و پرورش و آموزش
جهاني نوين چالشهاي
فرهنگي توسعه
آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده سرپرست توسط
برپايي چگونگي و اهداف
;شد اعلام تاريخي
سنگي آثار مرمت و آموزشيحفاظت دوره
باستاني
دكتر به افشار دكتر موقوفات هشتم جايزه
شد اعطا منوچهرستوده
فرهنگي مركز عكس مسابقه
ژاپن در امسال
برگزار توسطيونسكو اقيانوسيه و آسيا
ميشود
در موفقيت از غرب و شرق برداشت تفاوت
درس
و پرورش و آموزش
جهاني نوين چالشهاي
فرهنگي توسعه
جهاني عرصههاي در نوين توسعهفرهنگي در پرورش و آموزش
كيفيت يقبهبود طر از هم و انسانها غنابخشي رهگذر از هم توسعه ،
ميشود سنجيده آنها زندگي
ميشود تعريف فرهنگ توسط كه است پرثمري زندگي ايجاد توسعه ، از هدف
تغييري ، هر نه اما است ، فرهنگ در تغيير نيازمند و خواستار خلاق انسان
بيانجامد توسعه به كه تغييري بلكه
فرهنگ سياستهايفرهنگي ، جهاني كنفرانس قبول مورد تعريف برمبناي
متمايزي احساسي و فكري معنوي ، مادي ، ويژگيهاي مجموعه از است عبارت
باشد اجتماعي گروه يا جامعه يك مختص كه
;اشاره
بر زيادي تاكيد بعد ، به سال 1945 از بشر حقوق جهاني اعلاميههاي در
مجمع قطعنامه 187/41 در كه طوري به است ، شده فرهنگي مسايل و فرهنگ
عنواندهه به تا 1997 زماني 1988 فاصله متحد ، ملل سازمان عمومي
و تعليم كنفرانسبينالمللي كاري برنامه و شد اعلام فرهنگي توسعه جهاني
حول نيز ،(يونسكو) متحد ملل وفرهنگي علمي تربيتي ، سازمان در تربيت
و تحكيم توسعه ، فرهنگي بعد شناختن رسميت به:اساسي محور چهار
ارتقاي و فعاليتهايفرهنگي در شركت گسترش فرهنگي ، هويتهاي غنابخشيبه
.شد تنظيم فرهنگي و علمي همكاريهاي
حجتالاسلام ازانتخاب بعد و گذشته سال در بيشتر و اخير سال چند در
و مجامع در ايران ، اسلامي جمهور بهرياست خاتمي سيدمحمد والمسلمين
قرار ويژه توجه مورد مهم ، امر اين نيز ما كشور فرهنگي-علمي محافل
.است گرفته
توسعه توسعه ، فرهنگ ، كلي مفاهيم و تعاريف بر مروري مقاله ، اين در
و فرهنگي توسعه در پرورش و آموزش نقش تبيين نهايت در و فرهنگي
تربيت و تعليم عرصه صاحبنظران و متخصصان نظريات از برخي جمعبندي
.شدهاست ارائه
دارد ، جود و موردفرهنگ در شده پذيرفته تعريف صد از بيش:فرهنگ
تربيت و تعليم با ارتباط در استكه مدنظر تعريفي اينجا در ولي
به وهنگ پيش معني به بخشفر دو از فرهنگ واژه لغوي لحاظ به.باشد
.است شده تشكيل كشيدن ، معني
.است رفته كار به نيز سنجيدگي و راي تدبير ، معني به فرهنگ گاهي
كهدربرگيرنده پيچيدهاي مجموعه را آن عدهاي فرهنگ ، تعريف در
تواناييهاي ساير و قوانين اخلاقيات ، و هنرها اعتقادات ، دانستنيها ،
فعاليتهاي عنوان به فرهنگ از نيز گروهي و ميدانند است ، انسان
كرده تعبير...و ادب زناشويي ، مالكيت ، نظام مثل گسترده بسيار اجتماعي
.ميدانند رسومبشري و باورها تصورات ، را آن دستهاي و
آشكار بخش.است آشكار و پنهان بخش دو شامل فرهنگ معتقدند گروهي
رفتار شيوههاي و موسيقي سنتي ، و دستي صنايع هنر ، ادبيات ، شامل فرهنگ
كه فرهنگ بخش برجستهترين و مهمترين و است ، ملت يك آشكار رسوم و
.است فرهنگ بنيان واقع در و فكري الگوهاي و ارزشها شامل است ، پنهان
نگرشي و بينش كليترين از است عبارت فرهنگ عادل ، حداد دكتر تعبير به
كه طوري به است ، شمول جهان و كلي و دارد جهان به نسبت جامعه يك كه
تعريف برمبناي.دربرميگيرد را اجتماع و فرد روشهاي و ارزشها همه
از است عبارت فرهنگي ، فرهنگ سياستهاي جهاني كنفرانس قبول مورد
يك مختص كه متمايزي احساسي و فكري معنوي ، مادي ، ويژگيهاي مجموعه
سنتها ، زندگي ، مختلف جنبههاي تعريف اين.باشد اجتماعي گروه يا جامعه
را...و ارزشي نظام در انسانها اساسي حقوق ادبيات ، و هنر باورها ،
.دربرميگيرد
رابطه و قراردارد فرهنگ تاثير تحت افراد ، ميان رابطه نوع هر
كه چرا ميشود ، برقرار جوامع فرهنگميان انتقال و اخذ هدف با فرهنگي
ديگراست فرهنگهاي با مبادلات و باشد دروننگر زندهنميتواند فرهنگ
.ميسازد بارور را آن كه
ديگري بر يكي ميكنند ، برخورد هم با مختلف فرهنگهاي فرهنگ ، حوزه در
تداوم نيز فرهنگها از بعضي ميشوند ، ممزوج يكديگر با يا ميشود غالب
.ميروند بين از زمان طول در يا و مييابند
ارتباط درجريان كه ديگر جامعه به جامعه يك از فرهنگ انتقال به
عمده عوامل از يكي كه ميشود ، گفته فرهنگ ميشود ، اشاعه انجام افراد
يك فرهنگ انتقال گاه هر.است جامعه فرهنگي نظام در تحول و تغيير
تهاجم عنوان تحت آن از باشد ، سلطهگرانه و غيرداوطلبانه ، سويه ،
فرهنگي نظامهاي آن در كه فرهنگي مبادله برخلاف.ميشود ياد فرهنگي
و ميرود بين از فرهنگي نظام فرهنگي ، تهاجم در مييابند ، توسعه
زمان مرور به فرهنگ مفهوم.ميگيرند قرار ترديد مورد اصلي ارزشهاي
هر عمومي وضع معناي به را فرهنگ زمانياست شده چشمگيري تحولات دچار
معناي به زماني و ميدانستند ، اخلاقي و عقلي فكري ، لحاظ به جامعه
گاهي سير اين در و ميشد ياد آن از جامعه هر هنري و فكري آثار مجموعه
.ميشد تعبير نيز جامعه هر معنوي و مادي زندگي خاص شيوه كل معناي به
و پيچيدهتر مفهومي همواره خود ، تحول مسير در فرهنگ طريق ، هر به
.است گرفته خود به توسعهيافتهتر
به جامعه وپويايي حيات و است انساني جامعه اصلي مبناي فرهنگ
جامعه هر.است آن فرهنگ مرگ مرگجامعه ، و دارد بستگي فرهنگ پويايي
فرهنگي تغييرات.است مداوم دگرگوني و تحول و درتغيير فرهنگي ، و
اخلاقي ، مفاهيم دگرگوني اختراعات ، نوآوريها ، نظير رويدادهايي شامل
آنچه امااست هنر و ادبيات در نوين روندهاي پيدايش و رفتاري آداب
انسان.است انسان خلاق و مترقي انديشههاي است ، تغييرات اين اصلي سبب
بلكه تغييري ، هر نه اما است ، فرهنگ در تغيير نيازمند و خواستار خلاق
و تكنيك در تغيير كه همانگونه.بيانجامد توسعه به كه تغييري
نيز ، توسعه جهت در فرهنگ در تغيير است ، انسان وانديشه فكر علم ، محصول
.است انسان تدبير ماحصل
پيشرفت ، تغييروضعيت ، حال عين در و تحول معناي به توسعه:توسعه
و ارادي دگرگوني و تحول را عدهايتوسعهاست شكوفايي و پربارسازي
گروهيتوسعه و ;ميدانند جامعه سازمان تجديد و جهتپيشرفت در عمومي
ترسيم و شدن انضباطپذير و نظم يعني انسان فعاليتهاي شدن عقلاني را
.ميدانند اهداف و وسايل ميان روشن رابطهاي
هر فرهنگ و بطنتاريخ در آن زمينههاي كه است بعدي چند امري توسعه
داراي نمود و محتوا در و انساناست دستاورد توسعه.است جامعه
توسط كه است پرثمري زندگي ايجاد توسعه ، از هدف.است فرهنگي مختصات
اموال و داراييها كميت در افزايش طريق از توسعه.ميشود تعريف فرهنگ
حد آن در يا و كرد اشتباه مادي رشد با را آن نبايد و نميشود ، سنجيده
بهبود طريق از هم و انسانها غنابخشي رهگذر از هم توسعهداد تنزل
به انسان فزاينده دستيابي توسعه ، .ميشود سنجيده آنها زندگي كيفيت
توسعه.است ارزشي بار داراي توسعه مفهوم و اوست خود فرهنگي ارزشهاي
به افراد ارتقاي و جامعه معنوي و مادي رفاه افزايش معناي به گاهي
زمينه در بهبود بر علاوه كه ميشود اطلاق نيز تكامل از عاليتري درجات
فرهنگي و اداري اجتماعي نهادي ساختهاي در اساسي دگرگوني شامل توليد ،
.است مردم عمومي نظرهاي وجهه همچنين و
هرگونه ضروري بخش فرهنگي بعد كه ميدانيم امروزه:فرهنگي توسعه
به توسعه ديگر سياست هر يا علمي تكنولوژيكي ، اقتصادي ، سياستاجتماعي ،
پربارسازي از است عبارت پوياو فرايندي فرهنگي توسعه.ميآيد شمار
امكانات سازي فراهم فرهنگي ، تجليات مختلف جنبههاي تحكيم فرهنگ ،
جانبه همه مشاركت ميزان رهگذرگسترش از افراد ، كليه براي فرهنگي
احترام از فضايي در مناسب ابزارهاي طريق از خلاق فعاليتهاي درانجام
خلاقيت ظرفيت افزايش فرهنگي توسعه.مختلف آراء ابراز وامكان متقابل
بهكار روزمره زندگي در آدميان كه است رفتارهايي و ارزشها در ونوآوري
فرهنگي ، هويت تقويت نگرشها ، توسعه نوآوري ، و خلاقيت ارتقاي.ميگيرند
حوزه در.. و فراملي فرهنگي روابط ايجاد فرهنگي ، مبادلات سطح ارتقاي
.ميگيرد قرار بررسي مورد فرهنگي توسعه
امكانپذير آن خاص فرهنگ به دستيابي بدون وتوسعه توسعهزاست فرهنگ
سنن ، ) فرهنگي عوامل.است فرهنگي توسعه توسعهاي ، هر پيششرط و نيست
غيرخرافي صورت در (.. و رايج نگرشهاي ارزشها ، ذهنيتها ، باورها ،
فرهنگ نقشموثرند درتوسعه برابري ، آزادي به وگرايش بودن علمي بودن ،
صراحت نتيجه را توسعهيافتگي كه ميشود مشخص بيشتر آنجا درتوسعه
مشترك استنباطهاي پيرامون نظر اجماع نتيجه را فرهنگي صراحت و فرهنگي
.بدانيم (..و قدرت ، دولت دين ، جامعه ، ) كليدي مفاهيم از
است وپرورش آموزش توسعه ، توجهدرفرايند محور:پرورش و آموزش
همه توسعه فرايند حركتدرآوردن به پرورش و ازآموزش مراد واصلا
فكري ، هدفشكوفايي با انسانها درطولزندگاني كه است بشر جانبه
جامعه در پرورش و آموزش.ميگيرد صورت ومعنوي احساسي ، اخلاقي جسمي ،
راستاي در آگاهانه نوگرايي ، و تحول و وتغيير دگرگوني درحال
تربيت با وبالفعل بالقوه استعدادهاي و ظرفيتها گسترش رشدتوانمنديها ،
جهتپربارسازي در افراد توانايي و انتقال سرعت فراست ، تيزبيني ،
هدايت وسويتوسعه سمت به وجدي صحيح راسريع ، جامعه فرهنگها ،
ودر ;دارد فرهنگ با وپويايي متقابل رابطه پرورش آموزشو.ميكند
وتحول واينتغيير باشد تغيير عاملوكارگزار ميتواند حقيقت
نظارت و وبرنامهريزي پژوهش و وتحقيق نيازسنجي و باپيشنگري درفرهنگ
.هست و بوده پرورش و آموزش برنامهكاري سرلوحه وعقلايي دقيق وارزشيابي
محسوب اصليتوسعه ركن و است ساز نهادفرهنگ يك پرورش و آموزش
و سالم جامعهاي برايساختن و آينده زندگي براي وافرادرا ميشود ،
نياز وپرورش آموزش راه ، دراين.ميكند آماده توسعه راستاي در خودكفا
بيان ، آزادي فرهنگ ، گوناگوني نيازبه آن باروري كه دارد جامعهاي به
وعقايد ، افكار آزادانه تبادل فرهنگي ، درفعاليتهاي شركت آزادي
يافته سامان و اصولي تغييرات و فرهنگي آفرينشگري و خلاقيت دانشعلمي ،
ساختار ، در تغيير اداري ، نظام و مديريتي نظام و معلم تربيت درنظام
عقايد و افكار ارتباطات ، انتظارات ، و گرايشها و مردم رفتار در تغيير
و پويا برنامههايي داشتن صورت در و باشد داشته تكنولوژي در تغيير و
و آموزش كه است اسلامي ارزشهاي با منطبق و پايدار و واقعگرايانه
فرهنگ با و آگاه و دينباور و ديندار انسانهايي ميتواند پرورش
هموار را جانبه همه توسعه و فرهنگي توسعه راه و كرده تربيت وكارامد
اين در پرورش و آموزش آموزشي -تحقيقاتي -علمي برنامههاي سهم.سازد
جهت در پيش از بيش امروز جهاني پرورش و آموزش.است زياد بسيار بين ،
در تلاش كه است برداشته اساسي گامهاي دموكراتيك فرهنگي حيات گسترش
آموزش معاصر ، فرهنگهاي و فرهنگي ميراثهاي ومرتبه شان شناساندن جهت
بين آموزش اخلاقي ، و مدني ارزشهاي تعليم شناختي ، زيبايي و هنري
ديگران فرهنگهاي درك و احترام و نفس عزت رشد) فرهنگي چند يا فرهنگي
و متقابل تفاهم و فرهنگي تنوع به توجه ،(فرهنگي جذب فراسوي به گذر و
به نهادن ارج سوي به حركت و خودي فرهنگ شناساندن فرهنگي ، غناي
همچنين ويژگيها اين از جهاني فرهنگ ونهايتا همسايه ملتهاي فرهنگهاي
توجه و جديدتاليف روش طريق از محور يادگير آموزش فرهنگ ارتقاي است
تعميم ، مشاهده ، تفسير ، شخصي ، واكتشاف بحث فرصت حسكنجكاوي ، به
كردن كاربردي و پژوهشواجرايي و تحقيق فرهنگ ، گسترش... و آزمايش
ابداع و جهتطراحي فني و علمي كارگيرياندوختههاي وبه تحقيقات
و آموزشي مشكلات ساماندهي و حل درجهت جديد وفرايندهاي روشها
و رفتاري الگوهاي و ارزشها به احترام و اخلاقي ايجادحساسيت پرورشي ،
گستره تعميق بر تاكيد و دانشآموزان بصيرت و بينش و تشخيص قوه ارتقاي
قرار جدي موردتوجه درجهان جديدآموزشي سياستهاي در نيز آنان نگرش
.است گرفته
مدرنوتوسعهيافته پرورش و درآموزش شد ، ذكر كه مواردي بر علاوه
و فرهنگي سرمايهگذاري:وموردتاكيداست اصلي نيز محورهايزير جهاني ،
انديشه ، و فكر صاحبان توسط آفرينشفرهنگ براي مناسب ايجادبستر
وخلاقيت استعدادها پرورش و خودشكوفايي به توجه و يادگيري قلمرو گسترش
مطلوب بهرهوري به توجه وفراگيران ، معلمان نوآوري و نوانديشي و
صورت به انساني نيروي ومهارت وتخصص استعداد هوش ، از بهينه واستفاده
آموزشي ، فعاليتهاي و آموزش امر در محوري آينده و نگري آينده كيفي ،
تكنولوژي سريع رشد به توجه با اطلاعرساني و ارتباط فرهنگ توسعه
سطوح و مراحل دركليه همياري و تعاون مساله بر وتاكيد توجه ارتباطات ،
شكستن دارد ، ارزشي بار كه اجتماعي نياز ضروريترين عنوان به آموزش
تخصصي چندزمينه در كه آوراني فن تربيت و افراطي تخصصگرايي حصار
فرهنگ انتقال مجراي عنوان به انساني علوم بر وتاكيد توجه صاحبنظرند ،
مفاهيم انتقال هدف با تاريخ درس به توجه بيني ، وجهان ايدئولوژي و
به فارسي ادب و زبان جايگاه تقويت و تحكيم فرهنگ ، به مربوط اساسي
تقويت و توجه ما ، ملي حيثيت و هويت و عظيم گنجينهاي و ميراث عنوان
روش و منطقي تفكر به توجه جهاني ، رساني اطلاع شبكههاي و ها رسانه نقش
زمينههاي در جانبه همه مشاركت نگرش توسعه انتقادي ، تفكر و مساله حل
و قانونگرايي و قانون حاكميت لزوم تفكر تقويت تربيت ، و تعليم مختلف
توسعه رهيافتهاي و سياستها قانونشكنان ، هماهنگي با منطقي برخورد
برنامههاي افزايش طريق از توسعه كلي سياستهاي با آموزشي -فرهنگي
موسسات بين روزافزون همكاري و فرهنگي نهادهاي شبكه توسعه آموزشي ،
نابرابريهاي بردن بين از غيرفرهنگي ، ونهادهاي غيررسمي و رسمي آموزشي
محوري مدرسه و مدرسه به نسبت ديد افق گسترش و عدالت حاكميت و آموزشي
دنياي چالشهاي به پاسخگويي و فراگيران نيازهاي برآوردسازي درجهت
معنوي احساسي ، وكيفيات تحليلي و فكري توانمندي و آكاهي و رشد و جديد
.جامعه نيازهاي و تغييرات با دادن وفق و اخلاقي و
تلاش وتكنولوژيكي ، علمي فرهنگ به توجه:ميگويند فرهنگي توسعه علماي
منظوراستفاده به استراتژيتمركززدايي و تفويض ايجادفرهنگ درجهت
و سرمايه از بيشتر بهرهوري جهت در گوناگون عقايد و آراء از
و آزادمنشانه رفتار و مدني ارزشهاي توسعه به توجه و تاكيد تكنولوژي ،
فرهنگ به توجه و تقويت خانواده ، نقش بر تاكيد و همبستگي و صدر سعه
به توجه زيست ، محيط از حفاظت تفكر ترويج كتابخواني ، به وعادت مطالعه
از مورد صدها و دهها و گرانسنگ ، گنجي عنوان به فارسي ادبيات و زبان
فرهنگي بالندگي و زايندگي سازندگي ، راستاي در وعناصر مولفهها اين
البته صد و بود خواهد امكانپذير معلم تلاش پر بازوان همت به كشور ،
و شهروندان فراگيران ، پرورش در را نقش ترين وحياتي بينظيرترين معلم ،
انديشي خشك هيچ خود ، خاص فرهنگ در داشتن ريشه عين در كه جهانونداني
طرح با معلم.داراست را باشند ، نداشته ديگر فرهنگهاي به نسبت وتعصبي
و ميشناساند فراگير به را فرهنگ اجزاي درازمدت ، پيشنگري و زيري
حماسهها ، اسطورهها ، رسوم ، و آداب ديني ، مراسم ، اين بدون.ميآموزد
نميتوان اساسا.... و نگرشها رفتارها ، باورها ، ارزشها ، افسانهها ،
حفظ با بايد و است همدلي و وحدت باعث عناصر ، اين واقع در.كرد زندگي
.بود فرهنگ توسعه و حفظ صدد در آنها ، به پايبندي و فرهنگي ارزشهاي
و خلاقيت رشد ميرسد نظر به ، هستيم قائل را نقشي چنين معلم براي اگر
درهايباز سياست اتخاذ آموزشي ، فرهنگيو آسيبشناسي توان ارتقاي
آموزش همچنين و تخصصي دكتراي عالي درجات تا معلمان تحصيل جهت
ادبيات ، و هنر بينفرهنگي ، آموزش آموزش برايارتقاي خارجي زبانهاي
به ايندست ، از موردمشابه ودهها معلمان تفريح و ورزش توجهبه
اگر.است خالي بسيار ما پرورش و آموزش دربرنامهريزيهاي ميرسد نظر
فرهنگي چند و فرهنگي بين و فرهنگي بينش ايجاد فرهنگ ، توسعه به معتقد
هرچه را خالي جاهاي اين بايد هستيم ، جهاني و فراملي فرهنگي روابط و
.دهيم پوشش جدي سرمايهگذاري و برنامهريزي با زودتر ،
درروشهاي فرهنگي ، توسعه براي چشماندازهايتازه جستجوي در بايد
توانا ، معلمان باتربيت تا كرد نظر تجديد تربيتمعلمان و ياددهي
مطالعه ، آيندهنگري ورزش ، خلاقيت ، پشتكار ، فرهنگ بتوانند آنهانيز
خود فراگيران در را.. و انديشيدن چگونه وكارگروهي ، همياري مثبت ،
ديگر باشيم ، كرده تربيت فرهنگي يافته توسعه معلم اگر.دهند گسترش
غيرانتفاعي ، مردمي ، نمونه از اعم مدارس تنوع از واهمهاي نبايد
تنوع مدارس ، تنوع كه چرا.سازيم هموار خود بر را...و شاهد دولتي ،
دانشگاههاي و دانشگاهي موسسات و عالي آموزش مراكز وجود و كالجها
.است يافتهفرهنگي توسعه جامعه يك ويژگي و نشاني مختلف
دقيق ميدانيم ، تبيين نوگرا و توسعه ، نوآور حال در را خود اگر
حفظ درعين جهاني تغييرات با شدن همگام وفرهنگي ، آموزشي سياستهاي
معلم ، ومعنوي مادي علمي ، مقام به واقعي ارزشگذاري و خودي ، ارزشهاي
.خواهدساخت رهنمون هدف سوي به را ما قطع طور به
پورمقدم باستاني مهشيد
آثار مرمت و حفاظت پژوهشكده سرپرست توسط
برپايي چگونگي و اهداف
;شد اعلام تاريخي
سنگي آثار مرمت و آموزشيحفاظت دوره
باستاني
آثار مرمت و حفاظت آموزشيمنطقهاي دوره نخستين:فرهنگي علمي سرويس
سوم تا فروردين بيستم باختري و ميانه آسياي كشورهاي در سنگي
.ميشود برگزار كرمانشاه بيستون و شيراز جمشيد تخت در ماه ارديبهشت
فرهنگي ، تاريخي آثار مرمت حفاظتو پژوهشكده سرپرست دوست ، وطن دكتر
آموزشي ، دوره اين:گفت خبر اين اعلام با خبرنگاران جمع در ديروز صبح
قرقيزستان ، تركمنستان ، ارمنستان ، كشورهاي از دانشجويان شركت با
و داخلي مدرسان و كارشناسان نظر زير سوريه و اردن بنگلادش ، پاكستان ،
.شد خواهد برگزار خارجي
آثار فرسودگي تشخيص شيوههاي و فرايند آموزشي ، دوره اين در:افزود وي
مورد فرهنگي و تاريخي آثار طبقهبندي و مرمت حفاظت ، روشهاي سنگي ،
.گرفت خواهد قرار بررسي
در:داشت اظهار فرهنگي -آثارتاريخي مرمت و حفاظت پژوهشكده سرپرست
ميراث از حفاظت راههاي جديدترين زمينه در مقاله آموزشي ، 25 دوره اين
.شد خواهد مطرح اسلامي كشورهاي در فرهنگي
مركز كشور ، ميراثفرهنگي سازمان همكاري با آموزشي دوره اين
مركزبينالمللي فرهنگي ، تاريخي آثار و مطالعهمرمت بينالمللي
و يونسكو جهاني ميراث مركز فرهنگي ، تاريخي آثار و مرمت مطالعه
سنگي آثار نگهداري براي عمومي دانش سطح ارتقاء منظور به هنر دانشگاه
پژوهشي و آموزشي دورههاي گسترش براي ايران بالقوه توان از استفاده و
.شد خواهد برگزار منطقه كشورهاي در
دكتر به افشار دكتر موقوفات هشتم جايزه
شد اعطا منوچهرستوده
دكتر موقوفات ادبي و تاريخي جايزه هشتمين:فرهنگي و علمي سرويس
و تاريخي تحقيقات و فرهنگي خدمات از قدرداني براي افشار ، محمود
وي به تهران دانشگاه بازنشسته استاد منوچهرستوده دكتر جغرافيايي
.اعطاشد
موقوفات بنياد شورايتوليت جلسه آخرين در همشهري ، خبرنگار گزارش به
آموزش و درمان بهداشت ، وزارت معاون حضور با كه افشار محمود دكتر
كشور ، معاون عالي ديوان معاون اسلامي ، شوراي مجلس جانشينرئيس پزشكي ،
به تهران دانشگاه مالي اداري ومعاون پرورش و آموزش وزارت مالي اداري
محقق سيدمصطفي دكتر شد ، تشكيل منسوب ومتوليان مقامي اعضاي عنوان
اشاره با دكترافشار موقوفات مديره هيات رئيس و دانشگاه داماداستاد
ستوده دكتر متعدد پژوهشهاي اينجايزه تخصيص در واقف نيات و مقاصد به
زبان بزرگ دانشنامه بنياد رئيس بيرشك دكتراحمد سپس.ستود را
.كرد اعطاء ستوده دكتر به را منشور فارسيلوحه
عضو عيني كمال دكتر به افشار دكتر موقوفات هفتم و ششم جوايز
گرفته تعلق پكن استاددانشگاه نين هون جان و تاجيكستان فرهنگستان
.است
فرهنگي مركز عكس ژاپنمسابقه در امسال
برگزار توسطيونسكو اقيانوسيه و آسيا
ميشود
اقيانوسيه و فرهنگيآسيا مركز عكس مسابقه:فرهنگي و علمي سرويس
متقابل درك ترويج هدف با و روزانه زندگي و عنوانطبيعت با يونسكو ،
برگزار ژاپن در امسال منطقه ، مردم بين در عكاسي طريق از دوستي و
.ميشود
مسابقه عنوان توجهبه با ميتواند داوطلب هر ما ، خبرنگار گزارش به
بايد ارسالي عكسهاي.كند ارسال را خود كشور به مربوط عكس حداكثر 5
نشده چاپ قبلا و بوده ماه 1376 دي از بعد به مربوط و اصل نسخه
.باشد
مركز.برگرداندهنخواهدشد داوطلب به مسابقه ، به ارسالي عكسهاي
مي و داشت خواهد را عكسها استفادهاز حق ژاپن ، در يونسكو فرهنگي
.بدهد را عكسها از استفاده مجوز يونسكو ، به وابسته كشورهاي به تواند
اطلاعات برايدريافت توانند مي مسابقه ، ين ا در شركت به علاقهمندان
انقلاب ، خيابان در واقع ملييونسكو ، كميسيون فرهنگ اداره به بيشتر
.كنند مراجعه اسلاميه شهيد فلسطين ، ساختمان چهارراه
در موفقيت از غرب و شرق برداشت تفاوت
درس
مسالهاي اين ، بياموزند؟ نميتوانند چگونه يا و ميآموزند چگونه كودكان
عين در اما.دارند متفاوتي تجربههاي مختلف ، كشورهاي كودكان كه است
يا درس در موفقيت سبب عاملي چه اينكه مورد در ميرسد نظر به حال ،
گزارش ، اين در.دارد وجود مختلفي برداشتهاي ميشود ، كاميابيآكادميك
مقايسهاي آمريكا ، در همتايانآنها و آسيا شرق دانشآموزان ميان
برايدانشآموزان ان ، .ان.سي گزارشتلويزيون به.است صورتپذيرفته
معلم دست در بلكه كودكنبوده ، دست در درسي كليدموفقيت آمريكايي
كمك تشويقميكند ، را بچه معلم:كارشناسميگويد يك.است وي يادبير
.راهنماياوست و مينمايد
باره ، اين در.ميكنند بررسي زاويهديگري از را موضوع اين شرقيها ،
و نخوانيد درس اگر نميكنم فكر من:ميگويد چنين ژاپني ، دانشآموز يك
از.بگيريد نمرهخوبي بتوانيد باشيد داشته ديگري علاقههاي
پرسشهابه اين ميشيگاندرآنآربور دانشگاه بررسي در دانشآموزانآسيايي
مهمتر درسخواندن ، سخت ميكنند فكر آنان گفتهاندكه آنها اكثر آمد ، عمل
آمريكا در را دانشآموز هزار بررسي ، 9 اين.است دبير و معلم كيفيت از
مورد و كرده دنبال دبيرستان پايان تا دبستان اول كلاس از آسيا ، شرق و
متفاوتي برداشتهايبسيار داد نشان بررسي ، اين.است داده قرار مطالعه
.دارد وجود است ، كاميابيآكادميك و درسي موفقيت كسيمسئول چه اينكه از
مرغ:اينمضمون با است مثلي آسيا ، درشرق:ميگويد آمريكايي يككارشناس
تند است ممكن شما:عبارتديگر به.كند كار به زودترآغاز بايد كندرو
درحالي.رسيد خواهيد مقصد به شما نيست نگراني جاي اما كندباشيد ، يا
را سحرخيز ، كرم مرغ:ميگويد كه مثليهست غرب و آمريكا در كه
!كن بنابراينعجله پس.شكارميكند
شرق دبيران و معلمان ميان تفاوتهايي كه كرد مشخص ضمن در بررسي ، اين
عقيده دبيران و معلمان شرق ، در.دارد وجود آنان غربي همتايان و جهان
از شاگرد كه نتيجهاي در است تعيينكننده عامل سخت ، كار:دارند
بيشتر.دارند ديگري نظر آموزگاران غرب ، در اما ميگيرد درسهايش
طبيعي توانايي:دادهاند گزارش آمريكا در دبيران و آموزگاران
اين ، بنابراست شاگردان كاميابي در عامل مهمترين (Natural Ability)
بيشتر داشتم ، منورتر شاگردان من اگر:ميگويند دبيران و آموزگاران
.بودم موثر
داشتيم ، بهتر دبيران و معلمان ما ميگوينداگر شاگردان ديگر سوي از
كرده آشكار را ديگر متناقض نظر يك گزارش ، اين.بوديم اثر منشا بيشتر
نسبت تدريس به كه اهميتي بهرغمدارند باور آن به غرب در كه است
و بدهند درس بيشتر ميرود انتظار غربي آموزگاران از ميشود ، داده
.سازند آماده آن براي را خود كمتر
هستم ، يك دچار آن به كه وقتي درتنگي:ميگويد آمريكايي معلم يك
يك روز در يعني.ميشود تدريس براي خودم آمادهسازي صرف من وقت ششم
كارشناس يك.ميدهم درس ساعت و 5 ميكنم آماده را خود ساعت
بقيه ميدهدو درس روز در ساعت آموزگارتنها 2 يك چين در:ديگرميگويد
آنها محتواي واضحساختن و روشن و درس صرفآمادهسازي را ، روز وقت
ميخواهند كه شده شاگردانيطرحريزي براي آنها دروس بنابراين.ميكند
.كنند سختكار
خارجي رسانههاي واحد
|