شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵
بدون همراهم هرگز!
فريده عباسي
عكس: محمد توكلي
تلفن همراه، امروز تبديل به صنعتي فراگير  شده است و بسياري از مشتركان، زندگي بدون آن را زندگي در خلأ تلقي مي كنند
امروز تلفن همراه فقط يك تلفن معمولي براي انجام مكالمات شما نيست؛ اين دستگاه چندگرمي برخلاف جثه كوچك
و سبكش، كاركردهايي دارد كه نحوه ارتباطات
و شيوه زندگي شما را دگرگون كرده است
008943.jpg
008922.jpg
به هيچ عنوان لازم نيست كه سن و سال زيادي از شما گذشته باشد تا نسل هاي اوليه گوشي هاي تلفن همراه را به خاطر داشته باشيد؛ همان گوشي هاي زمختي كه مهمترين تفاوتشان با تلفن هاي ثابت در اين بود كه راحت تر قابل حمل بودند.
در اوايل كار، ديدن همان گوشي ها كه تقريباً يك دهه از ورودشان به كشورمان مي گذرد در دست عده اي خاص از مردم، ديگران را متحير مي كرد اما به تدريج و با گذشت چندين سال، اين وسيله ارتباطي جاي خود را در ميان مردم پيدا كرده و هر روز علاوه بر افزايش تعداد مشتركان در سراسر جهان، تعداد بيشتري با كاركردهاي مختلف اين رسانه كوچك آشنا مي شوند؛ به طوري كه در سال،۲۰۰۵ 8/1ميليارد گوشي در سراسر دنيا در دست مشتركان بوده است و اين رقم در سال ،۲۰۰۶ به 4/2ميليارد رسيده است. اين آمار به روشني بيانگر اين واقعيت است كه گوشي همراه، امروز تبديل به يك صنعت فراگير در سراسر جهان شده است و بسياري از مشتركان، زندگي بدون آن را زندگي در خلأ تلقي مي كنند.
دنياي بي سيم، دنياي آزادي است؛ دنياي رهاشدن از قيد و بند تلفن هاي ثابت و داشتن قابليت بودن در هر جايي كه بخواهي. اين تاثير كوچكي كه من در زندگي مردم داشته ام، بي نهايت خشنودم مي كند، چون تلفن هاي همراه با قابليت هايي كه هر روز به آن اضافه مي شود، زندگي مردم را بهتر مي كند. تلفن هاي همراه، راحتي بيشتري به مردم مي دهد ؛ اين سخنان مارتين كوپر 77ساله -پدر تلفن همراه- است؛ كسي كه 33سال پيش وقتي به عنوان مهندس الكترونيك در شركت موتورولا كار مي كرد، اولين گوشي قابل حمل را ساخت. وي اولين نفري هم بود كه با گوشي يك كيلوگرمي اش در 3آوريل ۱۹۷۳ صحبت كرد. او در مورد تاثير اختراع خود در زندگي اش اين طور عنوان مي كند كه نمي توانم بدون تلفنم زندگي كنم . نظر وي و نظر بسياري از مردم كه سال هاست از اين وسيله ارتباطي استفاده مي كنند، شاهدي  بر اين مدعاست كه رشد چشمگيري كه در صنعت ارتباطات -مخصوصاً ارتباطات بي سيم- رخ داده است، تحولات پايه اي و چشمگيري را در نحوه زندگي بشر به جاي گذاشت. اما جمع شدن بسياري از قابليت ها در يك گوشي همراه گام اساسي در اين خصوص بود كه برداشته شد. به گفته مارتين كوپر، به تصديق قطعي همه، تلفن همراه فاصله ها را از بين برده، وابستگي انسان به زمان و مكان را محو نموده، نحوه انجام فعاليت هاي شغلي را تحت تاثير قرار داده و بر شبكه هاي تلويزيوني و صنعت تفريحات و پخش موسيقي هم تاثيرگذار بوده است.
امروز تلفن همراه فقط يك تلفن معمولي براي انجام مكالمات شما نيست؛ اين دستگاه چندگرمي همراه شما برخلاف جثه كوچك و سبكش، كاركردهايي دارد كه نحوه ارتباطات و شيوه زندگي شما را دگرگون كرده است. با يك نگاه ساده مي توان دريافت تلفن هاي همراه، امروز رفته رفته به يك رقيب اصلي براي رايانه بدل شده اند. قابليت دريافت و ارسال پيام كوتاه، قابليت پخش موسيقي، راديو، دوربين فيلمبرداري، اتصال به اينترنت، وبلاگ نويسي و ده ها قابليت ريز و درشت ديگر كه همه و همه در يك گوشي همراه جمع شده اند، ديگر مختص رايانه نيست. امروز شما با استفاده از يكي ديگر از صور ارتباطي، پيام كوتاه براي ديگران مي فرستيد؛ حتي مي توانيد با استفاده از اين قابليت، از آخرين اخبار روزنامه ها، اقتصاد، سياست، ورزش و حتي هواشناسي مطلع شويد.
شما در جيب خود فقط يك تلفن نداريد؛ يك دستگاه مولتي مديا داريد كه كارهاي خارق العاده اي را به سرعت و با راحتي براي شما انجام مي دهد. با گوشي تان ديگر نيازي به حمل لپ تاپ ها و نوت بوك هاي چند ميليون توماني نداريد. با همين گوشي كوچك خود به شبكه متصل مي شويد يا حتي مي توانيد وقتي كه در اتومبيل خود هستيد، وبلاگ تان را به روز كنيد، به موسيقي مورد علاقه تان گوش دهيد و از تصاويري كه دوست داريد، عكس و فيلم تهيه كنيد. در آينده نيز بسياري از فعاليت هاي مالي و پرداخت هايتان را به مدد گوشي همراه انجام خواهيد داد.
اما همه اين قابليت ها در مقابل دو تحول عظيم M-Govermet و M.learig شايد كم اهميت تر جلوه كند، وقتي بدانيم كه امروزه گوشي هاي همراه، سرنخ هاي تازه اي براي ارائه تمام سرويس هاي دولتي به حساب مي آيند و آموزش از راه دور با استفاده از گوشي هاي همراه، جايگزين اينترنت خواهد شد.
رقيبان تازه نفس رايانه ها
با توجه به پيشرفت روزافزون گوشي هاي همراه و افزايش قابليت هاي آن، آيا مي توان آنها را رقباي جدي رايانه ها به ويژه لپ تاپ ها و نوت بوك ها- خواند يا خير؟
- اين سؤال، امروز تبديل به چالشي جدي فراروي دو صنعت گوشي همراه و رايانه شده است. اما پاسخي كه دانشمندان در اين باره ارائه مي دهند، قاطع و داراي يك جهت دهي مشخص نيست؛ به عبارتي متخصصان علوم رايانه و انفورماتيك با احتياط عنوان مي كنند كه اين اتفاق، نه به طور كامل قابل رخ دادن است و نه به طور صددرصد مي توان از آن جلوگيري كرد.
محمدحسن آجي گل -كارشناس انفورماتيك- در اين باره توضيح مي دهد: در نخستين سال هايي كه رايانه پا به عرصه وجود گذاشت، همواره اين سؤال مطرح بود كه آيا رايانه، جايگزين تمام عيار ماشين حساب خواهد شد يا خير؟ چرا كه رايانه ها، در واقع ماشين حساب هاي پيشرفته با قابليت هاي بيشتري بودند كه ناخودآگاه ذهن كاربران را به اين واقعيت سوق مي دادند كه ماشين حساب ها به تدريج به حاشيه خواهند رفت اما گذشت زمان ثابت كرد كه كاربري هاي ماشين حساب با پيشرفت كاربري هاي رايانه در حال پيشرفت است و نه تنها رايانه ها جايگزين ماشين حساب ها نشدند، بلكه ماشين حساب ها با حفظ كاركردشان، پيشرفت هاي قابل توجهي نشان دادند .
وي در پايان مي گويد: تلفن همراه نمي تواند جاي رايانه را بگيرد، اما در نبود آن مي تواند موقتاً خلأ آن را جبران كند .
خريدي كه آسان نيست
اگر مي خواهيد روزي خسته كننده، توأم با لحظاتي ملال آور، همراه با گيجي مفرط را پشت سر بگذاريد، بدون در نظر گرفتن مدل خاصي از گوشي وارد خيابان جمهوري يا يكي از بازارهاي فروش گوشي همراه شويد، آن وقت خواهيد فهميد كه خريد يك گوشي با همه كوچكي اش، آن قدرها هم آسان نيست كه فقط نياز به پول داشته باشد، بلكه داشتن اطلاعاتي كه گاه جمع آوري آنها نياز به مشاوره با چند دارنده يا فروشنده گوشي يا جست وجو در چند سايت دارد، الزامي به نظر مي رسد.
مهندس آجي گل در خصوص نكات مورد توجه به هنگام خريد گوشي مي گويد: خريد يك گوشي همراه بايد با توجه به نياز فرد صورت گيرد. بدون ترديد نياز يك دانش آموز با نياز يك دانشجو، مدير و خبرنگار متفاوت است. مثلاً خبرنگاري كه براي انجام مصاحبه و تهيه گزارش نياز به ضبط صوت و دوربين عكاسي دارد بايد گوشي اي را انتخاب كند كه حداقل اين قابليت ها را دارا باشد، اما وقتي نهايت استفاده ما از يك گوشي، تنها به مكالمات تلفني خلاصه مي شود، چه لزومي دارد يك گوشي با قيمت بالا انتخاب كنيم كه نه قابليت هاي آن را به درستي مي شناسيم و نه نحوه استفاده درست از آن را مي دانيم. حتي اگر به اين دو موضوع اشراف داشته باشيم، همه امكانات گوشي به دردمان نمي خورد.
وي با بيان اين مطلب كه گوشي هاي تلفن همراه در كشورهاي غربي با قيمت هاي بسيار كمي به فروش مي رسند، اضافه مي كند: در كشورهاي اروپايي، گوشي هاي معمولي با قيمتي معادل يك يورو به فروش مي رسند، اما آنچه قيمت نهايي را رقم مي زند، خدماتي است كه قرار است در كنار فروش گوشي ارايه شود، چون بر خلاف سنت فروش در ايران، خريداران در كشورهاي غربي، گوشي را به جاي تهيه از بازار و مغازه از شركت هاي خصوصي خريداري و خدمات مورد نياز را متناسب با نيازهايشان انتخاب مي كنند و اين بهترين حالت فروش است، اما در ايران، خريداران، گوشي را از بازار مي خرند و خدمات را از مراكز ديگر دريافت مي كنند، بدون در نظر گرفتن اين كه با توجه به سيستم سنتي مخابرات ايران، فعال شدن و استفاده از بعضي از اين قابليت ها امكان پذير نيست .
كمي بيشتر دقت كنيد!
اگر پيش از اين، شركت توليد كننده، مدل، ظاهر، كارايي و قيمت گوشي، گزينه هاي مورد توجه در خريد به حساب مي آمدند، اما از مدتي پيش به منظور جلوگيري از قاچاق گوشي، گزينه ديگري نيز به اين مجموعه اضافه شده كه نبايد نسبت به آن بي توجه بود.
به گفته رييس انجمن صنفي فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي تلفن همراه كشور، خريدار بايد به هنگام خريد، تاريخ توليد، برگه گارانتي و خدمات پس از فروش را كنترل كند و شماره سريال گوشي را با شماره اي كه پشت گوشي به ثبت رسيده، مطابقت كند و مطمئن ترين راه اين است كه خريداران از مراكز فروش معتبر، اقدام به خريد كنند .
اخطاربه خريداران گوشي غيرقانوني
دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا با اشاره به مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق گوشي هاي تلفن همراه مي گويد: وزارت ارتباطات موظف شده است كه از فعال كردن گوشي هاي قاچاق در سيستم خود جلوگيري كند .
تقي زاده با اشاره به آغاز اقدامات نرم افزاري در خصوص مبارزه با واردات گوشي هاي غيرقانوني تصريح كرد: با توجه به وجود امكانات نرم افزاري براي تشخيص غيرقانوني بودن گوشي، افرادي كه گوشي متفرقه و ثبت سفارش نشده را خريداري كنند با دريافت پيام كوتاه (SMS) اخطار دريافت مي كنند و سپس خط آنها قطع مي شود .
وي همچنين مي گويد: برخي افراد با واردات گوشي تلفن همراه و قرار دادن كد موازي بر روي آنها به فروش اين گوشي ها اقدام مي كنند كه بر اساس هماهنگي هاي انجام شده با وزارت ارتباطات از فعال شدن اين گوشي ها ممانعت به عمل مي آيد .
دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ادامه مي دهد: مردم بايد با هوشياري از خريد گوشي هايي كه توسط عده اي به صورت مخفيانه كدگذاري موازي مي شوند، خودداري كنند .
تقي زاده با تاكيد بر اين كه گوشي تلفن همراه جزو كالاهاي همراه با مسافر نيست، اظهار مي دارد: گوشي هايي كه وارد كشور مي شوند، غيرمجاز تلقي مي شوند و در شبكه تلفن همراه فعال نخواهند شد .
وي تصريح مي كند: در صورتي كه فردي به ورود گوشي همراه به كشور اقدام كند، بايد با نمايندگي مجاز و مخابرات هماهنگي هاي لازم را انجام دهد تا گوشي وي فعال شود .
***
به هر حال چه بعد از يك روز خسته كننده يا نه به راحتي حالا صاحب يك گوشي همراه شديد، اميدواريم اين گوشي، همراه خوبي برايتان باشد!

نگاه امروز
نياز تازه
فريبرز بيات
تلفن همراه امروز به يكي از ضرورت هاي زندگي جديد تبديل شده است به نحوي كه تصور كار، زندگي و ارتباط و تعامل بدون آن براي بسياري دشوار به نظر مي رسد. امكانات و قابليت هاي جديد تلفن هاي همراه هر روز بر اهميت جايگاه تلفن همراه در زندگي شهروندان و به ويژه جوانان مي افزايد.
آنچه جايگاه تلفن همراه در زندگي را به چنين مرتبه اي ارتقاء داده كاركردهاي مختلف اين وسيله در شرايط پيچيده، غيرقابل پيش بيني، درهم تنيده و نامطمئن امروز است. تلفن همراه امكان رها شدن از قيد مكان در ارتباط را فراهم مي كند. اين كاركرد در شرايطي كه فضاهاي متراكم شهري و انبوه وسايل نقليه امكان حمل  ونقل راحت براي دسترسي به تلفن ثابت را سخت و دشوار مي كند، خدمت و مزيتي است كه كمتر كسي مي تواند آن را ناديده بگيرد.
تلفن همراه قدرت تحرك در حين كار، فعاليت و مديريت را چندين برابر مي كند. اين تحرك امكان مشاغل جديد و يا گسترش دامنه فعاليت و حتي كنترل كاركنان را بيش از پيش فراهم آورده است.
امكان اطلاع رساني و نشر و پخش اخبار و اطلاعات كاركرد ديگري است كه اين روزها سرويس هاي پيام كوتاه تلفن هاي همراه را به رقيبي جديد براي رسانه هاي مكتوب، شنيداري و ديداري تبديل كرده است. اين قابليت در صورت عدم كاركرد مناسب وسايل ارتباط جمعي و بسته بودن منابع خبري مي تواند به گسترش شايعات بيش از پيش دامن بزند و تصميمات سياستمداران و برنامه ريزان را به شدت متأثر و انفعالي كند.
فقدان مكان ثابت و مشخص همواره با نوعي احساس نااطميناني، استرس و اضطراب براي فرد و يا اطرافيان و نزديكان او همراه است اما تلفن همراه به ميزان زيادي بر اين احساس غلبه مي كند. تلفن همراه با فراهم كردن امكان كنترل بيشتر فرزندان از سوي والدين به آنها نوعي احساس امنيت و اطمينان مي دهد. اما تلفن همراه گذشته از كاركردهاي فوق به ويژه براي زنان، نوجوانان و جوانان نوعي پرستيژ اجتماعي محسوب مي شود، توليد انواع گوشي هاي جديد با قابليت هاي متفاوت اين احساس را در طول زمان تقويت مي كند. فراهم كردن فضاي خصوصي و شخصي بيشتر براي جوانان و نوجوانان از قابليت هاي ديگر تلفن هاي همراه است كه احساس استقلال طلبي و فرديت را در بين آنان تقويت مي كند.
با وجود اين كاركردهاي مثبت، استفاده هاي افراطي و نابجا از تلفن هاي همراه آثار و پيامدهاي ديگري دارد كه برخي از آن با عنوان اعتياد به تلفن همراه ياد كرده اند. اعتياد به اين وسيله بنابر نتايج تحقيقات مختلف به استرس و اضطراب شديد استفاده كنندگان مي انجامد.
برخي تحقيقات بهداشتي نيز نشان مي دهد استفاده افراطي از تلفن همراه موجب آسيب جسمي مي شود.
در هر حال استفاده از تلفن همراه به عنوان يك ضرورت زندگي امروز اجتناب ناپذير است اما مي توان با درست استفاده كردن از اين وسيله ارتباطي از آثار زيانبار آن اجتناب كرد.

عرضه۱۰۹ هزار خودروي معيوب
به مردم
مهر : بر اساس اعلام شركت خودروسازي ايران خودرو، ??? هزار دستگاه خودرو با قطعه معيوب به مردم عرضه شد كه تا كنون?? هزار دستگاه براي اصلاح قطعه معيوب به شركت سازنده منتقل شد و مابقي هنوز اصلاح نشده است.
دادستان كل كشور در جمع خبرنگاران با اشاره به آتش سوزي در يكي از توليدات يك شركت   خودروسازي گفت: خودروسازان بايد با يك برنامه ريزي جامع و كامل تلاش كنند توليداتشان با كيفيت مناسب و استانداردهاي قابل قبول توليد شود و در بازار صادراتي نيز اعتبار كسب كنند.
قربانعلي دري نجف آبادي ادامه داد: آتش گرفتن اين مدل از خودروها مربوط به قطعه  اي بوده است كه به اشتباه سفارش شده بود و تعهد داده شد كه ديگر از آن قطعه معيوب استفاده نكنند و قطعات معيوب نصب شده نيز تعويض شود و در اسرع وقت اصلاح شود.
دري نجف آبادي با بيان اينكه البته در شيوه اصلاح قطعه معيوب نيز نواقصي وجود دارد كه قول داده شد اصلاح شود . وي در مورد ادعاي طرح شده در خصوص انرژي درماني نيز گفت: اين قبيل افراد ، واقعاً كلاهبردار هستند و كلاهبرداري بخشي از پرونده اين افراد است. دادستان كل كشور افزود: هيچ ادعايي بدون آنكه در مراجع ذي صلاح تاييد شود ، قابل قبول نيست و ادعاهاي اين چنيني نيز بايد از سوي وزارت بهداشت تاييد شود.

نگــاه
اگريك روز نباشد
گروه اجتماعي- در يك نظرسنجي كه توسط سعيدرضا عاملي -استاد گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران- به صورت آن لاين انجام مي شود، طي پرسشنامه هايي جنبه هاي مختلف كاربرد تلفن همراه مورد سؤال قرار گرفته است. در اين تحقيق كه حدود 700نفر به پرسش هاي آن به صورت آن لاين پاسخ گفته اند و در سايت دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برقرار است، 53درصد از پاسخگويان، زن و 47درصد مرد بوده اند. 86درصد پاسخگويان ساكن ايران و مابقي در ساير كشورها ساكن هستند. از اين ميان 7/1درصد داراي تحصيلات دكترا، 6/13درصد فوق ليسانس، 7/22درصد ليسانس، 1/30درصد دانشجو، 5/16درصد ديپلم و 2/6درصد زير ديپلم بوده اند. 61درصد پاسخگويان شاغل و 4/28درصد بدون شغل بوده اند. 3/26درصد از پاسخگويان در پاسخ به اين سؤال كه از كدام قابليت تلفن همراه بيشتر استفاده مي كنند، تماس تلفني صرف را مطرح كرده اند، 41درصد ارسال پيام، 70درصد دريافت پيام، 95درصد گوش دادن به راديو، 84درصد گوش كردن به موسيقي، 5/90درصد ديدن كليپ هاي تصويري، 93درصد ارسال ايميل و 80درصد استفاده از بازي هاي داخل گوشي خود را به عنوان جواب اين سؤال مطرح كرده اند. از نكات قابل توجه در اين تحقيق كه مي توان به آن اشاره كرد در مورد محتواي SMSهاي دريافتي است كه پاسخگويان اظهار داشته اند 5/32درصد از محتواي پيام هاي دريافتي جوك، 8/95درصد معما، 4/91درصد هشدارهاي انتظامي، 5/85درصد خبر، 9/67درصد پيام كاري، 6/83درصد آگهي تبليغاتي، 7/92درصد پيام هاي مذهبي، 8/77درصد كلام عاشقانه و 7/87درصد كلام حكيمانه بوده است.
نكته قابل توجه در نتيجه اين تحقيق كه ميزان رسوخ تلفن همراه در زندگي مردم را نشان مي دهد، اين مورد است كه در جواب اين پرسش كه اگر يك روز همراه خود را در خانه جا بگذاريد چه احساسي خواهيد داشت؟ بيشترين درصد را گزينه احساس قطع ارتباط به خود اختصاص داده است. به اين ترتيب و با توجه به پاسخ سؤالات گوناگون اخذشده از كاربران، مي توان دريافت كه ميزان رسوخ و نفوذ تلفن همراه در ابعاد مختلف زندگي مردم تا چه اندازه است؛ تا حدي كه استفاده هاي گوناگون از آن اعم از تماس و ارسال پيام و تنوع و تنفس و سرگرمي و... را در حقيقت به معناي ارتباط با ديگران و جهان مي دانند و زماني كه به آن دسترسي ندارند و نمي توانند از امكانات و قابليت هاي آن بهره بگيرند، گويي با همه جهان قطع ارتباط نموده اند و در فضايي ايزوله از دنيا به سر مي برند.

مسابقه مقاله نويسي خانه من ويژه زنان كشور
گروه اجتماعي - مسابقه  مقاله نويسي تحت عنوان خانه من از سوي مركز امور زنان و خانواده براي تمام زنان كشور اعم از خانه دار و شاغل برگزار مي شود.
به گزارش مركز اطلاع رساني مركز امور زنان و خانواده با هدف فرهنگ سازي در مورد خانه و خانواده مطلوب در اسلام، مطرح كردن اهميت خانه و خانواده در سطح جامعه، سنجيدن نظرات زنان خانه دار به عنوان بخشي مهم از زنان جامعه در مورد خانه موجود و خانه مطلوب آنها، درگير كردن انديشه و قلم زنان خانه دار در مقوله  فرهنگي و فكري و يافتن زنان نخبه و اهل انديشه در ميان زنان خانه دار اقدام به برگزاري مسابقه مقاله نويسي با عنوان خانه من كرده است.
محورهاي اين مسابقه شامل مقايسه ميان نقش همسري در خانه ما و نقش همسري فاطمه زهرا(س) و علي در خانه اهل بيت، مقايسه ميان نقش پدر ومادري در خانه ما و در خانه اهل بيت، مقايسه ميان نقش فرزندي در فرزندان ما و در خانه اهل بيت ، مقايسه ميان رابطه خويشاوندي (با پدر و مادر و بستگان ) در خانه ما و در خانه اهل بيت، مقايسه ميان روابط خانوادگي در خانه ما و در خانه اهل بيت در رعايت آداب و خصائل نيكو (ادب، احترام، ايثار، مهرورزي، ميانه روي، رعايت عدالت و انصاف، شكيبايي بر سختي ها، حسن خلق و كسب روزي حلال، حيا، نظم، مسئوليت پذيري و...) است.
علاقه مندان به شركت در اين مسابقه مي توانند به كتابهاي تفسير سوره هل اتي در تفاسير قرآني مختلف، جلوه هاي رفتاري حضرت زهرا (س) اثر عذرا انصاري، زندگاني حضرت فاطمه زهرا(س)، اثر آيت الله ناصر مكارم شيرازي، فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت قزويني، زهرا (س) مولود وحي احمد علم الهدي، زندگاني فاطمه زهراعليهاالسلام- جعفر شهيدي، راه و رسم زندگي از ديدگاه حضرت زهرا(س)- محمد دشتي، نهج الحياه - محمددشتي، فاطمه(س) برترين بانوي اسلام- علي قائمي، بانوي بانوان: حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام- موسوي گرمارودي، نماز و عبادت فاطمه زهرا عليهاالسلام- عباس عزيزي، فاطمه الزهرا: ام ابيها- عبدالحسين اميني، شمه اي از فضائل و سيره عملي حضرت زهرا (س)- هاشم رسولي مراجعه كنند.
علاقه مندان، صاحبنظران و محققين مقالات خود را تا پايان دي ماه سال جاري به آدرس تهران، خيابان انقلاب بين خيابان دانشگاه و ابوريحان، خيابان شهيد لبافي نژاد، شماره 128، روابط عمومي مركز امور زنان و خانواده ارسال كنند.
اسامي برندگان در ايام دهه فجر اعلام خواهد شد و به برگزيدگان اين مسابقه، از سوي مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري جوايزي اهدا مي شود.

جدول اعداد (سودوكو)
۲۶۲
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
008946.jpg

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |