مينشود يافت آنچه تحصيلي ، مشاوره
را ماهيان جنسيت ميتواند آبها آلودگي
دهد تغيير
براي آموزشي گروههاي جامع طرح تدوين
متوسطه
دوره در آموزشي كيفيت افزايش
درمانآرتروز براي زردچوبه قرصهاي كاربرد
كمبود تاثير مورد در يافتهها تازهترين
بدن دفاعي سيستم تضعيف در خواب
از دانشآموزان در نشاط و جاذبه ايجاد
است معلمان اصلي وظايف
وارشاد فرهنگ وزارت مطبوعاتي معاون
تغيير كشور مطبوعات توزيع نظام
:اسلامي
ميكند
شهرستان در دانشآموزان علمي پژوهش
قائمشهر
تهران در تونل همايش چهارمين
مينشود يافت آنچه تحصيلي ، مشاوره
ديدگاه هفت موضوع ، يك
مشاوره اهميت دانشگاهدرباره اساتيد از يكي و دانشجويان ديدگاه
دانشگاهي رشتههاي انتخابصحيح ضرورت و تحصيلي
:اشاره
نظريات طرح به را فرهنگي علمي هفتديدگاه موضوع ، صفحهيك هفته ، اين
درباره اجتماعي علوم رشته دانشجويان از نفر هفت و اساتيد از يكي
رشتههاي صحيح انتخاب ضرورت و تحصيلي مشاوره جايگاه و چگونگي
با ديگر ماه دو از كه ، اين به توجه با و دادهايم اختصاص دانشگاهي
در ديگر بار عالي ، آموزش موسسات و دانشگاهها سراسري آزمون برگزاري
روز بحث مختلف ، تحصيلي دورههاي به ورود و رشته انتخاب چگونگي مورد
دانشجويان و دانشآموزان گزارش ، اين مطالعه با اميدواريم شد ، خواهد
باره اين در بيشتري تعمق با خود ، خانوادههاي همراه به بتوانند
كاظميان خانمپروين توسط ديدگاهها اين است گفتني.كنند انديشه
.است شده تدوين و جمعآوري
تهران دانشگاه علوماجتماعي دانشكده رئيس ارمكي ، آزاد تقي دكتر
سامان را برايدانشجويان رشته مناسب انتخاب ميشود چگونه اينكه در
ارائه و بايدها به اينكه از قبل.است قابلطرح متفاوتي بحثهاي داد ،
جاري جامعه آنچهدر به كه نيست بد بپردازيم ، دستورالعملها يكسري
عمل آن براساس و شد خواهند بعدادانشجو كه دانشآموزاني و است
كه فرهنگي و اجتماعي ساختار لحاظ به جامعهتوجهكنيم ميكنند ،
در گوناگون باموقعيتهاي متفاوت آدمهاي براي را اجبارهايي دارد ،
نيست ، طبيعي جامعه يك ميآيد بنظر ما جامعه.ميآورد پيش رشته انتخاب
.ندارند تناسب هم با و نيست شده حساب خيلي امكاناتش و انتخابها يعني
امكانها اين توزيع دارد ، وجود جامعه در امكانات اگر كه معنا اين به
در را قاعده اين كه وقتي نيست ، آدمها علايق و درخواستها با مناسب
صادق خيلي ميبينيم ميكنيم ، نگاه عالي آموزش و پرورش و آموزش مورد
نيازهاي و درخواستها با متناسب آموزشي ، امكانات مجموعه توزيع و است
كرده فراهم را اجبارهايي يك غيرطبيعي ، جامعه اين.نيست جامعه واقعي
داوطلبانه و سادگي به افراد انتخاب و تصميمگيري شده ، موجب كه است
مهندسي و پزشكي مثل رشتهها از بعضي ميبينيد شما كه اينجاست.نباشد
همه وقت آن.ميشوند مردم توجه مورد و اصلي رشتههاي طولاني دورهاي در
كه ميدانند ناموفق يا موفق صورتي در را خودشان فراگيران و خانوادهها
كه اينجاست نه؟ يا بشوند مهندسي يا پزشكي دورههاي وارد بتوانند
دست ، اين از ديگري صفات و بودن ناموفق بودن ، موفق كندذهني ، هوشمندي ،
و پزشكي رشتههاي درقبولي نبودن يا بودن موفق اثر در را خود اعتبار
.ميآورد بدست مهندسي
پرستاري ، رشته يك در را هوشمند فرد يك كه ندارد ميل خيلي جامعه
كه توضيح اين باببيند آن امثال و جامعهشناسي نقاشي ، روزنامهنگاري ،
مناسب مشاوره نميتوانيم ما چرا كه ميشود روشن مقدار يك شد ، داده
.بدهيم دانشآموز به رشته انتخاب براي
ايجاد موجود وضعيت بقاء در فشار و است جاري جامعه در كه ديگري امر
كه معناست اين به آن و است جامعه شغلي ساختار يا شغلي موقعيت ميكند ،
.ميگيرند قرار سنجش مورد شغل نوع چند براساس مشاغل بيشتر يا و تمام
را آگاهي اين و هستند درگير نظام در كه دانشآموزاني مادران و پدر
غير ديگري شغل به فرزندانشان كه نيستند علاقهمند خيلي كردهاند ، پيدا
ابزارهايي مجموعه جامعه در بالاخره ولي.كنند ميل موجود شغل چند از
در و پرورش و آموزش در.دارد وجود رشته انتخاب بر نگرشها اصلاح در
آگاهي ضمن دانشآموزان كه مشاغل آموزش نام به داريم درسي جديد ، آموزش
خودشان اطراف در موجود مشاغل از بعضي مورد در ميشوند موظف مشاغل ، از
را رشتهها و مشاغل به آگاهي نوعي كه بدهند توضيحاتي مطلوب شغل حتي و
معلمان ضمني طور به پرورش و آموزش در اينكه ديگر نكته.بردارد در هم
دانشآموزان به اطلاعاتي و ميكنند گفتگو و بحث متعدد رشتههاي از
ميتوان را راهحل سه شرايط ، بهبود براي صورت هر در وليميدهند
:كرد پيشنهاد
آشنايي براي متمركز بطور روزهاي چند دوره دبيرستان ، آخر سال در
.شود داده اختصاص مختلف رشتههاي دوره دانشآموزان
بهطور زمينه دراين بتوانند مطبوعات و تلويزيون و راديو شايد
.كنند منتقل دانشآموزان به انتخابرشته از قبل اطلاعاتي هماهنگ ،
انتشار طريق از خود رشتههاي معرفي به مستقل بطور كدام هر دانشگاهها
عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت همچنين.بپردازند دفترچهها و كتابچهها
هم دسترسي قابل كه رشتههايش معرفي براي را منابعي مجموعه يا كتاب
.كنند تنظيم باشد ،
دانشجويان كه رشتههايي با جامعه نياز تطابق ميپرسيم آزاد دكتر از
ايران ، در عالي آموزش كمي گسترش:ميگويد وي چيست؟ ميكنند ، انتخاب
ما ، عالي آموزش در.نيست و نبوده حسابگرانه انديشه يك بر مبتني خيلي
يعني.است مشاهده قابل مجتمعا دارد ، وجود جا همه در كه آنچه همه
خيلي خود ، كارهاي و درسها و رشته ارائه در ما دانشگاههاي اينكه
علم تا است علم به معطوف بيشتر و نيست مردم روزمره نيازهاي با درگير
و رشته همه در نگرش نوع اين.نيازها به معطوف علم تا علم ، براي
ادعا ميتوان حتي ميكنم تصور من و ميدهد نشان را خودش بهشكلي درسها
يعني كرده ، پيدا سازماني جنبه سطوح ، از بعضي در ما آموزشي نظام كرد
بعضي و ميشود معطوف آموزشگيرندگان و آموزشدهندگان به مديريت ، به
.ميشود مربوط است ، آموزشدهي روند در آنچه محتواي به سطوح
آموزش از بخش يك به كهمربوط است خطرناك و جدي بحران يك بحران ، اين
اينكه بخاطر دارد ، بحراني جنبه عالي آموزش.فراگيراست و نبوده
كافي توانايي ويا نميگيرد قرار استفاده مورد ميشود ، آموخته آنچه
.نميكند فراهم موضوعات و مسايل با برخورد در ديده آموزش فرد در
آموزش فرد جديد بهعنوانتجربه آموزش ، دوران از پس آنچه كه اين دوم
عبارت به.ندارد را دانش صحنه به امكانبازگشت ميآيد ، دست به ديده
علمي ساختار در تحول موجب كار ، عين در آورده بدست ديگر ، تجربههاي
.نميشود
هستند ، وآموزشگيري آموزشدهي مسير در كه كساني اكثر كه ، اين سوم
رضايت ، عدم اين و ندارند هستند كهمشغول آموزشي كار در كافي رضايت
ولي است ، آموزشي بيرونيواحد شرايط به معطوف حدي تا كه درستاست
موثر نارضايتي اين ايجاد در نيز آموزشي واحد دروني شرايط حدودي تا
ميآيد نظر به كه است آموزش بحراني شرايط تقليل در تلاش اصلي راه.است
.آموزش كميت تا است ، كيفيت به فشار فرآيند ، اين در راهحلها از يكي
زمينهساز خود اين ، .است دانشگاهي هنجارهاي به دادن بها ديگر مسئله
.است دانشجو به توجه و كتاب اهميت استاد ، اهميت
نوع يك نيز اين كه است نيازهايجامعه به بازگشت بعدي ، راهحل
دانشكدههاو عنوان حتي و رشته عنوان دروس ، درعناوين تجديدنظر
تلاش بايد همچنينميطلبد را نياز مورد تخصصهاي و آموزشي گروههاي
مرزهايش و حد و كند پيدا نجات شده حالترها از عالي آموزش كه كنيم
نوع چند تكليف مشخصا.بگيرد قرار خاص چهارچوبي در و شود قاعدهمند
آموزش آزاد ، دانشگاه نوع از آموزش دولتي ، قبيلآموزش از عالي آموزش
به مشهور حاشيهاي آموزشهاي و دولتي سازمانهاي و وزارتخانه درون
بايد كسي چه بالاخره كه معلومنيستباشد هدفمند و معلوم بايد معادل ،
آيا.بكند هدفمند و جهتدار را ايران در آموزش گوناگون انواع و بيايد
عالي آموزش وزير آيا ميداند ، موظف را خودش فرهنگي انقلاب عالي شوراي
!ديگران؟ يا ميداند كار اين به موظف را خودشان
ديدگاههاي وي ، دريافتنظريات و آزاد دكتر با گفتگو از پيش
دانشجويان از.كرديم دريافت نيز را علوماجتماعي دانشكده دانشجويان
و شديد مشاوره چگونه خود ، دانشگاهي رشته انتخاب براي ميپرسيديم
چگونه را ميكنند ، انتخاب دانشجويان كه رشتههايي با جامعه نياز تطابق
:دادند جواب چنين دانشجويان ميكنيد؟ ارزيابي
جامعهشناسي ارشد كارشناسي اول سال دانشجوي فتاحي ، مريم
يعني بود ، نداشتنمشاوره من اصلي مشكل دانشگاهي ، رشته انتخاب در
مرا رشته ، اين در من قبولي.راهنماييكند مرا تا نداشتم را كسي
در ميرسد نظر به.كرد دانشگاه در تحصيل ادامه پذيرفتنو به وادار
كافي اطلاعات و تخصص كه كنيم استفاده مشاوراني از بايد زمينه اين
.باشند داشته
مستلزم نيازجامعه ، با دانشگاهي رشتههاي بين در تطابق ايجاد
رشتههاي مورد در كه ميشود احساساست كلان سطح در برنامهريزي
از را كودك ميتوان.نميگيرد صورت نظاميافته دانشگاهيبرنامهريزي
در انتخاب حق او به و داد قرار ارزيابي مورد ديپلم تا ابتدايي دوران
نتيجه به موقعي وضع ، اين.داد را علاقهاش مورد دانشگاهي رشته يك
.باشد آزاد رشته انتخاب كه رسيد خواهد
اجتماعي پژوهشگري دانشجوي حاجيآبادي ، عليرضا
درسي واحد يك درقالب بايد شود ، دانشگاه وارد فردي كه اين از قبل
مختلف رشتههاي از اطلاعاتي آموزشي ، صورتجزوات به يا و دبيرستان در
رشتههاي مشاورهدرباره براي مركزي يا و شود ارائه بهفراگيران
بيشتري اطلاعات و مراجعه مكان آن به افراد تا شود داير دانشگاهي
حالت از دانشگاه به ورود براي رشته انتخاب صورت ، اين دربگيرند
.آمد خواهد بيرون دارد ، الان كه قهقرايي سير و ابهام
نياز ، براساس رشتهها طراحي و جامع نياز بين كارشناسي امور انجام
كه گرفت نظر در بايد صورت هر در.شد خواهد جديد رشتههاي طراحي باعث
.است مشكلساز و نميكند قانع را دانشجو حاضر ، درسي كتابهاي
پژوهشگري آخر سال دانشجوي ترابي ، عبدالله
دارند تجربه و اطلاعات رشته زمينه در كه افرادي رشته ، انتخاب از هدف
رشته انتخاب در اساسي نكته سه جامعه ، در مطالعه مورد رشته كاربرد و
بنيان بيشتر انتخابها ، اكثر ميبينيم اكنون ولي.است تحصيلي مشاوره و
با را دانشگاهيام رشته من.نيست كاملي معيار يك اين.دارد اقتصادي
جامعه در رشته اين به متاسفانه ولي كردم ، انتخاب داشتم ، كه خاصي هدف
اجتماعي مسايل كه آن رغم به نيز آن كاربردهاي و نميشوند قائل بهايي
.است نشده تبيين خوبي به است ، جامعهاي هر مسايل مهمترين از
مردمشناسي ارشد كارشناسي دانشجوي انصاري ، فرشته
ميتوانند بيشتري اثربخشي خود ، فرزندان به بخشيدن آگاهي در والدين ،
آشنا دانشگاهي رشتههاي با والدين ما ، جامع در متاسفانه.كنند ايفا
دراينگونه ميتوانند افرادياست محدود بسيار آنها آگاهي و نيستند
دانشگاهي رشتههاي به خودنسبت كه بدهند شناخت ما ، فرزندان به مسايل
نقش اساسيترين ميرسد نظر به ميان ، اين در و باشند داشته شناخت
.كنند ايفا ميتوانند جمعي رارسانههاي
نشده مشخص دقيق بهطور رشتههايدانشگاهي به نياز ميزان ديگر ، طرف از
ميبينند تدارك دانشجو براي را دانشگاهي رشته برنامهريزي ، بدون و است
پزشكي ، رشتههاي در الان كه است فارغالتحصيلي تورم همين نتيجهاش و
و شده پذيرفته حد از بيش دانشجو.است شده نصيبمان پرستاري و مامايي
عملي نتايج نباشد ، تبليغ اگر البته.ندارد وجود برايشان كار بازار
رهگشاي ميتواند اجتماعي علوم كلي طور به يا و جامعهشناسي رشتههاي
.باشد گرهها اينگونه
دكترايجامعهشناسي دوره دانشجوي رحمتي ، مهدي محمد
يكي.داشتند عمدهدخالت دومتغير خودم ، دانشگاهي رشته انتخاب در
مشورت ديگر و داشتم رشتهها مورد شخصادر كه اطلاعاتي و فردي علاقه
بين حالحاضر ، در.بودند ما خانواده جمع در كه افراددانشگاهي با
ناشي كه ندارد وجود منطقي همخواني جامعه ، نيازهاي و تحصيلي رشتههاي
كاربرد به نسبت خاص طور به و علم به كلي طور به اعتمادجامعه عدم از
آموزشهاي و دانستهها بين جدايي اين بر علاوه است ، دانشگاهي علوم
است ، جامعه نياز مورد عملا آنچه با عالي ، آموزش موسسات دانشآموختگان
دانشگاهي تحصيلات حاضر حال در كه شده باعث يكديگر ، با تعاملي صورت به
.نباشد برخوردار شايسته و لازم جايگاه از
رشتهدبيري كارشناسي دوم سال دانشجوي غلامزاده ، مراد
توانايي و استعدادها از بايد شود ، دانشگاه وارد ميخواهد كه فردي
رشته باشد ، داشته رشتهها مورد در مطالعه فرد اگر.باشد آگاه خودش
سال هر وروديهاي از گفت ميشود.كرد خواهد انتخاب خودش براي را بهتري
وارد جوانب تمام مطالعه و دقيق ديد با كمي افراد فقط دانشگاهها ،
به صرفا كه ميدهند تشكيل كساني را افراد بيشتر و ميشوند دانشگاهها
خود رشته به علاقهاي عمدتا و شدهاند وارد دانشگاه به مدرك اخذ خاطر
.ندارند
را ماهيان جنسيت ميتواند آبها آلودگي
دهد تغيير
به شر ، يورك ناحيه في كي شهر در اير رودخانه:خارجي واحدرسانههاي
اين.است كشور اين رودخانه آلودهترين انگليس ، محيطزيست گفتهاداره
تغيير را ماهيها جنسيت آن ، شيميايي مواد كه است حدي آلودگي ، به
اين و شدهاند ، آلوده (Roach) آن قنات زير ماهي نوعي تمامي.دادهاند
:ميگويد انگليسي كارشناس يك.است يافته گسترش كشور تمام در مسئله
را آنها ما حاضر ، حال در.مشكوكند شيميايي آلايندههاي از بسياري
نظر در را شيميايي مواد اين ما صنايع ميخواهيم ما.كردهايم شناسايي
خارج رده از را آنها يا صنايع بخش مسئولان داريم انتظار ما.بگيرند
كم دست يا و نمايند ، جايگزين خطرتر كم مواد با را آنها يا كنند ،
اداره اين تحليلگران.برسانند حداقل به زيست محيط به را آنها ورود
توليد كه نري ماهيهاي دريافتند و كرده بررسي را رودخانه هشت ماهيهاي
جنسيت تغيير اين ميگويند دانشمندان.بودند زياد بسيار ميكردند ، تخم
تمام آنان اما.است درونرودخانه به فاضلابها جريان نتيجه ماهيها ،
آن آلايندههاي فرآوريفاضلاب.نميشناسند را مقصر شيميايي آلايندههاي
در موجود طبيعيانساني (esterogen) يااستروژنميكند غليظتر را
سبباين دارد ، وجود شويندهها در كه شيميايي موادي يا و فاضلابها
بر را آلودگيها اين ميخواهد انگليس زيست محيط اداره.است تغييرات
ممنوع آلاينده مواد ميخواهند زيست محيط طرفداران كه حالي در كند ، طرف
برخي كردن ممنوع بايد ما دولت:ميگويد زيست محيط هوادار يك.شود
مساله به كردن نگاه به تنها بايد ما.نمايد آغاز را شيميايي مواد
كارشناس يك.داريم بيشتر پژوهشهاي به نياز ما نگوئيم فقط و نپردازيم
با زيرا.داشتهايم زيادي موفقيتهاي جهان از بخش اين در ما:ميگويد
را شيميايي مواد اين و كردهايم همكاري زيست محيط اداره و صنايع بخش
در سوزني دنبال به كه است اين مانند اكنون اما.دادهايم كاهش
.بگرديم انبار يك در كاه عدل ميليون ميليونها
انسانها سلامتي روي حد چه تا شيميايي مواد اين است نشده معلوم تاكنون
انسان نطفه شمار كاهش كه هستند مشكوك دانشمندان اما اثرميگذارند؟
.دارد ربط موضوع اين به احتمالا
براي آموزشي گروههاي جامع طرح تدوين
متوسطه
دوره در آموزشي كيفيت افزايش
كشور سراسر متوسطه دوره آموزشي گروههاي مسئول كارشناسان گردهمايي در
گروههاي جامع طرح پيشنويس شد ، برگزار بندرعباس در روز سه بهمدت كه
آموزش معاونت دانشگاهي پيش و نظري آموزشهاي دفتر سوي از آموزشيكه
بررسي و بحث مورد بود ، شده پيشنهاد پرورش و آموزش وزارت متوسطه ،
ارائه مختلف استانهاي كارشناسان سوي از كه اصلاحاتي با و گرفت قرار
.شد ستادي واحدهاي در ذيربط مسئولان به ارائه آماده گرديد ،
اين افتتاحيه مراسم در بندرعباس ، به ما اعزامي خبرنگار گزارش به
ارائه ضمن هرمزگان ، استان متوسطه آموزش معاون بهرامي همايش ، مهندس
افزايش زمينه در بويژه شاخصها ، رشد استان ، آموزشي ازوضعيت گزارشي
جمعيت مطلق قدر گسترش و دختران آموزشي پوشش واجبالتعليم ، جمعيت
پيروزي دستاوردهاي از را كل به آموزشي جمعيت نسبت نيز و دانشآموزي
رشتههاي نسبت رشد كنار در:گفت و دانست استان اين در اسلامي انقلاب
براي جاري ، تحصيلي سال در كاردانش ، حرفهاي و فني آموزش و دبيرستاني
دريافت به بشاگرد محروم منطقه دانشآموزان از نفر چهار بار نخستين
.شد خواهند نايل ديپلم
هنري و فرهنگي برنامههاي اجراي بعداز گردهمايي ، اين آغازين مراسم در
دانشآموز توسط شعر قرائت نيز و دانشآموزي برگزيده توسطگروههاي
رئيس به پاسخ) بنمار مسابقه در كه معصومي خانم دبيرستان دوره
يازرلو ، ذكريا است ، شده موفق شعر زمينه در رتبه كسب به (جمهوري
قرن از تصويري ارائه ضمن دانشگاهي ، پيش و نظري آموزشهاي دفتر معاون
با آينده سالهاي در كشور پرورش و آموزش كه چالشهايي و آتي پرتكاپوي
در آموزش كيفي و كمي سطح ارتقاي ما ، هدف:گفت بود ، خواهد روبهرو آن
بين در آموزشي كيفيت كنترل دنبال به نهتنها ما.است متوسطه دوره
و مثبت نقش افزايش با ميخواهيم بلكه هستيم ، متوسطه دوره فراگيران
پديد نيز را كيفيت تضمين كشور ، سراسر در آموزشي گروههاي سازنده
گروههاي جامع طرح برنامه در تربيتي علوم مدرن رويكردهاي حضور.آوريم
به آموزشي گروههاي ساختار تغيير براي كه پيشنهادهايي نيز و آموزشي
دنبال به آتي ، چالشهاي با مقابله براي كه است آن از ناشي آمده ، عمل
قطع ، بهطور ميان ، اين در و هستيم پويا و اثربخش كارامد ، نظامي طراحي
به خود درون در كه خاصي مشاركتي ويژگي دليل به آموزشي ، گروههاي
آن در عضويت با كشور سراسر فرهنگيان گسترده مشاركت و دارند همراه
به كيفيت تضمين در كارامد نهادي بهعنوان ميتواند ميشود ، متجلي
برنامههاي ميتواند كه است زيرمجموعههايي از يكي امر ، اين و كارآيد
بهويژه مردم ، از عملي و فكري بهرهبرداري زمينه در جمهوري رياست
.كند ضمانت را فرهنگيان
استانهاي آموزشي كارشناسان از كه گردهمايي ، اين در كنندگان شركت
كميسيون پنج در افتتاحيه ، مراسم در شركت بعداز بودند ، سراسركشور
گروههاي سازمان:شامل مختلف بعد پنج در را پيشنهادي طرحجامع فرعي ،
درسي ، برنامهريزي نوين رويكردهاي اساس بر طراحيآموزشي آموزشي ،
و نقد يادگيري ، -ياددهي فرايند در بديعهپردازي و نوانديشي خلاقيت ،
بهينهسازي و آموزشي كتابهاي و درسي كتابهاي محتواي تحليل و بررسي
و بحث مورد فراگيرندگان از تحصيلي پيشرفت ارزشيابي فعاليتهاي
گزارش ارائه و جمعبندي بعداز نهايت ، در و دادند قرار تبادلنظر
ذيصلاح مراجع به تصميمگيري براي و تدوين جامع طرح اين كميسيونها ،
.شد آماده
مديركل جعفرآبادي ، مهندس گردهمايي ، اين اختتاميه مراسم در است گفتني
آموزشي گروههاي فعاليتهاي گسترش چگونگي زمينه در متوسطه ، آموزش
دربين مطلوب انساني روابط ايجاد بر تاكيد با و كرد ايراد سخناني
را كار در موجود معنويت و الهي و حسنه اخلاق فرهنگيان ، و مسئولان
همچنين.دانست پرورش و آموزش مسئولان براي اصلي سرمايه يك بهعنوان
بهعنوان تربيت ، و تعليم امر در پژوهشگر و دانشگاه مدرس صافي ، احمد
گروههاي اقدامات توسعه راهكارهاي اختتاميه ، مراسم سخنران آخرين
.برشمرد را متوسطه دوره در آموزش كردن كيفي چگونگي و آموزشي
آموزشهاي دفتر آموزشي گروههاي واحد بههمت روزه ، سه گردهمايي اين
استان پرورش و آموزش كل اداره همكاري با و دانشگاهي پيش و نظري
.شد برگزار هرمزگان
درمانآرتروز براي زردچوبه قرصهاي كاربرد
در ادويه ، عنوانيك به زردچوبه از استفاده با زياد احتمال به شما
است داده نشان انگليس در جديد يكپژوهش اما.هستيد آشنا خود آشپزخانه
آرتروز دردهاي ميتواند (Turmeric) زردچوبه يعني اينتركيب ، كه
و كرده آرام ميبرند رنج آن از كه را انسان ميليونها (Arthritis)
.شود آغاز ديگر ماه از باليني ، استآزمايشهاي قرار.بخشد التيام
درد و ورم از كه است زني جونز سي ، نورما.بي.بي تلويزيون گزارش به
.ميبرد رنج ناتوانكنندهاي (آرتروز) مفاصل
عوارض زردچوبه ، آمدهاز دست به كپسولهاي مصرف هفته نخستين در اما ،
براي معمولا كه را داروهايي وينميتوانست.شدند ناپديد وي بيماري
كه آنها معمولي جانبي عوارض به زيرا كند مصرف ميكنند ، تجويز آرتروز
.ميشد دچار بود ، معده خونريزي شامل
فكر كهدربارهشان كارهايي دقيقا ميتوانم من حالا:ميگويد جونز
دارم دوست كه ورزشي بههر ميتوانم من.دهم انجام بودم ، كرده
تمام من.ميدهم ادامه را خوبي و عادي زندگي يك من واقعا ، .بپردازم
كارساز هيچكدام اما.كردم آزمايش داشتم ، كه را ديگري انتخابهاي
آن از.بود كارساز كه يافتم را راهي و چيزي ناگهان اينكه تا.نبودند
شخصيت كه ، درستي به و بودم پيشتر كه شدم خوشحالي و شاد شخص همان پس ،
.كرد تغيير من
لذت كامل طور آن ، به از و ميكنم تجربه كامل طور به را زندگي حالا و
.ميبرم
مسئول لندن ، بيمارستانسنتجرج از (Roger Lester)لستر راجر
اكنون.شد خواهد آغاز ديگر ماه از كه است زردچوبه باليني آزمايشهاي
به اندونزي از را آنها.ميكنند مصرف را زردچوبه قرصهاي بيمار چند
.نيست آنها روي دارو نام و ميكنند تهيه بهداشتي غذاهاي عنوان
دسترس در آينده سال تا 4 ظرف 3 درمان اين كه شدهاند معتقد پزشكان
البته ، رسيد ، خواهد مصرف به دارو عنوان به و گرفت خواهد قرار همگان
.شود انجام كامل آزمايشهاي كه اين از پس
يك با بگذاريد اما.است مهم علم من ، نظر به:ميگويد كارشناس يك
هميشه گياهي داروهاي به مانسبت نظر.شويم روبهرو واقعيتي
هميشه من ، وليپنداشتهايم ابتدايي همواره را آنها بوده تحقيرآميز
متمادي قرون انسان بدن كنيم قبول بياييد.داشتهام عقيده آنها به
.نباشند حالا چرا كارسازبودهاند ، قرون طي روشهايي اگر.دارد قدمت
انگشتانه گل از ميشود ، مصرف قلب براي كه امروزي داروهاي از بسياي
Barks) درختان ازپوست ديگر داروهاي برخي.ميآيد دست به (Foxglove)
روي را خود اصلي درمان ازبيماران ، بسياري.ميشوند ساخته (Tree
.باشد نداشته عموميت اين كه ندارد دليلي.بنانهادهاند دارويي گياهان
ديگر درمانهاي در سرانجام و احتمالا هم (Curry)شرقيكاري ادويه
انواع از پيشگيري يا و معده زخم دردرمان يا)رفت خواهد كار به
و است شده پيدا گياهي داروهاي به فزايندهاي علاقه.(سرطانها
باليني آزمايشهاي دنبال به هم گياهي ديگر داروهاي بسياري احتمالا ،
.گرفت خواهند قرار آزمايش مورد زردچوبه ،
خارجي رسانههاي واحد
كمبود تاثير مورد در يافتهها تازهترين
بدن
دفاعي سيستم تضعيف در خواب
توجه مورد اخير دهه در بدن دفاعي سيستم كاركرد در خواب تاثير مبحث
تضعيف و خواب كمبود قبيل از مسائلي اخيرا.است بوده پژوهشگران
در عفونتها بروز درنتيجه كه تغييراتي همچنين و بدن دفاعي سيستم
گرفته قرار دانشمندان خاص توجه مورد ميآيد ، پديد بيمار خواب چگونگي
.است
يافتههاي تازهترين طيمصاحبهاي ، شيكاگو ، دانشگاه پژوهشگران
صورت در خواب كمبود كردهاند ، اعلام را زمينه اين در دانشمندان
اين ;آورد خواهد دنبال به را تدريجي فيزيولوژيكي تغييرات تداوم ،
آشكار كاملا زمان ، گذشت از پس و بوده نهاني صورت به ابتدا تغييرات ،
;ميسازد آسيبپذير برابرعفونتها ، در را بدن خواب ، كمبود.شد خواهد
برابر در مستمر ، خواب نتيجهكمبود در تنفسي دستگاه بويژه
نيز موردبيماران در خواب كمبود.آسيبپذيرميشود بسيار عفونتها ،
تعويق به بهبوديرا روند و آورده دنبال رابه بيماري تشديد
كه آزمايشي با استراليا همكارانشدر و پروفسوربراون.مياندازد
درتضعيف بيخوابي تاثير انجامدادند ، آزمايشگاهي موشهاي برروي
استراليايي دانشمندان.دادند قرار بررسي رامورد بدن دفاعي سيستم
دو به را آنان آزمايشگاهي ، بهموشهاي آنفلوآنزا ويروس ازتزريق پس
يعني 11 موشها ، براي مناسب طبيعي خواب پژوهشگران ، كردند تقسيم دسته
دوم دسته اما ;كردند فراهم اول دسته موشهاي براي را روز در ساعت
.ساختند محروم خواب از را موشها
خواب كه موشهايي ريه در بود آن بيانگر روز ، سه از پس آزمايشها نتيجه
خواب از كه موشهايي بدن در اما ;نشد مشاهده ويروس اين داشتند ، طبيعي
اين نتيجه.بود فعال هنوز آنفلوآنزا ويروس بودند ، شده محروم
مورد در ويژه به بدن ، دفاعي سيستم تضعيف در بيخوابي تاثير آزمايشها ،
.داد قرار تاييد رامورد تنفسي دستگاه
بسيار پادتنهاكاهش ميزان بودند ، خوابمحروم از كه موشهايي بدن در
.بود يافته
كه آزمايشهايمشابهي با شيكاگو دردانشگاه همكارانش و دكتربرگمن
دست مشابهي بهنتايج دادند ، انجام موشهايآزمايشگاهي درمورد
اثر بيخوابي ، شبانهروز استسه داده نشان اخير پژوهشهاييافتند
در.ميدهد افزايش بدن در سلوليرا سم و داشته يافتهها سميروي
تاثير انجامدادهاند مختلف كهپژوهشگران جداگانهاي آزمايشهاي
شده تاييد بدن سيستمدفاعي تضعيف در مستمر كمبودخواب و بيخوابي
وجود دهنده هشدار نشانه بهعنوان تب بروز پزشكي ، تاريخ در.است
بهعنوان كمتر بيخوابي مسئله به اما;شده شناخته بيماري و عفونت
اخير ، دهه در كه اين تا ;است شده توجه بيماري يا عفونت وجود نشانه
وجود به بيمار فرد طبيعي خواب در عفونتها كه تغييراتي مشروح
كمبود كه مسئله اين.شد منتشر و شده دكتركروگربررسي توسط ميآورند ،
به را بيماريها بروز آن درنتيجه و بدن دفاعي سيستم تضعيف خواب ،
اعتقاد روبه اين از ;است شده علمياثبات لحاظ از دارد ، دنبال
موثرترين و قديميترين شيكاگو ، دانشگاه برجسته پژوهشگر دكتربرگمن
همانخواب كنند ، خودتجويز بيماران براي ميتوانند پزشكان كه دارويي
.است طبيعي
اينترنت:منبع
تاجفر مريم:ترجمه
از دانشآموزان در نشاط و جاذبه ايجاد
است معلمان اصلي وظايف
در ونشاط جاذبه ايجاد پرورش ، و وزيرآموزش:فرهنگي علمي سرويس
:گفت و معلماندانست و تربيتي مربيان ازوظايف را دانشآموزان
به.كرد منتقل جامعه آيندهسازان به ميتوان طريق اين از را ارزشها
مراسمگشايش در مظفر حسين بهبندرعباس ، همشهري اعزامي گزارشخبرنگار
و نوجوانان بين در دانش و دين پيوند تربيتيبندرعباس ، فرهنگي كانون
به دانشآموزان گرايش:افزود و آورد شمار به مسلم يكاصل را جوانان
را گرايش اين بتوانند مراكزپرورشي بايد و است انقلاب ، عزتمدارانه
.كنند پربارتر
نسل به وشهيدان انقلاب ارزشهاي انتقال:گفت پرورش و آموزش وزير
شود انجام صحيح تربيت و تمام ظرافت با بايد كه مهمياست كار بعد ،
.كند نفوذ آنان روح در تا
فرهنگيان ، ضمن بايد فراگيران ، تربيتصحيح به رسيدن براي:گفت وي
.داشتهباشند توجه نيز آنان پرورشروحي به آموزش ، ارائه
عمراني معاون كانون ، اين مراسمافتتاح در ما ، خبرنگار گزارش به
مدارس تجهيز و توسعه نوسازي ، سازمان رئيس و پرورش و آموزش وزير
آموزش و هستند كشور سرمايههاي مرزنشين ، مناطق دانشآموزان:گفت كشور ،
را مناطق اين دانشآموزان شادابي زمينه ميداند موظف را خود پرورش و
.كند فراهم
با مترمربعزيربنا در 5200 الغديربندرعباس ، تربيتي فرهنگي كانون
شده ساخته وپرورش آموزش توسط ريال معادل 5/6ميليارد اعتباري
.است
وارشاد فرهنگ وزارت مطبوعاتي معاون
تغيير كشور مطبوعات توزيع نظام
:اسلامي
ميكند
:گفت اسلامي وارشاد فرهنگ وزير مطبوعاتي معاون:فرهنگي علمي سرويس
توزيع نظام تهران ، شهرداري و ارشاداسلامي و فرهنگ وزارت هماهنگي با
.ميكند تغيير كشور در مطبوعات
مراسم در احمدبورقاني هشت ، منطقه شهرداري عمومي روابط گزارش به
براي:گفت هشت منطقه سطح در روزنامهخواني ايستگاه نخستين افتتاح
شهرداري و مطبوعاتي معاونت هماهنگي با مردم ، آگاهي سطح افزايش
سپس و هشتآغاز منطقه از كه شده طراحي مطبوعات توزيع نظام تهران ، يك
.ميشود اجرا كشور كل در
اين رغم به:كشورگفت در مطبوعات توزيع اسفبارخواندن با بورقاني ،
چشمگيري استقبال ولي دارند ، نيزوجود خوب روزنامههاي كشور ، در كه
نظر تامين براي را آنها كيفيت بايد و نميشوند ، خوانندگان طرف از
.داد افزايش خوانندگان
فرهنگ سطح وبالابردن تقويت براي فرهنگي مراكز ايجاد:كرد تصريح وي
كاهش موجب كه است افزايش حال چشمگيريدر بطور و بوده موثر جامعه
.شد خواهد جامعه سطح در جوانان بزهكاري و جرم
مناسب كيفي و لحاظكمي از كشور ، سطح در مطبوعات وضعيت:گفت بورقاني
.دهيم ارتقاء را مطبوعات كهكيفيت هستيم صدد در ما و نيست
مطبوعات:اظهارداشت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت مطبوعاتي معاون
در مخاطبشناسي و منابع به دسترسي و هستند زيربنايي مشكل داراي كشور ،
.است ضعيف مطبوعات
اندكي تعداد و دريافتميكنند يارانه دولت از مطبوعات اكثر:گفت وي
.ميكنند راتامين خود هزينههاي كه هستند
را منطقه اين آمادگي هشت ، منطقه شهردار علياكبري جليل مراسم ، اين در
فرهنگي كارهاي انجام در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت با همكاري براي
.كرد اعلام
فرهنگي ايجادمراكز در موثري قدمهاي هشت ، منطقه شهرداري:گفت وي
مجتمع) تهران شهرداري كتابخانه بزرگترين نزديك آينده در و برداشته
.ميشود افتتاح كتاب جلد هزار با 50 (گلستان فرهنگي
شهرستان در دانشآموزان علمي پژوهش
قائمشهر
تجربيدبيرستان سوم سال ازدانشآموزان گروهي:فرهنگي علمي سرويس
ملكشاه ، سمانه بهنامهاي مازندران استان شهرستانقائمشهر نيايش
محمد دكتر حيدري ، دكتر آقايان نظر زير صميمي هدي و سميهبزرگپور
پوستي بيماريهاي پيرامون علمي پژوهش يك امري ، پرويز دكتر و وليزاده
به را خود توسط شده تهيه گزارش از نسخهاي و رسانده انجام به را
.داشتهاند ارسال روزنامه فرهنگي علمي سرويس
ارساليآنها ، گزارش كه كردهاند خودذكر نامه در دانشآموزان اين
اصل و همشهريبوده روزنامه مسئولان برايآگاهي و چكيده بهصورت
از بخشي.نگهداريميشود دبيرستان اين دفتر كاملدر شكل به گزارش
مورد ميتواند كه است مدارس در پوستي بيماريهاي پژوهش ، پيرامون اين
اقدام از همشهري.گيرد قرار آموزشي امور دستاندركاران استفاده
با پرورش و آموزش به رسيدن در گامي مثابه به قائمشهري ، دانشآموزان
.ميكند سپاسگزاري كيفيت
تهران در تونل همايش چهارمين
اميركبير صنعتي دانشگاه عمران دانشكده رئيس:فرهنگي علمي سرويس.
برگزار درتهران آتي سال تيرماه تونل ، چهارمينهمايش:كرد اعلام
.ميشود
از كه است روزه سه همايش اين برگزاركننده اميركبير صنعتي دانشگاه
.ميشود آغاز تيرماه دوم و بيست
جمله از زيرزميني سازههاي:خبرنگارانگفت به فهيميفر دكتراحمد
و شهري نقل و حمل آبرساني ، سيستمهاي مختلف طرحهاي در تونلها
و است برخوردار برجستهاي و خاص جايگاه از معادن استخراج و برونشهري
ارتباط اين در سازندگي دوران در بويژه ريال ، ميلياردها ساله هر
.ميشود هزينه
|