كامل انسان
كدكني شفيعي محمدرضا دكتر استاد
محمدرضا دكتر علامه استاد ازنوشتههاي يكي حاضر ، متن:گشايي جستار
اسلامي ، عرفان مقولات مهمترين از يكي پيرامون كه است كدكني شفيعي
اين بررسي ضمن استاد ، .است درآمده نگارش به كامل يعنيمسئلهانسان
و مكاتب ساير با مرتبط ريشههاي برخي اسلامي ، ادب و عرفان در موضوع
و تطبيق جمله از;است داده قرار تحليل و كاوش نيزمورد را مذاهب
در و گرفته صورت هرمسي و افلاطوني نو گنوسي ، انديشههاي با مقارنهاي
.است آمده پديد موضوع در مجمل حال عين در و ارزشمند كاوشي مجموع ،
اين اجازهچاپ و كردند مفتخر را ما كه ارجمند استاد از تشكر ضمن
نو ، تبريكسال با و دادند ، همشهري معارفروزنامه سرويس به را مقاله
.ميكنيم جلب متن اين رابه عاليمقام خوانندگان توجه
معارف سرويس
و اسلام در كه The logosاستبا برابر (الاهيه كلمه) كامل انسان
از بعضي به نيكلسون.كردهاست تجلي مختلف صورتهاي به تمدناسلامي
اين به عربي ، بن محييالدين اسلام ، صوفيه ميان در.ميكند آنهااشارت
يا كلمه باب در او عقايد و است داشته توجه ديگران از بيش نيز امر
وي.دارد بيشتري اهميت لحاظ اين از كامل انسان يا محمديه ، حقيقت
به كه چشماندازهايي بهتناسب.ميبرد كار به مختلف معاني كلمهرابه
و خردمند نيرويي را كلمه او ، محض ، متافيزيكي نظر از:دارد مسايل
اين به.آن تدبير و حيات و تكوين مبدا و ميداند جهان در جاري و ساري
در اول عقل كه داراست را مقامي همان عربي ابن نظر در لحاظكلمه
كلمه ، تصوف ، نظرگاه از.رواقيان مذهب در كلي ، عقل يا افلوطين مذهب
را آن عربي ابن و الهام و وحي منبع و است الاهي علم نوع هر سرچشمه
جايگاه كه ميخواند الرسول خاتم ومشكاه خاتم وروح محمديه حقيقت
به را كلمه عربي ، ابن انسان ، با درارتباط است ، صوفي قلب سر آن ،
كامل وانسان انسانيه آدميه ، حقيقت آدم ، حقيقت.نامهايكلمه
نامحقيقه رابه آن دارد جهان كهبا ارتباطي لحاظ از و ميخواند
را چيز همه توماري گونه به اينكه اعتبار به و (1).ميخواند الحقايق
(2).ميخواند اعلي وعلم راكتاب آن دارد خود در
logos يا الاهيه كلمه كه است استاين يادآوري قابل مجال اين در آنچه
رواج اسلامي تمدن در نامانسانكامل با آن تصوير رايجترين كهThe
و قرآن و اسلامي عقايد با كه آميختگياي تمام با كه است دارد ، مفهومي
تحقيقي برطبق.است اسلامي غير ريشههاي داراي دارد ، شيعي كلام و حديث
انسان درباب عربي ابن عقايد (3)است كرده ابوالعلاءعفيفي مرحوم كه
ديگر ازسوي.است يوناني انديشههاي تاثير محمديهتحت حقيقت يا كامل
ولايتپذيرفته عنوان به تشيع در آنچه عقيدهبا اين مشابهات از نبايد
در كه تحقيقي در (5)شدر هانسهاينريش (4).كرد است ، غفلت شده
را انديشه اين ايراني است ، ريشههاي كرده اسلام در كامل انسان بابمفهوم
استوار رابطهاي كامل ، انديشهانسان:ميگويد و است داده قرار موردنظر
گفت بايد يا.آن ايراني جانب بويژه باستان شرق باانديشههاي دارد
اين ريشههاي كه ويميكوشد (6).هلني و ايراني جنبههاي از تركيبياست
در گيومرث ، كه:كند مربوط اوستا ، در نخستين ، انسان مفهوم با را فكر
انسان كه است معتقد و.ميجويد را خود تحقيق مباني آن براي بندهشن ،
نمونه است ، جهاني وظيفهاي داراي باستان ، ايراني تفكر در نخستين ،
او پيكر هشتگانه اجزاء از كه دارد وجود افسانهاي و.است انسانيت
نتيجه اين به (7)گوتس.آمدند وجود به هشتگانه معادن تمام كه بوده
انسان ميان تناظري ايران ، در ميلاد ، از قبل پنجم قرن در كه است رسيده
است داشته وجود (اكبر عالم عنوان به) جهان و (اصغر عالم عنوان به)
عالم انسان ، و است اكبر انسان جهان ، كه داشته رواج اعتقاد اين يعني
دارد ، وجود اهريمني جهان و مينوي جهان ميان كه نبردي در و اصغر ،
به اهريمني نيروهاي برابر در خداوند ، رسول و پيامبر بعنوان انسان
مسلم آنچه (8).است چنين نيز ماني آيين در كه همچنانبرميخيزد دفاع
تفكر ويژگيهاي از انسان ، مفهوم از اساطيري برداشت كه است اين است
اينگونه به يهود ، آيين و غربي آسياي اديان از كدام هيچ و است ايراني
بكند ، بايد چه و ميرود كجا به ميآيد كجا از انسان كه پرسشها
.دارد كامل شيوع مساله ايرانياين تفكر در كه آن حال نپرداختهاند
نوس يعني اشياء ، پدر از سخن Poimandresقبيل از هرمسي نوشتههاي در
انسان اصطلاح.هست چيز همه انسان ، كه اين و نخستيندارد مساوي ماهيتي
به است كاررفته به هرمسي اثر يك در نخستينبارAntropostelios كامل
.است كمالاهميت داراي كلمه اين سابقه ازلحاظ و نعاسنيه خطبه نام
مسئله داد قرار رسيدگي مورد بايد دقت به را آن رابطه كه چيزي
كه قديم عهد باآدم است آن جهاني معني در نخستين انسان پيوندميان
رابطه مساله سپس و است شده نازل بدو وحي كه است كسي نخستين معني به
در.ميكند حيات تجديد او در نخستين انسان فكر كه مسيح با اينهاست
در همواره كه داشت نظر در را صادق نبي موضع بايد فكر اين با رابطه
تكرار اين مسيح ، تا انبيا ، فردي صورت در و است آمدن باز و آمدن حالت
ظهور شكلي ، به لحظه هر:ايراني شاعر تعبير به و دارد ادامه او چهره
همه محمد ، و عيسي و موسي و ابراهيم و نوح و آدم گونه بدين و.ميكند
به ميكند ظهور تاريخ ادوار در گوناگون صور در كه قدسياند روح يك
:ايراني شاعر گفته
برآمد عيار بت شكلي به لحظه هر
شد نهان و برد دل
برآمد يار دگران لباس به دم هر
شد جوان و پير گه
غرق دعا به جهاني كرد و شد نوح گه
كشتي به رفت خود
برآمد نار دل به و خليل گشت گه
شد آن از گل آتش
قميصي فرستاد مصر از و شد يوسف
عالم روشنگر
برآمد انوار چو يعقوب ، ديده از
شد عيان ديده تا
يدبيضا اندر كه بود او هم كه حقا
شباني ميكرد
برآمد دوار گنبد بر و شد عيسي...
شد تسبيحكنان
وميرفت ميآمد كه بود او هم بالجمله
برآمد وار عرب شكل آن عاقبت ديديتا كه قرن هر
(10)شد جهان داراي
بازگشت مسيحي غنوصيت به دراصل نظريه اين گلدتسيهر ، گفته به و
قديس به منسوب Homilienهوميلين مواعظ كه انديشهاي يعني.ميكند
نبي يك جز:(فقره13 شماره 18 موعظه) گفته سخن آن كليمانساز
روح و آفريده را او خداوند كه است انساني او و وجودندارد بيش صادق
نامها با ميگذرد آغاز ، همان از جهان ، قرون خلال از و بخشيده بدو قدسي
.يابد دست آسايشابدي به و شود او شامل رحمتالاهي تا متفاوت صورتهاي و
نخستين المقنعنخشبي ، گلدتسيهر نظريه برحسبواعصار قرون پايان از پس
بوده معتقد استو داشته اعتقاد نظريه اين به عصراسلامي در كه است كسي
پيشين ازصورتهاي حتي و است قدسي روح همين ازتجسدهاي يكي او كه است
بخارا مولفتاريخ نرشخي گفته به و ميديده رافراتر خود هم ظهور اين
ازنظر و (11)روحانيام من و بودند كهايشاننفساني است ميگفته
ظهور نيز اسماعيليه آراء در گونهايديگر به انديشه اين گلدتسيهر
تعقيب را نظريه اين صورتمنطقيتري به آنان كه تفاوت اين كردهبا
به مختلف ، ادوار در تجليعقلكوني از قدسي روح تجسد جاي به كردهاندو
افلاطونيصدور نظريه از متاثر بيشتر و گفتهاند سخن صورتناطق ،
(12).بودهاند
غنوصي نظريه كرده ، محمد كتابشخصيت در كه بحثي در (13)تورآندره
حضرت اسلاف در را فكر اين سابقه و داده قرار بررسي مورد نبوترا
از الاهيه حكمت كهمعتقدند شيعه عقايد در بعد و است دنبالكرده (ص)محمد
اين نشانه و ادامهمييابد ،(ص)رسول طريق از عشر ، ائمهاثني تا آدم
(14).نورياست الاهيه حكمت
همان از مانوي ، تعاليم در كامل ، انسان زمينه شدر ، تحقيقات برطبق
بخش رهايي كه الاهي موجودي عنوان به ماني و است داشته وجود آغاز
و است بوده خويش ستايشاتباع مورد همواره نخستين ، انسان استو انسان
.ميكند تاييد تورفان در شده كشف راسرودهاي اين
مطالعه مورد بايد اسلام در انسانكامل انديشه سير در كه ديگري مرحله
يالوگوس Antroposجهانيآنتروپوس تصوير آميزش مرحله قرارگيرد ،
هلنيسم عصر در كار اين و.است متاخر ادوار يوناني فلسفه ونوس ،
اسلام وارد آنچه بدينگونه و.است رسيده اسلامي دوره به تا يافته شكل
يافتهاي نظام شكل نبودهبلكه اعتقاد اين خرافي و اساطيري آنشكل شده ،
درانديشههاي تا است ، گرفته بسيار مايه فكريوناني از كه است
آغازعهد فاصله در اما.است رسيده اوجخود به عربي ابن محييالدين
دقت بايدبه فكر اين تكامل مختلف محييالدين ، زمينههاي دوران تا اسلامي
عهد در كه كتابهايي نخستين يكياز در.گيرد قرار بررسي مورد
ترجمه تاريخ) يافته نام طاليس ارسطو واثولوجيا است شده اسلاميترجمه
هنگام به آنجا در و انسانحسي و عقلي انسان باب در دارد وجود بحثي
برايانسان از صنمياست كه انسان ، اين حالت است همچنين:ميگويد دارد ،
وديعت به او در اولحق آنانسان وجود از ضعيفي ومايههاي حق اول
حالات جميع دروي كه ساطع است نوري حق اول انسان آن و شده نهاده
رسايل در(15)دارد وجود اقوي ، و اشرف و گونهايافضل به اما انساني ،
صبغهغنوصي ولي شده مطرح انسان ، بودن عالماصغر مساله الصفا ، اخوان
(16).است بوده فلكيات و نجومي بامسايل رابطه در بيشتر بلكه ندارد
و تصوف از مايههايي با ششم ، تاقرن خود مسير در كامل ، انسان انديشه
در او طريق از و رسيد خود اوج به عربي ابن در و يافت ادامه تشيع
و عراقي فخرالدين.يافت وسيع دامنه و گسترش اسلامي ملل ادبيات
تاثير به شبستري ، محمود شيخ ايشان از بعد و كرماني اوحدالدين
دادند بيشتري رواج فارسي ادبيات در را كامل انسان فكر او ، انديشههاي
عقايد جوهر زيرا شد ، عرفاني ادبيات و تصوف بحث مهمترين كه حدي به
.ميدهد تشكيل را عربي ابن
همواره اسلام ، در كامل فكرانسان تكامل كه است معتقد تورآندره ،
نبوت ، غنوصي نظريه و بودهاست نبوت غنوصي نظريه تكاملي موازيسير
رهگذر از و است شيعه نزد امامت نظريه غنوصي جنبه به وابسته خود
پيدا ارتباط انديشه اين باستاني ريشههاي با كه است شيعه عقايد
فضل و روح و ازلي است موجودي كه صادق بهنبي اعتقاد يعنيميكند
در charisma وفضل روح اين و ميرسد ميراث به سلسلهانبيا ، در او ،
عقايد در آنچهمييابد انتقال ديگر شخصي به ازشخصي الاهي نوري رمز
از را ، انسانكامل انديشه وي كه است اين ملاحظهاست قابل عربي ابن
كلمه اول ، انسان قلمرو شامل كه) گستردهتري درحوزه و كرد جدا نبوت ،
.گرفت كار به
عنوان به -نخستين انسان ازتصوير نشانههايي است كوشيده نيبرگ ،
يعني -آسماني زميني جنبهدوگانه از نشانههايي نيز و -جوهرينوراني
هبوط نظريه از نشانههايي همچنين و -تصوف در است باآدم مرتبط آنچه
ابن نظريه در.كند جستجو عربي ابن نظريه مباني در را ، نخستين انسان
ناسوتي و لاهوتي قديم ، و حادث جنبههاي تمام كه است ماهيتي انسان عربي
جهان ، و انسان و اوخدا نظر در كه آنجا تا دارد خود در هم ، با را
فكر يك براي هستند مظاهري اينها.است واحدي شي مضمون ، و جوهر در
انسان و.است جهان و خدا ميان اتصال حلقه انسان اساس ، براين و واحد
باب در مترجم يادداشت به) جبلي عبدالكريم عربي ، ابن از پس قرن دو
در را عربي ابن نظريه الكامل الانسان خويش كتاب در (شود مراجعه جبلي
عقايدي جوهر وي گفت ميتوان و است رسانده خود كمال اوج به انسان باب
وجود به وي ، نظريه پيرامون در ابنعربي ، از پس قرن دو طول در كه را
تازهاي اساسي نكته اگرچه (18)است كرده تلخيص خويش كتاب در آمده
انسان انديشه عربي ابن كه گفت ميتوان خلاصه طور بهاست نيفزوده برآن
.است داده قرار خويش جهانبيني اساس را آن
كامل انسان نظريه تكاملي سير درباب خويش تحقيق در شدر كه نكتهاي
كه است اين است ملاحظه فارسيقابل ادبيات لحاظ از و رسيده بدان
شعر سراسر بر كه Monolog حديثنفس حالت و فارسي شعر در كليتمعشوق
ديگري ، به خطاب به شاعرفارسي كه نيازي و دارد سيطره غناييفارسي
در كامل انسان نظريه نفوذ نتيجه همه اينها ، دارد ، كناراوست در كه
شخصيت سلب در فارسي شعر كه كوششي همچنين.است اشعار اين فرهنگي محيط
(فارسي غزل در مرد و زن معشوق ميان تمايز عدم حتي) دارد معشوق از
آسماني و زميني عشق و دنيوي و ديني شعر آميزش نتيجه را همه اينها ،
(19).ميداند
يك عنوان به را موضوع اين وديگران شدر تحقيقات براساس اينجا ، تا
ماسينيون لويي اما قرارداديم توجه مورد هلني -ايراني زمينه
دارد ضرورت بدان كهاشاره دارد ديگري عقيده فرانسوي خاورشناسبزرگ
است سامي ريشههاي داراي اسلام ، در كامل انسان نظريه كه است معتقد وي
حاصل را نظريه اين تكامل كه اين بر دارد اصراري حتي و هلني نه و
ادامه (20)البيان خطبه به اشاره با و بداند قرآن در تامل و تدبر
.جستجوكند تشيع در را امر اين
در غنوصي و افلاطوني نو عنوانعناصر تحت كه تحقيقي در گلدتسيهر ،
در كه ديگر (اسلامي غير) اجنبي عنصر يك:ميگويد داده انجام حديث
است تصور اين است داشته تاثير پيامبر باب در سنت اهل نظريه تكوين
و داشته وجود كند ، وجودپيدا چيزي برزمين كه آن از قبل ،(ص)محمد كه
بين آدم و معروفكنتنبيا حديث همان به استناد استبا بوده پيامبر
از هم خويش ، امامان بودن ازلي باب در را شيعه عقايد و الطين و الماء
فرشتگان خداوند كه آدم مسجوديت علت كه اين و ميداند تصور اين نتايج
وجودائمه جواهر آدم جسم در كه است اين كرد ، امر او سجده به را
(21).است داشته وجود عليهمالسلام
:پاورقيها
آلن رينولد اثر خدا ، انسانو رابطه و اسلامي ازتصوف نقل
انتشارات كدكني ، شفيعي محمدرضا دكتر تعليقات و بهترجمه نيكلسون ،
صص 180191 سخن ،
در عفيفي نقل به 42 ،-، 3 چاپنيبرگ المستوفز ، عقله عربي ، ابن -1
.همانجا التذكاري ، الكتاب عفيفي ، -ص 19218 التذكاري ، الكتاب
رابطه اين باب در -القاهره ، 401934 بجامعه الاداب ، كليه مجله -3
مصطفيالشيبي ، كامل دكتر از التشيع ، و التصوف الصلهبين به شود مراجعه
بعد به ص 449 قاهره 1964 ،
- Hans Heinrich schaeder
عبدالرحمن ترجمها و بينها الف...اسات در فيالاسلام ، الكامل الانسان -6
- Gotze ص 6 قاهره 1950 ، بدوي ،
16-ص 11 همانجا ، بدوي ، -8
هم ديگر جاي كه چنان مستزاد اين -ص 1024 همانجا ، بدوي ، -9
نام به (ص 573 شمس ، تهران 1352 ، غزليات گزيده) كردهام يادآوري
اشارت بدان آنجا كهدر دلايلي به نيست او از ولي يافته مولاناشهرت
پس درادوار الاهيه كلمه و كامل انسان نظريه باتكامل كس هر و كردهام
گوينده كه ميداند خوبي به باشد ، آشناييداشته عربي بن محييالدين از
مولانا و است جبلي وعبدالكريم عربي ابن عقايد از متاثر شدت به ابنغزل
اشتباهات از ويكي ندارد عربي ابن فكري دستگاه با هيچگونهارتباطي
تاسفبديع نهايت با بگويم بايد جمله از و)مولانا آثار محققان تمام
اصلاحات با را مثنوي كوشيدهاند بودهكه اين هميشه (هم فروزانفر الزمان
اين و كنند شرح و تفسير(فتوحات و فصوص در) عربي ابن مبانينظريه و
بايد آراءمولانا تفسيرشود تاييد نميتواند علمي ازلحاظ كه است كاري
هيچ محييالدين عرفان با كه) واسلافش او عرفان خاص شاخه در
.گيرد قرار بررسي مورد (نسبتيندارد
نو گلدتسيهر ، عناصر -رضوي ، 1293 مدرس چاپ بخارا ، تاريخ -11
فيالحضاره درالتراثاليوناني منقول حديث در وغنوصي افلاطوني
-بعد 13 به ص 235 بدوي ، عبدالرحمن ترجمها ، و بينها الف الاسلاميه ،
سوئدي شناس اسلام (1947-1885) Tor Andrea
بين درالصله را كامل انسان نظريه و شيعي عقايد رابطه تفصيل -14
.كنيد ملاحظه التشيع ، و التصوف
ص 32 همانجا ، بدوي ، -15
ص 36 همانجا ، -16
ص 48 همانجا ، -17
شود الكاملديده الانسان جبلي ، عبدالكريم -18
ص 60 همانجا ، بدوي ، عبدالرحمن -19
در كه (ع)ابيطالب عليبن امام به منسوب است خطبهاي خطبهالبيان ، -20
كه ميدهد سبكشناسينشان قرائن و است ترديد جاي بهحضرت آن نسبت
تشيعبدان غلات از بعضي همه اين با.باشد اوليهاسلامي قرون از نميتواند
كرده انتقادي تصحيح ماسينيون رالويي خطبهالبيان متن.كردهاند استناد
.شدهاست چاپ بدوي عبدالرحمن الكامل الانسان ضميمه و
و بينها الف اليونانيفيالحضارهالاسلاميه ، بهالتراث شود مراجعه -21
.بعد به مصر 1940 ، صفحات 218 بدوي ، عبدالرحمن ترجمها
معارف كتابخانه
|
رومي جلالالدين مولانا آثار و زندگي
/وزيري قطع /اول1375 چاپ /مركز نشر /افشار حسن ترجمه /اقبال افضل
تومان قيمت 820 /صفحه 264
تصديق يكسان به غرب و شرق در هنرش و شخصيت عظمت كه مولانا درباره
در خواندهاند ، دورانها همه در متصوف شاعر بزرگترين را او و ميشود
اين اساسا زيرا است ، شده نوشته فراوان مطالب فارسي زبان
كوششي كتابحاضر.دارد ايران ادب و فرهنگ به تام تعلقي جهاني شخصيت
گفتهاند ، ديگران آنچه بر باتكيه كه مولوي آثار عميق بررسي براي است
دشوار مسائل درباره پژوهش به زيباشناختي ، ودرك حساسيت با همراه
...است شده پرداخته مولانا حال شرح ومبهم
سازمان و آزادي
ناسيوناليسم ليبراليسم ، راديكاليسم ، سوسياليسم ، تكوين سير و پيدايش
چاپ /فرزانروز پژوهش و نشر /رامين علي ترجمه /راسل برتراند نوشته
تومان 2300/صفحه 542/رقعي قطع /اول 1376
مكاتب و انديشهها و افكار برآمدن و شكلگيري تاريخ سازمان ، و آزادي
توسعه دلايل و دولت نهاداست معاصر دوران بر حاكم اجتماعي و فكري
امريكا ، سياست و اروپا در دموكراسي سير آن ، فعاليتهاي و وظايف
و مستقيم نتيجه كه حكومتي و اجتماعي سازمان پارلمان ، خارجي ،
از هريك پشت در كه فكري مكاتب و است ، فني و صنعتي و مادي پيشرفتهاي
و ماركسيسم ، سوسياليسم ، ليبراليسم ، چون مكاتبي دارند ، قرار تحولات
بياني با كتاب اين در امپرياليسم ، و ناسيوناليسم چون پديدههايي
-است برتراندراسل آثار برجستهكليه ويژگيهاي از كه -روان و مستدل
مراجع بهترين از يكي خود ، نوع در كتاب بيگماناين و ميشوند تشريح
.محسوبميشود
ابنسينا ديدگاه از حسي ادراك
تبليغات دفتر به وابسته فلسفي تحقيقات و مطالعات مركز /فعال محمدتقي
تومان 750/صفحه 336/وزيري قطع /چاپاول 1376 /قم علميه حوزه اسلامي
و حكمت آسمان درخشانترينستارگان از بيگمان سينا ، ابوعلي شيخالرئيس
و فيلسوف اين كتابهاي و انديشهها بهبركت.است زمين ايران فرهنگ
درباره.شد نظيري كم استواري و غنا داراي اسلامي حكمت نابغه ، طبيب
و غني شرحهاي و نگاشته پرشماري آثار شيخ ، طبي نظريات و فلسفي آراء
.است آمده وجود به آنها بر ارزشمندي
تحقيق مورد سينا فلسفهابوعلي چارچوب در را خاص مسئلهاي حاضر ، كتاب
و نظريات كليات درباره مفصل مقدمهاي با كتاب اين.است داده قرار
-نفس 3 قواي-نفس 2 -1-فصل پنج طي سپس و شده آغاز سينا ابوعلي زندگي
شيخ نظر از حسي ادراك بررسيمسئله به -حواس -احساس 5 -ادراك 4
در تطبيقي مباحث برخي اثر ، اين جملهويژگيهاي از.است پرداخته
.ميباشد كتاب بخشپاياني
رشد ابن
قطع /اول 1375 چاپ/مركز نشر /فاطمي فريدون ترجمه /اوروي دمينيك
تومان 590/صفحه 186/رقعي
در اواست ومتمايز ممتاز چهرهاي اسلامي انديشه تاريخ در رشد ، ابن
و ارسطويي عناصر تفكيك و جهاناسلام به يوناني انديشه انتقال
عمدتا آثارش ، و داشت تعيينكننده نقشي فلسفهاسلامي ، در نوافلاتوني
و غرب مدرسي دوران تفكر بر ژرف تاثيري ارسطو ، كتب بر شرحهايي
ابن نوزايي ، اوان در كه حد آن تا گذارد (رنسانس) نوزايي از جنبههايي
غيور مخالفاني و طرفداران با پرتاثير و بحثانگيز مكتبي گرايي رشد
اوضاع متن در را ابنرشد آثار و انديشه اصلي عناصر حاضر كتاب -بود
آن رابطه و ميكند بررسي اسلامي اسپانيايي فرهنگي و اجتماعي و تاريخي
ديگر با نيز و بودند حاكم آندلس بر كه موحدان سلسله ايدئولوژي با را
.ميدهد نشان ابنسينا و غزالي نظير اسلامي متفكران
(ع)مجتبي حسن امام سياسي زندگاني از تحليلي
اسلامي تبليغات انتشاراتدفتر /سپهري محمد ترجمه /عاملي مرتضي سيدجعفر
تومان 650/صفحه 256/وزيري قطع /پاييز 1376/سوم چاپ /قم علميه حوزه
ادوار ازدشوارترين يكي بررسي واقع در ،(ع)مجتبي حسن امام زندگاني
ابهامات دليل به اين بر علاوه.است اسلام اجتماعي و سياسي تاريخ
درباره پژوهش بودند ، آورده پديد پيشين تاريخنگارانادوار كه متعددي
مرتضي استادجعفر.است شده روبرو متعددي بامشكلات ،(ع)دوم شخصامام
كه است اسلام تاريخ عرصه زبردستدر مورخان و پژوهندگان از يكي عاملي
است اثري حاضر ، كتاب.است آورده وجود به اينزمينه در متعددي آثار
دوران ،(ص)رسولخدا دوران يعني فصل ، سه در را (ع)حسن امام كهزندگاني
.است داده قرار وبررسي توجه مورد عثمان عهد در و شيخين
(مرگشناسي بر درامدي) مرگ و انسان
قيمت /صفحه 300/قطعوزيري /اول چاپ /مركز نشر /معتمدي غلامحسين دكتر
تومان 600
شده متجلي هنر و فلسفه مذهب ، در ديرباز از مرگ ، درباره آدمي انديشه
و مرگ گوناگون ابعاد درباره موشكافي به روانشناسي دانش امروزه اما
ازنخستين كه كتاب اين.است پرداخته آن با آدميان گوناگون برخوردهاي
است چكيدهاي زمينهميپردازد ، اين به فارسي زبان در كه است كتابهايي
گزيدههايي با همراه مورد ، اين در دانشروانشناسي دستاوردهاي آخرين از
در و جهانداشتهايم ، و ايران ادب و فرهنگ در مرگ مضمون در ازآنچه نغز
ميافزايد ، زندگي معناي و عمق مرگبه درباره آگاهي ميدهد نشان مجموع
تجاوز حيات قلمرو به بيرون از كه نيست پديدهايبيگانه مرگ كه چرا
هستي گفتههايدگر ، به يا است ، طبيعت قانون و زندگي ذاتي كند ، بلكه
...است نيستي به آغشته انسان
مدرنها
790/صفحه 186/رقعي قطع /اول 1376 چاپ /مركز نشر /جهانبگلو رامين
تومان
اما.ميپردازد وسينما ادبيات تاريخ ، فلسفه ، زمينههاي به كتاب اين
رابطه در و است مدرنيته مفاهيم درباره پرسش آن مقالههاي مشترك مضمون
مالرو ، هنرمندانيچون و متفكران انديشههاي و آراء كه است همينپرسش با
گاندي ، هامان ، آدورنو ، لويناس ، فليني ، پوپر ، هايدگر ، برلين ، آيزايا
و ميشود معرفي و مطرح دوراس ومارگريت ريكور تاگور ، دراير ،
بهعنوان برجسته چهرههاي اين از هريك سياسي يا تجربههايروشنفكري
و بررسي آن جوهر به دستيافتن براي كوشش و مدرنيته از مدرنها تجربه
.ميشود تحليل
|
|