پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
تشييع باشكوه آيت الله
ميرزا جواد تبريزي
002895.jpg
گروه سياسي- پيكر مطهر حضرت آيت الله ميرزا جواد تبريزي از مراجع عظام تقليد در قم در ميان حزن و اندوه انبوه مردم شيفته خاندان عصمت و طهارت(ع) در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاك سپرده شد.
منابع خبري كه حضور پرشكوه مردم در اين مراسم را كم نظير خوانده اند، با ارسال گزارش هايي به پوشش خبري اين تشييع پرداختند .
در اين مراسم به گزارش ايرنا ، پيكر مطهر آن مرحوم پس از تشييع از مسجد امام حسن عسكري(ع) تا حرم، در كنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) طواف داده شد و پس از عزاداري و سوگواري ، توسط آيت الله وحيد خراساني بر پيكر آيت الله تبريزي نماز گزارده شد و سپس پيكر اين عالم بزرگوار در جوار بارگاه كريمه اهل بيت در مسجد بالاسر به خاك سپرده شد.
در مسجد بالاسر بزرگاني از جمله: آيت الله حائري يزدي موسس حوزه  علميه قم ، آيت الله  گلپايگاني، آيت الله بهاء الديني و آيت الله خوانساري مدفون مي باشند.
در مراسم تشييع، اقامه نماز و تدفين پيكر حضرت آيت الله ميرزا جواد تبريزي حضرات آيات عظام وحيد خراساني، فاضل لنكراني، شبيري زنجاني، مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني، صانعي، جوادي آملي، مصباح يزدي ، محمدي گلپايگاني، نماينده مقام معظم رهبري، سعيدلو معاون اجرايي رييس جمهوري ، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري ، بسياري از مقامات كشوري و لشكري و نيز شخصيت هايي از كشور كويت، بحرين، قطر، امارات، لبنان، سوريه و عربستان حضور داشتند. به همين مناسبت شب گذشته از سوي مقام معظم رهبري مراسم بزرگداشتي در مسجد اعظم قم برگزار  شد.
شهر مقدس قم در سوگ ارتحال حضرت آيت الله حاج ميرزا جواد تبريزي ديروز تعطيل رسمي بود و تا فردا در اين شهر عزاي عمومي اعلام شده است . دروس حوزه علميه قم نيز به مدت دو روز تعطيل شد.

اجتماع باشكوه 12 هزار بسيجي وزارتخانه ها و ادارات
فارس: 12 هزار بسيجي ناحيه مقاومت بسيج وزارتخانه ها و ادارات با حضور باشكوه خود در مجموعه ورزشي آزادي اولين روز هفته بسيج را گرامي داشتند.
اولين روز از هفته بسيج به مناسبت فرمان تشكيل بسيج از سوي معمار كبير انقلاب با اجتماع پرشكوه 12 هزار نفر از بسيجيان ناحيه مقاومت بسيج وزارتخانه ها و ادارات ديروز در سالن 12 هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي گرامي  داشته شد. در اين مراسم، بسيجيان وزارتخانه ها و ادارات اعم از خواهران و برادران ياد و خاطره شهدا، جانبازان و ايثارگران و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس را گرامي داشتند.همچنين اين مراسم با اجراي سرود لبيك يا خامنه اي از سوي تمامي حاضران و اجراي حركات رزمي در محوطه سالن ورزشي ادامه يافت. سپس تيراندازي چند نفر از خواهران بسيجي انجام شد.

حداد عادل:
شوراي نگهبان عدالت را درباره نامزدها رعايت كند
مجلس از حد نصاب افتاد
جلسه علني چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي براي چندين بار متوالي از حد نصاب افتاد. با خروج نمايندگان از صحن علني، مجلس، چندين مرتبه از حد نصاب افتاد و همين امر باعث تذكر حداد عادل به نمايندگان شد. حداد عادل مكرراً از نمايندگان درخواست داشت تا صحن علني مجلس را ترك نكنند.
گروه سياسي- رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه اختلاف نظر ميان شوراي نگهبان و اصلاح طلبان در انتخابات خبرگان امري تاريخي است گفت: اگر مشاهده كنم در مورد تأييد صلاحيت ها عدالت رعايت نشده، به عنوان يك شهروند، حاضرم از آن فرد دفاع كنم، قطع نظر از اين كه آن فرد به كدام جناح وابسته باشد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري غلامعلي حداد عادل كه پس از يك ماه وقفه در انجام كنفرانس هاي مطبوعاتي اش با خبرنگاران در مجلس سخن مي گفت: مخالفت با شوراي نگهبان را از ويژگي هاي اصلاح طلبان دانست و افزود: الان هم فصل طرح اين مسائل است ولي ما اميدواريم شوراي نگهبان عدالت را در مورد همه كانديداها رعايت كند. وي در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري در خصوص اقدام دولت انگلستان به انگشت نگاري از اتباع ايراني در مبادي ورودي آن كشور، اين اقدام انگليس را به تبعيت از آمريكا عنوان كرد و گفت: اين تبعيت ها ملت انگلستان را در چشم همه مردم جهان خوار كرده و دولت انگلستان هم به اين تحقير توجه نمي كند.وي حفظ شأن شهروندان ايراني را مبناي كار نمايندگان دانست و افزود: حق اقدام متقابل را براي خودمان قائليم.
ردصلاحيت 5 درصدي
رئيس مجلس با اشاره به تأييد صلاحيت حدود 95 درصد ثبت نام كنندگان انتخابات شوراها افزود: ردصلاحيت 5 درصد از كل ثبت نام كنندگان درصد كمي است و منطقي و طبيعي به نظر مي رسد.
وي همچنين اكثر ردصلاحيت ها را به دليل ادله قانوني و بدون اعمال سليقه دانست.
كانادا دنباله رو آمريكا
حداد عادل همچنين در خصوص قطعنامه پيشنهادي كانادا در سازمان ملل در خصوص حقوق بشر عليه ايران گفت:  ما از موضع گيري هاي كانادا عليه ايران در چند سال اخير گله منديم. به نظر مي رسد همين كانادا هم مانند انگليس دنباله رو سياست هاي آمريكا شده است و اين نشان دهنده فقدان استقلال دولت كانادا است. وي اين گونه مسائل را فشارهاي سياسي و تبليغاتي دانست.
نظارت بر مصوبات دولت
وي همچنين در خصوص تصميمات دولت و نظارت مجلس گفت: هيأت تطبيق مصوبات دولت با قوانين بر اساس اصل 38 قانون اساسي در حال حاضر وجود دارد و زير نظر رئيس مجلس كار خود را دنبال مي كند.حدادعادل افزود: اگر تخلفي را مشاهده كنم به رئيس جمهور اعلام مي كنم.
دو بچه كافي است
رئيس مجلس همچنين در خصوص ديدگاه هاي اخير رئيس جمهور در مورد كنترل جمعيت افزود: نگراني آقاي رئيس جمهور از آن است كه اجراي كنترل جمعيت در همه جاي كشور نبايد يكسان اجرا شود و اين مسئله جاي بررسي دارد.وي افزود: البته نظر عمومي در ايران همين است كه دو بچه كافي است.
بقيه از صفحه 2
تغيير قانون كار بدون جنجال
حداد عادل در خصوص تغيير قانون كار در مجلس هفتم نيز گفت: عده اي قانون فعلي را ضدكارفرما ارزيابي مي كنند و از سوي ديگر هر موقع تصميم به تغييري در اين قانون گرفته مي شود كارگران دست به اعتراض مي زنند چراكه معتقدند اين قانون نبايد عوض شود.وي افزود: بعد از 20 سال اين قانون نياز به اصلاح دارد و ذي نفع ها بهتر است اين مسئله را تبليغاتي و سياسي نكنند. ما هم حاضريم حرف حق كارگران را شنيده و حتي از نمايندگان آنها براي حضور در مجلس دعوت كنيم.
لايحه مديريت خدمات كشوري
رئيس مجلس در ادامه لايحه مديريت خدمات كشوري را مهم ترين لايحه عمر مجلس هفتم دانست و گفت، وضع فعلي قوانين استخدامي چندان مساعد نيست و خيلي از دستگاه ها ضوابط ويژه خود را دارند و اين خلاف عدالت و شعار مجلس و دولت است.وي به برخي نگراني ها و نامه نگاري ها در خصوص بار مالي اين لايحه اشاره كرد و افزود: كميسيون مشترك معتقد است اين ارقام بالا كه مطرح مي شود صحيح نيست و با تدابيري مانند اجراي پلكاني، اجراي آن ممكن است.
محكوميت اهانت به مقدسات اسلامي
۲۰۹ نماينده مجلس شوراي اسلامي در بيانيه اي اهانت به مقدسات اسلامي را محكوم كرده و از محافل و سازمان هاي بين المللي خواستند با موضع گيري صريح مانع تكرار حركات فتنه انگيز شوند. در بخشي از اين بيانيه كه از سوي جهانبخش محبي نيا قرائت شد، آمده است: تعلل دولت باكو و عدم برخورد مناسب و قاطع با چنين اهانت ها به ساحت مقدس پيامبر اسلام زمينه را براي حركات ضد اسلامي در اين كشور آماده كرده است. براين اساس لازم است كه هشدارهاي لازم از سوي وزارت خارجه به دولت جمهوري آذربايجان داده شود كه بيش از اين در دفاع از مقدسات اسلامي تعلل نكرده و به وظايف قانوني و اسلامي خود عمل نمايد وگرنه اين لكه ننگ به آساني از پيشاني آن پاك نخواهد شد.
آمار نهايي نيست
عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: هيچ فردي از ميان نامزدهاي انتخابات مجلس خبرگان به علت كهولت سن ردصلاحيت نشده است. محسن اسماعيلي در حاشيه جلسه علني ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 495 نفر براي نامزد شدن در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام كردند كه از اين ميان 50 نفر كاملاً فاقد تحصيلات حوزوي بودند و چند نفر نيز انصراف دادند. اسماعيلي تصريح كرد: 144 نفر صلاحيت شان پذيرفته شده است، اما اين آمار نهايي نيست، زيرا براي رد صلاحيت شدگان همچنان فرصت باقي است كه اعتراضات خود را تا پايان مهلت قانوني ارائه دهند. اين عضو حقوقدان شوراي نگهبان در خصوص پذيرفته شدن صلاحيت مجيد انصاري اظهار داشت: از آنجا كه صلاحيت علمي وي مورد ترديد شوراي نگهبان بود و در امتحان اجتهاد نيز شركت نكرد، فقهاي شوراي نگهبان شركت نكردن وي در آزمون را به منزله انصراف تلقي كردند، اما زماني كه آقاي انصاري به اين مسئله اعتراض كرد، اعتراض وي مانند بقيه معترضان در حال بررسي است.
نامه سعيدلو به حداد عادل
معاونت اجرايي رئيس جمهور در نامه اي به غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس اعلام كرد: موضوع اجرايي نشدن اكثر مصوبات سفر رئيس جمهور و هيأت دولت به استان قزوين واقعيت ندارد.اين نامه در پاسخ به نطق پيش از دستور قدرت الله عليخاني نماينده بوئين زهرا و آوج در تاريخ نهم مهر ماه 1385 در خصوص عملكرد دولت در سفرهاي استاني و به ويژه در استان قزوين است.

هاشمي رفسنجاني:
۱+5 در پي حل مسئله هسته اي ايران نيست
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: كشورهاي 1+5 به دنبال منافع خود هستند و هيچ قصدي ندارند تا مسئله هسته اي ايران حل شود. آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني كه به منظور شركت در همايش بين المللي قرآن كريم و مسايل جامعه معاصر به استان اصفهان سفر كرده است در خبري كه مهر آن را منتشر كرد ،  به موضع گيري گروه 1+5 در خصوص پرونده هسته اي كشورمان اشاره كرد و گفت: بنده از اين وضعيت راضي نيستم.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان رهبري در اصل مركز سياست كشور است و مردم اين مجلس را جدي بگيرند.
بازديد از UCF
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جريان سفر به اصفهان، ظهر ديروز در حالي كه خبرنگاران و عكاسان حضور نداشتند، از تأسيسات UCF اصفهان به طور كامل بازديد كرد. در اين بازديد كه آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي نيز وي را همراهي مي كرد، در خصوص نحوه فعاليت هاي بخشهاي مختلف UCF و پيشرفت هاي حاصله توضيح داد.

احمدي نژاد :
اجراي عدالت درافتادن با گردن كلفت ها است
002901.jpg
گروه سياسي محمود احمدي نژاد تأكيد كرد: اجراي عدالت درافتادن با گردن كلفت ها است زيرا فقيرها تابع هستند و نه زبان، نه توقع و نه رسانه اي براي تبليغ دارند.
رئيس جمهوري كه پيش از ظهر ديروز در نخستين همايش سراسري روحانيون و طلاب بسيجي در مصلاي تهران سخن مي گفت و پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري خبر آن را منتشر كرد، با بيان اينكه ساختن كشور و رساندن پيام اسلام نيازمند روحيه بسيجي است، گفت: امروز بسيج به ويژه بسيج روحانيون و طلاب تبلور اين انديشه ناب هستند و اين همان چيزي است كه نياز عالم در راه نجات بخش همه بشريت است.احمدي نژاد افزود: بسيج يعني پافشاري بر اصول و دفاع از مظلومين و مستضعفان و مقابله با قدرتهاي فاسد كه امروز به واسطه اين تفكر، ايران پرچمدار انديشه الهي در دنيا است.وي تحقق عدالت را سخت ترين مرحله برپايي جامعه نمونه دانست و گفت: بر اجراي عدالت جبهه بندي هاي بسيار پيچيده است انسان بايد عشق عدالت را در قلب نهادينه كند زيرا پذيرش عدالت بسيار سنگين و اجراي آن سنگين تر است.رئيس جمهوري با اشاره به تخلفات و سوء استفاده هاي برخي افراد از اموال بيت المال در كشور، اجراي عدالت را نيازمند عزم، همت و مجاهدت ملي دانست و تاكيد كرد: اجراي عدالت بايد به فرهنگ عمومي تبديل شود و چون ملت ما ايستاده اند بدانيد من تا اجراي عدالت تا به آخر خواهم ايستاد.مهر هم از اين مراسم گزارش داد، احمدي نژاد با اشاره به سوءاستفاده چند ميلياردي يك مؤسسه فرهنگي از بيت المال و اصرار دولت براي بازگرداندن اين اموال گفت: وقتي اعتراض مي كنيم مي گويند دولت مي خواهد اقتصاد را مختل كند، اگر مختل كردن اقتصاد اين است، مي خواهيم صد سال اين اقتصاد وجود نداشته باشد.
رئيس جمهوري در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران گفت: چند تن از قلدرهاي جهان سازمان هايي درست كرده اند و اسمش را سازمان ملل، شوراي امنيت، شوراي حكام، آژانس انرژي اتمي  نام نهادند، كه اين سازمان ها در حقيقت براي تثبيت حاكميت ظالمانه آنان است.احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه ملت ايران راه خود را پيدا كرده و حركت خواهد كرد، خطاب به جمع حاضرگفت: حركت ملت ايران به آنها بر مي خورد ولي بدانيد اگر بخواهيد در صحنه هاي جهاني عدالت را اجرا كنيد اول بايد شاخ زورگويان را بشكنيد تا عدالت در جهان اجرا شود.
وي با اشاره به انتخابات اخير آمريكا و شركت كمتر از نصف مردم اين كشور در اين انتخابات گفت: شرايط درون آمريكا را ببنيد. آنها با شيطنت تلاش مي كنند كه اعلام كنند، آنچه دراين كشور اتفاق افتاده، شكست يك حزب در برابر حزب ديگري به خاطر عملكرد در عراق بوده است، اما اين يك دروغ بزرگ است و حقيقت اين است كه اساس سياست هاي آمريكا شكست خورده است و هر دو طرف باخته اند.

توضيح دفتر رئيس جمهوري درباره يك خبر
گروه سياسي- دفتر رئيس جمهوري با ارسال نمابري به همشهري خواستار اصلاح خبر سخنان رئيس جمهوري در جريان بازديد از سازمان صدا و سيما شد.
متن نمابر توضيحي دفتر رئيس جمهوري به اين شرح است: با عنايت به مطالب مندرج در تيتر يك آن روزنامه در تاريخ 30/8/85 مبني بر اين كه رئيس جمهوري: سال آينده سوخت هسته اي خود را تأمين مي كنيم. به اطلاع مي رساند: متأسفانه خبرگزاري ايسنا (منبع خبر) در جريان بازديد رئيس جمهور محترم از سازمان صدا و سيما و در قالب خبر مصاحبه ايشان با شبكه العالم از قول رئيس جمهور اعلام كرده است: ايران سوخت هسته اي اش را تا سال آينده تأمين خواهد كرد در حالي  كه متن پياده شده از فيلم مصاحبه ايشان با شبكه العالم به اين شرح است: البته قدرت هاي انحصارطلب كه مي خواهند همه امكانات دنيا در اختيار آنها باشد تا بتوانند با استفاده از آن قدرت، نظرات خاص خود را بر دنيا تحميل كنند با پيشرفت ملت ما و دستيابي ملت ما مخالفند.
بقيه در صفحه 23
بقيه از صفحه۲
اما همان طور كه قبلاً اشاره كردم ما امروز چرخه كامل سوخت در اختيار داريم و داريم حركت مي كنيم به سمت توليد صنعتي، اين هم حق ماست و مقررات اين اجازه را به ما مي دهد. مشكل هم نداريم البته تلاش داشتند و تا حدودي هم الآن دارند كه مزاحمت براي ما فراهم كنند اما كاري نمي توانند بكنند. جشني كه ما اعلام كرديم براي ملت ايران ان شاءالله تا قبل از پايان سال شمسي، جشن تثبيت حق ملت ايران در انرژي هسته اي است. ما به  لحاظ فناوري، الآن در اختيار داريم اما اگر توليد صنعتي كنيم بايد دستگاه هاي بيشتري نصب شود تا حجم توليد بيايد بالا، ما الآن توليد مي كنيم اما خيلي كم است با اين تعداد نمي شود نيروگاه را راه اندازي كرد. ما فقط براي همين نيروگاهي كه در بوشهر ساخته مي شود در ابتداي كار 80 تن و بعد تقريباً سالي 30 تن سوخت لازم داريم اگر بخواهيم برنامه مجلس را كه 20 هزار مگاوات در سال توليد انرژي از سوخت هسته اي است اجرا كنيم نياز ما 20 برابر مي شود و حالا حالاها بايد از اين دستگاه ها نصب كنيم و بسازيم. فكر مي كنيم تا 4 الي 5 سال آينده برسيم به نيازي كه الآن داريم يعني براي اين نيروگاه، براي نيروگاه هاي ديگر كه بايد توسعه بدهيم.
از آنجا كه تيتر انتخابي آن روزنامه اساساً در بيانات رئيس جمهور محترم وجود ندارد، خواهشمند است، نسبت به تصحيح شفاف موضوع براي همه مخاطبان آن رسانه اقدام لازم صورت گيرد.
توضيح همشهري: همان طور كه در صدر نمابر دفتر رياست جمهوري اشاره شده است، منبع خبر تنظيم شده توسط همشهري، خبرگزاري دانشجويان ايران بوده است.

...تا انتخابات
* جمعي از ائتلاف آبادگران شوراي شهر دوم، معروف به گروه 8 ، 12 كانديداي خود را براي انتخابات شوراي شهر سوم در تهران معرفي كردند. حسن بيادي عضو ائتلاف آبادگران شوراي شهر به ايسنا خبر داد كه در ليست اين ائتلاف، نام افرادي چون شيباني، چمران ، حسن بيادي، رسول خادم، حبيب كاشاني، نادر شريعتمداري، خسروي وفا ، منظر خير حبيب اللهي، رحيم خاكي، فرشته محمدعلي، حسن تيزمغز و مرتضي طلايي، ديده مي شود. اين ليست از طرف گروه اكثريت ائتلاف آبادگران شوراي شهر در انتخابات آتي حمايت مي شود.
* سخنگوي حزب اعتماد ملي، گفت: مسئولان ستاد انتخابات اعتماد ملي از ابتداي فعاليت هاي انتخاباتي خود تلاش هاي فراواني را براي رسيدن تمامي گروههاي اصلاح طلب به يك فهرست واحد داشته اند اما با توجه به اين كه ائتلاف اصلاح طلبان به دنبال اين است كه فهرست حزب اعتماد ملي و فهرست اصلاح طلبان يك سوم يا 30 درصد اختلاف داشته باشد، اين موضوع از نظر ما خلاف شعار ائتلاف است. اسماعيل گرامي مقدم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به اينكه اصلاح طلبان در اين شرايط نياز به وفاق دارند حزب اعتماد ملي تلاش مي كند تا فهرست صددرصد مشتركي با اصلاح طلبان ارائه دهد، اما در غير اين صورت با توجه به اين كه ظرفيت ثبت نام كنندگان اصلاح طلب مناسب است و مي شود 2 فهرست كاملاً متفاوت ارائه داد فهرستي متفاوت با اصلاح طلبان ارائه مي دهيم.
* حسن غفوري فرد با اعلام خبر معرفي تيم هاي رايزني از سوي جبهه پيروان خط امام
تا انتخابات...
گفت: تيم رايزني متشكل از 5 نفر بوده كه هدف آنها رسيدن به يك فهرست واحد در ميان جبهه اصولگرايان است. وي با اشاره به اينكه جبهه پيروان خط امام با تمام گروه ها، ياران احمدي نژاد، ايثارگران، آبادگران و قاليباف در حال رايزني است تصريح كرد: ائتلاف جبهه ما بيشتر با ستاد حاميان دولت اسلامي است.
* دبير كل جبهه مشاركت با بيان اين كه تاكنون بحثي در مورد انتخاب شهردار تهران صورت نگرفته گفت:حزب مشاركت از ائتلاف هيچ سهمي نخواسته است و تمام تلاشش را به كار مي گيرد كه بتواند تفاوت ها را با فهرست حزب اعتماد ملي كمتر يا آن را كاملاً حل كند تا به اجماع كامل برسيم.
* چمران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اينكه تفكرات اصولگرايان به يكديگر نزديك بوده و اختلاف موجود مربوط به نوع سلايق و روش هاي عمل است، افزود: اصولگرايان هنوز به وحدت مورد نظر نرسيده اند و بايد در فرصت باقي مانده به يك اجماع برسند و ارايه چند فهرست از سوي آنها نشان از موجود نبودن وحدت در ميانشان دارد. وي تصريح كرد: وجود فهرستي به نام حاميان دولت دليل بر آن نيست كه ساير گروه ها حامي دولت نباشند و اصولگرايان نيز از اين امر مستثني نيستند، هر چند تيمي كه به عنوان حاميان دولت فعاليت مي كند عملاً فعاليت خاصي ارايه نداده اند.
* مجتبي ثمره هاشمي رئيس ستاد انتخابات كشور در نامه اي به وزير دادگستري، خواستار همكاري دستگاه قضايي با مجريان انتخابات و برخورد شايسته قضايي و خارج از نوبت با تخلفات تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي شد. معاون سياسي وزير كشور در اين نامه تصريح كرد كه ممانعت از تخلفات مي تواند در اجراي صحيح و سلامت انتخابات نقش تعيين كننده اي داشته باشد.

يادداشت
مثلث دفاع
سردار عليرضا افشار
حضرت امام(ره) تعريف جالبي از بسيج دارند:  فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامي. معناي كلام امام اين است كه مي توان از جايگاه و ظرفيتهاي مردم و مشاركت آنها براي مقابله با تهديدات در عرصه هاي مختلف بهره برد. اين نكته را نمي توان ناديده گرفت كه بدون مشاركت مردم ما توفيق چنداني نداريم. اما اين دفاع همه جانبه را مي توان در سه حوزه كلي تحليل كرد. اول در عرصه دفاع نظامي كه البته ما در اين عرصه تجربه بسيار موفق دفاع مقدس هشت ساله، در كارنامه درخشان بسيج داريم. توانايي شگرفي كه توانست مشكل ما را در جنگ و در قالب بسيج حل كند و امروز هم هر  زمان توان استفاده از آن تجربه را داريم. اما حوزه بعدي مسائل امنيتي است كه متأسفانه بهره برداري خوبي تا امروز از اين توانمندي و ظرفيتها نشده است.مسئولان نظامي و امنيتي خوب به درستي امنيت پايدار را امنيتي با مشاركت مردمي عنوان مي كنند اما تا به حال اقدامي به منظور ايجاد و بهره برداري از مشاركت مردمي نهادينه شده و پيگيري آن از طريق سازمان گسترده بسيج به عمل نياورده اند. بسا كه در اين حوزه بتوان نظير جنگ  كه با سازماندهي ارتش و سپاه نيروي فوق العاده بسيج در صحنه هاي مختلف به كار آمد، در اين حوزه نيز بتوان معضلات اجتماعي امنيتي را حل و به تقويت امنيت داخلي كمك نمايد.
اما عرصه سوم كه اهميتش از دو مقوله ديگر كمتر نيست دفاع فرهنگي از كشور است. اين نكته را بايد پذيرفت كه اگر فرهنگ بسيجي پس از تبيين و تشخيص دقيق آن به عنوان پايه فرهنگ عمومي كشور پذيرفته و مؤثر واقع شود قطعاً توانايي ذاتي كشور در مقابله با تهاجم فرهنگي كه امروز نام ناتوي فرهنگي را به خود گرفته است، افزايش مي دهد. اين موضوع هم مستلزم بازنگري در نقش بسيج و يافتن راهكاري براي همكاري و مشاركت اين ارگان مردمي در شؤون مختلف جامعه است. اگر بسيج تحت مقوله يك فرهنگ فراگير و نهادينه شود، انقلاب بيمه مي شود. فراگيري اين موضوع هم علاوه بر اقدامات برنامه ريزي شده بيشتر متأثر از عملكرد كساني است كه خود را بسيجي مي دانند. در واقع عمل به كونوا دعاه الناس بالخير بغير السنتكم بايستي الگوي اين حركت باشد چرا كه همه ما پذيرفته ايم كه شعار ره به جايي نمي برد. و اما نكته پاياني اينكه بسيج نهادي فراگير از نظر جغرافيايي و اقشاري است از اين رو با تشكيلات ماتريسي پيچيده و با شرح وظايف روشن در هر زمان اين توانايي را دارد كه پتانسيل هاي خود را در زمان تهديد به كار گرفته و در دفاع همه جانبه از انقلاب تأثيرگذار باشد.
*معاون فرهنگي تبليغي ستاد كل نيروهاي مسلح

رهبر معظم انقلاب:
شعله انقلاب اسلامي خاموش شدني نيست
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديروز در ديدار كارگزاران حج ابراهيمي در سال جاري، با تأكيد بر اينكه حج بايد آئينه تمام نماي اتحاد و زمينه ساز نزديكي بيشتر مسلمانان باشد تصريح كردند: در شرايطي كه استكبار جهاني بغض و كينه خود را با مسلمانان در اشكال مختلف حتي با شيوه هاي خشن و بي رحمانه ابراز مي دارد، برائت از مشركين و اعلام موضع مسلمانان در قبال اين رفتار يكي از مسائل مهم در مراسم حج است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ظرفيت عظيم حج و حضور همزمان مسلمانان از مليت هاي مختلف در يك زمان معين و در مكاني مشخص و آثار فردي، اجتماعي و بين المللي آن، افزودند: حج بهترين فرصت براي نزديكي بيشتر مسلمانان به يكديگر است اما دشمنان تلاش دارند تا حج را به زمينه اي براي تشديد اختلافهاي مسلمانان و رو در رو قرار دادن شيعه و سني تبديل كنند.
ايشان با تأكيد بر اينكه برخي به عنوان عوامل استعمار مأموريت دارند تا در حج مسائل اختلافي را مطرح و تشديد كنند، خاطرنشان كردند: زائران ايراني اعم از شيعه و سني بايد مراقب اين دام خطرناك باشند و توصيه ما به دولت سعودي نيز اين است كه مانع از فعاليت عوامل اختلاف افكن شود.
حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص مراسم برائت از مشركين نيز افزودند: در شرايطي كه دشمنان، اسلام را اصلي ترين مانع براي سلطه بر كشورهاي اسلامي و تسلط بر منافع آنها و ترويج فرهنگ خود مي دانند و با شيوه هاي استكباري و صهيونيستي با مسلمانان برخورد مي كنند، اين حق مسلمانان است كه نسبت به اين رفتار اعلام موضع كنند و بهترين مكان و زمان براي اين اعلام موضع ميقات عظيم امت اسلامي در حج است.
ايشان با تأكيد بر اينكه دولت سعودي به عنوان ميزبان مسلمانان در مراسم حج بايد پيشقدم در برائت از مشركين باشد، خاطرنشان كردند: اگر آنها هم به هر دليلي امكان انجام اين وظيفه را نداشتند، ما وظيفه خود را انجام خواهيم داد و با منطق و استدلال اعلام موضع خواهيم كرد.
رهبر انقلاب اسلامي لزوم تبيين صحيح و منطقي هدف از مراسم برائت از مشركين را براي مسلمانان كشورهاي مختلف يادآور شدند و افزودند: امروز در دنياي اسلام شوق و انگيزه به اسلام ناب در حال افزايش و نفرت و انزجار از استكبار به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي نيز رو به گسترش مي باشد كه نمونه هاي بارز آن قضاياي فلسطين، عراق، افغانستان و حادثه عجيب و معجزه آساي لبنان است.
ايشان تأكيد كردند: افزايش علاقه به اسلام ناب و گسترش بيداري اسلامي از تأثيرات انقلاب اسلامي ايران است كه برخي تصور مي كردند شعارهاي اين انقلاب فروكش كرده است ولي اكنون شعارها و ارزشهاي انقلاب اسلامي بيش از گذشته نمايان شده و اين شعله در طول زمان خاموش شدني نيست.
مقام معظم رهبري خدمت به حجاج و كارگزاري حج را يك افتخار دانستند و با تأكيد بر لزوم زمينه سازي براي استفاده بيش از پيش زائران از ابعاد مختلف حج و توصيه به زائران براي بهره مندي معنوي از اين سفر الهي خاطرنشان كردند: ايجاد آمادگي قبلي در زائران و بيان مسائل فقهي، سياسي، اجتماعي، اخلاقي و عرفاني حج و همچنين ايجاد شرايط مناسب براي جلوگيري از ورود انگيزه هاي مادي و دنيوي در مراسم حج از وظايف مهمي است كه بايد مسئولان اجرايي و فرهنگي حج به آن اهتمام بيشتري داشته باشند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست زائران ايراني بيت الله الحرام با اشاره به رويكرد گسترده مردم بويژه جوانان و قشرهاي تحصيل كرده به حج از تدوين چشم انداز بيست ساله حج و تجديد سازماندهي در بعثه و سازمان حج و زيارت به عنوان دو برنامه اساسي براي ايجاد جهش و تحول در امور اجرايي و فرهنگي حج ياد كرد و افزود: امسال اميد است با توجه به پيروزي شگفت انگيز حزب الله در لبنان و تأثيرات در آن در ميان مسلمانان، مراسم برائت از مشركين با شكوه بيشتري برگزار شود.خاكسار رئيس سازمان حج و زيارت نيز در گزارشي از برنامه ريزي اجرايي براي حج سال جاري گفت: در مدت 48 روز عمليات حج، حدود صد هزار زائر در قالب 582 كاروان اعزام خواهند شد و تلاش شده است با تأمين امكانات رفاهي و حمل و نقل زمينه مناسبي براي بهره برداري معنوي بيش از پيش زائران در مدينه و مكه فراهم شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |