يكشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۵
اسناد مديريتي ارگ كهن بم، بهمن ماه به يونسكو ارايه مي شود
خشت هاي سرگردان يك شهر
008952.jpg
عكس: جواد گلزار
بنيامين صدر
به حريم ارگ قديمي، اين بزرگترين بناي خشتي جهان كه نزديك مي شويم، آفتاب كم كم بي رمق مي شود و در اين پاييز روشنايي، بزرگي و صلابت يك تاريخ چند هزار ساله بيشتر هويدا و تو احساس مي كني كه هنوز هستي. هرچند كه پيش از ويراني، ارگ بم را از نزديك نديده بودم اما آنچه در عكس ها و فيلم ها مي ديدم باشكوه و ستودني بود و امروز ناخودآگاه به ياد ويرانه هاي تخت جمشيد مي افتم كه چه آرام و بي صداست يادگار عصمت غمگين اعصار.
***
در شمال شرقي شهر بم بر دامنه صخره اي بزرگ و پرغرور، ارگ تاريخي بم قرار دارد كه زلزله اين بناي خشتي زيبا را به تلي از خاك بدل كرده و نشاني از گذشته در آن نيست.
ساختمان نگهباني ارگ كه از زلزله جان سالم به در برده اكنون تنها بناي سرپاي آن حوالي است. از برج هاي پير كهنه ورودي قلعه كه روزگاري چشم هر بيننده اي را خيره مي كرد تنها چيزي كه به جا مانده دو ديواره آجري است.
ارگ بم اين نمونه كامل از قرن ها معماري ايران،كه بزرگترين مجموعه خشتي جهان محسوب مي شود، به شكل قلعه اي باشكوه بر فراز تپه اي به ارتفاع 61 متر بنا شده است و يكي از كهن ترين مراكز شهرنشيني در ايران است.
زندگي در بم و اطراف آن از چند هزار سال قبل شكل گرفته و در دوراني از تاريخ در مكاني كه امروز ارگ ناميده مي شود، تمركزي به وجود آمده است.
از مجموع نوشته هاي دوره هاي مختلف تاريخي و بررسي هاي معماري و باستان شناسي مي توان نتيجه گرفت كه ارگ قبل از حكومت ساساني و حمله اعراب بنا شده و چند حصار و دروازه در اطراف آن وجود داشته است. ارگ بم با اين سابقه تا 180 سال پيش از اين نيز محل سكونت عده اي از اهالي بم بوده و بعد از نقل مكان مردم به دست فراموشي سپرده شده است.
مجموعه ارگ بم، شامل شهر قديم و قلعه، قريب به 20 هكتار وسعت دارد. اين شهر قديمي از چهار قسمت تشكيل شده و شامل خندق گرداگرد حصار، برج هاي ديده باني، ورودي قديمي، كوچه ها و خانه هاست. واحدهاي شناخته شده اين بنا ورودي و محله عامه نشين، دروازه دوم و اصطبل، دروازه سوم، سربازخانه و تشكيلات مربوط به آن، ساختمان مركزي يا حاكم نشين. واحدهاي شناخته شده در عامه نشين را نيز راهروي اصلي (بازار)، كاروانسرا، آب انبار، ميدان مدرسه، حمام و زورخانه و تعدادي خانه هاي قديمي تشكيل مي دهد. در محله عام نشين، خانه هاي عمومي كنار كوه روي زمين مسطح بنا شده اند و از نظر شهرسازي و تشكيلات زندگي شهري مجموعه كاملي محسوب مي شود.
دورتادور اين بناي تاريخي نرده هايي فلزي گذاشته شده و راه ورود به محوطه آن بسته است. بخشي از حاشيه بيروني خاك برداري شده و در كناره هاي آن داربست هايي فلزي نصب شده كه نشان از فعاليت ترميمي دارد.
در بخش شرقي اين بنا و در مجاور نخلستان، كارگاهي براي توليد خشت ساخته شده كه قرار است در مرمت ارگ از آن استفاده شود.
در محوطه كارگاه، سايبان هايي با پوشش حصير براي جلوگيري از تابش مستقيم نور خورشيد و ترك خوردن خشت هاي تازه، به ترتيب كنار هم چيده شده است. در فضاي آزاد محوطه و در كنار سايبان ها خشت هاي خشك شده آماده استفاده در بناي ارگ است.
كار بازسازي اين بنا كه اكنون فقط تپه اي از خاك است به سال ها كار نياز دارد. به نظر نمي رسد ارگ بم به اين زودي ها به گذشته غرورانگيزش بازگردد.
اسكندر مختاري، مدير پروژه  نجات بخشي ارگ مي گويد: با انجام پروژه هاي مشترك در پايان فروردين ماه 1386 نشستي بين المللي در ارگ بم برگزار مي شود.
به گفته او در اين نشست به ارزيابي تجربه هاي كارشناسان در سه  سال اخير براي استحكام بخشي سازه هاي باقي مانده از ارگ بم پرداخته مي شود. اكنون تمام كارها داوري شده اند كه اين داوري ها، راه را براي بازسازي ارگ بم روشن مي كنند.
مدير پروژه  نجات بخشي ارگ بم درباره  كارهاي انجام  شده در پرونده  الحاقي بم براي مطرح شدن در نشست يونسكو نيز مي گويد: اكنون يك كميته  مشترك ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و يونسكو تشكيل شده است.
به گفته او: در اين پروژه  مشترك تعدادي از كارشناسان ملي و بين المللي تا پايان ژانويه (چند روز ديگر) اسناد طرح مديريتي بم را تهيه خواهند كرد.
بر اساس ضوابطي كه در اين اسناد وجود دارند، بم از فهرست ميراث در خطر خارج مي شود.
مدير پروژه  نجات بخشي ارگ ابراز اميدواري مي كند كه اين اسناد تا پايان بهمن ماه امسال نهايي و به مركز ميراث جهاني فرستاده شوند.
اين در شرايطي است كه تاكنون نزديك به 20درصد از بازسازي و احياي بازار تاريخي ارگ بم انجام شده و قرار است مرحله جديد ساماندهي و احياي آن به زودي آغاز شود.پيش از اين نيز كشورهاي ايتاليا، فرانسه و ژاپن نيز براي اجراي عمليات بازسازي ارگ اعلام آمادگي كرده اند.
بازار تاريخي ارگ بم در مجموعه اي از ساختمان هاي خشتي قرار گرفته كه دورتادور آن با حصاري محصور شده، اين شهر به دليل قرار گرفتن در مسير يكي از مهم ترين راه هاي بين المللي عهد باستان- كه راه ادويه ناميده مي شده- داراي اهميت استراتژيك مهمي بوده است. اهميت اين مسير و آب و هواي مساعد و سرزمين حاصل خيز، لزوم ساخت شهري در اين منطقه را ضروري مي كرد. همين موضوع سبب ساخت بناي ارگي بزرگ شد.
مختاري، توضيح مي دهد كه ما بازار را در حد اسكلت و با توجه به نقشه تاريخي آن بازسازي مي كنيم.
008949.jpg
بازار ارگ بم بعد از ورودي ارگ و در راه اصلي آن واقع شده، اين راه اصلي تا دروازه دوم كشيده شده است، بازار در واقع قسمتي از اين معبر اصلي را تشكيل مي دهد، نماي كلي بازار پيش از وقوع زلزله ناگوار بم، اين گونه بود؛ سقف ها تخريب شده بودند و تنها ستون ها و قوس ها باقي مانده بودند. اما آثاري از مغازه هاي نانوايي، روغن گيري و قفسه هاي خشتي در بازار به جاي مانده بود كه نشان از رونق آن در گذشته داشت.
ايران گنجينه ميراث فرهنگي جهان است، به طوري كه از سال 2003 تا كنون، تعداد مناطقي از ايران كه به عنوان اثر تاريخي در جهان ثبت شده، از 3 به 8 محل افزايش يافته است.
عابدين صالح، نماينده سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) مي گويد: پس از فاجعه زلزله بم، ارگ بم به عنوان آثار باستاني در معرض خطر شناخته شد، چنانچه متأسفانه 85 درصد اين ميراث گرانبها تخريب شد؛ ولي هم اكنون با كشف آثار باستاني در نتيجه تخريب اين بنا، موضوع از نقطه نظر باستانشناسي اهميت يافته است وبر اين اساس اتفاق نظر تيم كارشناسي بر آن است كه ارگ بم به منظور انجام تحقيقات باستانشناسي بيشتر، بازسازي نشود.
در همين حال وزارت امور خارجه ايتاليا بيش از۵۰۰ هزار يورو(پول رايج اروپا) به اين پروژه اختصاص داده و قرار است عمليات اين پروژه را آغاز كند. هر چند كه اطلاع دقيقي از آغاز روند بازسازي دردست نيست. اين در شرايطي است كه تاكنون يك تيم از مقامات، باستان شناسان و ترميم كنندگان ايتاليايي به بم سفر كرده اند.
***
خورشيد كم كم غروب مي كند و ستاره ها در دل كوير مي شكفند و ما برمي گرديم از ويرانه اي پرصلابت به نام ارگ، در مسير كه به رنگ خاك است برمي گردم و به پشت سرم نگاه مي كنم. شايد خواب بوده ام، شايد خواب ديده ام. مي خواهم خشتي به يادگار با خود بياورم.

ميراث فرهنگي، هويت ملي
008955.jpg
طرح:داوود كاظمي
ميراث خبر: ميراث فرهنگي به عنوان يك پديده اجتماعي جنبه جبري و تحميلي بر محيط اجتماعي و زندگي انسان ها دارد، به طوري كه عده اي در تعريف آن ادعا مي كنند نتيجه  اين رفتار تعاملي را در يك نگاه، ميراث فرهنگي مي گويند و يك بعد اين تعريف زمان اين تعامل است، به طوري كه صد سال پيش ميراث فرهنگي كشور را پديد ه هاي بشري تا پايان دوره زنديه مي دانستند، بعد اين نظر اصلاح شد و آنچه تا پايان دوره قاجاريه بود به عنوان ميراث فرهنگي قلمداد شد و سپس ادعا شد كه آنچه عمر بيش از 50 سال داشته باشد ميراث فرهنگي است و الان نيز اين نظر وجود دارد كه برخي رفتارهايي كه حتي در دوره جديد انجام مي شود و به نوعي ريشه در رفتارهاي تعاملي كه در طول هزاران سال پيش شكل گرفته اند دارد، مي تواند در حوزه ميراث فرهنگي باشد. بعد ديگر در تعريف ميراث فرهنگي، ميراث طبيعي است يعني مكان طبيعي كه داراي ويژگي هايي است كه توان انسان ها را به خود جلب مي كند.
با گذشت زمان و وقوع جريان ها و دگرگوني هاي عمده بر جهان، ميراث فرهنگي نيز دستخوش تغييرات و دگرگوني شد. در گذشته ديدگاهي وجود داشت مبني بر اينكه ميراث فرهنگي را مجزا از ساير پديده ها و آثار بدانيم يعني آن را به عنوان يك ارزش قلمداد كنيم و همگان از آن حفظ و حراست كنيم. اين نگاه ها در حال حاضر تغيير كرده است. در نگرش جديد، ميراث فرهنگي جزئي از زندگي روزمره انسان هاست، به طوري كه آن را يك عامل هويت بخش نام مي برند.ميراث فرهنگي در نقش يك عامل هويت ساز، بيانگر چيستي و كيستي يك جامعه يا يك شهر و روستاست و چون با زندگي مردم عجين مي شود، لذا ميراث فرهنگي زنده خواهد ماند.
مهم ترين مرحله براي ميراث فرهنگي هويت بخشي آن است.ميراث فرهنگي همان طور كه بيان شد، نشان از هويت هر جامعه بوده و نشان از نگاه مردم يك جامعه به يك پديده دارد. طرز زندگي، كيفيت زندگي، آداب و رسوم، عقايد، ارزش ها، هنجارها و بالاخره، فرهنگ هر جامعه اي در ميراث فرهنگي آن جامعه نهفته است. حال اين ميراث كه نشان هويت جامعه است در فرآيند جهاني شدن دستخوش تحولات مي شود و در اين راستا مهم ترين مسئله حفظ و حراست از ميراث فرهنگي و اشاعه آن به جوامع جهان است. در اين راه سترگ بايد:
در سطوح خرد، مياني و كلان جامعه برنامه ريزي داشت تا از اين طريق جامعه را با اهميت و حساسيت ميراث فرهنگي در جوامع جديد جهان آشنا كنيم. در سطح خرد بايد آموزش را از تك تك افراد در خانواده ها شروع كرد. اولين كانون تربيت و تعليم اهميت ميراث فرهنگي خانواده است كه سطح تكميلي و كامل آن در مدارس شكل مي گيرد. در سطح مياني بايد از گروه هاي جامعه و نيز نهادهاي اجتماعي جامعه شروع كنيم و تمامي موسسات دولتي را با اهميت ميراث فرهنگي و نقش آن در معرفي جامعه جهاني آشنا سازيم. در سطح كلان نيز مديريت كلان جامعه بايد برنامه ريزي مدون و كارشناسانه جهت حفظ و حراست از ميراث فرهنگي داشته باشد. نكته آخر اينكه جريان شتابان جهاني شدن، اجتناب ناپذير است. پس بايد با نهادينه كردن مشاركت اجتماعي مردم براي حفظ و حراست از ميراث فرهنگي و اعتلا بخشيدن به آن با فراهم كردن شرايط اين مشاركت بكوشيم.

پنجـره
بازسـازي در تنگنا
گروه اجتماعي- 80 درصد بافت تاريخي شيراز فرسوده است و به بازسازي نياز دارد.
محمودرضا طالبيان، شهردار بافت تاريخي شيراز ، وجود كوچه هاي تنگ و باريك را از مشكلات جدي براي بازسازي بافت تاريخي و فرهنگي شيراز دانست و اضافه كرد: نبود راه دسترسي به بناهاي موجود در بافت قديمي، بازسازي اين منطقه را محدود كرده است.
وي اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به بافت تاريخي شيراز نگرش كاملا موزه  اي دارد و همان قوانيني را اعمال مي كند كه بر مجموعه  باستاني تخت جمشيد (پارسه) حاكم است و هر تغييري را در آن محدود كرده است.
طالبيان با بيان اين كه بافت قديمي با مردم آن هويت پيدا مي كند، امكان هرگونه تخليه  ساكنان اين بافت را مردود دانست و افزود: بافت قديمي شهرها در كشورهاي پيشرفته، ساختمان هاي ارزشمندي دارد كه قابليت حفظ آنها وجود داشته است؛ اما در بافت قديمي شيراز فقط 400 خانه  با ارزش هستند و بقيه فرسوده شده اند و ارزش نگهداري ندارند.
شهردار بافت تاريخي شيراز با بيان اين  كه مخروبه ها را اثر تاريخي نمي توان ناميد، بيان كرد: با هر بارندگي بايد آوارهاي ساختمان هاي ويران شده در اين بافت را جمع كرد. ازسوي ديگر، بايد دعا كنيد كه زلزله اي خفيف تر از بم در شيراز رخ ندهد.
او با تاكيد بر لزوم حفظ ساختمان ها و بناهاي با ارزش تاريخي در اين بافت، گفت: امسال فقط در دو ساختمان با ارزش تاريخي بيش از 200 ميليون تومان اعتبار براي بازسازي هزينه شده است.
طالبيان در بخش ديگري از اين گفت وگو با اشاره به نبود مدير در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس،  توضيح داد: شوراي بافت تاريخي كه پيش از اين با حضور نمايندگان دستگاه هاي مرتبط تشكيل مي شد، تعطيل شده است و كارهاي مربوط به اين بافت در سازمان ميراث فرهنگي قفل شده اند.

سالانه 10 ميليون كودك زير پنج سال مي ميرند
گروه اجتماعي- يك مقام مسئول در صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف) اعلام كرد كه سالانه بيش از 10 ميليون كودك در سراسر جهان تا پيش از رسيدن به سن پنج سالگي مي ميرند.
باي كامارا ، مقام مسئول عمليات حوزه اي و مقام مسئول در يونيسف ضمن ارائه آمار فوق اظهار داشت كه از اين تعداد مرگ و مير در بين كودكان زير پنج سال حدود 3 ميليون مورد در سال در كشورهاي آفريقاي غربي و مركزي اتفاق مي افتد. وي همچنين افزود: اين منطقه در مقايسه با ساير كشورهاي در حال توسعه بيشترين نرخ مرگ و مير كودكان زير پنج سال را دارد، به طوري كه در كشورهاي غرب و مركز آفريقا از هر 1000 تولد 190 مورد منجر به مرگ كودك مي شود، اما در ساير كشورهاي در حال توسعه ميانگين اين رقم 83 مورد مرگ در هر 1000 تولد است.
كامارا اضافه كرد: حدود يك چهارم (26 درصد) از كل موارد مرگ  و ميرهاي كودكان در كشورهاي غربي و مركزي آفريقا به دليل مشكلات پس از زايمان است. پس از اين فاكتور، 22 درصد از موارد به دليل ابتلا به بيماري مالاريا، 21 درصد به دليل ابتلا به عفونت هاي تنفسي و 16 درصد موارد به دليل ابتلا به اسهال است. به علاوه سوءتغذيه نيز عامل بروز نيمي از موارد تلفات جاني در بين كودكان در اين مناطق است.
اما بر اساس آمار منتشر شده، اگرچه در اين دو منطقه معضل افزايش شمار مرگ و مير كودكان وخيم تر شده است، در عوض در ساير كشورهايي كه از روش هاي جديدي براي مبارزه با اين مشكل استفاده كرده اند، درصد مرگ و مير كودكان كاهش يافته و عامل مهم اين بهبود توجه به مساله بهداشت مادران باردار و نوزادان آنها بوده است. بررسي ها نشان مي دهد كه برخي از كشورهاي در حال توسعه موفق شده اند كه آمار اين تلفات را تا 20 درصد كاهش دهند. كامارا همچنين خاطرنشان كرد كه 36 درصد از زنان با متوسط سن 20 تا 24 سال در سراسر جهان به ويژه در كشورهاي صحراي آفريقا و جنوب آسيا كه در حال حاضر متأهل هستند، پيش از رسيدن به سن 18 سالگي و به اجبار سنت هاي بسيار قديمي و نيز دشواري در اظهار نارضايتي خود، ازدواج كرد ه اند.
به گفته اين مقام مسئول در يونيسف، بارداري و زايمان زودهنگام اغلب پيامدهاي خطرناكي براي كودك دارد. در توضيح اين مطلب كامارا تاكيد كرد: در صحراي آفريقا از هر 16 زن باردار يك زن به دليل حاملگي و يا وضع حمل مي ميرد در حالي كه در كشورهاي صنعتي از هر 4000 هزار مورد بارداري يك مورد منجر به مرگ مادر مي شود. وي در پايان چنين نتيجه گيري كرد كه توانايي بخشيدن به زنان يك فاكتور اساسي و ضروري در مبارزه با پديده مرگ و مير كودكان است.

جدول اعداد (سودوكو) 263
008958.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |