پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۶ - Feb 1, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
پراجرترين عبادت ها آن است كه نهان تر باشد.

نهج الفصاحه، حديث 349
امروز با حافظ
عاشقان را ز بر خويش جدا مي داري
اي كه مهجوري عشاق روا مي داري
به اميدي كه درين ره به خدا مي داري
تشنه باديه را هم به زلالي درياب
آب و هوا
012618.jpg

عكس روز
012627.jpg
عكس: گتي ايمجز‎/ وانياراچيا
بسياري از ماهيگيران سريلانكايي هنوز هم به شيوه سنتي به ماهيگيري مي پردازند و جانشان را به خطر مي اندازند. ديروز كشورهايي كه كمك هاي مالي به سريلانكا اعطا مي كنند از دولت اين كشور خواستند با ببرهاي تاميل بر سر تقسيم قدرت به تفاهم برسند. در جريان جنگ داخلي اين كشور بيش از 60 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

در شهر چه خبر
سفر هاي گران قيمت
درحالي كه تبليغات برنامه هاي مربوط به سفر هاي ارزان قيمت همچنان ادامه دارد از گوشه و كنار كشور خبر مي رسد مهمانپذيرهاي برخي استان ها، خود را براي بالا بردن اجاره اتاق آماده مي كنند. در اين ميان استان فارس پيش قدم شده و به گفته احمد استاد ديهمي، دبير اتحاديه مهمانپذيران ، قيمت اتاق ژهاي 130 مهمانپذير استان فارس، از نوروز 86 ، افزايش مي ژيابد ، چرا كه حدود 2 سال است مهمانپذيرهاي اين استان، هيچ ژگونه تغيير قيمتي نداشته ژاند و با توجه به افزايش قيمت ژهاي اقلام مورد نياز هتل ژها و ديگر مشكلات عديده ژاي كه اين مراكز اقامتي با آن مواجه هستند، افزايش قيمت ضروري است. در طول فصل ژهاي سال به جز زمستان، حدود 30 درصد از اين مهمانپذيرها اشغالند. اين ميزان در زمستان به پايين ترين ميزان خود در طول سال مي ژرسد.

صف شير
گويا يكي از كارخانه ها ي توليد شير يارانه اي كرج از چرخه توليد يارانه اي خارج شده و اين موضوع صف خريداران را طولاني تر كرده است. قيمت هر ليتر شير آزاد در بازار آزاد فرديس كرج به ??هزار ريال رسيده است. در اين منطقه ?? هزار نفري مدتي است شير يارانه اي توزيع نمي شود . ساكنان مناطقي همچون فرديس، حصارك و حصارك بالا از قطعي شير يارانه اي طي يك ماه گذشته، سخن به ميان مي آورند و از استمرار اين وضعيت ابراز نگراني كردند. اهالي مناطق اوج، عظيميه، برغان، رجايي شهر و مهرشهر كرج نيز وضعيت توزيع شير يارانه اي در اين مناطق را نابسامان و ميزان آن  را ناكافي مي دانند. روزانه ??? تن شير يارانه اي در كرج توزيع مي شود كه با توجه به كثرت جمعيت، اين ميزان جابگوي نياز منطقه نيست. در حال حاضر جمعيت شهر كرج بيش از يك ميليون و ??? هزار نفر است و نياز اين شهر به شير يارانه اي روزانه به بيش از??? تن مي  رسد. هرساله با آغاز فصل زمستان مصرف شير افزايش مي يابد و صف هاي طولاني جلوي مراكز توزيع شير يارانه اي تشكيل مي شود. خريداران در صورت مشاهده هرگونه تخلف در توزيع شير مي توانند موارد را از طريق شماره تلفن ??? اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانوني شود.

نرخ كرايه تاكسي
نرخ كرايه تاكسي هاي تلفني در داخل شهرستان مرزي آستارا در شمال گيلان ??درصد افزايش يافت. به گفته مسئول امور تاكسيراني در شهرداري آستارا، با تصويب شوراي شهر آستارا نرخ كرايه حمل مسافر توسط تاكسي تلفني 3 هزار و ??? ريال اعلام شد. اين افزايش قيمت با بررسي هاي كارشناسي صورت گرفته است و در سطح اين شهر در حال اجراست. اين ميزان افزايش با توجه به ثابت ماندن قيمت اين خدمت در 2 سال گذشته انجام شده است . البته كرايه تاكسي هاي شهري افزايش نيافته و رانندگان بايد با همان قيمت قبلي مسافران را جابجا كنند. در اين شهر به ترتيب ??? تاكسي شهري و ??? دستگاه تاكسي تلفني فعاليت دارند.

تغييرات مخابراتي
كد بين شهري و پيش شماره تلفن مشتركين مركز مخابرات قيامدشت در منطقه پاكدشت ورامين از 0292 به 021 تغيير يافته و پيش شماره هاي مشتركين اين مركز از 343و 344 به 3358 و 3359 تبديل شد. عمليات هاي كابل برگردان مشابهي نيز در چند مركز مخابراتي آغاز شد كه با اجراي  آن ها ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات يزدان پناه با پيش شماره هاي 4480 تا 4484 ، در مركز مخابرات بعثت پيش شماره هاي 5505 تا 5509، 5530 تا 5533 ، در مركز مخابرات شهيد قندي پيش شماره هاي 5515، 5516، 5557، 5580، 5581، 5560 تا 5563 و 5589 در مركز مخابرات صالح طبري پيش شماره هاي 4463 تا 4467 و در مركز مخابرات شيخ فضل الله نوري با پيش شماره هاي 8803 تا 8806، 8861، 8860، 8821 با اختلال همراه است.

بازار
012648.jpg
ثبات در بازار خودرو

با داغ  تر شدن بحث چگونگي قيمت گذاري خودرو و پس از مصوبه دولت مبني بر واگذاري قيمت گذاري خودرو هاي وارداتي به وزارت بازرگاني، برخي فعالان بازار خودرو احتمال آزادسازي قيمت خودرو را نيز مطرح مي كنند كه در پي آن كاهش قيمت ها در اين بازار حتمي  است.
احمد نعمت ژبخش دبير انجمن خودروسازان مي گويد : تغيير رويه كنوني قيمت ژگذاري خودرو به عهده شوراي اقتصاد است و انتخاب شيوه قيمت گذاري مربوط به سال هايي است كه ميزان توليد پايين بود. اما در حال حاضر كه تيراژ به يك ميليون دستگاه در سال افزايش يافته و واردات خودرو نيز آزاد شده است، قيمت خودرو مي تواند به سمت آزادسازي پيش برود . در جدول قيمت هاي كف بازار خودرو نيز جداي از افزايش 100هزار توماني قيمت وانت پيكان، تغيير عمده ديگري روي نداده است.

سكه، طلا و ارز
012651.jpg

آلودگي هواي تهران
012621.jpg

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
خون مي خورد زتنگي جا حرف آشنا
از بس دلم ز معني بيگانه پر شده است
در جاده پرپيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي راه را بسته اند و زمين بازي ساخته اند و در اين زمين، تني چند را مشغول بازي ساخته اند و طايفه اي كثير را مشغول ديدن اين بازي. هم  اينان و هم بازي كنان و هم تماشاچيان، گاهي جاده را به نگاهي مرور مي كنند، نگاهي كه نه از نوع بادا كه از جنس مبادا است. نگاهي كه نه انتظار و آرزوي آمدن، كه تمناي نيامدن در آن موج مي زند.
در كنار جاده پرپيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي دل به دامپروري سپرده اند. پوست تختي انداخته اند و مريداني را با رمل و اصطرلاب به قلاب كشيده اند يا به طمع تعليف مدام، يا عز و جاه و مقام به سوي دام، هدايت كرده اند.
اينان نه چشم انتظار، كه دل نگران ظهورند و در تلاش كه ديده هاي منتظر مردم را از سمت و سوي جاده بگردانند و معطوف خود كنند.
در جاده پرپيچ و تابي كه نامش زندگي است، عده اي سخت مشغول بحث هاي علمي و فلسفي اند. با مهجورترين كلمات و پيچيده ترين عبارات و گنگ ترين براهين و استدلالات، بحث مي كنند كه: زندگي همانند جاده است؛ جاده اي كه بي آغاز و فرجام نيست. ابتدا و انتها دارد و مسافري دارد كه قطعاً آمدني است. مسافري كه با آمدنش به جاده هويت مي بخشد و مبدأ و مقصدش را معنا مي كند.
اينان بيشتر از ديگران با معنا و مفهوم انتظار محشورند اما با هر چيز كه مباحث ارجمند شان را تحت الشعاع قرار دهد، در ستيزند و آن را مصدع اوقات مي شمرند، حتي اگر آن چيز، ظهور مسافر موعود باشد.
نه ... انتظار اين نيست و اين انتظار نيست.
smshojaee.persiablog,com

نظر شما
012624.jpg
نذورات در ماه محرم
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري درتاريخ 4 تا 8 بهمن سال جاري اقدام به نظرسنجي تلفني درباره نذري دادن در ماه محرم كردند.
در اين نظرسنجي به طور تصادفي با 1204 نفر از مردم تهران تماس گرفته شد. نتايج اين نظرسنجي نشان
مي دهد كه 41% پاسخگويان در روز عاشورا، 28% در روزهاي قبل از تاسوعا، 25 % در روز تاسوعا و
۶ % در روزهاي سوم و هفتم محرم نذري مي دهند. 38% از پاسخگويان حدودا 5 سال، 38% بين 5 تا 20 سال، و 24% ايشان بيش از 20 سال است كه به اين نذر عمل مي كنند. از ميان پاسخگوياني كه هر محرم نذر مشخصي را ادا مي كنند 30 % قيمه، 25% پول، 14% گوسفند، 11% زرشك پلو با مرغ، 11% حليم و 9% شربت نذري مي دهند. آن چه پاسخگويان در مورد شيوه اداي نذرشان ذكر كرده اند در نمودار نشان داده شده است. اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

بازتاب
درپي چاپ يادداشتي به قلم علي اكبر اشعري معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در صفحه آخر روزنامه مورخ 26 دي ماه 1385، با عنوان پيامدهاي يك تيتر غلط ، خبرگزاري ميراث فرهنگي، توضيحاتي را به دفتر روزنامه ارسال كرده است:
پيامدهاي برداشت غلط از يك تيتر
جناب آقاي اشعري معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در يادداشت كوتاهي كه در صفحه آخر همشهري مورخ 26/دي‎/۱۳۸۵ خبر تاريخ
23 دي ماه 85 در خبرگزاري ميراث فرهنگي، به نقل از ايشان درباره موزه يادمان خاتمي در مجموعه سعدآباد منتشر شده بود را مورد انتقاد قرار داده اند.
ايشان در يادداشت خود با عنوان پيامدهاي يك تيتر غلط آورده اند: متأسفانه به دليل انتخاب يك تيتر غلط از سوي خبرگزاري مذكور و ابتركردن همين تيتر توسط يكي از روزنامه ها اين شائبه به وجود آمده است كه سازمان اسناد و كتابخانه ملي قصد انصراف از اداره يادمان را دارد. در حالي كه قطعا نظر من اين نبوده است بلكه معتقدم رياست محترم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نبايد اجازه دهد با انتشار چنين اخباري افكار عمومي و كارگزاران نظام، نگران اختلافي باشند كه اساسا وجود خارجي ندارد و بايد بدون ايجادنگراني عمومي اين گونه برداشت هاي متفاوت در مراجع حل و فصل شوند.
اينكه چه عاملي موجب شده تا ايشان به جاي ارسال توضيحاتشان به اين خبرگزاري در رسانه ديگري رفع شائبه كنند، جاي سئوال دارد، اما به هر حال از آن جا كه ايشان فقط به تيتر مطالب ايراد گرفته اند و ظاهرا متن آنر ا پذيرفته اند. لذا توضيحات زير جهت رفع ابهامات يادداشت مذكور در روزنامه همشهري ضروري به نظر مي رسد.
تيتري كه ايشان غلط قلمداد كرده ا ند، دقيقا مطابق گفته شخص آقاي اشعري است كه فرموده  اند: مهمترين مشكلي كه وجود دارد، مشكل ساختمان است. محتوي اين موزه براساس قانون در اختيار و تملك سازمان اسناد ملي است. اگر رئيس محترم جمهور و هيأت دولت تشخيص دهند كه ساختمان بايد در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گيرد مشكلي وجود ندارد. علي رغم هزينه هاي زيادي كه براي راه اندازي موزه شده است و من در گفتگو با آقاي رحيم مشايي به آن ها اشاره كردم اصراري به ماندن در سعدآباد وجود ندارد. همه اشياء و ساختمانها متعلق به مردم است و در هر ساختماني مي تواند به نمايش درآيد. اداره يادمانهاي رياست جمهوري در صورتي كه هيأت دولت مكاني را براي جايگزيني آن به ما پيشنهاد كند، ساختمان را تخليه مي كند.
ملاحظه مي فرماييد كه ايشان تأكيد كرده اند كه اصراري به ماندن در سعدآباد وجود ندارد. تيتر مطلب هم اين بود كه اصراري به ماندن يادمان خاتمي در سعدآباد نداريم حال مشخص نيست كه آقاي اشعري كه خود روزگاري معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودند غلط بودن تيتر را بر چه مبنايي عنوان داشته اند.
نكته ديگر اين كه آقاي اشعري دوباره گفته هاي خود را درباره موزه يادمان در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تكرار كرده اند و تنها تيتر مطلب ايشان با تيتري كه در اين خبرگزاري انتخاب شده طبيعتا متفاوت است. آن چه قابل ذكر است اين كه جناب اشعري به عنوان يك شخصيت فرهنگي مطبوعاتي همواره مورد احترام جامعه خبري بوده و هستند و چنين برداشتي از يك تيتر حرفه اي را مي توان صرفا به حساب تفاوت سلايق گذارد.

مسابقه با جايزه‎/۱۴
نخستين رئيس شوراي انقلاب
حضرت امام خميني ره كدام يك از شخصيت هاي زير را به عنوان نخستين رئيس شوراي انقلاب انتخاب كردند؟
A) مرحوم آيت  الله طالقاني C) آيت الله هاشمي رفسنجاني
B ) شهيد آيت الله مطهريD) شهيد آيت الله دكتر بهشتي
خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي A، B، C ، D را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202-0912 اس ام اس كنند.
اسامي و نام پدر برندگان مسابقه شماره 13: تهران؛ رزيتا عصار زاده ، محمد رضا‎/ پدرام رفيعي، اردشير‎/ علي حجتي سعيدي، محمد جواد /قدير ناظريه، محمد اسماعيل‎/ امير موحد، مهدي‎/ اراك؛ مهدي جوهري، غلام عباس‎/ تبريز؛داود حسن زاده، صمد‎/ اصفهان؛ مجيد تكميلي، رضا‎/ رشت؛ماني پوريا، سيد مرتضي‎/ مشهد؛ مهدي لامع، فريدون.
پاسخ صحيح مسابقه شماره 13 گزينه A بود.

پنج شنبه
012654.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
اتومبيل مسروقه من
يكي ماشين مرا از كانارسي به سرقت برد. يك كتاب اماني از كتابخانه توي ماشين بود. زوج ها اثر جان اپدايك. چند هفته بعد پليس اتومبيل را در براونزويل پيدا كرد. زوج ها پريده بود. اما روي صندلي عقب يك كتاب اماني ديگر بود. خوب بخوريم تا هيكل مناسبي داشته باشيم نوشته ادل ديويس. دزد، جريمه ديركرد مرا پرداخته بود. من هم مال او را پرداختم.
ريچارد گريسون / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
نوشيدني دردسرساز
آتن: چندي پيش يكي از شبكه هاي تلويزيوني كشور يونان از چند سالمند مبتلا به سرطان دعوت كرد تا در برنامه  زنده اين شبكه شركت كنند. جالب اينكه همه ميهمانان اين برنامه مدعي شدند كه با مصرف يك نوع نوشيدني طبيعي، بر سرطان غلبه كرده اند. كارشناس پزشكي اين برنامه گفت كه اين نوشيدني غليظ از تركيب برگ درخت زيتون و آب تهيه شده و نوشيدن آن باعث درمان سرطان خواهد شد. در پي پخش اين برنامه مردم اين كشور براي خريدن و يا جمع آوري برگ هاي درخت زيتون هجوم آوردند. حتي اين ادعا منجر به قتل يك نفر شد. ماجرا از اين قرار بود كه در يك خانواده، يكي از برادران مبتلا به سرطان بود. به همين دليل يكي از برادران بيمار تصميم گرفت نوشيدني برگ درخت زيتون را براي وي تهيه كند. اما برادر ديگر با اين كار مخالفت كرد چون معتقد بود برادر بيمارشان با نوشيدن اين نوشيدني تركيبي بدتر خواهد شد. به هر حال ميان برادر مخالف و موافق درگيري فيزيكي بوجود آمد كه متاسفانه در جريان اين درگيري يكي از آنان كشته شد. مقامات وزارت بهداشت يونان گفته اند تا زماني كه دانشمندان تحقيقات كاملي در مورد اين نوشيدني انجام ندهند نمي توانند موثر بودن آن را در درمان سرطان تاييد كنند.
فرار راهبه ها
صوفيه: 55 راهبه يوناني كه در كليسايي واقع در مرز بلغارستان ساكن بودند به دليل بدهكاري از محل اقامت خود گريختند و به كليسايي دوردست در اين كشور پناه بردند. داستان از اين قرار است كه چند سال قبل اين راهبه ها با دريافت وام از بانك، چند ماشين بافت پوشاك به ارزش 250 هزار يورو خريداري كردند كه توليدات خود را به فروشگاهها مي فروختند با اين وجود از همان ماههاي نخست ميزان بدهي هايشان افزايش يافت تا اينكه چندي پيش به مبلغ 600 هزار يورو رسيد. آنها از ترس اينكه طلبكاران دستگيرشان كنند كليساي محل اقامت خود را ترك كردند و به كليساي ديگري پناه بردند. در پي انتشار اين خبر، كليساي مركزي يونان اعلام كرد آمادگي دارد بدهي هاي آنها را پرداخت كند.
پليس مؤدب
هانوي: در پي شكايت هاي مردم شهر هانوي ويتنام از رفتار پليس، فرمانده پليس اين شهر دستورالعمل تازه اي را صادر كرد. بر اساس اين دستورالعمل، هيچ يك از ماموران پليس اجازه ندارند حين خدمت سيگار بكشند، از عينك آفتابي استفاده، دستهايشان را داخل جيب شلوار و يا با لحن تند با مردم صحبت كنند. شهر هانوي در حدود 20 هزار مامور پليس دارد.
ترميم برج
ونيس: يكي از سمبل هاي شهر ونيس ايتاليا برج 99 متري آن است كه در ميدان مركزي شهر قرار دارد. تاريخچه اين برج كه بر فراز آن يك زنگ بزرگ نصب شده به قرن دوازدهم بازمي گردد. به هر حال در سال 1902 اين برج فرو ريخت و به همين دليل مسئولان شهر مجبور شدند برج ديگري دقيقا در همان مكان بسازند. در سال 1939 مشخص شد كه برج جديد داراي ترك است كه با سرعت بسيار پاييني در حال گسترش مي باشد. با توجه به اينكه مقامات شهر ونيس نمي خواهند برج شهرشان به سرنوشت برج پيزا مبتلا شود قصد دارند تا 6 ماه آينده عمليات ترميم آن را آغاز كنند. گفته مي شود اين عمليات 5/1 سال به طول خواهد انجاميد و هزينه آن بالغ بر 6 ميليون يورو خواهد بود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |