانشگاه هاي مادر انجام مي شود. وي اظهار داشت: با بازديدهاي مستمر وزارت علوم و دانشگاه هاي مادر در هر استان و ارائه گزارش اين نظارت و ارزيابي به شوراي نظارت وزارت علوم سال آينده تحصيلي سال نظارت و ارزيابي دانشگاه ها خواهد بود.
برگزاري نخستين آزمون IBT در خاورميانه توسط سازمان سنجش
ايسنا: براي اولين بار در خاورميانه آزمون IBT روز شنبه ۲۴ شهريورماه توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود. آسرايي رئيس مركز آزمون سازي و روان سنجي سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر گفت:  اولين آزمون تافل مبتني بر اينترنت (IBT ) براي اولين بار در سطح خاورميانه توسط سازمان سنجش برگزار مي شود. وي گفت: زمان دقيق ثبت نام به زودي اعلام مي شود.
دانشجويان ممتاز استادان را ارزشيابي مي كنند
مهر: وزارت علوم تلاش مي كند از دانشجويان ممتاز دانشگاه ها در زمينه ارزشيابي اعضاي هيات علمي استفاده كند.
رضا عامري مديركل دفتر ارزيابي و نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درخصوص تأثير ارزشيابي هاي استادان توسط دانشجويان افزود: ارزشيابي در صورتي كه صحيح باشد در روند ارتقاي استادان موثر است. وي اظهار داشت: تلاش مي شود از دانشجويان ممتاز با معدل بالا در ارزشيابي استادان و اعضاي هيأت علمي استفاده شود. عامري اضافه كرد: فرم هاي ارزشيابي اعضاي هيات علمي دو بار در سال يعني اواسط و پايان ترم به دانشجويان ارائه مي شود تا ارزشيابي صحيحي از عملكرد اعضاي هيأت علمي صورت گيرد. وي گفت: فرم هاي تكميل شده ارزشيابي به رئيس و معاون پژوهشي دانشكده و دانشگاه ارائه مي شود و در صورتي كه حد نصاب ارزشيابي عضو هيات علمي پائين تر از حد نصاب باشد، استاد در جريان موضوع قرار مي گيرد و در صورت عدم تغيير رويه به وي اخطار كتبي داده مي شود. وي اضافه كرد: كسب نمره بالا از ارزيابي دانشجويي باعث ارتقاي اعضاي هيات علمي مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |