اسلامي غرب فيلسوف
در فيلسوفان اقليتي و فرهنگي خاستگاه
اندلس
اسلامي غرب فيلسوف
طبيبان از و يافت دلبستگي سخت پزشكي دانش به رشد ابن
چنانكه فراگرفت را طب هارون ، ابوجعفر چون روزگارش نامدار
.شد روزگار مردان متبحرترين از دانش اين در
بزرگداشت در ويژهاي همايش برگزاري با همزمان:جستارگشايي
مجمع گزارش چاپ درپي و تونس و سوريه كشورهاي در ابنرشد
را زير مطلب ديديم شايسته تونس ، در ابنرشد بينالمللي علمي
نگاه به دارد ، بزرگ انديشمند اين زندگي به اختصاص كه
.برسانيم خوانندگانگرامي
معارف سرويس
و اندلس نامدار فيلسوفان از رشد احمدبن محمدبن ابوالوليد
ايران حكيمان.ميآيد بشمار اسلام جهان اول درجه حكماي از
ظاهرا...سبزواري و ملاصدرا ميرداماد ، ميرفندرسكي ، همچون
نشاني و نام خود آثار در نميشناختندچنانكه را رشد ابن
كه كتاباسفار در شيرازي صدرالدين.نياوردهاند او از
ميشود ، شمرده اسلامي شرق در فلسفي دايرهالمعارف حقا
به و كند نقل را پيشين حكماي مهم آثار تا است كوشيده
رشد ابن از كمتريناثري ولي پردازد آنها نقد يا تحليل
اينرو ازاست نياورده هم را وي حتينام و نكرده گزارش
مانده ناشناخته صدرا ، نيز از بعد حكماي ميان در رشد ابن
وي وآثار احوال از كمتر حاضر ، قرن تااوائل ايرانيان و
اسلام جهان فراخي ظاهرا اينبيخبري ، دليل.شدهاند خبر با
همچون -اندلس حكماي آثار نرسيدن و مسلمانان پراكندگي و
گرنه ، و است بوده ايران به -رشد ابن و طفيل ابن باجه ، ابن
آثار بزرگ شارح از ما ، فلاسفه كه پذيرفت ميتوان چگونه
كتاب ونويسنده غزالي محمد امام برجسته معارض و ارسطو
اروپاييان كه نيست شگفت نامينبرند؟ التهافه تهافه
شارح را او و راميشناختند ابنرشد ما از بيش بمراتب
Philosophorum) فلاسفه امير وگاهي (commentator)
وي ، سخت آثار از اقتباس و ترجمه در و ناميدهاند(Princeps
يا رشديها بنامابن فلسفي نحلهاي حتي و كوشيدهاند
رسيدن در مسافت قرب زيرا داشتهاند ، بپا (Averroystas)
در را رشد ابن تولد.است بوده موثر غرب به رشد ابن آوازه
.نوشتهاند cordoba يا قرطبه در قمري هجري 520
نياي چنانكه بودند اندلس قضات و فقها ، از رشد ابن خانواده
قاضي و مالكي بزرگ فقهاي از رشد بن احمد محمدبن - وي
او ، نام به را نوادهاش و ميشد شمرده اندلس
منصور پسرش و يوسف ابويعقوب ;رشد ابن.كردند نامگذاري
امير ابن.رسانيد اوجقدرت به را دولتمغربي كه بود همعصر
مينمودند فرمانروايي اندلس در كهمدتها نبود اموياني از
منصور بلكه (مهديبود به ملقب تومرت ابن اميرشان ، ونخستين)
پس رشد ابن.داشتند شهرت موحدان به كه بود امرائي از
پدرانش كهمذهب مالكي فقه به مقدماتي ، تحصيلات ازگذراندن
اين در داشت ، كه بسياري وفراست هوش با آورد روي بود ،
قضاء درقرطبهمسند سپس و دراشبيليه و تبحريافت زمينه
كتاب و نماند باقي !بصورتمقلدمحض ولي شد عهدهدار را
المقتصد نهايه و المجتهد بدايه:سودمندش و ارزنده بسيار
فقهي ، مذاهب معظم از وي عميق و وسيع آگاهي و اجتهاد نشانه
.ميشود شمرده اسلام جهان در
طبيبان از و دلبستگييافت سخت نيز پزشكي دانش به رشد ابن
چنان و فراگرفت را طب ابوجعفرهارون ، چون روزگارش نامدار
فيالطب اليفتياه يفزع:گفتهاند كه يافت تبحر دانش دراين
روي وي آراء به پزشكي در الفقه في فتياه الي يفزع كما
ميآوردند روي فتاوايش به فقه همچنانكهدر ميآورند
ابن الي الارجوزهالمنسوبه وشرح كتابالكليات دراينباره
جالينوس آثار تلخيص در كه مقالاتمتعددي و الطب في سينا
و تسلط بر است ، باقيمانده وي از (يوناني نامدار پزشك)
در رشد ابن اما.مينمايد دلالت پزشكي در رشد ابن مهارت
و باجه ابن آثار زمينه ، اين در و دارد مهمتري مقام فلسفه ،
نمود درك بخوبي را آندو مقاصد و كرده مطالعه را طفيل ابن
معرفي يوسف ابويعقوب وقت خليفه به را او طفيل ابن چون و
ابن آنگاه.نمود تشويق خود بكار و نواخت را او خليفه كرد ،
وي آراء تفسير و شرح به آورد روي ارسطو آثار به رشد
كتاب چنانكه شد شناخته ارسطو شارحان بهترين از و پرداخت
وشرح الالهيات و الطبيعيات في طاليس ارسطو كتب جوامع
طاليس لارسطو النفس كتاب وشرح طاليس لارسطو مابعدالطبيعه
اما.است گواه معني براين وي منطقي و فلسفي آثار ديگر و
گذشتگان از تقليد به فقه ، مانند نيز فلسفه در رشد ابن
الكشف:كتاب كسي اگر و بود تحقيق و تعمق اهل و نپرداخت
خواهد ملاحظه كند مطالعه را المله عقائد في الادله مناهج عن
كه) آن صحيح بمعناي اسلامي حكمت در رشد ابن اولا كه نمود
بخرج ابتكار و بيني باريك (است قرآن جهانبيني بيان و درك
(قرآني) شرعي حكمت بر را ارسطوئي آراء ثانيا و است داده
كلام چون كلامي مذاهب از تقليد راه ثالثا و نميدهد ترجيح
يعني نميپيمايد را جزانيها و وماتريدي ومعتزلي اشعري
در مخصوصا و است صاحبنظر و مجتهد فقه ، مانند هم حكمت در
دارد مبتكرانه و ويژه راي شريعت و حكمت ميان مسئلهپيوند
من والشريعه الحكمه فيمابين المقال فصل:كتاب چنانكه
ابن.ميسازد منعكس بروشني را امر اين رشد ، ابن اثر الاتصال
اقران حسادت و رشك مورد مبتكر و زبده افراد همه مانند رشد
به را وقت خليفه حتي و شد واقع معرضاتهام در و گرفت قرار
شد معلوم آنتهمتها پوچي چندي ، از پس ولي ساختند او ، بدبين
مهمي بسيار آثار از يكي.گشت روشن رشد ابن آثار اهميت و
كتاب به است پاسخي باقيمانده مسلمان حكيم اين از كه
يوناني فيلسوفان بررد غزالي محمد امام كه الفلاسفه تهافه
قرنها ، و نگاشته سينا ابن و فارابي چون آنان شارحان و
ميان داوري.است كرده مشغول بخود را بزرگ متفكران انديشه
مجال و نيست كوتاه اينمقاله خور در رشد ابن و غزالي آراء
.ميطلبد فراختري
.قمرينوشتهاند هجري سال 595 در را رشد ابن وفات
طباطبائي حسيني مصطفي سيد دكتر
در فيلسوفان اقليتي و فرهنگي خاستگاه
اندلس
ابن علميبينالمللي مجمع از محقق مهدي دكتر استاد گزارش
(بخش واپسين) تونس در رشد
علل و مقالهها از گزارشي نخست ، بخش در:جستارگشايي
به يونسكو تونستوسط در رشد ابن بينالمللي كنفرانس برگزاري
محقق استاد مقاله از خلاصهاي.رسيد ارجمند خوانندگان نظر
.گرديد مطرح مهم مطالب رئوس و گرديده گزارشدرج اين در نيز
و اينكشور فرهنگستان و تونس باره در بحثهايي بخش ، دراين
و كشور اين وتاريخي فرهنگي شرايط درباره مفيد اطلاعات برخي
آورده گزارش اين تتمه بهعنوان بحث مورد موضوع با مرتبط
شدهاست
معارف سرويس
بهنام كه فرهنگستانتونس از مختصري است مناسب جا اين در
بيتالحكمه تعبير.بيانشود ميشود خوانده بيتالحكمهنيز
كه محلي به كه آمد پديد عباسي خليفه مامون زمان در نخست
به را پهلوي و هندي و سرياني و يوناني آثار بزرگ مترجمان
از دوم ابراهيم سپس و ميشد اطلاق ميكردند ترجمه عربي
در داشتند حكمراني آفريقا شمال در كه الاغلب بني دودمان
از تقليد به بيتالحكمهاي قيروان نزديك رقاده شهر
آلات و نفيس كتابهاي آنجا در كه كرد تاسيس مامون بيتالحكمه
گرد ميگرفت قرار دانشمندان استفاده مورد كه رصدي ابزار و
همچون تونس بلاد از قيروان كه بود جهت همين از و بود آمده
تمدن در علمي مهم مراكز از قرطبه و بغداد و ري و بلخ
قيرواني رشيق ابي همچون بزرگاني كه ميآمد ، بشمار اسلامي
و زهرالاداب كتاب صاحب قيرواني حصري و العمده كتاب صاحب
و زادالمسافر كتابهاي صاحب معروف طبيب قيرواني جزار ابن
بنابراين.برخاستهاند آنجا از والمساكين طبالفقراء
همين به ناظر است تونس فرهنگستان نام كه بيتالحكمهاي
كرده تصويب يونسكو كه بيتالحكمهاي طرح و است بيتالحكمهدوم
تهران در بزرگاسلامي مترجمان سمينار تحتعنوان است قرار و
.بود خواهد بيتالحكمهاول به ناظر شود برگزار
المجمعالتونسي) تونس هنر و ادبيات و علوم فرهنگستان
در ابنرشد بينالمللي علمي مجمع كه (والفنون والاداب للعلوم
نوامبر 1992 سيام در خاصي قانون موجب به شد برگزار آنجا
:از است عبارت آن هدفهاي كه شده تاسيس
وسائل و امكانات آوردن فراهم و دانشمندان گردآوري -1
-معلومات20 تبادل و علمي و فكري مسائل در بحث و تحقيق
كار به و عربي زبان گردانيدن توانمند در دانشمندان همكاري
فنون و علوم بيانگر زبان آن كه نحوي به آن درست بردن
با همكاري -آن30 مشابه موسسات با هماهنگي و باشد مختلف
آن نشر و بحث و تحقيق و علمي ميراث احياء در دانشمندان
و دائرهالمعارفها و فرهنگنامهها تاليف -ميراث40
كنگرهها و سمينارها برگزاري -مختلف50 كتابشناسيهاي
آثار مولفان و آورندگان فراهم تشويق -فرهنگستان60 بوسيله
در ديگر موسسات به پاسخگوئي -هنري70 و فني و ادبي و علمي
.است فرهنگ و ادبيات و علوم با مرتبط كه آنچه
و ميشود تشكيل(وابسته اعضاي) ديگر كشورهاي دانشمندان
و ادبيات -دارند1 علمي فعاليت زير گروه هفت در اعضا اين
و انساني علوم -مدني30 و فلسفي تحقيقات -زباني 2 علوم
-پايه 6 و اصلي علوم -اقتصاد 5 و حقوق علوم -اجتماعي 4
.معماري
ساله عمرپنج طي در تونس هنر و ادبيات و علوم فرهنگستان
تحقيق:است منتشرساخته زير تفصيل به كتاب جلد خود 125
عربي 22 زبان به و زبانعربي از ترجمه جلد ، متون 23 در
به مربوط كتابهاي جلد ، ومرجع 10 فهرست كتابهاي جلد ،
جلد ، عمومي 14 معارف و فرهنگ جلد ، آفريقا 16 شمال و مغرب
طرحي نيز و جلد متفرقه 8 كتابهاي جلد ، داستان 26 و قصه
آن از جلد پنج تاكنون كه دارد تونسي دائرهالمعارف براي
.است يافته انتشار
بهنام تونس فرهنگستان انتشارات از يكي
توزيع شركتكنندگان ميان ابنرشد از الشرحالكبيرلكتابالنفس
از ونيز شهر در سال 1560 در كتاب اين لاتيني ترجمهگرديد
و گرديده مفقود آن عربي اصل سپس و شده چاپ ايتاليا بلاد
عربي به لاتين از را آن دوباره غربي ابراهيم استاد
يعني سال 1997 در را آن تونس بيتالحكمه و برگرداندهاست
تقديم بينالمللي مجمع اين به كه ساخته منتشر گذشته سال
جزار ابن والمساكين طبالفقراء كتاب نيز جانب اينشود
مجموعه در خود انگليسي و فارسي مقدمه با كه را قيرواني
مك دانشگاه -تهران دانشگاه اسلامي موسسهمطالعات انتشارات
فرهنگستان رئيس به بود ساخته منتشر سال 1375 گيلدر
را همانمولف از زادالمسافر كتاب نيز او و داشت تقديم
اي.فرمود لطف من استبه تونس فرهنگستان انتشارات از كه
اينگونه جريان در فرهنگيكشورمان نمايندگان كاش
و فعاليتها و ميگرفتند قرار وفرهنگي علمي فعاليتهاي
عرضه مجامع گونه اين در شده انجام ايران كهدر علمي آثار
علميكشورهاي محافل در كه را آنچه برابر در و ميداشتند
مطالب تشنه مملكتكه اين جوانان براي ميدهد رخ اسلامي
تمدن احياء صدد مادر اگر.ميكردند بازگو هستند علمي
بازسازي ميخواهيم را مدنياسلامي جامعه و هستيم اسلامي
بررسي به كه محافلي و مجالس به نميتوانيمنسبت ديگر كنيم
ابنخلدون و فارابي و ابنرشد همچون تحليلدانشمنداني و
.تلقيكنيم كانلميكن را آن و باشيم بيتفاوت ميپردازند
و نماينده احساننراقي دكتر آقاي كه شود يادآور است لازم
در ابنرشد عربيمقاله ترجمه يونسكو دبيركل مشاور
كه را (تا 583 ج 3ص 556) اسلامي بزرگ دائرهالمعارف
يافته نگارش (شرف) خراساني شرفالدين محترم دانشمند بوسيله
همه تحسين و اعجاب موجب اين و كرد توزيع مجمع حاضران ميان
.گرفت قرار ابنرشد مجمع در شركتكنندگان
اختلاسفرصتي عصر و صبح سخنراني ميان روزها از يكي در
دانشگاه كتابداري گروه علمي هيات عضو همسرم و من براي
سال در كتابخانه اين.آوريم بعمل ديدن (دارالكتبالوطنيه
مدارس و مساجد خطي كتابهاي سال 1967 در و شده تاسيس 1885
ميليون دو داراي هماكنون و گرديده منتقل آنجا به قديمه
پنج و مجله هزار سيزده و خطي نسخه هزار چهل و چاپي كتاب
را كشور آن ملي كتابشناسي سال 1970 از و است نقشه هزار
.است ساخته منتشر نيز
ازدانشمندان برخي با كه مشورتهائي با جانب اين پايان در
و اسلامي طب گروه به دارد نظر در آورد ، بهعمل مجمع آن
ايران اسلامي جمهوري پزشكي علوم فرهنگستان سنتي پزشكي
براي علمي مجمع كه شود پيشنهاد يونسكو به كه نمايد توصيه
كشورهاي در رازي زكرياي محمدبن ايراني بزرگ فيلسوف و طبيب
و نشر او آثار و شود برگزار ايران جمله از اسلامي مختلف
علم جهان به او فلسفي و طبي افكار و انديشه اصالت و ترجمه
بينالمللي كنگره ششمين و سي در امر اين ضرورت و گردد عرضه
شهر همين در سال 1377 شهريورماه اواسط در كه پزشكي تاريخ
گزارشي بود اين.شود توجيه ميشود برگزار تونس -قرطاج
.سودمند سفري از كوتاه
معارف كتابخانه
|
(تحفالعقول) خرد رهاورد
حراني شعبه ابن:نوشته
اتابكي پرويز:ترجمه
زمستان 1376 اول ، چاپ روز ، فرزان:ناشر
صفحه تومان ، 540 قيمت2800
اسلامي معارف معتبرترينمتون و مهمترين از تحفالعقول كتاب
منقول حكم و اندرز و پند و واخلاق حقوق و آداب خصوص در
معصوم ائمه و سلم و آله و عليه صليالله پيامبراكرم از
عيسي و كليمالله موسي بزرگ انبياء نيز و عليهم سلامالله
كتاب اين مولف.است السلام عليها و نبينا علي روحالله
قولي به و) حراني شعبه حسين بن حسنبنعلي ابومحمد مستطاب
ازبزرگان ق.-ه سال 381 به گذشته در صدوق ، شيخ ، معاصر(حلبي
با و پايه بلند محدثان و نامدار فقهاي و اماميه علماي
شخصيت پيرامون كه كساني تمام كه است چهارم قرن اعتبار
و نقل به يا گفتهاند سخن گرانقدرش اثر توثيق و او علمي
قاضي و قطسيفي ابراهيم شيخ از پرداختهاند ، او از روايت
علامه و افندي عبدالله مولا و عاملي حر شيخ تا گرفته شوشتري
شيخآقا و بحراني حسين شيخ و كاشاني فاضل مولي و مجلسي
شرح خود سترگ درمجموعههاي كه قمي محدث و تهراني بزرگ
و امانت و دانش و فضل مراتب راآوردهاند ، او آثار و حال
هزار يك از بيش تحفالعقول.ستودهاند را او روايت صحت
و فقها زبانزد و علمي محافل و مجالس نقل همواره سال ،
و بزرگ سخنوران دستمايه و اخلاقاسلامي و آداب علماي
رشتههايياز شامل زيرا بوده ، روزگار هر خطيباننامدار
و وعيد ووعدو مواعظ از جنگي و حكمت گزيده مرواريدهاي
وجوهر سخنان زبده و وخطبهها اندرزها بهترين و پندآموزيها
سيراب را نوشنده و كام شيرين را مزاقفرزانه كه است ادب
نامدار ايناثر گهربار حكم و اندرزها از بسياري.ميسازد
چون بزرگ شاعراني و فارسيشده شعر و ادبيات حوزه وارد
آن از شبستري محمود شيخ و حافظ و وسعدي نظامي و فردوسي
آنان پرمغز و نغز ابيات آنگاه و گرفتهاند الهام سخنانوالا
صورت به دارد ، عليهمالسلام معصومان حكم از درونمايهاي كه
.است شده رايح و ساير مثل ،
فارسي بهزبان ترجمه دو اين از پيش گرچه كتاب اين از
كه اتابكي دكتر منقح و ترجمهفصيح اما است شده برگردانده
به ما روزگار برجسته پژوهندگان و محققان و اديبان زمره در
.است معتبرافزوده اثر اين غناي و زيبايي بر ميروند ، شمار
تاريخ تا اسطوره از
بهار ، مهرداد دكتر ياد زنده دستنوشتههاي
اسماعيلپور ابوالقاسم:گردآوري
زمستان 1376 اول چاپ چشمه ، نشر:ناشر
صفحه تومان ، 573 قيمت1800
جلدي ، مجموعهسه از مجلد سومين..اسطوره كتاباز
شمار به بهار زندهيادمهرداد استاد فرهنگي جستارهاي
ايران فرهنگ در چند بانامجستاري نخست مجموعه.ميرود
با مستقل گونهاي به دوم پاره.شد گردآوري او حيات زمان در
با حاضر كتاب سوم پاره و رسيده چاپ به آسيايي اديان نام
مجلد آخرين و گرديده تنظيم بخش سه تاريخدر و ناماسطوره
بهار مرحوممهرداد از.است بهار دكتر فرهنگي ازجستارهاي
چاپ به ايران اساطير در ارزشمندپژوهشي كتاب اين از پيش
بودندكه كرده اشاره كتاب همان مقدمه در ايشانبود رسيده
آن تحليل به ايراننميتوان اساطيري مطالب داشتن با فقط
آمده ايشان از نقل به نيز اينكتاب مقدمه در پرداخت
خود عمليجامعه و محسوس زندگي با كه روزي تا اسطورهها:است
با كه روزي و دارند مردمحيات توده ميان در باشند ، مربوط
و ميشوند خارج مردم توده زندگي از تطبيقنكنند شرايط اين
ادبيات ، فرهنگ ، در روشنفكرانه ، زندگي در بعد به ازآن
آنها بدهند حيات ادامه بشوندو وارد ميتوانند...و مطالعات
در ديگرسربازها نميخوانند ، قهوهخانهها توي ديگر را
براي ممكناست مادرها ديگر نميخوانند ، شاهنامه ميدانجنگ
آنكه براي بكنند تعريف ديگريرا قصههاي احيانا بچههايشان ،
اين من كه است اين سر بر بحث.كردهاست تغيير شرايط
.است زندگياسطوره جبر اين نميدانم تاسف قابل رامسئله
بورژوايي تاريخ فلسفه دمان سپيده
هوركهايمر ماكس:نويسنده
پوينده محمدجعفر:مترجم
زمستان 1376 اول چاپ نشرني ، :ناشر
صفحه تومان ، 158 قيمت600
انتصاب همزمانبا كه بورژوايي ، تاريخ فلسفه دمان سپيده
فرانكفورت اجتماعي موسسهتحقيقات رياست به هوركهايمر
شدن آشكار براي بود آزمايشگاهي ،(1930)شده نوشته
ماكياولي ، با هوركهايمر.آن زايش پگاه در انتقادي نظريه
تبادل هگل و ويكو رنسانس ، بزرگدوره پردازان يوتوپيا هابز ،
ميگرددكه آشكار آن پايان در كه انتقادي ميكندمسيري نظر
.است حقيقت از بخشي حقيقت ، سوي به راه
فروكاهنده وخواست تاريخمندي بيطرفي از دور به هوركهايمر
مگر نميگردد نزديك تاريخي يكموضوع به شناخت جامعهشناسي
.كند برخورد فرد جوهر چونان آنان كهبا هنگامي
سياست -سياسي انگاري ابزار افشاي بر افزون...سپيدهدمان
سلطه غربي برنامه تداوم در برانسانها ، چيرگي فن مقام در
از كه را سياسي عقل انتقادي تاريخ طرح -طبيعت بر
.ارائهميدهد است ، ناپذير جدايي خودكامه پيدايشدولت
|
فرهنگ و علم قلمرو در
|
آرام احمد استاد ياد به
و ترجمه و زندگيپربار سال از 94 پس آرام احمد استاد
از يكي در گرانسنگ كتاب عنوان به200 نزديك تاليف
جانآفرين به جان و گفت حيات بدرود امريكا بيمارستانهاي
.كرد تسليم
كه بود انديشمندانايراني معدود از آرام احمد استاد
جاي به مردم انديشه و علم وارتقاء رشد در عظيم تاثيري
تاليف و ترجمه كارتدريس ، به استاد كه زمانهاينهاد
وجود مردمبه ميان در شديد عطشي گماشت ، علميهمت كتب
مباحث و مسايل با برايآشنايي منابع كمبود كه بود آمده
مراكز عدمگسترش و فقدان نيز و جهان ، وروزآمد مطروحه
.ميزد تشنگيدامن اين بر آموزشي
اهل از گروهي بودو رايج زمان آن در كه نيز ديدگاهي
فارسي معادلهاي پي در اندازه از حساسيتيبيش با فرهنگ
و نبود ايشان موافقت مورد چندان ميگشتند لغات براي سره
واژهپردازي به مناسب ، چندان نه تفكر چنين مقابل در وي شخص
كه فارسي تركيب خوش اما تركيباتساده و واژهها توليد و
.گماشت همت بود ولذتبخش فهم قابل فرهنگ اهل و برايعامه
در عظيم بيرشكتاثيري احمد چون استاداني و وي ديدگاهمعتدل
به ايران در ترجمه از وفرهمند فخيم گونهاي گسترش
داشت وافر اعتقادي ميانمردم در علم گسترش به وي.جايگذاشت
از هيچگونهتفرعن بدون و تقدير خور در خضوعي فروتنيو با و
نواقصموجود و مشكلات تصحيح و بهمشورتدهي دانشگاه تا مدرسه
در وي نيكوي اخلاقي روش و وشيوه معتدل منش ميگماشت ، همت
به كه اعتقادعميقي و ديانت همراه به مشكلات برخوردبا
اذهانبه در مستحكم شخصيتي وي از اسلاميداشت ، پاك انديشههاي
.است گذاشته يادگار
فرهنگي مروج خود درنوع آرام استاد ترجمههاي از يك هر
مهمپندار بسيار كتاب ترجمه.عميقبود و غني
مهدي امير ايراني اثراستاد حقيقت بيپايان گسترشپذيري
شناخت تاريخ فهم براي فلسفه و علم تاريخ بهنوعي كه بديع
ترجمههاي بربرها ، و يونانيان ميرود ، تاريخ شمار به بشر
و مهم كتاب نيز و دورانت ويل تمدن تاريخ از بخشهايي روان
اطلاعات وسعت دانشو از همگي (ابتدايي جلد 4) الحياه معتبر
.حكايتميكند ياد زنده آن
و بود كامل نيزنمونهاي فردي رفتار در آرام احمد استاد
فروگذار دانشپژوهي و مطالعه از عمردمي انتهاي به تا
صرف نحوي بهترين راهبه اين در را گرانمايه عمر و نكرد
آفت بزرگترين را دروغ و چاپلوسي و زندهيادتملق آنكرد
و دروغ با كه قومي برسرنوشت گاه همه و ميدانست جامعه هر
نگراني ابراز آن از و بود بيمناك ميگشودند ، خود راه تزوير
فرزانه استاد اين درگذشت همشهري معارف سرويس.ميكرد
و علم و ادب فرهنگي ، اهل جامعه به را گرانمايه ودانشمند
وبراي گفته تسليت زندهياد ، آن وخانواده شاگردان انديشه ،
طلب تعالي باري درگاه مغفرتاز و اخروي اجر آرزوي ايشان
.مينمايد
نيست چاره حق با و بود حق غيرت
نيست صدپاره حق حكم كز كودلي
طاهركناره الله عطاء:عكس
سالهاي در بيپاسخ پرسشهاي بيپاسخ پرسشهاي
حزب عضو زاده ، زيرك احمد مهندس خاطرات عنوان استثنايي ،
پستنخستوزيري تصدي زمان در مصدق دكتر حاميان از و ايران
بههمراه تومان قيمت 270 با و صفحه در 520 كه است
.است رسيده بهچاپ نيلوفر انتشارات توسط ازنويسنده تصاويري
انتشاريافته سعيدي خسرو و ظريفي كوششابوالحسن به كتاب اين
.است
اثر اسلحه با وداع جديد ويراسته همچنين نيلوفر انتشارات
ترجمه رابا امريكايي شهير نويس نوول همينگوي ، ارنست كلاسيك
از منتخبي) باغ يادگارخشكساليهاي و دريابندري نجف
به تورجرهنما توسط كه (تا 1357 از 1300 داستانهايكوتاه
شده گردآوري معاصر دربارهداستانويسي مقاله دو همراه
.است داده راانتشار
سياستمدار و روزنامهنگار مورخ ، نويسنده ، رشتي سيدقاسم
دهه كهبه -دهه 60 در وي.گذشت در سالگي سن83 در افغاني
كميته اعضاي از يكي -بود شده معروف افغانستان در دموكراسي
كردن پياده در كميته اين سازنده و فعال عضو و اساسي قانون
متعددي كتابهاي وي از.بود اساسي قانون در دموكراسي اصول
علمي محافل در كه رسيده چاپ به افغانستان تاريخ زمينه در
.است برخوردار خور در ارجي و اعتبار از جهان
شفيعي استاد مورخه 16/1/1377تصوير يكشنبه شماره در
.است زندي مريم معاصر عكاس اثر از صفحه همين در كدكني
|
|