آبي گور اعماق در
اسكار جايزه هفتادمين جوايز برندگان
كردي موسيقي ريشههاي شناخت

آبي گور اعماق در
(كورليس ريچارد قلم به تايتانيك بر نقدي)
در90 اما غرقميكند و ميسازد را خود نظر مورد كشتي كامرون جيمز
نوعي بشكافد را كشتي راست سمت شناور يخ تودههاي اينكه از قبل دقيقه
است جريان در اغواگر رمانتيك داستان
و فيلمها ميگذرد تايتانيك غمانگيز واقعه از كه سال عرض 85 در
فيلم حلقه يك.شدهاند ساخته اينمورد در متعددي تلويزيوني نمايشات
بهنمايش حادثه از پس ماه يك بود مانده باقي شده كشتيغرق از كه صامت
اين.شد ظاهر فيلم درآن بود عرشه روي در كه زني هنرپيشه و درآمد
آلمان نازي خوب پول با كه بود ، حماسهايteu tonic titanic بنام فيلم
فيلمبريتانيايي.ميشد ارائه آن در آلماني خيالي قهرمان ويك شد ساخته
خبري واقعيات در خود توازن بهخاطر هم هنوز سال 1958 يادماندني به شب
ازجمعيت پر كشتي فروبردن اما است توجه و احترام انسانيمورد جرات و
او فيلمهاي تمام.است جيمزكامرون مخصوص كه است كاري روش آب درون به
هركدام بودند او پيشين فيلمهاي از متاثر abyss و نابودگر استثناي به
تاريخ او فيلمبعدي كه ديد بايد اكنون.قبلي فيلم از پرهزينهتر بهترو
.كرد پاخواهد به صدايي و سر چه قسمت 2 دنيا
رئيس.ميداد آن به جذابيتي ترديد بدون تايتانيك كشتي عظمت و بزرگي
كامرون.ميخواستم را كشتي واقعي اندازه من كه ميگويد كشتيسازي شركت
با 6 را نابودگر فيلم كه مردي.باشد او رواني وارث ميتوانست
ديوانه اواستاد.است شده هاليوود اعظم كاهن اكنون و ساخت ميليوندلار
است عظمت و باهيبت عاشقماشينهاي او است سينمايي اسباببازيهاي
وقتزيادي و انرژي اينكه تا (اقيانوسپيما كشتي جتهارير ، زيردريايي ، )
خود نظر مورد كشتي كامرون جيمز.نمايد صرف آنها كردن منهدم براي را
يخ تودههاي اينكه از قبل دقيقه در 90 اما ميكند غرق ميسازدو را
جريان در اغواگر رمانتيك داستان نوعي بشكافد را كشتي راست سمت شناور
بين در رابطهاي.است ناتوان آشكارا تايتانيك فيلم صحنه اين در.است
رزبوكاتر خانم و آزادمنش ، نقاش (لئوناردوديكاپريو) دالسون جك
ثروتمندي نامزد بيميلي با كه (وينسلت كيت) فيلادلفيايي اشرافزاده
.است جريان در است هوگلي كال بنام
شايستهاي طور جدابه آن روي مردم ميشود آغاز كشتي شدن غرق كه هنگامي
را باشكوه و عظيم جانور يك هيبت RMS تايتانيك و ميافتند مرگ حالت به
كهبا ويژهاي جلوههاي(موبيديك يا و كينگكنگ مانند)ميگيرد خود به
اغواكننده و سرچشمهميگيرند پنهاني عوامل از ميخورند چشم به درخشش
بنظر واقعي آب است شده ساخته تصويركامپيوتري با كه آبي.هستند
تقريبا ازدنباله كه هستند شبيه انسانهايي به كامپيوتري ميرسدلكههاي
حوادث اماميشوند غرق و درياميريزند به كشتي آمده در عمود حالت به
عمل نتيجه بدهند صحنه به را احساسي بايدوزنه كه گفتاري
كه آدمهايفاسدي افتاده ، مخاطره به كودكان:است گروههايزيراستاندارد
شجاعت با است شده آبيبسته لوله به كه جك ، ميكنند ، تهديد را زنها
او ياري به رز و ميمانم انتظار به همينجا من ميگويد ابلهانهاي
.ميشتابد
وسواس داراي استادو عنوان به كارگردان نيرومندي عليرغم فيلم اين
به حتي كال و رژ و داوسون داستانجكنميرود پيش خوب استعارهاي
و ديده حادثه اين به مربوط فيلمهاي و كتابها كهدر آنچه نصف اندازه
سه اين وسيعمسئله پرده اين در.نيستند جذاب و گيرا ميشود خوانده
.نميكند فيلماضافه موضوع به چيز هيچ واقع در نفر
اكنون گرچه فيلم اين تاخير با تولد و دردناك تكوين به مربوط بحثهاي
دلار يا 8 كه 7 دوستاني سينما براي ميشوند محسوب افسانهاي چرنديات جز
هزينه هزارهابرابر جبران براي ميپردازند تايتانيك ديدن رابراي خود
سنگين هزينه خاطر به نه درنهايت تايتانيك است بيمعني چيز آن ساخت
ممكن خود بودن تماشايي ميزان و نمايش خاطرشايستگي به بلكه توليد
من مناسب عبارتتاسفآميز.شود غرق آن در يا كند سير را استاقيانوسها
.آب مردهدر:است چنين فيلم اين براي
خودش با كامرون جيمز مصاحبه
ميدهد پاسخ خود فيلم هزينههاي مورد در تايتانيك كارگردان
كامرون جيمز قلم به
بسياري وسوءتفاهمهاي افسانهها خود زمان در تايتانيك كشتي غرق فاجعه
حادثه خود از كمي دست زمينه اين در تايتانيكهم فيلم.آورد بوجود را
تنظيمشده نادرست يا درست روشي با كه خود با گفتگو شايداينندارد
.بخشد پايان اغراقها و شايعات به بتواند است
است داشته هزينه دلار ميليون فيلم 285 اين -1
دلار ميليون هزينه 200 كل -نادرست:پاسخ
.است شده تاكنونساخته كه است فيلمي قيمتترين گران فيلم اين -2
را فيلمي من استكه بار چهارمين اين.نادرست هم و درست هم:پاسخ
هر بهگذاشتهاند نام تاريخ فيلم قيمتترين گران را آنها كه ساختهام
اگر سالهاي 1930 ، 1940 ، 1950 در ما فيلمهاي بهترين از بسياري حال
.ميبردند هزينه تايتانيك فيلم از بيش ميشدند ساخته امروز
.رفت خودبالاتر شده تعيين بودجه از فيلم اين توليد هزينه -3
عالم باتجربهترينهاي كردم استفاده بهترينها از مناست درست:پاسخ
كه اينست ساده حقيقت آوردم گردهم تايتانيك فيلم ساختن در را سينما
.نداشتيم دقيقي اطلاع پروژه وسعت از (من خود حتي) ما از يك هيچ
جهان آبي بزرگترينتانكر بايستي كه هيچ از استوديو يك ساختن براي ما
در آورد بوجود را جهان مجموعهاستوديويي وسيعترين و باشد دارا را
ماهمه (ميكند حركت كه طبقهاي ساختمان 75 كنيد تصور)بوديم مانده شگفت
مانند چيزي ما يكاز هيچ ولي بوديم كلان بودجهنويس كهنهكاران از
.ديد نخواهيم هم بعد آنبه از و بوديم نديده را تايتانيك
.بود زدن يخ حال در آب -4
يادم.بود سرد واقعا.ميآمد نظر به چنين لااقل يا است ، درست:پاسخ
شبيه كه ميبرديم سر به چيزي داخل در تاگلو را بسياري روزهاي ميآيد
استفاده آن از مسلما داشت وجود ديگري راه اگر.بود يخ آب ليوان به
.نداشت وجود چيزي چنين متاسفانه ميكرديم
.بود طولاني كار ساعات -5
جهان بزرگ فيلمهاي ساير در كار ساعت از طولانيتر اما.است درست:پاسخ
.نكردند گزارش صحيح را اين كارنميكرديم ساعت روزانه 18 ما نبود
صورتميگرفت شب در كه بودند خارجي صحنههاي ما ساعتفيلمبرداري اكثريت
.دهيم ادامه كار به ساعتطولاني نميتوانستيم ما كه است مسلم بنابراين
.گرفت صورت برنامه از بيشتر ماهها فيلمبرداري -6
ولي بود روز شدهما 138 طراحي فيلمبرداري برنامه.است نادرست:پاسخ
.داشت افزايش درصد فقط 16 رسيدكه پايان به روز در 160 فيلم
.برداشتند شديد جراحت بدل هنرپيشههاي از بسياري -7
از نفره يك كار روز از 6029 تايتانيك فيلم در.است نادرست:پاسخ
.ميشود محسوب ركورد يك سينما صنعت در كه شد استفاده بدل هنرپيشگان
پيدا شدن بهبستري نياز كه داشتيم مصدوم فقط 3 طولاني مدت اين در
هم نفر يك و فرورفت دندهاش نفر شكست ، يك پايش قوزك نفر يك:كردند
حاضر خود كار در بعد روز يك آخر نفر دو برداشت ترك صورتش استخوان
.شدند
.بود كافي امنيت فاقد صحنه شرايط -8
نامساعد شرايط مربوطبه بياساس شباهت نتيجه در.است نادرست:پاسخ
روشهاي و توليد صحنه بار چندين سينما هنرپيشههاي اتحاديه عمل محيط
توليدكننده كه گرفتند نتيجه و نمودند بررسي طوركامل به را ما كار
وامنيت سلامتي از اطمينان براي فوقالعادهاي اقدامات اينفيلم
اين در ما كه شدند آنانقانع.است آورده عمل به كاركنان و هنرپيشگان
مدت طول تمام در كلي بطور.آوردهايم جديديبوجود استاندارد يك زمينه
كه نكرديم پيدا هنرپيشه يا خدمه از اعم مجروح و مصدوم هيچ توليد
.باشد داشته شدن بستري به نياز
.ميكند داد و جيغ زياد خيلي كارگردان -9
و خدمه نفر باصدها كردن كار بكشم فرياد شايدمن.است نادرست:پاسخ
را زدن فرياد وقفه بدون و پيدرپي روزهاي و ماهها مدت به صحنه كاركن
وجود عصبانيت گاه هيچ من كار در اما ميكند زندگي روش از نوعي هم
براي هزينهها رفتن بالا مسئوليت كه وقتي كار ، عمق تيرهترين در.نداشت
خود من ميشدم وحشتناك انفجار نوعي دچار من ميشد خردكنندهاي بار من
بهترين كه نميكنم ادعا هرگز اما هستم خوبي كارگردان كه ميكنم فكر
در مرا كفر اينها باشم داشته كارگرداني براي را خصوصيات و شخصيت
.دارم آن از را تنفر بيشترين من كه است كار از جنبه همين و ميآورد
با وقت هيچ ميگويم كامل ايمان با و قطع بطور من كه كنم يادآوري بايد
دشوارترين آنان بسياري موارد در.نداشتم منفي برخورد خود هنرپيشگان
همكاري آنها با كه ميدانم خود وظيفه من و دارند صحنهها در را كارها
.دهم ياري آنها به و باشم داشته نزديك
.ميكردند دشواريكار بسيار شرايط در استوديو خدمه و كاركنان -10
اجراي وبراي ميكردند كار زياد ما كاركنان.است نادرست:پاسخ
احساس با بود جامعهايبكارميگرفتند را تلاش حداكثر خود كارهاي
تسهيلات و وسايل از و ميشدند تغذيه خوبي به همه رفاقت و همدردي شديد
بهرهمند وسيله نوع يك از همگي ما) ميكردند استفاده فراوان بهداشتي
آب درون در كار موقع در كه بودند بزرگي جكوزي داراي كاركنان (بوديم
نادرست بهرفتار مربوط گزارشات.ميكرد گرم را آنها كار مراحل خلال در
.است محض دروغ كاركنان با
.است فاجعهاي فيلم يك تايتانيك -11
-نباشيد نگران.عشقياست داستان يك فيلم اين.است نادرست:پاسخ
مردم انبوهي از است تلاشي فيلمتايتانيك -نميشود غرق واقعا كشتي
ساده سرگرمكننده فيلم يك هرگز فيلم اينفوقالعاده كاري انجام براي
نه و دارد دنباله نه فيلم اين سال بزرگ فيلمهاي ساير برخلاف.نيست
نشده ساخته كميك كتاب يك براساس فيلم اين.است سريال يك از دنبالهاي
ساير و كالاها ، بازيها عروسكها ، معرفي فيلم اين ساخت از منظور است
و صادقانه و جدي كار يك اينفيلم است نبوده قبيل اين از كارهايي
هاليوود شده فرموله تجارتي كارهاي كه همانصداهايي اما است بيريا
ساخت جرات راكه استوديوهايي روساي كه نميرسد بنظر ميكنند راتقبيح
.دهند قرار موردتاييد كردهاند را غيرعادي فيلم اين
اطمينان يك از استعظيم يادبودي موضوع خود ماهيت با تايتانيك بلي
در اطمينان و تكبر و غرور احساس منهرگز كه كنيد باور اما متكبرانه
اعصابخردكن بود كاري پروژه اين برعكس كاملا بلكه پروژهنداشتم اين
تهديد را ما عقلي روانيو سلامت هميشه هزينهها افزايش.ترسآور و
به را ما كه بودند چيزهايي اما تحملبود غيرقابل كار وسعت.ميكرد
ما.كاركنان همه و من ، خود استوديوها ، روساي:ترغيبميكردند كار ادامه
آمده پيش ما براي چيزبخصوص يك ساختن براي فرصتي كه ميدانستيم همه
.نيستند دردسترس هميشه فرصتها اين است
وقوعي ساسان:ترجمه
اسكار جايزه هفتادمين جوايز برندگان
gets" نميشد اين از بهتر:فيلم نيكولسون ، جك:مرد بازيگر بهترين
اين از بهتر:فيلم هانت ، هلن:زن بازيگر بهترين /"asgood as it
حسن با شكار:فيلم ويليامز ، رابين:مرد دوم بازيگر بهترين /نميشد
محرمانه.ا.ال:فيلم بسينجر ، كيم:زن دوم بازيگر بهترين /نيت
تايتانيك فيلم كامرون ، جيمز:كارگردان بهترين /l.a.confidential
/هلند از "character" شخصيت:خارجي فيلم بهترين /"titanic"
:هنري كارگرداني بهترين /نيت حسن با شكار:فيلمنامه بهترين
/تايتانيك:صدا بهترين /تايتانيك:فيلمبرداري بهترين /تايتانيك
بهترين /تايتانيك:موسيقي بهترين /تايتانيك:افكت بهترين
/خانه دراز راه:مستند فيلم بهترين /تايتانيك:لباس طراحي
/تايتانيك:تدوين بهترين /بهبودي داستان:كوتاه مستند فيلم بهترين
:ويژه جلوههاي بهترين /سياه لباس در مردان:گريم بهترين
خواندن آواز:فيلم كارگردان دانن ، استنلي:ويژه جايزه /تايتانيك
.تايتانيك:فيلم بهترين /باران زير در
كردي موسيقي ريشههاي شناخت
ايران موسيقي با آشنايي
عمر.وشمشالقديميترند كردي ، هوره موسيقي بينظير انواع ميان در
ظهور از قبل به متعلق وحتي سال هزار از بيش آنها انواع از بعضي
بسيار قدمت نيز ودوزله موسيقيسرناودهل اگرچه.است ايران در اسلام
ادوار نوعي ياصورتهاي و جديد تفسيرهاي كمتر درهوره اما دارند ،
يااهوره ازاهورا كلمههوره ميرسد نظر به.است كرده رسوخ بعد ،
انواع از بعضي در كه است خاصي و كهن آوازهاي هوره.باشد شده گرفته
معناي به) تقدسآگر و ايراني باستان اديان به مربوط روايتهاي آن ،
با شباهت هم لحاظ اين از و است هجايي آن اشعار.ميشود يافت (آتش
به ايرانيان گرويدن از پس آوازها اين.دارد اوستا و مقدس كتب اشعار
.است بازگفته را تازه مضامين كرده ، حفظ را خود لحن و صورت اسلام ، دين
همچون ديگر صورتهاي در آوازهايهوره از گونههايي تحول سير
عمر كه خواني زدنچپلهمولودي دست با همراه آوازهاي بيتخواني ،
.مينماياند باستان و مقدس آوازهاي با را ارتباطهوره دارند ، كمتري
در روايي روايتهاي ، و حكايتها منظومهها ، به مبدل يكسو از هوره
وزن با همراه تغزلي ، كاملا الحاني صورت به ديگر سوي از و شده بيتها
گسترش و ازانسجام پس.گشت مرسوم قالبچپله در شاداب و تند ريتم و
ظهور خواني انواعمولودي بطناين از كردنشين ، مناطق در اسلام دين
.است منظوم ويشتها باستان ، گاهان بازماندهايران آثار از.كرد
اشعار.مينمايند اينگونه هم باستان فارسي ازكتيبههاي بخشهايي
قاعده ايناست معين هجاي چند از متشكل بيت هر بوده ، هجايي گاهان
.ميشود شامل نيز هجايي اشعار براساس را كردي قديم آوازهاي
خواني ، سرناودهل ، ضرب هوره ، شمشال ، بيت ، سياوچمانه ، مولودي
نقاط سراسر در كردي گستردهموسيقي انواع عنوان به...و دوزله و
.ميآيند حساب به ايران مقامي موسيقيهاي گنجينه از جزيي كردنشين
دوران نغمههاي از حاضر عصر در كردي مقامي موسيقيهاي ارجمند مجموعه
در قدرت به را اسلامي و ديني آوازهاي رحماني تجلي تا اسلام از پيش
.دارد نهفته خود درون
ضرب و دوزله موسيقي اصلي مقامهاي شرح
...و گرديدن ، شدن كردن ، گردش معني به لغت در گريان:گهريان.
.است كردي مقامهايموسيقي مهمترين و اصليترين از يكي اسم و ;آمده
از همگي كه دارد وجود ومعاصر كهن زيبا ، نغمه دهها مقام ، اين در
دارد سنگين و ملايم حالتي گريانبرخوردارند گريان وزن و آهنگ ضرب
گهريان ، .ميآيد در اجرا به سرور و جشن مقامهاي مجموعه آغاز در كه
كهم ، با ئازيزه گيان و ، گيان گهريانه ، گيان مه ئايئه گهريان ،
جزو...و لارهوه به لاور ، به لاور ، به باوانم ، ئاي وهي ئه وانم ،
.هستند مقامگريان گوشههاي و نغمهها
پااجرا پشت ميشود ، تندتر كمي كهگريان هنگامي:پا پشت.
.ميگردد
حالتي و است پاشايي مقدمهفتاح فتاح:پاشايي تاح وفه تاح فه.
ميتوان نمونهها اين به پاشايي فتاح نغمههاي از.دارد گرم و بشاش
واريه ، سويبه لههه نازداره ، يارم ئهريليل ، نازناز:كرد اشاره
...و بالابرز
در كه كردياست موسيقي زيباي بسيار نغمههاي جزو لبلان:بلان له.
.ميآيد در اجرا به آن نوع دو تنها و است نشده ايجاد نغمه تعدد آن
فرد به منحصر بسيار آن ملودي تقطيعهاي و دارد حماسي حالتي مقام اين
به كه دارد وجود اصلي نغمه دو شد گفته كه همانگونه لبلان در.است
.مشهورند شار وچم سونرفت
منطقهكرمانشاه به تعلق اصل در شايد اميري خان:اميري خان.
سنندجيها مقامكرمانشاهي ، با فراواني شباهت زيرا باشد ، داشته
موسيقي ميان ميتوان را همچنينشباهتي نغمهها لحاظ به دارد ،
يكديگر با آنها ترانههاي اشعار اگرچه احساسكرد ، سنندج و كرمانشاه
.است متفاوت
اصل در دارد ، اما وجود (جار سه) نوعسيجار چند اكنون:سيجار.
به ايراني ، اغلبپايكوبيهاي در عددسه.است نبوده بيشتر يكنوع
به هم كرمانشاه در.ميرود كار مقامهابه انواع از يكي پيشوند عنوان
جامسه تربت و خراسان درميگويند موسيقيسهجار مقامهاي از يكي
جار.است مرسوم پا لرستانسه در و قرسه كرمانجهاسه ميان در چكه ،
ده رجافي ، ههي وكچهمدگه ئه.ميدهد معني وبار كرديدفعه زبان در
جار مقامسي نغمههاي از...و لتهنه سه م كه باجيه كم بابي ، عومره
.هستند
به لغت در است ، شهل جارشلان ديگرسه نوع:جار درسي لان شه.
جشن مراسم در داشته طنز حالتي موسيقي مقام اين.است فارسي معنيشل
طنز حالت به هفتبار را نغمه اين ملودي.ميشود مردم شعف باعث سرور و
.بازميگردند سهجار مقام سپسبه و مينوازند
كه بوده نوعنغمه دو و ملودي دو داراي كلي طور به زهنگي:زهنگي
در اينكه با.است اجرادرميآمده به كردستان از مناطقي در گذشته در
آن قديمي نوازندگان ميآيد ، حساب به بيگانه كردي موسيقي مقامهاي ميان
و اززنگ واژهزنگي ، .ميبرند نام كردي موسيقي مقامهاي جزو را
متاسفانه.است كردي موسيقي فرعي مقامهاي از يكي و شده گرفته زنگبار
.دارند ياد به را مقام اين نوازندگان از كمي تعداد
وجوش جنب ازآنكه پس.دارد گونه استراحت حالتي مقام اين:پي چه
از بعضي.ميشود نواخته ميرسد ، چپي پايان به پرشور مقامهاي هياهوي و
ومل رمه ، كه نه رمه نه لاويژ ، ئاي گه:از عبارتند نغمههايچپي
...و ريني رسه سه رله مل ، دوسه كه ومل كه
تغيير كمي با را آن مردمسنندج.دارد بهسقز تعلق:قزي سه.
به وابسته نغمههاي.دادهاند جاي خود موسيقي مقامهاي كهدر سالهاست
نغمه تعدد.نشاطآورند و شاداب بسيار ملودي و دارايريتم سقزي مقام
سقزي مقام نغمههاي از.باشد ديگر مقام هر از بيش شايد سقزي مقام در
وني داره تو زيه گيان ، ره هيه نه:كرد اشاره موارد اين به ميتوان
...و چنوري ، شهمي ، چنوري
و كرمانشاه به تعلق كه هستند مقامهايي:شتي ده مايه و كرماشاني.
از متفاوت حالتي با شده ياد مناطق در مقامها اين.دارند ماهيدشت
معمول سنندج در ديگر دشتي مخصوصاماهي.ميآيند در اجرا به كردستان
.دارد مستقل دفتري به نياز خود نيز كرمانشاه نغمههاي بررسي.نيست
با ملوديهايي دارد ، وجود سنندج در عنوانكرمانشاهي به كه آنچه اما
.دارد پاشايي بهفتاح شباهت كه پرهياهوست و نمايشي اشعار
در كه ميشود ديده گاه:مههابادي لري ، موكرياني ، ريواني ، مه
كرد مناطق ديگر موسيقيهاي كردنشين ، نواحي يا كردستان مختلف نقاط
سنندج در ، سقزي دشتي حضورزنگي ، كرمانشاهي ، ماهي ميشود ، متداول
نوع ، موكرياني ، آنهامريواني ادامه در باز.است نحو همين به
در اجرا به گهگاه نيز ولري ، مهابادي جلوشاهي يا كرمانشاهي ديگر
مجموعههاي به آنها شرح است ، معمول كمتر اخير دسته چون اما.ميآيند
كتابچه و كاست شش مجموعه كه لري موسيقي همچون ميشود ، واگذار مستقل
.است يافته انتشار آن
كردي موسيقي مقامهاي از يك هر:كردي مقامي موسيقيهاي در نغمه تغيير
نغمههاي.هستند خود به خاص معني و طراحي و فيگورها مشخصات ، داراي
.ميشوند خوانده و نواخته معاني اين براساس كاملا ضرب و آواز دوزله ،
و ثابت كاملا آنها ضربآهنگ اما است بسيار نغمهها تعداد چه اگر
سرورآميز حركات با كردي موسيقي مقامهاي و نغمهها كليه انطباق براساس
براساس و ديگر مقام در مقام يك ملودي گاهي كه آنجاست تا مردم ،
...و ميزان ملودي ، وزن ، لحاظ به جديد مقام پاي حركات و ضربآهنگ
مقامهاي در و نغمهها تغيير دليل و اساس اين كه ميدهد ماهيت تغيير
دوزله ، ) كردستان موسيقي مقامهاي مجموعه دو طبقهبندي در.است مختلف
استادان نظر به بنا مقام يك كليت در نغمهها آرايش ،(ضرب و آواز
در هيچگاه آنها ابتدا در چند هراست گرفته صورت مقامها نوازنده
مقام در مواردي در و مقام هر نغمههاي ميان تفاوت به خاصي چهارچوب
شد خواهد ذكر كه مواردي داري امانت عين در.بودند نينديشيده مجزا
از ناشي تغييرات و مينمايد يقين به قريب مكرر ، بازنگريهاي براساس
ذهن براساس كردي موسيقي نغمههاي متغير ذات با انطباق بازنگري اين
لحظه هر در سرور و جشن مراسم بر حاكم فضاي تاثير تحت نوازندگان خلاق
:دارد
مقامسقزي در كاملا ريبوارئازيزم نغمهريبوارو گريان مقام در
مقام به وجودتعلقش با ريبوار مانخالو ئه مان است ، ئه شده نواخته
.دارد ديگرگرايش مقامهاي به و يافته تغيير آن وزن گريان ،
نغمهاي ملودي شده ، ذكر نغمه ملودي آغاز از قبل نيزام ، درنيزام
نيزام نيزام جمله چند از پس و ميكند خودنمايي -جواني له ئاي -ديگر
.ميرسد گوش به
در اينكه عليرغم اما است اصلگريان در گيان شله بيدادا و داد هه
هي...است شده اجرا جار مقامسه در شده ، اعلام مقامگريان گروه
مجموعه در سرانجام و ميكند تبعيت وضعيت همين از نيز لولويه هه ليلي
.است شده اجرا سقزي مقام در بينا واز تو خوافاتم مقامگريانتو
يا گهگاه رفته بيرون خود وزن پاشايياز مقامفتاح نغمههاي از بعضي
اين.ميكنند تبعيت ميزانچپي ريتمو ضربآهنگ از ابتدا از اساسا
له نازداره ، يارم ناز ، نازو ، ناز به ئهي:از عبارتند نغمهها
.وزهلي وسه خال خال كوچوباريه ، كويستانان ختي وه ههواريه
پاشايي مقامفتاح در خراتي بهپله تبديل مقامسقزيئامينه در
مقامفتاح به رجوع باز دهلار ، شه شهدهلار و درزليخا.ميشود
باسكه ، چكولهيميرهدي ، ئامينه گرم ، خانمه ده ل هه.ميكند پاشايي
بخش اين در ميرسد نظر به.پاشايياند تاثيرمقامفتاح تحت نيز باسكه
.دارند پاشايي بهفتاح گرايش مقامسقزي نغمههاي اغلب
است داده مقام تغيير بهسقزي است مقامچپي در كه نجه له نغمهبه
اين كه داشت توجه بايد درمجموعميشود دور ازچپي نيز شهدلار و
با كردي ضرب و آواز تنگاتنگمقامهايدوزله ، پيوند علت به تغييرات
آن تبع به و ميافتد اتفاق پايكوبيها در كه است مختلفي حالات
ناگزير را ميزان و ريتم تحول و تغيير كه ميكند حسنوازندگانتغيير
برخي با دشتي مقامماهي شباهتهاي كه داشت دور نظر از نبايد.ميسازد
نوازندگان ياد در آن ويژگيهاي شدن فراموش علت به مقامها از ديگر
.دارد دشتي بهماهي رجوع وزن و ملودي كلي فضاي اما.است بوده
|