پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
حضورفعالان بخش خصوصي در انتخابات اتاق هاي بازرگاني
015090.jpg
گروه اقتصادي- انتخابات ششمين دوره اتاق هاي بازرگاني ديروز با حضور گسترده تجار و بازرگانان در سراسر كشور برگزار شد، تا بخش خصوصي نخستين گام جدي خود را براي تحقق اهداف سياست هاي اصل 44 بردارد.
انتخابات هيات نمايندگان اتاق تهران ديروز صبح در حالي آغاز شد كه تعداد زيادي از بازرگانان، صنعت گران و كارآفرينان كشور، براي تعيين اعضاي پارلمان بخش خصوصي، دقايقي پيش از آغاز انتخابات، در محل اتاق تهران حضور يافتند و اين استقبال گسترده تا ساعات پاياني رأي گيري ادامه يافت و حتي زمان اخذ رأي در اتاق تهران تا ساعت 8 شب تمديد شد. نتايج انتخابات اتاق بازرگاني تهران امروز صبح اعلام خواهد شد.
در حالي كه در دوره پيش در انتخابات اتاق تهران جمعاً حدود 1700 نفر در انتخابات شركت كرده بودند، در انتخابات روز گذشته تا ساعات مياني روز، حدود 3500 نفر رأي خود را به صندوق ريختند و پيش بيني ها از رسيدن تعداد آراء تا 7 هزار نفر تا ساعات پاياني رأي گيري حكايت داشت.
تحسين انگيزه بخش خصوصي
سيد مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني كه در ساعت آغازين انتخابات ديروز با حضور در اتاق بازرگاني تهران از محل برگزاري انتخابات ششمين دوره انتخابات هيأت نمايندگان اتاق تهران بازديد كرد، صف طولاني شركت كنندگان براي رأي دادن را نشانه ايجاد انگيزه لازم در بخش خصوصي براي تحول اقتصاد كشور خواند. ميركاظمي همچنين اظهار اميدواري كرد كه با اجراي اين انتخابات تحولات در بخش اقتصادي كشور و حوزه هاي مختلف فعاليت بخش هاي اجرايي و مردمي هرچه بيشتر رونق يابد و تغييراتي در اين حوزه رخ دهد كه بخش خصوصي را از لاك خود بيرون بياورد چرا كه نقش اتاق هاي بازرگاني به عنوان بزرگترين تشكل اقتصادي بخش خصوصي از اهميت بالايي برخوردار است.
اميدواري رئيس اتاق بازرگاني
علي نقي خاموشي رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز ديروز پس از شركت در انتخابات اتاق به خبرنگاران گفت: هدف من از نامزدي مجدد كمك به اجراي سياست هاي اصل 44 است اما اگر در انتخابات اين دوره از هيات نمايندگي اتاق بازرگاني مجدداً به رياست اتاق بازرگاني ايران انتخاب نشوم، تنها در صورتي كه مؤثر باشم در اتاق خواهم ماند.
خاموشي كه طي 26 سال گذشته رياست اتاق بازرگاني ايران را در اختيار داشته است، با اشاره به ابلاغ سياست هاي اصل 44 گفت: اتاق بازرگاني در دوره جديد نقش بسيار حساسي بر عهده دارد و جزو وظايف اوليه آن آماده سازي بخش خصوصي براي اجراي سياست هاي اصل 44 است و اميدواريم افرادي انتخاب شوند كه براي اجراي اين سياست ها آماده باشند.
برنده اصلي انتخابات
بخش خصوصي است
محمد نهاونديان، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران، نيز ديروز در حاشيه برگزاري ششمين انتخابات هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با بيان اين كه برنده اصلي اين انتخابات، بخش خصوصي است اظهار اميدواري كرد پس از برگزاري انتخابات، مشاركت حداكثري بخش خصوصي به نحو وسيعي ادامه يابد. وي درباره گلايه هاي مقام معظم رهبري از كندي تحقق سياست هاي اصل 44 و وظيفه اتاق بازرگاني گفت:  اتاق بايد به طور جدي و واقعي و فعال تر از گذشته مجمع رايزني و تعامل بين بخش خصوصي و سياست گذاران دولتي باشد و اين تعامل نياز به يك فضاي مثبت، سازنده و نقادانه دارد. از اين پس در سياست هاي اقتصادي حتماً بايد به نحو جدي مشورت هاي بخش خصوصي، كه در اتاق بازرگاني تجلي پيدا مي كند، گرفته شود و هيچ قانوني بدون مشورت اتاق بازرگاني كه قانوناً مشاور سه قوه است، تصويب نشود.
عملكرد اتاق ضعيف بوده است
محسن صفايي فراهاني نيز ديروز در حاشيه انتخابات اتاق تهران در جمع خبرنگاران با انتقاد از عملكرد اتاق بازرگاني طي سال هاي اخير گفت: با وجود اين كه بر اساس برنامه چهارم توسعه مبناي خصوصي سازي واگذاري 60 درصد فعاليت ها به بخش خصوصي ذكر شده بود اما در دو سال گذشته چنين اتفاقي نيفتاده و زمينه آن هم فراهم نشده است.
وي با حمايت از حضور چهره ها و صاحب نظران در اتاق بازرگاني افزود: حضور نمايندگان بخش خصوصي در اين نهادها به نفع بخش خصوصي است؛ بنابراين اتاق بايد فعالان بخش خصوصي را براي در اختيار گرفتن كرسي هاي مجلس تشويق كند.

يادداشت
هر راهي غير از ادامه وضع موجود
سعيد ليلاز
مصوبه اخير كميسيون تلفيق مبني بر افزايش قيمت بنزين و برخي ديگر از فرآورده هاي نفتي بين 70 تا 300 درصد بازتاب سهل انگاري و غلبه تفكر عوام گرايانه در حوزه اقتصادي كشور در سال هاي اخير است.
در هيچ زماني در تاريخ اقتصادي ايران قيمت عرضه داخلي و بين المللي انواع سوخت در ايران تا اين حد چشم گير نبوده است. اين رويكرد باعث يك شكاف عميق در عرضه و تقاضاي سوخت در داخل شده است و در مرحله بعد دولت را از منابع اقتصادي كافي در سرمايه گذاري در حوزه گسترش حمل و نقل عمومي و ايجاد اشتغال مولد و رونق اقتصادي محروم كرده و در مرحله سوم هرگونه اصلاح بعدي در وضعيت موجود را دشوار تر و با پيامد هاي منفي اجتماعي بيشتر همراه ساخته است. در اين زمينه يك مقايسه ميان ارزش مابه التفاوت قيمت سوخت طبق قانون برنامه چهارم در صورت اجرا با عملكرد  سال هاي اخير كه توسط مجلس و دولت ثابت نگاه داشته شد بسياري از مشكلات ناشي از اين سياست را نشان مي دهد. چرا كه اگردر مورد نرخ سوخت طبق برنامه چهارم عمل شده بود، حداقل مي توانست هزينه صددرصد ظرفيت توليد همه شركت هاي اتوبوس سازي داخلي و نيز چند برابر كردن بودجه مترو در سراسر كشور را تامين كند.
به دليل تصميم دولت و مجلس براي ثبات قيمت سوخت در واقع هم دو سال فرصت طلايي از دست داده ايم و هم ناچاريم يك باره بين 70 تا 300 درصد به قيمت سوخت اضافه كنيم. دليل اين امر نيز اين است كه از نظر فني و اجرايي و جدا از جنبه هاي اقتصادي واردات روزانه بين 40 تا 50 ميليون ليتر بنزين و برخي ديگر از انواع فرآورده سوختي براي سال 86 بطور اساسي غير ممكن است. علاوه براي اينكه به دليل تفاوت قيمت عرضه داخلي و بين المللي سوخت بخش مهمي از يارانه اي كه از سوي دولت پرداخت مي شود نصيب مرزنشينان كشورهاي همسايه مي شود. به اين ترتيب ثروت ملت ايران روشنايي بسياري از خانه هاي كشورهاي همسايه را تامين مي كند.از جمله راه هايي كه مورد توجه است و در لايحه بودجه۸۶ نيز برآن تاكيد شده دو نرخي كردن قيمت سوخت و سهميه بندي آن است كه با توجه به ضعف ساختار اداري كشور، مشكلات فراوان خاص خود را دارد. دو نرخي كردن بنزين منجر به لگام گسيختگي نرخ تورم مي شود. به نظر مي رسد كه تصميم كميسيون تلفيق مجلس كه به ظاهر با پيشنهاد وزارت نفت نيز همراه است با وجود همه تبعات و ناگواري  ها به ويژه آثار تورمي آن، يكي از راه هاي ممكن براي اصلاح وضع سوخت كشور است. در نهايت بايد تاكيد كرد كه با توجه به روند فعلي در ساختار اقتصادي كشور به نظر مي رسد هر راهي غير از ادامه وضع موجود مناسب و قابل دفاع است.

ركورد جديد توليد پروفيل در ذوب آهن
اصفهان- خبرنگار همشهري: معاون بهره برداري ذوب آهن اصفهان از كسب ركورد جديد در توليد انواع پروفيل در اين مجتمع طي بهمن ماه امسال خبر داد.
مهندس محمدرضا خسروي افزود: اين مجتمع با توليد 240 هزار و 117 تن محصولات طويل نظير تيرآهن، ميلگرد و فولادهاي صنعتي توانست به ركورد جديدي در توليد دست يابد.
ركورد قبلي 234 هزار تن بود كه در تيرماه سال 82 به دست آمده بود.
خسروي افزود: ركورد فعلي براساس نياز مشتريان و با كيفيت بالا به دست آمده است.

گفت و گوي امروز
تشكيل دادگاه رسيدگي به تخلفات واحدهاي صنفي در نمايشگاه فروش بهاره
گروه اقتصادي- با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال ،هر ساله برگزاري حراج هاي فصلي و نمايشگاههاي فروش بهاره و طرح فروش فوق العاده به منظور تامين مايحتاج شب عيد مردم مورد توجه دستگاههاي ذيربط قرار مي گيرد. اين شيوه عرضه مستقيم كالاها با وجود اقبال نسبي مصرف  كنندگان به خصوص اقشار كم در آمد با نواقصي همراه بوده است به نحوي كه برخي مصرف كنندگان از كيفيت پايين و نوسان قيمت كالاهاي عرضه شده در چارچوب نمايشگاه فروش بهاره و طرح فروش فوق العاده، اظهار نارضايتي نموده اند. از سوي ديگر بسياري از واحدهاي صنفي به دليل هزينه هاي مشاركت در اين شيوه فروش از شركت در اين نحوه عرضه كالا خودداري نموده و برخي ديگر با ابراز نارضايتي از قيمت عرضه كالاها در نمايشگاه فروش بهاره معتقدند قيمت كالاها تابع نظام عرضه و تقاضا در بازار است . با محمد پور مزرعه، رئيس مجمع توليدي و خدمات فني اصناف تهران گفت و گو كرده ايم.
***
چه تمهيداتي براي كنترل، نظارت و جلوگيري از نابساماني قيمت كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه فروش بهاره در نظر گرفته شده است؟
بر اساس روال هر سال، سازمان بازرگاني استان تهران در سال جاري نيز بر قيمت و كيفيت عرضه كالاها در نمايشگاه فروش بهاره نظارت خواهد كرد. بر اين اساس در نمايشگاه فروش بهاره طي سال جاري نيز به منظور مقابله با نابساماني در قيمت كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه فروش بهاره ،دادگاه رسيدگي به تخلفات اصناف در محل نمايشگاه فروش بهاره تشكيل و به تخلفات احتمالي واحدهاي صنفي در زمينه قيمت و كيفيت كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه فروش بهاره رسيدگي مي كند. تشكيل اين دادگاهها بر اساس اصل هشتم ماده 72 قانون نظام صنفي مورد توجه قرارگرفته و امسال دادگاه رسيدگي به تخلفات صنفي در دو محل برپايي نمايشگاه فروش بهاره در غرب و شرق تهران تشكيل و به تخلفات احتمالي در محل نمايشگاه رسيدگي مي كند.
برخي واحدهاي صنفي و مصرف كنندگان، قيمت و كيفيت كالاهاي عرضه شده در نمايشگاههاي عرضه مستقيم را نامناسب مي دانند، كنترل كيفي كالاها چگونه صورت مي گيرد؟
قيمت گذاري كالاها در بخش توليد كه مربوط به واحد هاي صنفي توليدي است بر اساس محاسبه هزينه مواد اوليه، دستمزد، هزينه هاي جانبي و سود توليد كننده صورت مي گيرد و در قيمت گذاري كالاها سود بنكداري و خرده فروشي توليد كنندگان لحاظ نشده است با اين روند در سال گذشته نيز بيش از 90 درصد خريداران نمايشگاه فروش بهاره در سال گذشته از قيمت ها رضايت داشته اند. قيمت گذاري در نمايشگاه با انجام كار كارشناسي توسط اتحاديه هاي توليدي و توزيعي صورت مي گيرد و امكان گرانفروشي يا عرضه كالاهاي با كيفيت پايين وجود ندارد.
با توجه به فعاليت اصناف توزيعي در طرح فروش فوق العاده ، و نمايشگاه فروش بهاره ، اصناف توليدي چه جايگاهي در اجراي اين طرح دارند؟
علاوه بر نمايشگاه فروش بهاره اصناف توليدي در طرح فروش فوق العاده، نيز مشاركت نموده و در چارچوب اين طرح واحدهاي متقاضي زير نظر سازمان بازرگاني استان تهران نسبت به عرضه كالاها با قيمت هاي تعيين شده اقدام مي كنند . از آنجا كه بسياري از واحدهاي توليدي در محلي واقع شده اند كه امكان دسترسي خريداران كمتر است، بر اين اساس توليدكنندگان با همكاري اصناف توزيعي نسبت به عرضه كالا در برخي فروشگاههاي سطح شهر اقدام مي كنند.

توليد آبزيان تا پايان سال
به 564 هزار تن مي رسد
گروه اقتصادي: مدير كل امور صيد شيلات ايران گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه ميزان توليد آبزيان در كشور بايد به 763 هزار تن بالغ شود. اين در حاليست كه در سال اول برنامه ميزان توليد معادل 487 هزار تن برآورد شده است كه امسال اين رقم به 564 هزار تن خواهد رسيد.
علي اصغر مجاهدي ديروز در جمع خبرنگاران افزود: در سال گذشته از آبهاي جنوب كشور معادل 343 هزار تن آبزي، از آبهاي شمال حدود 44 هزار تن و از محل آبزي پروري معادل 134 هزار تن انواع آبزي در كشور صيد شده اند.
وي همچنين از تشكيل همايش ماهيان تن در هفته آينده در چابهار خبر داد .

در صورت تاخير دولت ارائه مي شود
طرح يك فوريتي مجلس درمورد سياست هاي اصل 44
گروه اقتصادي- رئيس كميسيون ويژه اصل 44 مجلس شوراي اسلامي گفت: در صورتي كه دولت در روزهاي آينده لايحه اصل 44 قانون اساسي را ارائه ندهد، آنچه مورد توافق قرار گرفته به صورت طرح يك فوريتي تقديم نهاد قانونگذاري خواهيم كرد.
الياس نادران در جمع خبرنگاران افزود: تاكنون به طور غيررسمي در خصوص اجرايي شدن سياست هاي اصل مذكور با دولت رايزني شده و منتظر ارائه لايحه مربوط به اين اصل هستيم. وي با انتقاد از تاخير ارايه لايحه اصل 44 از سوي دولت، تاكيد كرد: بايد در اسرع وقت ابزارهاي قانوني را براي اجرا و اطلاع مردم از حقوق قانوني خود فراهم نماييم.
در جلسه ديروز همچنين گزارش عملكرد شش ماهه كميسيون ويژه اصل 44 قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي توسط احمد مهدوي ابهري مخبر اين كميسيون در نشست علني روز چهارشنبه مجلس قرائت شد.
بر اساس اين گزارش، كميسيون ويژه سياست هاي اصل 44 مجلس براي اصلاح قوانيني كه نياز به اصلاح دارند، بر اساس يك برنامه شش ماهه قصد دارد با تشكيل جلساتي با دولت، وزارتخانه ها و ساير دستگاه هاي ذي ربط به اصلاح قوانين موجود و هماهنگ نمودن آنها جهت اجراي سياستهاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي بپردازد. بر اساس مباحث كميسيون و پيشنهاد اعضا قوانين تجارت، تعاون، بورس، كار، سرمايه گذاري، بانكداري، بيمه و بودجه بايد اصلاح و قانون ضد انحصار (تسهيل رقابت) بايد وضع شود.
در بخش ديگر اين گزارش آمده است: كميسيون براي بررسي لايحه بودجه 1386 و ارائه پيشنهاد به كميسيون تلفيق بودجه با مراجع مسؤول جلسات متعددي را تشكيل و پس از بحث و مذاكره، تا قبل از تصويب لايحه جامع اجراي سياست هاي كلي اصل 44، پيشنهادهاي اجرايي و بودجه اي سال 1386 را به كميسيون بودجه تقديم نموده است.

پيش فروش تندر  ۹۰ سايپا از 12 اسفند ماه آغاز مي شود
گروه اقتصادي- پيش فروش تندر 90 از 12تا 18 اسفند به مدت يك هفته انجام و تحويل خودرو به ثبت نام  كنندگان به قيد قرعه از خرداد سال 86 آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، تندر 90 سايپا در سه مدل E0، E1 و E2 با پرداخت 5 ميليون تومان از 12 تا 18 اسفند ماه از طريق نمايندگي هاي مجاز سايپا در سراسر كشور پيش فروش مي شود.
بر اساس اعلام ستاد خبري خودروسازي سايپا مدل E0 اين خودرو به قيمت 8 ميليون و 200 هزار، مدل E1 نه ميليون و 600 هزار و مدل E2 به قيمت 10 ميليون و 600 هزار تومان پيش فروش خواهد شد كه اين قيمت ها بدون احتساب هزينه شماره گذاري و بيمه شخص ثالث است.اين گزارش مي افزايد: درصورت تقاضاي مشتريان، مدل E0 با نصب كولر به قيمت 8 ميليون و 600 هزار تومان عرضه خواهد شد و با توجه به محدوديت ظرفيت، خودروها بر اساس قرعه كشي تحويل مي گردد. همچنين زمان تحويل خودرو از نيمه دوم خرداد ماه 86 به بعد خواهد بود و براي بهره مندي بهتر متقاضيان از اين خودرو و جلوگيري از دخالت دلالان، هرمتقاضي تنها قادر به ثبت نام براي يك خودرو بوده و حق واگذاري امتياز ثبت نام به غير و يا حق صلح نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ما تيراژ توليد تندر 90 در شركت سايپا امسال۲ هزار خودرو در مدل هاي مختلف خواهد بود و در نظر است در سال آينده در صورت تأمين به موقع قطعات تيراژ توليد سايپا به 80 هزار خودرو افزايش يابد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |