يكشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۸ - Oct 29, 2006
موجودات زنده روي مريخ
004812.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان نوع خاصي ميكروب كشف كردند كه مي تواند روي مريخ زندگي كند.
به نوشته سايت پارس اسكاي، در مطالعات آزمايشگاهي كه در دو سال گذشته در حال انجام بود، محققان دريافتند كه برخي از ميكروارگانيسم ها قابليتي هايي مثل تطابق با محيط هاي بسيار سرد و نامطلوب دارند. آن ها مي توانند حتي در دماي 30 درجه فارنهايت هم تكثير شوند.
اين ميكروب ها هم چنين مكانيسم دفاعي جالبي دارند كه از آنها در برابر دماي بسيار سرد محافظت مي كنند. اين نوع از موجودات زنده مي توانند در شرايط سياره مريخ نظير فشار و آب بسيار كم دوام بياورند و حتي رشد كنند. اين دو نوع ميكروارگانيسم تازه كشف شده كه با نام هاي هالوفيل و متانوژن شناخته مي شوند هر كدام شرايط رشد مخصوص خود را دارند. هالوفيل ها در دماي 30درجه فارنهايت هم قابليت رشد كردن دارند و حتي مي توانند در زير سطح مريخ با وجود آب شور زندگي كنند. متانوژن ها در دماي 28درجه فارنهايت نيز زندگي مي كنند و خصوصيت بارزشان تكثيرشدن در محيط بدون اكسيژن است.
اين نوع مي تواند متان نيز توليد كند. دانشمندان پس از بررسي انواع زيادي از ميكروارگانيسم ها در شرايط سخت آزمايشگاهي توانستند اين دو نوع موجود تك سلولي را بيابند كه هر دو از انواع آزمايش ها سربلند بيرون آمده بودند!با مطالعات بيشتري كه انجام شد محققان دريافتند كه اين دو نوع ميكروب نه تنها مي توانند بر روي مريخ زندگي كنند بلكه قابليت رشد در ساير سيارات مريخ مانند را نيز دارند. در كهكشان راه شيري، اغلب ستاره ها از خورشيد ما سردتر هستند و به طبع نواحي اطرافشان دماي كم تري دارد. بنابراين سياراتي كه در اين منظومه ها شكل مي گيرند دنياهايي سرد و خاموش هستند. با كشف اين دو نوع ميكروب دانشمندان اميدوارند كه بتوانند ميكروارگانيسم هاي ديگري را با خصوصيات متفاوت در اين نوع سيارات بيابند. تا به حال اخترشناسان توانسته اند 200ستاره خورشيد مانند را كه احتمال حيات در سياره هاي اطراف آن ها بيشتر از ساير سياره ها است كشف كنند.

مريخ نوردان ناسا 1000 روزه شدند
004815.jpg
گروه علمي فرهنگي-در حالي كه مريخ نوردهاي روح و فرصت تنها براي انجام يك ماموريت سه ماهه به سياره سرخ اعزام شدند اما اينك با گذشت 1000 روز مريخي از آغاز فعاليت خود (يعني يازده برابر بيشتر از زماني كه براي ماموريت آنها در نظر گرفته شده بود) همچنان به كاوش هاي خود بر سطح مريخ ادامه مي دهند.
روح (SPIRIT) و فرصت (OPPORTUNITY) كه به ترتيب در 14 دي و 5بهمن ماه 82 بر خاك اين سياره سرخ فرود آمدند، ماموريت ابتدايي سه ماهه خود را در ماه هاي فروردين و ارديبهشت۸۳ با موفقيت به پايان رساندند. مريخ نورد فرصت روز پنج شنبه (25 اكتبر) در جشن هزار روزه شدن خود توانست نمايي 360 درجه از محيط اطراف خود را براي ما به عنوان هديه ارسال كند.
در آن سوي سياره سرخ، مريخ نورد روح - كاوشگر دوقلوي فرصت - چندي پيش نيز شاهد آن بوديم كه فرصت توانسته بود با قرارگيري در يك موقعيت بي نظير آسمان مريخ را نيز براي ما به تصوير بكشد.
اين ربات كوچك در سال 2004 پس از گذراندن يك سفر شش ماهه در دهانه گيوسو فرود آمد اينك حدود 1029 روز است كه هنوز به كاوش هاي خود روي سياره سرخ ادامه مي دهد. مريخ نورد روح در ادامه اكتشافات خود روي سطح مريخ همچنين موفق به كشف و شناسايي كلاس جديدي از صخره هاي آتشفشاني شد. اين كاوشگر كه اكنون ماه هاست به اضافه كاري روي سطح مريخ مشغول است، موفق شده تا اطلاعات مهمي در خصوص اين صخره هاي آتشفشاني به زمين مخابره كند.
دانشمندان براي اطمينان خاطر از آتشفشاني بودن اين صخره ها به بررسي و آزمايش دقيق پتاسيم و سديم موجود در اين صخره ها پرداخته اند و به نتايج جالبي هم دست يافتند. نمونه هاي كشف شده اخير حاكي از وجود كلاس جديدي از تركيبات شيميايي هستند كه پيش از اين اثري از آنها روي مريخ مشاهده نشده بود.
روح و فرصت حاصل تلاش جمع كثيري از دانشمندان و محققان سازمان فضايي آمريكا به سرپرستي دكتر فيروز نادري - از دانشمندان و مديران ايراني ناسا - است كه مدت ها سرپرستي ماموريت هاي مريخ ناسا را برعهده داشت و در حال حاضر مديريت كل ماموريت هاي منظومه شمسي اين سازمان را برعهده دارد.

علمي فرهنگي
زنگ شير در مدارس سراسر كشور نواخته شد
004809.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: مراسم آغاز طرح توزيع شير مدارس ايران، صبح ديروز با نواختن زنگ شير در مدارس سراسر كشور برگزار شد.
به گزارش همشهري، زنگ شير ساعت 9 و۵۰ دقيقه صبح ديروز به صورت نمادين توسط معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش در دبستان حاج سيد مهدي موجاني در شهرري نواخته شد.
محدث در اين مراسم خطاب به دانش آموزان گفت: عقل سالم در بدن سالم است و ما براي آينده كشور نيازمند به مردان و زنان قدرتمند، عالم و دانشمند هستيم.
وي گفت: برنامه تغذيه سالم را براي دانش آموزان در نظر داريم كه توزيع شير اولين قدم در اين راستا است.
با اجراي طرح شير مدارس، 11 ميليون دانش ژآموز در سراسر كشور شير رايگان دريافت مي كنند.
امسال تمام دانش آموزان مقطع ابتدايي و دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي تحت پوشش طرح شير رايگان قرار مي گيرند.
بر اساس اين گزارش، امسال مسئوليت تهيه و توزيع شير به طور كامل بر عهده آموزش و پرورش است، اين در حالي است كه در دو سال گذشته اين طرح با همكاري وزارت جهاد و كشاورزي انجام مي شد.
اين گزارش مي افزايد: اعتبار توزيع شير مدارس امسال 92 ميليارد و 400 ميليون تومان است و متناسب با تعداد دانش آموزان هر استان تخصيص داده مي ژشود.
براساس دستورالعمل موجود، شيرهاي توزيعي بايد در مدرسه مصرف شود و معلمان نيز بايد به همراه دانش آموزان شير را بنوشند.
طرح توزيع شير با هدف آموزش فرهنگ تغذيه سالم دانش آموزان و ترويج فرهنگ مصرف شير بين كودكان و نوجوانان اجرا مي شود و امسال به صورت پايلوت در برخي مناطق و شهرها نيز طرح توزيع خرما اجرا خواهد شد.
قرار بود وزير آموزش و پرورش زنگ شير را به صدا در آورد، كه به جاي وي معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت در اين مراسم شركت كرد.
رئيس موزه ملي ايران:
الواح گلي به ايران باز گردانده مي شود
فارس: رئيس موزه ملي ايران گفت: الواح ايراني كه در شيكاگو به امانت گذاشته شده است در نهايت به ايران باز خواهد گشت.
محمدرضا كارگر گفت: موضوع الواح ايراني به امانت گذاشته شده در شيكاگو كه در سال گذشته عده اي با شكايت قصد تصاحب آن را داشتند، مراحل حقوقي خود را طي مي كند. وي افزود: راي دادگاهي كه به نفع مصادره اين الواح صادر شده اساساً از نظر وزارت امور خارجه و دولت آمريكا يك موضوع بي اساس ذكر شده و در حال حاضر از طرف دولت ايران در حال پيگيري است. وي ادامه داد: اين موضوع مطمئنا با رأي دادگاه به نفع ايران خاتمه پيدا خواهد كرد.
رئيس موزه ملي ايران اظهار داشت: مسئولان ميراث فرهنگي و دولت ايران با در اختيار گرفتن دو وكيل در حال جمع آوري مدارك جهت ارائه به دادگاه هستند.
كارگر در پايان اعلام كرد: رئيس دانشگاه شيكاگو قصد عزيمت به ايران را دارد كه در حال حاضر به دليل مشكلات اخذ ويزا موفق به انجام اين سفر نشده است.

چين و پرتاب فضاپيماي ديگر
گروه علمي فرهنگي-يك مقام برنامه هاي فضايي چين گفت كه اين كشور در حال توسعه طرح پرتاب فضاپيماي سرنشين دار شن جو- ? است.
به گزارش ايرنا، سو لايان رئيس اداره فضانوردي ملي چين روز پنج شنبه در مصاحبه اي با پايگاه اينترنتي دولت چين، توسعه و پيشرفت اين طرح را مطلوب خواند، ولي به زمان دقيق پرتاب سومين فضاپيماي سرنشين دار چين اشاره نكرد. وي افزود: برنامه مربوط به فضاپيماي شن جو- ? به خوبي به  پيش مي رود و گام بعدي آشناكردن فضانورد با فضاپيما است. به گفته  اين مقام فضايي چين، زماني براي اجراي برنامه پرتاب انتخاب شده است، اما مهم ترين موضوع، تامين امنيت جاني فضانورد اين فضاپيماست. وي همچنين اعزام فضانورد زن با فضاپيماي سرنشين دار را منتفي ندانست و گفت كه دانشمندان، فضانوردان و مهندسان زن چين نيز در آينده نقش گسترده تري در برنامه هاي فضايي اين كشور خواهند داشت.
برخي منابع گفته اند كه چين سومين فضاپيماي خود را سال آينده  ميلادي پرتاب خواهد كرد.

آموزش عالي
اعمال تأثير قطعي معدل دروس تخصصي
در قبولي 70درصد داوطلبان كنكور 86

مهر: رئيس سازمان سنجش با اعلام اينكه سازمان سنجش كليه خدمات اجرايي به داوطلبان را در سال جاري اينترنتي خواهد كرد، گفت: در خصوص كنكور سراسري سال 86 هيچگونه تغييري جز تأثير قطعي معدل دروس تخصصي سال سوم دبيرستان مصوب نشده است.
عبدالرسول پورعباس افزود: سازمان سنجش بر اساس ماده واحده سال 1377 كنكور را تك مرحله اي برگزار مي كند و با توجه به اين موضوع امسال در كميته كنكور تصميمي گرفته شد كه تأثير سوابق تحصيلي در آن بخشي از دروس دبيرستان كه آزمون آنها به صورت استاندارد برگزار مي شود، در كنكور قطعي شود. وي اظهار داشت: بر اين اساس در هر رشته دبيرستان معدل 10 درس كه آزمون آنها در سال سوم دبيرستان به صورت سراسري برگزار مي شود گرفته مي شود و اين معدل به صورت قطعي 15 درصد از قبولي و يا عدم قبولي در كنكور را به خود اختصاص مي دهند.
پورعباس با بيان اينكه اين موضوع 70 درصد از داوطلبان را پوشش مي دهد، گفت: تأثير معدل دروس اختصاصي دبيرستان در خصوص 30 درصد از داوطلبان كه قبل از سال 84 فارغ التحصيل شده اند، اعمال نمي شود.
تغييرات در محتواي كنكور
ايسنا: كارشناس دفتر آزمون سازي و روانسنجي سازمان سنجش آموزش كشور، گفت: سوالات كنكور 86 بر اساس كتابهاي نظام سالي واحدي وهمچنين به صورت تستي چهارگزينه اي طراحي مي شود و از نظر محتوايي نيز تغييرات اساسي نخواهد داشت.
عباسي با اشاره به تنها تغيير اساسي در محتواي كنكور 86تصريح كرد: كتابهاي فرهنگ و معارف اسلامي پايه هاي مختلف دوره دبيرستان در سال جاري تغييراتي اساسي داشته كه سوالات كنكور 86 نيز بر اساس اين تغييرات طراحي خواهد شد. وي افزود: به عبارت ديگر سوالات كنكور 86 در درس معارف اسلامي كه از بينش اسلامي به دين و زندگي تغيير يافته است، در پايه دوم بر اساس كتاب دين و زندگي دو چاپ سال 83، پايه سوم بر اساس كتاب دين و زندگي سه چاپ سال 84 و پيش دانشگاهي بر اساس كتاب دين و زندگي چاپ سال 85 طراحي مي شود. وي با بيان اينكه كتب بينش اسلامي در سال جاري بين 20 تا 30 درصد تغييرات عمده داشته است،  گفت: بنابراين داوطلبان بايد در مطالعات خود به اين موضوع توجه كافي داشته باشند. .
ثبت نام كنكور از 16آذرماه آغاز مي شود
مهر: ثبت نام كنكور سراسري 1386 از 16 آذر ماه آغاز مي شود و تا 7 دي ماه ادامه خواهد داشت. معاون اجرايي سازمان سنجش با اعلام اين خبر افزود: داوطلبان آزمون سراسري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي مانند سال هاي گذشته نيمه آذر ماه جهت ثبت نام در كنكور اقدام مي كنند.
حسين توكلي اضافه كرد: نحوه ثبت نام كامپيوتري كنكور سراسري هفته جاري به اطلاع داوطلبان مي رسد و سازمان در صورت لزوم و با توجه به تعداد ثبت نام كنندگان مدت ثبت نام را تمديد مي كند.وزير علوم نيز در مورد كنكور 1386 گفت: دروس استاندارد سال سوم دبيرستان در كنكور 86 به ميزان 15 درصد در قبولي و عدم قبولي داوطلبان تأثيرگذار است و اميدواريم در كنكور 87 دروس استاندارد پيش دانشگاهي نيز به اين دروس اضافه شوند.
زاهدي افزود: در كنكور سال 87 تأثيرگذاري دروس در كنكور سراسري افزايش مي يابد و پيش بيني مي كنيم تا سال 1390 تأثير دروس استاندارد دوره دبيرستان و پيش دانشگاهي به منبع اصلي سنجش ورود به دانشگاه تبديل شود.
وي با اشاره به لايحه ساماندهي كنكور افزود: حركتي كه وزارت علوم آغاز كرده در جهت لايحه اي است كه در وزارتخانه مطرح است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |