يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۴ - Nov 5, 2006
ترميم حقوق بازنشستگان منتفي شد
گروه اجتماعي به دنبال افزايش حداقل حقوق بازنشستگان لشكري و كشوري به 200 هزار تومان در ماه، بازنشستگان تأمين اجتماعي نيز خواستار همسان سازي حداقل حقوق خود شدند.
وزير رفاه وقت اعلام كرد، افزايش حداقل حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي به 200 هزار تومان در ماه، نيازمند بودجه اي 600 ميليارد توماني است كه دولت بايد آن را متقبل شود؛ زيرا تأمين اجتماعي خود قادر به تأمين آن نيست.
مسئولان دولت بارها بر اصل همسان سازي و افزايش حقوق بازنشستگان تأكيد كرده و تأمين بودجه آن را موكول به لايحه متمم بودجه يا لايحه بنزين كردند. روز چهارشنبه لايحه بنزين به مجلس رفت. از تقاضاي 5/3 ميليارد دلاري دولت براي برداشت از حساب ذخيره ارزي، مجلس 5/2 ميليارد دلار را به يارانه بنزين اختصاص داد و يك ميليارد را نيز بين بخش هاي مختلف تقسيم نمود اما هيچ سهمي براي ترميم حقوق بازنشستگان تأمين اجتماعي در نظر نگرفت تا آخرين اميدهاي بازنشستگان به وعده دولت براي افزايش حقوق خود بر باد رود. مشروح اين خبر را در صفحه 6 بخوانيد.

ساعت تعطيلي ادارات نيز تغيير مي كند
عكس: جواد گلزار
005925.jpg
گروه اجتماعي - معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام كرده است طرحي در حال بررسي است كه با تغيير ساعت تعطيلي ادارات از بروز ترافيك در ساعات پيك عصر جلوگيري شود، اين در حالي است كه تغيير ساعت شروع كار با مخالفت مردم و كارشناسان مواجه شد. اين طرح بعد از تصويب در آينده اجرايي مي شود.
سردار محمد رويانيان گفت: همواره با تعطيلي يك زمان ادارات در عصر شاهد ترافيك بسيار سنگيني در شهر تهران هستيم كه براي حل اين مشكل طرح تغيير ساعات تعطيلي ادارات در حال بررسي است كه اين طرح بعد از تصويب در آينده اجرايي مي شود. وي گفت: با تغيير ساعات كاري بانكها زمان پيك ترافيك در صبح توزيع شد و تاكنون نيز كه مدت 2ماه از اجراي آن مي گذرد جواب منفي نداده است. اين درحالي است كه به گزارش همشهري با اجراي اين طرح بسياري از كارشناسان تاثير آنرا بر ترافيك ناچيز ارزيابي كرده و بسياري از مردم و كاركنان بانك با آن مخالفت كردند. رويانيان در گفت وگو با فارس ادامه داد: اينگونه طرحها كه به منظور كاهش بار ترافيك در ساعات پيك اجرا مي شود در كشورهاي پيشرفته نيز انجام مي شود و گرچه ممكن است در اوايل اجراي چنين طرح هايي مشكلاتي در جامعه ايجاد شود ولي اگر مردم زمان اجراي كارهاي خود را با اين طرحها تنظيم كنند اجراي آن مي تواند بار ترافيكي را كاهش دهد. معاون راهنمايي و رانندگي ناجا با اشاره به اجراي طرح هاي ترافيكي در كشور گفت: اجراي اينگونه طرحها مي تواند در زمان هاي پيك ترافيك تا حدودي موثر باشد ولي اجراي آن مقطعي است و فقط جهت ارائه فرصت به مسئولان در جهت روان كردن ترافيك و توسعه زيرساختها و ناوگان حمل و نقل عمومي است.

دلايل استفاده از داروي بيهوشي غيراستاندارد اعلام شد
گروه اجتماعي- وزارت بهداشت اعلام كرد: حذف دارو از فهرست دارويي كشور تنها در مواردي كه آن دارو غير قابل مصرف اعلام شود مجاز است. اين در حالي است كه با وجود اثبات ايجاد عارضه برخي داروها در سيستم درماني كشور به دليل تجهيزات بيمارستاني قديمي و گراني، اين داروها هنوز مورد استفاده قرار مي گيرد.
به گزارش همشهري، به دنبال چاپ گزارشي مبني بر تهديد جان بيماران با داروهاي بيهوشي غير استاندارد ديناروند، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اعلام اينكه حذف  هالوتان مستلزم پوشش داروهاي جايگزين از سوي بيمه ها و فراهم كردن تجهيزات لازم در بيمارستان هاست، گفت: متخصصان بايد نسبت به استفاده از داروهاي بيهوشي بهتر در فهرست دارويي كشور مايل باشند. وي با اشاره به اينكه داروي  هالوتان هنوز از سيستم بيهوشي كشور حذف نشده است، تاكيد كرد: وزارت بهداشت اصراري بر مصرف اين گاز بيهوشي ندارد، اما عدم برخورداري از امكانات و تجهيزات لازم در بيمارستان ها از قبيل قديمي بودن دستگاه هاي تبخير گاز، تحت پوشش قرار نگرفتن داروهاي بيهوشي بهتر جايگزين  هالوتان از سوي سازمان هاي بيمه گر و همچنين عدم تمايل متخصصان بيهوشي براي استفاده از داروهاي جايگزين به دليل هزينه كمتري كه تهيه گاز  هالوتان نسبت به اين داروها بر آنان تحميل مي كند از موانع اصلي حذف  هالوتان از سيستم بيهوشي كشور محسوب مي شود.
وي همچنين بر تحت پوشش قرار نگرفتن برخي از داروها از سوي سازمان هاي بيمه گر به عنوان يك مانع جدي در استفاده از داروهاي بهتر تاكيد و تصريح كرد: متاسفانه برخي از داروهاي بيهوشي هنوز به فهرست بيمه ها اضافه نشده اند كه اين امر يك معضل بزرگ در زمينه فراهم آوري شرايط استفاده از داروهاي بيهوشي بهتر محسوب مي شود.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه اين وزارتخانه درخواست پوشش داروهاي جايگزين  هالوتان را از سوي سازمان هاي بيمه گر به شوراي عالي بيمه خدمات درماني ارائه كرده است، تاكيد كرد: وزارت بهداشت زماني در مصرف نكردن داروي  هالوتان در موارد بيهوشي تاكيد مي ورزد كه ثابت شود اين دارو غير قابل مصرف است، اما اين گاز بيهوشي هنوز در فهرست دارويي ايران و ساير كشورها نيز موجود است.

ترميم حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي حل نشده ماند
گروه اجتماعي- بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي از يارانه بنزين جاماندند.
بنابر اظهارات وزير رفاه  و تامين  اجتماعي قرار بود از يارانه بنزين كشور سهمي نيز به ترميم حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي اختصاص يابد.
مصري در جلسه روز معارفه اش در ساختمان وزارت رفاه اظهار اميدواري كرد كه بخشي از يارانه بنزين در اختيار سازمان تامين اجتماعي قرار گيرد تا اين سازمان بتواند حقوق بازنشستگانش را ترميم كرده و به پايه حداقلي 200هزار تومان برساند.
مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز چهارشنبه 10/8/85 با اختصاص 5/2ميليارد دلار يارانه بنزين از صندوق ذخيره ارزي كشور موافقت كرد.در حالي كه دولت تقاضاي 5/3 ميليارد دلار يارانه براي بنزين داشت كه نمايندگان مجلس به 5/2 ميليارد دلار آن موافقت كرده و يك ميليارد ديگر را نيز بين بخش هاي مختلف تقسيم نمودند.در تقسيم بندي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اما هيچ سهمي به ترميم حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي داده نشد.به اين ترتيب آخرين شانس بازنشستگان تامين اجتماعي براي دستيابي به حداقل حقوق پايه از دست رفت چرا كه مصري با تاكيد بر يارانه بنزين گفته بود كه در متمم بودجه جايي براي اين ترميم حقوق وجود ندارد.
گفتني است از ابتداي سال جاري با ترميم حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري و در نظر گرفتن حداقل حقوق 200 هزار تومان سازمان تامين اجتماعي نيز درخواست بودجه بايد براي ترميم حقوق بازنشستگان نمود اما برخي كارشناسان معتقدند كه اين سازمان بودجه مورد نياز را از محل صرفه جويي تامين نمايد

با راه اندازي قرارگاه رسول اكرم(ص) صورت گرفت
كاهش 27درصدي سرقت مسلحانه در شرق كشور
005928.jpg
گروه اجتماعي- با راه اندازي قرارگاه رسول اكرم(ص) در شرق كشور در نيمه اول سال جاري، سرقت مسلحانه 27درصد، آدم ربايي 22درصد و زورگيري و جرائم به عنف 12درصد در اين منطقه كاهش يافت.
سردار اسكندر مومني- معاون عمليات نيروي انتظامي- در تشريح اين خبر اظهار داشت: پليس در سال جاري تمهيدات ويژه اي را براي ايجاد نظم و امنيت در شرق كشور در نظر گرفت كه بتواند امنيت پايدار را در اين منطقه برقرار كند.
وي اضافه كرد: اولين گام ناجا، راه اندازي قرارگاه عملياتي حضرت رسول اكرم(ص) در شرق كشور بود كه اين قرارگاه، پنج استان از جمله سيستان وبلوچستان، كرمان، خراسان جنوبي، بخشي از هرمزگان و يزد را تحت پوشش خود قرار داده است.
سردار مومني تصريح كرد: با راه اندازي قرارگاه عملياتي در شرق كشور، طرح انسداد فيزيكي مرزها، طرح انسداد الكترونيك مرزها، كنترل و تردد اتباع بيگانه، مبارزه قاطع و هدفمند با اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر و تشديد اقدامات امنيتي و برخورد با ناامني هاي داخلي از جمله سرقت مسلحانه، راهزني و آدم ربايي در دستور كار نيروي انتظامي قرار گرفت.
به گفته وي با مجموعه اقداماتي كه در شرق كشور صورت گرفت، در نيمه اول سال جاري، سرقت مسلحانه 27درصد، آدم ربايي 22درصد، زورگيري و جرائم به عنف 12درصد، راهزني 9درصد، قتل 7درصد و سرقت هاي مهم 6درصد در اين منطقه كاهش يافت.
وي اضافه كرد: همچنين با تشديد كنترل ها، كشفيات سلاح 42درصد و كشفيات مواد مخدر 12درصد افزايش پيدا كرد. در اين مدت با كاهش 23درصدي كشفيات سوخت روبه رو بوديم.
سردار مومني در پايان گفت: با توجه به اين اقدامات، شرايط در شرق كشور بهبود پيدا كرده و يك امنيت نسبي و قابل قبول در اين منطقه برقرار شده است.

رشد كيفي آثار نشريات محلي
در جشنواره مطبوعات
گروه اجتماعي كارشناس داوري كميته تخصصي مصاحبه گفت: آثار محلي به مراتب وضعيت بهتري نسبت به آثار سراسري داشته اند، به طوري كه اين مسئله نقطه عطفي در جريان روبه رشد نشريات محلي به شمار مي آيد.
مهدي فرقاني ضمن اعلام اين مطلب گفت: نشريات محلي علي رغم امكانات محدود رشد قابل توجهي داشته به نحوي كه مي توان گفت به نقطه قابل اتكايي رسيده اند.
وي سطح مصاحبه هاي امسال را نسبت به دوره هاي قبل پايين تر دانسته و تصريح كرد: متأسفانه در بين آثار ارسالي امسال مصاحبه هاي چالشي و جدي كه مصاحبه گر با دست و با مطالعه زياد، آن را به جلو برده باشد، كمتر به چشم مي خورد. فرقاني تاكيد كرد: لذا فضاي كنوني نشان دهنده اين است كه مطبوعات به چه ميزان كار حرفه اي و اصولي، انجام داده اند.

همكاري باآذربايجان در مبارزه با موادمخدر
گروه اجتماعي- مالكي دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ديدار رامين يوسف اف، وزير كشور جمهوري آذربايجان بر آمادگي انتقال تجربيات در زمينه مقابله با مواد مخدر به آن كشور تاكيد كرد.
مالكي گفت: جمهوري اسلامي ايران تجربيات فراواني در مقابله با مواد مخدر دارد و ما آمادگي داريم اين تجربيات را به كشور آذربايجان منتقل كنيم. دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: قاچاقچيان بين المللي به تجهيزات پيشرفته مجهز هستند و كشورهاي منطقه براي مقابله با آنان بايد علاوه بر انتقال تجربيات به تبادل اطلاعات نيز بپردازند تا مبارزه مشتركي عليه قاچاق بين المللي مواد مخدر انجام شود.
مالكي گفت: متاسفانه با حضور غربي ها در افغانستان توليد مواد مخدر افزايش يافته است. وزير كشور آذربايجان نيز گفت: ما به تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر آگاهي داريم به ويژه اينكه مي دانيم ايران شهداي زيادي در راه اين مبارزه تقديم كرده است.

وزارت رفاه تا يك ماه ديگر صاحب چارت تشكيلاتي مي شود
فارس: وزير رفاه و تامين اجتماعي از تهيه و تثبيت چارت تشكيلاتي اين وزارتخانه تا كمتر از يك ماه ديگر خبر داد.
اين وزارتخانه پس از گذشت بيش از دو سال از شكل گيري هنوز فاقد چارت تشكيلاتي مصوب است.
عبدالرضا مصري در اين باره گفت: تهيه چارت تشكيلاتي براي اين وزارتخانه يكي از دغدغه هاي اصلي ماست كه جلسات بررسي آن شروع شده و اين هفته نيز جلساتي با سازمان مديريت و برنامه ريزي برگزار مي شود.
وي در ادامه درباره تغييراتي كه در اين چارت تشكيلاتي جديد مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: اميدوارم با تلاشي كه صورت مي گيرد و جلسات كارشناسي كه برگزار مي شود، چارتي تهيه شود كه حداقل تا 10 سال آينده نياز به تغييري در آن نباشد.
وزير رفاه و تامين اجتماعي در مورد تناسب چارت تشكيلاتي جديد با ساختار فعلي وزارتخانه گفت: اين وزارتخانه چون ستادي تعريف شده است نمي خواهيم تغييرات خيلي زيادي نسبت به ساختار فعلي آن داشته باشيم و تلاش مي كنيم بيش از آنكه به دنبال افزايش معاونتها و گسترش كميت در وزارتخانه باشيم به دنبال ارتقاي سطح كيفي و عملكرد مطلوب در وزارتخانه باشيم. مصري ادامه داد: اميدواريم چارتي كه با مشورت سازمان مديريت تهيه مي شود به زودي تصويب و آماده اجرايي شدن شود.

با مردم
تجديد نظر كنيد
@ صدور مجوز احداث واحدهاي صنعتي در محدوده 120كيلومتري استان تهران، وضعيت آسيب پذير اين استان از لحاظ محيط زيست را آسيب پذيرتر مي كند. اميدوارم با جلب نظر كارشناسان و در نظر گرفتن ملاحظات زيست محيطي در صورت امكان در اين مورد تجديدنظر شود.
الهامي-تهران
نقص فني در شبكه تلفن
@ از مشتركين مركز تلفن دهوين ورامين هستم. به دليل برخي اشكالات گرفتن شماره تلفن هاي بين شهري يا تلفن همراه، در حوزه تحت پوشش اين مركز بسيار دشوار است. لازم است اين مشكل فني برطرف گردد.
رامين خلجي- ورامين
دست ما كوتاه و...
متخصصان تغذيه همواره بر مصرف شير براي جلوگيري از بروز بيماري پوكي استخوان تأكيد مي كنند، اما با حذف يارانه شير، اكنون بهاي اين ماده غذايي حياتي آنقدر افزايش يافته كه اقشار كم درآمد به زحمت قادر به تهيه و خريد آن مي باشند. بهتر است به جاي حفظ يارانه بنزين كه زيان آن متوجه اقتصاد كشور است، يارانه شير و حتي نان كه مورد نياز حياتي جامعه است، حفظ شود.
كبيري- تهران
براي خريد يك سرپناه
از شهرداري تهران تقاضا داريم در تعرفه خريد خانه هاي قديمي يا همان بافت هاي فرسوده كه به منظور نوسازي اين واحدها انجام مي شود، تجديدنظر كند تا صاحبان اين خانه ها بتوانند، منزلي براي خود تهيه كنند.
حسيني- تهران
در انتظار استخدام قطعي
وضعيت شغلي 250 هزار نفر از كارمندان شركت آب و فاضلاب تهران با سابقه 10سال كار، هنوز مشخص نيست و وعده هاي مكرر براي استخدام رسمي اين قبيل كارمندان، هنوز به اجرا درنيامده است.
نام محفوظ
به روز نيست
ظاهراً اطلاعات مربوط به خلافي رانندگان خودروها در شبكه رايانه اي راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از اول خردادماه 1385 به روز نشده است. پاسخگويي به هنگام به مراجعان زماني ميسر خواهد بود كه اين اطلاعات به روز باشد.
مقدم تهران
تأخير 3ساله
تأخير سه ساله در تكميل و بهره برداري از گذرگاه ارتباطي شهر جديد انديشه با آزاد راه كرج، سبب ترافيك سنگين و افزايش حوادث رانندگي در اين مسير شده است. اميدواريم، اين طرح با شتاب بيشتري به اجرا درآيد.
ساكن شهر جديد انديشه
كلاس ها ي بسته
دو ماه از گشايش مركز كارآفريني شهرك قدس(غرب) سپري شده اما هنوز كلاس هاي كارآفريني در اين مركز برقرار نشده است. ظاهراً مشكل كمبود بودجه علت اين تأخير است كه اميدواريم هرچه زودتر برطرف شود.
مريواني
تخلف زيست محيطي
بهره برداري غير مجاز شن و ماسه از رودخانه چالوس ساختار طبيعي و حيات اين رودخانه را به خطر انداخته است. اداره منابع طبيعي و محيط زيست، بايد براي متوقف كردن اين تخلف، اقدام كند.
قدمعلي بشردوست- چالوس
واگذاري پارك جنگلي براي ساخت وساز
به تازگي، بخش هايي از پارك جنگلي سوهانك، براي ساخت و ساز، به برخي از شركت هاي تعاوني مسكن واگذار شده است. در حالي كه اين پارك، به لحاظ موقعيت طبيعي و نياز ساكنان سوهانك، بايد باقي بماند نه اينكه دستخوش ويراني و ساخت و ساز شود.
موسويان-تهران
صف طولاني مردم
مشاهده صف طولاني مردم در مقابل بانكها كه هر روز صبح تكرار مي شود، دليل آشكاري براي تجديدنظر سريع در ساعات كار اين مراكز است.
محسن- و-تهران
بهره وام تا دو برابر!
بهره بانكي در وام هاي پرداختي توسط بانك  هاي خصوصي همچنان بين 23 تا 34درصد مي باشد در حالي كه ميزان بهره از سوي دولت 17 درصد اعلام شده است. اين مسأله نياز به رسيدگي دارد.
سعيدي- تهران
رقم دريافتي دبيربازنشسته
دبير آموزش و پرورش هستم و با 27سال سابقه كار در سال 1375 بازنشسته شدم. اكنون دريافتي ام هر ماه 200هزار تومان است. آيا با اين حقوق مي توان پاسخگوي  معاش و هزينه هاي زندگي بود؟
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
افزايش ساعت كار
از دو هفته پيش ساعات كار كاركنان شركت مخابرات در بخش پيمانكاري روزانه 45دقيقه افزوده شده است كه در آن صورت بايد، اين قشر از تعطيلي روز پنجشنبه برخوردار باشند، از مسئولان شركت مخابرات خواستار رسيدگي هستم.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
قطع مكرر برق
قطع پي در پي برق در خيابان ميرفخرايي نارمك خساراتي را متوجه كاركنان اين خيابان كرده است. شايسته است، شركت برق، اين مشكل را برطرف كند.
داودي-تهران
روشنايي غيرضروري
بخشي از چراغ هاي بلوار ميرداماد در ساعات روز نيز روشن مي مانند كه نوعي اسراف و هدر رفت انرژي است.
حسيني-تهران
در انتظار حقوق بازنشستگي
كتابدار اداره كل ارشاد استان تهران هستم كه بيش از شش ماه است بازنشسته شده ام اما تاكنون حقوق بازنشستگي، پاداش آخر خدمت و ساير مزايا را دريافت نكرده ام.
آقاجاني- تهران
انباشت زباله در زمين باير
در تهران پارس( خيابان 220غربي، حد فاصل خيابان باقري و ارديبهشت جنب پلاك 103) زمين بايري وجود دارد كه به مركز انباشت زباله هاي محل تبديل شده است. پيشنهاد مي كنم حداقل اين زمين به وسيله ديوار محصور شود تا از آلودگي محيط زيست، جلوگيري گردد.
سجاد- تهران
طاق بستان را حفظ كنيم
طاق بستان از آثار مهم تاريخي و ميراث هاي ارزشمند فرهنگي است. بعضي ساخت و سازهاي غيرمجاز يا در دست اقدام، اين ميراث گرانقدر را با خطر روبه رو كرده است. بايد حريمي براي طاق بستان تعريف شود و از هرگونه دست اندازي و ساخت وساز محفوظ بماند.
آزادي- كرمانشاه
مشكل همسر جانباز متوفي
با مصوبه اخير بنياد ايثارگران و شهدا، مقرر شده به خانواده هاي جانبازان متوفي كارت شناسايي صادر نشود، در حالي كه همسران جانبازان متوفي، سرپرست خانواده محسوب مي شوند و نياز به حمايت بيشتر دارند.
حسين آبادي- تهران
مانعي به نام پست برق
سال گذشته با صرف هزينه گزاف، امتداد خيابان فاطمي به غرب از طريق پادگان دژبان گشوده شد اما هنوز وجود يك پست برق كه درست مقابل در ورودي پادگان قرار دارد، مانع از تردد خودروها از اين مسير مي باشد. با توجه به ترافيك سنگين خيابان جمال زاده شمالي، بايد نسبت به برداشتن مانع موجود اقدام شود.
رشيد مظفري- تهران

شما و همشهري
توزيع بهنگام همشهري در سراسر كشور
به موقع نرسيدن همشهري به دست خوانندگان آن همواره يكي از دغدغه هاي اصلي ما بوده است. براي حل اين مشكل كه گاهي موجب گلايه  هم مي شود، در آينده نزديك جدول زمان بندي دقيق وصول همشهري در سراسر كشور در روزنامه درج مي شود و به همراه آن شماره تلفني نيز اعلام خواهد شد تا خوانندگان عزيز روزنامه در سراسر كشور، بروز هر گونه تأخير احتمالي در دريافت روزنامه را اطلاع دهند. هدف، رفع اين قبيل مشكلات و تأمين رضايت شماست.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |