پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۴ - Nov 16, 2006
گزارشي از اولين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري در تهران
بومي سازي فناوري براي زندگي
ائلدار محمدزاده صديق
001668.jpg
001662.jpg
001665.jpg
001671.jpg
اولين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري URC2006 از طرف سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با همكاري شبكه آموزش سيما، فرهنگسراي بهمن، شركت مترو و سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران از روز سه شنبه 16 آبان تا روز جمعه 19 آبان در تالارها و فضاي باز فرهنگسراي بهمن برگزار شد. آنچه در ادامه مي آيد گزارشي است از روند برگزاري اين مسابقات كه براي اولين بار در كشور برگزار شده است.
يكي از عرصه هايي كه امروز در بهره گيري از اتوماسيون و ربات ها پيشرفت فراواني كرده است، حوزه خدمات شهري است. در شهرهاي پيشرفته جهان، مي توان نمونه هاي فراوان موفقي از به كارگيري اتوماسيون و ربات در ارائه خدمات شهري را ديد.
تسهيل در عبور و مرور و كنترل ترافيك، فروش كارت هاي اعتباري و بليت و عبور و مرور و غيره در ايستگاه هاي اتوبوس و مترو، ارائه اطلاعات در معابر، خيابان ها، پارك ها و موزه ها، نظافت خيابان ها، مراكز و معابر، آبياري فضاي سبز شهري و... تنها نمونه هاي كوچكي از به كارگيري تكنولوژي هاي مدرن اتوماسيون و رباتيك در ارائه خدمات به شهروندان است.
از ديگر زمينه هايي كه امروزه دولت ها به صورت فعال و با صرف هزينه هاي فراوان به سرمايه گذاري در آن روي آورده اند، به كارگيري ربات هاي امداد و نجات در مهار بحرا ن هاي شهري است. در حال حاضر، سيستم هاي امداد و نجات رباتيك كه اغلب به صورت مجتمع و با عنوان سيستم هاي مديريت بحران DMS شناخته مي شوند، در برخي از شهرهاي پيشرفته راه اندازي شده و در حال بهره برداري است. از آنجا كه طراحي اين گونه سيستم ها، دقيقاً مطابق با شرايط بومي و مختصات هدف مورد نظر صورت مي گيرد، تنها راه توليد چنين سيستم هايي براي تهران و ساير كلان شهرها، هدايت محققان بومي به سمت اين هدف مشخص است تا با بهره گيري و مجتمع سازي نتايج آنها بتوان به راههاي بومي در اين زمينه دست يافت.
در كشورهاي توسعه يافته راهكارهاي مختلفي براي توسعه علوم و فناوري وجود دارد. يكي از اين راهها، برگزاري مسابقاتي است كه افراد با شركت در آن به رقابت پرداخته و مهارتهاي خود را مي سنجند. نمونه چنين مسابقاتي، در حوزه روباتيك، مسابقات جهاني روبوكاپ است. مقبوليت و جايگاه مسابقات روبوكاپ در جوامع علمي و صنعتي جهان خود مؤيد اين مدعاست.
رمضاني، رييس فرهنگسراي بهمن در اين باره مي گويد: مسابقات ملي ربات هاي شهري اولين مسابقه در اين سطح است كه بستر مناسبي براي حضور متخصصان و نخبگان در كنار هم و تبادل تجارب و اطلاعات را در حوزه ربات و موضوعات خدمات شهري فراهم آورده است.
مدير مناطق 16و 19 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ادامه داد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري انجمن روبوكاپ ايران و شبكه آموزش صدا و سيما با هدف بسترسازي جنبش نرم افزاري و بومي سازي علم و فناوري در كشور، اقدام به برگزاري اين مسابقات در سطح ملي كرد.
رئيس فرهنگسراي بهمن خاطرنشان كرد: اين مسابقات شامل سه بخش دانشجويي، دانش آموزي و ويژه است و در مجموع از 7 مسابقه جداگانه و يك نمايشگاه براي گروههاي مختلف و شركت هاي فعال در زمينه رباتيك تشكيل شده است.
رمضاني، درباره اهداف اولين دوره مسابقات ملي ربات هاي شهري گفت: بسترسازي جنبش نرم افزاري و بومي سازي علم فناوري در كشور، افزايش سطح كيفي و كمي، ارائه خدمات شهري به شهروندان، ايجاد فرصت براي ارائه دستاوردهاي كاربردي تيم هاي پژوهشي ايراني، شناخت هسته هاي تحقيقاتي سطح كشور، هدف گذاري كاربردي در پژوهش هاي رباتيك دانشجويي، معرفي توانمندي ها و نيازمندي هاي خدمات شهري كشور در بخش هاي جنبي مسابقات و ارائه مشاوره لازم به منظور ايجاد پيوند ميان پژوهشگران و صنعت گران براي ارائه محصولات كاربردي در سطح شهرها از جمله اهداف مورد انتظار اولين دوره مسابقات است.
رئيس فرهنگسراي بهمن در پايان گفت: اين مسابقات در تالارهاي شهيد آويني و امام خميني(ره)، سينما تراس چاپلين، گالري شمار 1 و بخش نمايشگاهي فرهنگسراي بهمن به مدت 4 روز برگزار شد.
قائم مقام دبير مسابقات ربات هاي شهري نيز گفت: سال هاي زيادي است كه دانش آموزان و دانشجويان ايراني در حوزه رباتيك فعاليت مي كنند، به طوري كه در زمينه مسابقه رباتيك داخلي و در سطح جهاني ايراني ها حضور فعال و موفقي دارند.
مجتبي مسگر مشهدي، از جمله اهداف اين مسابقات را موارد تحقيقاتي و پژوهشي عنوان كرد و گفت: ما به عنوان ايده اوليه، سعي كرديم تا پتانسيل هاي تحقيقاتي و پژوهشي را به سمت كاربردهاي واقعي در جامعه سوق دهيم و مسابقه ربات هاي شهري اولين تلاش براي هدايت كردن اين پتانسيل ها به سمت كاربردهاي واقعي مورد نياز مردم است.
وي، اصلي ترين كاركرد اين مسابقات را فرهنگسازي براي استفاده از دانش رباتيك براي پاسخگويي به نيازهاي مردم در سطح جامعه دانست.
وي در تعريف ربات گفت: ربات يك ماشين هوشمند است كه مي تواند در شرايط خاص، كار تعريف شده اي را انجام دهد و ممكن است قابليت تصميم گيري در شرايط مختلف را نيز داشته باشد. ربات ها براي كارهاي مختلفي تعريف و ساخته مي شوند و از سه قسمت اصلي شامل مغز كه معمولاً يك كامپيوتر است، محرك و بخش مكانيك شامل موتور، پيستون، تسمه، چرخ ها، چرخ دنده ها و...، حس گر كه مي تواند از انواع بينايي، صوتي، تعيين دما، تشخيص نور، تماسي يا حركتي باشد، تشكيل شده است.
او در توضيح واژه رباتيك ادامه داد: رباتيك علم به كارگيري ربات هاست و تاثير آن را در محصولاتي كه هر روزه استفاده مي كنيم، مي بينيم. ربات ها معمولاً در مواردي استفاده مي شوند كه بتوانند كاري را بهتر از يك انسان انجام دهند يا در محيط پرخطر فعاليت كنند.
ربات مي تواند كارهايي را كه انسان انجام مي دهد، ارزان تر انجام دهد. علاوه بر اين، ربات ها مي توانند كارهاي خطرناك مانند نظارت بر تاسيسات انرژي هسته اي و يا كنترل كابل هاي فشار قوي را انجام دهند. ربات ها مي توانند كارها را دقيق تر از انسان انجام دهند و روند پيشرفت در علم پزشكي و ساير علوم كاربردي را سرعت بخشند. همچنين ربات ها در امور تكراري و خسته كننده همانند ساخت صفحه مدار، ريختن چسب روي قطعات يدكي سودمند هستند.
وي با بيان اين كه جمعيت ربات ها به سرعت در حال افزايش است، ادامه داد: اين رشد توسط ژاپني ها كه ربات هاي آنها تقريباً دو برابر تعداد ربات هاي آمريكا است، هدايت شده است.
او خاطرنشان كرد: همه ارزيابي ها بر اين نكته تاكيد دارد كه ربات ها نقش فزاينده اي در جوامع مدرن ايفا خواهند كرد. آنها به انجام كارهاي خطرناك، تكراري، پرهزينه و دقيق ادامه مي دهند تا انسان ها را از انجام آنها بازدارند و مسگر مشهدي، در پاسخ به اين سؤال كه مسابقات تا چه ميزان عملياتي و كاربردي است، گفت: امروزه در دنيا نيز بسياري از وظايف به ربات ها سپرده مي شود، به ويژه در بخش هايي كه خطرات و سختي هاي زيادي به همراه دارد، همانند ربات هاي آتش نشان، ربات هايي كه در بحران هاي غيرمترقبه همانند سيل و زلزله مي توانند به امدادگرها كمك كنند. ربات هايي كه مي توانند نماهاي شيشه اي ساختمان ها را پاك و تميز كنند كه به اين ربات ها، ربات هاي خدمات رسان مي گويند و...
او ادامه داد: هم اكنون در دنيا همه ساله نرخ رشد ربات هاي صنعتي در حال كاهش يافتن و نرخ رشد ربات هاي خدمات رسان در حال افزايش يافتن است.
وي با بيان اين كه اين مسابقات در 3 بخش دانش آموزي، دانشجويي و ويژه برگزار شد، در توضيح هريك از اين بخش ها گفت: بخش دانش آموزي شامل: هزارتوي شهري (ماز) ويژه دانش آموزان دوره دبيرستان و قبل از آن است. در اين بخش ربات ها بايد با حركت در يك مسير هزارتو، ضمن رعايت قوانين شهري از قبيل توقف در محل عابر پياده و چراغ هاي راهنمايي، راه خروجي هزارتو را پيدا كنند.
ربات هاي امدادگر، كه در اين بخش ربات ها با حركت در مسير تعيين شده در يك محل حادثه ديده، مصدومان حادثه را شناسايي كرده، محل آنها را اعلام مي نمايند. ربات هاي خط كشي مسير: ربات بايد يك مسير 6 متري را با كمترين انحراف از خط مستقيم پيموده، مسير حركتش را خط كشي نمايد.
بخش دانشجويي نيز از بخش هاي شبيه سازي امداد و نجات، ربات هاي امدادگر و ربات هاي خدمات رسان تشكيل شده است. در بخش شبيه سازي امداد و نجات هر تيم بايد با برنامه ريزي براي عوامل مختلف، در محيطي شبيه سازي شده، به امدادرساني در شهري بپردازد كه توسط زلزله تخريب گرديده است. نهايتاً تيمي برنده است كه تعداد مصدومان بيشتري را نجات دهد. در بخش ربات هاي امدادگر ربات طراحي شده، بايد بتواند در يك محيط تخريب شده در اثر زلزله، به جست وجو پرداخته و بدون وارد نمودن آسيب به محيط يا مصدومان حادثه، اطلاعات مورد نياز از محل و وضعيت مصدومين حادثه را تهيه نمايد. اين اطلاعات براي امدادرساني در اختيار گروه هاي امدادگر قرار مي گيرد.
ربات هاي خدمات رسان، ربات هاي خودكاري هستند كه با حركت در جهات مختلف يك اتاق، كف اتاق را تميز مي كنند.
مسگر مشهدي درباره بخش ويژه اين مسابقات گفت: بخش ويژه، بخشي است كه همه پژوهشگرها، دانشگاهها، مراكز تحقيقاتي و پژوهشي با آخرين دستاوردها و محصولاتي كه به نوعي مي توانند به مردم در مكان هاي مختلف كمك كنند، آشنا مي شوند.
وي ادامه داد: بخش ويژه مسابقات به عنوان مهمترين بخش برنامه ها، با هدف شناسايي و معرفي طرح هاي عملي كه به نوعي در جهت خدمات رساني شهري و ارائه كمك به شهروندان در محيط هاي خانگي، اداري و شهري به اجرا درآمده اند، برگزار شد.
وي در تعريف ربات شهري گفت: يك ربات شهري ارائه دهنده يك يا چند سرويس خودكار يا نيمه خودكار مفيد براي شهروندان يا تاسيسات و سامانه هاي شهري است. ربات هاي خدمتكار، نگهبان، پرستار، فروشنده، مددكار معلولين و چراغ هاي هوشمند راهنما نمونه هايي از ربات هاي خدمات شهروندي و رباتهاي شستشوگر، شيشه پاك كن، چمن زن، زباله جمع كن، سوخت رسان و باربر، نمونه اي از ربات هاي دسته دوم به شمار مي روند.
او گفت: در بخش ويژه، كليه ربات هايي كه به نوعي در تعريف هاي ارايه شده قرار دارند و در بخش هاي ديگر اين مسابقات شركت نكرده اند، شركت داده شدند. تاييد ربات ها براي شركت در اين بخش توسط كميته برگزاري و پيش از شروع مسابقات صورت گرفت. ربات هاي شركت كننده در اين بخش در دو گروه ربات هاي تجاري و نيمه تجاري از سه منظر ارزيابي شدند و در نهايت در هر گروه ربات هاي برتر طبق معيارهاي ارايه شده انتخاب شدند.
وي اثربخشي و كارآيي در محيط واقعي، توجيه اقتصادي و كثرت كاربرد و نوآوري در طرح و خلاقيت در ساخت را سه عامل گزينش ربات هاي برتر عنوان كرد.
قائم مقام دبير مسابقات ربات هاي شهري در پاسخ به اين سؤال كه علاقه مندان به علم رباتيك چگونه مي توانند در اين زمينه ادامه فعاليت دهند و آيا كانوني براي حمايت از آنها وجود دارد،  گفت: يكي از مشكلات موجود، اين است كه علم رباتيك متولي مشخصي ندارد و علي رغم توجهاتي كه در مدارس و دانشگاهها به مقوله رباتيك وجود دارد، اما هنوز هيچ پايگاه مشخصي براي حمايت و ادامه فعاليت در اين زمينه وجود ندارد.
او ادامه داد: در حال حاضر در مدارس و دانشگاهها و برخي از مراكز سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، كانون هاي رباتيك راه اندازي شده است كه مي توانند به علاقه مندان آموزش دهند، اما به دليل گستردگي ميزان تقاضا، علم رباتيك نيازمند حمايت جدي است.
مسگر مشهدي، با بيان اين كه آموزش و پرورش بايد به متولي اصلي رباتيك تبديل شود، گفت: آموزش و پرورش به دليل اين كه به طور مستقيم با دانش آموزان در تماس است، مي تواند به بهترين متولي رباتيك در كشور تبديل شود و با تشكيل كانون و انجمن رباتيك، علاقه مندان به اين رشته را به طور پيوسته به سمت و سوي خود سوق دهد.
در اولين دوره مسابقات ربات هاي شهري 150 تيم شركت كردند كه در مدت زمان سه روز به رقابت  پرداختند. همچنين برگزاري سمينارهاي آموزش ساخت ربات و آشنايي با ربات از جمله ربات هاي جنبي اولين دوره اين مسابقات بود. اسامي برگزيدگان بخش هاي دانش آموزي و دانشجويي، به طور كامل روز دوشنبه 22 آبان در صفحات 5 و 17 روزنامه به چاپ رسيد.

گزارش
رقابت براي تسخير آسمان
001674.jpg
پس از معرفي مدل غول پيكر مشهور A-380 ايرباس،رقابت دو شركت بوئينگ و ايرباس از نظر بازار فروش هواپيما براي كلاس هاي مختلف، تقريباً به حد معادل همديگر رسيدند، اما هنوز يك خلاء در محصولات ايرباس براي رويارويي با گونه جديدي از هواپيماهاي بوئينگ احساس مي شد؛ كه اين فاصله، با معرفي هواپيماي ارتقاء يافته ايرباس A-350تا حدود زيادي برطرف شد. در اين نوشتار، به بررسي توانايي هاي دو گونه جديد از هواپيماهاي مسافربري، از دو قطب هواپيما سازي جهان و مقايسه نظري آنان مي پردازيم.
پس از شكست طرح سونيك كروزر شركت بوئينگ كه هواپيمايي با قابليت حمل و نقل مسافران با سرعت نزديك صوت بود، كارشناسان بوئينگ، به درستي تشخيص دادند كه بازار جهاني هواپيما، هم اكنون در دست هواپيماهاي مسافربري 200 تا 300 نفره با برد متوسط و يا بلند است. بر همين راستا، شركت بوئينگ دست به طراحي هواپيمايي جديد، با خصوصياتي در حد تفكرات مهندسان اقتصاد نگر اين شركت زد كه البته، الهام از هواپيماهاي نسل گذشته بوئينگ، يعني هواپيماهاي سري 757 و 767، امري اجتناب ناپذير بود.
سرانجام، دريم لاينر 7E7و يا همان هواپيماي روياپيماي بوئينگ، طرح نهايي طراحان اين شركت بود. اين هواپيما، انقلابي در استفاده از مواد چند سازه اي يا كامپوزيتي است، تا جايي كه تفكر بر اين است كه بالغ بر 60% كل سازه هواپيما بر پايه استفاده از چنين موادي وارد عرصه خواهد شد. اين مسأله، خود به معناي پيشي گرفتن از هواپيماهاي ساخت ايرباس است كه پنداشته مي شد با كمتر از 20% مواد كامپوزيت در بدنه آنان، تحولي در طراحي و توليد سازه هاي هوايي هستند. مواد چند سازه اي، علاوه بر سبك وزن بودن، از مقاومت بالايي نسبت به مواد ديگر برخوردار هستند كه با توجه به قيمت نسبتاً مناسب آنان، مصالحي غير قابل چشم پوشي در ساخت ايرفريم هاي هوايي در آينده به شمار مي آيند.
هواپيماي بوئينگ 787، از قابليت حمل 200 تا 300 مسافر، بسته به پيكربندي صندلي هاي آن در كلاس هاي مختلف تا مسافت حداكثر 15000 كيلومتري برخوردار است كه با در نظر گرفتن طراحي موتورهاي جديد و كاراتر آن از لحاظ مصرف سوخت، مي توان اين هواپيما را، مجموعه اي از پيشرفت هاي نوين در راستاي مدرنيزاسيون اقتصادي و البته به كارگيري صحيح و به جاي آنان محسوب كرد. اما هواپيماي تازه طراحي شده ايرباس A-350 نيز در مقابل دريم لاينر، ظاهراً حرف هايي براي گفتن دارد. گرچه اين هواپيماي پيشنهادي ايرباس همانند رقيبش يعني بوئينگ 787، يك هواپيماي كاملاً جديد نيست، اما مي توان آن را يك نمونه ارتقا يافته به ميزان 80% از هواپيماي پرفروش ايرباس A-330 به شمار آورد.
ايرباس دليل اين كه يك هواپيماي كاملاً جديد را طراحي نكرده است، چنين بيان مي كند كه طراحي يك گونه كاملاً جديد، نياز به افتتاح يك خط توليد تازه و البته امكانات ديگر و صد البته، آموزش خلبانان براي يك هواپيماي جديد ديگر است، در حالي كه با ارتقاي يك نمونه قبلي به ميزان زياد، مي توان با استفاده از شبيه ساز ها روش هاي درسي پيشين و تمام موارد مشابه ديگر، خلبانان اپراتور در اين هواپيماي نوين را آموزش داد و از صرف ده ها ميليون دلار براي ارائه آموزش ها و وسايل آموزشي جديد جلوگيري كرد. با به كارگيري اين روش، آموزش خلباناني كه قبلاً با هواپيماي نسل قبلي اين هواپيما، مانند A-330 پرواز مي كرده اند، بسيار سهل تر و آسان تر خواهد بود و تقريباً حالتي شبيه به يك آموزش دوره اي مختصر براي آشنايي با بعضي سيستم هاي جديد خواهد بود.
هواپيماي ايرباس A-350، به دليل اينكه مستقيماً براي رقابت با بوئينگ 787 طرح ريزي شده است، از مشخصات تقريباً يكساني با رقيبش از جهات گوناگوني مانند برد، گنجايش و سرعت كروز يا گشت زني برخوردار است. اين تشابه به جايي رسيده است كه قرار است هر دوي اين نوع هواپيماها، از موتورهاي مشابه نسل جديد GEx ساخت جنرال الكتريك و يا موتورهاي Tret1000 ساخت رولزرويس براي تامين نيروي پيشرانش خود بهره جويند. ايرباس A-350، از لحاظ به كارگيري مواد كامپوزتي، با ميزاني معادل 35%، به هيچ وجه قابل مقايسه با ميزان 60% در بوئينگ 787 نيست. در ايرباس A-350 بدنه هواپيما قرار است ابتداً از آلياژهاي آلومينيوم تقويت شده و آويزگاه هاي موتور تماماً از تيتانيوم ساخته شوند، در حالي كه اين رويه با فرآيند استفاده حداكثر از مواد كامپوزيتي در 787 كاملاً مغايرت دارد.
اما مورد توجه ترين مسأله در مورد رقابت اين دو هواپيماي جديد با يك ديگر، نخست مسأله تعداد سفارشات و ديگري سال ورود به خدمت و قيمت هر فروند از هواپيماها مي باشد. تا اين زمان، تعداد سفارشات براي بوئينگ 787، به بيش از رقم 252 فروند رسيده است، در حالي كه اين عدد براي A-350، زير 160 فروند است و همين، اولين مرحله افت A-350 مي باشد. مسأله ديگر، سال ورود به خدمت اين هواپيماهاست كه نقشي غير قابل انكار در بازار آنها خواهد داشت. برنامه ريزي ها بر آن است كه هواپيماي بوئينگ 787، تا سال 2007 وارد خدمت شود در حالي كه ايرباس، مدتي را معادل سه سال ديرتر از موعد بوئينگ، يعني تا سال 2010، نياز دارد.
آخرين وجه پر اهميت مقايسه، قيمت تمام شده اين هواپيماهاست كه براي بوئينگ 787 دريم لاينر رقمي حداكثر در حدود 120 ميليون دلار در نظر گرفته شده است، اما هواپيماي ايرباس A-350، داراي هزينه اي معادل 150 ميليون دلار در مدل كوچك تر و 170 ميليون دلار در مدل بزرگتر خواهد بود كه اين مسأله حساس، به گمان زياد بازار رقابت خريد را به سمت بوئينگ خواهد كشاند. به هر روي و سخن، آينده اي كه پيش روي ماست، سرانجام برنده اين رقابت پاياپاي را معلوم ساخته و مشخص مي كند كه موفقيت نهايي با كدام غول هواپيماسازي جهان خواهد بود.
عميد نمازي خواه

همايش ها
پانزدهمين همايش بين المللي
مهندسي پزشكي (Bio MED 2007)
۱ - زمان برگزاري: 16- 14 فوريه 2007
۲ - مكان برگزاري: اتريش‎/ اينسبورگ
۳ - مسئولان برگزاري: مركز بين المللي علوم و توسعه تكنولوژي اتريش.
۴ - پست الكترونيكي: Calgary @ iasted. Org
۵ - صفحه الكترونيكي:
http://www.iasted.org/cofereces/home-555.html
۶ - نيم نگاه: نشست BioMed 2007 با هدف تبادل نظر در باره؛ توموگرافي كامپيوتري، تصويربرداري پزشكي و پيشرفت ها؛ نحوه جمع آوري اطلاعات به منظور پژوهش بهتر و متمركز؛ فرايند تصويربرداري پزشكي؛ پزشكي هسته اي؛ تصويربرداري اپتيك؛ فرايند تصويربرداري تك سيگنالي؛ تصويربرداري اولتراسوند؛ بررسي دستگاه هاي الكترونيكي جديد مورد استفاده در پزشكي؛ سنجش و ابزارآلات سنجش شاخص هاي خاص در تشخيص بيماري ها؛ ربات ها و كاربرد آنها در علم پزشكي؛ اثرات بيولوژيكي تشعشع هاي الكترومغناطيسي؛ سيستم كنترل در دستگاه هاي مختلف مورد استفاده در علم پزشكي به ويژه دستگاه هاي پرتوزا جهت حفظ سلامت بيماران؛ دستگاه هاي ويژه جراحي و آگاهي از پيشرفت هاي علم پزشكي در زمينه طراحي اين دستگاه ها؛ ساخت و طراحي اندام هاي مصنوعي؛ الكتروتراپي؛ اطلاعاتي در باره سيستم هاي مورد نياز در حفظ سلامت بيماران؛ تكنولوژي ايمپلنت؛ راديوتراپي؛ بيومتريال ها و كاربرد آنها در علم پزشكي؛ ژن درماني؛ مهندسي سلولي- ملكولي و جايگاه آن در مهندسي پزشكي و... برگزار مي شود.
001677.jpg
سومين همايش بين المللي كامپيوتر و تكنولوژي اينترنت (ICDCIT 2006)
۱ - زمان برگزاري: 23-20 دسامبر 2006
۲ - مكان برگزاري: هند‎/ بوبانس وار.
۳ - پست الكترونيكي: hmcs-hcu @ yahoo.com
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.kiit.org/icdcit
۵ - نيم نگاه: نشست ICDCIT در سه محور اصلي شامل ارتباطات بي سيم، گسترش كامپيوتر و ارتباطات و اينترنت برگزار مي شود. در هر يك اين بخش ها پژوهشگران به بررسي نكاتي چون: طراحي ارتباطات مخابراتي، بررسي قوانين اينترنتي با هدف حفاظت و كنترل سلامت ارتباطات؛ خطوط مخابراتي بي سيم؛ مديريت شبكه هاي مخابراتي، شبكه هاي ارتباطي ويژه با تمركز بر حفظ امنيت ارتباطات؛ مديريت حفظ اطلاعات، ارتقاء كيفيت ارتباطات؛ موبايل و ارتباطات مخابراتي؛ سيستم هاي هوشمند اطلاعاتي- مخابراتي؛ مهندسي مخابرات؛ تجارت الكترونيك؛ مديريت اطلاعات قابل دسترس و... مي پردازند.
001680.jpg
هشتمين همايش بين المللي
آلزايمر و پاركينسون (AD/PD 2007)
۱ - زمان برگزاري: 18-14 مارس 2007
۲ - مكان برگزاري: اتريش‎/ اينسبورگ
۳ - پست الكترونيكي: ieliav @ kees.com
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.kees.com/adpd
۵ - نيم نگاه: گردهمايي AD/PD2007، يكي از همايش هاي معتبر در زمينه آلزايمر و پاركينسون است. در اين نشست پژوهشگران در باره نكاتي چون؛ شناخت آسيب ها در بروز بيماري، آلزايمر با تمركز بر بروز بيماري به دلايل ناشناخته در آلزايمر (AD)؛ زوال عقل در اثر آسيب هاي عروقي؛ آنژيوپاتي آميلوييد مغزي (CAA)؛ بيماري پاركينسون (PD)، پاركينسون و زوال عقل؛ اختلالات مغزي و بروز بيماري پاركينسون و آلزايمر؛ آسيب هاي وارد شده به سر و بروز بيماري، بيماري اتوامييون و بروز پاركينسون و آلزايمر؛ تحليل اعصاب و تأثير آن بر بروز بيماري؛ ژنتيك زمينه ساز بروز بيماري پاركينسون و آلزايمر؛ نورولوژي بيماري پاركينسون و آلزايمر، بررسي پژوهش ها و نظريه هاي جديد در باره علل بروز بيماري؛ درمان و امكانات جديد درمان؛ استرس هاي اكسيداتيو و بروز بيماري؛ نقش كلسترول و ليپيدها و بتاآميلولئيدها در بروز بيماري؛ سلول هاي بنيادي و درمان پاركينسون و آلزايمر؛ ژن درماني و داروها و درمان هاي جديد براي درمان آلزايمر و پاركينسون و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |