پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۸ - Nov 9, 2006
استاندارد جديد باتري هاي لپ تاپ
000558.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروه فروشندگان لپ تاپ و سازندگان باتري درصدد معرفي استانداردي براي ايمن تر  كردن باتري هاي يون ليتيوم تا 15 ژوئن سال 2007 هستند و سعي دارند تا سري بزرگ احياهاي باتري در ماه هاي اخير را بهبود بخشند. طبق اعلام Associatio Coectig Electroics كه به عنوان IPC شناخته شده است، استاندارد جديد نيازهاي پردازش، كنترل كيفيت و اطمينان را براي تمام انواع باتري هاي يون ليتيوم قابل شارژ مجدد، از منشوري گرفته تا استوانه اي و چيپي پوشش خواهد داد.
در تاريخ 12 اكتبر جلسه اي در دفاتر IPC در بلنوكبورن، ايلينويز برگزار شد و گروه نيز به نام شركت لنوو راي دادند و مدير اجرايي آنتوني كاركل را به عنوان رئيس اين IPC Lithium Io Battery Subcommittee انتخاب كردند. كاركل مدير اجرايي استانداردها و مهندسي كيفيت لنوو به هيات استانداردهاي IPC بزرگ تر كه توسط جان گروسو مدير تداركات و مهندسي كيفيت شركت دل اجرا مي شود، گزارش خواهد داد. ليسترلينگ سخنگوي IPC گفت، گروه در ابتدا در ماه سپتامبر پس از اينكه باتري هاي ساخته شده توسط شركت skd اتصالي داشتند و آتش گرفتند، احضار گرديد. در ماه آگوست، فروشندگان كامپيوتر همانند دل و لنوو با U.S. Cosumer Product safety Commissio كار كردند تا حدود 8 ميليون باتري را احيا نمايند و جايگزين هاي رايگاني ارائه دهند.
ساير فروشندگان مثل اپل، فوجيتسو، آي بي ام و توشيبا نيز در اين احيا سازي بودند اما مشخص نيست كه آيا هيچكدام از اين شركت ها در جلسه شركت داشتند يا خير. حتي سازنده باتري - سوني - ممكن است كه حضور بهم نرسانده باشد. سوالات پيش آمده اين هستند كه چه كسي دقيقا استاندارد جديد را در زماني كه منتشر شود، دنبال خواهد كرد.
IPC از حضور فعال خودداري ورزيد. ليسترلينگ گفت: تمام چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه سازندگان بزرگ لپ تاپ به خوبي كار كرده اند.

توافق مايكروسافت و ناول به نفع ردهت
000552.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت ردهت معامله بين ناول و مايكروسافت را كه احتمالا تهديدي براي جايگاه اين شركت به عنوان فراهم كننده عمده لينوكس محسوب مي شود، به نفع خود تشريح نموده است. ردهت در وب سايت خود در واكنش نسبت به توافق تاوان دهي و بازاريابي مشترك بين ناول و مايكروسافت اعلام نمود كه اين توافق نامه به اين معناست كه لينوكس برنده است.
ردهت در ادامه اعلام كرد: اين امر اجتناب ناپذير بود. اين تكنولوژي به عنوان بهترين تكنولوژي تصديق شده است. پيشرفت بي وقفه منبع باز صنعت را به لرزه در آورده و مشتريان را از محدوديت و يا عدم انتخاب رها ساخته است.در ضمن شركت از پاسخ خود به عنوان موقعيتي براي تبليغ برنامه هاي خود كه از مشتريان در مقابل دعوي حقوق انحصاري براي تكنولوژي هاي يافت شده در توزيع لينوكس محافظت مي كنند، استفاده كرده است. بخشي از توافق نامه بين مايكروسافت و ناول از كاربران SuSE Liux در مقابل هر گونه تهديد دعوي حقوق انحصاري از طرف مايكروسافت محافظت مي كند. ردهت توافق مالي بين ناول و مايكروسافت را كه پرداخت پيشاپيش از طرف هر دو شركت براي عرضه تعهد نامه حقوق انحصاري را شامل مي شود، به تمسخر گرفت.به علاوه ناول تعهد نموده كه براساس درصد درآمد حاصل از محصولات منبع بازپرداخت هايي به مايكروسافت داشته باشد.
ردهت افزود: يك ماليات ابداعي غيرقابل تصور است. نرم افزارهاي رايگان و منبع باز محيط لازم براي ابداع واقعي را فراهم مي سازند؛ ابداعي بدون ترس يا تهديد. فعاليت هايي كه جوامع را جدا مي سازند يا انتخاب را محدود مي سازند ابداعات را سركوب مي كنند. عليرغم اظهارات ردهت اكثر تحليلگران معتقدند كه اين توافق نامه سبب مي شود ناول از مزيت بيشتري نسبت به ردهت در بازار لينوكس برخوردار شود.يكي از تحليلگران Goldma Sachs & co به نام شرلاند در يادداشت تحقيقي خود نوشته: مايكروسافت در ابتدا گفته بود اگر بايد لينوكس را در يك محيط مجازي اجرا كنيد لطفا ازovell SuSE Liux استفاده نماييد. ناول در بازار نسبتا ضعيف SuSE Liux ارتقاء بازاريابي افزون بر نيازي كسب خواهد كرد. شركت اوراكل اعلام كرد كه فروش پشتيباني فني براي توزيع لينوكس ردهت را آغاز خواهد نمود. به نظر مي رسد اين مسئله به سود ردهت خواهد بود اما اين طرح از يك طرف لينوكس ردهت را معتبر مي سازد و از طرف ديگر تجارت حفظ و نگهداري و پشتيباني خود توزيع كننده لينوكس را ضعيف مي كند.اندرو براست رئيس شركت مشاوره اي Twetusixewyork با اين گفته ردهت كه معامله بين مايكروسافت و ناول لينوكس را به عنوان برنده معرفي ساخته، موافق نيست. او گفت كه اين موضوع مي تواند استفاده از ويندوز در فروشگاه هاي لينوكس را گسترش دهد. اين احتمال نيز وجود دارد كه اين توافق نامه به ترويج عملكرد متقابل بين دو محيط كمك نمايد.او در ادامه اظهار داشت: اين پرسش مطرح مي شود كه آيا با ارائه ويندوز در فروشگاه هاي لينوكس در دراز مدت از اهميت لينوكس كاسته مي شود؟ مطمئنا اينطور خواهد بود. هر گروه ممكن است فكر كند بهترين سيستم عامل را دارد و اين بهترين سيستم عامل او برنده است. حداقل هر دو شركت بايد به طور خلاقانه اي، اگر نه با صلح، همزيستي داشته باشند.

بازداشت موفق ترين گروه هكرهاي رايانه اي دنيا
گروه علمي فرهنگي-مقامات كشور شيلي از بازداشت 4 نفر كه به گفته پليس از موفق ترين گروه هاي هكرهاي رايانه اي دنيا هستند، خبر دادند. اين 4 نفر به جرم نفوذ به بيش از 8 هزار وب سايت از جمله وب سايت سازمان فضايي آمريكا (ناسا) متهم هستند. يكي از اين افراد كه به نام مستعار "نت تاكسيك" معروف است، يكي از اصلي ترين هكرهاي قدرتمند جهاني محسوب مي شود.
بنا بر گزارش بي بي سي، اين افراد در جريان يورشي همزمان در سه شهر شيلي از جمله، سانتياگو مركز اين كشور، بازداشت شدند. پليس شيلي اين ماموريت را با مشاركت اينترپل و سرويس هاي جاسوسي آمريكا، اسرائيل و چند كشور آمريكاي لاتين انجام داد. به گفته مقامات شيليايي، بازداشت اين افراد در پي تجسس 8 ماهه به وقوع پيوست. بازداشت شدگان به نفوذ در وب سايت هاي وزارت دارايي شيلي و دانشگاه بركلي آمريكا نيز محكوم شده اند. اين افراد از گستره كشورهايي چون ونزوئلا، تركيه و سرزمين هاي اشغالي به وب سايت هاي دولتي دسترسي پيدا مي كردند.

راه اندازي وب سايت خدمات موسيقي ديجيتالي زيون
000561.jpg
گروه علمي فرهنگي-شركت مايكروسافت روز شنبه وب سايت جديد زيون www.zue.etويژه ارائه خدمات موسيقي ديجيتالي را در اينترنت راه اندازي كرد.
به گزارش بي بي سي ، شركت مايكروسافت پيش از اين وب سايتي به نام ام اس ان ميوزيك را جهت فروش اينترنتي ترانه هاي موسيقي ارائه كرده بود، اما هم اكنون وب سايت جديد زيون را جايگزين آن كرده و به علاوه در اين وب سايت جزئيات مربوط به دستگاه ام پي تري پلير خود را كه با همين نام از روز ??نوامبر به بازار عرضه مي شود، تشريح كرده است.
علاقه مندان مي توانند در اين وب سايت ترانه هاي مورد علاقه خود را به قيمت ??سنت به ازاي هر ترانه، از ميان ميليون ها ترانه موجود خريداري و دانلود كنند.
به علاوه در آينده در اين وب سايت اطلاعات و مقالات جامعي نيز در رابطه با هنرمنداني كه ترانه هاي آنها براي فروش ارائه شده، عرضه خواهد شد.
به گفته كارشناسان، مايكروسافت در حقيقت وب سايت و دستگاه ام پي تري پلير زيون را به منظور رقابت با خدمات فروش موسيقي اينترنتي آي تيونز شركت اپل و دستگاه هاي آي پاد همين شركت عرضه كرده است.
دستگاه زيون شركت مايكروسافت كه در كارخانجات شركت ژاپني توشيبا ساخته مي شود، علاوه بر امكان پخش فايل هاي موسيقي به يك راديوي موج كوتاه نيز مجهز است و با برخورداري از يك نمايشگر ال سي دي كوچك، امكان پخش فايل هاي ويدئويي را نيز داراست. اين دستگاه داراي يك هارد ديسك ??گيگابايتي، كافي براي ذخيره تقريبا ?هزار ترانه موسيقي است.

تصويربرداري از بلع يك شهاب سنگ
توسط خورشيد
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان روز جمعه موفق به تصويربرداري از شهاب سنگي شدند كه با نزديك شدن بيش از حد به ستاره خورشيد تمامي بخشهاي يخي آن تبخير شد.
به گزارش سايت اينترنتي "اسپيس.كام"، محققان حاضر در طرح كاوشگر مطالعات خورشيدي "سوهو" (SOHO)تصاوير بلعيده شدن اين شهاب سنگ توسط خورشيد را ثبت كرده اند. شهاب سنگها حول ستاره خورشيد گردش مي كنند و بسياري از آنها در مدارهايي به دور اين ستاره مي چرخند كه بخشي از اين مدارها از درون منظومه شمسي گذشته و بخشي ديگر از آن از مناطقي دورتر از سياره پلوتو در بيروني ترين نقاط منظومه شمسي عبور مي كنند.
هنگامي كه اين شهاب سنگها در مسير خود حول خورشيد به اين ستاره نزديك مي شوند، گرماي خورشيد بخشي از يخ و مواد تشكيل دهنده آنها را تبخير كرده و گاه سبب پيدايش دنباله هايي از جنس اين بخارها و گرد و غبار در امتداد مسير شهاب سنگها مي شود و آن دسته از شهاب سنگهايي كه بيش از حد به خورشيد نزديك شوند، به كلي تبخير شده و نابود مي شوند. دانشمندان تاكنون از كاوشگر فضايي "سوهو" براي شناسايي بيش از هزار شهاب سنگ درون منظومه شمسي استفاده كرده اند كه بسياري از آنها در ساعات پاياني عمر خود و در پي نزديك شدن بيش از حد به ستاره خورشيد در حال تبخير شدن بوده اند. در سال 2003ستاره شناسان موفق شده بودند با همين كاوشگر فضايي براي نخستين بار تصاوير پديده نادر برخورد يك شهاب سنگ با يك طوفان خورشيدي را ثبت كنند. كاوشگر ???كيلوگرمي "سوهو" در دسامبر سال ????و بر فراز يك موشك"اطلس" ?براي مطالعه خورشيد به فضا رفت و هم اكنون ?/?ميليون كيلومتر جلوتر از كره زمين، به دور خورشيد مي چرخد. ماموريت مطالعاتي اين كاوشگر تا سال ????ادامه خواهد يافت.

ارائه خدمات نقشه هاي سه بعدي شهرها توسط مايكروسافت
گروه علمي فرهنگي- شركت مايكروسافت قابليت جالب و جديدي را به خدمات نقشه هاي آن لاين ويرچوال ارث (Virtual Earth) خود افزوده كه بر اساس آن كاربران مي توانند نقشه هاي سه بعدي ??شهر بزرگ آمريكا را در نمايشگر رايانه خود مشاهده كنند.
به گزارش ايرنا، شركت مايكروسافت اعلام كرده است كه به مرور نقشه هاي سه بعدي شهرهاي بيشتري را از آمريكا و احتمالا كشورهاي ديگر بدين خدمات خواهد افزود. كارشناسان عقيده دارند مايكروسافت خدمات جديد نقشه هاي سه بعدي ويرچوال ارت را به منظور رقابت با خدمات محبوب عكس هاي ماهواره اي گوگل ارث شركت گوگل راه اندازي كرده است.
گوگل ارث هم اكنون محبوب ترين خدمات تصاوير ماهواره اي اينترنت محسوب مي شود، به طوري كه از زمان ارائه آن در ژوئن سال???? تاكنون بيش از ??? ميليون كاربر نرم افزار ويژه استفاده از آن را دانلود و در رايانه خود نصب كرده اند. گوگل ارت به اندازه اي كامل و گسترده است كه هم اكنون يك سوم از جمعيت جهان مي توانند به كمك همين خدمات تصاوير ماهواره اي بام خانه خود را در اينترنت مشاهده كنند.
نكته مهم خدمات ويرچوال ارت شركت مايكروسافت اين است كه بر خلاف گوگل ارت كه كاربران براي استفاده از آن بايد يك نرم افزار را از وب سايت گوگل دانلود و در رايانه خود نصب كنند، خدمات ويرچوال ارت نيازي به هيچ نرم افزار اضافي نداشته و نقشه هاي سه بعدي شهرها را درون پنجره مرورگر كاربر نمايش مي دهد. خدمات نقشه هاي سه بعدي مايكروسافت هم اكنون در آدرس اينترنتي www.live.comقابل دسترسي است.

برنامه فضايي چين
000555.jpg
گروه علمي فرهنگي-چين قصد دارد ظرف 5 تا 10سال آينده بيش از 50 ماهواره كوچك(هر يك با وزن كمتر از يك هزار كيلوگرم) را به فضا پرتاب كند. يك منبع مرتبط با شركت صنايع و علوم هوافضاي چين ضمن بيان اين نكته كه 200 تا 300 ماهواره كوچك ظرف 5 تا 10 سال آينده در سطح جهان به فضا پرتاب مي شود، گفت: 50ماهواره كوچك چين و سيستم هاي مربوط به آن در زمينه هاي اكتشافي، آزمايشات علمي و بازبيني بلايا و وقايع محيطي كاربرد خواهد داشت. شركت صنايع و علوم هوافضاي چين كه شركت فضايي پيشرو در اين كشور است، جديدترين تكنولوژي خود از جمله سه ماهواره كوچك را جهت كاوش وضعيت جوي خورشيد و زمين ارائه كرده است. بنا بر گزارش شين هوآ ، چين از سال۲۰۰۱ چند ماهواره كوچك با كارآيي بالا را به فضا فرستاده كه از جمله آن مي توان به ماهواره كنترل اقيانوسي HY-1A اشاره كرد. چين در ساخت ماهواره هاي كوچك از برترين تكنولوژي جهاني برخوردار است. همچنين اين كشور در حال انجام تحقيقاتي روي نوع جديدي از موشك حامل كوچك به منظور تامين نيازهاي رو به رشد ماهواره هاست. اين موشك قرار است براي اولين بار در سال۲۰۱۰ به فضا پرتاب شود.

آموزش عالي
رشد 53 درصدي توليد علم در كشور
گروه علمي فرهنگي- آثار منتشر شده علمي كشور در مجلات معتبر بين المللي 53?درصد رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي انقلاب فرهنگي در نشست اخير خود ضمن بررسي دومين ارزيابي كلان علم و فناوري در جمهوري اسلامي ايران، راهكارهاي اجرايي ارتقاي علم و فناوي در كشور را مورد بحث قرار داد.
نتايج اين ارزيابي كه توسط هيات نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي دبيرخانه شوراي عالي حاصل شده گوياي آن است كه رشد توليد علم در كشور پرشتاب ادامه دارد و شماري از شاخص هاي علم و فناوري بهبود يافته اند. برخي از اين شاخص ها مربوط به تعداد نيروي انساني شاغل در بخش تحقيقات و توزيع متوازن آنان در سطح استان هاي كشور و همچنين تعداد توليدات علمي منتشره ايران در مجلات معتبر بين المللي است.
اين توليدات كه بيشتر مختص گروه هاي علوم پايه و فني و مهندسي است، با رشد 53 درصدي در سال 1381 نسبت به سال 1380، 18درصد از كل توليدات علمي منتشره در مجلات معتبر بين المللي را به خود اختصاص داده است. بر طبق اين ارزيابي در حالي كه بيشترين توليد مقاله ها در داخل كشور به گروه علوم انساني تعلق دارد، ولي بيشترين تعداد ارجاعات به توليدات علمي ايران در مجلات معتبر بين المللي مربوط به گروه علوم پايه است.
اين ارزيابي مي افزايد: با وجود شتاب فزاينده علمي، سهم هزينه هاي تحقيقاتي در هر دو بخش خصوصي و دولتي همچنان بسيار اندك است.
بر اساس اين گزارش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور توسعه متوازن علم و فناوري در ايران، تهيه نقشه جامع علمي كشور را خواستار شد. اين نقشه شامل نيازهاي علمي كشور به رشته هاي مختلف تحصيلي در آموزش عالي به ويژه تحصيلات تكميلي، الگوي منطقي تعيين ظرفيت پذيرش دانشجو بر اساس آن نيازها و ارتقاي كارآمدي علمي و پژوهشي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها در راستاي برنامه توسعه آموزش عالي كشور است.
بر اساس طرح ساماندهي شهريه:
باز پرداخت وام شهريه دانشجويان به پس از اشتغال موكول شد
فارس: عضو كميسيون آموزش مجلس گفت: بر اساس طرح ساماندهي شهريه، بازپرداخت وام شهريه دانشجويان پس از اشتغال صورت مي پذيرد.
عباسعلي رستمي افزود: بر اساس قانون فعلي بازپرداخت وام شهريه دانشجويان پس از فارغ التحصيلي صورت مي پذيرد و اين در حالي است كه تعداد بسياري از فارغ التحصيلان هنوز نتوانسته اند جذب بازار كار شوند و توانايي بازپرداخت وام را ندارند.
وي با اشاره به اينكه شور اول طرح ساماندهي شهريه تصويب شده است، گفت: در شور اول طرح ساماندهي شهريه، هيأت تصميم گيرنده درباره ميزان شهريه مشخص شد كه بر اساس آن نمايندگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دانشگاه آزاد،  مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي انقلاب فرهنگي و يكي از نمايندگان مجلس به عنوان ناظر درباره ميزان شهريه دانشجويان تصميم مي گيرند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اظهار كرد: در شور دوم طرح ساماندهي شهريه ميزان كف و سقف شهريه دانشجويان در هر دانشگاه مشخص مي شود.
موسسه هاوايي به هيچ دانشگاهي وابسته نيست
گروه علمي فرهنگي- موسسه هاوايي ادعا مي كند با دانشگاهي در خارج از كشور ارتباط دارد كه اين دانشگاه اصلا وجود خارجي ندارد. اين موضوع در جلسه مشتركي كه با دادستان كل كشور برگزار شد نيز مورد تاييد و تاكيد قرارگرفت. مديركل دفتر حقوقي وزارت علوم افزود: دستگاه قضايي به اين نتيجه رسيده كه دانشگاه هاوايي با هيچ موسسه يا دانشگاهي در خارج از كشور ارتباط نداشته و فعاليت اين دانشگاه در داخل بدون مجوز وزارت علوم و غيرقانوني بوده است و بايد تعطيل شود. كاظمي گفت: اما مسئولين دستگاه قضايي با توجه به اينكه اين دانشگاه از سال 74 تشكيل و به صورت غيرمجاز فعاليت مي كرده است، عدم عامل معنوي يا سوءنيت را دليلي براي تبرئه اين دانشگاه اعلام كردند.
وي اضافه كرد: تاكنون رأي دادگاه شعبه 12تجديد نظر در خصوص تبرئه به وزارت علوم ارائه نشده است اما اين وزارتخانه در حال انجام مطالعات در اين زمينه و ارائه اعتراض به دستگاه قضايي است.
كاظمي از اختصاص برخي دادسراهاي كشور به امر موسسات غيرمجاز آموزش عالي خبر داد و گفت: به دليل فعاليت موسسات غيرمجاز و جلوگيري از رشد و توسعه آنها مقرر شده است تعدادي از دادسراهاي كشور به اين امر اختصاص يابند.
مركز آموزش رهپويان علم مزيدي
فاقد مجوز است
گروه علمي فرهنگي-دانشگاه پيام نور براي مركز آموزشي رهپويان علم مزيدي در استان يزد هيچ گونه مجوزي به منظور برگزاري دوره هاي فراگير صادر نكرده است. به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نور، كليه داوطلبان دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور بايد توجه داشته باشد ثبت نام نوبت هجدهم دوره هاي فراگير تا كنون آغاز نشده و متقاضيان براي ثبت نام و شركت در دوره هاي آموزشي دوره هاي فراگير بايد پس از اعلام زمان ثبت نام توسط دانشگاه؛ فقط از طريق مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور اقدام كنند.
تجهيز كتابخانه ها و آزمايشگاه هاي دانشگاه پيام نور
فارس: رئيس دانشگاه پيام نور از تجهيز تمام كتابخانه ها و آزمايشگاه هاي دانشگاه پيام نور تا پايان سال خبر داد.
علي رضا علي احمدي گفت: اگر تا پايان سال كتابخانه ها و آزمايشگاه هاي دانشگاه هاي پيام نور سطح كشور تجهيز نشدند دانشجويان مي توانند با شماره تماس 22440043 به دفتر رياست دانشگاه پيام نور فكس ارسال كنند تا عدم تجهيز كتابخانه و آزمايشگاه آن دانشگاه پيگيري شود. وي همچنين از اصلاح آيين نامه هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه پيام نور خبر داد.

مترو اصفهان، استخر شاه عباس صفوي را تخريب كرد
ايسنا: يك كارشناس معماري از تخريب بخشي از استخر تفرجگاه شاه عباس صفوي در چهارباغ هزارجريب خبر داد و گفت: به دنبال حفر تونل مترو در چهارباغ هزارجريب و پيدا شدن پي استخر عمارت شاه عباس، 80 سانتي متر از ديواره  آن از خاك بيرون آمد كه بخشي از آن تخريب شده است.
احمد منتظر اظهار كرد: شش ماه از آغاز حفر تونل مترو در چهارباغ تاريخي هزارجريب مي گذرد كه پس از قطع تعداد زيادي از درختان اين خيابان براي احداث ايستگاه مترو،  اكنون تونل مترو به چهارراه شريعتي و محلي كه سردر باغ هزارجريب در آن قرار داشته، رسيده است.
وي افزود: پي اين سردر زير خاك مدفون بود و پس از عمليات خاك برداري براي ساخت ايستگاه مترو، اكنون از خاك بيرون آمده است. همچنين بخشي از استخر بزرگي كه در مقابل اين سردر وجود داشته، با عبور تونل مترو تخريب شده است.

علمي فرهنگي
ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش قانونمند مي شود
مهر:معاون وزير آموزش و پرورش از قانونمند شدن ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: لايحه ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش در مراحل كارشناسي قرار دارد.
محمدرضا محدث خراساني درباره چگونگي ايجاد تعادل ميان كمبود و مازاد نيروي انساني در مناطق مختلف آموزش و پرورش گفت: علاقه مندي آموزگاران براي تدريس در اطراف محل زندگي خود منجر به تراكم و كمبود نيرو در بسياري از مناطق آموزشي كشور شده است.معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش افزود: اين امر موجب شده تا تعداد زيادي از افراد با سابقه تدريس خانه نشين باشند و از سوي ديگر دانش آموزان مناطق محروم از كمبود معلم رنج ببرند.وي تاكيد كرد: معلمان مازادي كه به دليل دوري محل زندگي و تدريس در حال حاضر بيكار هستند مي توانند با مراجعه به رؤساي سازمان هاي آموزش و پرورش مناطق محروم آمادگي خود را براي فعاليت در اين مناطق اعلام كنند و از حمايت هاي آموزش و پرورش بهره مند شوند.
محدث خراساني، قوانين طرح ساماندهي نيروي انساني را در راستاي جذب معكوس نيرو از مناطق برخوردار به محروم اعلام كرد و افزود: اختصاص امتياز به معلمان در مناطق محروم مي تواند در ايجاد انگيزه براي اين افراد و برقراري تعادل ميان دو ضعف كسري و اضافه نيرو تأثيرگذار باشد.
اعطاي جايزه كيفيت برتر مسابقه طراحي رد دات
به مبتكر ايراني
000549.jpg
گروه علمي فرهنگي- جايزه كيفيت برتر مسابقه طراحي رددات (Red Dot) براي نخستين بار به مبتكر ايراني تعلق گرفت.
به گزارش همشهري، مهدي مجتبوي امسال به دليل طراحي جاچسبي آسان (Easy TD) موفق به دريافت يكي از جوايز جهاني مسابقه طراحي رددات اوراد شد. اين نشان هر سال به برجسته ترين كيفيت طراحي و نوآورانه ترين طرح ها در سطح جهاني، در قالب مسابقه بين المللي طراحي اعطا مي شود.
مجتبوي درباره طرح خود گفت: اين جاچسبي در قالبي جديد ضمن راحتي استفاده، به كاربر اين امكان را مي دهد تا پس از چسباندن نوار چسب به سطوح- در صورت لزوم- به راحتي آن را جداكرده وبه ناخن يا سطح مورد نظر آسيبي وارد نشود.بر اساس اين گزارش، امسال طراحان۴۰ كشور طرح هاي خود را براي اثبات استعداد و توانايي شان در اين مسابقه ارائه كردند.در اين دوره از 478 طرح ارائه شده، به 74 طرح در زمينه هاي مختلف طراحي از 24 كشور، به ترتيب به 62 طرح جايزه رددات و 12 طرح نيز جايزه بهترين بهترين ها اعطا شد.
مراسم اهداي جوايز، 24 نوامبر 2006 (سوم آذرماه) در محل موزه طراحي رددات در كشور سنگاپور برگزار خواهد شد. همچنين 25 نوامبر 2006 طرح هاي برگزيده در نمايشگاه ويژه اي در محل اين موزه به نمايش درخواهد آمد.
مهدي مجتبوي، فارغ التحصيل رشته طراحي صنعتي از دانشگاه علم و صنعت طرح جاچسبي آسان را طي شماره 36501 مورخ 16/7/85 در اداره كل ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي كشور به ثبت رسانده است.
۹۰ درصد دانش آموزان دختر زير پوشش طرح آهن ياري قرار گرفتند
ايرنا: مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت:تاكنون ??درصد دانش آموزان دختر مقاطع راهنمايي و متوسطه سراسر كشور زير پوشش طرح آموزش تغذيه و آهن ياري قرار گرفته اند.
سيد مرتضي صفوي هدف از اجراي اين طرح را پيشگيري از كم خوني در دختران ذكر كرد.
وي گفت: در اين طرح كه اجراي آن با همكاري وزارت آموزش و پرورش از ابتداي سال تحصيلي جاري آغاز شد، هر هفته يك عدد قرص آهن بين دختران دانش آموز توزيع مي شود.
صفوي،با اظهار اينكه توزيع قرص آهن به مدت ??هفته ادامه مي يابد ، افزود:پس از اين مدت وضعيت خوني دانش آموزان دريافت كننده قرص مورد بررسي قرار مي گيرد. وي هزينه خريد قرص هاي آهن براي اجراي طرح آهن ياري را حدود 5/1 ميليارد ريال ذكر كرد. اين مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به اينكه ??درصد دختران در كشور دچار كم خوني هستند، گفت: در مدت اجراي اين طرح همچنين مربيان بهداشت مدارس در مورد مواد غذايي موثر در رفع كم خوني آموزش هاي لازم را به دختران دانش آموز ارائه مي دهند.
ايجاد يكصد هزار فرصت شغلي در حوزه صنايع دستي
گروه علمي فرهنگي- تفاهم نامه ايجاد يكصد هزار فرصت شغلي در حوزه صنايع دستي، در مراسمي با حضور نمايندگان وزارتخانه هاي مختلف در مجموعه فرهنگي، تاريخي سعد آباد به امضاي وزير كار و امور اجتماعي و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسيد.
اسفنديار رحيم مشائي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ابتداي مراسم به اهميت ايجاد فرصت هاي شغلي به منظور رشد و توسعه در سه حوزه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي اشاره كرد و گفت: يكي از مهم ترين سياست هاي دولت نهم مبارزه با بيكاري است. ما سعي داريم با استفاده از تمام ظرفيت هاي موجود، ميزان بيكاري در كشور را به ميزان قابل قبولي كاهش دهيم و اين اقدام جز از طريق ايجاد فرصت هاي شغلي در سطوح گوناگون ميسر نمي شود.
مشايي همچنين به ارتباط تنگاتنگ صنايع دستي و حوزه گردشگري اشاره كرد و گفت: رشد صنايع دستي كشور رونق صنعت گردشگري را به دنبال دارد و مي تواند عاملي براي ايجاد فرصت شغلي در اين حوزه محسوب شود.وي صنايع دستي را امري كاملاً تخصصي اعلام كرد و گفت: شناسايي ظرفيت هاي موجود و آموزش هاي فني به اين دسته، امري لازم و ضروري است.
رحيم مشائي ادامه داد: بخش خصوصي در مناطقي از كشور كه جاذبه گردشگري بيشتري دارد، شروع به سرمايه گذاري كرده است، شركت توسعه گردشگري نيز در نقاطي كه بخش خصوصي مايل به سرمايه گذاري در آن نبوده است، بدون استفاده از اعتبارات دولتي شروع به انجام دو امر مهم كرده است. يكي استفاده از فاينانس ريالي و ديگري استفاده از فاينانس دلاري كه حدود 206ميليون دلار از محل فاينانس دلاري به ساخت تعدادي هتل در نقاطي كه جاذبه كمتري دارند صورت گرفته است.
وي اظهار اميدواري كرد كه با امضاي اين تفاهم نامه 1500 ميليارد تومان تسهيلات بانكي ديگر با پشتيباني 60 ميليارد تومان يارانه غير از آنچه امروز در استانها به عنوان صنايع زود بازده كوچك و متوسط در حال انجام است، به ميزان تسهيلات قبلي اضافه شود.سيد محمد جهرمي وزير كار و امور اجتماعي نيز ميراث فرهنگي و طبيعي ايران را فرآيندي تمام نشدني خواند و بسترسازي براي جذب سرمايه گذاران در بخش غيردولتي را عاملي دانست كه به دنبال توليد، سود قابل توجهي را به همراه خواهد داشت.شناساندن فرهنگ ديني و ملي ايران از ديدگاه جهرمي، تنها توسط رسانه ها امكان پذير نيست، بلكه بايد زمينه حضور گردشگران خارجي به كشور نيز فراهم شود.
وزير كار و امور اجتماعي به نقش مهم صنايع دستي در جذب سرمايه و اشتغال در دنياي امروز اشاره كرد و گفت: دنيا بار ديگر به سوي صنايع دستي در حال حركت است و اين صنعت مشاغل زيادي چون: كارگاه هاي كوچك و مشاغل خانگي را دربرمي گيرد كه درآمدزايي خوبي نيز از اين طريق نصيب كشورهاي چين، هند و كشورهاي توريستي شده است.وي تنها مشكل در اين مسير را نبودن بازار مناسب براي جذب صنايع دستي در كشور دانست و گفت: اين بازاريابي بايد توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري صورت پذيرد، چون توسعه صنايع دستي بدون وجود بازار مناسب از فايده چنداني برخوردار نيست.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |