پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۸ - Dec 14, 2006
پاسخ صريح حكيم به شايعات
دولت نوري مالكي را حمايت مي كنيم
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، از تشكيل يك حزب بزرگ با مشاركت كردها خبر داد
006177.jpg
گروه بين الملل درپي بروز شايعاتي مبني بر تلاش مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق براي تضعيف نوري مالكي، نخست وزير اين كشور و نيز انتشار اخباري مبني بر موافقت عبدالعزيز حكيم با خارج كردن مقتدا صدر از ائتلاف دولتي در عراق، ديروز حكيم به تكذيب همه اين شايعات پرداخت.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با روزنامه الزمان چاپ لندن گفت: ما همچون مالكي معتقد به انجام برخي تغييرات در دولت هستيم اما اين به معناي ضعف و ناكارآمدي دولت نيست. وي تأكيد كرد كه از دولت فعلي عراق حمايت مي كند.وي همچنين گفت: اظهاراتي كه از جانب ما درباره موضوع تغيير حكومت عراق و دورساختن مقتدا صدر از قدرت و حكومت گفته شده است، واقعيت ندارد.
حكيم اظهار داشت: مجلس اعلاي عراق همچنان از ائتلاف يكپارچه حمايت و آن را تأييد مي كند. وي كه پس از ديدار با توني بلر، نخست وزير انگلستان در اين مصاحبه شركت كرده بود، گفت: افراطيون وصدامي ها دشمنان واقعي عراق هستند و ما نمي توانيم با آنها آشتي كنيم و آنها نيز نمي توانند با مردم عراق آشتي كنند. بنابراين هيچ راهي جز مقابله با آنها وجود ندارد. به نظر مي رسد اين اظهار صريح حكيم پاسخي به طرح دعوت از صدامي ها براي شركت در كنفرانس آشتي ملي بوده است. آمريكايي ها و تعدادي از كشورهاي عرب اصرار دارند كه در گفت وگوي مربوط به آشتي ملي در عراق از اين عناصر نيز دعوت شود اما شيعيان و كردهاي عراق بارها آن را رد كرده اند.
رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در اين مصاحبه همچنين خبر از تشكيل يك حزب فراگير و جديد در اين كشور داده و گفت: گفت وگوهايي ميان مجلس اعلا وحزب اسلامي ائتلاف كردستان عراق با هدف تشكيل حزب سياسي جديد در اين كشور صورت گرفته تا بدين ترتيب بر خفقان طوايفي در عراق فائق آيند.
عراق، طرح امنيتي جديد به آمريكا ارائه كرد
در همين حال يك روزنامه آمريكايي در گزارشي از ارايه طرح جديد امنيتي توسط عراقي ها به آمريكا خبر داد كه در آن درخواست شده نقش اول برقراري امنيت در پايتخت اين كشور به دست نيروهاي امنيتي عراقي سپرده شود.
نيويورك تايمز در اين باره گزارش داد، بنا بر طرح عراق نيروهاي آمريكايي نقش حاشيه اي در پايتخت اين كشور ايفا خواهند كرد.
موفق الربيعي مشاور امنيت ملي عراق در مصاحبه اي گفت كه اين طرح در ديدار 30 نوامبر ميان نوري مالكي، نخست وزير اين كشور با جرج بوش، رئيس جمهوري آمريكا در اردن ارايه شد.
ربيعي تاكيد كرد: به نظر من بسيار مهم است كه آنها [نظاميان آمريكا] كمتر در ديد باشند و از حضور خود بكاهند. آنها بايد در حومه بغداد عمل كنند.
گوردون جاندرو يكي از سخنگويان شوراي امنيت ملي آمريكا نيز در اين باره گفت كه ژنرال جرج كيسي فرمانده ارشد ارتش آمريكا در عراق در حال ارزيابي طرح است.
در تداوم عمليات تروريستي در عراق ديروز 45 غيرنظامي در بغداد كشته و مجروح شدند. به گزارش خبرگزاري ها بر اثر انفجار يك اتومبيل بمب گذاري شده در نزديكي مسجدي در منطقه شيعه نشين كماليه در شرق بغداد پيش از 15 تن كشته و 30 تن ديگر مجروح شدند. يك روز پيش از آن نيز انفجار بمب در اين شهر منجر به كشته و مجروح شدن بيش از 120 نفر شد.
در كركوك نيز انفجار دو كاميون بمب گذاري شده منجر به قتل 19 نگهبان تأسيسات نفتي شد.
از سوي ديگر ارتش آمريكا ديروز طي بيانيه اي اعلام كرد كه 5 تفنگدار دريايي اين كشور كه سه تن از آنها پيش تر مجروح شده بودند، كشته شدند.

حزب الله: دست آمريكا را از لبنان قطع مي كنيم
گروه بين الملل- همزمان با بن بست سياسي در لبنان و اعلام حمايت آمريكا و كشورهاي غربي از دولت فواد سينيوره، حزب الله لبنان كه توانست افزون بر دو ميليون لبناني را براي ابراز مخالفت با دولت لبنان به خيابانها بكشد اعلام داشت كه هرگز از خواسته هاي خود عقب  نخواهيم نشست و در اين راه دست آمريكا را در لبنان قطع خواهيم كرد.
ديروز نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد: ما هرگز از خواسته خود مبني بر دستيابي به پست هاي بيشتر كناره گيري نمي كنيم. وي گفت: طبيعي است كه مستكبران جهان از ديدن حضور گسترده مردم لبنان در تظاهرات و تحصن هاي اخير حيرت كردند.
اين تظاهرات به اعتقاد آن ها مخالف دموكراسي است؛ چرا كه محدود نيست. اگر محدود و در مكاني نامعلوم برپا مي شد، آن را دموكراتيك مي خواندند. وي گفت: ما دست آمريكا را در لبنان قطع خواهيم كرد و در لبنان باقي خواهيم ماند. چون لبناني هستيم.
معاون دبيركل حزب الله لبنان ادامه داد: اگر مشكل تنها ميان ما و آن ها بود از مدت ها پيش بر سر آن توافق كرده بوديم، اما متاسفانه تصميم گيري هاي آن ها توسط آمريكا صورت مي گيرد و آمريكا به آن ها دستور مي دهد و آن ها را با مشكلات عديده روبرو مي سازد. به آن ها توصيه مي كنم كه بازيچه دست آمريكا نباشند. آمريكا را رها كنيد و به سوي ما بياييد تا شركاي واقعي در روند سياسي باشيم اما با همكاري آمريكايي ها هرگز نمي توانيد كشور را آن طور كه مي خواهيد اداره كنيد.

عربستان: آمريكا برود
در عراق دخالت مي كنيم
006174.jpg
گروه بين الملل- عربستان سعودي كه همواره دخالت خود در امور داخلي عراق را انكار مي كرد، با توجه به تحولات منطقه از جمله محبوبيت حزب الله در لبنان و اقتدار شيعيان در عراق، رسماً اعلام كرد كه قصد دخالت در امور داخلي عراق را دارد.
روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد: عربستان سعودي هشدار داده است در صورت خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و وقوع جنگ داخلي در اين كشور، رياض از اهل تسنن عراق حمايت مالي خواهد كرد.
نيويورك تايمز به نقل از مقام هاي ناشناس آمريكايي و منابع ديپلماتيك عربي گزارش داد: عربستان كه كشوري با اكثريت سني است تاكنون به مقام هاي آمريكايي قول داده بود كه در مسايل داخلي عراق مداخله نكرده و به شبه نظاميان سني اين كشور كمك نكند.
اين روزنامه در ادامه آورده است: اما در صورتي كه نظاميان آمريكايي عراق را ترك كنند، اين قول احتمالا دوام نخواهد داشت.

مخمصه واشنگتن در پي اعتراف اسرائيل
به داشتن زرادخانه هسته اي
006171.jpg
گروه بين الملل در پي اعتراف ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل مبني بر اينكه اين رژيم سلاح هاي هسته اي دارد، مطبوعات غربي سعي كردند به روي اين اظهارنظر سرپوش گذاشته و از آن به عنوان اشتباه لفظي ياد كنند. اما اين ترفند تأثيري نداشته و موجب بروز واكنش هاي جاري در سطح بين المللي و حتي درون رژيم صهيونيستي شده است.
به گزارش خبرگزاري ها با وجود اين كه سخنگوي اولمرت بلافاصله تلاش كرد آب رفته را به جوي باز گرداند ولي كنترل و ريشه كني ناآرامي به وجود آمده در محافل داخلي اين رژيم غيرممكن بود و مشكلي ديگر به مشكلاتي افزود كه ايهود اولمرت با آن مواجه است.شهرت و محبوبيت اولمرت در داخل اين رژيم بخصوص به دنبال شكست مفتضحانه ارتش آن در نبرد با مبارزان جنبش مقاومت اسلامي حزب الله لبنان در تابستان امسال به شدت خدشه دار شده است.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص در سرمقاله خود به انتقاد شديد از نخست وزير پرداخت و نوشت: اولمرت ترجيح داد كه فراموش كند نخست وزير است.
يوسي بيلين يكي از مخالفان اولمرت در پارلمان اين رژيم و رئيس حزب مرتز از وي به عنوان بي مبالات ياد كرد كه از رهبري مناسبي در دوران جنگ لبنان برخوردار نبوده و تأكيد كرد: اين امر نشانه اي دال بر بي كفايتي وي براي تصدي نخست وزيري است.
سيلوان شالوم وزير امور خارجه پيشين اسرائيل و يكي از تندروهاي حزب ليكود نيز اين اظهارات را در تلاش براي جلوگيري از دستيابي ايران به آن چه كه سلاح هسته اي خواند، مخرب دانست.وي افزود: اولمرت به دشمنان اسرائيل بهانه داد تا ادعا كنند چرا تنها به مسئله ايران مي پردازيد وقتي كه تل آويو به داشتن آن اعتراف مي كند.
در همين حال اعترافات ايهود اولمرت مبني بر برخورداري اين رژيم از يك زرادخانه سلاح هاي اتمي، آمريكا را نيز در يك مخمصه انداخته است به گونه اي كه سخنگويان رسمي دولت بوش نيز تمام تلاش خود را براي توجيه اين اعترافات بكار گرفته اند و ناچار شده اند جايگاه خود را تا سطح سخنگوي اولمرت، كاهش دهند.
ديروزخبرنگاري از سخنگوي وزارت خارجه آمريكا پرسيد: شوراي همكاري خليج فارس از شوراي امنيت خواسته براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل به موضوع تسليحات اتمي اسرائيل رسيدگي كند، نظر شما چيست؟
مك كورمك گفت: تا جايي كه من از اظهارات اولمرت متوجه مي شوم، اسرائيل گفت كه تغييري در سياست آنها وجود ندارد كه داشتن تسليحات هسته اي را نه تأييد و نه تكذيب مي كنند. تا جايي كه من مي دانم تغييري در اين سياست ايجاد نشده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر نمي كنيد اعتراف رسمي اسرائيل در باره داشتن تسليحات هسته اي، موجب بي ثباتي منطقه شده است؟گفت: فكر مي كنم اسرائيل با حرف شما موافق نباشد!
از سوي ديگر استفان دو جاريك سخنگوي دبير كل سازمان ملل از اظهار نظر صريح درباره اعترافات ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر برخورداري اين رژيم از سلاح هاي اتمي، خودداري و گفته است كه او اين اظهارات را نديده است اما جاي تأسف دارد.روز سه شنبه در نشست مطبوعاتي دو جاريك از او پرسيد كه دبير كل درباره اعترافات اولمرت مبني بر داشتن بمب اتمي چه ديدگاهي دارد؟
سخنگوي دبير كل گفت: من اين اظهارات را نديده ام اما دبير كل مكرراً عليه كوتاهي اعضاي سازمان ملل براي ايجاد چارچوب بهتر منع گسترش تسليحات هسته اي صحبت كرده است.دو جاريك تصريح كرد كه كوتاهي اعضاي سازمان ملل در ارتباط با پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي جاي تأسف دارد.

كوتاه از جهان سياست
ديده بان حقوق بشر خواستار تشكيل دادگاه جنايات جنگي در افغانستان شد
فارس: سازمان ديده بان حقوق بشر خواستار تشكيل دادگاه حقيقت ياب براي رسيدگي به جنايات جنگي و نقض حقوق بشر در طول 30 سال جنگ داخلي و اشغال افغانستان شد.به گزارش روزنامه نيوز،اين سازمان از كابل و حاميان بين المللي آن در بازسازي افغانستان به خاطر در پيش گرفتن سياست مخرب اعتماد به جنايتكاران جنگي، ناقضان حقوق بشر و قاچاقچيان مواد مخدر به جاي محاكمه آنان انتقاد كرده است.
ديده بان حقوق بشر اضافه كرد: برخي اعضاي بسيار بلندپايه دولت و مجلس كنوني افغانستان مرتكب جنايات جنگي شده اند. اين سازمان از جمله اين افراد به عبدالرسول سياف و محمدقاسم فهيم از وزراي كابينه كنوني، برهان الدين رباني رئيس جمهوري سابق، اسماعيل خان، وزير انرژي سابق و كريم خليلي، معاون رئيس جمهوري اشاره كرده است.

دولت بلاروس خطاب به آمريكا:
در امور داخلي ما دخالت نكنيد
گروه بين الملل- مقامات بلاروس ديروز از آمريكا خواستند تا در امور داخلي اين كشور دخالت نكند. اندري پاپوف سخنگوي وزارت خارجه بلاروس گفت ما اميدواريم كه واشنگتن صرف نظر از تصويب قانون برقراري دمكراسي در بلاروس توسط كنگره از اتخاذ اقدامات تبعيض آميز عليه مينسك خودداري كند. به گفته وي جاي تاسف دارد كه كنگره آمريكا همچنان به مداخله در امور داخلي بلاروس ادامه مي دهد و به صراحت اعلام كرده كه قصد حمايت مالي از نيروهاي سياسي مشخصي را در اين كشور دارد.
به گفته وي در سندي كه به تصويب كنگره آمريكا رسيده به رئيس جمهوري اين كشور توصيه شده تحريم هايي عليه دولت و ملت بلاروس اعمال كند.


ناپديدشدن استاد ايتاليايي
كه با جاسوس روسيه ديدار كرده بود
واحد مركزي خبر- روزنامه تايمز انگليس اعلام كرد: ماريو اسكاراملا يك استاد دانشگاه ايتاليا كه پيش از مرگ مرموز الكساندر ليتويننكو، مامور سابق روسيه با وي ديدار و يادداشتي را به وي داده بود، ناپديد شد.
تايمز بدون اشاره به منابع خود نوشت: يوگني ليماروف كه يك مامور سابق ديگر روسي است و اكنون به آلپ فرانسه فرار كرده و در آنجا تحت حمايت پليس قرار دارد، يادداشتي را به ماريو اسكاراملا (استاد ايتاليايي) داده بود كه در آن سرويس هاي ويژه سابق روسيه متهم شده بودند در صدد ترور شخصيت هاي روسي مقيم خارج هستند. سپس اين استاد ايتاليايي در اول نوامبر با ليتويننكو مامور سابق روسيه در يك رستوران ژاپني در لندن ملاقات مي كند و اين يادداشت را به او مي دهد اين ملاقات حدود سه هفته پيش از مسموميت ليتويننكو با پلونيوم 210 صورت گرفته بود. پيش از آن كه هويت يوگني ليماروف به عنوان كسي كه يادداشت را به اسكاراملا داده است، فاش شود ليماروف، هفتم دسامبر در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه در خصوص امنيت جاني خود ابراز نگراني كرد. تايمز همچنين نوشت: پليس انگليس در تعقيب يك بازرگان روسي ناشناس است كه روز بيست و هشتم اكتبر با هواپيما از مسكو به هامبورگ سفر و در اول نوامبر با الكساندر ليتويننكو ديدار كرده است.

احتمال حمله تروريستي باعث لغو نشست آ.سه.آن شد
فارس: مقامات امنيتي فيليپين ديروز اعلام كردند برگزاري نشست سران آ.سه. آن را به دليل توطئه عوامل مرتبط با القاعده براي انجام عمليات تروريستي همزمان با اين نشست به تعويق انداختند.به گزارش آسوشيتدپرس، يك مقام امنيتي فيليپين ديروز با اعلام اين خبر گفت اين توطئه احتمالاً شامل انفجار انتحاري يك خودرو در يكي از شهرهاي مهم كشور در طول برگزاري نشست سران آ.سه. آن (اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا) بود.
اين مقام افزود:نيروهاي امنيتي در تلاش براي خنثي كردن اين توطئه بودند اما نتوانستند آنها را ردگيري و دستگير كنند و به همين دليل وضعيت هشدار اعلام كردند كه باعث شد دولت نشست سران را لغو كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |