جا ايستگاه كدام در را كردن زندگي
گذاشتهايم؟
بد؟ يا خوب ;كودكان براي تجاري تبليغ
جا ايستگاه كدام در را كردن زندگي
گذاشتهايم؟
زندگي دنبال به توپخانه تا تجريش از مقاله حاشيه در
خيلي كه شنيدهام بسيار!چه؟ يعني شعار نميدانم اصلا من كنيد باور
آهنگصدا با و ميكنند مستتر كلمات لباس در را خواستههايشان آدمها از
معمولي جملهاي اين كه نشانميدهند دستهايشان هم شايد صورت ، حالت يا و
!است يكشعار بلكه نيست ،
محصور كلمات در يا شعارهايغيرمعمولي همان كه ديدهام هم بسيار اما
!ميشوند زنداني آدمها مشت قالب يادر و ميمانند
مثل كردهايد ، گم را معنايزندگي كه محترم همشهري شما براي بنابراين
هم خودمن كه اعتراف اين با.زد خواهم حرف وروشن صريح زندگي خود
يا و درميمانم بودن زنده كردناز زندگي تميز در اوقات از بسياري
!نيستم بيش زندهاي من كه ميشوم زندگي خود شرمنده
از.كردهايد تعيين كردنمحدودهاي زندگي مصاديق براي شما كه است خوب
قرار پرسش مكانياين محدوده هم را اتوبوس اگر.تاتوپخانه تجريش
و خواستهها تبعا و ميشود مشخص هم وجيبهايشان آدمها تكليف دهيم ،
سوال پس.ميگردد معلوم است يكسان و متوسط پول جبر به كه آرزوهايشان
:است بازنگري قابل منطقي صورت اين به شما
حدفاصل متوسط وخواستههاي بادرآمد معمولي آدمهاي براي كردن زندگي
تجريششروع همان از است بهتر !چه؟ يعني تاتوپخانه تجريش ميدان
زندگي بارز مصاديق ديدن بسياراز شما چشمهاي ميدانم اينكه با.كنيم
.نمييابم گفتن جز چارهاي اما است ، درآمده به
شكل كه چشماني با معبرآدمها مركز در معوج ، و كج پاهاي با پيرمردي
.ميخواند بيعاطفه و بيرحم شما ذهن در را زندگي است ، التماس خود
...كنيد كمك من به آقا.بخريد چسب من از توروخدا ، خانم ، آقا ، -
به كه زماني و است گريهافتاده به ميكنيد فكر كه آهنگي چنان با
ببينيد ، را بدبخت يك كردن گريه شكل تا خيرهميشويد چشمهايش
.بود خواهد همراه او ملتمس چشمان با اشك هميشه تا كه درمييابيد
را تكدي همهگير معاش حاصل سكههاي كه پيرزني ميآييد ، كه جلوتر
نابينايي مرد بازنميماند ، خواستن و سوال از نيز شمردن در و ميشمارد
مقوا تكهاي بر كه معلولي مرد ميفروشد ، مصرف بار يك زنانه جوراب كه
ذكر خواندن با و انداخته گردن بر سبز شالي كه پيرمردي.ميگزارد نماز
پاك شما ، براي را زندگي كنند ، كمك او به كه ميخواهد مردم از ائمه
!ميكند بيآبرو و بيرنگ
كه ميبينيد را بيدردي ظاهرا آدمهاي آنها ، قدمي دو در درست و
بالا آسمان تا كه دماغهايشان و ميآورد همراه به اعتماد لباسهايشان
اشياء ويترينها در كه آدمهايي.ميفروشد فخر غرور خود مثل است ، رفته
سوزانده ، را دلآنها كه را فلاني دل كه ميجويند را پاگيري و دست
عادت قدر آن چنين ، اين بدبختهايي بهديدن كه آدمهايي.بسوزاند
...و درخت مثل رنگآسمان ، مثل خانه ، ضروري اشياء مثل كه كردهاند
آدمها مورد در خودشان از وقتي كه بدبختهايي.نميبينند را آنها
!نيستيم آدم كه ما:ميگويند ميپرسم ،
گرفتار خالي خالي هياهويزياد ، با جوان پسران و دختران طرفتر آن و
بايدوجودشان كه موجوداتي.ماندهاند يار خمابروي و چهره و تيپ
اما كند ، طراوت و شور عشقو از سرشار را شما زندگي خود مثل
با سرها بيمسئوليت ، تيپهاي خوش اين از گفتن و ديدن با چرا نميدانم
به و ميكشد درهم نيز زندگي چهره حتي كه اينجاست.ميخورد تكان تاسف
.ميخورد تاسف بيخبرشان وجود
چهرههاي.باشيد اتوبوسرسيده ايستگاه به بايد ديگر ميكنم فكر
فردا به امروز از تكرار با تا ايستادهاند انتظار به معمولي معمولي
كه مهم مسئله اين درگير و است رسيدن دير نگران كه زني تصويربرسند
اين آدم جفت سوال اساسيترين اگر:كه ميشود فكر اين باعث !بپزد؟ چي
!!ميگردد حقير چقدر زندگي مفهوم باشد ،
.است باكلاس شكلتحصيلكردههاي شده باورش هم خودش كه جواني يا و
دست در.شدهاند خيره درهم اشتياق با جواني دختر و پسر طرفتر آن و
تصوير ديدناين با.ميدهد مقدس رابطهاي از حلقهاي ، بشارت چپشان
گم را زندگي اگر كه درمييابيم مينشيندو لب كنج بر لبخندي زيبا
جوان مرد كه ميشنويد.مييابيم دست زيبايي و مقدس بهتعابير نكنيم
به را او دل ته از خندهاي با زن و لطيفهايميگويد همسرش براي
لطيفه اينكه با خندهتانميگيرد هم شما.ميكند تشويق دادن ادامه
از متاثر زن مشتاقانه خنده كه ميدانيد اما.نميزند دل بر چنگي چندان
كه انگار است ، اعتراف يك زن خنده.نيست است ، شنيده كه داستاني
چرا !مزهات بي جوكهاي حتي.است توجه قابل من براي تو چيز همه:بگويد
!دارم دوستت كه
و فايبرگلاس صندليهاي روي نشستن براي زدن حرص.شويد سوار بايد حالا و
نشستن محل انتخاب ترديد يا و شلوغي موقع در ديگران حقوق به تجاوز
ريشههاي با را شما داريد ، كردن تعيين فرصت كه زماني مناسبتر
مفهوم و ميكند مانوستر اجتماعي نظم زدن هم بر دلايل اجبار ، جرمشناسي ،
.مشخصتر را برابري و عدالت و يكسان فرصتهاي
در.است گلآلود و شلوغ يكخيابان در گرفتن سبقت زندگي ميگفت يكي
ميهمانيباشكوهي به داريد قصد آراسته لباسهايي شمابا كه حالي
مناسب زمان در كه برداريد را گامهايتان طوري بتوانيد اگر حال.برويد
شما خود نه و كند گلآلود را شما لباس كسي نه كه برسيد ميهماني به
چه كه نيازاريد را ديگر كسي رسيدن و گرفتن سبقت براي حتي يا و سهوا
...كه وگرنه بهتر
به دستيابي در حتيهويداست مفهوم اين نيز ما كوچك اتوبوس همان در
براي هركس و ندارد وجود گذشتي (صندلي روي بر نشستن) ناچيز حق يك
پا زير را ديگري حق كه ميدهد خود به را حق اين خود ، حق به رسيدن
!زندگي:بپرسيم خود از ديگران و شما و من شايد كه جاست اين !بگذارد
!بهايي؟ چه به
و ديگران اساسي حقوق بهآن رسيدن براي كه است حقي همان كردن زندگي
.پاميگذاريم زير را خودمان
و.ميكند بيزار خودزندگي از را ما كه است علمي همان كردن زندگي
ما كه است حقيقت اين لحظه هر يادآوري زندگيكردن اينكه مهمتر
.باشد شده لگدمال انسانيتمان هرچند !انسانيم
مرانلو زهرا
بد؟ يا خوب ;كودكان براي تجاري تبليغ
:اشاره
همينجهت از.دارد گوناگوني رسانههاابعاد در تجاري تبليغات
تجاري دهندگانتبليغات سفارش و سياستگذاران ، برنامهسازان محققان ،
ديني ، باورهاي و ارزشها اخلاق ، مثل گوناگوني مسائل به رسانهها
عمومي ، افكار ،(جهاني و ملي) اقتصاد ،(قومي و انساني) زيباشناسي
ارتباط موسيقي ، برنامهسازي ، گوناگون تكنيكهاي نمادها ، و اسطورهها
و ادبيات فرهنگي ، و ديني سياسي ، اجتماعي ، تبليغات تجاريبا تبليغات
و محققان بالاخص كه مسائلي از يكي.داشتهاند توجه قومي و ملي زبانهاي
كرده متوجه خود به را رسانهها اخلاق و رسانهها مقررات و حقوق متخصصان
تلويزيون بالاخص و رسانهها تجاري باتبليغات كودكان خاص ارتباط است
و نوع بررسي به دارد سعي زير مقالهاست (آن زياد تاثير علت به)
.ميگذرد نظرتان از كه بپردازد كودكان روي بر تبليغات تاثيرات
و تبليغبازرگاني چه كودكان ، براي اخلاقيتبليغ و حقوقي حساسيت علت
چرا ميخورند فريب آسانتر كودكان كه است آن ديني يا سياسي تبليغات چه
برنامهها توليدكنندگان با مقايسه در جامعه و جهان از آنها شناخت كه
كاملا آنها رفتاري نظام هنوز كه چرا ميكنند تقليد آسانتر است ، ناقص
اشتياق كه چرا ميگيرند قرار تاثير تحت آسانتر است ، نگرفته شكل
يا جوايز مثل) پاداشها گول آسانتر دارند ، يادگيري براي بسياري
كه چرا ميخورند را (تلويزيوني تجاري تبليغات در شده اعلام هداياي
به و بگيرند اجتماعيبهره پاداشهاي از نميتوانند مستقلا خود هنوز
اجتماعي پاداشهاي ومابهازاهاي هزينهها اصولا و خانوادهوابستهاند
خشونت ترسيا كه مواردي در) ازتنبيهات آسانتر و نميدانند را
كه چرا ميگيرند فاصله(گيرد قرار اجتماعي يا تبليغسياسي يك مبناي
آن از رفت برون راههاي و اجتماعي تنبيهات نظام از روشني هنوزتصور
داراي كلي طور به تلويزيوني تبليغات اگر علت همين به.ندارند
اين است ، عمومي حقوق و اخلاق رعايت و حفظ جهت خاص مقرراتي و دستورات
اصول بر علاوه نيز را ويژهاي چارچوبهاي و مقررات كودكان حوزه در امر
گونه اين كه است شده گفته تجاري تبليغات حوزه در.ميطلبد كلي
شوند عرضه برنامهها از متمايز باشند ، امين و محجوبانه بايد تبليغات
و عرف به نشوند ، پخش تقليد مورد برنامههاي از بعد يا قبل ،(صداقت)
را ترس نكنند ، خدشهدار را انساني شرافت نكنند ، توهين عمومي عفت
عادت خارق امور و خرافات به ندهند ، قرار خويش كار پيشبرد دستاويز
متضمن نباشند ، جامعه و افراد تكتك ايمني و بهداشت ناقض نجويند ، تمسك
مجاز و صحيح رانندگي اخلاق يا محيطزيست تخريب به نباشند ، فريب
...و نپردازند
مبذول خاصيبايد توجهات ميشويم عرصهكودكان وارد كه هنگامي ولي
هيچ نوجوانان و حيثكودكان از پربيننده درساعات اينكه مثل ;شود
كند بهرهگيري كودكان وفاداري وحس زودباوري از نبايد روشتبليغي
تبليغي مواد اينكه يا شود ، آنها اخلاقي يا ذهني فيزيكي ، آزار موجب يا
تخيلي پسزمينههاي از استفاده در كودكان ، تخيل قوه به اتكا با نبايد
ايشان بلوغ عدم از يا گيرند پيش در را مبالغه راه ويژه جلوههاي يا
زيبايي و ظرافت از نبايد همچنين.كنند استفاده داوري و تجربه در
.شود استفاده سو كالا يك تبليغ جهت كودكان
اخلاقي حفظحريمهاي:ميكنند عمل جهتمتفاوت سه در تبليغات مقررات
،(عمومي عفت رعايت) هستند طرح قابل قانوني درچارچوب كه حدي آن تا
.افراد حقوق حفظ و افراد براي مشكل يا خطر گونه هر از پيشگيري
به وحقوق ميكنند پيدا تلاقي بايكديگر حقوق و اخلاق اول ، نكته در
مشخص با حقوق.ميشود عمل عرصه وارد براياخلاق پشتوانهاي عنوان
يا تاثير تحت را اخلاقي اراده است ممكن بيروني الزامات و حيطه كردن
عمل وارد ميداند ضروري را كار اين عرف كه حدي تا ولي دهد قرار فشار
اخلاق براي جايي تبليغات در آيا:اينكه مانند پرسشهايي ولي.ميشود
در ميكنند؟ تلاقي اخلاقي اصول با تبليغات كار قواعد مواردي چه در هست؟
حيث از كه اشكالاتي مهمترين.نيستند پاسخگويي قابل مقررات چارچوب
به انسان تبديل (1):از عبارتند ميشوند متوجه تبليغات سوي به اخلاقي
نرخ آمدن پايين (3) سودانگاري ، ضوابط و اخلاق به تقليلاخلاق (2) شيء ،
بر تاكيد (4) تبليغات ، توسط اجتماعي رفتارهاي در باور و مسئوليت
دستكاري (5) است ، اخلاقي شرور همه مادر فلاسفه برخي نظر از كه ناداني
برخلافاطلاعرساني) نيست جايز اخلاقا برخي نظر از كه اذهان در مستقيم
به صداقت امكان عدم(6) ،(ميكند تقويت را ارادهآدميان و تميز قوه كه
.(جزحقيقت به چيزي نگفتن و تمامحقيقت گفتن حقيقت ، گفتن) عامآن مفهوم
عمومرسانهها ، در آنها گسترش و تبليغاتتجاري آمدن صحنه به با
به همواره تبليغات.شد خواهد داده دست اخلاقبه از ديگري تعريف
رفتار (سود) خاص بهغايتي دهنده سفارش رسيدن براي آنندكه دنبال
اخلاقي نظامهاي مقابل ، در.تغييردهند يا كنند دستكاري آدميانرا
تاكيد آدمي اراده و اختيار مبتنيبر و ثابت اصولي بر همواره
ميل و عمومي اراده اساس بر تغيير يا دستكاري آن اگر حتي.داشتهاند
آدميان نگرش از تازهاي فضاي ،(نباشد دمكراتيك غير) گيرد صورت آدميان
مواردي در خود به خود و ميكنند ايجاد خويش وظايف و مسئوليتها به
مسئله اينميكنند محدودتر مواردي در و گستردهتر را اراده دايره
اهميت (كودكان مثل) جامعه از خاصي اقشار و گروهها مورد در بالاخص
.ميكند پيدا بيشتري
بركودكان تلويزيوني تجاري تاثيرتبليغات از بحث در مطرح پرسشهاي
:قرارند بدين
ورزشي وسايل تنقلات ، اسباببازي ، تبليغ) كودكان ويژه تبليغات آيا -
باشند؟ داشته بايد خاصي ويژگيهاي (..و
تجاريمخصوص تبليغات به كه جايزاست و دارند حق كودكان آيا -
كنند؟ نگاه بزرگسالان
مضر كودكان براي بزرگسالان به تجاريمربوط تبليغات از نوع كلام -
است؟
چه) تلويزيوني تجاري تبليغات دربرابر عكسالعملهايي چه كودكان -
دارند؟ (آنها به مربوط غير چه و آنها به مختص
در تبليغاتتجاري يا كودكان به تبليغاتمتوجه براي ميتوان آيا -
وضع مقرراتي (شب يا 10 تا 9) هستند آنها مخاطب كودكان كه ساعاتي
كرد؟
پخشكرد؟ تجاري تبليغات كودكانميتوان برنامههاي در آيا -
قصدتبليغات به را كودكان هزينهبرنامههاي ميتوانند كساني آيا -
شوند؟ متكفل خاص
چه و چيست (مدرسهاي) كلاسيك آموزش و تجاري تبليغات متقابل كنش -
دارد؟ نتايجي
تبليغكرد؟ بايد چقدر كودكان براي -
كرد؟ تبليغ برايكودكان بايد را چيزهايي چه -
كرد؟ كودكانتبليغ براي بايد چگونه -
تبليغات ومنفي مثبت تاثيرات و كودك
مسئله فوقآخرين پرسشهاي (از بحث يا)به پاسخ در ما مسئله مهمترين
مسائل كه چرا است ، برايكودكان تبليغ چگونگي يعنيمسئله شده مطرح
تلويزيونيذكر مقررات در ياتبصره ماده شكل به عمدتا آن قبلاز
مسئله بررسي براي ولي.مييابند انتقال حقوق به اخلاق از و ميشوند
كه است آن مسئله نخستين.كنيم ذكر را مقدماتي مطلب چند بايد چگونگي
ناگزيرند ، تجاري تبليغات از (خصوصي چه و دولتي چه) دنيا تلويزيونهاي
به طريق اين از برنامهها توليد و پخش هزينههاي از بخشي يا همه چون
وجود منكر و خصوصي تلويزيونهاي وجود منكر آنكه مگر ميآيد ، دست
همه تامين آن نتيجه كه باشيم دولتي تلويزيونهاي در تجاري تبليغات
هزينههاي به توجه با امروز جهان در دولتها ولي ;دولتهاست توسط هزينه
همه نميتوانند شديد ، رقابت و امكانات كردن روزآمد توليد ، و پخش زياد
وجود كلي طور به تجاري تبليغات اين بنابر.شوند متقبل را هزينهها
و توليدي كالاهاي از بخشي طبيعتاباشد داشته وجود بايد يا دارد
در خدماتي و توليدي واحدهاي و است كودكان به مربوط شده ارائه خدمات
.كنند تبليغ تلويزيون از را خويش خدمات و كالاها ميتوانند مجاز حد
كالاها تهيه در) والدين بر كودكان سوي از فشار كردن وارد امكان مسئله
كودكان براي تلويزيوني تبليغات نافي نميتواند (شده تبليغ خدمات و
فروشيها ، اسباببازي همه مورد در ميتوان را استدلال اين چون باشد
.كرد مطرح كودكان توجه مورد خوراكيهاي و وسائل و تنقلات فروشگاهاي
نه و شود حل ديگري مجراهاي در بايد آنها والدين و كودكان ميان تضاد
.كودكان براي تجاري تبليغات درنفي
و رشد شرايطمناسب كردن فراهم و حقوقكودكان از حمايت مسئله ولي
و كودكان به مربوط تبليغاتتجاري.است جدي آنهامسئلهاي تحصيل
(هستند تلويزيون مخاطب كودكان كهعموم ساعاتي در) آنها بزرگسالان
تصميمگيريها ، در والدين از كودكان استقلال مشوق و مبلغ نبايد طبيعتا
وسايل ديگر و دارو از خودسرانه استفاده مثل) خطرناك كارهاي مبلغ
آنها امثال و (قوانين و مقررات نقض) ضداجتماعي اعمال ،(خطرناك
در كودكان حقوق حامي متعدد ، كميسيونهاي و تلويزيوني قوانينباشند
تبليغات شد ، ذكر مشكلاتيكه از جدا (1).هستند موارد گونه اين
مثبتينيز وجوه (كودكان به خواهنامربوط و مربوط خواه) تجاريتلويزيوني
به خدمات و معرفيكالاها در تلويزيوني تبليغات(1):دارند كودكان براي
آنهامنتقل به پيرامون محيط و جامعه مورد در را بسياري كودكاناطلاعات
(2) ;ياريميرسانند آنها شدن اجتماعي بهروند طريق اين از و ميكنند
موثرند كودك درست تغذيه و بهداشت در تبليغاتي آگهيهاي از بسياري
(3) ;(ورزشي و آموزشي كمك وسايل و شير خميردندان ، مسواك ، تبليغ مثل)
طور به چون ميكند راتقويت كودك شناختي زيبايي تلويزيونيحس تبليغات
تصاوير جذابترين ميشود تكنيكها ، سعي همه از استفاده با و معمول
عموما تجاري تبليغات (4) ;شود ارائه برنامهها گونه اين در واصوات
خود به عدالت ، شرافت ، مهرباني ، دوستي ، صلح ، مثل مثبت ارزشهاي مبلغ
تاثيري اين و هستند آنها مانند و ديگران حقوق به احترام داشتن ، اتكا
.دارد كودكان بر مثبت
نيست كوچك مقياس در بزرگسال يك كودك ميگويد ، پياژه كه طور همان ولي
با زبان كاربرد و جهان به نگاه در واقعيت ، با برخورد روشهاي در بلكه
در برنامهسازان بنابراين.دارد جدي و اصولي تمايزهاي بزرگسال
جهانشناسي زباني ، چارچوبهاي در بايد كودكان به متوجه تجاري تبليغات
كودكي زبان پس فتاد كودك با تو كار سرو چون) كنند عمل آنها ارزشي و
.(گشاد بايد
كودكان به متوجه تبليغات حجم
وجود دراصل كودكان به متوجه تبليغاتبازرگاني منتقدان از بسياري
.شود كاسته آن حجم از بايد كه معتقدند بلكه نميدارند ، روا ترديدي آن
در كودكان به مربوط تبليغاتي برنامههاي كه معتقدند همچنين گروه اين
به مربوط تبليغاتي برنامههاي از كمتري حجم بايد آنها به مربوط ساعات
تاثيرات فرض اين مبناي.باشند داشته (ساعت يك مثلا) مدت در بزرگسالان
.است تلويزيوني تبليغات مخرب
تبليغات تاثيراتمخرب كاهش براي كه منطقياست بحث اين اصولا آيا
تبليغات زمان بودن اولانامحدود بكاهيم؟ آنها ازحجم تلويزيوني
بايد تبليغات بلكه نيست ، معقول باشد برنامهها اصل از بيش كه حد آن
با بايد زماني محدوديت اعمال ثانيا باشد ، برنامهها بر فرع عرفا
و شبكهها مالي مشكلات دهندگان ، سفارش تعداد تبليغات ، هزينه به توجه
توليد در موجود فضاي ثالثا و گيرد صورت اصلي برنامههاي كيفيت و نوع
كيفيت اگر چون.است موثر نيز كودكان به مربوط تلويزيوني تبليغات
ميتوان را بيشتري زمان باشد قبول قابل تبليغات صوري و محتوايي
.داد اختصاص بدانها
تعداد ساعت ، به هر در آن زمان از تبليغاتجداي حجم مورد در بحث
بسياري.كشيدهميشود آنها زماني طول ونيز شده پخش تبليغات
.باشد اندك بايد آنها مدتزمان در تبليغات اين كهتعداد معتقدند
ذكركرديم قبل بند در كه را نكاتسهگانهاي نيز مورد اين در ولي
تبليغات مدتزمان كه بيفزاييم بايد هم نكتهرا اين.ميدانيم صادق
تبليغات درتاثيرات تحقيق اساس بر بايد برايكودكان تلويزيوني
برنامههايتبليغاتي مجموعي تكرار ، تاثيرات تاثير تجاريبلندمدت ،
و) ميپردازند تلويزيوني تماشاي به زياد كه بركودكاني آنها تاثير و
.شود تعيين (كودكان اين تعداد
بهكودكان مربوط تبليغات موضوع
در شوديا تبليغ كودكان براي كهنبايد موضوعاتي رئوس مورد در
چشم به شودتوافقهايي داده خرج به ووسواس دقت بايد تبليغات
كودكان براي سيگار نبايد كه موافقند همه نمونه عنوان به.ميخورد
از بسياري ولي است اختلاف مورد بزرگسالان براي سيگار تبليغ) شود تبليغ
تبليغ همچنين.(ميپردازند بزرگسالان براي حتي سيگار تبليغ به شبكهها
عموم در كودكان براي جادوگري و گرم سلاحهاي طالعبيني ، الكي ، مشروبات
مثل داروهايي تبليغ مورد در.است ممنوع جهان تلويزيوني شبكههاي
در آنها مانند و سرماخوردگي داروهاي شويندهها ، مسكنها ، ويتامينها ،
مربوط برنامههاي در و مختلف كشورهاي در كودكان حاميان و محققان ميان
است منتفي ايران در امر اين) دارد وجود اختلاف بزرگسالان و كودكان به
معتقدند مخالفين (.نميشود تبليغ برنامهاي هيچ در دارويي هيچگونه چون
اين و) ميكند ايجاد آنها براي مصنوعي تقاضاي دارو تبليغ (1) كه
جديت نرسيدهاند عقلانيت و بلوغ سن به هنوز كه كودكاني مورد در البته
(3) آسيبپذيرند ، دارو تبليغ برابر در كودكان (2) ،(مييابد بيشتري
بيشتري خطر كودكان براي دارند قرار دسترس در سادگي به كه داروهايي
و والدين توسط كودكان تماشاي ساعت كنترل به نيز موافقين.ميآفرينند
.ميكنند استدلال بزرگسالان تماشاي ساعت در برنامهها گونه اين پخش
مخالفيناستدلال.است غذايي تبليغمواد عرصه در جديتر اختلافات
مواد تلويزيوني ، برنامههاي در شده تبليغ عمومخوراكيهاي كه ميكنند
و تنقلات بيشتر ، و (لبنيات جز به) نيستند كودكان براي اصلي غذايي
سلامت و غذايي عادات بر نامطلوبي تاثير كه ميشوند تبليغ شيرينيهايي
ميوهها ، سبزيها ، ) اصلي غذايي مواد سهمميگذارند كودكان فيزيكي
.است صفر گاه و اندك بسيار تبليغات گونه اين در (غلات و نان گوشت ،
و گوناگون عرصههاي در تلويزيون زياد بسيار تاثير نشاندهنده امر اين
.است مردم غذايي عادات جمله از
تبليغ چگونگي
سبك ، تكنيك ، .است معطوف آن چگونگي تبليغاتيبه مباحث توجه بيشترين
وجوه از بسياري برنامهسازانتعيينكننده اعمال وديگر مستمسكها
به خواهمعطوف و كودكان به معطوف تلويزيوني ، خواه تجاري تبليغات
فريبدهنده و استثماري كاهشوجوه جهت در كه تاكيداتي.است بزرگسالان
:از عبارتند ميگيرد صورت كودكان براي تبليغات
واژگانترغيبي از استفاده عدم -
تحريككننده و صداهايگوشخراش از استفاده عدم -
و رنگهايخاص سريع ، برشهاي مثل تكنيكهايبصري از استفاده عدم -
باشند داشته زنندگي گول وجه كه شديد نورهاي
يا كالا خريديك جهت والدين بر فشار واردكردن به كودك تحريك عدم -
خدمات يكمجموعه از استفاده
ميان كهكودك فنوني و مفاهيم افراد ، شيوهها ، از استفاده عدم -
كند خلط را تجاري وتبليغ عادي برنامه
.دارد اعتماد بدانها كهكودك شخصيتهايي از استفاده عدم -
محمدي مجيد
زيرنويس
قوانينموجود ، ) هستيم تلويزيون -قانونراديو فاقد ما ايران در -1
و كار چگونگيانجام به مربوط قوانين نه هستندو تاسيس قوانين
در كودكان ازحقوق حمايت مورد در قوانيني بنابراين.(سياستها
خود تلويزيون ومديران پخش مسئولان دليل همين به.نداريم اختيار
اكثر در كه) ميپردازند اينابواب در خويش نظريات بهاعمال راسا
در كه است لازم نكته اين به توجه.(نيستند كودكان حقوق نافي موارد
شش است تلويزيوني تجاري تبليغات و خصوصي تلويزيونهاي مهد كه امريكا
CMMC ،(كودكان تلويزيون پيگيري گروه) ACT يعني گوناگون سازمان
فدرال كميسيون) FFC ،(كودكان و بازرگاني امور رسانهها شوراي)
فدرال كميسيون) FTC ،(پخشكنندگان ملي اتحاديه) NAB ،(ارتباطات
تجاري تبليغات بر(بازرگاني اتاقهاي شوراي) CBBB و (تجارت
براياين مقرراتي خود درآييننامههاي كدام هر و دارند تلويزيونينظارت
ولي.ميكنند خويشاعمال فعاليتهاي در را آنمقررات و گرفته نظر در امر
كنترلي و نظارت وتلويزيون راديو رفتار بر عرفي هيچنهاد ايران در
.ندارد
|