دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵
بررسي سوء مصرف مواد نيروزا در بين ورزشكاران
بادكردن ماهيچه ها
داروهاي دوپينگ در موزه المپيك واقع در لوزان سوييس
010989.jpg
محققين كميته بين المللي المپيك با بررسي نتايج تست هاي آزمايشگاهي 100 هزار ورزشكار كه بيش از 40 درصد نمونه ها در زمان مسابقه گرفته نشده بود به اين نتيجه دست يافتند كه به طور كلي 6/1 درصد اين افراد دوپينگ كرده بودند. در اين ميان استفاده از استروئيدهاي آنابوليك بيشترين شيوع مصرف را داشتند و حدود 65 درصد موارد مثبت را تشكيل مي دادند و محرك ها (20 درصد) و ديورتيك ها (4 درصد) موارد را تشكيل داده و ميزان مصرف هورمون هاي پيتيدي خيلي كم بود.جالب است بدانيد كه پرمصرف ترين داروهاي غيرمجاز در ميان ورزشكاران ايراني نيز استروئيدهاي آنابوليك هستند. از ميان استروئيدها نيز بيشترين مصرف، مربوط به اكسي متولون بوده است. تخمين زده مي شود ميزان مصرف بين 10 تا 30 درصد و بيشتر در رشته هاي پرورش اندام، وزنه برداري، ورزش هاي رزمي و ديگر ورزش هاي قدرتي باشد.
مرضيه كمالوند

مصرف استروئيد در بسياري از كشورها به خصوص آمريكا شيوع گسترده اي دارد و مطالعات انجام شده نشانگر آن است كه اكثر افراد مصرف كننده استروئيد را گروه سني بين 11 تا 24 سال تشكيل مي دهند، بنابر اين براي متوقف ساختن روند مصرف استروئيد در ورزشكاران ابتدا بايد از نوجوانان آغاز كرد، چرا كه مصرف استروئيدها در ميان تمام رشته هاي ورزشي و بسياري از ورزشكاران گسترش يافته است و متأسفانه اطلاعات اندكي در مورد خطرات اين داروها بر سلامتي افراد وجود دارد و بسياري از آنها به جنبه هاي اخلاقي مسئله هرگز فكر نمي كنند. البته ممكن است دلايل زيادي براي مصرف دارو توسط بسياري از زنان و مردان ورزشكار وجود داشته باشد، اما چهار دليل اصلي آن عبارتند از: مصرف مجاز درماني، ادامه ورزش علي رغم آسيب ديدگي، استفاده تفريحي و افزايش كارايي كه در بدنسازان اين دلايل اندكي متفاوت تر بوده و عبارتند از تغيير تركيب بدن (افزايش توده عضلاني و كاهش چربي)، افزايش قدرت، افزايش استقامت و تحمل، بالا بردن كارآيي ورزشي و خستگي ناپذيري. در اين بررسي ها مشخص شد كه بيشتر بدنسازان مصرف مواد نيروزا را در پاسخ به نيازهاي رواني خود در خصوص توجه به بدني عضلاني و تحسين آن به كار مي گيرند.
اين تقويت عملكرد ممكن است ناشي از تأثيرات عيني توده عضلاني تشكيل شده در وزنه برداران و بازيكنان دفاع پشت خط (در فوتبال آمريكايي) و يا ناشي از تأثيرات ذهني همانند سطوح بالاي خشم يا اعتماد بالا باشد.
در بسياري از موارد عوارض جانبي و كوتاه مدت استروئيدها در ورزشكاران مرد به محض قطع مصرف دارو موارد قابل برگشت هستند. اگرچه در نگاه اول اين موضوع تا حدي جاي خوش بيني دارد ولي اكثر صاحب نظران عقيده دارند كه بيشتر مصرف كنندگان استروئيد از لحاظ رواني به استروئيدها وابستگي پيدا كرده و مصرف آن را ادامه مي دهند. اين داروها در بعضي از افراد عوارض غيرقابل برگشتي دارند. البته گاهي ممكن است عده اي از ورزشكاران اين قدر خوش شانس باشند كه دچار عوارض جانبي نشوند، ولي عوارض جانبي كوتاه مدت در نهايت اثرات مخربي بر سلامت جسمي و رواني آنها خواهد گذاشت.عوارض درازمدت داروهاي نيروزا نيز به نوع استروئيد آنابوليك، مقدار مصرف، دفعات مصرف، سن شروع مصرف و مصرف داروي ديگر به طور همزمان بستگي دارد.بد نيست بدانيد كه عوارض جسمي كه معمولاً به دنبال مصرف نابجاي استروئيدهاي آنابوليك گريبان گير افراد مصرف كننده مي شود عبارتند از: تغيير قيافه ظاهري، سكته مغزي، آسيب هاي عضلاني اسكلتي، عقيمي و نازايي، بيماري هاي قلبي، مشكلات مربوط به پروستات و عوارض كبدي .به عوارض جسمي خطرناك استروئيدهاي آنابوليك توجه زيادي شده است ولي عده اي از محققان عقيده دارند كه عوارض رواني اين داروها نيز به همان اندازه در خور توجه هستند. عوارض رواني اين داروها عبارتند از: افزايش هوشياري ذهني، سرحال شدن، بهتر شدن حافظه و قدرت تمركز و كاهش احساس خستگي. تستوسترون بر روي تكامل و عملكرد سيستم عصبي تأثير دارد و به نظر مي رسد كه تأثير تستوسترون و استروئيدهاي آنابوليك بر روي عملكرد مغز موجب افزايش ميزان ترشح نوراپي نفرين در مغز مي شود. از طرف ديگر استروئيدهاي آنابوليك در فعاليت هاي مغزي تغييري مشابه آمفتامين ها و داروهاي ضدافسردگي ايجاد مي كنند . بررسي ها حاكي از آن است كه رابطه اي قوي بين مصرف استروئيدهاي آنابوليك و رفتارهاي خشن و اعمال منافي عفت و جنايات وجود دارد. تا جايي كه يكي از موضوعات مورد بحث در رابطه با داروهاي نيروزا، پيدايش حالت خاصي است به نام خشم استروئيدي . در اين حالت فرد رفتارها و اعمال خشونت آميز خارج از كنترل و شديداً تهاجمي از خود نشان مي دهد، البته اين مورد نسبتاً نادر است و در كمتر از يك درصد موارد ديده شده است. جالب است بدانيد كه اثر مثبت استروئيدهاي آنابوليك- آندروژنيك بر شرايط فيزيكي و قدرت بدني تا زماني وجود دارد كه مصرف دارو ادامه يابد و پس از قطع مصرف دارو مزاياي حاصل از آن تا حد قابل ملاحظه اي از بين مي رود. در اين حالت با فقدان ذخيره خارجي استروئيد، تستوسترون كاهش يافته و فرد نمي تواند حالت عضلاني بدن را حفظ كند. به علاوه با حذف اثر تحريك روحي و رواني استروئيدها و به دليل ايجاد نوعي افسردگي، شخص نمي تواند مانند گذشته در جلسات تمريني شديد و مداوم شركت كند كه نتيجه كلي اين امر كاهش سريع در جثه و قدرت بدني او است و به همين دليل ورزشكاراني كه مي خواهند سطح رقابتي يا ظاهر بدن خود را حفظ كنند بايد مصرف استروئيدهاي آنابوليك را تا زمان طولاني ادامه دهند و اين امر باعث قرار گرفتن فرد در معرض خطرات و عوارض جانبي مي شود.

جهان سلامت
اتحاد عليه رانندگان سيگاري
010992.jpg
پريسا شباني
اگر خبر جريمه رانندگان سيگاري را از زبان معاون سلامت وزارت بهداشت شنيده  باشيد و برايتان جالب بوده باشد، پس حتماً اين هم برايتان جالب است كه دولت انگليس هم از چند روز قبل جريمه هاي تعيين شده براي رانندگاني كه در هنگام رانندگي از تلفن همراه استفاده مي كنند را افزايش داد. اين جريمه كه در گذشته۳۰ پوند (59 دلار) تعيين شده بود، حالا به 60 پوند ( 120 دلار) افزايش يافته  است. همچنين افرادي كه هنگام رانندگي از موبايل استفاده كرده و مورد پليس شناسايي قرار گيرند، سه امتياز منفي روي گواهي نامه رانندگي آنها ثبت مي شود. اين امتيازات منفي هم براي آينده اين رانندگان دردسرساز مي شود؛ جوري كه اگر امتيازات منفي از حدي بگذرد، گواهينامه راننده محترم را به حالت تعليق در مي آورند. بر اساس قانون جديد، هر راننده اي كه ظرف سه سال 12 امتياز منفي روي گواهي نامه خود دريافت كند، به مدت شش ماه از هرگونه رانندگي محروم مي شود.
از اين ها گذشته، اگر به هر دليلي موضوع استفاده از تلفن همراه براي يك راننده خاطي به دادگاه كشيده شود، حداكثر جريمه به ميزان 1000 تا 2500 پوند براي رانندگان اتوبوس ها و خودروهاي باري و همين طور خودروهاي سواري كه رانندگانشان كنترل خود را از دست داده اند، افزايش مي يابد و مي تواند به منع اين افراد از رانندگي براي مدت معين منجر شود.
استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگي از دسامبر سال 2003 در انگليس ممنوع شده اما ظاهراً چون راننده هاي انگليسي، خيلي به اين جريمه توجه نمي كرده اند، مجبور شده اند جريمه را افزايش دهند. سخنگوي انجمن افسران ارشد پليس انگليس اعلام كرده از سال 2003 تاكنون 77 هزار نفر براي نقض اين قانون جريمه شده اند كه اين نشان دهنده عدم اجراي صحيح قانون است. آمارها نشان مي دهد در سال۲۰۰۵ سيزده نفر در كشور انگليس در حوادث رانندگي كه در آنها استفاده از موبايل دقت رانندگان را كاهش داده بود، كشته شده و بيش از 400 نفر نيز زخمي شده اند. همچنين آمارها نشان مي دهد به رغم موافقت 90 درصد از مردم با قانون ممنوعيت استفاده از موبايل حين رانندگي، 20 درصد از رانندگان همچنان اين قانون را زير پا مي گذارند. بد نيست بدانيد قانون جديد حتي شامل استفاده از هندز فري براي تلفن هاي همراه نيز مي شود.
اما انگليس، تنها كشور اروپايي نيست كه براي رانندگان سيگاري جريمه وضع كرده. در فرانسه هم از دو هفته پيش، كشيدن سيگار در تمام اماكن سربسته حتي كافه ها و رستوران ها و مراكز سرباز عمومي، ممنوع شده. اين ممنوعيت شامل تمامي ادارات و دواير دولتي، مدارس، فروشگاه ها، ايستگاه هاي قطار، شركت ها، مؤسسات ، هتل ها و... مي شود. البته در فرانسه رانندگان از سيگار كشيدن منع نشده اند و فقط رانندگان تاكسي در فرانسه بايد با اجازه مسافران خود سيگار بكشند. اين در اجراي قانون مبارزه با دخانياتي است كه در نيمه ماه نوامبر سال 2006 از سوي دولت فرانسه ارائه شد. جالب است كه دومينيك دو ويلپن، نخست وزير فرانسه روز آغاز اجراي اين قانون را روز مهم و تاريخي براي فرانسه اعلام كرد. اگرچه گفته مي شود فرانسه در موضوع مبارزه با مصرف سيگار شديدترين قوانين در بعد اروپايي را دارد، اما از يك جنبه مي شود گفت با اين اوصاف، هنوز فرانسه را بايد بهشت سيگاري ها به حساب آورد. چون هم قوانين خيلي سفت و سخت نيستند، هم اين كه با وضع اين قانون بيمه تامين اجتماعي، دولت فرانسه موظف به بازپرداخت هزينه قرص ها و داروهاي ترك اعتياد تا سقف 50 يورو براي هر نفر شده است.

نكته بهداشتي روز
پوكي استخوان
010995.jpg
همشهري آنلاين- پوكي استخوان هنگامي رخ مي دهد كه تراكم استخوان كاهش  يابد و استخوان شروع به نازك شدن  كند. اين عارضه كه اغلب با پيري طبيعي همراه است، به اين علت رخ مي دهد كه يا استخوان كافي توليد نمي شود، و يا استخوان موجود بيش از حد عادي بوسيله بدن بازجذب مي شود. درمان پوكي استخوان معمولا بر پيشگيري از شكستگي ها و از دست رفتن بيشتر استخوان و نيز تسكين علائم درد و ناراحتي متمركز است.
رايج ترين درمان هاي پوكي استخوان اينها هستند:
تجويز درمان هاي دارويي شامل بايفوسفونيت ها، رالوكسيفن و كلسي تونين.
مكمل هاي كلسيم و ويتامين D
ورزش منظم شامل ورزش هاي تحميل كننده وزن، مقاومتي و تعادلي. پياده روي، پازدن بر روي دوچرخه هاي ثابت، و ساير فعاليت هاي كم ضربه با حداقل خطر افتادن نيز توصيه مي شوند.
رژيم غذايي غني از لبنيات مانند شير، ماست و پنير كم چربي؛ ماهي آزاد، ساردين و پنير سويا؛ و سبزيجات برگ دار سبز مانند اسفناج و سبزي خوردن.
آزمايش تراكم سنجي استخوان به افراد در معرض خطر پوكي استخوان يا شكستگي كمك مي كند تا دريابند چه حدي از قدرت و تراكم استخواني شان را حفظ كرده اند. افرادي كه قبلا دچار شكستگي يا پوكي استخوان شده اند، يا سابقه خانوادگي اين مشكلات را دارند، ممكن است نامزد انجام تراكم سنجي استخوان شوند، به خصوص اگر سنشان بالاي 65 سال باشد.
تراكم سنجي استخوان اين اطلاعات را در اختيار پزشك قرار مي دهد:
تعيين تراكم استخوان پيش از رخ دادن شكستگي.
تاييد تشخيص پوكي استخوان پس از رخ دادن شكستگي.
پيش بيني خطر شكستگي هاي آينده.
ارزيابي تاثيربخشي درمان ها براي جلوگيري از كاهش تراكم استخوان.

جدول اعداد
۳۰۸
010998.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

علم
ادبيات
اجتماعي
انديشه
ايران
سينما
فرهنگ
موسيقي
|  ادبيات  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |